Τετάρτη 2 Φλεβάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Μαθητική διαμαρτυρία στο Βόλο

Σε κατάληψη του σχολείου τους προχώρησαν από χτες οι μαθητές του 2ου Λυκείου Νέας Ιωνίας Βόλου διαμαρτυρόμενοι για την έλλειψη θέρμανσης. Δηλώνουν δε ότι είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν την κινητοποίησή τους καταγγέλλοντας όλους όσοι συνιστούν υπομονή όπως έκανε η δημοτική αρχή Νέας Ιωνίας. Χτες επίσης μαθητές σχολείων του Βόλου πραγματοποίησαν πορεία στους δρόμους της πόλης συμπαραστάθηκαν στους συμμαθητές από το 3ο Λύκειο που βρίσκονται σε κινητοποίηση εδώ και μέρες απαιτώντας την απομάκρυνση κεραίας κινητής τηλεφωνίας που βρίσκεται πολύ κοντά στο σχολείο τους.

Βεβαίωση πρόσβασης για Πανελλήνιες

Από το υπουργείο Παιδείας ανακοινώθηκε χτες ότι απόφοιτοι λυκείου που επιθυμούν να λάβουν μέρος στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις, για να αποκτήσουν νέα «ΒΕΒΑΙΩΣΗ» πρόσβασης, πρέπει να υποβάλουν σχετική αίτηση - δήλωση, στο Ενιαίο Λύκειο που είναι πλησιέστερο στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους, μέχρι την Πέμπτη 10 Φλεβάρη. Στην ίδια προθεσμία (έως 10 Φλεβάρη) υποβάλλουν το σχετικό έντυπο αίτησης - δήλωσης και όσοι από τους μαθητές της τελευταίας τάξης των ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων επιθυμούν να εξεταστούν σε ειδικό μάθημα ή να είναι υποψήφιοι για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και τις Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές.

Οι απόφοιτοι προηγουμένων ετών που προτίθενται να είναι υποψήφιοι με την κατηγορία του 10% των θέσεων, δεν υποβάλλουν τη σχετική αίτηση - δήλωση εκτός και μόνο εάν προτίθενται να είναι υποψήφιοι για Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές και τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.

Ακόμα σέρνονται μαθητές σε δίκες!

Από τις κινητοποιήσεις του 1999!

Οι κυβερνήσεις αλλάζουν, η ΝΔ διαδέχτηκε το ΠΑΣΟΚ αλλά η φασιστικής έμπνευσης Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του 1999 «ζει και βασιλεύει» και εξακολουθεί να σέρνει μαθητές στο εδώλιο του κατηγορουμένου.

Το αντιδημοκρατικό αυτό μέτρο που ποινικοποιεί τους μαθητικούς αγώνες χρησιμεύει και σήμερα για να τρομοκρατούνται μαθητές που αντιδρούν στην αντιεκπαιδευτική πολιτική και διεκδικούν δημόσια και δωρεάν Παιδεία. Ετσι αύριο, Πέμπτη, συνεχίζεται η επί έξι συναπτά έτη ποινική δίωξη 5 μαθητών - μελών του 15μελούς του 51ου ΕΛ Αθηνών (Ακαδημία Πλάτωνος), οι οποίοι θα οδηγηθούν στο Γ' Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών. Οι μαθητές κατηγορούνται για παράνομη κατάληψη των χώρων των σχολείων και παρεμπόδιση της ομαλής τους λειτουργίας το Δεκέμβρη του 1999. Μοναδική μάλιστα πράξη φθοράς που τους καταλογίζεται είναι η καταστροφή του «αφαλού» της κλειδαριάς (!) της εισόδου του σχολείου.

Τη συνεχιζόμενη ποινική δίωξη σε βάρος μαθητών καταδικάζει η Α' ΕΛΜΕ Αθήνας, με ανακοίνωσή της και τη χαρακτηρίζει ως πράξη ακραίου αυταρχισμού και απαιτεί «να αποσυρθούν αμέσως όλες οι κατηγορίες και να αθωωθούν οι δικαζόμενοι μαθητές». Παράλληλα, απαιτεί να αρθεί νομοθετικά το αξιόποινο των πράξεων που αναφέρονται στις μαθητικές και εκπαιδευτικές κινητοποιήσεις του 1998 και 1999 και να καταργηθεί η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

«Τα αρνητικά εκπαιδευτικά αποτελέσματα από την περιβόητη "μεταρρύθμιση Αρσένη" έχουν δικαιώσει στη συνείδηση του κόσμου της εκπαίδευσης, των εργαζομένων και του λαού μας τους στόχους αυτών των μεγάλων μαθητικών κινητοποιήσεων. Παρ' όλα αυτά εκατοντάδες αγωνιστές μαθητές εκείνης της περιόδου σύρονται μετά από 6 χρόνια στα δικαστήρια. Το αυταρχικό μήνυμα και από αυτές τις δίκες είναι προφανές: Η συλλογική αγωνιστική δράση, που αμφισβητεί και διεκδικεί αποφασιστικά, διώκεται και τιμωρείται», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Και συνεχίζει: «Η παρατεταμένη επί 6ετία διαδικασία διώξεων κατά αγωνιστών μαθητών - που κάλλιστα θα μπορούσε να είχε κλείσει - εξυπηρετεί προφανώς μια λογική διαχρονικού φρονηματισμού των μαθητών και των νέων. Αρκεί να σημειωθεί ότι βρισκόμαστε ήδη σε ένα νέο κύκλο μαθητικών - φοιτητικών και εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων που προκαλούν τα σχεδιαζόμενα νέα αντιεκπαιδευτικά μέτρα της σημερινής κυβέρνησης».

Η Α' ΕΛΜΕ εκφράζει επίσης την ανησυχία της για τα κρούσματα αυταρχισμού που «επιβαρύνουν ακόμη πιο πολύ το κλίμα αμφισβήτησης και περιορισμού των δημοκρατικών δικαιωμάτων που εντείνεται και στη χώρα μας και διεθνώς στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας».

ΟΛΜΕ
Προηγείται η συναίνεση στην κυβέρνηση...

Ζήσε... Μάρτη μου να φας τριφύλλι φαίνεται να λέει η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ στους εκπαιδευτικούς της χώρας, καθώς προτείνει να πραγματοποιηθούν γενικές συνελεύσεις των συλλόγων στις 7, 8 και 9 Μάρτη και στις 10 Μάρτη να γίνει συνέλευση των προέδρων, για να αποφασιστεί από 'κει και πέρα το πρόγραμμα δράσης. Από τη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της Ομοσπονδίας φάνηκε ότι η πρώτη προτεραιότητα για τις παρατάξεις της πλειοψηφίας είναι ο λεγόμενος «εθνικός διάλογος» της κυβέρνησης και η συναίνεση που σκοπεύουν να επιδείξουν στην κυβερνητική πολιτική, ενώ τις συλλογικές διαδικασίες του κλάδου τις βάζουν σε δεύτερη μοίρα.

Στην αντίπερα όχθη, βρέθηκε η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, που από προηγούμενες συνεδριάσεις είχε βάλει ολοκληρωμένο πλαίσιο, με πρόταση για δύο απεργίες στις 16/2 και 1/3, καθώς και αποχώρηση από το διάλογο - απάτη. Ταυτόχρονα, καλεί τους εκπαιδευτικούς να απαιτήσουν σύγκληση Γενικών Συνελεύσεων για κινητοποιήσεις στις ίδιες ημερομηνίες και να επιβάλουν τον αγωνιστικό συντονισμό από τα κάτω, ενάντια στην πολιτική της συναίνεσης και της υποταγής.

Στο θέμα του «διαλόγου» της κυβέρνησης ήταν αφιερωμένη και η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προχτές με πρωτοβουλία της ΟΛΜΕ και τη συμμετοχή των: ΑΔΕΔΥ, ΓΣΕΕ, ΑΣΓΜΕ (Συνομοσπονδία Γονέων), ΔΟΕ, ΚΕΔΚΕ, ΟΙΕΛΕ, ΟΣΕΠ (καθηγητές ΤΕΙ), ΠΟΣΔΕΠ (πανεπιστημιακοί), Τεχνικό Επιμελητήριο. Οι εκπρόσωποι των φορέων κατέληξαν σε ένα κοινό ανακοινωθέν που νομιμοποιεί και καθαγιάζει το «διάλογο», περιλαμβάνει ευχολόγια περί υπεράσπισης του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, ενώ προσφέρει στην κυβέρνηση τη συναίνεση που ζητάει, παρακαλώντας τη να μην αξιοποιήσει το «διάλογο» για προειλημμένες αποφάσεις! Κι αυτά, τη στιγμή που έχει αποδειχτεί περίτρανα ότι ο «διάλογος» γίνεται για την εφαρμογή του κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ και τόσο οι κατευθύνσεις του όσο και τα αποτελέσματά του είναι προαποφασισμένα.

  • Χτες, το ΔΣ της ΟΛΜΕ αποφάσισε επίσης, να απαιτήσει την ακύρωση του διαγωνισμού που έχει προκηρύξει ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (ΟΕΠΕΚ), προκειμένου να βρει αναδόχους που θα κάνουν έρευνες για την ανίχνευση και καταγραφή των αναγκών επιμόρφωσης. Μέσω αυτού του διαγωνισμού, ο ΟΕΠΕΚ δίνει τη δυνατότητα σε ένα πλήθος ιδιωτικών εταιριών (δημοσκοπήσεων και άλλες) να εισχωρήσουν στα εκπαιδευτικά πράγματα, αναλαμβάνοντας την υλοποίηση των ερευνών. Ομως, το ΔΣ της ΟΛΜΕ απαιτεί να ανατεθεί το έργο αυτών των ερευνών σε δημόσιους φορείς του υπουργείου Παιδείας.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
Βίαιη προσαρμογή στις επιταγές του κεφαλαίου και της ΕΕ

Στην κλίνη του Προκρούστη θα βρεθούν σύντομα τα ερευνητικά κέντρα της χώρας, καθώς η προσαρμογή τους στις διακηρύξεις της Λισαβόνας και της Βαρκελώνης, δηλαδή στις επιταγές του μεγάλου κεφαλαίου, θα επιχειρηθεί με εργαλεία τη (δήθεν) αξιολόγηση της ερευνητικής προσπάθειας και την αλλαγή του νομικού πλαισίου της έρευνας, κυρίως στα όργανα διοίκησης, στο άμεσο μέλλον. Αυτό ήταν το συμπέρασμα από την παρέμβαση του γενικού γραμματέα Ερευνας και Τεχνολογίας, Ι. Τσουκαλά, στο 1ο Συμπόσιο για την Ερευνα και Τεχνολογία στην Ελλάδα, που πραγματοποιήθηκε στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών στις 27 και 28 Γενάρη. Στη διαπίστωση ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αδιαφορούν για την έρευνα, παρά τις γενναίες επιδοτήσεις που χωρίς απτό αποτέλεσμα τους δόθηκαν τα τελευταία χρόνια, αντέταξε τα νέα κίνητρα (πρόσθετες φοροαπαλλαγές κλπ) που δίνει στο μεγάλο κεφάλαιο ο νέος αναπτυξιακός νόμος, καθώς και την προτροπή προς τους Ελληνες ερευνητές να αναζητήσουν για συνεργασία επιχειρήσεις στις άλλες χώρες της ΕΕ!

Την ανάγκη σύνδεσης της ερευνητικής προσπάθειας με τη «ζώσα και δρώσα» οικονομία της παγκοσμιοποιημένης αγοράς τόνισε και ο γενικός γραμματέας του ΠΑΣΟΚ, Μ. Χρυσοχοΐδης, ενώ και ο εκπρόσωπος του ΣΥΝ, Ι. Πρωτονοτάριος, μίλησε για διαρθρωτικές αλλαγές στα πλαίσια της ΕΕ.

Στην αντίπερα όχθη, ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Ν. Καλούτσης, υπερασπίστηκε την εθνική χρηματοδότηση της έρευνας, αφού αυτή είναι κοινωνικό αγαθό, που σκοπό έχει την κάλυψη των λαϊκών αναγκών και την απάλυνση του ανθρώπινου πόνου και τόνισε την υψηλή εκτίμηση της κοινωνίας για τη διανόηση. Ο Ν. Καλούτσης είπε ότι οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις που επιχειρεί η κυβέρνηση έχουν σκοπό να αξιοποιήσουν την πρωτοφανή αύξηση της παραγωγικότητας που προκαλούν τα αποτελέσματα της έρευνας, προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου και όχι του λαού, μειώνοντας το κόστος της εργατικής δύναμης, αντί να βελτιώνουν τη θέση των εργαζομένων. Τόνισε, τέλος, ότι ο αγώνας ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων ενάντια στην καταιγίδα μέτρων της κυβέρνησης και της ΕΕ, που απειλούν τον κοινωνικό χαρακτήρα της επιστήμης, απαξιώνουν τις ανθρωπιστικές επιστήμες και περιορίζουν την τεχνολογία σε ρόλο υπηρέτη του μεγάλου κεφαλαίου, είναι κοινός και διαβεβαίωσε ότι το ΚΚΕ θα είναι στο πλευρό των εργαζομένων μέσα και έξω από τη Βουλή.

ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Εμπορική λειτουργία προς... ανεύρεση πόρων

Πώς τα Ιδρύματα και η επιστήμη χάνουν την κοινωνική τους αποστολή για να εξυπηρετηθεί η αγορά - κεφάλαιο

Εργαστήριο του Τμήματος Διακοσμητικής των ΤΕΙ Αθήνας
Εργαστήριο του Τμήματος Διακοσμητικής των ΤΕΙ Αθήνας
Η υποχρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης οδηγεί τα Ιδρύματα στην αναζήτηση πόρων από ιδιωτικές πηγές κι αυτό δεν αποτελεί αναγκαίο κακό, αλλά είναι στόχος της κυβερνητικής πολιτικής, που ασκείται εδώ και χρόνια τόσο από τη ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ.

Χτες ο «Ρ» αποκάλυψε ότι στο ΤΕΙ Κρήτης έχουν ήδη δρομολογηθεί επαφές με επιχειρήσεις που θα χρηματοδοτούν ουσιαστικά το Ιδρυμα. Σήμερα φέρνουμε στο φως της δημοσιότητας το πώς εμπορευματοποιείται η ερευνητική παραγωγή του ΤΕΙ Αθήνας, σύμφωνα με πρόταση για δημιουργία εταιρίας μέσα στο Ιδρυμα, που θα πουλά «υπηρεσίες» σε τρίτους.

Βεβαίως, η εμπορευματοποίηση της έρευνας και άλλων λειτουργιών των Ιδρυμάτων έχει προχωρήσει ήδη στα πανεπιστήμια, ωστόσο και τα ΤΕΙ, που στενάζουν πολύ περισσότερο κάτω από το βάρος της υποχρηματοδότησης, προσπαθούν να ανοίξουν ανάλογους δίαυλους επικοινωνίας με ιδιωτικούς φορείς.

Αυτό το σκοπό φαίνεται ότι εξυπηρετεί και η συζήτηση που έχει ξεκινήσει εδώ και κάποιους μήνες στο ΤΕΙ Αθήνας για τη «διερεύνηση των δυνατοτήτων παροχής υπηρεσιών προς τρίτους από το ΤΕΙ».

Ετοιμο το νομικό πλαίσιο

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το Συμβούλιο του ΤΕΙ Αθήνας αποφάσισε τον Ιούνη του 2004 τη σύσταση επιτροπής (με πρόεδρο τον καθηγητή Π. Λύτρα) γι' αυτό το σκοπό και η επιτροπή, στο πόρισμά της, εισηγείται τη δημιουργία εταιρίας μέσω της οποίας το ΤΕΙ θα αναπτύξει δημόσιες σχέσεις, θα διαφημίσει τις υπηρεσίες του και τελικά... θα τις πουλάει.

Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής, η εταιρία θα έχει τίτλο «Μονάδα Υπηρεσιών Εκπαίδευσης, Τεχνολογίας και Ερευνας» (ΜΥΕΤΕ), θα λειτουργεί στα πλαίσια του Ειδικού Λογαριασμού. Οι Ειδικοί Λογαριασμοί δημιουργήθηκαν ακριβώς γι' αυτό το σκοπό, για να εξυπηρετήσουν δηλαδή, την «ανάγκη» σύνδεσης των ερευνητικών και άλλων δραστηριοτήτων των πανεπιστημίων και ΤΕΙ με τις απαιτήσεις των επιχειρήσεων ή πιο απλά για να μπορούν οι επιχειρήσεις να παραγγέλνουν στα Ιδρύματα τα ερευνητικά προϊόντα που επιθυμούν ώστε να αβγαταίνουν τα κέρδη τους. Ετσι, η Επιτροπή στην οποία προεδρεύει ο Π. Λύτρας προτείνει την ίδρυση της ΜΥΕΤΕ, πατώντας στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών (Προεδρικό Διάταγμα ΚΑ/679/22.8.96, ΦΕΚ 829) που δίνει τη δυνατότητα πλήρους εμπορευματοποίησης δραστηριοτήτων των ΑΕΙ και ΤΕΙ, αλλά και στον Οδηγό Χρηματοδότησης Ερευνητικών Προγραμμάτων του ΤΕΙ Αθήνας, όπου ορίζεται ότι το ΤΕΙ μπορεί να παράσχει για λογαριασμό τρίτων, ερευνητικές, επιστημονικές και τεχνολογικές υπηρεσίες που έχουν αναπτυχθεί ή θα αναπτυχθούν κατ' απαίτηση από εργαστήρια του ΤΕΙ ή μεμονωμένα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΠ) του ΤΕΙ.

Σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής, η ΜΥΕΤΕ θα παρέχει υπηρεσίες εκπαίδευσης - κατάρτισης και επιμόρφωσης ενηλίκων, εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, σχεδιασμού και ανάπτυξης εκπαιδευτικών, ιατροβιολογικών, νοσοκομειακών, ερευνητικών, βιομηχανικών, καλλιτεχνικών και λοιπόν υπηρεσιών, σχεδιασμού και ανάπτυξης πληροφορικών, μηχανολογικών, ηλεκτρολογικών, ηλεκτρονικών και άλλων συστημάτων. Παράλληλα, σημειώνεται ότι θα μπορεί να κάνει μετρήσεις, πιστοποιήσεις διαδικασιών, αναλύσεις, να διεξάγει κοινωνικές έρευνες, στατιστική ανάλυση δεδομένων, μοντελοποίηση κ.ά.

Με δέλεαρ τα κέρδη...

Το κόστος λειτουργίας της ΜΥΕΤΕ αναμένεται να καλυφθεί αρχικά από το ΤΕΙ, με τη μορφή δανείου, που θα το ξοφλήσει η ΜΥΕΤΕ όταν αρχίσει να έχει κέρδη. Μάλιστα προτείνεται η γραμματειακή υποστήριξη της μονάδας να καλυφθεί από μια υπάλληλο και 3 φοιτητές ή φοιτήτριες που θα κάνουν την πρακτική τους άσκηση.

Προτείνεται η οικονομική διαχείριση των δραστηριοτήτων της ΜΥΕΤΕ να ανατεθεί στον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Ερευνας του ΤΕΙ και επί του συνολικού προϋπολογισμού που αναλαμβάνει το Κέντρο (παροχές υπηρεσιών κλπ.) να γίνεται παρακράτηση του 12%, το οποίο θα κατανέμεται ως εξής: 4% στον Ειδικό Λογαριασμό για έξοδα διαχείρισης, 5% στο εργαστήριο που παρέχει την υπηρεσία για δημιουργία αποθεματικού στο εργαστήριο (για αγορά αναλώσιμων, συντήρηση και αναβάθμιση εξοπλισμού κλπ.) και 3% στο Κέντρο για δημιουργία αποθεματικού που θα διαχειρίζεται το Κέντρο για να χρηματοδοτεί δραστηριότητες όπως συνέδρια, διοικητικές δαπάνες, μετακινήσεις, πιστοποίηση εργαστηρίων κλπ.

Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι προϋπολογίζεται ένα ποσό για την ίδια την εύρυθμη λειτουργία των εργαστηρίων, η οποία όπως είναι γνωστό δεν εξασφαλίζεται από την τακτική χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων. Ετσι, η συγκεκριμένη πρόταση υπολογίζεται να λειτουργήσει δελεαστικά για τα ίδια τα εργαστήρια, ώστε να συνδεθούν με τη ΜΥΕΤΕ και να δεχτούν να πουλούν τις υπηρεσίες τους για να μπορέσουν να «επιβιώσουν». Αυτό φαίνεται και από την πρόβλεψη που υπάρχει παρακάτω και λέει: «Θα ήταν σκόπιμο μετά από εύλογο χρονικό διάστημα ο Ειδικός Λογαριασμός, να αποδίδει ένα ποσοστό της τάξης 20- 30% σε κάθε εργαστήριο παροχής υπηρεσιών για την περαιτέρω αναβάθμισή του». Γίνεται έτσι εύκολα κατανοητό αυτό που επισημάναμε από την αρχή, ότι η εμπορευματοποίηση λειτουργιών των Ιδρυμάτων έρχεται να καλύψει τα τεράστια κενά που δημιουργεί η κρατική υποχρηματοδότηση. Μάλιστα, αυτή η πρακτική μπορεί να οδηγήσει και σε κατηγοριοποίηση των εργαστηρίων ή ακόμα και στον οικονομικό μαρασμό των εργαστηρίων που δε θα υποταχτούν στη λογική ανάπτυξης υπηρεσιών προς πώληση.

Η Επιτροπή προτείνει να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων όπου θα καταγραφούν με τα βιογραφικά τους τα μέλη του προσωπικού του ΤΕΙ και τα τμήματα, ενώ στο πλαίσιο αυτό, θα τους ζητηθεί να «κοστολογήσουν όσες από τις δραστηριότητές τους είναι δυνατό να κοστολογηθούν». Η σκέψη είναι να εκδοθούν αυτά τα δεδομένα για να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι κι αντίστοιχα να δημιουργηθεί στη συνέχεια μια βάση δεδομένων με υποψήφιους χρήστες των Υπηρεσιών της ΜΥΕΤΕ.

Γενικά η διαφήμιση του Ιδρύματος στις επιχειρήσεις και την «κοινωνία», μέσω της ΜΥΕΤΕ, είναι μαζί με τον οικονομικό, ένας βασικός στόχος που τίθεται. Στα συμπεράσματα του πορίσματος της Επιτροπής αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι το ΤΕΙ έχει να αποκομίσει οφέλη από τη Μονάδα «σε επίπεδο κοινωνικής και οικονομικής αναγνώρισης», στοιχεία που θα μετρήσουν θετικά εξάλλου και σε μια μελλοντική αξιολόγηση του Ιδρύματος...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ