Σάββατο 16 Φλεβάρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
Εικαστικά
Σελίδες τέχνης

Μία έκδοση ιδιαίτερα επιμελημένη, που πλουτίζει τη βιβλιογραφία για την ελληνική λαϊκή τέχνη, είναι το βιβλίο - λεύκωμα «Λιθανάγλυφα και μάστοροι της πέτρας στη Δυτική Θεσσαλία», που εξέδωσαν οι εκδόσεις «ΚΑΠΟΝ» και το Λαογραφικό Ιστορικό Μουσείο Λάρισας. Πρόκειται για μια καλαίσθητη έκδοση, που αφορά εκκλησιαστικά κυρίως, αλλά και λαϊκά λιθανάγλυφα της Δυτικής Θεσσαλίας, όπως φωτογραφήθηκαν στη δεκαετία του 1970, από τον Λαρισαίο φωτογράφο Τάκη Τλούπα, με κείμενα της Λένας Γουργιώτη, διευθύντριας του Λαογραφικού Ιστορικού Μουσείου Λάρισας.

Η δημοσίευση των λιθαναγλύφων της Δυτικής Θεσσαλίας - πολλά από αυτά έχουν πλέον χαθεί ή ανεπανόρθωτα κακοποιηθεί - συμβάλλει στην πληρέστερη μελέτη της δραστηριότητας των «πελεκάνων», των μαστόρων δηλαδή της πέτρας, στον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο και των συνθηκών άσκησης της τέχνης τους. Στις 129 ασπρόμαυρες φωτογραφίες του βιβλίου παρουσιάζονται «κεντήματα της πέτρας», πλαισιωμένα με επεξηγηματικά κείμενα για τη χρονολόγηση και την κατασκευή των αναγλύφων.

  • «Τάκης Τλούπας - Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Αγιον Ορος, 1969» είναι ο τίτλος του βιβλίου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΚΑΠΟΝ» και την Αγιορείτικη Φωτοθήκη. Το Αγιον Ορος θεωρείται ως «η πιο φωτογραφημένη χερσόνησος του κόσμου». Από τα μέσα του 19ου αιώνα περιηγητές και φωτογράφοι το επισκέπτονται και απαθανατίζουν με τις φωτογραφίες τους όχι μόνο μοναστήρια, αλλά και τοπία, πρόσωπα και σκηνές της καθημερινής μοναστικής ζωής. Οι φωτογραφικές αυτές απεικονίσεις, πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, αποτελούν αναμφίβολα τεκμήρια ιστορικά. Γι' αυτό και δημιουργήθηκε η Αγιορείτικη Φωτοθήκη, για να διασώσει και να κάνει ευρύτερα γνωστά τα σημαντικά αυτά φωτογραφικά κατάλοιπα.

Ο Τάκης Τλούπας επισκέφτηκε το Αγιον Ορος το 1969 και με την ευαίσθητη ματιά του απαθανάτισε στις φωτογραφίες του τις μονές, τους μοναχούς και στιγμές της ζωής τους. Το οδοιπορικό του ξεκινά από την Ουρανούπολη - Δάφνη και η περιήγησή του στο Ορος αρχίζει από τις Καρυές και συνεχίζεται σε δέκα τουλάχιστον από τα μεγαλύτερα αγιορείτικα μοναστήρια. Η αναπαραγωγή των ασπρόμαυρων φωτογραφιών σε δύο τόνους φωτίζει τις εικόνες και αναδεικνύει την καλλιτεχνική ποιότητα των φωτογραφιών του οδοιπορικού του. Πρόλογοι: Κ. Μπαλάφας, Γ. Ν. Πεντζίκης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ