ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Ιούνη 2001
Σελ. /64
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΒΑΜΒΑΚΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ
Κυβερνητικές αυθαιρεσίες περιορισμού

Ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γ. Πατάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την περιφεριοποίηση και εξατομίκευση των ποσοστώσεων που επιβάλλει η κυβέρνηση

Την αυθαίρετη περιφεριοποίηση και εξατομίκευση των ποσοστώσεων βαμβακιού που επιβάλλει η ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να εξυπηρετήσει πολιτικές και μικροκομματικές σκοπιμότητες, καταγγέλλει με Ερώτηση που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Πατάκης.

Στην Ερώτησή του ο ευρωβουλευτής του Κόμματος σημειώνει τα εξής:

«Εντελώς αυθαίρετα η ελληνική κυβέρνηση επιβάλλει διοικητικούς περιορισμούς στη βαμβακοκαλλιέργεια της χώρας μας με έναν τρόπο που στην ουσία περιφερειοποιεί και εξατομικεύει την ποσόστωση των 1.137.750 τόνων, με αποτέλεσμα, κατά παράβαση του νέου κανονισμού, να μη θεωρείται ολόκληρη η παραγόμενη ποσότητα επιλέξιμη, αλλά να περιορίζεται στην παραπάνω ποσότητα.

Επειδή κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νέου κανονισμού προτάθηκε και απορρίφθηκε κάθε πρόταση περιφερειοποίησης και εξατομίκευσης των ποσοστώσεων και επειδή, σύμφωνα με το νέο κανονισμό, τα κράτη - μέλη έχουν δυνατότητα να περιορίζουν τη βαμβακοκαλλιέργεια μόνο σε συγκεκριμένες περιοχές για αιτιολογημένους περιβαλλοντικούς λόγους και όχι γενικευμένα, για πολιτικές και μικροκομματικές σκοπιμότητες, ερωτάται η Επιτροπή τι μέτρα θα πάρει για να σταματήσει την αυθαιρεσία της ελληνικής κυβέρνησης έτσι ώστε να είναι επιλέξιμη ολόκληρη η ποσότητα που θα παραχθεί από όλες τις εκτάσεις που έχουν ήδη σπαρθεί και μάλιστα έχουν φυτρώσει;».

ΙΟΒΕ
Νεοφιλελεύθερες απόψεις για την παραοικονομία...

Θα αντιμετωπιστεί, αναφέρει σχετική μελέτη των μεγαλοβιομηχάνων, με την παραπέρα ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, τη μείωση της φορολογίας και των εργοδοτικών εισφορών

Βήμα προβολής από «ήπιων» μέχρι και «ακραίων» νεοφιλελεύθερων απόψεων, αποτελεί η μελέτη «Παραοικονομία και φοροδιαφυγή στην Ελλάδα» του καθηγητή Ν. Τάτσου για λογαριασμό του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), δηλαδή του ιδρύματος μελετών του ΣΕΒ.

Τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της μελέτης είναι οι αναφορές, σύμφωνα με τις οποίες: πρώτο, το ύψος της παραοικονομίας στην Ελλάδα φτάνει τα 14 με 15 τρισ. δραχμές και ξεπερνά το 30% του επίσημου ΑΕΠ, και δεύτερο, με μετριοπαθείς υπολογισμούς, τα έσοδα που διαφεύγουν από το ΙΚΑ ανέρχονται περίπου στο 30% - περί τα 700 δισ. δρχ - των πραγματοποιηθέντων εσόδων του, ποσοστό που είναι σαφώς υψηλότερο άλλων εκτιμήσεων και αποδίδεται στο συνυπολογισμό των παράνομων αλλοδαπών...

Αυτά από μονά τους τα δύο γεγονότα, υποδηλώνουν τις συνθήκες και τους γενικότερους ληστρικούς όρους αναπαραγωγής του κεφαλαίου στην Ελλάδα. Βέβαια, η μελέτη επιχειρεί να παρουσιάσει τα φαινόμενα της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, σαν υπερταξικά, τα οποία αφορούν όλους, και τους εργαζόμενους και τους επιχειρηματίες, ενώ όταν λένε επιχειρηματίες δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις προσωπικές και μικρές επιχειρηματικές μονάδες. Οι μεγάλες, εκεί που το σύστημα των υπερτιμολογήσεων και υποτιμολογήσεων είναι καθεστώς, ως διά μαγείας εξαφανίζονται... Στο διά ταύτα πάντως, και οι σχετικές εκτιμήσεις- προτάσεις είναι αρκετά ύποπτες και επικίνδυνες. Ανάμεσα στα άλλα ως αντίδοτο προτείνονται γνωστά νεοφιλελεύθερα μέτρα, όπως αυτά της παραπέρα απορύθμισης της αγοράς εργασίας, ενώ στην περίπτωση της πάταξης της διαφθοράς, αναφέρεται ότι ορισμένες χώρες την αντιμετώπισαν με την ιδιωτικοποίηση των τελωνείων, τα οποία παραχωρήθηκαν σε εταιρίες... Ενδιαφέρον πάντως προκαλεί η εκτενής αναφορά στην πολιτική διαφθορά, καθώς το συγκεκριμένο εδάφιο δίνει την εντύπωση ότι «φωτογραφίζει» τη σημερινή επικρατούσα κατάσταση στο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα, όπου οι καταγγελίες περί «διαπλοκής» αφθονούν...

Πέρα από τα επικίνδυνα συμπεράσματά της, η μελέτη δεν είναι ιδιαίτερα διαφωτιστική στα φαινόμενα της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, καθώς περιορίζεται στην παράθεση γνωστών, και θα προσθέταμε κοινότοπων, αναφορών (σύνδεση αδήλωτης εργασίας με οικονομικούς μετανάστες, άνεργους κλπ).

Οδεύοντας σε νεοφιλελεύθερους ατραπούς οι συντάκτες της μελέτης αναφέρουν ότι «...από την ανάλυση προέκυψε ότι η εισφοροδιαφυγή, είτε ως συνέπεια της παράνομης απασχόλησης, είτε ως αυτόνομο φαινόμενο, είναι αποτέλεσμα διαρθρωτικών στρεβλώσεων στην αγορά εργασίας», ενώ σε άλλο σημείο αναφέρει ότι «ο έντονα κρατικός παρεμβατισμός στο δυσκαπτο εργασιακό καθεστώς, τα υψηλά επίπεδα φορολογικών συντελεστών και εισφορών στην Κοινωνική Ασφάλιση, με την αύξηση του κόστους εργασίας αποτελούν σημαντικά εμπόδια για την απασχόληση». Αρα καλά κάνουν οι επιχειρηματίες που προσφεύγουν στη μαύρη εργασία... Σαν παράγοντες που ενισχύουν την παράνομη απασχόληση και την εισφοροδιαφυγή αναφέρονται η συνεχής αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των εισοδημάτων, η αύξηση των εισφορών Κοινωνικής Αφάλισης, η είσοδος ξένων μεταναστών σε συνδυασμό με την εμφάνιση της μερικής απασχόλησης, χωρίς την ανάλογη αύξηση των ευκαιριών απασχόλησης. Κατά τη μελέτη «αδήλωτη εργασία τροφοδοτείται από την πληθώρα των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων που εφαρμόζουν χαμηλή και μέση τεχνολογία και βασίζονται στην ανειδίκευτη εργασία...». Στις επισημάνσεις που γίνονται στην παραοικονομία στο δευτερογενή τομέα, λείπει κάθε αναφορά στις μεγάλες επιχειρήσεις. Αντίθετα υπάρχει αναφορά στις οικοδομές, στις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που δεν απασχολούν προσωπικό, όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία και ακόμα κατασκευές, μεταποιητική βιομηχανία κλπ.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε φαινόμενα διαφθοράς. Αφού χαρακτηρίζει σαν «πρωταθλητές συναλλαγής» στο δημόσιο τον τομέα της Υγείας, τις Εφορίες και τις Πολεοδομίες. Στη συνέχεια περνάει στο πολιτικό σύστημα και αναφέρει: «καθοριστικής σημασίας παράγων για τον περιορισμό της διαφθοράς, είναι το γενικότερο στίγμα που δίνουν οι κατέχοντες τα κυβερνητικά αξιώματα και γενικότερα ο πολιτικός κόσμος της χώρας. Γιατί είναι προφανές ότι δεν μπορεί να απαιτεί κανείς τη λειτουργία ενός καθ' όλα έντιμου διοικητικού μηχανισμού σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχουν διάχυτες υπόνοιες διαφθοράς στο πολιτικό επίπεδο...».

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Μειωμένες οι τιμές της βδομάδας

Μειώσεις στις τιμές των καυσίμων, που ισχύουν από σήμερα και μέχρι την επόμενη Τετάρτη, ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η τιμή της βενζίνης σούπερ μειώνεται κατά 8,3 δρχ. το λίτρο, της αμόλυβδης κατά 8,5 δρχ. το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης κατά 1 δρχ. το λίτρο.

Οι «ενδεικτικές» τιμές λιανικής πώλησης που δίνει στη δημοσιότητα κάθε εβδομάδα το υπουργείο Ανάπτυξης διαμορφώνονται μετά τις παραπάνω μειώσεις ως εξής:

  • Για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το Νομό Θεσσαλονίκης, η τιμή της σούπερ στις 268,50 δρχ. το λίτρο, της αμόλυβδης στις 213,10 δρχ. και του πετρελαίου κίνησης στις 213,90 δρχ.
  • Για την Α` ζώνη, η τιμή της σούπερ στις 273,40 δρχ., της αμόλυβδης στις 260 δρχ. και του πετρελαίου κίνησης στις 218,90 δρχ. το λίτρο.
  • Για τις περιοχές της Β` ζώνης, η «ενδεικτική» τιμή της σούπερ διαμορφώνεται στις 276,40 δρχ. το λίτρο, της αμόλυβδης στις 263 δρχ. και του πετρελαίου κίνησης στις 221,90 δρχ. το λίτρο.
  • Για τις περιοχές της Γ` ζώνης με 18% ΦΠΑ, η «ενδεικτική» τιμή λιανικής πώλησης της σούπερ διαμορφώνεται στις 278,40 δρχ. το λίτρο, της αμόλυβδης στις 265 δρχ. και του πετρελαίου κίνησης στις 223,90 δρχ. το λίτρο, ενώ για τις περιοχές της ίδιας ζώνης με 13% ΦΠΑ, οι αντίστοιχες τιμές είναι 268, 20 δρχ. το λίτρο για τη σούπερ, 256,20 δρχ. το λίτρο για την αμόλυβδη και 215,90 δρχ. το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης.
ΠΙΝΑΚΑΣ
Καλά κρατεί ο τζόγος με τα ομόλογα

Οι κάθε είδους ρεντιέρηδες, ιδιαίτερα οι λεγόμενοι «ξένοι θεσμικοί» συνέχισαν να κερδοσκοπούν και να θησαυρίζουν με το ελληνικό κρατικό χρέος. Αυτό προκύπτει και από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας για τις εξελίξεις στη δευτερογενή αγορά κρατικών ομολόγων στο δίμηνο Απρίλη - Μάη. Ετσι, παρά το γεγονός ότι οι τιμές των χρεογράφων σημείωσαν υποχώρηση, οι ξένοι ρεντιέρηδες επωφελήθηκαν από τη λεγόμενη σύγκλιση των επιτοκίων, καθώς η διαφορά επιτοκίων ανάμεσα στα 10ετή ελληνικά και γερμανικά ομόλογα υποχώρησε στα 45 εκατοστά της μονάδας, από 57 εκατοστά τον Απρίλη.

Η Τράπεζα της Ελλάδας αποδίδει την πτώση των τιμών στο «αρνητικό κλίμα που επικράτησε στις διεθνείς αγορές», το οποίο «αντικατοπτρίστηκε και στο επίπεδο των συναλλαγών». Παρά ταύτα η μέση μηνιαία αξία του τζογαρίσματος έφτασε στο ιλιγγιώδες ποσόν των 8,8 τρισ. δρχ.

MINOAN FLYING DOLPHINS
Εισήγηση για πρόστιμο και διάσπαση

Διαπιστώθηκαν 42 παραβάσεις του νόμου περί ανταγωνισμού

Την επιβολή χρηματικού προστίμου ύψους 3,7 δισ. δρχ. και διάσπασης της εταιρίας «Minoan Flying Dolphins» (MFD) εισηγείται, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η αρμόδια γραμματεία. Σύμφωνα με της ίδιες πληροφορίες, η γραμματεία στην εισήγησή της διαπιστώνει ότι η MFD έχει προβεί σε 42 παραβάσεις του νόμου περί ανταγωνισμού που αφορούν την εκτέλεση εξαγορών και συγχωνεύσεων χωρίς να γνωστοποιηθούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως ήταν υποχρεωμένη από τη σχετική νομοθεσία. Οι δύο από αυτές αφορούν γραμμές του Αργοσαρωνικού και οι άλλες σαράντα γραμμές του Αιγαίου.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει καλέσει τους εκπροσώπους της εταιρίας προκειμένου να αρχίσει η διαδικασία εξέτασης της υπόθεσης και να πάρει τις σχετικές αποφάσεις. Ας σημειωθεί ότι από το νόμο προβλέπεται ότι η επιτροπή μπορεί, εκτός των άλλων, να επιβάλει χρηματικό πρόστιμο που ισοδυναμεί με το 15% επί του ετήσιου τζίρου της επιχείρησης που έκανε τις παραβάσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ