Σάββατο 3 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΠΑΙΔΕΙΑ
«Μεταρρύθμιση» και «Βελτίωση» της Εκπαιδευτικής Ακηδίας*

Συνέπειες για την κοινωνία μας

Προοίμιο:

Σε προηγούμενο άρθρο1 καταγράψαμε τα επιμέρους στοιχεία που συνθέτουν την «Εκπαιδευτική Κληρονομιά». Συνοψίζονται σε:

  • Προγραμματική και εννοιολογική σύγχυση (λ.χ. μεταξύ γνώσης - πληροφορίας).
  • Οργανωτική ασυναρτησία.
  • Αποπροσανατολισμό της διδασκαλίας και της σκέψης διά του εξεταστικού μηχανισμού και μη διδάξιμων βιβλίων.
  • Μαθησιακή επιβάρυνση άσκοπη και εξοντωτική για τους πολλούς γιατί δεν μπόρεσαν οι «μεταρρυθμιστές» να ξεχωρίσουν τα αναγκαία, τα χρήσιμα, τα καλά παιδευτικά αγαθά.
  • Προνομιακή μεταχείριση για λίγους2
  • Μορφωτική υποβάθμιση για όλους (με την άμεση ή έμμεση κατάργηση μαθημάτων όπως: η Φιλοσοφία (και στοιχεία Λογικής) και η Σύγχρονη ή Πρόσφατη Ιστορία3
  • Νομοθετικά ανυπόληπτη Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ).
Ορατές συνέπειες για την Κοινωνία μας:

α'. Συνωστισμός των μαθητών σε σχολεία επικουρικής διδασκαλίας με ανάλογη επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού ή επιμέτρηση της αντοχής τους (όσοι μπορούν και όσο μπορούν)4.

Η λεγόμενη «Ενισχυτική Διδασκαλία», καλή ως ιδέα, παραπλανητική ως σύνθημα, είναι και αναποτελεσματική για λόγους εγγενείς5.

β'. Διόγκωση της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης σε κοινωνία που υπόσχεται δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλους, αλλά «αδυνατεί» να προσφέρει ποιότητα Εκπαίδευσης.

γ'. Πάντως, και με την προσφορά των Φροντιστηρίων και της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης τα ουσιαστικά προβλήματα που προσημειώσαμε (στο Προοίμιο) απλά μετακυλίονται, ανακυκλώνονται, πολύ λίγο θεραπεύονται. Το τραύμα για την κοινωνία βαθαίνει. Ειδικότερα:

  • Ο μαθητικός πληθυσμός στο Λύκειο μειώθηκε κατά 42% κατά την προηγούμενη τριετία, χωρίς κανένα πειστικό τεκμήριο ότι έμειναν οι πιο επιμελείς, αποπέμφθηκαν οι αμελείς, αφού διαπιστώνεται βαθιά σύγχυση και ακρισία στο εξεταστικό σύστημα6
  • Πολλοί καταφεύγουν στα σχολεία που λειτουργούν με προνόμια (δείτε τη σημ. 2). Σε σύγκριση προς το κοινό δημόσιο σχολείο των ιθαγενών, το προνομιακό:

- Εχει την ευχέρεια να δώσει τίτλο εισαγωγής σε Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο εξωτερικό με εξωτερικές εξετάσεις σε 8 μόνο μαθήματα, όχι 18.

- Οι απόφοιτοί του φτάνουν στο Απολυτήριο Λυκείου με ενδοσχολικές διαδικασίες, χωρίς την «απορριπτική στρόφιγγα» που έχει στηθεί στη Β' Λυκείου (28% απορρίφτηκαν το 1999, 18% το 2000).

- Οι απόφοιτοί του μπορούν με όλη την ψυχική άνεση και γαλήνη που έχουν (σύμφωνα με τα παραπάνω) να διεκδικήσουν, αν θέλουν, θέση στα δικά μας Τριτοβάθμια Ιδρύματα, με εξετάσεις μόνο στη Γ' Λυκείου.

δ'. Με όλα τα παραπάνω αναμένονται:

  • Οικονομική ενίσχυση ξένων εκπαιδευτικών κέντρων και ενίσχυση της εδώ ανεργίας.
  • Επίσπευση της δημογραφικής ερήμωσης της ελληνικής περιφέρειας με παράλληλο κλείσιμο επαρχιακών Λυκείων.
  • Ταπείνωση του μαθητικού πληθυσμού που εξωθούμε προς τα ΤΕΕ με τη σφραγίδα της ανικανότητας - αποτυχίας, αντί να πείσουμε για την ανάγκη της Τεχνολογίας και την κοινωνική προσφορά εκείνων που την υπηρετούν.
  • Αποδυνάμωση της Κοινωνίας από το δυναμικό που μπορεί να δώσει η Εκπαίδευση, αφού εμείς τη χρησιμοποιούμε ως επιλεκτικό μηχανισμό με κριτήριο πρώτο όχι την πνευματική ικανότητα, αλλά την οικονομική αντοχή (και κοινωνική προέλευση).
  • Εξασθένιση της κοινωνικής συνοχής, αφού δίνουμε στους πολλούς τεκμήρια άδικης εκπαιδευτικής πολιτικής.
  • Διεθνής γελοιοποίηση μιας κοινωνίας που ψευτοκαυχιέται για την πολιτισμική κληρονομιά της με τρόπο επιπόλαιο7, αλλά «αδυνατεί» να οργανώσει εκπαιδευτικό σύστημα επαρκές, ευέλικτο, αποτελεσματικό για τις σύγχρονες ανάγκες και κοινωνικά δίκαιο για όλα τα παιδιά της. Και εξωθεί προς μαθητική μετανάστευση, μοναδική παγκόσμια πρωτοτυπία.

Επιμύθιο: Με αυτά τα δεδομένα μπορεί ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας - σύγχυσης να μονολογεί για επιτυχία στην α' φάση της «Μεταρρύθμισης»8. Και ο σημερινός να κάνει λόγο για «Βελτίωση» που την αποφάσισε ύστερα από επίπονη συνομιλία με τα χαρτιά, αλλά χωρίς τόλμη να συζητήσει δημόσια με κάποιους από εκείνους που δημόσια διαφωνούν9. Και σε τηλεοπτική συνέντευξή του (14-2-2001, προς τον κ. Μαχαίρα) βεβαίωσε ότι το εξεταστικό παγιώνεται για τα επόμενα 3-4 χρόνια. Δηλαδή, η παιδαγωγική τραγωδία οριστικοποιείται.

* Ακηδία: έλλειψη φροντίδας, απονιά, αστοργία ( Κηδεμών: αυτός που φροντίζει για κάποιον, κήδομαι - φροντίζω. Κηδεία: φροντίζω για το νεκρό)


Του
Φ.Κ. ΒΩΡΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Συνεχίστηκαν με Αλγεβρα και Νεοελληνική Γλώσσα (2003-05-23 00:00:00.0)
Δυσκόλεψαν τα μαθηματικά (2002-05-31 00:00:00.0)
Αιτήσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (2002-01-31 00:00:00.0)
Από μέρα σε μέρα το νομοσχέδιο - «σκούπα» (2000-12-19 00:00:00.0)
"Ο Σεπτέμβρης έρχεται" (1999-06-30 00:00:00.0)
Μέτρα βαθιά ταξικά (1998-05-20 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ