Σάββατο 8 Ιούλη 2023 - Κυριακή 9 Ιούλη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αφιέρωμα: Παιδί και Διακοπές

Το καλοκαίρι, η αγαπημένη εποχή του χρόνου για τα παιδιά, είναι εδώ... Οι οικογενειακές διακοπές προετοιμάζονται και οργανώνονται... Η δασκάλα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Φανή Κολλίτσα και η ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια Ιλιάνα Ναζεντιάδου μοιράζονται μαζί μας σκέψεις για την αξία και σημασία της διακοπής της παιδαγωγικής διαδικασίας, για τον ρόλο καλοκαιρινών οργανωμένων προγραμμάτων στην ανάπτυξη του παιδιού, για το αν και πώς μπορεί το διάστημα των διακοπών να αξιοποιηθεί για την αφομοίωση όσων έχουν διδαχθεί μέσα στη σχολική χρονιά ή την προετοιμασία της επόμενης.

Τον επόμενο μήνα θα φιλοξενηθεί η συνέχεια της συζήτησής μας, η οποία επικεντρώνεται σε ιδέες και συμβουλές για την οργάνωση των οικογενειακών διακοπών, αλλά και για το τέλος τους, την επιστροφή των παιδιών και την αναμονή της νέας σχολικής χρονιάς.

Ανάγκη και δικαίωμα ο ελεύθερος, δημιουργικός χρόνος

Η διακοπή της παιδαγωγικής διαδικασίας μέχρι το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς αποτελεί ένα αναγκαίο διάστημα προκειμένου το παιδί να ξεκουραστεί, να ξεφύγει από τη ρουτίνα ενός καθημερινού αυστηρού παιδαγωγικού πλαισίου και να βρει περισσότερο χρόνο για παιχνίδι και κοινωνικοποίηση, που είναι κομβικά στοιχεία για τη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική του ανάπτυξη. Είναι επίσης χρόνος πολύτιμος για να βρεθεί περισσότερο με την οικογένειά του, τους φίλους του, δεδομένου του ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής μειώνει τον καθημερινό ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους ή καθιστά για παράδειγμα τον ρόλο της οικογένειας έναν περισσότερο εποπτικό ρόλο τήρησης υποχρεώσεων. Ο παιδαγωγικός ρόλος της διακοπής της παιδαγωγικής διαδικασίας, όμως, ξεκινά από τη βάση ότι η αγωγή των παιδιών στον ελεύθερο χρόνο τους, όπως είναι οι διακοπές, αλλά και οι μορφές και το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων σε αυτές, δεν μπορούν να ιδωθούν ξεκομμένα από τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις για ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.

Σήμερα υπάρχει η τάση να αντιμετωπίζεται η διακοπή της παιδαγωγικής διαδικασίας ως κενός χρόνος, γιατί δεν ταυτίζεται με ένα αυστηρά οριοθετημένο πλαίσιο μάθησης, ενώ η μάθηση αντιμετωπίζεται ως μια στείρα, κουραστική διαδικασία, αποσπασμένη από την ενεργή συμμετοχή του παιδιού στην κοινωνική ζωή. Ετσι, βλέπουμε παιδιά να κουράζονται όλη τη χρονιά με άπειρες πληροφορίες χωρίς να κατανοούν την ανάγκη ύπαρξής τους, παιδιά και εφήβους που αντιμετωπίζουν φόρτο σχολικής και εξωσχολικής εργασίας μέσα στο διαρκές κυνήγι προσόντων, φροντιστηρίων κ.λπ., και στις διακοπές του καλοκαιριού να προσπαθούν να εκτονωθούν σε μια κονσόλα, στην τηλεόραση ή στο κινητό. Με αυτόν τον τρόπο, η ποιότητα του ελεύθερου χρόνου στις διακοπές γίνεται περισσότερο ένα πεδίο εκτόνωσης, γεμίσματος του κενού χρόνου και την ίδια στιγμή ξοδέματος της ενέργειας του παιδιού και επιπλέον κούρασής του, αντί για χρόνο αναψυχής και περαιτέρω ανάπτυξης της προσωπικότητάς του. Η μόρφωση και διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου, βέβαια, συνιστά κάτι ευρύτερο και εμπεριέχει την ενεργητική του δραστηριότητα, την επαφή του με τη φύση, με τον κόσμο γύρω του, τον ποιοτικό ελεύθερο χρόνο, τη σχέση με συνομήλικους, οικογένεια κ.λπ., και δεν σταματά με τη λήξη της σχολικής χρονιάς.

***

Η ποιότητα του ελεύθερου χρόνου με τη λήξη της σχολικής χρονιάς δεν είναι ξεκομμένη από την ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού. Η λειτουργία του παιδιού σε ένα ομαδικό πλαίσιο, π.χ. καλοκαιρινά προγράμματα, κατασκηνώσεις, αν πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις - κατάλληλες υποδομές, επαρκές και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, προγράμματα προσαρμοσμένα στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών - μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη και να αποτρέψει την προσκόλλησή του σε παθητικούς τρόπους εκτόνωσης, όπως η πολύωρη έκθεση στην οθόνη.

Ξεκινώντας από τη βάση ότι το παιδί διαμορφώνει την προσωπικότητά του μέσα στις κοινωνικές σχέσεις, η σχέση με τον γονιό, τον δάσκαλο, τον παιδαγωγό, τον ομαδάρχη, τον συντονιστή και η μορφή των σχέσεων του παιδιού με τους συνομήλικους έχουν σημαντικές προεκτάσεις για τη ζωή του. Το δομημένο παιχνίδι σε ένα οργανωμένο πλαίσιο σαφώς είναι σημαντικό και ωφέλιμο για την ανάπτυξη του παιδιού, με την προϋπόθεση ότι οι ενήλικες που συντονίζουν είναι σε θέση να το καταλάβουν και να αφήσουν χώρο στο παιδί να αναδείξει τις ιδιαίτερες και μοναδικές ικανότητές του, σεβόμενοι τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού, και την ίδια στιγμή να λειτουργούν ως ο αναγκαίος διαμεσολαβητής προκειμένου το παιδί να μάθει να λειτουργεί σε ένα ευρύτερο ομαδικό πλαίσιο. Σε συνδυασμό με το ελεύθερο παιχνίδι, το οποίο είναι επίσης πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας ειδικά των μικρότερων παιδιών. Οι αθλητικές δραστηριότητες μπορούν να συμβάλουν στη σωματική ανάπτυξη, υγεία και ευεξία, και ειδικά στην εφηβεία να μειώσουν το στρες και να ενισχύσουν την ψυχική ανθεκτικότητα του εφήβου, μέσα από την προσπάθειά του να ξεπεράσει τα εμπόδια και να γίνει καλύτερος, προάγουν την κοινωνικοποίηση καλλιεργώντας αρετές όπως η συνεργασία και η δέσμευση στην ομάδα. Οι πολιτιστικές δραστηριότητες μπορούν να δώσουν διέξοδο στα εκφραστικά μέσα του παιδιού προκειμένου να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο, να ικανοποιήσουν την περιέργειά του, να οξύνουν την κρίση του, να καλλιεργήσουν την αγάπη του για τους ανθρώπους, τη φύση, τα καινούργια πράγματα με τα οποία έρχεται σε επαφή. Γι' αυτόν τον λόγο, η δημιουργική απασχόληση των παιδιών όλων των ηλικιών αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα, που πρέπει να προσφέρεται και να καλύπτεται καθολικά, αναβαθμισμένα, σύγχρονα, στο μέτρο των σημερινών δυνατοτήτων, από τις οποίες προκύπτει και το εύρος των σημερινών αναγκών των παιδιών.


Ιλιάνα ΝΑΖΕΝΤΙΑΔΟΥ

Τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας

Οι καλοκαιρινές διακοπές δεν ενδείκνυνται για σχολική μελέτη, ούτε μπορούν να καλύψουν πρακτικά τα κενά που αφήνει το σύγχρονο σχολείο. Πώς όμως μπορεί να βοηθήσει μαθησιακά ένας γονιός το παιδί του να προετοιμαστεί και να καλύψει έως έναν βαθμό τα κενά που έχουν δημιουργηθεί;

Το πρώτο που χρειάζεται να έχουν στον νου τους οι γονείς είναι ότι το παιδί μαθαίνει μιμούμενο τους μεγάλους. Δεν μπορούμε να λέμε στο παιδί μας να διαβάσει κάποιο βιβλίο και εμείς να είμαστε κολλημένοι στην οθόνη του κινητού μας καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας. Και όσο μικρότερο είναι το παιδί, τόσο πιο «μαθητευόμενος» είναι, τόσο μεγαλύτερη ανάγκη έχει το παράδειγμα των μεγάλων.

Κατά δεύτερον, οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνούν την επικοινωνία με τα παιδιά τους. Τα παιδιά χρειάζεται να εκπαιδευτούν να ακούνε προσεκτικά αυτά που τους λένε και να μάθουν να εκφράζουν τη γνώμη τους. Ενας καλός ακροατής είναι αυτός που θα καλλιεργήσει τη γλώσσα του και τη σκέψη του. Η κάθε λέξη για τα παιδιά έχει «χρώμα», «μυρωδιά», «γεύση», «βάρος»... Οταν το παιδί μας εκπαιδευτεί να ακούει, δεν θα δυσκολευτεί στο να μαθαίνει στην τάξη, στο σχολείο!

Το τρίτο που χρειάζεται ένα παιδί είναι το παιχνίδι. Το παιδί παίζει και παίζοντας μαθαίνει. Το παιδί χρησιμοποιεί το παιχνίδι ως μέσο έκφρασης των συναισθημάτων του, ως γέφυρα για να επεξεργαστεί τις εμπειρίες του και να επιλύσει δυσκολίες και προβλήματα της καθημερινότητάς του. Επίσης, το παιδί μέσα από το παιχνίδι μαθαίνει να αυτοεξυπηρετείται. Οταν το παιδί μας μαστορεύει κάτι, ζωγραφίζει, ζυμώνει και πλάθει με τα χεράκια του την πλαστελίνη ή τον πηλό, ενισχύει τη «λεπτή κινητικότητα», με αποτέλεσμα να βοηθηθεί να πιάνει το μολύβι σωστότερα, να χρησιμοποιεί τις ξυλομπογιές του, τα γεωμετρικά όργανα κ.λπ.

***

Και καταλήγουμε στο σπουδαιότερο όλων κατά τη διάρκεια των διακοπών, που είναι το διάβασμα βιβλίων. Αν γονείς και παιδιά καθιερώσουμε μια ρουτίνα «το μεσημέρι διαβάζουμε βιβλία», χωρίς εξαναγκασμούς και πιέσεις, αλλά με το προσωπικό μας παράδειγμα, όλα θα γίνουν εύκολα και το παιδί θα αποκτήσει αυτήν την όμορφη συνήθεια. Μπορούμε στην αρχή να διαβάζουμε κάτι μαζί τους όσο είναι μικρά, να κουβεντιάσουμε αυτά που διαβάσαμε, να μας πει μια φράση που του άρεσε, να του πούμε κι εμείς κάτι απ' αυτό που μας έκανε εντύπωση, και ίσως να διαλέξουμε μια λέξη που δεν γνωρίζει το παιδί και μαζί να την ανακαλύψουμε. Μια ωραία ιδέα για μεγαλύτερα παιδιά, ώστε να βελτιώσουν και την ορθογραφία τους, είναι με τα αρχικά της λέξης να φτιάξουμε μια ακροστιχίδα με άλλες λέξεις σαν παιχνίδι, λέξεις που γνωρίζει από το σχολείο. 'Η, ακόμα καλύτερα, να γράψει με τη λέξη μια ιστορία και να γίνει ο συγγραφέας - στα παιδιά αρέσουν οι ρόλοι - ή να γράψει ένα ποίημα με ρίμα και να το αφιερώσει σε ένα αγαπημένο πρόσωπο, όπως στην γιαγιά, στον παππού κ.λπ.

Αν το παιδί μας δυσκολεύεται στα Μαθηματικά, δεν έχει νόημα κάθε απόγευμα να το βάζουμε να γράφει πράξεις και προβλήματα. Μπορούμε να το παίρνουμε μαζί μας στα ψώνια να κάνει αθροίσματα, ή να υπολογίζει με πολλαπλασιασμό πόσο κοστίζουν 3 όμοια αντικείμενα. Επίσης, στο περπάτημα να υπολογίζουμε τα βήματά μας ή στο αυτοκίνητο να αφαιρέσουμε χιλιόμετρα.

Πάντα βέβαια έχουμε κατά νου ότι οι διακοπές είναι διακοπές και αυτά που κάνουμε τα κάνουμε με χαλαρότητα, όχι με την έννοια του καθήκοντος. Δεν πειράζει αν μια μέρα δεν κάνουμε απολύτως τίποτα, χωρίς βέβαια να παρεκκλίνουμε από τη βασική ρουτίνα της καθημερινότητας, όπως πλύσιμο δοντιών, μεσημεριανός ύπνος κ.λπ.

Δεν πρέπει να ξεχάσουμε ότι το καλοκαίρι παντού υπάρχουν πολιτιστικά δρώμενα και είναι καλό τα παιδιά μας να παρακολουθήσουν μια παράσταση, μια συναυλία, ένα θέατρο σκιών. Εκεί μπορούν να διαβάσουν σε όλους μας το πρόγραμμα, να ζωγραφίσουν, αν θέλουν, με αφορμή αυτό που είδαν ή άκουσαν. Επίσης, στα χωριά μας γίνονται ακόμα - ευτυχώς - πανηγύρια, όπου τα παιδιά μαζί με τις γιαγιάδες και τους παππούδες μπορούν να παρευρεθούν και να μάθουν τα έθιμα και τις παραδόσεις του τόπου, να έρθουν σε επαφή με τα παιδιά που ζουν στο χωριό, να μάθουν την Ιστορία και τη γεωγραφία του τόπου.


Φανή ΚΟΛΛΙΤΣΑ

Με το καλό λογοτεχνικό βιβλίο τα παιδιά ταξιδεύουν πολύ μακριά, απελευθερωμένα

Να μην αντιλαμβάνονται τον κόσμο ως δεδομένο, στατικό και παντοτινό, αλλά να τον προσλαμβάνουν ως ένα πεδίο γνώσης, δυνατοτήτων και ανατροπών... Αυτό καταφέρνει με τα βιβλία της η πάντα δημιουργική και αγαπημένη συγγραφέας των παιδιών, μικρών και μεγαλύτερων, Αλεξάνδρα Μητσιάλη, η οποία τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας για τα μυθιστορήματά της «Θα σε σώσω ό,τι κι αν γίνει» το 2014 και «Ξυπόλητοι Ηρωες» το 2017, το οποίο είχε αποσπάσει, επίσης, και το Βραβείο Νεανικού Μυθιστορήματος από το ελληνικό τμήμα της IBBY την ίδια χρονιά.

Με μεγάλη μας χαρά την φιλοξενούμε στον «Ριζοσπάστη» και μιλάμε μαζί της για το πώς αντιλαμβάνεται την παιδική λογοτεχνία, για τον ρόλο της Ιστορίας στα βιβλία της, για το πώς μπορεί να συμβάλει ο γονιός στην επαφή του παιδιού με το διάβασμα και άλλα πολλά.

***

-- Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να δημιουργήσουν ένα καλό βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας;

-- Πρώτα απ' όλα η αυθεντικότητά του, δηλαδή το βιβλίο να προκύπτει από ένα γνήσιο ενδιαφέρον, μια πραγματική ανάγκη του/της συγγραφέα, έτσι ώστε να το γράψει με τη δύναμη της ψυχής και του μυαλού του/της και το κείμενο ν' αποκτήσει τη θερμότητα που αργότερα θα μεταφερθεί στον αναγνώστη και την αναγνώστρια. Επειτα ριζικής σημασίας είναι τόσο η τέχνη του λόγου όσο και η μαεστρία στην πραγμάτευση του θέματος που θα του προσδώσουν πρωτοτυπία, ενδιαφέρον, βάθος και πλάτος και θα κάνουν το βιβλίο να είναι ένας μικρός αυτοτελής κόσμος, ένα ολοκληρωμένο δημιούργημα. Και βέβαια, όταν πρόκειται για εικονογραφημένο βιβλίο, όλοι καταλαβαίνουμε ότι η εικονογράφηση διαδραματίζει αποφασιστικό ρόλο. Είναι η πρώτη και συχνά η καθοριστική συνάντηση του παιδιού με το βιβλίο και την ιστορία του. Το παιδικό βιβλίο για να είναι «λογοτεχνικό» και «καλό», όπως λέτε, δεν μπορεί να είναι πρόχειρο, ανέμπνευστο, απλοϊκό, με τη συγγραφική πρόθεση να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για να εξυπηρετήσει ηθικοπλαστικές, εκπαιδευτικές ή εκδοτικές στοχεύσεις και προτεραιότητες.


-- Στοιχείο των βιβλίων σας είναι ότι προσεγγίζετε θέματα πιο δύσκολα, πιο σύνθετα... Από τη φιλοσοφική έννοια του χρόνου στα αδιέξοδα του εκπαιδευτικού συστήματος και τις διαπροσωπικές σχέσεις... Ποιος, τελικά, είναι ο ρόλος της λογοτεχνίας στο «μεγάλωμα» του παιδιού;

-- Γράφω λογοτεχνία με τη λογική που σας εξέθεσα προηγουμένως, δηλαδή για θέματα που με απασχολούν βαθιά, που με βασανίζουν, που με θυμώνουν, για θέματα που θέλω να ερευνήσω, που νιώθω την ανάγκη να παρουσιάσω υπό ένα πρίσμα διαφορετικό από το κυρίαρχο, που αθέατες ή αποσιωπημένες πλευρές τους θέλω να αποκαλύψω, για τα οποία θέλω να βρω ίσως μια διέξοδο, έστω λογοτεχνική. Αλλιώτικα για μένα η συγγραφή δεν θα είχε κανένα νόημα. Τα θέματά μου επομένως έχουν κοινωνική αλλά και υπαρξιακή αφετηρία, προέρχονται από την πραγματικότητα, αλλά στη συνθετότητά της, όπως δηλαδή αυτή διαθλάται μέσα στο εσωτερικό ψυχικό τοπίο και αναδημιουργείται από αυτό. Αυτό σημαίνει ότι ποτέ μια δυνατή λογοτεχνική ιστορία για παιδιά, όπως ακριβώς και για ενήλικες, δεν λέει ένα πράγμα, δεν έχει ένα νόημα που αποτυπώνεται στις τέσσερις λέξεις κλειδιά που το συνοδεύουν και σε μια περίληψη οπισθόφυλλου. Ενα καλό λογοτεχνικό βιβλίο για παιδιά είναι πολυεπίπεδο, πολύσημο, μιλάει για πολλά πράγματα ταυτόχρονα, όσο κι αν έχει έναν κεντρικό πυρήνα και αφήνει το παιδί που το διαβάζει να δει μέσα σε αυτό εκείνο που μπορεί ή έχει ανάγκη κάθε στιγμή. Θέλω να υπηρετώ μια λογοτεχνία για παιδιά που, ενώ τους παρουσιάζει την πραγματικότητα, τους επιτρέπει ταυτόχρονα να σπάνε με το μαγικό ραβδάκι της φαντασίας τους τους τοίχους του ορατού, του συγκεκριμένου, του περιορισμένου κόσμου που με τις αισθήσεις τους αντιλαμβάνονται ως δεδομένο, στατικό και παντοτινό, και να τον προσλαμβάνουν ως ένα πεδίο δυνατοτήτων και ανατροπών, ως ένα πεδίο όπου η ουτοπία μπορεί κάποτε να βρίσκει τον τόπο της με τη δράση των ανθρώπων ως ιστορικών υποκειμένων. Η λογοτεχνία που θέλω να υπηρετώ αντιλαμβάνεται τον εαυτό της ως μέσο για να εκφραστεί «η ριζική φαντασία της ψυχής», όπως θα έλεγε ο Καστοριάδης, και τον ποιητικό λόγο ως μια μοναδική δύναμη που μας οδηγεί να βλέπουμε τον κόσμο, τους άλλους και τον εαυτό μας με νέους τρόπους. Το καλό λογοτεχνικό βιβλίο είναι για τα παιδιά ένα καράβι μέσα στο οποίο μπορούν να ταξιδέψουν πολύ μακριά, απελευθερωμένα, από όποιο κατάστρωμα και θέση επιθυμούν, και είτε εν πλω είτε αγκυροβολώντας σε «λιμένας πρωτοϊδωμένους» να γνωρίσουν καλύτερα τον κόσμο μέσα τους και τον κόσμο γύρω τους. Είναι ακόμα μια εξαιρετική μαθητεία στη γλώσσα, μια διαδραστική ξενάγηση στο θησαυροφυλάκιο των λέξεων, των συντακτικών δομών, των εκφραστικών μέσων, του πλούτου και της μαγείας που κρύβει η ζωή τόσων ανθρώπων στο διάβα των χρόνων, όπως αποτυπώνεται στα γλωσσικά σημεία και στις σχέσεις τους.

***


-- Εχετε πει ότι «η Ιστορία αποτελεί πάντα για μένα μία προνομιακή πηγή λογοτεχνικής έμπνευσης». Είναι η λογοτεχνία ένα μέσο για να γνωρίσουν τα παιδιά ιστορικά γεγονότα και εποχές;

-- Ισως η λογοτεχνία είναι ο πιο άκοπος και ο πιο γοητευτικός τρόπος να μυηθούν τα παιδιά σε μια ιστορική εποχή. Θα μάθουν Ιστορία με την έννοια των λεπτομερειών που συνδέονται με ένα ιστορικό γεγονός, αφού βιβλία όπως οι «Ξυπόλυτοι Ηρωες» ή «Ο Βραχοπόλεμος» ή «Το μαντίλι με τα τριαντάφυλλα» προσκομίζουν τέτοια αμιγώς ιστορικά στοιχεία μέσα στη μυθοπλασία, κυρίως όμως θα γνωρίσουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται αυτό το γεγονός, την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και θα έρθουν σε επαφή με τους αξιακούς κώδικες που καθόρισαν τη στάση διαφορετικών ανθρώπων απέναντι σε αυτό το γεγονός και επηρέασαν την τελική του έκβαση, π.χ. τον ηθικό κώδικα όσων αντιστάθηκαν στη ναζιστική κατοχή στη χώρα μας και τον κώδικα όσων συνεργάστηκαν με τους κατακτητές κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Οπως εγώ ως παιδί διαμόρφωσα μια αντίληψη για κάποιες από τις σημαντικότερες ιστορικές περιόδους διαβάζοντας τα βιβλία της Αλκης Ζέη και της Ζωρζ Σαρή, έτσι και τα σημερινά παιδιά, διαβάζοντας τις παλαιότερες συγγραφείς που τα κείμενά τους εξακολουθούν να κρατούν τη ζωντάνια και τη δύναμή τους αλλά και τα βιβλία νεότερων συγγραφέων, μπορούν να αποκτήσουν ένα υπόβαθρο πάνω στο οποίο θα σταθούν και θα νοηματοδοτηθούν οι ιστορικές γνώσεις που θα αποκτήσουν στο σχολείο, από το οποίο μπορεί να τροφοδοτηθεί το ενδιαφέρον τους και κατ' επέκταση η προσωπική τους αναζήτηση ή η συζήτηση με τους γονείς τους, τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους. Για τη δική μου συγγραφική οπτική, η επιστροφή στο ιστορικό παρελθόν και η εκ νέου πραγμάτευση των ζητημάτων που έχει αναδείξει είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί κανένα ιστορικό ζήτημα δεν τελειώνει με την τυπική πράξη της λήξης του, π.χ. η συνθηκολόγηση των ναζιστών και ο τερματισμός του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά τρυπώνει στο παρόν με παραδοσιακές αλλά και νεόκοπες μορφές και χρειάζεται νέες λογοτεχνικές προσεγγίσεις.


-- Πριν έναν χρόνο στη Θεσσαλονίκη οι ομάδες του «κόκκινου Αερόστατου» καταπιάστηκαν με τους «Ξυπόλυτους Ηρωες» και μέσα από αυτούς γνώρισαν πλευρές της σύγχρονης Ιστορίας μας. Τι είναι οι «Ξυπόλυτοι Ηρωες» για εσάς;

-- Οι «Ξυπόλυτοι Ηρωες» είναι ένα μυθιστόρημα για να γνωρίσουν οι νεότεροι και να αναγνωρίσουν οι μεγαλύτεροι πλευρές της Ιστορίας της Θεσσαλονίκης, αλλά και της χώρας γενικότερα τον καιρό της ναζιστικής κατοχής, που οι νικητές του Εμφυλίου παράχωσαν διαστρεβλωμένες κάτω από το χαλάκι της επίσημης Ιστορίας: Αντίσταση, δοσιλογισμός, το Ξυπόλυτο Τάγμα, η εξόντωση της εβραϊκής κοινότητας. Είναι ένα βιβλίο που η έρευνα και η συγγραφή του με βοήθησε να μάθω καλύτερα την πόλη που ζω, ν' ακούσω τις φωνές της, να κατανοήσω τη φυσιογνωμία της. Είναι ένα βιβλίο που έχει αγαπηθεί από το αναγνωστικό κοινό - γι' αυτό έχει επανεκδοθεί πολλές φορές - και συνεχίζει την πορεία του βρίσκοντας αναγνώστες σε όλες τις ηλικίες.

***

-- Είναι συχνή η αγωνία των γονιών για το πώς θα μπορέσουν να εντάξουν το διάβασμα στην καθημερινότητα του παιδιού, πώς θα το «ξεκουνήσουν» από την οθόνη. Ποια είναι η «συμβουλή» σας;

-- Νομίζω ότι οι βασικές συνταγές είναι τέσσερις: α) να διαβάζουν πολύ στα παιδιά τους από τη μωρουδιακή και νηπιακή ηλικία, όταν, όπως είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο, γίνονται οι πιο σημαντικές εγγραφές τόσο στον εγκέφαλο όσο και στο πεδίο των συνηθειών, β) να αργοπορήσουν την επαφή των παιδιών τους με τις οθόνες και η περιορισμένη έκθεση σε αυτές να γίνεται με τη συντροφιά τους, ώστε να ελέγχουν και να συζητούν αυτά που βλέπουν εκείνα (δείτε τον κανόνα 3-6-9-12 του Γάλλου παιδίατρου και ψυχαναλυτή Serge Tisseron), γ) να καθιερώσουν σε εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη ή μηνιαία βάση, αλλά σταθερά ως ρουτίνα, την επίσκεψη σε δημόσια/δημοτική βιβλιοθήκη και σε βιβλιοπωλείο και, τέλος δ) να διαβάζουν και οι ίδιοι, να συζητούν μεταξύ τους και με τα παιδιά τους και να τους προσφέρουν όσα μπορούν περισσότερα ποιοτικά καλλιτεχνικά ερεθίσματα. Σε μία χώρα στην οποία το κράτος δεν έχει καμιά πολιτική για το βιβλίο, στην οποία τα σχολεία δεν έχουν βιβλιοθήκες και οι 850 σχολικές βιβλιοθήκες του ΕΠΕΑΕΚ είναι κλειστές με φτηνή δικαιολογία την οικονομική κρίση, η ευθύνη της φιλαναγνωσίας βαραίνει, δυστυχώς, αποκλειστικά τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Πάντως, οι γονείς πρέπει να σκέφτονται ότι θα θερίσουν αργότερα ό,τι έχουν σπείρει στις πολύ μικρές ηλικίες των παιδιών τους.

-- Εργάζεστε και ως φιλόλογος. Οι μαθητές και οι μαθήτριές σας αποτελούν έμπνευση για σας; Πώς θα έπρεπε κατά τη γνώμη σας να διδάσκεται η Λογοτεχνία στα σχολεία;

-- Μοιράζομαι μαζί τους τον κόσμο μου και γνωρίζω τον δικό τους, κάνουμε μαζί πολλά εμπνευσμένα πράγματα, που ξεκινούν από τις ώρες του μαθήματος και επεκτείνονται και πέρα από αυτές, όπως για παράδειγμα το περιοδικό των «Bookbusters». Οσο για τη Λογοτεχνία, νομίζω ότι θα έπρεπε να διδάσκεται ως τέχνη και όχι ως γλωσσικό μάθημα. Η ανάγνωση ολόκληρων βιβλίων, το μοίρασμα της αναγνωστικής εμπειρίας σε κύκλους συζήτησης, οι συναντήσεις με συγγραφείς θα ήταν ένας τρόπος. Χρειάζεται όμως γι' αυτό μια άλλη εκπαιδευτική πολιτική που δεν θα εντάσσει σποραδικά και ευκαιριακά, εν είδει νεωτερισμού, κάποια «καινούργια» στοιχεία στη διδασκαλία, διατηρώντας, όμως, επί της ουσίας άθικτη τη συντηρητική λογική των αναλυτικών προγραμμάτων σκοπών και στόχων και τη δασκαλοκεντρική εκπαιδευτική δομή, ενώ βαθαίνει την ίδια στιγμή τις εκπαιδευτικές διακρίσεις και απαξιώνει με κάθε τρόπο το μορφωτικό αγαθό και τους λειτουργούς του, δηλαδή εμάς τους/τις εκπαιδευτικούς.


Α. Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ