Επίσκεψη για μαθητές, στο Αστεροσκοπείο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διοργανώνουν το Σάββατο 23 Νοέμβρη, στις 6.30 το απόγευμα, οι Τομεακές Οργανώσεις Δυτικής, Κεντρικής - Ανατολικής και Υπαίθρου Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ.
Στην ανακοίνωσή τους αναφέρουν: «Οι μαθητικές ΟΒ Καλλιθέας της ΚΝΕ, μέσα σε τρεις μέρες, μαζέψαμε για την οικονομική εξόρμηση 600 ευρώ προς τιμήν των 95 χρόνων του ΚΚΕ. Επίσης, προς τιμήν του ΝΙΚΟΥ ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗ που φυλακίστηκε και τον πήραν για εκτέλεση από τις φυλακές της Καλλιθέας, όπου -στο χώρο των φυλακών- σήμερα είναι το σχολικό συγκρότημα του Αγίου Νικολάου.
ΖΗΤΩ ΤΑ 95 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΚΚΕ που γεννά Μπελογιάννηδες!».
Πρόκειται για επταετές πρόγραμμα, με προϋπολογισμό 14,7 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο υπόσχεται υποστήριξη για σπουδές, εργασία ή εθελοντισμό στο εξωτερικό, νέο πρόγραμμα εγγυήσεων δανείων για όσους θα κάνουν μάστερ σε άλλη χώρα και «συμπράξεις μεταξύ πανεπιστημίων, κολεγίων, σχολείων, επιχειρήσεων και οργανώσεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα». Από τον προϋπολογισμό του προγράμματος, ειδικά για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις, η ΕΕ δίνει σχεδόν το ένα τρίτο, δηλαδή 4,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στο πλαίσιο του «Εράσμους +» πλασάρονται οι λεγόμενες «Συμμαχίες Γνώσης» και οι «Τομεακές Συμμαχίες Δεξιοτήτων», δηλαδή η συνεργασία μεταξύ ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης και επιχειρήσεων, η οποία περιλαμβάνει και διαμόρφωση προγραμμάτων σπουδών στα μέτρα της αγοράς και οι αντίστοιχες συμπράξεις ιδρυμάτων κατάρτισης με επιχειρήσεις. Δίνουν έμφαση στο θέμα της συνδιαμόρφωσης του περιεχομένου των σπουδών με τις επιχειρήσεις, στο όνομα της αντιμετώπισης της λεγόμενης αναντιστοιχίας σπουδών και αναγκών της αγοράς (το λεγόμενο «χάσμα δεξιοτητών»).
Η ΕΕ εμφανίζει το πρόγραμμα σαν μέτρο καταπολέμησης της ανεργίας, επαναλαμβάνοντας ότι οι σπουδαστές θα «επωφεληθούν» από αυτό, σπέρνοντας αυταπάτες και κρύβοντας ότι πραγματικά ωφελημένο θα είναι, για μια ακόμα φορά, το μεγάλο κεφάλαιο.
Μέχρι τις 30 Νοέμβρη συνεχίζονται οι συμμετοχές
Στις ερευνητικές εργασίες τους για το διαγωνισμό, οι μαθητικές ομάδες (αποτελούμενες από 3 έως 20 μαθητές) μπορούν να διαλέξουν ένα από τα τέσσερα θέματα που έχει ορίσει η ΚΝΕ και που παραθέτουμε παρακάτω, μαζί με μια σειρά υποερωτήματα που θέτει η ΚΝΕ σε κάθε θέμα, προκειμένου να προσανατολίσει την αναζήτηση των μαθητών:
Α. Κάνεις login και πιστεύεις πως η ζωή ξεκινά;
Στην ενότητα αυτή οι μαθητές μπορούν να προβληματιστούν πάνω στα εξής επιμέρους θέματα και ερωτήματα:
Διαδίκτυο και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης: Πότε ξεκίνησαν, πώς και από ποιους; Ποια η χρήση τους σήμερα; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των χρηστών τους (ιδιώτες, επιχειρηματίες, πολυεθνικοί όμιλοι, ΜΜΕ κ.τ.λ.); Το διαδίκτυο είναι μέσο πληροφόρησης; Υπάρχουν παγίδες; Η ενημέρωση είναι αντικειμενική ή υποκειμενική; Από πού μπορεί να ενημερώνεται κανείς; Ποια η σχέση του διαδικτύου με παλαιότερα μέσα π.χ. βιβλίο, εφημερίδα, αλληλογραφία κ.τ.λ.; Μπορεί να τα αντικαταστήσει; Ανάπτυξη κοινωνικότητας, δημιουργικότητας και προσωπικότητας νέου ανθρώπου. Μπορούν να γίνουν αυτά μέσω των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης; Πόσο «ελεύθερα» κινούμαστε στο διαδίκτυο και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης; Μπορεί το διαδίκτυο να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για δράση και κινητοποίηση;
Β. Εθελοντισμός και φιλανθρωπία ή αλληλεγγύη ανάμεσα σε ίσους;
Σ' αυτή την ενότητα τίθενται τα ερωτήματα:
Ποιες οι αφετηρίες και οι στόχοι όσων δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλληλεγγύης; Ποιος ο ρόλος των διαφόρων ΜΚΟ; Είναι ανεξάρτητες; Από πού χρηματοδοτούνται; Ποιος ο ρόλος της Εκκλησίας; Τι σημαίνει το σύνθημα «Ολοι για έναν και ένας για όλους»; Ποια η δράση σωματείων, λαϊκών επιτροπών, μαθητών, φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων; Συμβιβασμός, διαιώνιση του προβλήματος ή διεκδίκηση και σύγκρουση; Αναλύστε το σύνθημα «Δώσε το χέρι σε όποιον σηκώνεται».
Γ. Οι παππούδες μας πρόσφυγες, οι πατεράδες μας μετανάστες, εμείς ρατσιστές;
Σ' αυτή την ενότητα οι μαθητές μπορούν να πραγματευτούν:
Το κοινωνικό φαινόμενο της μετανάστευσης: Πότε εμφανίζεται; Ποια τα αίτιά του; Στην Ιστορία της χώρας μας υπήρξαν κύματα μεταναστών; Ποια η επίσημη πολιτική κρατών και διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΟΗΕ κ.τ.λ.) σε σχέση με τη μετανάστευση και τους μετανάστες; Υπάρχει πείρα από τις σοσιαλιστικές χώρες σε σχέση με τη μετανάστευση; Πώς καλλιεργείται ο ρατσισμός και ο φασισμός; Υπάρχει λύση στο ζήτημα της μετανάστευσης;
Δ. Τόποι αγώνα και μαρτυρίας του λαού και της νεολαίας!
Τέλος, σ' αυτή την ενότητα τίθενται τα ερωτήματα:
Στην περιοχή σας υπάρχουν τόποι μαρτυρίας από την περίοδο της κατοχής, του εμφυλίου ή της χούντας; Πώς και αν παρουσιάζονται από τα σχολικά βιβλία και γιατί; Πώς οργανώθηκε η ζωή σε φυλακές και τόπους εξορίας; Αναπτύχθηκαν αγώνες; Υπήρχε ενασχόληση με τη Μόρφωση, την Παιδεία, τον Αθλητισμό και την Τέχνη; Πώς συμμετείχαν οι γυναίκες και η νεολαία στον αγώνα; Υπάρχουν ιστορικά γεγονότα που χαρακτηρίζουν ακόμα και στις μέρες μας ολόκληρες πόλεις και γειτονιές (π.χ. Καισαριανή, Χαϊδάρι, Πειραιάς, κ.ά.); Πώς εξηγούνται; Πώς επέδρασαν αυτά τα γεγονότα;
Η κάθε ομάδα μπορεί να επιλέξει μόνο ένα από τα τέσσερα θέματα για την εργασία της, αλλά μπορεί να χρησιμοποιήσει περισσότερες από μία μορφές για την παρουσίασή της (βίντεο, φωτογραφίες, σκίτσα, κόμικ, ποιήματα, γραπτά κείμενα, μουσική, αφίσες-κολάζ κ.ά.).
Οι ομάδες μπορούν να δηλώνουν συμμετοχή στα email: mail@odigitis.gr, kne@kne.gr και στα γραφεία της ΚΝΕ σε κάθε περιοχή.
Μέχρι και τις 10 Δεκέμβρη οι ομάδες που θα συμμετάσχουν θα πρέπει να στείλουν μια περίληψη (έως 200 λέξεις) της εργασίας τους και όλες οι ομάδες θα πρέπει να στείλουν το σύνολο της εργασίας τους από 5 έως και 10 Γενάρη (ειδικά οι ομάδες που θα έχουν στην εργασία τους βίντεο ή ταινία μικρού μήκους θα πρέπει να αποστείλουν το οπτικοακουστικό υλικό έως και τις 5 Γενάρη).
Στην αρχή της εκδήλωσης προβλήθηκε βίντεο με σταθμούς της δράσης του Κόμματος, ενώ ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Γιάννης Μερεντίτης, μέλος του Γραφείου Περιοχής της ΚΟΑ του ΚΚΕ.
Στην ομιλία του, ο Γ. Μερεντίτης, αναφέρθηκε σε μια σειρά πολύτιμα συμπεράσματα που προκύπτουν από την 95χρονη πορεία του ΚΚΕ τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Νιώθουμε μεγάλη περηφάνια για την ιστορία του Κόμματός μας και την προσφορά του. Ταυτόχρονα νιώθουμε μεγάλη ευθύνη, στο να φανούμε αντάξιοι συνεχιστές της ιστορίας του, για να υλοποιηθεί ο στόχος για τον οποίο χιλιάδες κομμουνιστές έδωσαν τη ζωή τους, για να έρθει η εργατική τάξη στην εξουσία, για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό».
Ο Γ. Μερεντίτης επισήμανε ότι «η πείρα και τα διδάγματα της 95χρονης Ιστορίας του ΚΚΕ, αποτελούν πολύτιμο θησαυρό για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες τού σήμερα. Για να αντιμετωπίσουμε σωστά και αποτελεσματικά τις σύγχρονες απαιτήσεις της επαναστατικής πάλης, για να δικαιωθούν οι αγώνες της εργατικής τάξης και του Κόμματός μας και να πάρουν τα όνειρα εκδίκηση.
Σήμερα, από το κράτος, το σχολείο, την εκκλησία, την εργοδοσία, από την ΕΕ, από αστούς και οπορτουνιστές, γίνεται μια τεράστια πολύμορφη ιδεολογική παρέμβαση, παραχάραξης της Ιστορίας, της Ιστορίας του ΚΚΕ, του σοσιαλισμού που οικοδομήθηκε. Οι νεότερες γενιές είναι τα μεγάλα θύματα της αντιστροφής της αλήθειας, της απόκρυψης και της παραπληροφόρησης. Τους δηλητηριάζουν με τον αντικομμουνισμό και τον αντισοσιαλισμό. Η γνώση της αλήθειας για την ιστορία του ΚΚΕ, του σοσιαλισμού που οικοδομήθηκε, η διαπαιδαγώγηση των νέων με τις αξίες της ταξικής πάλης, είναι από τις πρώτες προτεραιότητες του Κόμματός μας, του κάθε κομμουνιστή. Αυτή η πρωτοβουλία της ΚΝΕ, πρέπει να αποτελέσει την αρχή και άλλων τέτοιων ανάλογων εκδηλώσεων, να μάθει η νεολαία την αληθινή Ιστορία του ΚΚΕ», κάλεσε χαρακτηριστικά ο ομιλητής.
Σε σχόλιό του για την απεργία των διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:
«Ο δίκαιος αγώνας των διοικητικών υπαλλήλων ενάντια στις απολύσεις και τον κυβερνητικό αυταρχισμό πρέπει να γίνει μέρος μιας συνολικής πάλης εργαζομένων και νεολαίας για την ανατροπή της πολιτικής κυβέρνησης και ΕΕ που μετατρέπει το Πανεπιστήμιο σε Ανώνυμη Εταιρεία, το κάνει δυσπρόσιτο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών και υποτάσσει πλήρως τη λειτουργία του στις ανάγκες του κεφαλαίου».
Κινητοποίηση ενάντια στις διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών και τις καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων συνδιοργανώνουν σήμερα Τετάρτη, στη 1 το μεσημέρι, στην πλατεία Κοραή το ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά και η Συντονιστική Επιτροπή Εκπαιδευτικών σε διαθεσιμότητα.
Μεταξύ άλλων, στο κάλεσμά του, το ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά σημειώνει ότι οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα είναι μπροστά στο φάσμα της απόλυσης και αποτελούν τον πρώτο κρίκο της αλυσίδας απολύσεων, που θα ενταθεί το επόμενο διάστημα. «Παράλληλα, χιλιάδες μαθητές σπρώχνονται έξω από την εκπαίδευση - σε δομές κατάρτισης που οδηγούν σε αμορφωσιά και σε απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία», τονίζει. Οι εκπαιδευτικοί ζητούν να ανακληθούν οι διαθεσιμότητες - απολύσεις, να επιστρέψουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους και δηλώνουν την αντίθεσή τους στην κατάρτιση και τη μαθητεία.
Για τη συμμετοχή στη σημερινή κινητοποίηση, η ΕΛΜΕ κήρυξε δίωρη στάση εργασίας 12-2 μ.μ. και καλεί τους εκπαιδευτικούς να πάρουν μαζικά μέρος, να ενημερώσουν γονείς και μαθητές.
Κοινή αγωνιστική δράση για τα ζητήματα της σίτισης και στέγασης των φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αναλαμβάνουν ΜΑΣ και ΠΑΜΕ στο Βόλο.
Στο πλαίσιο αυτό, την Τρίτη, 26 Νοέμβρη, στις 6 το απόγευμα, οργανώνουν, από κοινού, συγκέντρωση εργαζομένων και φοιτητών έξω από το ξενοδοχείο «Γαλαξίας», στην παραλία, με αίτημα να δοθεί για φοιτητική εστία, που θα καλύψει ανάγκες στέγασης των φοιτητών που κατάγονται εκτός Βόλου. Πρόκειται για πενταώροφο κτίσμα, το οποίο διαθέτει 120 δωμάτια και θα μπορούσαν να δημιουργηθούν περίπου 250 κλίνες.
Εκ μέρους του ΜΑΣ, στη συνέντευξη Τύπου μίλησαν η Στέλλα Αντωνιάδου, πρόεδρος του Φοιτητικού Συλλόγου Νηπιαγωγών και ο Γιάννης Πράντζος, μέλος του Φοιτητικού Συλλόγου Γεωπονίας, καλώντας τους φοιτητές να μπουν στον αγώνα, μαζί με τους εργαζόμενους, για δωρεά σίτιση και στέγαση, για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, στην υπηρεσία του λαού και όχι των μονοπωλίων.
Μιλώντας εκ μέρους του ΠΑΜΕ, ο Κ. Στεργίου, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Μαγνησίας «Μήτσος Παπαρήγας» ανέφερε ότι το ΠΑΜΕ θα προχωρήσει σε ενημέρωση των εργατικών σωματείων, ζητώντας να πάρουν αποφάσεις και να στηρίξουν τα δίκαια αιτήματα των φοιτητών. Σημείωσε, δε, ότι κλιμάκια του ΠΑΜΕ θα κάνουν ενημερωτικές περιοδείες στο χώρο του πανεπιστημίου, καλώντας τους φοιτητές σε κοινή δράση για το ζήτημα της σίτισης και της στέγασής τους, ενώ αντιπροσωπεία του θα έχει συνάντηση με την πρυτανεία, για να εκθέσει τα αιτήματα και να πιέσει για λύσεις. Στη συνέντευξη παραβρέθηκαν, ακόμα, ο Λαζ. Τσελεπής, πρόεδρος των εργαζομένων στην «Coca Cola», τα μέλη του ΔΣ του Συλλόγου ΟΤΑ Μαγνησίας, Εύη Καρυδάκη και Θόδ. Τσαλούχας, καθώς και ο Γ. Ρούσσας, πρόεδρος του Συλλόγου Συνταξιούχων ΙΚΑ Μαγνησίας.
Οι πρυτανικές αρχές καλούν το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει άμεσα στο διορισμό (ονομαστική έκδοση ΦΕΚ) των μελών ΔΕΠ που έχουν προβλεφθεί, στην έκδοση της ΠΥΣ και ΚΥΑ για το Εκτακτο Εκπαιδευτικό Προσωπικό, στην έγκριση της μεταφοράς του απαιτούμενου ποσού από το ταμειακό υπόλοιπο προηγούμενων οικονομικών ετών, καθώς και στην καταβολή χρηματοδότησης στον ανάλογο κωδικό, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανάληψη υποχρέωσης για το Εκτακτο Εκπαιδευτικό Προσωπικό, την απόσπαση εκπαιδευτικών για την υλοποίηση των μαθημάτων Πρακτικής Ασκησης των Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Θυμίζουμε ότι ειδικά το θέμα της πρακτικής άσκησης σε σχολεία, που γίνονταν πάντα με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, αποτελεί πρόβλημα για όλα τα παιδαγωγικά τμήματα της χώρας, καθώς φέτος δεν γίνονται καθόλου αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ΑΕΙ. Με αφορμή, λοιπόν, αντίστοιχο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Τμήμα Νηπιαγωγών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου στην Αλεξανδρούπολη, το ΚΚΕ κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Παιδείας. Οι βουλευτές του Κόμματος Θεοδόσης Κωνσταντινίδης και Ελένη Γερασιμίδου, που υπογράφουν την Ερώτηση, ζητούν από τον υπουργό να γίνουν μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού που θα αναλάβει την εποπτεία του προγράμματος της πρακτικής άσκησης, ώστε να μπορέσουν οι φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
Χτες, ο υπουργός Παιδείας έκανε νέα προσφυγή για να κριθεί η απεργία των διοικητικών υπαλλήλων παράνομη και καταχρηστική και η απόφαση αναμένεται μέσα στις επόμενες ώρες. Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές μέρες, μετά την προσφυγή του ίδιου, η απεργία κηρύχθηκε παράνομη, ενώ στις 11 βδομάδες έχει προηγηθεί σωρεία απειλών και εκβιασμών.
Κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσής τους χτες, οι εργαζόμενοι στο Πανεπιστήμιο Πάτρας πήραν απόφαση για 48ωρη απεργία από σήμερα. Τη συνέχιση των κινητοποιήσεών τους με απεργία μέχρι και την Παρασκευή αποφάσισαν και οι διοικητικοί υπάλληλοι του ΑΠΘ, που στο πλαίσιο των κινητοποιήσεών τους θα πραγματοποιήσουν σήμερα παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση της Συγκλήτου. Νέες ΓΣ θα κάνουν σήμερα, οι εργαζόμενοι στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Ιωαννίνων, Θεσσαλίας και στο ΕΜ Πολυτεχνείο.
O Θ. Πελεγρίνης, πρύτανης του ΕΚΠΑ με δήλωσή του ζητά την άμεση αναστολή του μέτρου της διαθεσιμότητας, καταγγέλλει την «ανακοινωθείσα από την κυβέρνηση μοριοδότηση των προς διαθεσιμότητα διοικητικών υπαλλήλων, ως μη ανταποκρινόμενη στην πραγματικότητα» και σημειώνει ότι «ορισμένοι με άνομα μέσα απεργάζονται την υποβάθμιση της Δημόσιας Παιδείας και το μαρασμό του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το ζήτημα αυτό δεν αφορά στη διοίκηση του ΕΚΠΑ, αλλά ολόκληρο τον ελληνικό λαό».
Ο Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ διατυπώνει σε ανακοίνωσή του την ανησυχία από τη δραματική αποψίλωση της Σχολής από διοικητικό προσωπικό. Ενδεικτικά επισημαίνει ότι - υπολογίζοντας μόνο τους υπαλλήλους που βγήκαν ήδη σε διαθεσιμότητα λόγω κατάργησης του κλάδου τους και εκείνους που τέθηκαν σε αργία εν αναμονή πειθαρχικού λόγω μη απογραφής - στη Γραμματεία του Τμήματος Γαλλικής Φιλολογίας (με 3.329 προπτυχιακούς φοιτητές, 72 μεταπτυχιακούς και 48 υποψήφιους διδάκτορες) απομένει ένας μόνο υπάλληλος. Ανάλογη δραματική κατάσταση θα δημιουργηθεί σε πολλά άλλα Τμήματα, που θα μείνουν είτε με έναν είτε και με κανέναν (!) υπάλληλο, το δε κτίριο της Σχολής απομένει χωρίς φύλακες, αφού καταργούνται οι θέσεις εργασίας του κλάδου «φύλακες» και οι 9 εργαζόμενοι μόνιμοι και ΙΔΑΧ που εκτελούν χρέη φύλαξης/επιστασίας τίθενται είτε σε διαθεσιμότητα, είτε σε αργία.
Οι γονείς απέσπασαν δέσμευση ότι ο προϊστάμενος δε θα εισηγηθεί καμία συγχώνευση στα παραπάνω σχολεία και σήμερα στις 10 το πρωί, προγραμματίζουν να συγκεντρωθούν και πάλι στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ζητώντας και γραπτή διαβεβαίωση. Εκπρόσωποί τους κάνουν λόγο για μια μικρή νίκη που κατακτήθηκε ως αποτέλεσμα συντονισμού και κινητοποιήσεων, τονίζοντας ότι θα βρίσκονται σε εγρήγορση.
Αποσπάσματα από ομιλία της Κυριακής Καμαρινού, μέλους της Συντακτικής Επιτροπής των «Θεμάτων Παιδείας» σε εκδήλωση των φοιτητικών συλλόγων Παιδαγωγικών της Αθήνας
Η μπότα του κατακτητή στα χρόνια της τριπλής Κατοχής λες και έρχεται να αποτελειώσει το ήδη σαθρό οικοδόμημα της δημόσιας εκπαίδευσης, η οποία για τα λαϊκά στρώματα ήταν κυριολεκτικά απαγορευτική εξαιτίας των ταξικών φραγμών, που εντάθηκαν ιδιαίτερα στα χρόνια της μεταξικής δικτατορίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι η μαθητική διαρροή μόνο στα Δημοτικά το έτος 1937-38 ήταν κοντά στο 25%, δηλαδή από τα 321.087 παιδιά που εγγράφηκαν στην Α΄ Δημοτικού έφτασαν στην 6η μόλις 82.0003! Στη διαρροή αυτή θα πρέπει να συνυπολογιστεί και ένα 15-20% των παιδιών που δε γράφονταν καθόλου στο σχολείο, σύμφωνα με την παρατήρηση της Ρόζας Ιμβριώτη4.
Τα πρώτα δημόσια κτήρια που επιτάσσουν οι Γερμανοί είναι τα σχολεία και ο αριθμός αυτός είναι κατά προσέγγιση 8.342. Πολλά απ' αυτά σχεδόν καταστράφηκαν, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το διδακτικό έτος 1940-41 κράτησε 3μήνες και το επόμενο μόλις 20 ημέρες. Ετσι, η λειτουργία των σχολείων και η αποκατάσταση των ζημιών είναι από τα πρώτιστα καθήκοντα που θέτουν οι οργανωμένες πολιτικές δυνάμεις, αυτές που δεν εγκατέλειψαν τη χώρα και μπήκαν στο προσκήνιο δυναμικά και μαζικά οργανώνοντας την Αντίσταση όχι απλώς στον ξένο κατακτητή, αλλά και τον ντόπιο ταξικό δυνάστη. Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας πρωτοστατεί στην ίδρυση του ΕΑΜ! Η ΟΚΝΕ, το ΕΑΜ Νέων και στη συνέχεια η ΕΠΟΝ, παίρνουν την υπόθεση στα χέρια τους: Να ξαναλειτουργήσει σε κάθε γειτονιά, σε κάθε χωριό το σχολείο. Πρώτη αναμέτρηση: η πείνα5! Ο εκπαιδευτικός κόσμος συμμετέχει ενεργά στη διεκδίκηση και το μοίρασμα του συσσιτίου, στην παροχή γάλατος και άλλων τροφίμων στα σχολεία, καθοδηγεί, διαφωτίζει και παραδειγματίζει τους μαθητές να αγωνιστούν.
Στις αρχές του Δεκέμβρη του '42, στη διάρκεια της διδασκαλίας συλλαμβάνονται από τη Γκεστάπο του Πειραιά, κατόπιν έγγραφης ανώνυμης καταγγελίας(!) οι δάσκαλοι Μ. Πετρόπουλος, Θεμ. Παρασκευόπουλος και Δ. Σταυρόπουλος. Μαζί τους και ο γιος εκπαιδευτικού Κ. Γαλιώτης. Ηταν η πρώτη ομαδική σύλληψη δημόσιων υπαλλήλων, γεγονός που κινητοποίησε ολόκληρο τον δημοσιοϋπαλληλικό κόσμο και μέσω σκληρών διεκδικήσεων και ενός πετυχημένου απεργιακού αγώνα πέτυχε μερική αναστολή της θανατικής ποινής. Οι πρώτοι δύο εκτελέστηκαν τελικά τον Ιούνιο του '43.
Το κατηγορητήριο των προαναφερόμενων εκπαιδευτικών, οι οποίοι «παρεκκίνησαν τον πληθυσμό εις εξέγερσιν κατά των Γερμανικών Αρχών, παρενέβαλον εμπόδια εις την γερμανικήν μηχανήν και παρέσχον βοήθειαν εις τους εχθρούς των γερμανικών στρατευμάτων κατοχής» επαναλήφθηκε ξανά και ξανά για χιλιάδες ακόμη εκπαιδευτικούς της πατρίδας μας...
Κοντά στα άμεσα καθήκοντα για τη δυνατότητα λειτουργίας των σχολείων ο μαχόμενος εκπαιδευτικός κόσμος της Αντίστασης έδωσε μια ακόμη σημαντική μάχη που αφορούσε το ίδιο το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης, την εκ βάθρων αλλαγή του, με στόχο τη διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς πάνω στις αξίες του νέου κόσμου και της νέας κοινωνίας για την οποία αγωνιζόταν. Ιστορική από κάθε άποψη για τα εκπαιδευτικά δεδομένα της νεότερης ιστορίας της χώρας μας είναι και θα είναι η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση της Πολιτικής Επιτροπής Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ) του 1944, όχι μόνο γιατί η νέα λαϊκή εξουσία υλοποίησε μια μεταρρύθμιση με διαφορετικό ιδεολογικό προσανατολισμό, σχεδιάζοντας με επιτελικότητα τους σκοπούς και τους στόχους μιας διαφορετικής εκπαίδευσης που είχε ανάγκη ο τόπος, αλλά γιατί η έκταση και το βάθος της τυγχάνουν της αναγνώρισης σήμερα και των ιδεολογικά αντίθετων πολιτικών χώρων. Γιατί, πώς να εκλάβει κανείς τη δυνατότητα απόκτησης των υπέροχων αναγνωστικών της κυβέρνησης του βουνού μέσω της προσφοράς μιας αστικής εφημερίδας; Αναφέρομαι στο αναγνωστικό «Τα αετόπουλα» για τη Γ' και Δ' Δημοτικού και το «Ελεύθερη Ελλάδα» για την Ε' και Στ' τάξεις! Βιβλία που γράφτηκαν μέσα σε 17 ημέρες, στο καμίνι του αγώνα, από τους μεγάλους παιδαγωγούς μας τη Ρόζα Ιμβριώτη και το Μιχάλη Παπαμαύρο, αντίστοιχα, χωρίς την παραμικρή επιστημονική υποχώρηση στην τήρηση των παιδαγωγικών αρχών της «Νέας Σοσιαλιστικής Παιδαγωγικής», κοντά και μέσα από την πραγματικότητα που βίωναν τα παιδιά. «Τίποτα δεν είναι στο βιβλιαράκι αυτό φτιαχτό, φανταστικό, γράφει στον πρόλογό της η Ιμβριώτη, ... «ωρίμασαν πρόωρα τα παιδιά, γέμισε τρόμο κι ερωτήματα η συνείδησή τους... προσπαθούν να κατανοήσουν και να σηκώσουν το μπόι τους ως το ύψος των γεγονότων που ζουν, κι όλα αυτά χωρίς την πείρα και τη λογική (γιατί είναι μικρά), που δίνουν το σωστό νόημα και περιεχόμενό τους. Ζούνε τώρα μέσα στον αγώνα μιαν ανάταση. Γράφουν τα ίδια την Ιστορία της Πατρίδας. Περνούν κρυφά από τις γραμμές των Γερμανών και φέρνουν οδηγίες στους αντάρτες. Κάμνουν τα ίδια ηρωικές πράξεις. Βασανίζονται και δε βγαίνει λέξη από το στόμα τους. Πεθαίνουν τραγουδώντας. Ούτε λοιπόν παραμύθια, ούτε μικρές ηθικοπλαστικές ιστορίες, ούτε ποιηματάκια για μικρά - πρέπει να νοιώσουν, όσο μπορούν, να συλλάβουν έστω με την άγουρη σκέψη τους την ατμόσφαιρα, την ιστορική στιγμή που ζούνε...».Λόγια τραγικά επίκαιρα αν αναλογιστεί κανείς το περιεχόμενο και το επίπεδο των σύγχρονων σχολικών βιβλίων...
Αξίζει να επισημάνουμε εδώ ότι από τους επιμέρους στόχους ξεχώριζε η θέση για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση των Δασκάλων και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Το εκπληκτικό είναι ότι σε απίστευτα δύσκολες συνθήκες αυτό έγινε πράξη. Από τον Οργανισμό της Γραμματείας της Παιδείας της ΠΕΕΑ, ιδρύθηκαν και λειτούργησαν τα Παιδαγωγικά Φροντιστήρια της Τύρνας, του Τροβάτου στην Ευρυτανία, του Ερημοκάστρου στη Βοιωτία, των Γρεβενών, της Κόνιτσας κ.α.
Στα Φροντιστήρια αυτά οι Ελληνες αντιστασιακοί εκπαιδευτικοί καλούνταν να αντιπαλέψουν τις αστικές παιδαγωγικές θεωρίες διδασκόμενοι με εκλαϊκευτικό τρόπο νέες αρχές εφαρμογής της παιδαγωγικής επιστήμης και ψυχολογίας, που στηρίζονταν στην επεξεργασία των Ελλήνων (και όχι μόνο) μαρξιστών πάνω στο διαλεκτικό υλισμό.
Η εισήγηση του γραμματέα της Παιδείας, Πέτρου Κόκκαλη, στο Εθνικό Συμβούλιο της ΠΕΕΑ, το Μάη του '44, για την αλλαγή του περιεχομένου τής μέχρι τότε εκπαίδευσης, έδωσε το στίγμα της επιμορφωτικής και εκπολιτιστικής εκστρατείας του εκπαιδευτικού κόσμου πέρα από τα όρια των σχολικών δομών, με πρωτοβουλίες για θεατρικές παραστάσεις και διοργάνωση ομιλιών και εκδηλώσεων στα χωριά, με άνοιγμα σχολείων για αναλφάβητους, την έμπρακτη αναγνώριση της γλώσσας του Λαού με την ελεύθερη χρήση και αποκατάστασή της, με καταγραφή και σεβασμό στον πλούτο της. Ο αντιλαϊκός-ταξικός χαρακτήρας μιας εκπαίδευσης αντιεπιστημονικής, αντικοινωνικής, της στείρας παπαγαλίας και αποσπασματικών γνώσεων, με κύρια αποστολή την κατασταλτική λειτουργία ενάντια στις πραγματικές ανάγκες ανάπτυξης και καλλιέργειας του πλούσιου σωματικού και ψυχικού δυναμισμού της παιδικής και εφηβικής ηλικίας έπρεπε να παραχωρήσει τη θέση του στο σχολείο των πραγματικών μορφωτικών λαϊκών αναγκών. Το σχολείο που θα δίνει αισιοδοξία στο νέο άνθρωπο πώς «η φύση και η ζωή των ανθρώπων αλλάζουν αδιάκοπα μορφές, πως η τραγική εκείνη πραγματικότητα δεν είναι αιώνια και αμετάβλητη και τα προνόμια των λίγων δεν είναι ιερά και απαραβίαστα, πως ο άνθρωπος πρέπει να αγωνιστεί για τη αλλαγή της κατάστασης και πως μέσα στον αγώνα για την αλλαγή η νέα γενιά πρέπει να είναι πρωτοπόρα».
Η μεγαλύτερη τιμή για τους χιλιάδες αγωνιστές εκπαιδευτικούς της Αντίστασης θα είναι, συνεχίζοντας την έντιμη παράδοση, μέσα από την επιστημονική μας κατάρτιση και μεθοδολογία, ξεσκεπάζοντας τα αστικά ιδεολογήματα και τις αξίες του καπιταλιστικού συστήματος, που μόνο σύγχυση και ψευδοσυνείδηση δημιουργούν στη νέα γενιά, να διεκδικήσουμε και να συμβάλλουμε στην εδραίωση του σχολείου των λαϊκών αναγκών, του σχολείου που θα έχει μέλημα την ολόπλευρη ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας! Τιμή μας θα 'ναι να μην τους επιτρέψουμε το ξαναγράψιμο της ιστορίας γιατί η αλήθεια είναι μία και γράφτηκε με το αίμα του λαού μας!
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:
1. Χ. Σακελλαρίου, «Η παιδεία στην Αντίσταση», «Σύγχρονη Εποχή», 2003, αντιστασιακός εκπαιδευτικός, στέλεχος της ΕΠΟΝ και ένας από τους συγγραφείς του αναγνωστικού της ΠΕΕΑ «Ελεύθερη Ελλάδα».
2. Ο.π.
3. Σημειώνουμε για τη χρονιά αυτή ότι η διαρροή από την Δ΄ τάξη προς την Ε΄ ήταν πάνω από 50%. Από τα 281 χιλ. παιδιά μόλις τα 140 πήγαν στην Ε΄, αριθμός που μειώθηκε ακόμη περισσότερο στη συνέχεια. Συλλ. Εργο «Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση», Προοδευτική παιδεία, 1966
4. Περιοδικό «Νέα Γενιά», Απρίλης 1945
5. Ο τραγικός απολογισμός των χρόνων της Κατοχής, πέθαναν 60.000 παιδιά από την πείνα, 130.000 έμειναν ορφανά, 450 κλείστηκαν σε ψυχιατρείο, 600.000 δεν φοίτησαν καθόλου στο σχολείο. Γκόντζος - Αναστασάκος «Οι εκπαιδευτικοί στην Αντίσταση», Δίπτυχο.