ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ελληνες «γλεντιστάδες» στο Ηρώδειο

Ο Ασημάκης Μπέκος στο πανηγύρι του Αη - Συμιού Μεσολογγίου
Ο Ασημάκης Μπέκος στο πανηγύρι του Αη - Συμιού Μεσολογγίου
Ενα αφιέρωμα στην ελληνική μουσική και στη χορευτική παράδοση, προϊόν μιας συστηματικής προσπάθειας που ξεκίνησε το 1995 με στόχο την έρευνα και την ανάδειξη του λαϊκού μας πολιτισμού, θα παρουσιαστεί στις 3 και 4 του Σεπτέμβρη, στο Ηρώδειο, με τίτλο «Μουσικοί Χάρτες του Ελληνισμού».

Κεντρικός άξονας θα είναι η παράδοση του ελληνικού γλεντιού, η οποία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα αποτελεί την κορυφαία συμβολική εκδήλωση που ενώνει τα μέλη της παραδοσιακής κοινωνίας, επιβεβαιώνει τους δεσμούς και την ταυτότητά τους και ανανεώνει την έκφραση και επικοινωνία μέσω του τραγουδιού, της μουσικής και του χορού. Οπως τονίστηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, στη σκηνή του Ηρωδείου δε θα παρουσιαστούν φολκλορικά συγκροτήματα αλλά ομάδες «γλεντιστάδων» από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Η επιλογή των συγκροτημάτων που θα συμμετάσχουν στους Μουσικούς Χάρτες του Ελληνισμού έγινε έπειτα από επιτόπια εθνομουσικολογική έρευνα του καθηγητή Λάμπρου Λιάβα, ο οποίος έχει και την ευθύνη της επιστημονικής και καλλιτεχνικής επιμέλειας.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει οκτώ τοπικά γλέντια με ομάδες από τη Μακεδονία (Δράμα - Σέρρες - Κοζάνη), την Ηπειρο (Μέτσοβο), τη Θεσσαλία (Καραγκούνες Καρδίτσας), τη Ρούμελη (Πανηγυριώτες του Αϊ - Συμιού και του Αιτωλικού Μεσολογγίου), τα Μέγαρα Αττικής, τη Μικρά Ασία (Σμύρνη - Ερυθραία), τα Επτάνησα (Ζάκυνθος) και την Κάτω Ιταλία (Ελληνόφωνοι Απουλίας).

«Το ελληνικό γλέντι, εξαιρετικά αποκαλυπτικό της ιδιοσυστασίας του λαού μας, αρνείται να υποβιβαστεί σε "διασκέδαση", προϋποθέτει την ενεργό και συνειδητή συμμετοχή όλων των μελών μιας ομάδας και αντιστέκεται στην κυρίαρχη σύγχρονη αστική αντίληψη που αντιμετωπίζει τη λαϊκή μας παράδοση ως "φολκλόρ"» επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο Λάμπρος Λιάβας.

«Οχι» του ΥΠΠΟ στο Δήμο Ελευσίνας

Αποψη του πολύπαθου αρχαιολογικού χώρου της Ελευσίνας, εγκατεσπαρμένος με κτίσματα, ρυπογόνες καμινάδες εργοστασίων και άλλες βλαβερές για τα αρχαία εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και κατοίκων
Αποψη του πολύπαθου αρχαιολογικού χώρου της Ελευσίνας, εγκατεσπαρμένος με κτίσματα, ρυπογόνες καμινάδες εργοστασίων και άλλες βλαβερές για τα αρχαία εγκαταστάσεις επιχειρήσεων και κατοίκων
Την άρνηση του ΥΠΠΟ να χρησιμοποιηθεί ο αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας για την έναρξη των πολιτιστικών εκδηλώσεων «Αισχύλεια 2000» εισέπραξε ο Δήμος Ελευσίνας.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του δήμου, η απόφαση του ΥΠΠΟ πάρθηκε με το σκεπτικό «τα μνημεία να προστατευτούν από την περαιτέρω φθορά». Κάτι που ο δήμος αρνείται, σημειώνοντας πως από το 1975 μέχρι σήμερα που ο αρχαιολογικός χώρος χρησιμοποιείται για το ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων - με τη σύμφωνη γνώμη του ΥΠΠΟ - «ουδέποτε προκλήθηκε ουδεμία φθορά στα μνημεία». Μάλιστα ο δήμος θεωρεί την απόφαση προσβλητική για τα «Αισχύλεια» και ελπίζει πως το υπουργείο θα ανακαλέσει την απόφασή του. Στο μεταξύ, η παράσταση «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη - με την οποία θα άνοιγαν τα «Αισχύλεια» - θα πραγματοποιηθεί στις 2/9, στις 8.30 μ.μ. στο χώρο των συνεργείων του δήμου (Ηρώων Πολυτεχνείου 115).

Θα πρέπει να σημειώσουμε, ωστόσο, ότι και οι δύο πλευρές φέρουν μεγάλες ευθύνες για τα σοβαρά προβλήματα που όντως αντιμετωπίζει ο αρχαιολογικός χώρος της Ελευσίνας, ο οποίος έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του. Το ΥΠΠΟ αναγνωρίζει, εμμέσως, αυτό το γεγονός, αφού κάνει λόγο για «περαιτέρω φθορά», κάτι που σημαίνει ότι ο χώρος παραχωρούνταν όλα αυτά τα χρόνια χωρίς να λαμβάνονται μέτρα προστασίας του.

Από την άλλη, καμία δημοτική αρχή από τη μεταπολίτευση και μετά δε διεκδίκησε από τις κυβερνήσεις την προστασία και ανάδειξη του χώρου. Κάτι που θα επέτρεπε και τη χρησιμοποίησή του για πολιτιστικές εκδηλώσεις χωρίς να κινδυνεύει από τη φθορά. Συνεπώς το ΥΠΠΟ οφείλει να κάνει και το επόμενο βήμα μετά την απαγόρευση.

Αρχισε το Φεστιβάλ Βενετίας

Με την ινδική ταινία«Οι παλαιστές» και την ιταλική«Τα εκατό βήματα» άρχισε χτες το 57ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας.

«Οι παλαιστές» του Μπουντχαντέμ Ντασγκούπτα είναι μια αλληγορία πάνω στον ισλαμισμό, ενώ του Ιταλού Μάρκο Τούλιο Τζορντάνα πραγματεύεται την εξέγερση ενός νεαρού Σικελού ενάντια στην πατρική και μαφιόζικη εξουσία. Στο διαγωνιστικό τμήμα προβλήθηκαν χτες η ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Ολτμαν «Ο Δρ. Τ και οι γυναίκες» και η«Λέξη και ουτοπία» του 92χρονου Πορτογάλου Μανουέλ ντε Ολιβέιρα.

Η επίσημη έναρξη της Μόστρας έγινε προχτές, με απονομή του Ειδικού Χρυσού Λιονταριού στον ηθοποιό και σκηνοθέτη Κλιντ Ιστγουντ για όλη την κινηματογραφική προσφορά του. Ο Ιστγουντ παρέλαβε το βραβείο από τη Σάρον Στόουν και διαβάζοντας στα ιταλικά την ευχαριστία του αναφέρθηκε στο «μέντορά» του, Ιταλό σκηνοθέτη Σέρτζιο Λεόνε (γύρισε μαζί γουέστερν-σπαγγέτι που τον έκαναν διάσημο, γνωστά ως «Τριλογία των δολαρίων»). Την ίδια μέρα προβλήθηκε η νέα ταινία του,«Καουμπόης του διαστήματος» (συμπρωταγωνιστεί με τους Ντόναλντ Σάδερλαντ, Τζέιμς Γκάρνερ, Τόμι Λι Τζόουνς).

Η φετινή διοργάνωση χαρακτηρίζεται από την υπεροχή της Ασίας και της Ευρώπης, με το Χόλιγουντ να «υποχωρεί». Στο διαγωνιστικό τμήμα συμμετέχουν: ΗΠΑ (2 ταινίες), Ιταλία (4), Γαλλία (3), Αγγλία (2), Ασία (4), Πορτογαλία (2), Λιθουανία (1), Αυστραλία (1). Εκτός διαγωνισμού συμμετέχουν σκηνοθέτες όπως ο Γούντι Αλεν, ο Ρόμπερτ Ζεμέκις, ο Μάρτιν Σκορτσέζε κ.ά. Τα βραβεία θα απονεμηθούν στις 9/9. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι ο σκηνοθέτης Μίλος Φόρμαν.

Και Μάρσαλ έχει η «τούρτα»

Από τον Οκτώβρη θα «εμπλουτιστούμε» σε αγάλματα Αμερικανών «σωτήρων». Εκτός από του Τρούμαν, θα έχουμε και του Μάρσαλ σε μια «βασιλική» οδό. Μόνο που αυτό, προνοούντος του Ν. Μπερνς, θα τοποθετηθεί έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία. Και Μάρσαλ, λοιπόν, ως «κερασάκι», έχει η «πολιτιστική τούρτα» που μας έφεραν οι ΗΠΑ ως τιμώμενη χώρα της φετινής ΔΕΘ. Μια «τούρτα» φτιαγμένη με πολιτιστικά και μη προϊόντα, τα οποία συνιστούν ό,τι λέμε «αμερικάνικο τρόπο ζωής».

* * *

Ιδού τι περιέχει η «τούρτα»: Εκθεση έργων του Γούρχολντ - για να ξεχάσουν οι Ελληνες ζωγράφοι τι σημαίνει ζωγραφική. Εκθεση Ελληνοαμερικανών εικαστικών (μερικοί βέβαια είναι σημαντικοί), με τίτλο «Μοντέρνος Οδυσσέας». Μουσική - συμφωνική, τζαζ, σόουλ, λάτιν και ντίσκο - αλλά και δύο συναυλίες της μπάντας του 6ου Στόλου, για να πειστούμε ότι είναι «πολιτισμένος» και «ειρηνοποιός». Αμερικάνικοι λαϊκοί χοροί (αν δεν τις μπόλιαζαν με τις εθνικές παραδόσεις τους όλες οι φυλές της Γης, ούτε χορό, ούτε και μουσική θα είχαν οι ΗΠΑ). Περιφερόμενες φιγούρες γνωστών καρτούν στην έκθεση και σε δρόμους της Θεσσαλονίκης, σε ανθρώπινο μέγεθος μάλιστα, διότι τα άψυχα αμερικάνικα καρτούν, καθώς έπαιξαν σημαντικότατο ρόλο στην αμερικανοποίηση του βίου μας, δικαιούνται να μεγαλυνθούν έναντι του Ελληνα ανθρώπου. Μπέιζμπολ και σόφτμπολ, για να εξαμερικανιστούμε και αθλητικά. Γαστρονομία, για να εθιστούμε και σε άλλες πλαστικές αμερικάνικες τροφές, ξεχνώντας την υγιεινή παραδοσιακή κουζίνα μας... Βραδιά δόξας και οικονομικής ενίσχυσης του ιδρύματος Φούλμπραϊτ, για να μπορέσει το «φτωχό» να δώσει κάποιες υποτροφίες σε φοιτητές.

* * *

Αφήσαμε τελευταίο τον «Αμερικανικό Κινηματογράφο του 20ού αιώνα: σταθμοί ενός θρυλικού ονείρου», όπως τιτλοφορείται η επιλογή ταινιών που έκανε, προσωπικά, ο Αμερικανός πρέσβης. Η επιλογή του Ν. Μπερνς ματαίως προσπαθεί να φανεί «αθώα» πολιτικά και «αντικειμενική» και «αντιπροσωπευτική» καλλιτεχνικά. Η επιλογή περιέχει Μπάστερ Κίτονς Ουέλς, αδελφούς Μαρξ, Καζάν, αρκετές πολιτικά «άγευστες» από τις δεκαετίες του '40 και εντεύθεν, αλλά καμία των πρωτοπόρων όπως λ. χ. οι Τσάπλιν και Λανγκ, και των σπουδαίων προοδευτικών σκηνοθετών - θυμάτων του μακαρθισμού. Φαίνεται ότι το «στομάχι» του Ν. Μπερνς δε σηκώνει το ανυπότακτο, πραγματικά θρυλικό, έργο τέτοιων δημιουργών και γι' αυτό ανέλαβε να το σβήσει από το χάρτη των «σταθμών» του αμερικανικού κινηματογράφου.


Αρ. Ελ.

Ελλειψη χρημάτων, στάση ...

Την ακύρωση ορισμένων προγραμματισμένων εκδηλώσεών του (αρχές Σεπτέμβρη) και τη μετάθεση άλλων (για τον Οκτώβρη και Δεκέμβρη), αποφάσισε το ΔΣ του «Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης», εξαιτίας του προβλήματος ρευστότητας που αντιμετωπίζει, καθώς δεν καταβλήθηκε η επιχορήγηση του ΥΠΠΟ (150 εκατ.), το οποίο είχε δεσμευτεί να δώσει, αλλά και η επιχορήγηση του υπουργείου Ανάπτυξης (200 εκατ.). Από την πλευρά του, το ΥΠΠΟ με σχετική επιστολή του στο «Φεστιβάλ», διαβεβαιώνει ότι το ποσό της επιχορήγησης «θα» δοθεί, δεν αναφέρει όμως αν θα καταβληθεί άμεσα, ή μετά την πιθανή ακύρωση και άλλων εκδηλώσεων...

Το «Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης» ξεκίνησε - καθυστερημένα βέβαια - τις απαραίτητες ενέργειες για την άμεση εκταμίευση των 200 εκατ. που προβλέπεται από την προγραμματική σύμβασή του με το «Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ».

Οι εκδηλώσεις που ματαιώνονται είναι η παράσταση του «Κουρέα της Σεβίλλης» με την Οπερα της Τισοάρα, η συναυλία της τσιγγάνικης «Kocani Orchestar» βαλκανικών συγκροτημάτων παραδοσιακής μουσικής. Οι εκδηλώσεις που αναβάλλονται είναι η συναυλία του συγκροτήματος «Βόσπορος» και το αφιέρωμα της «Ορχήστρας των Χρωμάτων» στον Αστορ Πιατσόλα.

«Δημήτρια», για γεμάτα πορτοφόλια

Περισσότερες από 50 μουσικές, χορευτικές, θεατρικές και εικαστικές εκδηλώσεις περιλαμβάνουν τα φετινά «Δημήτρια». Μεταξύ αυτών: συναυλία του Γ. Νταλάρα με τη συμφωνική ορχήστρα «Οσίποφ» της Μόσχας, το «UNIVERSAL BALLET» με τη «Λίμνη των Κύκνων» του Τσαϊκόφσκι, το «PACO PENA», το «Flamenco Company».

Οι μουσικές εκδηλώσεις περιλαμβάνουν επίσης τους «Χαΐνηδες», την Εθνική Λυρική Σκηνή με τη «Νόρμα» του Μπελίνι, τη Ροκ Οπερα της Βουδαπέστης, ενώ οι χορευτικές το Εθνικό Μπαλέτο Εσθονίας με την «Κάρμεν», το «Δάφνις και Χλόη» του Ραβέλ. Στα εικαστικά περιλαμβάνονται: Εκθεση Ελλήνων ζωγράφων από τις συλλογές της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων, εκθέσεις έργων των Π. Παπανάκου, Νικ. Λύτρα, Απ. Κιλεσσόπουλου, Κ. Λούστα, Στ. Μαυρομάτη. Θα παρουσιαστούν οι θεατρικές παραστάσεις «Οιδίπους Τύραννος» από το Εθνικό Θέατρο, η «Εκάβη» του Ευριπίδη από τη «Στοά», κ.ά.

Οπως δήλωσε ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης Ν.Μακραντωνάκης, οι 22 από αυτές τις εκδηλώσεις θα γίνουν στο Μέγαρο Μουσικής. Η διοργάνωση των «Δημητρίων» «κοστίζει 300-350εκατ.», ενώ το υπουργείο Πολιτισμού, όπως και πέρσι, δε χρηματοδοτεί τις εκδηλώσεις.

Ιδιαίτερα «τσουχτερές» θα είναι οι τιμές των εισιτηρίων για μερικές σημαντικές εκδηλώσεις. Λ.χ. τα εισιτήρια της συναυλίας του Γ. Νταλάρα κυμαίνονται 8.000 - 12.000 δρχ., για τη «Λίμνη των Κύκνων» 8.000-20.000.

Την 6η Παλλακωνική Συνάντηση Γυναικείων Πολιτιστικών Συλλόγων διοργανώνουν ο Σύλλογος Γυναικών Στεφανιάς και η ΝΑ Λακωνίας στις 3 του Σεπτέμβρη στη Στεφανιά (7.30μμ). Θα μιλήσει η συγγραφέας Ελένη Σαραντίτη, με θέμα «Η δύναμη του βιβλίου». Η Λακωνία έχει τους περισσότερους γυναικείους πολιτιστικούς συλλόγους (25), που εκπροσωπούν ισάριθμες πόλεις και χωριά του νομού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ