Κυριακή 10 Μάρτη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Εις υγείαν

Δέκα μέρες πέρασαν από τη μέρα που μας άφησε ο Φλεβάρης. Μόνο δέκα μέρες και το τοπίο σιγά σιγά αλλάζει. Αλλαξε κιόλας. Η σελήνη γερασμένη περιμένει, να, το τέλος της, αλλά και την αναγέννησή της, την ερχόμενη Πέμπτη. Ο ήλιος θα δύσει στις 6.26 και τίποτε, μα τίποτε δε θυμίζει τα μικρά, σκοτεινά, θλιβερά απογεύματα του Νοέμβρη. Σήμερα είναι της Απόκρεω, κάπου θα πάμε. Μα και σπίτι να μείνουμε, κάτι θα κάνουμε, ένα κοκτέιλ ίσως;

Τερφ: 1/2 Τζιν, 1/4 Βερμού, 1/4 Περνό, τρεις σταγόνες Μπίτερ Ορεντζ και μερικές σταγόνες αγκοστούρας. Χτυπάμε τα υλικά στο σέικερ, σερβίρουμε σε ανάλογα ποτήρια, γαρνίρουμε με μια ελιά.

Τούτι φρούτι: 1/2 Κονιάκ, 1/2 Κιρς, μια κουταλιά της σούπας Καμπάρι. Τα χτυπάμε στο σέικερ, τα σερβίρουμε και τα γαρνίρουμε με φρούτα εποχής ψιλοκομμένα φυσικά.

Χωρίς σύνορα:: 1/5 κονιάκ, μια κουταλιά της σούπας Σαρτρέζ πράσινη και ανακατεύουμε μέσα στο ποτήρι. Προσθέτουμε σαμπάνια η λευκό αφρώδες κρασί. Και εις υγείαν!

Και μη λησμόνη...

Ενα μικρό, συλλεκτικό, θα λέγαμε κομμάτι, ένα μικρό κομψοτέχνημα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΕΡΙΝΝΗ». Ο εκδότης Στρατής Φιλιππότης, που, ανάμεσα στις πολλές «εκδοτικές αρετές» του (φιλοπατρία, αγάπη για το βιβλίο, την τέχνη, κέφι, μεράκι, καλαισθησία, ένστικτο, γνώσεις κ.τ.λ) έχει και τόλμη. Κυρίως αυτό. Δεν ενδιαφέρεται για την εμπορικότητα ενός βιβλίου όσο για την ποιότητα, και πολλές φορές για τη σπανιότητα της ποιότητας. Εχοντας λοιπόν στην κατοχή του διακόσιες σπάνιες φωτογραφίες Cart Postal δε δίστασε να τις τυπώσει για να τις διασώσει, προσφέροντας μας μια μοναδική εικαστική απόλαυση.

Στον προσεγμένα καλογραμμένο και, σχεδόν, λυρικό, θα λέγαμε, πρόλογό του ο Ηρακλής Ανδύρας γράφει:

«Ευχή από καρδιάς ή προσήκουσα διαταγή; Της ταπεινής νοσταλγίας περήφανο μήνυμα ή μια προσπάθεια ακόμη να συγχωρεθούν ανομολόγητες παραλείψεις; Αν όλα μαζί κι άλλα πολλά, τι το καλύτερο. Και σοφότερο. "Ενθυμού...", πάντως. Ει δυνατόν, τα πάντα: Για πάντα... Και όσο σκληρή σαν τηνιακός γρανίτης φαντάζει η εντολή - πρόσκληση, ποιος μπορεί να κοντραριστεί με την εντολέα όταν αυτή Μνήμη καλείται και εγγονή ζείδωρης Πείρας είναι. Μεγάλη της των Ανθρώπων Σχολής. Διότι περί αυτού πρόκειται».

Ενθυμού, λοιπόν για όσους επιλήσμονες δεν είναι. Γιατί θυμάμαι πως μια φορά έθεσα στον εαυτό μου την εξής ερώτηση: «Πόσο έζησες;». Και εκείνος, αδίστακτος και αυθόρμητος μου ψιθύρισε: «Τόσο όσο θυμάσαι».

Ο χορός των μεταμφιεσμένων

Μεσουρανούν οι Απόκριες. Πολλοί από εμάς είναι καλεσμένοι στο «χορό των μεταμφιεσμένων» και δεν ξέρουν τι να κάνουν. Να αγοράσουν μια στολή; Πεταμένα χρήματα δεν είναι; Για μια νύχτα, έστω για δύο. Αλλωστε τα ίδια και τα ίδια κάθε χρόνο, τίποτε το πρωτότυπο δε βρίσκουν. Τη στήλη δεν αφορά η Αποκριά, πότε της δεν έχει μασκαρευτεί, ούτε όταν ήταν παιδί. Ομως αυτό δε σημάνει ότι αγνοεί και υποτιμά τις επιθυμίες των άλλων. Κάθισε λοιπόν και έσπασε το μυαλό της να βρει κάτι προσιτό, κάτι πρωτότυπο, κάτι τέλος πάντων απλό, εντυπωσιακό, αλλά και φθηνό. Είχε σχεδόν απελπιστεί όταν το μάτι της έπεσε σε αυτά τα αγαλματάκια. Τι μας χρειάζεται για να επιστρέψουμε σε ένα ρομαντικό παρελθόν. Μια μακριά φούστα που κάπου θα υπάρχει, μια στενή μπλούζα με λαιμόκοψη, μια μακριά ποδιά και ένα σάλι. Και εάν τα μαλλιά δεν είναι μακριά, ένα μαντίλι, σωστά φορεμένο θα κάνει τη δουλιά του. Και μάλιστα πολύ καλά. Προσέξτε καλά αυτές τις δυο πορσελάνινες γυναικείες φιγούρες. Μελετήστε τις και αποφασίστε να τις αντιγράψετε με τον πιο απλό και τον πιο κομψό τρόπο. Είναι πραγματικά όμορφες, δε συμφωνείτε;

Σημαντική προσφορά

Το επίγραμμα είναι ένα είδος σύντομων ποιημάτων σοβαρού ή σατιρικού περιεχομένου, που γνώρισε μεγάλη ακμή κατά την αρχαιότητα. Μια συλλογή επιγραμμάτων που διαμορφώθηκε από διάφορους ανθολόγους σε διάστημα αρκετών αιώνων είναι γνωστή ως Ελληνική Παλατινή Ανθολογία. Διασώζει περισσότερους από 23.000 στίχους γραμμένους σε διάστημα μεγαλύτερο από 1.500 χρόνια (7ος α.ι π.Χ. έως 10ος αι. μ.Χ.) πάνω σε πλουσιότατη θεματολογία: ιστορικά γεγονότα, καθημερινά, ατυχήματα στη δουλιά, ερωτικές σχέσεις, τραγικές ιστορίες.

Στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο: «Αρρώστιες και γιατροί σε αρχαία ελληνικά επιγράμματα» (εκδόσεις Βήτα) ο Γεράσιμος Ρηγάτος συγκεντρώνει 225 επιγράμματα που έχουν ως θέμα τους τις θεραπείες. Αλλα αναφέρονται σε γιατρούς (θεούς και θνητούς) τους οποίους εγκωμιάζουν ή σατιρίζουν ή κατακρίνουν. Παραθέτουμε μερικά δείγματα: «Γιατί πονάς τους πόνους της γέννας; Γιατί κάνεις παιδιά; Μακάρι να μη γεννά αυτή που μέλλει να δει το θάνατο του παιδιού της. Γιατί τάφο στο παλικάρι της τον Βιάνορα κατασκεύασε η μητέρα, ενώ έπρεπε ν' αξιωθεί η μητέρα να έχει τάφο από το παιδί της».

«Αμφιβάλλοντας για τις δεξιοτεχνίες των θνητών και στο θεό έχοντας όλες μου τις ελπίδες, αφού άφησα την Αθήνα με τα όμορφα παλικάρια, έγινα καλά, ερχόμενος, Ασκληπιέ, στο άλσος σου μέσα σε τρεις μήνες, ενώ είχα στο κεφάλι μου πληγή επί ένα χρόνο».

«Χειρουργώντας τον, έσφαξε τον Ακαστορίδη ο Αγέλαος. Γιατί, λέει, αν ζούσε τον έμελλε να κουτσαίνει ο δύστυχος». Ο συγγραφέας εκτός από τη μετάφραση, παραθέτει το πρωτότυπο κείμενο και σχόλια γλωσσικού, φιλολογικού και ιατρικού χαρακτήρα. Σημειώνουμε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό βιβλίο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως έργο ζωής, αν ο Γεράσιμος Ρηγάτος ήταν λιγότερο παραγωγικός, αλλά ποιοτικός συγγραφέας.

Καθ' οδόν στην Ερέτρια

Κοντά, σχετικά κοντά, λέμε να πάμε σήμερα. Στην Εύβοια, στο στεριανό νησί που βρίσκεται απέναντι ακριβώς από τις ανατολικές ακτές της Αττικής και της Βοιωτίας, που όπως λένε, φαίνεται σαν να αποσπάστηκε, βίαια από το σώμα της ηπειρωτικής Ελλάδας. Αυτό αποδεικνύεται από τη γεωλογική και μορφολογική σύσταση του εδάφους της, που παρουσιάζεται ίδια με εκείνη της της Αττικής. Η ιστορία της Εύβοιας έχει να επιδείξει πολλά, αλλά κυρίως έχει να μας δείξει τη ζημιά που υπέστη από τις αντιζηλίες μεταξύ των πόλεών της και τις ξένες επεμβάσεις, που τελικά την εμπόδισαν να διατηρήσει την ανεξαρτησία της. Οι πιο παλιοί κάτοικοι του νησιού θεωρούνται οι Αβάντες που σύντομα αντικαταστάθηκαν από τους Θεσσαλούς, τους Ιωνες, τους Αιολείς και τους Δωριείς. Με την πάροδο του χρόνου δημιουργήθηκαν πολλά κρατίδια και το βάρος της Ιστορίας έπεσε κυρίως στον ανταγωνισμό μεταξύ Χαλκίδας και Ερέτριας.

Πού θα πάμε, τι θα δούμε

Στην Ερέτρια λοιπόν. θα πάμε από Ωρωπό και θα πάρουμε το φέρι μποτ. Ετσι κάνουμε πάντα. Αντί να οδηγούμε μέχρι τη Χαλκίδα και από τη Χαλκίδα να πηγαίνουμε Ερέτρια, θα κάνουμε μονάχα σαράντα τέσσερα χιλιόμετρα στην Εθνική και άλλα δεκαπέντε περίπου μέχρι τον Ωρωπό. Θα μπούμε στο φέρι, και θα ανεβούμε πάνω στο κατάστρωμα να μας χτυπήσει λίγος φρέσκος, θαλασσινός αέρας. Τι θα κάνουμε εκεί, πολλά και διάφορα και καθόλου αδιάφορα, όπως πολλοί νομίζουν. Εχουμε να επισκεφτούμε το τμήμα του ανατολικού τείχους της Ακρόπολης της αρχαίας Ερέτριας, τα ερείπια του αρχαίου θεάτρου, τους ναούς του Διονύσου και της Δήμητρας, καθώς και το ιερό γυναικείας θεότητας, στη νότια πλευρά της Ακρόπολης. Το αρχαιολογικό Μουσείο που περιλαμβάνει ευρήματα από τις ανασκαφές στο Λευκαντί - γλυπτά (4ου αιώνα πΧ) επιτύμβιες επιγραφές, κεραμικά. Το σπίτι, το πανέμορφο σπίτι του Κανάρη, που βρίσκεται στο λιμάνι κάποτε το βλέπαμε αρκετά λεπτά πριν δέσει το πλοίο. Απλό, αρχοντικό, σπάνιο. Τώρα όμως δυστυχώς, το υπέροχο αυτό σπίτι με την τόση ιστορία, αλλά και καλαισθησία, κρύβεται από τα κακόγουστα νέα κτίσματα που γειτονεύουν μαζί του.

Μια ευχάριστη Κυριακή


Η πόλη χτίστηκε τον 8ο αιώνα πΧ και στην αρχαιότητα υπήρξε, μαζί με τη Χαλκίδα μια από τις σημαντικότερες πόλεις. Για πρώτη φορά καταστράφηκε από τους Πέρσες το 490 πΧ., ενώ το 377 έγινε μέλος της δεύτερης Αθηναϊκής Συμμαχίας. Το 320 π.Χ λειτούργησε στην Ερέτρια η Σχολή Φιλοσοφίας. Καταστράφηκε για δεύτερη φορά από τους Ρωμαίους (198 πΧ) και μοιάζει να μην ξαναχτίστηκε. Ομως, μετά την καταστροφή των Ψαρών, το 1824 πρόσφυγες Ψαριανοί ίδρυσαν εδώ τον οικισμό Νέα Ψαρά, που σταδιακά εξελίχτηκε σε σημαντική κωμόπολη της επαρχίας της Χαλκίδας με 3.500 κατοίκους.

Μετά θα κάνουμε τη βόλτα μας στην παραλία, θα φτάσουμε μέχρι το νησί των ονείρων και το ύψωμα όπου βρίσκεται η ακρόπολη με ερείπια τειχών και πύργων. Πεινάσαμε. Θα διαλέξουμε ένα από τα πολλά εστιατόρια, που βρέχονται σχεδόν από το κύμα, και θα απολαύσουμε το μεσημέρι μας. Χωρίς να απομακρυνθούμε, χωρίς να κουραστούμε καταφέραμε να περάσουμε μια όμορφη Κυριακή.


Μικρές σελίδες
Μήπως έχετε αντίρρηση;

Θα πείτε, είναι όμορφη, νέα και λεπτή. Τη βοηθά η κορμοστασιά και ό,τι και να φορέσει της πάει. Από μια μεριά δίκιο έχετε, από την άλλη όμως; Πόσα νέα κορίτσια δεν είναι όμορφα, λεπτά, ευθυτενή, όπως το κορίτσι της φωτογραφίας, πόσες κοπέλες η νέες γυναίκες που έχουν τα φυσικά χαρίσματα δεν κάνουν ό,τι μπορούν για να μεταμορφωθούν σε τέρατα; Καμιά φορά γινονται απερίγραπτα και θλιβερά ακαλαίσθητες - θύματα μια μόδας, της κάθε μόδας, που σκοπό έχει μονάχα να πουλήσει και να εξευτελίσει ή και να διακωμωδήσει εκείνη που τα φορά. Τι θέλει, επιτέλους, μια νέα γυναίκα για να είναι καλοντυμένη; Ελάχιστα πράγματα: Ενα πουλόβερ και ένα μαύρο παντελόνι. Τίποτε περισσότερο. Ο,τι πιο απλό και πιο κομψό είναι. Μήπως έχετε αντίρρηση; Κοιτάξτε προσεκτικά τη γυναίκα της φωτογραφίας και βγάλτε μόνες σας τα συμπεράσματα.

Βιεννέζικο σνίτσελ

Να ένα φαγητό, απλό σχεδόν, στο οποίο ποτέ δεν αντισταθήκαμε. Μα, για κάποιο ακατανόητο λόγο, το αποζητάμε έξω και σχεδόν ποτέ δεν αποφασίζουμε να το ετοιμάσουμε μόνοι μας. Ισως γιατί μας φαίνεται περίπλοκο, ενώ δεν είναι. Τι χρειαζόμαστε; 200 γραμμάρια αλεύρι, δυο αυγά χτυπημένα, όπως στην ομελέτα, τέσσερα σνίτσελ μοσχαρίσια, φέτες λεμόνι, αλάτι, μαΐντανό για διακόσμηση και λάδι για το τηγάνισμα.

Χτυπάμε καλά το σνίτσελ να μαλακώσει, βάζουμε το λάδι στη φωτιά και το αφήνουμε να ζεσταθεί καλά. Επειτα παίρνουμε το σνίτσελ, το αλευρώνουμε, το βουτάμε μέσα στα αυγά και, τέλος, τα πανάρουμε με γαλέτα. Τα τηγανίζουμε μέχρι να γίνουν χρυσαφιά. Τα σερβίρουμε σε πιάτα με φέτες λεμόνι και τα πασπαλίζουμε με μαϊντανό. Τα συνοδεύουμε με πουρέ πατάτα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ