Τετάρτη 17 Γενάρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Οι αυριανές συγκεντρώσεις

Αθήνα, 12.00, Προπύλαια

Θεσσαλονίκη, 12.00, Καμάρα

Πάτρα, 11.30, πλατεία Γεωργίου

Ζάκυνθος, 12.30, πλατεία Αγίου Μάρκου

Ηράκλειο, 12.00, πλατεία Ελευθερίας

Ικαρία, 12.00, πλατεία Ευδήλου

Κέρκυρα, 12.00, Ψυχιατρείο

Λάρισα, 12.30, κεντρική πλατεία

Μυτιλήνη, 12.00, πλατεία Σαπφούς

Ρέθυμνο, 12.00, δημαρχείο

Ρόδος, 12.00, καμάρες Πανεπιστημίου Αιγαίου

Σέρρες, 13.00, πρώην Νομαρχία

Χανιά, 13.00, πλατεία Δημοτικής Αγοράς

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΜΑΘΗΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ
Κλιμακώνουν τον αγώνα για δωρεάν σπουδές, πτυχία με αξία

Νέα συλλαλητήρια αύριο Πέμπτη ενάντια στο νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων | Μαζικές Γενικές Συνελεύσεις και καταλήψεις σχολών, νέα συνάντηση συντονισμού την Παρασκευή

Με ένα στόμα μια φωνή, φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια απορρίπτουν τους σχεδιασμούς για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων κλιμακώνοντας τον αγώνα. Μετά από νέο κύκλο Γενικών Συνελεύσεων, συντονισμό φοιτητικών συλλόγων, με καταλήψεις σχολών, με τα συλλαλητήρια της περασμένης Πέμπτης να στέλνουν απ' άκρη σ' άκρη το μήνυμα των αναγκών για «πτυχία με αξία - δωρεάν σπουδές» - «να μην κατατεθεί το απαράδεκτο νομοσχέδιο», το νέο ραντεβού έχει δοθεί για αύριο Πέμπτη. Στην Αθήνα το συλλαλητήριο ξεκινά στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, ενώ συγκεντρώσεις και πορείες προγραμματίζονται σε πολλές ακόμα πόλεις.

Δεύτερη βδομάδα από το άνοιγμα των σχολών, δυναμώνει η αγωνιστική διάθεση, με έναν δεύτερο γύρο ακόμα πιο μαζικών Γενικών Συνελεύσεων που συνεχίζονται και σήμερα, με περισσότερους φοιτητές να μπαίνουν αποφασιστικά στον αγώνα, με καταλήψεις σε ακόμα περισσότερες σχολές.

Μάλιστα, η μαχητικότητα των Γενικών Συνελεύσεων μεταφέρθηκε άμεσα και στον δρόμο, με τους φοιτητές της ΑΣΟΕΕ να προχωρούν χτες σε συμβολικό αποκλεισμό της Πατησίων. Από εκεί φώναξαν: «Οι φοιτητές δεν είναι πελατεία, παλεύουν για δημόσια και δωρεάν Παιδεία». Αντίστοιχο μήνυμα έστειλαν οι φοιτητές του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών μέσα από τη μαζική τους Γενική Συνέλευση και με τον αποκλεισμό της Ιεράς Οδού.


Μετά το αυριανό συλλαλητήριο προγραμματίζεται ήδη για την Παρασκευή νέος συντονισμός φοιτητικών συλλόγων για τη συνέχιση. Οι φοιτητές διεκδικούν: Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο! Οχι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια - Οχι στην παράκαμψη του άρθρου 16! Αποκλειστικά δημόσιες και πραγματικά δωρεάν σπουδές! Να καταργηθεί η ΕΒΕ! Οχι στην υποβάθμιση των πτυχίων μας - Πτυχία με αξία για δουλειά με δικαιώματα, όχι διαβατήρια για ανεργία - μετανάστευση! Το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος. Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για αξιοπρεπείς και ανθρώπινες σπουδές! Να καταργηθούν όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί νόμοι όλων των κυβερνήσεων!

Μαθητές: Κλειστά σχολεία και όλοι στους δρόμους

«Εμείς απαιτούμε πραγματικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία σε όλα τα παιδιά. Σχολείο και Πανεπιστήμιο που δεν μας διαχωρίζει, δεν μας κλείνει την πόρτα ανάλογα με την οικονομική μας κατάσταση. Απαιτούμε χρηματοδότηση και ενίσχυση της δημόσιας Παιδείας. Καθηγητές, υποδομές, σύγχρονα βιβλία σε όλα τα σχολεία. Για να βοηθιούνται όλα τα παιδιά για να προοδεύουν». Τα παραπάνω δηλώνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, καλώντας στο αυριανό συλλαλητήριο μαζί με τους φοιτητές, εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους, για να ακουστεί η φωνή των μαθητών ενάντια στους σχεδιασμούς για σπουδές ανάλογα με την τσέπη, ενάντια στο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, που ψηφίζεται στη Βουλή τη μέρα του συλλαλητηρίου.

Συμβολικός αποκλεισμός της Ιεράς Οδού από φοιτητές της Γεωπονικής χτες μετά τη γενική συνέλευση
Συμβολικός αποκλεισμός της Ιεράς Οδού από φοιτητές της Γεωπονικής χτες μετά τη γενική συνέλευση
«Η κυβέρνηση της ΝΔ θέλει να κάνει την αδικία νόμο με την ίδρυση πανάκριβων ιδιωτικών πανεπιστημίων», τονίζουν οι μαθητές, απαντώντας πως επιλογή για να σπουδάζουν περισσότεροι είναι να καταργηθούν η ΕΒΕ και η Τράπεζα Θεμάτων. Δηλώνουν πως οι ρυθμίσεις για την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερα τα ΕΠΑΛ, προβάλλοντας τις ανάγκες για χρηματοδότηση στα ΕΠΑΛ για να έχουν καθηγητές, σύγχρονα εργαστήρια, βιβλία στην ώρα τους σε όλες τις ειδικότητες.

Κάλεσμα από την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής

«Παλεύουμε για τη δημόσια δωρεάν Παιδεία που οφείλει το κράτος να προσφέρει στα παιδιά μας και την αναβάθμισή της κόντρα σε "συμβουλές" και απειλές», ξεκαθαρίζει η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής που καλεί στο αυριανό συλλαλητήριο. Η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής αναφέρεται στους λόγους που κινητοποιούνται οι γονείς μαζί με φοιτητές και μαθητές και απαντά στις προσπάθειες τρομοκράτησης. «Αυτή τη στιγμή παρουσιάζεται ένα νομοσχέδιο από την κυβέρνηση, που απαξιώνει όλη την προσπάθεια που κάνουν χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες Λυκείων, για να πετύχουν τα όνειρα και τους στόχους τους», σημειώνουν οι γονείς. Αναφέρει πως «έχουν πυκνώσει αυτές τις μέρες, από ορισμένες διευθύνσεις των σχολείων, τα e-mail σε γονείς με αυταρχικό έως και απειλητικό ύφος, που ούτε λίγο ούτε πολύ μας καλούν "να μαζέψουμε τα παιδιά μας από τις καταλήψεις" με την "ευγενική" επισήμανση ότι τυχόν φθορές προκληθούν στο δημόσιο κτίριο του σχολείου, που καταλαμβάνουν τα παιδιά μας, θα επιβαρύνουν εμάς τους ίδιους!», θυμίζοντας τα προβλήματα που έχουν τα σχολεία με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων και δεκάδων δημοτικών αρχών.

Στάσεις εργασίας από τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες

Σε συμμετοχή στα αυριανά συλλαλητήρια καλούν τα Διοικητικά Συμβούλια των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, κηρύσσοντας στάσεις εργασίας (11.00 - 14.00 και επιπλέον για την κάλυψη των εκπαιδευτικών του Ολοήμερου και του διευρυμένου ωραρίου).

Την ανάγκη συμπόρευσης και συντονισμού με τον αγώνα φοιτητών - μαθητών - πανεπιστημιακών - εργατικών σωματείων ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων με κλιμάκωση των κινητοποιήσεων και πρώτο σταθμό το αυριανό συλλαλητήριο επισήμαναν εκπαιδευτικά σωματεία της Αθήνας σε σύσκεψη για την κοινή τους δράση το περασμένο Σάββατο.

Το «παρών» δίνουν οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια

«Να μην κατατεθεί το απαράδεκτο νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια! Ολοι στον αγώνα», δηλώνει το Κεντρικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλώνοντας το «παρών» και στις αυριανές κινητοποιήσεις με στάση εργασίας από τις 11 π.μ. έως τη λήξη του ωραρίου.

«Εμείς οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια, μαζί με τους χιλιάδες φοιτητές, τους μαθητές, τους πανεπιστημιακούς δασκάλους, τους γονείς τους, απορρίπτουμε το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δώσαμε μια πρώτη ηχηρή απάντηση με τα μεγάλα συλλαλητήρια της προηγούμενης Πέμπτης σε όλη τη χώρα. Είμαστε αποφασισμένοι να ακυρώσουμε αυτό το έκτρωμα, χρειάζεται να γίνουμε πιο πολλοί! Συνεχίζουμε ακόμα πιο δυναμικά! (...) Αυτό που θέλουμε κι εμείς οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια είναι οι φοιτητές να σπουδάζουν σε ένα αποκλειστικά δημόσιο και πραγματικά δωρεάν πανεπιστήμιο, χωρίς αποκλεισμούς και κόφτες, που θα παρέχει πτυχία με αξία για να εργαστούν με δικαιώματα. Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο στελεχωμένο με όλο το αναγκαίο προσωπικό, το οποίο θα δουλεύει με μόνιμη και σταθερή δουλειά, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Απάντηση στα προβλήματα του δημόσιου πανεπιστημίου δεν είναι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων», τονίζει η Ομοσπονδία των εργαζομένων στα Ιδρύματα.

Οι σπουδαστές καλλιτεχνικών σχολών

«Οι σπουδαστές και σπουδάστριες των Δραματικών Σχολών, Σχολών Χορού και Κινηματογράφου μπαίνουμε στο αγώνα μαζί με τους φοιτητές, τους μαθητές, τους σπουδαστές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ενάντια στην αντιεκπαιδευτική επίθεση που εξαπολύει η κυβέρνηση και λέμε ως εδώ!», τονίζει στο κάλεσμά του για την αυριανή κινητοποίηση ο Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Χορού, Θεάτρου και Κινηματογράφου.

«Η καλλιτεχνική εκπαίδευση δοκιμάζει εδώ και χρόνια τι σημαίνει η εμπορευματοποίηση των σπουδών, υποβάθμιση των πτυχίων, τσακισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, δηλαδή ό,τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων για τους φοιτητές! (...) Η συνύπαρξη κρατικών και ιδιωτικών σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης δεν οδήγησε μέσω κάποιου "υγιούς ανταγωνισμού" στην αναβάθμιση των κρατικών σχολών με αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού τους, με πρόσληψη διδακτικού προσωπικού, με υποδομές, πόσο μάλλον με την κατοχύρωση ενός πτυχίου με αξία και επαγγελματικά δικαιώματα, αντιθέτως!», τονίζει ο Σύλλογος. Οι σπουδαστές και σπουδάστριες των καλλιτεχνικών σχολών που αγωνίστηκαν ενάντια στην εξίσωση του πτυχίου τους με απολυτήριου λυκείου, ενάντια στο ΠΔ 85/22, δηλώνουν πως παλεύουν «μαζί με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες ενάντια στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, μαζί με τους σπουδαστές και σπουδάστριες στις σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που υποβαθμίζονται πλήρως οι σπουδές τους!».

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Στην υποβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών θα βάλουμε φραγμό, κάτω τα χέρια απ' τον Πολιτισμό!

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΚΣ της Οργάνωσης

Από τις μεγάλες περσινές κινητοποιήσεις των σπουδαστών Καλλιτεχνικών Σχολών
Από τις μεγάλες περσινές κινητοποιήσεις των σπουδαστών Καλλιτεχνικών Σχολών
Με αφορμή το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Κατάρτιση, που συζητιέται αυτές τις μέρες στη Βουλή, και την αναφορά του στο ΠΔ 85/22, το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ σε ανακοίνωσή του για τις καλλιτεχνικές σπουδές σημειώνει:

«Το νομοσχέδιο που η κυβέρνηση βάφτισε "Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης" και κατατέθηκε την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου στη Βουλή αποτελεί αιτία πολέμου όχι μόνο για τους μαθητές, τους σπουδαστές, τους εκπαιδευτικούς και τους αποφοίτους της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που το έχουν καταδικάσει με τους αγώνες των συλλόγων και μαζικών φορέων τους, αλλά και για τους σπουδαστές και αποφοίτους των Καλλιτεχνικών Σχολών!

Μεταξύ άλλων απαράδεκτων διατάξεων, το νομοσχέδιο επαναφέρει "από την πίσω πόρτα" το κατάπτυστο ΠΔ 85/22, που δέχτηκε τη μαζική καταδίκη των σπουδαστών και αποφοίτων των Καλλιτεχνικών Σχολών, των εργαζομένων στην Τέχνη και τον Πολιτισμό, όλων των καλλιτεχνών την προηγούμενη χρονιά.

Σε άρθρο για τις λεγόμενες "Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ)", όπως βαφτίζει τα ΙΕΚ, αναφέρει ότι "ο απολυτήριος τίτλος που παρέχουν είναι προσόν διορισμού στην εκπαιδευτική κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με το ΠΔ 85/2022". Η αναφορά και ενσωμάτωση του ΠΔ 85 είναι επικίνδυνη, αφού παγιώνει σε "απολυτήριο Λυκείου" το πτυχίο των αποφοίτων Καλλιτεχνικών Σχολών και όλων των απόφοιτων σπουδαστών των ΙΕΚ!

Δεν θα περάσει! Ξεσηκωμός τώρα!

Οι σπουδαστές και απόφοιτοι των Καλλιτεχνικών Σχολών, που δικαίως προειδοποιούσαν πως ούτε η υποβάθμιση σε απολυτήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ούτε η "διαβάθμιση" των πτυχίων των καλλιτεχνικών σπουδών και η "εξίσωσή" τους με τη "Μεταλυκειακή Εκπαίδευση" μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της διαρκούς υποβάθμισής τους με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, σήμερα επιβεβαιώνονται.

Το σύνθημα "τα κέρδη τους ή οι σπουδές μας", που ακούγεται αυτές τις μέρες από χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες σε όλη την Ελλάδα, απορρίπτοντας το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που κάνει την αδικία νόμο, διαλύει τα πτυχία, υποβαθμίζει τις σπουδές και εμπορευματοποιεί περαιτέρω την Παιδεία, να ακουστεί ακόμα πιο δυνατά με τη συμμετοχή όλων των μαθητών Καλλιτεχνικών και Μουσικών Σχολείων, των σπουδαστών των Καλλιτεχνικών Σχολών, συνεχίζοντας τον μεγάλο αγώνα που ξεκίνησε πέρυσι!

Η ολομέτωπη επίθεση της κυβέρνησης θα βρει απέναντί της και τους νέους καλλιτέχνες, που με τους αγώνες τους απέδειξαν ότι δεν ανέχονται τον εξευτελισμό και την κοροϊδία. Με κινητοποιήσεις, διαδηλώσεις και καταλήψεις απάντησαν την προηγουμένη χρονιά, έτσι θα απαντήσουν και φέτος!

Δωρεάν - δημόσιες να είναι οι σπουδές, πτυχία με αξία στις καλλιτεχνικές σχολές

Μαζί με τους φοιτητές και τους μαθητές, που παλεύουν για σύγχρονα σχολεία και πανεπιστήμια, αποκλειστικά δημόσια και πραγματικά δωρεάν, με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, πτυχία με αξία για δουλειά με δικαιώματα, μαζί με τους σπουδαστές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που παλεύουν για την αναβάθμιση των σπουδών τους, οι μαθητές των Καλλιτεχνικών και Μουσικών Σχολείων και οι σπουδαστές των Καλλιτεχνικών Σχολών να μπουν μπροστά διεκδικώντας:

  • Να αποσυρθούν τώρα το νομοσχέδιο για την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση και όλα τα αντιεκπαιδευτικά νομοσχέδια.
  • Απόσυρση του ΠΔ 85 και της τροπολογίας 1565/2023.
  • Καμία υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων των καλλιτεχνών, των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων (ΤΕ), καμία διάκριση σε αποφοίτους πριν και μετά το 2003.
  • Συγκρότηση συστήματος δημόσιας, δωρεάν και ενιαίας Πανεπιστημιακής Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης.
  • Αντιστοίχιση των σημερινών και παλιών πτυχίων των σχολών βάσει διαδικασιών εξομοίωσης. Ιδρυση συστήματος δημόσιας και δωρεάν Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, παράλληλα με το σχολείο».
Εκδηλώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ

Εκδήλωση με θέμα «Με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ στον αγώνα για αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν, σύγχρονη Ανώτατη Εκπαίδευση» πραγματοποιούν η Τομεακή Οργάνωση Πανεπιστημίων Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και η Περιφερειακή Οργάνωση ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ, σήμερα Τετάρτη, στις 7 μ.μ., στο Αμφιθέατρο «Παναγιωτόπουλος» της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ. Θα μιλήσει ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις από μέλη ΔΕΠ και εργαζόμενους.

***

Εκδήλωση - συζήτηση με θέμα «Η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ ως πολιορκητικός κριός για την περαιτέρω υποβάθμιση Παιδείας και Ερευνας» πραγματοποιεί η ΚΟ Ερευνητικών Κέντρων Αττικής του ΚΚΕ, την Παρασκευή 19 Γενάρη, στις 6.30 μ.μ. στο cafe - βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής» (Μαυροκορδάτου 3). Θα μιλήσει η Αφροδίτη Κτενά, βουλευτής του ΚΚΕ και καθηγήτρια στο ΕΚΠΑ. Παρεμβάσεις θα γίνουν από τον Διονύση Μπονάτσο, διευθυντή Ερευνών του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», και τον Μάνο Σαριδάκη, κύριο ερευνητή στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.

***

Εκδήλωση με θέμα «Με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ στον αγώνα για αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν, σύγχρονη Ανώτατη Εκπαίδευση» διοργανώνουν η ΚΟΒ ΑΕΙ Λάρισας του ΚΚΕ και η ΤΟ ΑΕΙ Λάρισας της ΚΝΕ το Σάββατο 20 Γενάρη στις 6.30 μ.μ. στο Εργατικό Κέντρο Λάρισας. Θα μιλήσει η Αφροδίτη Κτενά, βουλευτής του ΚΚΕ και καθηγήτρια στο ΕΚΠΑ.

Στο κενό οι απειλές της κυβέρνησης και η επιστράτευση της ΔΑΠ

Αφού δείχνει για μία ακόμα φορά τις εχθρικές στις ανάγκες των φοιτητών προτεραιότητές της, φανερά θορυβημένη από το διευρυνόμενο κύμα αντίθεσης στην ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, η κυβέρνηση επιστρατεύει απειλές και τρομοκράτηση απέναντι στις κινητοποιήσεις.

Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του κυβερνητικού εκπροσώπου σχετικά με την προχτεσινή εισβολή των ΜΑΤ στο Πολυτεχνείο, που έγινε με αφορμή κατάληψη και της Πρυτανείας. Ο Π. Μαρινάκης δήλωσε τη Δευτέρα ότι «ήταν άμεση η επέμβαση της αστυνομίας με τις δέουσες προσαγωγές η οποία αστυνομία μετά και από σχετικές ενέργειες του πρύτανη έκανε το αυτονόητο, επέβαλε τον νόμο. Εχει γίνει και σε πάρα πολλές άλλες καταλήψεις, θα συνεχίσει να γίνεται». Αυτή ήταν η προκλητική απάντηση εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι τα ΜΑΤ χτύπησαν δεκάδες φοιτητές, εκλεγμένους συνδικαλιστές, ερευνητές, ακόμα και τον αντιπρύτανη Φοιτητικής Μέριμνας του Πολυτεχνείου... Στα παραπάνω απάντηση δίνουν τόσο οι φοιτητές και η πανεπιστημιακή κοινότητα που έδιωξαν την αστυνομία από το ίδρυμα και δηλώνουν πως οι ανοιχτές απειλές και προσπάθειες τρομοκράτησης δεν θα τους κάνουν να αποδεχτούν την εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, το εμπόριο και την υποβάθμιση πτυχίων και σπουδών.

Αντίστοιχα στο κενό πέφτει και η προσπάθεια να επιστρατευτεί η ΔΑΠ - ΝΔΦΚ, η παράταξη των ιδιωτικών πανεπιστημίων, να μιλήσει εξ ονόματος της δήθεν «πλειοψηφίας» των φοιτητών, συκοφαντώντας τους δεκάδες χιλιάδες φοιτητές που αγωνιούν για τις σπουδές και τα πτυχία τους. «Ξέραμε ότι η ΔΑΠ είχε πάντα ένα πρόβλημα με την αριθμητική. Εδώ και δύο χρόνια που οι φοιτητές την στέλνουν στη 2η θέση, πίσω από την "Πανσπουδαστική", αυτή αυτοανακηρύσσεται πρώτη! Εδώ και 13 χρόνια που όλες οι κυβερνήσεις έχουν περικόψει αθροιστικά 6,1 δισ. από τα πανεπιστήμια με τις συνεχείς μειώσεις προϋπολογισμών, η ΔΑΠ βλέπει αυξήσεις! Ενδεικτικά, το 2009 η κρατική χρηματοδότηση για τη λειτουργία των ΑΕΙ ήταν 380 εκατομμύρια ευρώ και φέτος μόλις 127 εκατομμύρια!», σχολίασαν από την πρώτη στιγμή οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στα πανεπιστήμια της χώρας. «Η πραγματικότητα δείχνει από μόνη της την αλήθεια. Γι' αυτό και οι υπερασπιστές του νομοσχεδίου είναι είδος υπό εξαφάνιση στα ΑΕΙ. Ενδεικτικά δεν υπάρχει φοιτητικός σύλλογος που να έχει δηλώσει στήριξη στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης». Είναι ενδεικτικό ότι στις μαζικές Γενικές Συνελεύσεις που έγιναν με το άνοιγμα των σχολών, η πρόταση της ΔΑΠ για να στηρίξουν οι φοιτητές το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από ελάχιστους σε 6 Γενικές Συνελεύσεις και σε όλες τις άλλες δεν υπήρξε κανένας φοιτητής να την υποστηρίξει.

ΠΑΤΡΑ
Σύσκεψη με φοιτητικούς συλλόγους και φορείς εργαζομένων

Την αποφασιστική στήριξη του ΚΚΕ στις κινητοποιήσεις ενάντια στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εξέφρασε ο Νίκος Καραθανασόπουλος, μέλος της ΚΕ του Κόμματος και βουλευτής Αχαΐας, σε σύσκεψη με εκπροσώπους φοιτητικών συλλόγων και φορέων εργαζομένων την οποία διοργάνωσε η Τομεακή Επιτροπή Πανεπιστημίου Πατρών του ΚΚΕ τη Δευτέρα.

Ο Ν. Καραθανασόπουλος επεσήμανε ότι οι τελευταίες εξελίξεις δεν αποτελούν «κεραυνό εν αιθρία», αλλά συνέχεια μιας σειράς αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων που εφαρμόζουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ), με σταθμό και τη Συνθήκη της Μπολόνια. «Ολες οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν συμβάλει στην απαξίωση του δημόσιου πανεπιστημίου, με τελευταία αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, που αναγνώρισε ουσιαστικά τα κολέγια», είπε μεταξύ άλλων, σημειώνοντας και τη γενικότερη υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα του πανεπιστημίου. Χαρακτήρισε απαράδεκτο το νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να καταθέσει η κυβέρνηση της ΝΔ και κάλεσε να αποσυρθεί, τονίζοντας την ανάγκη ο αγώνας των φοιτητών, εκπαιδευτικών και εργαζομένων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να συνεχιστεί, να συνδεθεί η πάλη με τα ευρύτερα εργατικά - λαϊκά στρώματα. Αναφέρθηκε ακόμα στις θέσεις του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής, ενώ κάλεσε σε μαζική συμμετοχή στα αυριανά συλλαλητήρια.

Από τη συζήτηση αναδείχθηκαν επίσης μια σειρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πανεπιστήμιο Πατρών, με συνέπειες στις σπουδές των φοιτητών και στους εργαζόμενους στον χώρο. Τονίστηκε η διαχρονική μείωση του προσωπικού, ειδικά στα εργαστήρια, όπου από 4 καθηγητές πριν 20 χρόνια σε ένα μόνο Τμήμα, με 220 φοιτητές, φέτος έχει απομείνει ένας για 320, ενώ από 51 μέλη ΔΕΠ το 2010, σήμερα έχουν μείνει 23 στο Τμήμα Φυσικής.

Σημειώθηκαν η μείωση των εργαστηρίων, ο απαρχαιωμένος εξοπλισμός που δημιουργεί κινδύνους για ατυχήματα (π.χ. στο Χημικό) την ίδια ώρα που άλλος, όπως στους Πολιτικούς Μηχανικούς, χρησιμοποιείται αποκλειστικά από εταιρείες (π.χ. σεισμικής δραστηριότητας), αποκλείοντας τους φοιτητές, λόγω της έλλειψης απαραίτητου προσωπικού.

Επισημάνθηκαν τα μεγάλα έξοδα αναλώσιμων που καλούνται να πληρώσουν οι φοιτητές (Ιατρικής, Πολιτικών Μηχανικών κ.λπ.), αλλά και η διαρκώς μειούμενη χρηματοδότηση από την πλευρά των κυβερνήσεων, με επιπτώσεις και στα ζητήματα σίτισης, στέγασης κ.ο.κ. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έγινε αναφορά και σε κατακτήσεις που υπήρξαν έπειτα από κινητοποιήσεις για εξοπλισμό και υλικά, όπως και με τη μη απόλυση των 86 συμβασιούχων εργαζομένων της καθαριότητας.

Από την πλευρά του Συλλόγου Διοικητικού Προσωπικού αναφέρθηκε επιπλέον η ανάγκη ενίσχυσης του Ιδρύματος με μόνιμους υπαλλήλους, αφού με βάση μελέτη προ 10ετίας απαιτούνταν 660 μόνιμοι εργαζόμενοι σε ένα πανεπιστήμιο με 22 Τμήματα και σήμερα υπηρετούν λιγότεροι από 400 για 27. Η τάση μάλιστα είναι για περαιτέρω μείωση, λόγω συνταξιοδοτήσεων και μη πραγματοποίησης νέων προσλήψεων μόνιμων υπαλλήλων, καθώς προσλαμβάνονται μόνο εργαζόμενοι με ελαστικές σχέσεις, συμβάσεις έργου ή ορισμένου χρόνου.

«Η ανατομία ενός - ακόμα - εγκλήματος» στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Η βασική στόχευση του νομοσχεδίου «ελεύθερο πανεπιστήμιο», που παρουσιάστηκε με τυμπανοκρουσίες από κυβέρνηση - ΥΠΑΙΘ, είναι η «κορυφή του παγόβουνου» μιας διαδικασίας μετατροπής της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε μια μεγάλη αγορά πτυχίων διαφόρων κατηγοριών και επιπέδων ανάλογα με την τσέπη, στην οποία αγορά θα συνυπάρχουν δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού «Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης».

Οι μόνοι κερδισμένοι από αυτήν τη διαδικασία είναι όσοι προσδοκούν να βγάλουν κέρδη από την αγοραπωλησία πτυχίων. Οσο ο κόσμος των πανεπιστημίων απορρίπτει αγωνιστικά αυτά τα σχέδια, κάποιοι δηλώνουν ότι προσβλέπουν σε επενδύσεις, όπως για παράδειγμα η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας.

Το κράτος που απαλλάσσεται από την αποκλειστική ευθύνη για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση και προμηνύει ενίσχυση της αυτονομίας, δηλαδή της αυτοχρηματοδότησης των δημόσιων. Και στο βάθος... συρρίκνωση του δημόσιου πανεπιστημίου, ιδιαίτερα περιφερειακών σχολών και τμημάτων, επιβολή διδάκτρων - τελών φοίτησης στα προπτυχιακά των δημόσιων.

Και οι εργοδότες που θα προσλαμβάνουν με ακόμα λιγότερα δικαιώματα αποφοίτους πανεπιστημίων, αφού οι νέες κατηγορίες πτυχίων - ακόμα και σε αντικείμενα όπου τυπικά δεν υπήρχαν έως τώρα, όπως ιατρικές και νομικές - σημαίνουν μεγαλύτερη πίεση της ετεροαπασχόλησης, που θα εκτοξευτεί.


Η ΕΕ και η διαχρονική πολιτική όλων των ελληνικών κυβερνήσεων και κομμάτων είναι οι ένοχοι, που συμμερίζονται και υλοποίησαν το «όραμα» της ΕΕ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση - με σημείο αναφοράς τη Συνθήκη της Μπολόνια.

Τα ιδιωτικά «συμπληρώνουν» τα επιχειρηματικά δημόσια

Ηδη από το μακρινό 1999, αρκετά χρόνια πριν γεννηθούν οι σημερινοί φοιτητές, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπέγραφε τη Διακήρυξη της Μπολόνια.

Αυτήν τη στρατηγική υπηρέτησαν - στην εξέλιξή της - οι νόμοι Γιαννάκου, Διαμαντοπούλου, Γαβρόγλου και Κεραμέως, όλων δηλαδή των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, και έβαλαν ο καθένας την υπογραφή του στο «τοπίο» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που αντιμετωπίζουν σήμερα οι φοιτητές, οι πανεπιστημιακοί, εργαζόμενοι.

Σε αυτό το πλαίσιο, αν και υπόσχονταν σύνδεση των αποφοίτων με την αγορά εργασίας, τελικά έφερναν μεγαλύτερη αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα.

Αν και υπόσχονταν αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, τελικά έφερναν νέα υποβάθμιση μετατρέποντάς τα σε κολάζ δεξιοτήτων χωρίς επιστημονική συγκρότηση.

Αν και υπόσχονταν σύνδεση της έρευνας με την κοινωνία, τελικά την οδηγούσαν περισσότερο στο «καλούπι» ερευνητικών προγραμμάτων που εξαρτώνται από τις επιχειρήσεις και τις «ορέξεις» τους.

Στο αντιδραστικό σύνολο αυτής της πολιτικής, προχωρούσαν και την προσαρμογή των πανεπιστημίων σε όλες τις πτυχές της λειτουργίας τους - με την εύσχημη λέξη της αυτονομίας τους - να προσομοιάζουν όλο και περισσότερο με επιχειρήσεις.

Το δημόσιο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο είναι που κάνει τζίρους εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο, λειτουργεί με άξονα την οικονομική βιωσιμότητα, αξιοποιεί για το κέρδος και όχι για τους φοιτητές του την περιουσία και τις υποδομές του, πουλάει και μισθώνει υπηρεσίες σε ιδιώτες, συνάπτει συμφωνίες επιχειρηματικής συνεργασίας, συμμετέχει το ίδιο σε διαφόρων ειδών εταιρικά σχήματα κ.λπ.

Η πορεία εμπορευματοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας έχει ως πυρήνα τη λειτουργία - και την αντίστοιχη διοίκηση - των δημόσιων πανεπιστημίων με επιχειρηματικούς όρους.

Ετσι, η κυβέρνηση «ολοκληρώνει» το έργο της εμπορευματοποίησης, αφού ικανοποιεί την πάγια απαίτηση του κεφαλαίου, που δεν αρκείται στις επιχειρηματικές συναλλαγές και τις επενδυτικές ευκαιρίες σε ερευνητικά προϊόντα μέσω του δημόσιου πανεπιστήμιου, αλλά προσβλέπει σε κέρδη από την επένδυση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

«Υπό το φως του ευρωενωσιακού δικαίου»

«Υπό το φως του ευρωενωσιακού δικαίου», αναφέρει το κείμενο ερωταπαντήσεων του ΥΠΑΙΘ, η κυβέρνηση «ερμηνεύει», στην ουσία παρακάμπτει το άρθρο 16 και φέρνει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, βαφτίζοντάς τα «μη κερδοσκοπικά».

Η αξιοποίηση του ευρωπαϊκού δικαίου για να επιταχυνθούν αντιδραστικές αλλαγές δεν είναι κάποια πρωτοτυπία της σημερινής κυβέρνησης.

Θυμίζουμε ότι η επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων βασίστηκε στην ενσωμάτωση της Οδηγίας 2005/36 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο ελληνικό δίκαιο, με το ΠΔ 38/2010, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.

Θυμίζουμε ότι στο ευρωενωσιακό δίκαιο στηρίχτηκαν οι αποφάσεις του ΣτΕ που έκριναν ως σύμφωνη με το Σύνταγμα την επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων και τα δίδακτρα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, κόντρα στην πρόβλεψη του άρθρου 16 για το δικαίωμα σε δωρεάν Παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης στα κρατικά εκπαιδευτήρια.

Αυτή είναι η μία πλευρά της απάντησης σε όσες δυνάμεις - ΣΥΡΙΖΑ, Βαρουφάκης - παρουσιάζουν ότι το νομοσχέδιο της κυβέρνησης έρχεται σε αντίθεση με τις «καλές πρακτικές» της ΕΕ και παραπλανητικά προβάλλουν την κατάσταση στα πανεπιστήμια του «Ενιαίου Χώρου» ως το ευκταίο, σε αντιδιαστολή με τα «εμπορευματοποιημένα» του αγγλοσαξονικού μοντέλου, σε ΗΠΑ και Βρετανία.

Πέρα από το προφανές ψέμα, αφού και στις χώρες της ΕΕ μια χαρά λειτουργούν ιδιωτικά πανεπιστήμια - απλώς είναι πιο υποβαθμισμένα σε σχέση με τα αντίστοιχα δημόσια, και αυτή είναι η διαφορά σε σχέση με το «μοντέλο» των ΗΠΑ - κρύβεται το κύριο. Αυτό που επιμελώς κρύβεται, ακόμα κι αν δηλώνεται η απαρέσκειά τους προς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, είναι ότι στις 22 από τις 27 χώρες της ΕΕ, για να φοιτήσεις στα προπτυχιακά προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων πληρώνεις δίδακτρα και τέλη. Η χώρα μας αποτελεί πράγματι θετική εξαίρεση ως προς τη δωρεάν φοίτηση και διανομή συγγραμμάτων, τη δωρεάν διαμονή στις φοιτητικές εστίες για τον μικρό αριθμό των δικαιούχων, τη δωρεάν σίτιση. Αυτή η εξαίρεση έχει επιτρέψει σε πολλά παιδιά από φτωχές οικογένειες να σπουδάσουν όλα αυτά τα χρόνια.

Και αυτό πιστώνεται στην ανυποχώρητη στάση και καθαρή γραμμή πάλης του φοιτητικού και εργατικού κινήματος, στην οποία επιμένουν δεκαετίες τώρα οι ταξικές δυνάμεις.

Παρά το «κλάδεμα» που έχει επιχειρηθεί από όλες τις κυβερνήσεις μέχρι σήμερα: Δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, στο ΕΑΠ, αύξηση στο κόστος σπουδών σε άλλη πόλη, κόφτες και εμπόδια μέχρι το πανεπιστήμιο, προώθηση της επιχειρηματικής λειτουργίας του πανεπιστημίου στο όνομα της εξοικονόμησης δημόσιων πόρων κ.λπ.

Συνεχίζουμε να παλεύουμε για αποκλειστικά δημόσιο αλλά και πραγματικά δωρεάν πανεπιστήμιο, για διεύρυνση των παροχών που επιτρέπουν σε παιδιά από λαϊκά στρώματα να περνούν την πόρτα του πανεπιστημίου.

Τα «ορόσημα» που έκαναν τους φοιτητές πελάτες

1. Δημόσια πανεπιστήμια με δίδακτρα!

  • Φοίτηση σε δημόσιο πανεπιστήμιο μόνο με δίδακτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Το ΠΑΣΟΚ ψηφίζει νόμο για ίδρυση του ΕΑΠ με δίδακτρα (1997), η ΝΔ (2005) τον εφαρμόζει. Αντίστοιχα, ιδρύεται το 2005 και αρχίζει να λειτουργεί το 2008 το Διεθνές Πανεπιστήμιο, με ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών και δίδακτρα.
  • Μεταπτυχιακό σε δημόσια πανεπιστήμια = δίδακτρα από την ίδρυσή τους ακόμα, το 1992. Παραπέρα, η ΝΔ ψηφίζει νόμο για επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά (Ν. 3685/2008). Ο ΣΥΡΙΖΑ (2015 - 2019) επικύρωσε τη λειτουργία των περισσότερων μεταπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα που γνώρισε ποτέ η χώρα. Η ΝΔ (Ν. 4957/ 2022) απαγορεύει την κρατική επιχορήγηση στα μεταπτυχιακά, με αποτέλεσμα την πλήρη κατάργηση και των τελευταίων δωρεάν που έχουν απομείνει.
  • Ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σε δημόσια πανεπιστήμια με δίδακτρα. Ο ΣΥΡΙΖΑ διαμορφώνει το θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα (Ν. 4485/2017) και η υπογραφή για το πρώτο πρόγραμμα «μπαίνει» από τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου. Η ΝΔ (ν. 4957/2022) τα εγκαινιάζει και τα πολλαπλασιάζει. Ολα τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας λειτουργούν ήδη ή έχουν «καταθέσει φακέλους» για λειτουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών με δίδακτρα.
  • Προγράμματα κατάρτισης και εξ αποστάσεως σε δημόσια πανεπιστήμια με δίδακτρα. Τα προγράμματα κατάρτισης ξεκινούν από τη δεκαετία του '90 και γενικεύονται την επόμενη δεκαετία. Με τον νόμο - πλαίσιο του ΣΥΡΙΖΑ (ν. 4485/2017) τα προγράμματα αυτά, που είναι όλα επί πληρωμή, ομαδοποιούνται στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης των ΑΕΙ.

2. Αναγνώριση ιδιωτικών κολεγίων και επαγγελματικών προσόντων των πτυχίων που χορηγούν

ΠΔ 38/2010 - το ΠΑΣΟΚ φέρνει την πρώτη ενσωμάτωση της κοινοτικής Οδηγίας 36/2005, περί αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, στην ελληνική νομοθεσία.

N. 4093/2012 και Ν. 4111/2013 - η ΝΔ απλοποιεί τις διαδικασίες αναγνώρισής τους.

ΠΔ 51/2017 - ο ΣΥΡΙΖΑ εντάσσει τους αποφοίτους κολεγίων στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για το Δημόσιο.

N. 4635/2019 και Ν. 4763/2020 - η ΝΔ εισάγει «αυτοματοποιημένες» ομαδοποιήσεις fast track αναγνώρισης των αποφοίτων τους.

Υπάρχει άλλος δρόμος

Η επιχείρηση παραπλάνησης της κυβέρνησης, με σκοπό την αποδοχή, δεν περνάει στα πανεπιστήμια.

Οι φοιτητές, οι πανεπιστημιακοί, οι εργαζόμενοι των πανεπιστημίων, μέσα από τις κινητοποιήσεις τους διατρανώνουν με διάφορους τρόπους και μορφές, όπως καταλήψεις, συλλαλητήρια, στάσεις εργασίας, το ξεκάθαρο μήνυμα προς την κυβέρνηση, που είναι η απαίτηση να μην κατατεθεί, να μην ψηφιστεί αυτό το άδικο νομοσχέδιο.

Απέναντι σε μια Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση που θέλει τους φοιτητές πελάτες, ο κόσμος των πανεπιστημίων διεκδικεί ένα αναβαθμισμένο και πραγματικά δωρεάν, αποκλειστικά δημόσιο πανεπιστήμιο, με εξασφάλιση δωρεάν σίτισης, στέγασης, συγγραμμάτων, αναλώσιμων, μεταφορών, για να μπορούν οι φοιτητές να αφοσιωθούν χωρίς εμπόδια στις σπουδές. Με ένα πτυχίο που θα τους εξασφαλίζει αύριο δουλειά με δικαιώματα στο αντικείμενο που σπούδασαν. Με ευθύνη και ουσιαστική στήριξη από την πολιτεία, να παρθούν μέτρα στην κατεύθυνση εξάλειψης της άνισης αφετηρίας από την οποία ξεκινούν οι νέοι τη ζωή τους, ως όρος για να εξασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση στα πανεπιστήμια.

Πλευρές της κυβερνητικής προπαγάνδας και του σχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Παρακάτω επισημαίνονται επιλεκτικά κάποια σημαντικά σημεία της συζήτησης γύρω από την προσπάθεια της κυβέρνησης να νομοθετήσει τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων, με τέτοια βιασύνη που παρακάμπτει και εξευτελίζει ακόμη και το ίδιο το αστικό Σύνταγμα.

Το οικονομικό στοιχείο

Το κυρίαρχο στοιχείο στο όλο εγχείρημα είναι φυσικά το υλικό - οικονομικό, που έχει να κάνει με την πάση θυσία επέκταση του πεδίου δράσης του κεφαλαίου και την άμβλυνση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει στην προσπάθεια εξασφάλισης επαρκούς κερδοφορίας στις σύγχρονες συνθήκες των διαδοχικών κρίσεων και της υπερσυσσώρευσης κεφαλαίου τόσο για την ελληνική όσο και για την παγκόσμια οικονομία. Ο άμεσος και τακτικός στόχος είναι η εξάπλωση των τυπικών καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και της κυριαρχίας του κέρδους και στον κλάδο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (εξαλείφοντας εντελώς την όποια διάσταση καλλιέργειας της Παιδείας έχει απομείνει), διορθώνοντας την «ελληνική ανορθογραφία», δηλαδή τον περιορισμό της δράσης του κεφαλαίου στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Ενώ ο μακροπρόθεσμος και στρατηγικός στόχος είναι η πλήρης προσαρμογή και των δημόσιων ΑΕΙ στη λογική της αγοράς, της εμπορευματοποίησης, των διδάκτρων και στα προπτυχιακά προγράμματα και της ελάχιστης ή μηδαμινής κρατικής χρηματοδότησης, με άλλα λόγια το ολοκληρωμένο αυτοχρηματοδοτούμενο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο με τις μικρότερες δυνατές δημόσιες δαπάνες στήριξής του.


RIZOSPASTIS

Λίγο φαίνεται να ενδιαφέρει τους κυρίαρχους κύκλους η αρνητική επίδραση που θα έχει η σοβαρή περαιτέρω υποχώρηση του ρόλου του (αστικού) κράτους σε έναν ακόμη κρίσιμο τομέα υποδομής, του οποίου η αξιόπιστη λειτουργία είναι απαραίτητη για την ομαλή αναπαραγωγή του (αστικού) συστήματος. Τα Τέμπη ξεχάστηκαν πολύ γρήγορα...

Το ιδεολογικό στοιχείο

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία και η σχετική διαμάχη που δημιούργησε έχουν επίσης να κάνουν και με το πρόσφορο έδαφος που έχουν βρει η κυβέρνηση και οι αστικές δυνάμεις γενικότερα για να επεκτείνουν και να ολοκληρώσουν την ιδεολογική επικράτηση του υποδείγματος της «ελεύθερης αγοράς» απέναντι σε κάθε έννοια συλλογικού και δημόσιου ακόμη και μέσα στο πλαίσιο του συστήματος. Δεν είναι τυχαία η πληθώρα των ψευδών όρων που έχουν εισαχθεί στη συζήτηση βαφτίζοντας τα υπάρχοντα δημόσια πανεπιστήμια κρατικά και «ανελεύθερα», ενώ τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά αποκαλούνται μη κρατικά και πάνω απ' όλα «ελεύθερα», όπως ελεύθερα επιδιώκεται να γίνουν και τα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα, ξεφεύγοντας από τα δεσμά της κρατικής χρηματοδότησης, αναζητώντας μόνα τους πελάτες και έσοδα.

Οι αντιστάσεις και τα ριζοσπαστικά ξεσπάσματα του φοιτητικού κινήματος κατά περιόδους, που έχουν συμβάλει τα μέγιστα στη διατήρηση στοιχείων δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και είναι εγγεγραμμένες στην ιστορία και τη διαμορφωμένη φύση του ελληνικού πανεπιστημίου, αποτελούν παράγοντα αστάθμητο και μη ελεγχόμενο και πάντα ανησυχούν τις δυνάμεις του κατεστημένου. Μέσα στην αίσθηση παντοδυναμίας της η κυβέρνηση κρίνει ότι ήρθε η ώρα να εκλείψει και αυτή η ανορθογραφία, αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο για όλο και πιο συντηρητικές αντιλαϊκές επιλογές και παίρνοντας τη ρεβάνς για την κατάργηση του νόμου 815, την αποτυχία της αναθεώρησης του άρθρου 16 και την αποτυχία της εγκατάστασης πανεπιστημιακής αστυνομίας στα δημόσια ΑΕΙ.

«Μη κερδοσκοπικά»;

Στην προσπάθεια να πλασαριστούν τα ιδιωτικά ΑΕΙ που θα εγκατασταθούν στην Ελλάδα με όσο το δυνατόν πιο φιλολαϊκό, ουδέτερο χαρακτήρα, περιστασιακά σε δύσκολες στιγμές αναφέρονται ως «μη κερδοσκοπικά», δηλαδή ιδρύματα που θα δέχονται χορηγίες, κρατική χρηματοδότηση και κυρίως θα πωλούν αντί διδάκτρων εκπαιδευτικές αξίες χρήσης, χωρίς να διανέμουν τα κέρδη σε μετόχους, αλλά επενδύοντας τα πλεονάσματά τους στα ίδια τα ιδρύματα, ένα είδος πανεπιστημίου που είναι λογικά αδύνατον να δημιουργηθεί τώρα στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή όμως σε φιλικά προς την αγορά ακροατήρια οι ίδιοι προπαγανδιστές της μη δημόσιας εκπαίδευσης αποκαλύπτοντας τις πραγματικές τους προθέσεις διαφημίζουν τις εκτιμήσεις και προβλέψεις για σοβαρή αύξηση των επενδύσεων, αύξηση του ΑΕΠ και μετατροπή της Ελλάδας σε εκπαιδευτικό κόμβο τουλάχιστον της ΝΑ Ευρώπης! Ολα αυτά από μη κερδοσκοπικές δραστηριότητες!

Παραμονή φοιτητών στην Ελλάδα

Η μείωση της φοιτητικής μετανάστευσης (που συμβαίνει έτσι κι αλλιώς λόγω κρίσης, καθώς τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία τούς εκτιμούν σε 36 χιλιάδες το 2019) αποτελεί το πιο ισχυρό επιχείρημα της κυβέρνησης, ιδίως για τις οικογένειες μεσαίου εισοδήματος που στέλνουν τα παιδιά τους σε Βουλγαρία, Ρουμανία και άλλες παρόμοιες χώρες (όχι όμως σε Βρετανία, Γαλλία και ΗΠΑ) και δεν θα είχαν αυτό το πρόβλημα αν δεν υπήρχε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ή πολύ περισσότερο αν άνοιγε η πρόσβαση στα όλο και πιο υποχρηματοδοτούμενα υπάρχοντα δημόσια ΑΕΙ.

Εχουμε το παράδοξο η κυβέρνηση να λέει ότι θέλει να εξυπηρετήσει τους φοιτητές αυτούς που αναγκαστικά φεύγουν στο εξωτερικό, και το κάνει όχι διευκολύνοντας την πρόσβασή τους στην ποιοτική δημόσια και δωρεάν Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά υποχρεώνοντάς τους να πληρώσουν περισσότερα σε αμφιβόλου αξίας ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Αλλά βέβαια ακολουθείται και εδώ η γνωστή συνταγή, πρώτα δυσφημείται και υποσκάπτεται ο δημόσιος φορέας και κατόπιν διακηρύσσεται η υπεροχή του αντίστοιχου ιδιωτικού που θα ρίξει τις τιμές, θα βελτιώσει την ποιότητα και θα αναβαθμίσει μέσω του ανταγωνισμού τον δημόσιο φορέα, ενώ απολαμβάνει και την άμεση κρατική στήριξη όπου χρειάζεται για να επικρατήσει, φέρνοντας βέβαια στο τέλος τα καταστροφικά αποτελέσματα που όλοι γνωρίζουμε στην Υγεία, στην Ενέργεια, στις μεταφορές...

Ελεγχος της ποιότητας των ιδιωτικών ΑΕΙ

Εδώ ξεχνιέται η υποτιθέμενη εγγενής υπεροχή και τα πλεονεκτήματα του ιδιωτικού έναντι του δημοσίου και αρχίζουν οι εκπτώσεις σε σχέση με τους κανόνες που ισχύουν στα δημόσια πανεπιστήμια. Διαφημίζεται μάλιστα χωρίς αιδώ ότι τα «αυστηρά» κριτήρια ποιότητας στα ιδιωτικά πανεπιστήμια σημαίνουν ότι μόνο το 80% του διδακτικού προσωπικού πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού και μάλιστα χωρίς καμιά αναφορά σε απαιτούμενες δημοσιεύσεις και έρευνα, κριτήρια πρόσληψης και εξέλιξης των διδασκόντων, ή ότι θα πρέπει να υπάρχουν κατ' ελάχιστο τρεις σχολές (ξέρουμε βέβαια ότι υπάρχουν και μονοτμηματικές σχολές) για τη συγκρότηση «ΑΕΙ», θολώνοντας την εικόνα τού τι τελικά είδους ιδρύματα επιδιώκεται να φτιαχτούν. Θα είναι υποδείγματα «αριστείας» όπως πρωτοπαρουσιάστηκαν ή της ελάχιστης δυνατής ποιότητας, αρκεί να μπορούν να αποσπάσουν δίδακτρα από τους πελάτες τους παρόμοια με αυτά των βαλκάνιων ανταγωνιστών τους;

Οταν λοιπόν η συζήτηση σοβαρεύει εγκαταλείποντας ως ουτοπική και ανέφικτη την προοπτική έλευσης ιδρυμάτων τύπου Ivy League και καταλήγει στο πώς θα αποφευχθεί η εκμετάλλευση πελατών - φοιτητών και των οικογενειών τους με ακριβά πτυχία χαμηλής αξίας, εμφανίζεται και η απαραίτητη «ανεξάρτητη αρχή» που θα εγγυάται τη διασφάλιση της ποιότητας (η ΕΘΑΑΕ εν προκειμένω) των προγραμμάτων σπουδών και των διαδικασιών λειτουργίας των ιδιωτικών ΑΕΙ. Αλήθεια, γνωρίζει κανείς ποιες είναι οι δυνατότητές της (προσωπικό, πόροι), με ποιες άλλες αρμοδιότητες έχει επιφορτιστεί (μεταξύ άλλων εκκρεμεί η αξιολόγηση όλων των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών της χώρας) και πού βρίσκονται αυτά τα έργα από την άποψη της πορείας υλοποίησής τους; Αν μη τι άλλο, για να μην επαναληφθεί το πρόσφατο φαινόμενο όπου σε συνθήκες που ήδη έχει επέλθει η φτωχοποίηση μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού λόγω της υπέρογκης αύξησης των τιμών, εμείς αρχίσαμε να ψάχνουμε πόσοι είναι οι πόροι και ποιες ακριβώς είναι οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η ελπίδα...

Η κοινωνία εδώ και καιρό πιέζεται οικονομικά σε πρωτόγνωρο βαθμό από την ανεργία, τους χαμηλούς μισθούς και τις τεράστιες τιμές, η νεολαία συνθλίβεται μεταξύ ανεργίας και δυσεύρετων αλλά αδιέξοδων χαμηλόμισθων θέσεων εργασίας και σε συνδυασμό με την αλαζονική κυβερνητική στάση, αυτή η συσσωρευμένη κοινωνική δυσαρέσκεια με κάποια ιδιαίτερη αφορμή, όπως είναι η υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, μπορεί να μετατραπεί σε μαζικό κύμα αμφισβήτησης που θα μεταβάλει ριζικά το κλίμα κυριαρχίας της κυβέρνησης και των δυνάμεων του αστισμού. Η πρώτη αντίδραση του φοιτητικού κινήματος και μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας έστειλε τα πιο αισιόδοξα μηνύματα σε αυτήν την κατεύθυνση.


Θανάσης ΜΑΝΙΑΤΗΣ
Καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών ΕΚΠΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ