ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Μάρτη 2001
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αθωώθηκαν χτες είκοσι μαθητές

Από παλιότερη κινητοποίηση των μαθητών ενάντια στην επιχείρηση τρομοκράτησής τους
Από παλιότερη κινητοποίηση των μαθητών ενάντια στην επιχείρηση τρομοκράτησής τους
Αθωώθηκαν χτες από το Μονομελές Δικαστήριο Ανηλίκων Αθήνας οι 20 από τους 30 μαθητές, του 8ου Γυμνασίου-Λυκείου Αθηνών, οι οποίοι είναι και μέλη των αντίστοιχων μαθητικών συμβουλίων. Το κατηγορητήριο που είχε στηθεί για τους μαθητές «κατέρρευσε», αφού δεν αποδείχτηκε ότι οι κατηγορίες, για παράνομη κατάληψη των χώρων των σχολείων τους και της παρεμπόδισης της ομαλής τους λειτουργίας, το Δεκέμβρη του 1998, δε στηρίζονταν. Οι υπόλοιποι δέκα μαθητές θα δικαστούν ως ενήλικες.

Στο πλευρό των μαθητών βρέθηκαν χτες συμμαθητές τους, γονείς, εκπαιδευτικοί αλλά και κοινωνικοί και συνδικαλιστικοί φορείς. Την ομάδα υπεράσπισης των μαθητών αποτελούσαν οι: Θ. Θεοδωρόπουλος, Φ. Κουβέλης και Δ. Τσοβόλας.

Η όλη διαδικασία δίωξης των μαθητών ξεκίνησε με αναφορά του διευθυντή του 8ου Γυμνασίου Αθήνας, κ. Πούλου, προς τον εισαγγελέα Ακροάσεων, που ζητούσε να «ελέγξει τις ευθύνες» των εκπαιδευτικών και των διευθυντών των υπό κατάληψη σχολείων και των γονιών των μαθητών που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία. Στην αναφορά ο εν λόγω διευθυντής χαρακτηρίζει τις καταλήψεις «ομαδική υστερία» και περιγράφει ακόμα και το πώς ο ίδιος έκοψε τις αλυσίδες στο σχολικό συγκρότημα που ήταν υπό κατάληψη (αναφερόταν στο διδακτήριο «Μιχαήλ Νομικός» στα Πατήσια, που συστεγάζει τα 8ο Λύκειο, 32ο Λύκειο, 1ο Εσπερινό Λύκειο, 8ο Γυμνάσιο, 32ο Γυμνάσιο, 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο, 22ο Δημοτικό και 4ο Δημοτικό Σχολείο Ειδικών Αναγκών).

Υπενθυμίζεται ότι αυτή η χρονική περίοδος είχε σημαδευτεί από τις μεγαλειώδεις μαθητικές κινητοποιήσεις, που είχαν κεντρικό αίτημα την κατάργηση της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Η δίωξη των μαθητών αυτών δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός αλλά βρίσκεται σε εξέλιξη ολόκληρη βιομηχανία διώξεων για τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις κατά το 1998-'99. Ετσι, το επόμενο διάστημα δικάζονται ή καλούνται σε ανάκριση με διάφορες παρεμφερείς κατηγορίες δεκάδες εκπαιδευτικοί, μέλη ΔΣ ΕΛΜΕ, καθώς και εκατοντάδες μαθητές σε όλη τη χώρα. Σημειώνουμε, επίσης, ότι εκπαιδευτικοί φορείς, ενώσεις γονέων, εργατικά σωματεία, καθώς και η «Δημοκρατική Συσπείρωση για τις Λαϊκές Ελευθερίες και την Αλληλεγγύη» έχουν επανειλημμένα καταγγείλει τις διώξεις μαθητών και εκπαιδευτικών και απαιτούν εδώ και τώρα η κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, που ποινικοποιεί τους αγώνες.

«Μεταρρύθμιση» και «Βελτίωση» της Εκπαιδευτικής Ακηδίας*

Συνέπειες για την κοινωνία μας

Προοίμιο:

Σε προηγούμενο άρθρο1 καταγράψαμε τα επιμέρους στοιχεία που συνθέτουν την «Εκπαιδευτική Κληρονομιά». Συνοψίζονται σε:

  • Προγραμματική και εννοιολογική σύγχυση (λ.χ. μεταξύ γνώσης - πληροφορίας).
  • Οργανωτική ασυναρτησία.
  • Αποπροσανατολισμό της διδασκαλίας και της σκέψης διά του εξεταστικού μηχανισμού και μη διδάξιμων βιβλίων.
  • Μαθησιακή επιβάρυνση άσκοπη και εξοντωτική για τους πολλούς γιατί δεν μπόρεσαν οι «μεταρρυθμιστές» να ξεχωρίσουν τα αναγκαία, τα χρήσιμα, τα καλά παιδευτικά αγαθά.
  • Προνομιακή μεταχείριση για λίγους2
  • Μορφωτική υποβάθμιση για όλους (με την άμεση ή έμμεση κατάργηση μαθημάτων όπως: η Φιλοσοφία (και στοιχεία Λογικής) και η Σύγχρονη ή Πρόσφατη Ιστορία3
  • Νομοθετικά ανυπόληπτη Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ).
Ορατές συνέπειες για την Κοινωνία μας:

α'. Συνωστισμός των μαθητών σε σχολεία επικουρικής διδασκαλίας με ανάλογη επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού ή επιμέτρηση της αντοχής τους (όσοι μπορούν και όσο μπορούν)4.

Η λεγόμενη «Ενισχυτική Διδασκαλία», καλή ως ιδέα, παραπλανητική ως σύνθημα, είναι και αναποτελεσματική για λόγους εγγενείς5.

β'. Διόγκωση της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης σε κοινωνία που υπόσχεται δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλους, αλλά «αδυνατεί» να προσφέρει ποιότητα Εκπαίδευσης.

γ'. Πάντως, και με την προσφορά των Φροντιστηρίων και της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης τα ουσιαστικά προβλήματα που προσημειώσαμε (στο Προοίμιο) απλά μετακυλίονται, ανακυκλώνονται, πολύ λίγο θεραπεύονται. Το τραύμα για την κοινωνία βαθαίνει. Ειδικότερα:

  • Ο μαθητικός πληθυσμός στο Λύκειο μειώθηκε κατά 42% κατά την προηγούμενη τριετία, χωρίς κανένα πειστικό τεκμήριο ότι έμειναν οι πιο επιμελείς, αποπέμφθηκαν οι αμελείς, αφού διαπιστώνεται βαθιά σύγχυση και ακρισία στο εξεταστικό σύστημα6
  • Πολλοί καταφεύγουν στα σχολεία που λειτουργούν με προνόμια (δείτε τη σημ. 2). Σε σύγκριση προς το κοινό δημόσιο σχολείο των ιθαγενών, το προνομιακό:

- Εχει την ευχέρεια να δώσει τίτλο εισαγωγής σε Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο εξωτερικό με εξωτερικές εξετάσεις σε 8 μόνο μαθήματα, όχι 18.

- Οι απόφοιτοί του φτάνουν στο Απολυτήριο Λυκείου με ενδοσχολικές διαδικασίες, χωρίς την «απορριπτική στρόφιγγα» που έχει στηθεί στη Β' Λυκείου (28% απορρίφτηκαν το 1999, 18% το 2000).

- Οι απόφοιτοί του μπορούν με όλη την ψυχική άνεση και γαλήνη που έχουν (σύμφωνα με τα παραπάνω) να διεκδικήσουν, αν θέλουν, θέση στα δικά μας Τριτοβάθμια Ιδρύματα, με εξετάσεις μόνο στη Γ' Λυκείου.

δ'. Με όλα τα παραπάνω αναμένονται:

  • Οικονομική ενίσχυση ξένων εκπαιδευτικών κέντρων και ενίσχυση της εδώ ανεργίας.
  • Επίσπευση της δημογραφικής ερήμωσης της ελληνικής περιφέρειας με παράλληλο κλείσιμο επαρχιακών Λυκείων.
  • Ταπείνωση του μαθητικού πληθυσμού που εξωθούμε προς τα ΤΕΕ με τη σφραγίδα της ανικανότητας - αποτυχίας, αντί να πείσουμε για την ανάγκη της Τεχνολογίας και την κοινωνική προσφορά εκείνων που την υπηρετούν.
  • Αποδυνάμωση της Κοινωνίας από το δυναμικό που μπορεί να δώσει η Εκπαίδευση, αφού εμείς τη χρησιμοποιούμε ως επιλεκτικό μηχανισμό με κριτήριο πρώτο όχι την πνευματική ικανότητα, αλλά την οικονομική αντοχή (και κοινωνική προέλευση).
  • Εξασθένιση της κοινωνικής συνοχής, αφού δίνουμε στους πολλούς τεκμήρια άδικης εκπαιδευτικής πολιτικής.
  • Διεθνής γελοιοποίηση μιας κοινωνίας που ψευτοκαυχιέται για την πολιτισμική κληρονομιά της με τρόπο επιπόλαιο7, αλλά «αδυνατεί» να οργανώσει εκπαιδευτικό σύστημα επαρκές, ευέλικτο, αποτελεσματικό για τις σύγχρονες ανάγκες και κοινωνικά δίκαιο για όλα τα παιδιά της. Και εξωθεί προς μαθητική μετανάστευση, μοναδική παγκόσμια πρωτοτυπία.

Επιμύθιο: Με αυτά τα δεδομένα μπορεί ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας - σύγχυσης να μονολογεί για επιτυχία στην α' φάση της «Μεταρρύθμισης»8. Και ο σημερινός να κάνει λόγο για «Βελτίωση» που την αποφάσισε ύστερα από επίπονη συνομιλία με τα χαρτιά, αλλά χωρίς τόλμη να συζητήσει δημόσια με κάποιους από εκείνους που δημόσια διαφωνούν9. Και σε τηλεοπτική συνέντευξή του (14-2-2001, προς τον κ. Μαχαίρα) βεβαίωσε ότι το εξεταστικό παγιώνεται για τα επόμενα 3-4 χρόνια. Δηλαδή, η παιδαγωγική τραγωδία οριστικοποιείται.

* Ακηδία: έλλειψη φροντίδας, απονιά, αστοργία ( Κηδεμών: αυτός που φροντίζει για κάποιον, κήδομαι - φροντίζω. Κηδεία: φροντίζω για το νεκρό)


Του
Φ.Κ. ΒΩΡΟΥ

Κάθε σχολείο και... χαφιές

Η ώρα που η κυβέρνηση θα πατάξει το... έγκλημα στα σχολεία, έφτασε! Και φυσικά ως «έγκλημα» εννοείται η διάθεση των μαθητών για αγωνιστική αντίδραση στην εφαρμοζόμενη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Ωστόσο, για να περάσει εύκολα το εγχείρημα αστυνόμευσης της σχολικής ζωής, προβάλλονται αφορμές - πολλές φορές και υπαρκτές - όπως παρουσία εξωσχολικών, χρήσης ναρκωτικών ουσιών, φθορές και άλλα. Ομως ο στόχος είναι ξεκάθαρος, αν και αρκετά συγκαλυμμένος. Σε κάθε σχολείο και χαφιές!

Την πρωτοβουλία...«επιβολής της τάξης» στα σχολεία, ανέλαβαν οι ηγεσίες τεσσάρων υπουργείων (Εσωτερικών, Εργασίας, Παιδείας και Δημόσιας Τάξης) σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τον ΟΑΕΔ με το σχεδιασμό και υλοποίηση του «Προγράμματος φύλαξης των σχολικών κτιρίων». Φύλακες θα επιτηρούν τα πάντα την ώρα λειτουργίας και μη των σχολείων και κάθε δραστηριότητα θα καταγράφεται. Με γιλέκα σήμανσης, φακούς και σφυρίχτρες οι φύλακες θα πραγματοποιούν περιπολίες, θα κρατούν βιβλίο συμβάντων, που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ερευνητικό υλικό και θα ενημερώνουν καθημερινά τον διευθυντή του σχολείου (πολύ περισσότερο δε για αποφάσεις των μαθητών και περιπτώσεις καταλήψεων) ακόμα και θα καλούν τη συνδρομή της αστυνομίας ή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας, σε περίπτωση... ανάγκης.

Με το πρόσχημα λοιπόν της «φύλαξης» των σχολείων αλλά και της προσφοράς εργασίας σε άνεργους νέους στήνεται ένας μηχανισμός παρακολούθησης κάθε δραστηριότητας. Ηδη σε ορισμένους δήμους το πρόγραμμα αρχίζει να εφαρμόζεται (στην Αθήνα 440 φύλακες αναλαμβάνουν καθήκοντα από 13 Μάρτη) αλλά και οι εκπαιδευτικοί φορείς αντιδρούν για το απροκάλυπτο της αστυνόμευσης, πρόσφατο είναι το παράδειγμα των φορέων της Κέρκυρας, που ο εκεί δήμος πρωτοστατεί στην επιβολή του μέτρου και οι εκεί μαθητές αντιστέκονται στην εφαρμογή αστυνόμευσης της ζωής τους. Στο πλευρό τους έχουν ταχθεί, τόσο η ΕΛΜΕ του νησιού όσο και η Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων Κέρκυρας, που προτείνουν τη φύλαξη των σχολικών κτιρίων, πέρα από τις ώρες της σχολικής διαδικασίας και να ανατεθεί σε επιλεγμένους άνεργους αποκλειστικά ο ρόλος του θυρωρού. Πρόταση, στην οποία τα αρμόδια υπουργεία κωφεύουν, μια και η υλοποίησή της δε θα εξυπηρετεί τους πραγματικούς σκοπούς, που δεν είναι άλλη από την αστυνόμευση και τη στενή παρακολούθηση του μαθητικού κινήματος.


Ε.ΤΖ

Σημειώσεις

1. Ως την ώρα της σύνταξης τούτου του άρθρου είδα δημοσιευμένο το προηγούμενό του («Εκπαιδευτική Κληρονομιά») στο μηνιαίο φύλλο «Εκπαιδευτικά Θέματα» (τεύχος Γενάρη 2001), στο περιοδικό «Πολιτικά Θέματα» (Γενάρη 2001), στις εφημερίδες, «Γραμμή» (Κοζάνης), «Αλήθεια» (Σάμου) κ.ά.

2. Σε αυτό το σημείο είναι πολύ συνεπείς οι υπέρμαχοι της «Μ» με την υπουργική απόφαση 152/ΦΕΚ 572/6.4.2000, αντιμετωπίζονται με παιδαγωγική σύνεση και στοργή οι «Κάτοχοι Απολυτηρίου ξένων Σχολείων της ημεδαπής ή αλλοδαπής» ή «Διεθνούς Απολυτηρίου». Αυτή τη σύνεση στοργή αρνούνται για τους κοινούς ιθαγενείς, τα 95% του μαθητικού πληθυσμού της χώρας.

3. Σε αυτά τα πεδία μάθησης διαμορφώνεται η κοινωνική συνείδηση με κριτική δύναμη. Ενδεικτικά θυμίζω ένα άρθρο: «Βήματα Επιστημονικού λόγου και Επαγγελματικού Ηθους» (περιοδικό «Εκπαιδευτικά», τεύχος 55-56). Και: «Πώς η διαμόρφωση της Συνείδησης επηρεάζεται από τις ποικίλες μαθήσεις» (περιοδικό «Παρουσία» της Λευκωσίας, τεύχος 9).

4. Εννοούμε βέβαια τα Φροντιστήρια, που αναπτύσσονται ανάλογα προς τις ανεπάρκειες και δυσλειτουργίες του επίσημου σχολικού συστήματος.

5. «Ενισχυτική Πανάκεια ή Ανάκεια» (άρθρο στο μηνιαίο φύλλο «Εκπαιδευτικά Θέματα», Σεπτέμβρης 2000).

6. «Απορρίφτηκαν τα παιδιά ή τα απορρίψαμε», άρθρο του Φ.Κ. Βώρου στο «Ρ» (5-8-2000). Και επίσης το άρθρο της Μαρίνας Καλλιγέρη: «Φτιασιδώματα στην Αντιμεταρρύθμιση» («Ρ» 6-1-2001).

7. Φορτώνουμε στα παιδιά απίστευτη σύγχυση με γραμματικούς τύπους, που αποδιοργανώνουν το γλωσσικό τους αίσθημα αντί να φροντίζουμε για το γλωσσικό τους φρόνημα. Προσφέρουμε τύπους αντί για μορφωτικό στοχασμό.

8. Ναι, αυτό ισχυρίστηκε ανεπιφύλακτα και έξω από την πραγματικότητα («Εκπαιδευτικά Θέματα», τεύχος Δεκέμβρη 2000). Ο εκδότης έκανε πολύ καλά που έδωσε το λόγο στον άνθρωπο ο οποίος αρνήθηκε πεισματικά το διάλογο. Ετσι έχουμε έναν ορισμό της «επιτυχίας» ισοδύναμο με τη συμφορά, δοσμένο από τον υπεύθυνο της τραγωδίας στην Εκπαίδευση.

9. Ο ίδιος σημειώνει στο γραπτό κείμενο των δηλώσεών του (9-9-2000) ότι μελέτησε έρευνες, εκθέσεις, εισηγήσεις, για να φτάσει σε «βελτιωτικές» αποφάσεις. Αλλά... ο διάλογος μόνο με τα χαρτιά, μοιάζει με δίκη όπου αποκλείεται η υπεράσπιση. Ετσι καταδικάζουμε άνετα και εκείνους που έχουν δίκιο, αλλά μας ενοχλούν με την κριτική τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ