Σάββατο 16 Φλεβάρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Παρατείνεται, μέχρι τις 2 Μαρτίου, η έκθεση του Τάσου Μαντζαβίνου στην γκαλερί «Τερρακότα» (Χρυσ. Σμύρνης 13, Θεσσαλονίκη). Παρουσιάζονται λάδια μεγάλων και μικρών διαστάσεων και 8 κατασκευές - μικρογραφίες θεατρικών σκηνών.

Ο Τάτλιν και ο κύκλος του

«Κατασκευή. Ο Τάτλιν και ο κύκλος του» είναι ο τίτλος της έκθεσης που οργάνωσε το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση χαράσσει την εξέλιξη των αφηρημένων και κονστρουκτιβιστικών εννοιών στην τέχνη της Ρωσίας και της Σοβιετικής Ενωσης, η οποία αναπτύχθηκε μέσα από τους μετακυβιστικούς πειραματισμούς και το πρότυπο έργο του Β. Τάτλιν. Η πρωτοποριακή δημιουργία του άνοιξε το δρόμο για να αναπτυχθεί ο Σουπρεματισμός και ο Κονστρουκτιβισμός. Η τωρινή έκθεση εικονογραφεί τη σύνδεση πειραματισμών σε χαρτί με τα ακατέργαστα ανάγλυφα του Τάτλιν, τις κατασκευές χώρου του Ροντσένκο και τα ευφυή μηχανικά γλυπτά των αδελφών Στένμπεργκ, του Ιογκανσόν και του Μεντίντσκι.

Ο Βλαντιμίρ Τάτλιν ήταν από τους αγαπημένους καλλιτέχνες του Γιώργου Κωστάκη και τον θεωρούσε - μαζί με τον Μάλεβιτς - ως μία από τις σημαντικότερες μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας. Οπως αναφέρουν οι διοργανωτές «το σημαντικότερο, ίσως, κομμάτι της συλλογής είναι το "Στήριγμα φτερού" από ξύλο ιτιάς. Τα δύο σχέδια αντι-αναγλύφων της Συλλογής είναι, ίσως, τα πολυτιμότερα, γιατί διασώζουν μια σπάνια και μοναδική δραστηριότητα που απασχόλησε τον καλλιτέχνη στα πρώιμα χρόνια της καλλιτεχνικής του ανέλιξης...».

«Ο Τάτλιν ήταν ένας "οικουμενικός" καλλιτέχνης κατά την αναγεννησιακή αντίληψη και δεν είχε κανέναν απολύτως δισταγμό να ασχοληθεί με τα πάντα: ζωγράφιζε και σχεδίαζε έργα τέχνης, έφτιαχνε ιπτάμενες μηχανές, σχεδίαζε πολιτείες και υπερμεγέθη γλυπτά». Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 10 του Μάρτη, λειτουργεί στην αποθήκη Β 1 του Λιμανιού, καθημερινά από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ και τα Σαββατοκύριακα από τις 10πμ έως τις 10μμ.

  • Αύριο (11πμ) στο Μουσείο Νεότερης Κεραμικής (Μελιδώνη 4-6, Θησείο), θα δοθεί παράσταση Καραγκιόζη με τίτλο «Ο Καραγκιόζης και ο μπάρμπα - Γιάννης ο κανατάς». Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 0103318491 - 6.
  • Το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο και η πρεσβεία της Νορβηγίας στην Αθήνα παρουσιάζουν έκθεση λιθογραφιών του Νορβηγού ζωγράφου Φρανς Γουίντερμπεργκ, εμπνευσμένων από το ποιητικό δράμα του Ερ. Ιψεν «Πέερ Γκυντ». Η έκθεση φιλοξενείται στο Θεατρικό Μουσείο (Ακαδημίας 50).
  • Νέος κύκλος μαθημάτων ξεκίνησε στο εργαστήρι «Μαιρηβή» (Δεληγιώργη 33, Κεραμικός). Τα μαθήματα - σεμινάρια ενηλίκων απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς, σε όσους επιθυμούν να αποκτήσουν γνώση πάνω στην κατασκευή, κίνηση και εμψύχωση της κούκλας, αλλά και σε αυτούς που αναζητούν διεύρυνση των καλλιτεχνικών τους αναζητήσεων. Διδάσκονται: Κατασκευή μαριονέτας, μαρότας, γαντόκουκλας, πάνινης κούκλας και μάσκας. Επίσης, κουκλοθέατρο, θεατρικό παιχνίδι και παραμύθι. Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλέφωνο: 0105222181.
Σελίδες τέχνης

Μία έκδοση ιδιαίτερα επιμελημένη, που πλουτίζει τη βιβλιογραφία για την ελληνική λαϊκή τέχνη, είναι το βιβλίο - λεύκωμα «Λιθανάγλυφα και μάστοροι της πέτρας στη Δυτική Θεσσαλία», που εξέδωσαν οι εκδόσεις «ΚΑΠΟΝ» και το Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας. Πρόκειται για μια καλαίσθητη έκδοση, που αφορά εκκλησιαστικά κυρίως, αλλά και λαϊκά λιθανάγλυφα της Δυτικής Θεσσαλίας, όπως φωτογραφήθηκαν στη δεκαετία του 1970, από τον Λαρισαίο φωτογράφο Τάκη Τλούπα, με κείμενα της Λένας Γουργιώτη, διευθύντριας του Λαογραφικού Ιστορικού Μουσείου Λάρισας.

Η δημοσίευση των λιθαναγλύφων της Δυτικής Θεσσαλίας - πολλά από αυτά έχουν πλέον χαθεί ή ανεπανόρθωτα κακοποιηθεί - συμβάλλει στην πληρέστερη μελέτη της δραστηριότητας των «πελεκάνων», των μαστόρων δηλαδή της πέτρας, στον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο και των συνθηκών άσκησης της τέχνης τους. Στις 129 ασπρόμαυρες φωτογραφίες του βιβλίου παρουσιάζονται «κεντήματα της πέτρας», πλαισιωμένα με επεξηγηματικά κείμενα για τη χρονολόγηση και την κατασκευή των αναγλύφων.

  • «Τάκης Τλούπας - Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Αγιον Ορος, 1969» είναι ο τίτλος του βιβλίου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΚΑΠΟΝ» και την Αγιορείτικη Φωτοθήκη. Το Αγιον Ορος θεωρείται ως «η πιο φωτογραφημένη χερσόνησος του κόσμου». Από τα μέσα του 19ου αιώνα περιηγητές και φωτογράφοι το επισκέπτονται και απαθανατίζουν με τις φωτογραφίες τους όχι μόνο μοναστήρια, αλλά και τοπία, πρόσωπα και σκηνές της καθημερινής μοναστικής ζωής. Οι φωτογραφικές αυτές απεικονίσεις, πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, αποτελούν αναμφίβολα τεκμήρια ιστορικά. Γι' αυτό και δημιουργήθηκε η Αγιορείτικη Φωτοθήκη, για να διασώσει και να κάνει ευρύτερα γνωστά τα σημαντικά αυτά φωτογραφικά κατάλοιπα.

Ο Τάκης Τλούπας επισκέφτηκε το Αγιον Ορος το 1969 και με την ευαίσθητη ματιά του απαθανάτισε στις φωτογραφίες του τις μονές, τους μοναχούς και στιγμές της ζωής τους. Το οδοιπορικό του ξεκινά από την Ουρανούπολη - Δάφνη και η περιήγησή του στο Ορος αρχίζει από τις Καρυές και συνεχίζεται σε δέκα τουλάχιστον από τα μεγαλύτερα αγιορείτικα μοναστήρια. Η αναπαραγωγή των ασπρόμαυρων φωτογραφιών σε δύο τόνους φωτίζει τις εικόνες και αναδεικνύει την καλλιτεχνική ποιότητα των φωτογραφιών του οδοιπορικού του. Πρόλογοι: Κ. Μπαλάφας, Γ. Ν. Πεντζίκης.

Γυναικείος χρωστήρας

Δημιουργία της Ν. Θωμαΐδη
Δημιουργία της Ν. Θωμαΐδη
«Εικόνες που φεύγουν...», είναι ο τίτλος της έκθεσης ζωγραφικής σε μετάξι και ξύλο της Νινίκας Αποστολάτου, που φιλοξενείται έως 23 του Φλεβάρη στο Κέντρο Τέχνης «Πανταζίδης» (Στασινού 8α, Στάδιο). Με μία πρωτότυπη μεικτή τεχνική, που συνδυάζει το μπατίκ με τη ζωγραφική, αποδίδει τα θέματά της, που είναι περιστερώνες, σπίτια, γεωμετρικά σχέδια και λουλούδια.

Στην αίθουσα τέχνης «ΑΤΡΙΟΝ» (Τσιμισκή 94, Θεσσαλονίκη), παρουσιάζουν την τελευταία τους δουλιά η Ναταλία Θωμαΐδη και η Ελευθερία Ζαχαριάδη. Οι δύο καλλιτέχνιδες γεννήθηκαν στη Θεσσαλονίκη και η Ε. Ζαχαριάδη σπούδασε σχέδιο και ζωγραφική στο εργαστήριο της Ναταλίας, όπου σήμερα διδάσκει και η ίδια. Η Ν. Θωμαΐδη κινείται τεχνοτροπικά στο χώρο του ρεαλισμού και δουλεύει σχεδόν αποκλειστικά με λάδι. Η Ε. Ζαχαριάδη ακολουθεί στη ζωγραφική της την παραδοσιακή τέχνη και τους κανόνες της.

«Σύγχρονα αρχέτυπα», ονομάζεται η έκθεση της Ελένης Δαμοπούλου, που φιλοξενείται έως 24/2 στο χώρο τέχνης «ΗΩΣ» (Χέιδεν 38α, πλατεία Βικτωρίας). Είναι έργα ανθρωποκεντρικά. Πολύπτυχα, που συνδέονται μεταξύ τους και διακλαδώνονται διαφορετικά, ανάλογα με το χώρο που τοποθετούνται, συνθέτοντας κάθε φορά ένα διαφορετικό μοτίβο.

Στην γκαλερί «Νέες Μορφές» (Βαλαωρίτου 9), φιλοξενείται έκθεση έργων της Ευγενίας Αποστόλου. Περιλαμβάνει τρεις ενότητες. Η πρώτη είναι μια σειρά σχεδόν λευκών έργων, με υλικό το λάδι και δουλεμένα με σπάτουλα. Η χειρονομία της επίθεσης που επαναλαμβάνεται στο τελάρο και ο όγκος που αναπτύσσει, εκφράζει μια διάθεση φυγής από τη δυσδιάστατη επιφάνεια και πέραν αυτού, προς τον άγνωστο χώρο. Ακολουθεί μια σειρά από λάδια, πάλι σε τετράγωνο σχήμα, με εμφανέστερη διάθεση πολυχρωμίας έναντι της «μονοχρωμίας» των προηγούμενων κύκλων. Η τρίτη ενότητα περιέχει σχέδια με κάρβουνο.


Εργο της Ν. Αποστολάτου
Εργο της Ν. Αποστολάτου


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ