ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Οχτώβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Επιστροφή» στην αρχαία στάθμη

Στην πιο άνετη πρόσβαση των επισκεπτών στα μνημεία αποβλέπει, εκτός των άλλων, η πρόταση Κορρέ
Στην πιο άνετη πρόσβαση των επισκεπτών στα μνημεία αποβλέπει, εκτός των άλλων, η πρόταση Κορρέ
Την πρόταση για επαναφορά του εδάφους στην Ακρόπολη στο πρωταρχικό του επίπεδο, όπως δηλαδή ήταν κατά τον 5ο αιώνα π.Χ., παρουσίασε ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ και αναστηλωτής του Παρθενώνα, Μανώλης Κορρές (προχτές, στη διάρκεια της 5ης διεθνούς συνάντησης για την αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης).

Αν και, όπως σημείωσε ο Μ. Κορρές, «πριν ακόμη αρχίσει η μεγάλη ανασκαφή μεταξύ 1885 - 1890 είχε γίνει ήδη αντιληπτό ότι τον 5ο αι, π.Χ. το έδαφος της Ακρόπολης ήταν ισοπεδωμένο», ωστόσο, «για διάφορους ψυχολογικούς, τεχνικούς, επιστημονικούς και οικονομικούς λόγους το έργο αυτό εκκρεμεί». Το αποτέλεσμα είναι να φθείρονται τα θεμέλια των μνημείων, η διάβρωση των θεμελίων και των τειχών από το νερό, το οποίο δε φεύγει επιφανειακά, αλλά λιμνάζει στις επιχώσεις, η προβληματική πρόσβαση των επισκεπτών και η δυσκολία της «ορθής θεώρησης» των μνημείων «ως αυτοτελών έργων και ως μερών ενός ευρύτερου συνόλου».

Οι προτάσεις της μελέτης στοχεύουν στην «προσομοίωση» της τελικής επίστρωσης του Ιερού Βράχου με την αρχαία επιφάνεια, κάτι που θα επιβάλει ακόμη και την υπογειοποίηση του μουσείου «χωρίς να απολέσει το φυσικό φωτισμό και αερισμό του». Η πρόταση θεωρείται από την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως ως «απολύτως αναγκαία».

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ
Μόνο «έργο» η καταστροφή αρχαίων

Στην κατηγορηματική διάψευση των ισχυρισμών του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, ότι οι εργασίες στον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη γίνονται κανονικά, προχώρησε η Συντονιστική Επιτροπή Συλλόγων και Φορέων για την προστασία και ανάδειξη του Αρχαιολογικού χώρου του Μακρυγιάννη και του περιβάλλοντος χώρου της Ακρόπολης, με ανακοίνωσή της.

Το μόνο που προχωρά «κανονικά» είναι οι καταστροφές ευρημάτων. Οπως σημειώνει η Επιτροπή, τα αρχαία που βρέθηκαν στα νοτιοανατολικά του οικοπέδου (εκεί όπου η Α΄ ΕΠΚΑ ισχυριζόταν πως είναι «βράχος»), καταστράφηκαν χτες από μπουλντόζα, «παρά τη ρητή εντολή του Συμβουλίου Επικρατείας, να μην μπουν βαριά εκσκαπτικά μηχανήματα στον Αρχαιολογικό Χώρο Μακρυγιάννη για την αποφυγή τετελεσμένων».

Η Επιτροπή θυμίζει πως «εκκρεμούν μηνύσεις για καταστροφές και έχει διαταχτεί προκαταρκτική εξέταση από τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών και ότι «το καταστροφικό έργο δεν έχει αρχίσει ακόμα και συνεπώς δεν τίθεται θέμα σπατάλης χρήματος, όπως ισχυρίζονται σε άλλα καταστροφικά έργα (Μαραθώνας)». Επιπλέον, τονίζεται ότι «ο ΟΑΝΜΑ ΑΕ, στην προσπάθειά του να εκβιάσει καταστάσεις και να δημιουργήσει τετελεσμένα, υπέγραψε τη σύμβαση με τη ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ ΑΕ, ενώ εκκρεμούσαν προσφυγές στο ΣτΕ και μηνύσεις».

Η Συντονιστική Επιτροπή «καλεί όλους τους ευαισθητοποιημένους» πολίτες σε σιωπηρή διαμαρτυρία μπροστά στο θέατρο του Διονύσου στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, αύριο, Τετάρτη, στις 18.00, «για την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την οικοπεδοποίηση των τελευταίων ελεύθερων χώρων (Μακρυγιάννη, Μαραθώνα, Μερέντα, Γουδί, Ριζάρη, Ελαιώνα, Θων κλπ.)».

Απαντώντας, τέλος, στον υπουργό, ο οποίος δήλωνε την «απορία» του για το ότι δε διαμαρτυρήθηκε κανείς για τους κινδύνους που θα προκαλούσε το τραμ στην Πύλη του Αδριανού (!), η Επιτροπή υπενθυμίζει «ότι τα μέλη της και οι τοπικοί φορείς έπαιξαν καθοριστικό ρόλο τον δεκαπενταύγουστο για την προστασία της Πύλης του Αδριανού».

«Εθελοντισμός» με ... ανταλλάγματα

Τη «μαγική εικόνα» της κυβέρνησης για τους Ολυμπιακούς Αγώνες μετέφερε στην Κύπρο ο Ε. Βενιζέλος. Στην προχτεσινή ομιλία του για την προετοιμασία των αγώνων, παρόντων των υπουργών Παιδείας - Πολιτισμού και Αμυνας της Κύπρου, Ουράνιου Ιωαννίδη και Σωκράτη Χάσικου, χωρίς να πει «λεπτομέρειες», μίλησε για τις προτεραιότητες των χρηματοδοτήσεων.

Εκεί που ξεπέρασε τον εαυτό του ήταν η «διαπίστωσή» του ότι «η Ελλάδα διοργανώνει Ολυμπιακούς Αγώνες με αυστηρή νομιμότητα, με απόλυτη διαφάνεια και βεβαίως με πλήρη και άκαμπτο σεβασμό στο περιβάλλον και στην πολιτιστική μας κληρονομιά»! Αποσιώπησε, σαν να μην υπήρξαν, τις καταστροφές των αρχαιοτήτων και του φυσικού περιβάλλοντος στη Μερέντα και στο Μαραθώνα, για χάρη των ολυμπιακών έργων.

Φυσικά, επιδιώκοντας την εθελοντική προσφορά από την Κύπρο, διαφήμισε και το πρόγραμμα του «εθελοντισμού», με την τακτική της «κολακείας»: «οι δύο δεξαμενές (σ.σ. «εθελοντών») είναι ο Κυπριακός Ελληνισμός και οι Απόδημοι Ελληνες. Εμείς οι Ελλαδίτες Ελληνες, πρέπει να εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας και το σεβασμό μας. Γιατί αυτοί οι δύο πυλώνες του Ελληνισμού, ανταποκρίνονται και σε αυτή την πρόσκληση», είπε ο υπουργός.

Επειδή, όμως, φαίνεται πως τα πράγματα δεν πάνε καλά με τη συμμετοχή, ο Ε. Βενιζέλος βρέθηκε στην ανάγκη να «υπενθυμίσει» και τα διάφορα ανταποδοτικά οφέλη στους «εθελοντές», τα οποία βάφτισε, «επιβράβευση»: «έχουμε διαμορφώσει, με τους τελευταίους Ολυμπιακούς νόμους, ιδίως με τον πρόσφατο, που δημοσιεύεται σε λίγες μέρες στην "Εφημερίδα της Κυβερνήσεως", ένα πρόγραμμα, ένα πλαίσιο μάλλον, αντιμετώπισης του Εθελοντικού φαινομένου, που επιβραβεύει τον εθελοντισμό και διευκολύνει την πρόσβαση των εθελοντών. Και φυσικά αυτό αφορά και όποιους δεν έχουν τυπικά την ελληνική ιθαγένεια»...

Ενα απαιτητικό έργο

«Η γυναίκα δίχως σκιά» του Ρίχαρντ Στράους ανεβαίνει στις 11/10 (7μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. H όπερα, σε λιμπρέτο του Χούγκο φον Χόφμανσταλ, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία του διάσημου Γερμανού σκηνοθέτη Μίκαελ Χάμπε και μουσική διεύθυνση Μίκαελ Σένβαντ. Τα σκηνικά υπογράφει ο Χανς Σάβερνοχ και τα κοστούμια ο Κάρλο Τομάζι. Συμμετέχει η Εθνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Δανίας. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν οι: Ινγκα Νίλσεν, Ρόναλντ Χάμιλτον, Εύα Μάρτον, Φραντς Γκρούντχεμπερ, Μέριλιν Τσάου, Γκλεν Ουίνσλεϊντ, Τζέιμς Τζόνσον κ.ά.

Η όπερα, αν και αριστούργημα του 20ού αιώνα, ανεβαίνει σπάνια, καθώς αρκετοί παράγοντες δυσκολεύουν την παρουσίασή της. Η μουσική πυκνότητα και η σκηνική δραματικότητά της, πάντως, αποτελούν πρόκληση για τους καλλιτέχνες. Εργο έντονα συμβολικό, αναφέρεται στη συμφιλίωση του ανθρώπινου με το θείο, στέλνοντας ένα μήνυμα ειρήνης και ελπίδας για μια αναγεννημένη κοινωνία (το έργο πρωτοανέβηκε το 1919, μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο). Η υπόθεση - σε μυθικό χωροχρόνο - αφορά σε μια άτεκνη αυτοκράτειρα, που διακινδυνεύει την ευτυχία της και τη ζωή του συζύγου της, αρνούμενη να αναλάβει την ευθύνη για το θάνατο αθώων. Παραστάσεις θα δοθούν επίσης στις 14,17 και 19/10.

Επίκεντρο ο άνθρωπος

«Αγγελος της Reims»
«Αγγελος της Reims»
«Ανθρωποι: οι Πεπτωκότες Αγγελοι», τιτλοφορείται η αναδρομική έκθεση του Ελληνα ζωγράφου της διασποράς, Τζον Χριστοφόρου, που εγκαινιάζεται αύριο (8 μ.μ.) στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών «Το εργοστάσιο». Θα εκτεθούν 90 συνολικά έργα, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, αντιπροσωπευτικά της πολύχρονης παρουσίας του καλλιτέχνη στον εικαστικό χώρο.

Ο Τζον Χριστοφόρου γεννήθηκε το 1921 στο Λονδίνο από Ελληνοσμυρνιούς γονείς. Ο παππούς του (από τη μητέρα του) ήταν γλύπτης. Μέσα από μια περιπετειώδη πορεία, κατά την οποία χάνει και τους γονείς του, φτάνει το 1930 στην Αθήνα. Από το 1935 και για τρία χρόνια σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, ενώ το 1938 φεύγει για το Λονδίνο, όπου και εγκαθίσταται. Το 1946 ανακαλύπτει τη μοντέρνα τέχνη και έκτοτε αφιερώνει τη ζωή του στη ζωγραφική. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι, το Λονδίνο και πάλι στο Παρίσι, όπου ζει από το 1956 και έως σήμερα.

Την επιμέλεια της έκθεσης (διαρκεί έως τις 30/11) που διατρέχει τα έργα του ζωγράφου από το 1947 μέχρι σήμερα, έχει η ιστορικός τέχνης Μαριλένα Καρρά.

Αξιοσημείωτα βραβεία

Για έβδομη συνεχή χρονιά απονεμήθηκαν τα ετήσια βραβεία λογοτεχνίας και παιδικού βιβλίου που καθιέρωσε το περιοδικό «Διαβάζω».

Συγκεκριμένα, το βραβείο Ποίησης απονεμήθηκε στον Γιάννη Βαρβέρη («Στα ξένα». Το βιβλίο του Γ. Βαρβέρη βραβεύεται για δεύτερη φορά). Το βραβείο Δοκιμίου στον Γιώργο Αράγη («Αστική εμπειρία και αστική ιθαγένεια της νεοελληνικής λογοτεχνίας»). Το βραβείο Διηγήματος στον Σωτήρη Δημητρίου («Η βραδυπορία του καλού»). Το βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου στην Ελένη Γιαννακάκη («Περί ορέξεως και άλλων δεινών»). Το βραβείο Παιδικού Βιβλίου στον Παντελή Καλιότσο («Η σφενδόνα του Δαυίδ»). Του Εφηβικού Βιβλίου στην Ηρώ Παπαμόσχου («Το χθες του έρωτα»). Σημειώνουμε ότι για πρώτη φορά δεν απονεμήθηκε το βραβείο Μυθιστορήματος.

ΑΝΑΒΛΗΘΗΚΕ, «μέχρι νεωτέρας», η χτεσινή εκδήλωση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, στο Ηρώδειο, «Η ημέρα του Ηθοποιού», λόγω των κακών καιρικών συνθηκών. Εντός των ημερών θα ανακοινωθεί η ημέρα εορτασμού σε κλειστό χώρο αυτή τη φορά.

Για τον προγραμματισμό της περιόδου 2002-2003, το Ελληνικό Φεστιβάλ θα δέχεται προτάσεις μέχρι τις 11/11/2002. Ο φάκελος κάθε πρότασης πρέπει να περιλαμβάνει συνοπτική περιγραφή της παραγωγής, συντελεστές, συγκεντρωτικό και αναλυτικό προϋπολογισμό, διαθέσιμες ημερομηνίες και έγγραφο εκπροσώπησης των καλλιτεχνών ή των σχημάτων. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν καταθέσουν τις προτάσεις τους - ή να πάρουν λεπτομερέστερες οδηγίες - στα γραφεία του Φεστιβάλ (Χατζηχρήστου 23 και Μακρυγιάννη, 117 42, τηλ. 010-9282900).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ