ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΥΒΟΙΑ
Θερίζει η ανεργία

Στο δρόμο του αγώνα θα πορευτούν ξανά άνεργοι, εργαζόμενοι, αγρότες και σύσσωμοι οι κάτοικοι της περιοχής της Βορειοκεντρικής Εύβοιας. Την ερχόμενη Δευτέρα 16 του Ιούλη και ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της «Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Ανεργίας της ευρύτερης περιοχής Μαντουδίου - Λίμνης - Αγ. Αννας» θα δώσουν το «παρών» και θα διαδηλώσουν στην Αθήνα.

Το κλείσιμο από την κυβέρνηση της ΒΙΟΜΑΓΝ (πρώην Σκαλιστήρη) που ο ιδιοκτήτης της Κ. Βαρβούτης, άφησε χρέος πάνω από 500 εκατομμύρια δραχμές σε δεδουλευμένα και αποζημιώσεις στους 330 πρώην εργαζόμενους, η έλλειψη οποιασδήποτε άλλης παραγωγικής διαδικασίας, η ανυπαρξία αγροτικής υποδομής και η ολοσχερής εγκατάλειψη, «έχουν φτάσει τον κόμπο στο χτένι». Σε πρόσφατη ανοιχτή λαϊκή συνέλευση των κατοίκων που έγινε με πρωτοβουλία της Επιτροπής για την αντιμετώπιση της ανεργίας, εκφράστηκε με «δυνατή φωνή» η οργή και αγανάκτηση που διακατέχει τους κατοίκους που έδωσαν τη συγκατάθεσή τους για αγώνα.

«Δε μας μένει άλλος δρόμος, αφού οι υπουργοί μας κοροϊδεύουν και ο πρωθυπουργός δε μας δέχεται ν' ακούσει τα προβλήματά μας», ειπώθηκε, χαρακτηριστικά, από έναν από τους χιλιάδες άνεργους της περιοχής. Η Επιτροπή για την αντιμετώπιση της ανεργίας, γι' αυτούς τους λόγους καλεί σε παλλαϊκό ξεσηκωμό, σε δυναμικό παρών στη διαδήλωση της Αθήνας.

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Πρόβα για τη μετατροπή τους και πάλι σε γκέτο

Απολύθηκε συνδικαλιστής που διαμαρτυρήθηκε για τη μαύρη εργασία. Δυναμική αντίδραση από το Συνδικάτο Μετάλλου

Πρόβα τζενεράλε για τη μετατροπή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά σε «γκέτο», όπου θα οργιάζει η «μαύρη εργασία» και τα μισά μεροκάματα, διενεργεί αυτή την περίοδο η διοίκηση του Ναυπηγείου, προφανώς για λογαριασμό του επίδοξου αγοραστή. «Βοηθοί» στην υλοποίηση των εκτρωματικών σχεδίων αποτελούν οι εργολάβοι της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης που έχουν αναλάβει ένα κομμάτι των επισκευών και μετασκευών βαγονιών του ΟΣΕ και των ΗΣΑΠ που εκτελούνται στο Ναυπηγείο, αλλά και ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών πλοίων, ενώ τα «πειραματόζωα» είναι οι εργατοτεχνίτες των συνεργείων! Ταυτόχρονα, εδώ και δύο μήνες, από κοινού, διοίκηση και εργολάβοι έχουν κηρύξει «πόλεμο» σε όσους εργατοτεχνίτες «σηκώνουν κεφάλι». Τελευταίο κρούσμα αποτελεί η προχτεσινή τρομοκρατική απόλυση του Σπύρου Σκανιακού, τεχνίτη στο συνεργείο του εργολάβου Δ. Λαγόγιαννη. Το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά από χτες άρχισε να «σημαίνει» αγωνιστικό συναγερμό. Ετσι οι εργατοτεχνίτες των συνεργείων ανταποκρινόμενοι στο αγωνιστικό κάλεσμα έδωσαν την πρώτη τους απάντηση μένοντας έξω από την πύλη του Ναυπηγείου από τις 7 μέχρι τις 9 το πρωί, ενώ όπως ειπώθηκε από τους ίδιους, η μάχη θα ενταθεί αν δεν ανακληθεί η απόλυση και δεν εφαρμοστούν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας τους.

Από τις 6 το πρωί, η πύλη του Ναυπηγείου είχε περικυκλωθεί από εργατοτεχνίτες και συνδικαλιστές του Συνδικάτου Μετάλλου. Εκεί βρισκόταν και ο Σπύρος Σκανιακός, κρατώντας στο χέρι το εξώδικο που του κοινοποιούσε την απόλυσή του. Οπως μας είπε, οι συνάδελφοί του τον έχουν εκλέξει αντιπρόσωπο στην επιτροπή εργαζομένων που έχει συγκροτήσει το Συνδικάτο στο Ναυπηγείο. «Ο εργολάβος Λαγόγιαννης - είπε - μέσα σε μια μέρα με απέλυσε και με προσέλαβε 5 φορές για να με πιέσει να δεχτώ το χάος που επικρατεί. Μας κολλάει απλά ένσημα και όχι βαριά και ανθυγιεινά. Από τους 130 εργαζόμενους του συνεργείου οι 100 είναι εντελώς ανειδίκευτοι, κάποιοι μάλιστα είναι και άνεργοι από τη ΒΙΟΜΑΓΝ και δουλεύουν με 160 και 170 χιλιάδες μεροκάματο, ενώ ορισμένοι είναι ανασφάλιστοι»! Οπως είπε ο συνδικαλιστής, ίδια εικόνα επικρατεί και στο συνεργείο Τσιρόγιαννη. Το λόγο πήρε και ο εργατοτεχνίτης Βαγγέλης Καραδήμος: «Παίρνω 50 χιλιάρικα το μήνα λιγότερα από αυτά που παίρνω στη Ζώνη. Το ένσημο απλό, οι υπερωρίες δεν πληρώνονται. Δεν πάει άλλο».

Την κουβέντα διέκοψε ο γραμματέας του Συνδικάτου Κώστας Φάκαρος. «Αν τους αφήσουμε - είπε προς τους συναδέλφους του - να διώξουν τους αγωνιστές εργάτες θα μας "ξεδοντιάσουν". Εχουν αμολήσει τους πιο απίθανους πιτσικόμηδες να μαζέψουν φτηνό κρέας για τα έργα του ναυπηγείου, ρίχνοντας τα μεροκάματα, κουρελιάζοντας τις συμβάσεις. Αυτό δε θα περάσει». Τη συμπαράστασή του στον αγώνα των εργατοτεχνιτών εξέφρασε εκ μέρους της αγωνιστικής παράταξης Εργοστασιακή Επιτροπή των εργαζομένων του Ναυπηγείου ο Θόδωρος Κούτρας.

ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ «ΔΥΣΤΟΣ»
Δεν τους άφησαν να εξετάσουν το πλοίο

«Δε μας άφησαν να έχουμε καλή εικόνα του πλοίου»! Πρόκειται για φράση - «σφυριά» που αποκαλύπτει τους μηχανισμούς που είχαν στηθεί από το κύκλωμα εφοπλιστών - «Ελληνικού Νηογνώμονα» - υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για να συγκαλύψουν το έγκλημα που διέπραξαν σε βάρος των 20 ανθρώπων, ανάμεσά τους και ένα 10χρονο παιδί, όταν τους μπάρκαραν στο σάπιο τσιμεντάδικο πλοίο «ΔΥΣΤΟΣ». Η φράση ειπώθηκε χτες στο τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, όπου διεξάγεται η δίκη για τη ναυτική τραγωδία, από τον Αχιλ. Κακαράτζα, τον ένα από τους πραγματογνώμονες που είχαν επιφορτιστεί με το έργο των ερευνών για την ανάδειξη των αιτιών και των υπευθύνων του ναυαγίου. Ο πραγματογνώμονας έκανε επίσης σαφές ότι το «ΔΥΣΤΟΣ» στις 28 Δεκέμβρη 1996 που τουμπάρισε βρισκόταν ήδη στην προτελευταία φάση της ζωής του, «η επόμενη και τελευταία φάση ήταν το διαλυτήριο»!

Ειδικότερα από την κατάθεση του χτεσινού μάρτυρα προέκυψε ότι το πόρισμα που εξέδωσαν οι πραγματογνώμονες βασίστηκε σε ελλιπέστατες έρευνες. «Διατηρώ επιφυλάξεις» ανέφερε, για τα ρήγματα για την ακριβή κατάσταση του πλοίου, αφού «δεν μπορέσαμε να το δούμε ποτέ σωστά, δεν μπορέσαμε να δούμε πόσα ρήγματα υπήρχαν τελικά (...) Αν είχε βγει έξω το πλοίο, θα μπορούσα να απαντήσω ακριβώς σε κάθε ερώτηση»! Ο μάρτυρας εξήγησε ότι οι πραγματογνώμονες κλήθηκαν για έρευνα όταν ήδη είχαν περάσει 4 μέρες από το ναυάγιο, την πέμπτη «συμπτωματικά» και «ανεξήγητα» βυθίστηκε. Ωστόσο άρχισαν τις βιντεοσκοπήσεις μέσω των ιδιωτών δυτών. Ομως όταν ζήτησαν στις 4 Φλεβάρη 1996 συμπληρωματική βιντεοσκόπηση «συμπτωματικά» στις 5 Φλεβάρη σημειώθηκε μία «μυστήρια έκρηξη», επειδή ο ασφαλιστής κ. Νίκανδρος του πλοίου, χωρίς να «διαθέτει όπως είπε - άδεια» ζήτησε να κοπεί κομμάτι λαμαρίνας από το πλοίο για έλεγχο! Ο μάρτυρας υπογράμμισε αφήνοντας κάποιες αιχμές ότι στο χώρο των ερευνών υπήρχαν πάντα οι προανακριτές και λιμενικοί οι οποίοι επέβαιναν στο ναυαγοσωστικό ρυμουλκό «ΜΑΤΣΑΣ ΣΤΑΡ»... Σημείωσε δε ότι και στο πόρισμα που συντάχθηκε υπάρχει επιφύλαξη των πραγματογνωμόνων για συμπληρωματικό κείμενο σε περίπτωση ανέλκυσης του ναυαγίου.

Κατέρρευσαν οι θεωρίες περί αριστερής στροφής

Το γκρουπ των μεγαλοδικηγόρων που έχει αναλάβει την υπεράσπιση της πλοιοκτήτριας εταιρίας ΑΝΕ - ΗΡΑΚΛΗΣ (θυγατρική της ΑΓΕΤ) και του «Ελληνικού Νηογνώμονα» που εξέδωσε πιστοποιητικά αξιοπλοΐας στο «ΔΥΣΤΟΣ» προσπαθεί να πείσει ότι αιτία του ναυαγίου αποτελεί μια αριστερή απότομη στροφή του πλοίου που αποφάσισε ο πλοίαρχος, υπό ανεξήγητους λόγους, με αποτέλεσμα το πλοίο να έχει τον καιρό κάθετα στο πλάι και το φαινόμενο...«των τριών διαδοχικών κυμάτων» που «χτύπησε» το πλοίο με αποτέλεσμα να τουμπάρει. Ως επιχείρημα για τα... περί αριστερής στροφής οι δικηγόροι εμφανίζουν τον γωνιοδείκτη του πλοίου ο οποίος είχε την ένδειξη 12 μοίρες αριστερά. Ο πραγματογνώμονας ωστόσο ανέφερε ότι το γύρισμα κατά 12 μοίρες αριστερά «μπορεί να χαρακτηριστεί και ως διόρθωση πορείας. Από τις 35 μοίρες έχουμε πια απότομη στροφή αριστερά». Οσον αφορά την κατάσταση του πλοίου ο Αχιλ. Κακαράτζας σημείωσε ότι από τα έγγραφα του πλοίου φαίνεται πως έγιναν κάποιες επισκευές «όμως επειδή δεν έχουμε εικόνα του πλοίου δε γνωρίζω αν ήταν οι ενδεδειγμένες». Επίσης ως ενδεχόμενο για το τουμπάρισμα του πλοίου ανέφερε την εισροή υδάτων από ρήγμα που υπήρχε στην μπροστινή Νο2 δεξαμενή, ενώ για τον καιρό επισήμανε ότι το πλοίο ως ποντοπόρο είχε ταξιδέψει πολλές φορές με 8 μποφόρ. Η δίκη θα συνεχιστεί σήμερα το πρωί με την κατάθεση και του τρίτου πραγματογνώμονα κ. Στεφανάκου.

ΣΟΦΤΕΞ
Τα πρώην «αφεντικά» ζητάνε και τα... ρέστα

Στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) οδηγείται η υπόθεση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της πολύπαθης «Αθηναϊκής Χαρτοποιίας» («Σόφτεξ»), καθώς μετά τις συνεχείς υπαναχωρήσεις της κυβέρνησης, οι παλαιοί μέτοχοι (οικογένεια Κεφάλα) έχουν περάσει στην αντεπίθεση και ζητούν να βάλουν και πάλι χέρι στη χαρτοποιία. Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου με την υπ' αριθμό 13/2001 απόφασή της απέστειλε προδικαστικό ερώτημα στο ΔΕΚ σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της εταιρίας και την αποζημίωση ή όχι της οικογένειας Κεφάλα.

Να υπενθυμίσουμε ότι πρώην μέτοχοι της χαρτοποιίας κατέθεσαν το 1987 στα δικαστήρια αγωγή, ζητώντας από τον Οργανισμό Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων και το ελληνικό δημόσιο να αναγνωριστεί ότι είναι άκυρη η αύξηση που είχε γίνει το 1986 στο μετοχικό κεφάλαιο της χαρτοποιίας κατά 940 εκατομμύρια δραχμές. Η οικογένεια Κεφάλα είχε επικαλεστεί τότε οδηγία της Ευρωπαϊκής Ενωσης που όριζε ότι για να γίνει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρίας, πρέπει να αποφασίσει η Γενική Συνέλευση των μετόχων, ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου είχε γίνει από τα αρμόδια όργανα που είχε ορίσει η πολιτεία.

Στο μεταξύ είχαμε την ψήφιση του νόμου 2685/1999 που καθόριζε τα δικαιώματα των κατόχων μετοχών, οι οποίες προέρχονταν από άκυρη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Την ίδια περίοδο στο Εφετείο εκκρεμούσε η έκδοση οριστικής απόφασης σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της «Αθηναϊκής Χαρτοποιίας». Το Εφετείο Αθηνών μετά την ψήφιση του παραπάνω νόμου έκρινε παράνομη την αγωγή της οικογένειας Κεφάλα, η οποία άσκησε αναίρεση κατά της εφετειακής απόφασης και η υπόθεση έφτασε στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Ετσι, ο Αρειος Πάγος έστειλε στο ΔΕΚ το προδικαστικό ερώτημα για το αν μπορεί νόμος να μην αποζημιώνει θιγέντες με την επιστροφή των περιουσιακών τους στοιχείων, αλλά να τους αποζημιώνει χρηματικά. Να σημειωθεί ότι μετά την απάντηση από το ΔΕΚ η υπόθεση με την «Αθηναϊκή Χαρτοποιία» θα ξανασυζητηθεί στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ
Απλήρωτοι πέντε μήνες

Απεργία πείνας ξεκίνησαν από χτες πέντε Αλβανοί ναυτεργάτες που είναι ναυτολογημένοι στο πλοίο «Σόφι» καθώς είναι απλήρωτοι πέντε μήνες! Το πλοίο είναι αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Μεσολογγίου και ανήκει στην εταιρία «Σορέλ Ναβιγκέισον Κόμπανι». Η έδρα της εταιρίας είναι στη Λεμεσό και το πλοίο έχει σημαία Ονδούρας. Παρέμβαση για τη λύση του προβλήματος που έκανε η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού.

Δεδομένη η εφοπλιστική ασυδοσία

Την άρνηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας να ικανοποιήσει ακόμα και αυτό το «ανάπηρο» διεκδικητικό της πλαίσιο «εισέπραξε» χτες η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία. Από την αντιπροσωπεία της διοίκησης της ΠΝΟ έγινε περιγραφή της κατάστασης που επικρατεί στα ακτοπλοϊκά πλοία και στα κρουαζιερόπλοια, όπου οι εφοπλιστές παραβιάζουν κατάφωρα τη ναυτική νομοθεσία. Απαίτησε ακόμα τη σταδιακή αύξηση των συντάξεων μέχρι να φτάσουν το 80% του μισθού, την αύξηση των επιδομάτων ανεργίας και άλλα. Ο υπουργός έκανε σαφές ότι η πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ «είναι δεδομένη» που σημαίνει με άλλα λόγια ότι θα συνεχίσει να καλύπτει την εφοπλιστική ασυδοσία, ενώ οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι ναυτεργάτες θα εξακολουθούν να ζουν με τα ψίχουλα που τους δίνουν. «Ακαρπη» ήταν η συνάντηση της διοίκησης της ΠΝΟ και με την Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας που έγινε νωρίς το πρωί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ