Τετάρτη 7 Ιούνη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Χειραγώγηση... με ιερό σκοπό

Η αρχή έγινε με την πρωτοφανή πρόκληση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας που θέλησε να χειραγωγήσει μέσω του θέματος της έκθεσης, τους μαθητές της Γ' Λυκείου, στα πλαίσια του εξεταστικού μαραθώνιου, ζητώντας ουσιαστικά να προσαρμοστούν στο στενό πλαίσιο της αντιεκπαιδευτικής της μεταρρύθμισης. Το παράδειγμα αυτό φαίνεται ζήλεψε και καθηγητής Θρησκευτικών, αυτός, για να αξιοποιήσει και να χειραγωγήσει τους μαθητές του στο... φλέγον ζήτημα των ημερών, αυτό των ταυτοτήτων. Ο θρησκευτικός κ. Παραγιός στο 4ο Λύκειο Μενιδίου προφανώς εμπνευσμένος από τον «ανένδοτο» της Εκκλησίας, ζήτησε από τους μαθητές της πρώτης λυκείου στις γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στο μάθημά του (όπου θα βαθμολογηθούν), να εκθέσουν τις απόψεις τους σχετικά με την αναγραφή ή όχι του θρησκεύματος στις ταυτότητες και για το αν πρέπει να χωριστεί η Εκκλησία από το κράτος.

Δε λέμε, πολύ «έξυπνη» ιδεολογική τρομοκρατία με... ιερό σκοπό.

ΔΟΕ
Απεργία μόνο για αναπληρωτές...

Την απόφαση να κηρύξει 24ωρη απεργία την Παρασκευή, μόνο για τους αναπληρωτές που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πήρε χτες η πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΟΕ. Ετσι, οι παρατάξεις ΠΑΣΚ και ΔΑΚΕ απέδειξαν για μια ακόμα φορά τη συντεχνιακή και τυχοδιωκτική λογική τους, αφού ως αίτημα της απεργίας προβάλλεται ο διορισμός των αναπληρωτών που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και καμία αναφορά δε γίνεται στα αιτήματα για μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα και κατάργησης της μεταρρύθμισης, εγκαταλείποντας έτσι βασικές θέσεις του κλάδου. Ο εκπρόσωπος των «Παρεμβάσεων», με κυρίαρχα αιτήματα μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα και κανένας αναπληρωτής χωρίς δουλιά στο δημόσιο σχολείο, πρότεινε 24ωρη απεργία για τις 9/6 και σε περίπτωση που μέχρι τότε δεν προκύψει θετική εξέλιξη, κλιμάκωση με νέα απεργία στις 16/6 και εισήγηση του ΔΣ στη γενική συνέλευση του Ιούνη να μην ανοίξουν τα σχολεία στις αρχές του Σεπτέμβρη και συγκεντρώσεις έξω από τα εξεταστικά κέντρα.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ στην ίδια συνεδρίαση, πρότεινε να γίνει 24ωρη απεργία την Παρασκευή για όλους τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με πραγματοποίηση κατά τόπους συλλαλητηρίων μαζί με τους υπόλοιπους φορείς, με πλαίσιο αιτημάτων τη διατήρηση της επετηρίδας και μαζικούς διορισμούς 100% μέσα από αυτή, όχι στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και στην αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, κατάργηση των νόμων 2525 και 2640, ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο, δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, μείωση μαθητών ανά τμήμα κλπ. Ως προϋπόθεση έθεσε να προγμαμματιστεί να γίνει τη Δευτέρα στις 7 το απόγευμα με πρωτοβουλία του ΔΣ της ΔΟΕ σύσκεψη των εκπαιδευτικών φορέων και εργατικών συνδικάτων για την εκτίμηση της κατάστασης και το συντονισμό της παραπέρα κοινής δράσης. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ κατέθεσε πρόταση για συζήτηση στη σύσκεψη, την πραγματοποίηση πανεκπαιδευτικών συλλαλητηρίων στις 22 του Ιούνη (πρώτη μέρα της Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ) στα Προπύλαια, στις 7 το βράδυ και στις 4 του Σεπτέμβρη την ίδια ώρα στον ίδιο χώρο.

ΟΛΜΕ
Καταδικάζει ομόφωνα τον γυμνασιάρχη στα Τρίκαλα

Για το θέμα που κυριάρχησε την προηγούμενη βδομάδα, σχετικά με την αυταρχική συμπεριφορά του διευθυντή του 2ου Γυμνασίου Τρικάλων, σε βάρος του μαθητή Β.Σιδέρη, που αποβλήθηκε γιατί αρνήθηκε να συμμετάσχει σε θρησκευτική εκδήλωση, με ομόφωνη απόφασή του το ΔΣ της ΟΛΜΕ, καταδικάζει την αυταρχική του συμπεριφορά.

Στην ομόφωνη ανακοίνωσή του το ΔΣ της ΟΛΜΕ «αποδοκιμάζει την ενέργεια του γυμνασιάρχη του 2ου Γυμνασίου Τρικάλων, η οποία δε συνάδει με τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού και τη δημοκρατική αντίληψη που πρέπει να διέπει το σχολείο. Οταν είναι γνωστό ότι η συμμετοχή σε σχολικές δραστηριότητες εκτός του σχολικού ωραρίου, ακόμη και αν αυτές είναι επωφελείς για τους μαθητές, είναι εθελοντική, αποτελεί αντιδημοκρατική ενέργεια η υποχρέωση των μαθητών να συμμετέχουν σε αυτές, παρά τη θέλησή τους. Πολύ περισσότερο, όταν αυτές οι εκδηλώσεις αφορούν ζητήματα που άπτονται της ελευθερίας, της θρησκευτικής συνείδησης, η οποία προστατεύεται από το Σύνταγμα.

Η αποβολή μαθητή που αρνήθηκε να συμμετάσχει σε θρησκευτική εκδήλωση (λιτανεία), με την αιτιολογία της «ανάρμοστης συμπεριφοράς», σε περίοδο μάλιστα εξετάσεων, αποτελεί αντιπαιδαγωγική ενέργεια, πράξη τρομοκράτησης των μαθητών που μας γυρίζει στην εποχή του εκπαιδευτικού - παιδονόμου και θυμίζει πρακτικές καταδικασμένες στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και ολόκληρης της κοινωνίας.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ θεωρεί απαραίτητη την άρση της ποινής σε βάρος του μαθητή, καθώς και τη λήψη όλων εκείνων των μέτρων που θα αποτρέψουν ανάλογες πρακτικές στο μέλλον».

ΕΣΑΚ ΔΕΕ
Απαιτείται συνολική ρήξη με τη μεταρρύθμιση

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ απορρίφθηκε από ΠΑΣΚ και ΔΑΚΕ πρόταση για σύγκληση τον Ιούνη της μετασυνεδριακής γενικής συνέλευσης του κλάδου. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ τόνισε ότι η μετασυνεδριακή πρέπει να γίνει τον Ιούνη, γιατί η μετάθεσή της το Σεπτέμβρη αλλοιώνει και το χαρακτήρα της.

Στη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ αποκαλύφθηκε ακόμα μια φορά ότι η πλειοψηφία εμμένει σε αδιέξοδες κινήσεις εντυπωσιασμού και τακτικισμού. «Προχωρά σε κινήσεις και ενέργειες και προβάλλει με τέτοιο τρόπο την αύξηση της αποζημίωσης λόγω εξετάσεων που ούτε λίγο ούτε πολύ μετατρέπει τον κλάδο σε συνένοχο του εξεταστικού μαραθωνίου», επισημαίνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ. Την Παρασκευή 2/6 πραγματοποιήθηκε παράσταση στον υπουργό Παιδείας του ΔΣ της ΟΛΜΕ με τα ΔΣ των ΕΛΜΕ Αττικής όπου τέθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί λόγω των εξετάσεων (την παράσταση μονοπώλησε η αύξηση της αποζημίωσης και όχι συνολικά τα εργασιακά προβλήματα). Ο υπουργός δήλωσε (μένει βέβαια η υλοποίηση) ότι η εγκύκλιος με το ύψος της αποζημίωσης θα εκδοθεί μέχρι 15 Ιούνη. Μετά την παράσταση, η πλειοψηφία, μονόπλευρα προσανατολισμένη, επανέρχεται στο θέμα της εγκυκλίου και της αποζημίωσης στις εξετάσεις. Η ΠΑΣΚ πρότεινε να πραγματοποιηθεί μόνο συνέντευξη Τύπου όπου θα αναδειχτεί το ζήτημα και θα σταλεί μήνυμα στο υπουργείο Παιδείας να δώσει λύσεις, αλλιώς η ΟΛΜΕ θα επανέλθει. Οι παρατάξεις «Συνεργασία», ΔΑΚΕ, «Παρέμβαση» πρότειναν να προχωρήσει ο κλάδος σε αποχή μιας μέρας από τη βαθμολόγηση των γραπτών για να εκδοθεί έγκαιρα και με το ανάλογο ύψος η εγκύκλιος. Την ίδια στιγμή, οι δυνάμεις αυτές δήλωσαν ότι οι εξετάσεις πρέπει να πραγματοποιηθούν κανονικά σε συνθήκες ομαλότητας και πως η αποχή αυτή δε διαταράσσει το κλίμα των εξετάσεων, σύμφωνα με την ΕΣΑΚ ΔΕΕ.

«Είναι φανερό ότι η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ βρίσκεται σε έναν "αγώνα δρόμου" με το υπουργείο, ώστε η έκδοση της εγκυκλίου και το ύψος της αποζημίωσης να πιστωθεί στις κινήσεις εντυπωσιασμού της πλειοψηφίας (γι' αυτό άλλωστε επισπεύστηκε και η παράσταση της Παρασκευής). Αυτή η λογική είναι αδιέξοδη και δεν έχει να κάνει με πραγματικό κίνημα», τονίζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, που στη χτεσινή συνεδρίαση τόνισε ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί αυτή την περίοδο είναι μέρος του μεγάλου προβλήματος του πανελλαδικού χαρακτήρα των εξετάσεων της Β` και Γ` Λυκείου και η οριστική λύση τους απαιτεί αγώνες συνολικούς κύρια κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ετσι, μετά την παράσταση στον υπουργό και την ανάδειξη αυτών των προβλημάτων, το ΔΣ της ΟΛΜΕ οφείλει να διευρύνει και να συνολικοποιήσει την παρέμβασή του. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ πρότεινε δε να πραγματοποιηθεί σύσκεψη μαζικών φορέων με διοργάνωση κοινής συγκέντρωσης στο υπουργείο Παιδείας, με αντικείμενο τις τραγικές επιπτώσεις των εξετάσεων στους μαθητές, τα προβλήματα των εκπαιδευτικών και την προβολή του αιτήματος της κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων της Β` και Γ` Λυκείου. Στα πλαίσια μιας τέτοιας κοινής συγκέντρωσης με τον παραπάνω στόχο, μπορούσε να συμπεριλάβει και αποχή από τη βαθμολόγηση. Τελικά αποφασίστηκε μεν σύσκεψη φορέων για την Πέμπτη 8 Ιούνη, αλλά προηγουμένως η πλειοψηφία των ΔΑΚΕ - «Συνεργασία» - «Παρέμβαση» αποφάσισε κατ' αρχήν αποχή μιας μέρας από τη βαθμολόγηση των γραπτών (η ακριβής μέρα και η πραγματοποίηση της αποχής θα εξαρτηθεί και από τις ΕΛΜΕ Αττικής που είχαν ήδη προγραμματισμένη σύσκεψη για χτες το βράδυ).

Σχολιάζοντας τη στάση των παρατάξεων, η ΕΣΑΚ ΔΕΕ τονίζει πως «κάποιοι βιάζονται να δώσουν το δικό τους στίγμα πέρα και έξω από τη σύσκεψη των μαζικών φορέων, η οποία θα πραγματοποιηθεί αύριο Πέμπτη».

ΕΛΜΕ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Αντίθετη στην ίδρυση ιδιωτικού γυμνασίου από τη Μητρόπολη

Την αντίθεσή της στην ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικού γυμνασίου στο Βόλο, από τη Μητρόπολη Δημητριάδος, εκφράζει σε ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕ Μαγνησίας, επιρρίπτοντας ευθύνες στην κυβέρνηση που δίνει τέτοια δυνατότητα και στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. «Δυστυχώς - επισημαίνεται στην ανακοίνωση - η κυβέρνηση, εναρμονισμένη με τις κοινοτικές αποφάσεις, διατήρησε το θεσμικό πλαίσιο που δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών σχολείων και στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

Και συνεχίζει: «Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι η πρώτη ιδιωτική προσπάθεια δραστηριοποίησης στο χώρο αυτό, στην περιοχή μας, δεν προήλθε από κάποιο ιδιωτικό φορέα, αλλά από την τοπική ηγεσία της Εκκλησίας. Με ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη, πληροφορηθήκαμε ότι στο ΔΣ του νέου ιδιωτικού σχολείου συμμετέχουν και επιφανή στελέχη του ΥΠΕΠΘ. Επειδή δε θέλουμε να πιστεύουμε ότι το κίνητρο είναι μια επιχειρηματική δραστηριότητα στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας, στη λογική ζήτηση - προσφορά - κέρδος, να υποθέσουμε ότι η ίδρυση και λειτουργία από Ιερά Μητρόπολη, σε πρώτη φάση Γυμνασίου, ξεκινά από την απαξίωση του Δημόσιου Σχολείου και των λειτουργών του ή ότι ο σκοπός είναι η ίδρυση ενός σχολείου που θα προσφέρει μονόπλευρη μόρφωση σ' ένα αυστηρά προκαθορισμένο πλαίσιο;».

Καταλήγοντας, στην ανακοίνωσή της, η ΕΛΜΕ Μαγνησίας υπογραμμίζει: «Σαν λειτουργοί της δημόσιας εκπαίδευσης, πιστεύουμε ότι η παιδεία είναι ένα διαρκές κοινωνικό αγαθό, που πρέπει να προσφέρεται από την πολιτεία, σ' όλα τα μέλη της, ισότιμα, χωρίς διαχωριστικές γραμμές και διακρίσεις. Η πολιτεία οφείλει και είναι βασικό καθήκον της να υπερασπίσει θεσμικά το δημόσιο σχολείο, σ' όλες τις βαθμίδες του, να το υποστηρίξει υλικά και ηθικά και ν' ανοίξει ένα διαρκή και ουσιαστικό διάλογο με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και όλους τους κοινωνικούς φορείς. Στην ίδια κατεύθυνση οφείλουν να δραστηριοποιηθούν όλοι οι πολίτες και οι κοινωνικοί φορείς, ιδιαίτερα εκείνοι που επαγγέλλονται την κοινωνική ισότητα και αλληλεγγύη, για την ανάδειξη ενός σχολείου σύγχρονου, δημοκρατικού, πολυπολιτισμικού, που θα απαντά στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και θα προσφέρει δωρεάν πολύπλευρη και ευρύπλευρη μόρφωση στους νέους, χωρίς κοινωνικούς, φυλετικούς, θρησκευτικούς και οικονομικούς φραγμούς».

Να σημειωθεί ότι ο μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, απαντώντας στην ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Μαγνησίας, ισχυρίζεται ότι το ιδιωτικό σχολείο που θα λειτουργήσει η Μητρόπολη θα είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα...

ΠΕΥΚΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Να κατασκευαστεί άμεσα το δημοτικό σχολείο

Να παρθούν άμεσα μέτρα ώστε να κατασκευαστεί το Δημοτικό Σχολείο της Κοινότητας Πευκών Θεσσαλονίκης, ζητούν από τον υπουργό Παιδείας, με Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης και Αγγελος Τζέκης.

Οπως επισημαίνουν οι δύο βουλευτές, το πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι οξύτατο και ιδιαίτερα σε περιοχές όπου η αύξηση του πληθυσμού είναι ραγδαία και οι σχολικές αίθουσες δεν επαρκούν, οι κάτοικοι διαμαρτύρονται έντονα. «Κινητοποιούνται, διεκδικούν χρηματοδοτήσεις με καταλήψεις και άλλες ενέργειες. Καταφεύγουν στους πολιτικούς, σε συγκεκριμένους αρμόδιους με αποτέλεσμα οι υποσχέσεις να συσσωρεύονται και τα προβλήματα να μην λύνονται. Οι γονείς των παιδιών αγανακτούν, οι μικροί μαθητές διαμορφώνουν αρνητική εικόνα στην ευαίσθητη συνείδησή τους για την κρατική φροντίδα στα σημαντικά θέματα που τους αφορούν. Και, τέλος, τα εκπαιδευτικά μας προβλήματα τραυματίζονται θανάσιμα και στον τομέα αυτόν και όχι μόνο από τα προβλήματα που δημιουργεί η λεγόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση», τονίζουν.

Ενα τραγικό παράδειγμα - αναφέρουν οι δύο κομμουνιστές βουλευτές - είναι η περίπτωση του δημοτικού σχολείου της Κοινότητας Πευκών Θεσσαλονίκης, όπου οι μαθητές του δημοτικού σχολείου αυξάνονται με τον αριθμό των 40 κάθε χρόνο. Ετσι σήμερα είναι 320 μαθητές που διασκορπίζονται σε αίθουσες ακατάλληλες, για τις οποίες καταβάλλεται ενοίκιο σε αδηφάγους ιδιώτες. «Το νέο σχολείο εντάχθηκε στο 2ο ΚΠΣ και δημοπρατήθηκε στα μέσα του 1998 και όμως οι εργασίες δεν άρχισαν ακόμα, με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν χρήματα και ότι θα γίνει προσπάθεια ώστε οι αναγκαίες πιστώσεις να αναζητηθούν στο 3ο ΚΠΣ», σημειώνουν.

Για τα παραπάνω ρωτούν τον υπουργό Παιδείας τι ακριβώς συμβαίνει με το Δημοτικό Σχολείο των Πεύκων και τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την αποπεράτωση του έργου, ώστε οι μαθητές να στεγαστούν σε κατάλληλα κτίρια που θα καλύπτουν όλες τις σύγχρονες ανάγκες.

ΟΧΙ στην κατηγοριοποίηση των μαθητών

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για τους μαθητές των ΤΕΕ

Την κατάργηση των μαθημάτων των Μαθηματικών και των Νέων Ελληνικών για τους μαθητές των ΤΕΕ, οι οποίοι καλούνται σε πανελλαδικό επίπεδο να εξεταστούν σ' αυτά για την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ ζητούν από τον υπουργό Παιδείας με Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή, οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης, Λιάνα Κανέλλη και Παναγιώτης Κοσιώνης.

«Οι μαθητές που θέλουν να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή τους στο προπαρασκευαστικό στάδιο για την είσοδό τους στα ΤΕΙ υποχρεώνονται να δώσουν εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο στα μαθήματα των Μαθηματικών και των Νέων Ελληνικών», επισημαίνουν οι τρεις βουλευτές. Τονίζουν δε ότι είναι γνωστό όμως ότι οι μαθητές των ΤΕΛ που γράφτηκαν στο 2ο έτος του Α' κύκλου των ΤΕΕ απαλλάχτηκαν από τα παραπάνω μαθήματα. Είναι γνωστό επίσης, ότι και οι υπόλοιποι μαθητές δεν τα διδάχθηκαν επαρκώς, επειδή τα αναλυτικά προγράμματα έφτασαν στο τέλος της χρονιάς.

«Με δεδομένη την παραπάνω κατάσταση πιστεύουμε ότι υπάρχει αδυναμία πραγματοποίησης πανελλαδικών εξετάσεων για τους μαθητές των ΤΕΕ με ισότιμους όρους, αφού όσοι διέθεσαν χρήματα για να διδαχθούν τα μαθήματα αυτά στα φροντιστήρια είναι δυνατό να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εξετάσεων, ενώ εκείνοι που παρακολούθησαν τα μαθήματα στο σχολείο έχουν διδαχθεί τα συγκεκριμένα μαθήματα ανεπαρκώς ή καθόλου» και «δημιουργούνται δύο κατηγορίες πτυχιούχων των ΤΕΕ (αυτών που θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις και αυτών που δε θα δώσουν)», τονίζουν.

Για το παραπάνω ρωτούν αν σκέφτεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατάργηση των πανελλαδικών αυτών εξετάσεων και στην αποσύνδεσή τους από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΤΕΙ και αν θα προχωρήσει η κυβέρνηση στην κατάργηση της κατηγοριοποίησης των πτυχίων των ΤΕΕ.

Να επαναφέρει η κυβέρνηση την επετηρίδα

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Αν θα επιμείνει η κυβέρνηση στην αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, στην υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών, που επιβάλλει ο νέος τρόπος επιλογής των εκπαιδευτικών, ρωτούν τον υπουργό Παιδείας οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης, Αντώνης Σκυλλάκος και Λιάνα Κανέλλη με Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.

Τον ρωτούν επίσης αν προτίθεται η κυβέρνηση να επαναφέρει την επετηρίδα ως το μόνο αδιάβλητο σύστημα διορισμού, παίρνοντας ταυτόχρονα και όλα εκείνα τα μέτρα αναβάθμισης της μόρφωσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, σε συνδυασμό με την κάλυψη όλων των σύγχρονων αναγκών της δημόσιας εκπαίδευσης με εκπαιδευτικούς.

«Η κυβέρνηση μετέθεσε την ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών για τις αρχές Σεπτέμβρη», τονίζουν οι τρεις βουλευτές, «όχι μόνο για να αποφύγει τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, αλλά και για να εισαγάγει μια σειρά από άλλα κριτήρια (μεταπτυχιακά - διδακτορικό), τα οποία μετατρέπονται σε κριτήρια ταξικής επιλογής, αφού είναι γνωστό ότι δεν έχουν όλοι (και ιδιαίτερα τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων) την οικονομική δυνατότητα για μεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορικό».

Επισημαίνουν δε ότι γίνεται σαφές πως στις προθέσεις της κυβέρνησης δεν είναι η επιλογή των «πιο καλών εκπαιδευτικών», όπως ισχυρίζεται, αλλά η επιβολή της αντίληψης για την αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, άρα η υποβάθμιση των πτυχίων των ΑΕΙ.

Εξάλλου, όπως αναφέρουν οι κομμουνιστές βουλευτές, αν στόχος της κυβέρνησης ήταν οι, όσο το δυνατόν, καλύτεροι εκπαιδευτικοί, θα προχωρούσε στην αναδιάρθρωση των Πανεπιστημιακών Τμημάτων από τα οποία αποφοιτούν οι εκπαιδευτικοί, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η παιδαγωγική επάρκεια μέσα στις προπτυχιακές σπουδές, στην καθιέρωση της ετήσιας περιοδικής επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς, με ευθύνη των ΑΕΙ και πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα, στην καθημερινή επιστημονική στήριξη των εκπαιδευτικών στο έργο τους.

Καταλήγοντας επισημαίνουν: «Ταυτόχρονα, ο μη διορισμός εκπαιδευτικών μέσα από την επετηρίδα, ακόμη και σε κλάδους που δεν υπάρχουν επιτυχόντες του προηγούμενου "διαγωνισμούς" (π.χ. δάσκαλοι) και ο διορισμός αναπληρωτών στις κενές οργανικές θέσεις, θα προκαλέσει την απώλεια πολλών ωρών διδασκαλίας, γιατί τα κενά δεν καλύπτονται έγκαιρα».

Β` ΛΥΚΕΙΟΥ
Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία - Εκφραση - Εκθεση
ΚΕΙΜΕΝΟ

Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 1942

Αγαπητή Κίττυ,

Μάθαμε με λύπη κι απογοήτευση ότι πολλοί άνθρωποι στράφηκαν εναντίον των Εβραίων. Λένε πως ο αντισημιτισμός έπληξε μερικούς κύκλους, που ποτέ άλλοτε δεν τον διανοήθηκαν. Ολοι μας στο κρησφύγετο είμαστε βαθιά συγκλονισμένοι. Η αιτία για το μίσος εναντίον των Εβραίων είναι κατανοητή, ακόμη κι ανθρώπινη κάμποσες φορές, αλλά είναι απαράδεκτη. Οι Χριστιανοί προσάπτουν στους Εβραίους την κατηγορία ότι μπροστά στους Γερμανούς λύνεται η γλώσσα τους, προδίδουν τους προστάτες τους και πολλοί Χριστιανοί, εξαιτίας τους, υφίστανται τη μοίρα και τα βάσανα τόσων και τόσων δικών μας.

Πάνω σ' αυτό, λογικά αναρωτιέται κανείς: Γιατί, λοιπόν, γίνεται αυτός ο ατέλειωτος κι οδυνηρός πόλεμος; Μας λένε συνέχεια ότι πολεμάμε όλοι μαζί για τη λευτεριά, για την αλήθεια και το δίκιο. Αν ο διαχωρισμός εκδηλώνεται πια στο αποκορύφωμα της μάχης, ο Εβραίος δε θα βγει άραγε, ακόμα μια φορά, κατώτερος από έναν άλλον; Θεέ μου! Τι θλιβερό που είναι να παραδέχεσαι το παλιό ρητό: «Η κακή πράξη ενός Χριστιανού φορτώνεται στον ίδιο, η κακή πράξη ενός Εβραίου φορτώνεται σ' όλους τους Εβραίους».

Ο Ντούσσελ, ο γιατρός που μοιράστηκε μαζί μου την καμαρούλα, έχει να μας πει ένα σωρό πράγματα για τον έξω κόσμο, τώρα πια που πάψαμε ν' ανήκουμε σ' αυτόν. Οι ιστορίες του είναι θλιβερές. Πολλοί φίλοι εξαφανίστηκαν. Η τύχη τους μας τρομάζει. Κάθε βραδιά χτενίζουν την πόλη τα στρατιωτικά αυτοκίνητα με τους πράσινους μουσαμάδες. Οι Γερμανοί χτυπούν όλες τις πόρτες και ψάχνουν για Εβραίους. Αν βρουν Εβραίους, φορτώνουν στα καμιόνια ολόκληρη την οικογένεια. Οσοι δεν κρύβονται, υπογράφουν την καταδίκη τους. Οι Γερμανοί το κάνουν αυτό συστηματικά με τη λίστα στο χέρι, χτυπώντας εκείνη την πόρτα που θα βρουν να τους περιμένει πλούσια λεία. Αλλοτε πάλι, οι δυστυχισμένοι πληρώνουν λύτρα για κάθε κεφάλι. Το πράγμα είναι τραγικό. Το βράδυ βλέπω να περνάνε συχνά αυτές οι λιτανείες των ασθενών με τα παιδιά τους να κλαίνε, να σέρνονται κάτω απ' τις διαταγές μερικών κτηνανθρώπων, που τους χτυπούν με το μαστίγιο και τους βασανίζουν, ώσπου να πέσουν κάτω. Δε λυπούνται κανένα, ούτε τους γέρους, ούτε τα μωρά, ούτε τις έγκυες γυναίκες, ούτε τους αρρώστους. Ολοι είναι κατάλληλοι για το ταξίδι προς το θάνατο.

Τι ωραία που είμαστε εδώ, στη σιγουριά και την ησυχία!

Θα μπορούσαμε να κλείσουμε τα μάτια μπροστά σ' αυτή την εξαθλίωση, αλλά υπάρχουν αυτοί που μας ήταν αγαπητοί, που φοβόμαστε γι' αυτούς το χειρότερο, χωρίς να μπορούμε να τους βοηθήσουμε.

Στο ζεστό μου κρεβάτι νιώθω ένα τίποτα, όταν σκέφτομαι τις πιο αγαπητές μου φίλες, που αρπάχτηκαν άγρια και ρίχτηκαν σ' αυτή την κόλαση. Τρόμος με κυριεύει στην ιδέα πως οι άνθρωποι, οι τόσοι αγαπητοί μου, είναι παραδομένοι αυτή τη στιγμή στα χέρια των πιο ανελέητων δημίων του κόσμου.

Μόνο και μόνο γιατί είναι Εβραίοι.

Δική σου,

ΑΝΝΑ

(Διασκευή από Το Ημερολόγιο της Αννας Φρανκ)

Α. Να αποδώσετε περιληπτικά, σε 80 - 100 λέξεις, το περιεχόμενο του κειμένου.

Μονάδες 25

Β1. Ποια στοιχεία της μορφής και του περιεχομένου του κειμένου πιστοποιούν ότι αυτό ανήκει στο βιογραφικό είδος του ημερολογίου;

Μονάδες 5

Β2. Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τρίτη παράγραφος του κειμένου; Τι επιτυγχάνει η συγγραφέας με τον τρόπο αυτό;

Μονάδες 5

Β3. «Στο ζεστό μου κρεβάτι νιώθω ένα τίποτα, ...κόλαση». Γιατί νιώθει έτσι η συγγραφέας;

Μονάδες 5

Β4. Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις της πρώτης (1ης) παραγράφου του κειμένου: διανοήθηκαν, συγκλονισμένοι, προδίδουν, μοίρα, βάσανα.

Μονάδες 5

Β5. α) «Οι Γερμανοί το κάνουν αυτό συστηματικά... τραγικό»: Να διακρίνετε το γεγονός από το σχόλιο στο τμήμα αυτό του κειμένου.

Μονάδες 2,5

β) «... τις πιο αγαπητές μου φίλες, που αρπάχτηκαν άγρια και ρίχτηκαν σ' αυτή την κόλαση»: Γιατί στο σημείο αυτό η συγγραφέας προτιμάει την παθητική σύνταξη αντί της ενεργητικής;

Μονάδες 2,5

Γ. Η συγγραφέας του κειμένου που σας δόθηκε υπήρξε θύμα του ρατσισμού κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Και σήμερα όμως αντιμετωπίζουμε περιστατικά ρατσιστικής συμπεριφοράς στην καθημερινή μας ζωή. Να γράψετε ένα κείμενο, στο οποίο να καταγγείλετε τέτοια περιστατικά και να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισής τους (500 - 600 λέξεις).

Μονάδες 50

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ανάπαυλα σήμερα, αύριο η συνέχεια

Συνεχίζονται αύριο Πέμπτη 8 Ιούνη, οι πανελλαδικές εξετάσεις της Β` και Γ` Λυκείου, οι οποίες επιβλήθηκαν με το νόμο 2525 της «μεταρρύθμισης». Αύριο, οι μαθητές της Β` Λυκείου εξετάζονται στα Θρησκευτικά και της Γ` Λυκείου στο μάθημα Ελληνική Γραμματεία - Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Χτες, οι μαθητές της Β` Λυκείου εξετάστηκαν στο μάθημα Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία - Εκφραση - Εκθεση. Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων επισημαίνει πως τα θέματα ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των μαθητών και περιλαμβάνονται στη διδαγμένη ύλη. Επίσης, τα χαρακτηρίζει έντονη επικαιρότητα και κοινωνικός προβληματισμός. Οι ασκήσεις, που συνοδεύουν το κείμενο, απαιτούν κριτική ικανότητα, ωστόσο οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι με το είδος τους.

Σε ό,τι αφορά το Γ` μέρος της εξέτασης (σύνταξη κειμένου) παρατηρούν ότι ίσως η διατύπωση («να καταγγείλετε») προβληματίσει τους μαθητές για το είδος του κειμένου που θα συνθέσουν.

Οι μαθητές της Γ` Λυκείου εξετάστηκαν σε ένα νέο μάθημα γενικής παιδείας, την Ιστορία των Επιστημών και της Τεχνολογίας.

Γ` ΛΥΚΕΙΟΥ
Ιστορία των Επιστημών και της Τεχνολογίας
ΟΜΑΔΑ Α`
ΘΕΜΑ Α1

Α.1.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας τα ονόματα της Α` στήλης και δίπλα το δεδομένο από τη στήλη Β`, που αντιστοιχεί σωστά στο κάθε όνομα.

ΣΤΗΛΗ Α` Ονομα

Θαλής

Ερατοσθένης

Αρίσταρχος

Αρχιμήδης

ΣΤΗΛΗ Β` Δεδομένο

Μελέτη φαινομένων υδροστατικής

Ηλιοκεντρική Υπόθεση

Ομοιότητα γεωμετρικών σχημάτων

Μέτρηση του μήκους της περιφέρειας της Γης

Ομαλές κυκλικές κινήσεις

Μονάδες 4

Α.1.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση.

α. Το «Μουσείο» της Αλεξάνδρειας, που ιδρύθηκε το 280 π.Χ. από τον Πτολεμαίο Β`, ήταν ένα ανώτατο εκπαιδευτικό και ερευνητικό ίδρυμα.

β. Η μεταφορά της επιστημονικής δραστηριότητας από την Αθήνα στην Αλεξάνδρεια περίπου τον 3ο π.Χ. αιώνα θεωρείται ως η απαρχή της ελληνιστικής περιόδου.

γ. Το σύνολο του περιεχομένου των «Στοιχείων» του Ευκλείδη είναι έργο αποκλειστικά του ίδιου του Ευκλείδη.

δ. Το πιο σημαντικό μέρος των Μαθηματικών για τους Πυθαγόρειους ήταν η Αριθμητική.

Μονάδες 8

Α.1.3. α. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Το βαβυλωνιακό αριθμητικό σύστημα:

1. Δεν έχει σύμβολο για το μηδέν.

2. Είναι ένα δεκαδικό σύστημα αρίθμησης.

3. Δεν έχει την πράξη του πολλαπλασιασμού.

4. Δεν έχει κλάσματα.

Μονάδες 5

β. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που πρωτοεμφανίζονται με τους προσωκρατικούς φιλοσόφους και τους διαχωρίζουν από όλους τους προηγούμενους στοχαστές, σύμφωνα με τον Geoffrey E. R. Loyd (Τζέφρυ Λόυντ);

Μονάδες 8

ΘΕΜΑ Α2

Α.2.1. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Οι τρεις μεγαλοφυείς μαθηματικοί της ελληνιστικής περιόδου ήταν:

α. Πυθαγόρας - Ευκλείδης - Θαλής

β. Αρχιμήδης - Ιπποκράτης ο Χίος - Πρόκλος

γ. Ευκλείδης - Αρχιμήδης - Απολλώνιος.

δ. Πλάτωνας - Αριστοτέλης - Απολλώνιος.

Μονάδες 7

Α.2.2. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση.

α. Ο Κοπέρνικος χαρακτήριζε τον ήλιο στο κέντρο του κόσμου «Λύχνο, Νου και Κυβερνήτη του Σύμπαντος».

β. Σύμφωνα με τη θεωρία του Κοπέρνικου, οι πλανήτες κινούνται σε ελλειπτικές τροχιές γύρω από τον ήλιο.

γ. Ο Tycho Brahe ήταν ο πρώτος που καθιέρωσε τη συστηματική καθημερινή παρατήρηση των κινήσεων των ουράνιων σωμάτων.

Μονάδες 9

Α.2.3. Ποιες είναι οι κινήσεις της γης στο ηλιοκεντρικό σύστημα του Κοπέρνικου;

Μονάδες 9

ΟΜΑΔΑ Β`

Β.1.1. Να περιγράψετε το πείραμα που επινόησε ο Γαλιλαίος για την επιβεβαίωση του νόμου της ελεύθερης πτώσης. Ο νόμος αυτός δηλώνει ότι η επιτάχυνση είναι σταθερή και η ισχύς του νόμου δεν εξαρτάται από τη σύσταση, το βάρος, τον όγκο και το σχήμα του σώματος.

Μονάδες 15

Β.1.2. Να αναφέρετε δύο από τις ανακαλύψεις που έκανε ο Γαλιλαίος με τη χρήση του τηλεσκοπίου και τις οποίες το 1610 δημοσίευσε στο βιβλίο του «ο Αγγελιοφόρος των Αστρων».

Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Β2

Β.2.1. Η πρώτη αρχή της αριστοτελικής θεωρίας της κίνησης στην υποσελήνια περιοχή θεωρούσε ότι η κίνηση δεν είναι ποτέ αυθόρμητη. Πίσω από κάθε κίνηση ο Αριστοτέλης έβλεπε την επενέργεια μιας ενεργούσας δύναμης (κινούν), η οποία βρισκόταν σε συνεχή επαφή με το κινούμενο σώμα, έπρεπε όμως να εξηγήσει γιατί σε ορισμένες περιπτώσεις η κίνηση συνεχίζεται ακόμα και όταν το κινούμενο σώμα χάσει την επαφή του με το κινούν.

Να περιγράψετε τον τρόπο με τον οποίο ο Αριστοτέλης ερμήνευσε το ακόλουθο φαινόμενο: Ενα εξακοντιζόμενο βέλος δε σταματά να κινείται, αμέσως μόλις χάσει την επαφή του με τη χορδή του τόξου που το εκτόξευσε.

Μονάδες 12

Β.2.2. Ποιες είναι οι απόψεις του Αριστοτέλη στο πρόβλημα των φυσικών τόπων;

Μονάδες 13



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ