ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Απρίλη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Τα λαϊκά στρώματα πληρώνουν ακριβά την πολιτική που ενισχύει το κεφάλαιο

Η εργατούπολη του Πειραιά είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα των συνεπειών των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων που υλοποιεί η κυβέρνηση της ΝΔ - συνεπικουρούμενη από το ΠΑΣΟΚ και τα άλλα κόμματα του ευρωμονόδρομου - για να θωρακίσει την ανταγωνιστικότητα, δηλαδή την κερδοφορία του μονοπωλιακού, εφοπλιστικού κεφαλαίου. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις, σε συνδυασμό με την προσπάθεια να φορτωθεί η κρίση στις πλάτες των εργαζομένων, έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μείγμα. Το «γιουρούσι» σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων, θέσεων εργασίας, συνδικαλιστικών και δημοκρατικών ελευθεριών, των εργαζομένων της εργατούπολης είναι σε πλήρη εξέλιξη. Τα επίσημα στοιχεία ακόμα και ενδεικτικά δεν μπορούν να αποκρύψουν πόσο «ακριβά» πληρώνουν οι εργαζόμενοι του Πειραιά, η εργατική, λαϊκή οικογένεια, αυτήν την πολιτική.

Η ανεργία στον Πειραιά καλπάζει και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ξεπερνάει το ποσοστό του 15%. Τα πολυεθνικά μεγαθήρια έχουν ήδη εισβάλει στην πύλη του πρώτου λιμανιού της χώρας, στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων με πολυεπίπεδες και αλυσιδωτές επιπτώσεις τόσο για τους εργαζόμενους του λιμανιού όσο και για τους εργαζόμενους ολόκληρης της πειραιώτικης περιφέρειας και συνολικά της χώρας. Ο μοναδικός παραγωγικός «πνεύμονας» του Πειραιά η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη απαξιώνεται. Η συγκέντρωση και η κυριαρχία μονοπωλιακών - πολυεθνικών ομίλων στον Πειραιά οδηγεί ταυτόχρονα στη συμπίεση - χρεοκοπία και κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενων.

Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, συνολικά το εφοπλιστικό κεφάλαιο, την ίδια στιγμή που συσσωρεύει τρελά κέρδη έχει κηρύξει επίθεση στη δουλειά με συγκροτημένα εργασιακά, ασφαλιστικά δικαιώματα. Ταυτόχρονα, επιδιώκει να ξεμπερδεύει με την υποχρεωτική 10μηνη επάνδρωση και δρομολόγηση των ακτοπλοϊκών πλοίων, απειλώντας με ακρωτηριασμό τη νησιωτική Ελλάδα.

Στον αντίποδα αυτών των εξελίξεων, το ΚΚΕ καταθέτει τη δική του πρόταση - απάντηση στην αντιλαϊκή πολιτική και την κρίση. Καλεί τους εργάτες να δώσουν μια σύνθετη, σκληρή μάχη από τη μια για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους και την υπογραφή ικανοποιητικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και από την άλλη για την πραγματική προστασία των ανέργων, σαλπίζοντας ταυτόχρονα το σύνθημα της συνολικότερης αντεπίθεσης. Διαμηνύει ότι υπάρχουν όλες οι αντικειμενικές προϋποθέσεις, όπως δείχνει και η κατάσταση του Πειραιά, για τη συγκρότηση μιας κοινωνικοπολιτικής συμμαχίας που θα κατευθύνεται στη διεκδίκηση της ίδιας της λαϊκής εξουσίας, για τη λαϊκή ευημερία.

ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΖΩΝΗ
Σαλπίζουν τον αγωνιστικό ξεσηκωμό

Οι εργάτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, με όπλο τα ταξικά τους συνδικάτα αυτή την περίοδο βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Δίνουν πολύπλευρη μάχη. Διεκδικούν ικανοποιητικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, την πραγματική προστασία των ανέργων. Ταυτόχρονα αγωνίζονται για την παραγωγική ανασυγκρότηση της Ζώνης. Μιλούν για μια άλλη πολιτική, με την οποία θα μπορεί να δημιουργηθεί ο δημόσιος φορέας Ναυπηγικής Βιομηχανίας, για την αναζωογόνηση ολόκληρου του Πειραιά. Επιδιώκουν να βάλουν πλάτη με τον αγώνα τους και στην υπόθεση της συγκρότησης του μετώπου της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων που θα διεκδικήσει την λαϊκή εξουσία. Εχουν ανοίξει την κουβέντα γύρω από τις τεκμηριωμένες προτάσεις του ΚΚΕ ότι η οικονομία μπορεί να οργανωθεί και να αναπτυχθεί, αλλιώς. Με κεντρικό και κλαδικό σχεδιασμό, με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο, με κριτήριο τα συμφέροντα, τις ανάγκες της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων και όχι του κεφαλαίου.

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, στέλεχος του ΚΚΕ, μιλώντας στο «Ρ» μεταφέρει μια εικόνα γι' αυτόν τον αγώνα.

«Σήμερα, στο όνομα της κρίσης, η επίθεση σε βάρος μας έχει ενταθεί καθώς, οι εργοδότες βάζουν στο στόχαστρο κάθε μας κατάκτηση. Η εργοδοσία με πρόσχημα την κρίση και αποθρασυμένη από την αντιλαϊκή πολιτική, προσπαθεί να αποσπάσει ό,τι έχουμε κατακτήσει για να σταλεί το μήνυμα και στην υπόλοιπη εργατική τάξη. Επιδιώκουν ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, απελευθέρωση ωραρίου, χτύπημα της συνδικαλιστικής δράσης, ποινικοποίηση των αγώνων. Επιστρατεύουν την άγρια καταστολή. Εμείς αξιοποιούμε την πλούσια πείρα από την αγωνιστική μας δράση. Βγαίνουμε επιθετικά, διεκδικώντας με συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες των οικογενειών μας. Οι αποφάσεις πάρθηκαν μέσα από τα συλλογικά μας όργανα, τις γενικές μας συνελεύσεις. Ο αγώνας αγκαλιάζει και τον τελευταίο συνάδελφο. Εξελίσσεται σε καθημερινή βάση, σε κάθε επιχείρηση και έχουμε προοπτική κλιμάκωσης αν δεν γίνουν αποδεκτά τα αιτήματά μας.

Για να συμμετέχουν οι συνάδελφοι, το πρώτο που κάναμε ήταν να εξηγήσουμε τι είναι κρίση, την αιτία της. Κατάλαβαν, γιατί ξέρουν ότι η κερδοφορία των εφοπλιστών είναι ο κόπος, ο ιδρώτας και το αίμα μας. Ταυτόχρονα έχουμε ανοίξει την κουβέντα , ότι όσο και να έχουμε θετικά αποτελέσματα, κατακτήσεις, θα είναι επισφαλείς, αν δεν αναπτυχθεί ένα ισχυρό κίνημα, δεν οξυνθεί η ταξική πάλη με στόχο τη σύγκρουση και ρήξη με αυτή την πολιτική. Προετοιμάζουμε τις δυνάμεις μας για το μέτωπο της εργατικής λαϊκής συμμαχίας, για τη λαϊκή εξουσία, διεκδικώντας τον πλούτο που παράγουμε. Συμμετέχουμε δυναμικά στις κινητοποιήσεις του ΠΑΜΕ, συσπειρώνουμε δυνάμεις για την ανασύνταξη συνολικά του εργατικού κινήματος, για να πάρει ο στόχος μας σάρκα και οστά».


Κείμενα:
Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Χτυπιέται η μικρή βιοτεχνία, δυναμώνουν τα μονοπώλια, χάνουν οι εργαζόμενοι

Στην εργατούπολη του Πειραιά τα αποτελέσματα από τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην οικονομία, δηλαδή τα αποτελέσματα του καπιταλιστικού συστήματος, είναι χειροπιαστά.

Μία ενδεικτική εικόνα της κατάστασης όπως διαμορφώνεται, δίνουν στοιχεία της Νομαρχίας Πειραιά με βάση τους καταλόγους των Επιμελητηρίων, Βιομηχανικό, Εμπορικό, Βιοτεχνικό της περιοχής. Βέβαια τα στοιχεία «φέρουν» το «στίγμα» του νομάρχη Ι. Μίχα, στελέχους του ΠΑΣΟΚ, καθώς φαίνεται ότι καταβλήθηκε προσπάθεια να αποκρυφθεί ότι και το ΠΑΣΟΚ, την ίδια πολιτική ακολούθησε ως κυβέρνηση, όμως ακόμα και αυτά τα στοιχεία «μιλάνε» από μόνα τους.

Σύμφωνα με τα Επιμελητήρια από την 1η Γενάρη του 2008 μέχρι τις 31 Οκτώβρη του ίδιου έτους, άνοιξαν περίπου 5.127 επιχειρήσεις και έκλεισαν 8.112. Δηλαδή προκύπτει μείον 2.985 επιχειρήσεις. Το 2003 είχαν κλείσει 2.800 επιχειρήσεις. Στα στοιχεία αυτά υπάρχει η επισήμανση που αναφέρει ότι «το νούμερο αυτό είναι ενδεικτικό, καθώς αρκετές είναι οι επιχειρήσεις, οι οποίες δεν προχωρούν στη διαγραφή τους από τα μητρώα των Επιμελητηρίων, για διάφορους λόγους». Οι θέσεις εργασίας που χάθηκαν εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 8.500.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, μία στις τρεις επιχειρήσεις προχωρά σε μείωση προσωπικού. Η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση που συντελείται και στην περιοχή του Πειραιά φαίνεται από τα συγκριτικά στοιχεία των Επιμελητηρίων για όλους τους κλάδους από το 1990 ως το 2008. Σύμφωνα με αυτά από το 1990 ως το 2008 οι κλάδοι που δέχτηκαν το μεγαλύτερο χτύπημα είναι κλωστοϋφαντουργία, ιματισμός, δέρμα. Πιο συγκεκριμένα στην κλωστοϋφαντουργία από 283 επιχειρήσεις - ανάμεσά τους και το εργοστάσιο της Πειραϊκής - Πατραϊκής στον Πειραιά - το 2008 έμειναν 69. Στην υπόδηση από 1.483 επιχειρήσεις, έμειναν 702, δηλαδή μείον 52,66% και στο δέρμα από 317 επιχειρήσεις έμειναν 71, μεταβολή μείον 77,6%. Την «κατιούσα» έχουν πάρει συνολικά οι επιχειρήσεις όλων των κλάδων που βρίσκονται στην πειραιώτικη περιφέρεια.

Συνολικά μέχρι το τέλος του 2008 σύμφωνα με τα Επιμελητήρια στον Πειραιά, βρίσκονταν 50.000 επιχειρήσεις που απασχολούσαν περίπου 170.000 εργαζόμενους. Από αυτές, το 65% περίπου είναι επιχειρήσεις κάτω των 10 ατόμων.

Λιμάνι - ΣΕΜΠΟ

Η παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ ΑΕ (πρόκειται για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων) στην κινεζική πολυεθνική COSCO η οποία έχει ναυλώσει τα πλοία του Ελληνα μεγαλοεφοπλιστή Κωνσταντακόπουλου, είναι ενταγμένη στις καπιταλιστικές αναδιαρθώσεις και γίνεται για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες κίνησης του κεφαλαίου. Τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ ξεκίνησε το ΠΑΣΟΚ, μετατρέποντας το 1999 τον ΟΛΠ σε ΑΕ. Η παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ, πρακτικά σημαίνει ότι οι πολυεθνικές, το εφοπλιστικό κεφάλαιο, βάζουν κάτω από τον άμεσο έλεγχό τους και μονοπωλούν την κύρια είσοδο - έξοδο εμπορευμάτων της χώρας, τα θαλάσσια σύνορά της, σε αυτόν τον βασικό κρίκο των μεταφορών.

Από την σύμβαση παραχώρησης που επικύρωσε η κυβέρνηση στη Βουλή, προκύπτει απώλεια χιλιάδων θέσεων πλήρους, σταθερής, μόνιμης εργασίας με συγκροτημένα δικαιώματα και αντικατάστασή τους με ένα περιορισμένο αριθμό θέσεων που θα δημιουργηθούν από εργαζόμενους με όρους εργασιακού Μεσαίωνα. Ο διαχωρισμός των νεοπροσλαμβανόμενων στον ΟΛΠ, με την κατάργηση γι' αυτούς της ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης, είναι μόνο η αρχή.

Θα προκύψει ενίσχυση της δύναμης και της εξουσίας των μονοπωλίων, της ασύδοτης δράσης και επιθετικότητάς τους κάτι που επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι η κυβέρνηση εξασφάλισε νομοθετικά για την COSCO ότι θα λειτουργεί σε καθεστώς πλήρους «ελευθεριότητας» εντάσσοντάς την στο νομοθετικό έκτρωμα 2687/1953 περί κεφαλαίων εξωτερικού. Ενώ κινδυνεύει και η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με συρρίκνωση. Πλήγμα θα δεχτούν οι μικρές εξαρτώμενες από το λιμάνι επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενοι εκτελωνιστές.

Στο λιμάνι εκφράζεται η αντίθεση

Στον Πειραιά είναι συγκεντρωμένοι στρατηγικής σημασίας τομείς για τις λαϊκές ανάγκες που αφορούν ακόμα και την άμυνα της χώρας. Το λιμάνι του Πειραιά είναι η «καρδιά» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και συνδέεται άμεσα με την λειτουργία Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. Ωστόσο, ο καπιταλιστικός τρόπος ανάπτυξης, το κυνηγητό του κέρδους από την πλευρά των εφοπλιστών και των μονοπωλίων, απειλεί να τινάξει στον αέρα τόσο τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες όσο και τη Ζώνη.

Με βάση τους 8.500 ανέργους που δίνουν τα στοιχεία των Επιμελητηρίων, το ποσοστό ανεργίας στην ευρύτερη περιοχή υπολογίζεται 15%. Σε αυτό το ποσοστό είναι προφανές ότι δεν συμπεριλαμβάνεται η κατάσταση που βιώνουν οι εργατοτεχνίτες της Ζώνης, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία των Σωματείων, από τους 8.000 περίπου που δούλευαν τον Αύγουστο του 2008, σήμερα υπολογίζεται ότι είναι με το ζόρι 2000. Επίσης, δεν συμπεριλαμβάνει την ανεργία στους ναυτεργάτες, καθώς από τον περασμένο Οκτώβρη ως σήμερα, μόνο από τα πάνω από 40 ακτοπλοϊκά πλοία που ακινητοποίησαν αυθαίρετα οι εφοπλιστές για να προστατέψουν τα κέρδη τους, υπολογίζεται ότι πετάχθηκαν στην ανεργία περίπου 2.000. Ενώ νησιά κάνουν βδομάδες να «δουν» καράβι.

Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη

Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, από τα τέλη του 2008 ως σήμερα που η ανεργία έχει χτυπήσει δραματικά ποσοστά, οι Ελληνες εφοπλιστές εν μέσω κρίσης, αποδεικνύοντας την τρελή κερδοφορία τους, συνεχίζουν «ακάθεκτοι» το ναυπηγικό τους πρόγραμμα, αλλά, στα πλαίσια του καταμερισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των άλλων ιμπεριαλιστικών Οργανισμών π.χ. ΟΟΣΑ, τα χτίζουν σε ξένα ναυπηγεία.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τον περασμένο Νοέμβρη κατασκευάζονταν για λογαριασμό τους 951 πλοία χωρητικότητας 80.244.266 τόνων. Το 2008 συνολικά πλήρωσαν 17,2 δισ. δολάρια για νέες ναυπηγήσεις που αφορούσαν 278 πλοία.

Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές ανενόχλητοι συνεχίζουν να «αρμέγουν» κέρδη σε βάρος των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, να παίρνουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ - 100 εκατ. πήραν μόνο το 2008 - ως επιδοτήσεις για τις λεγόμενες «άγονες» γραμμές, όμως, απειλώντας την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και της ναυσιπλοΐας, η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου τους εξακολουθεί να αποτελείται από πλοία υπέργηρα και υποσυντήρητα, τύπου «ΝΤΑΛΙΑΝΑ» με έτος κατασκευής το 1969! Μάλιστα, την ίδια ώρα που η κυβέρνηση γεμίζει με προνόμια και «ζεστό» χρήμα τις τσέπες των εφοπλιστών, αρνείται ακόμα και το αυτονόητο στους εργάτες της Ζώνης, να πάρουν ένα αξιοπρεπές επίδομα ανεργίας.

Ακτοπλοΐα

Η ακτοπλοΐα αφορά άμεσα ακόμα και την εδαφική και κοινωνική συνοχή της χώρας. Παραδομένη στα χέρια των εφοπλιστών - με τα πανάκριβα εισιτήρια, τα ταξίδια «Οδύσσειες», τα σαπάκια, τις συνθήκες γαλέρας στα καράβια - και σε συνδυασμό ότι το λιμάνι του Πειραιά που είναι η «βάση» της ακτοπλοΐας, βρίσκεται στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, απειλείται ευθέως με απορρύθμιση, τα νησιά από εγκατάλειψη και οι ναυτεργάτες με το διωγμό τους στη στεριά. Η ήδη άσχημη κατάσταση στην ακτοπλοΐα έγινε χειρότερη με την εφαρμογή του νόμου 2932 που ψήφισε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2001 - και εφαρμόζει απαρέγκλιτα η ΝΔ - για να αρχίσει η σταδιακή εφαρμογή του κατάπτυστου κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης ο οποίος ξεπήδησε από την Συνθήκη του Μάαστριχτ και αφορά τις τέσσερις ελευθερίες (κεφαλαίων, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και εργατικού δυναμικού) στη θάλασσα. Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές έχοντας κάνει σημαία τον κανονισμό απαιτούν την πλήρη εφαρμογή του, για να χτυπήσουν τα πληρώματα με εργασιακά δικαιώματα και συνδικαλιστική εκπροσώπηση, να επεκτείνουν το καθεστώς της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας και να έχουν τον πλήρη έλεγχο τον ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με ό,τι σημαίνει αυτό για τους νησιώτες.

Μεγάλη συγκέντρωση του ΚΚΕ την ερχόμενη Τρίτη

Στις 7.30 μ. μ., στη πλατεία Κοραή, με ομιλήτρια την Αλέκα Παπαρήγα

Με στόχο να φτάσουν οι θέσεις του Κόμματος για την Ευρωπαϊκή Ενωση και την καπιταλιστική κρίση σε κάθε χώρο δουλειάς, σε κάθε γειτονιά, οι οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στον Πειραιά ξεκινούν με ενθουσιασμό και αισιοδοξία τη μάχη για την υπερψήφιση του ΚΚΕ στις Ευρωεκλογές.

Η αναγκαιότητα για αποφασιστική ενίσχυση του ΚΚΕ, αποδυνάμωση της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ήττα και των άλλων κομμάτων του ευρωμονόδρομου, μπαίνει στο επίκεντρο της πλατιάς επικοινωνίας των κομμουνιστών με τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους και τους νέους στον Πειραιά.

Η προεκλογική μάχη ξεκινά στον Πειραιά με τη μεγάλη συγκέντρωση την Τρίτη 7 Απριλίου, στις 7.30 μ.μ., στην πλατεία Κοραή. Θα μιλήσει η Αλέκα Παπαρήγα, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

Οι προσυγκεντρώσεις για τις Αχτιδικές Οργανώσεις ξεκινούν στις 6.30μμ.

Συγκεκριμένα:

  • Δυτικές Συνοικίες στον Ηλεκτρικό Σταθμό,
  • Κοκκινιά - Κορυδαλλός στην Αγία Τριάδα,
  • Εργατοϋπαλληλική Αχτίδα στο Εργατικό Κέντρο και
  • ΚΝΕ στο Πασαλιμάνι.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ