ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Νοέμβρη 2002
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«ΡΙΚΟΜΕΞ»
Λιγόστεψαν οι υπεύθυνοι της κατάρρευσης

Εξι άτομα παραπέμπονται από το Συμβούλιο Εφετών για να δικαστούν αντί για 11 που παραπέμπονταν αρχικά από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών

Εξι άτομα παραπέμπονται τελικά να δικαστούν για το «χάρτινο» κτίριο της «ΡΙΚΟΜΕΞ», που κατέρρευσε από το σεισμό της 7-9-1999, με αποτέλεσμα να χάσουν άδικα τη ζωή τους 39 εργαζόμενοι και να τραυματιστούν σοβαρά δεκάδες άλλοι. Το Συμβούλιο Εφετών Αθηνών με το υπ' αριθμό 2512/2002 βούλευμά του... μείωσε από 11 σε έξι τα άτομα που πρέπει να παραπεμφθούν στο Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο ως υπαίτιοι της κατάρρευσης και των θανάτων, για «ανθρωποκτονία από πρόθεση με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή και κατά συναυτουργία».

Πρόκειται για μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της «ΡΙΚΟΜΕΞ», αρχιτέκτονες και πολιτικούς μηχανικούς. Το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών είχε παραπέμψει 11 υπεύθυνους. Για τους υπόλοιπους πέντε, το Συμβούλιο Εφετών έκρινε ότι δε γνώριζαν για τα λάθη και τις παραλείψεις που έγιναν στη «ΡΙΚΟΜΕΞ». Το Συμβούλιο Εφετών κλήθηκε να αποφανθεί για την υπόθεση μετά από έφεση κατά του πρωτόδικου βουλεύματος που άσκησαν οι κατηγορούμενοι.

Στο παραπεμπτικό βούλευμα επισημαίνεται ότι κατά την ανέγερση του εργοστασίου της «ΡΙΚΟΜΕΞ» το τελευταίο εξάμηνο του 1981, στην οδό Τατοΐου 1 στο Μενίδι, έγινε σωρεία παραβιάσεων: Υπήρξαν ελλείψεις στα υποστυλώματα, τοποθετήθηκαν πλάκες χωρίς δοκούς κατευθείαν στα υποστυλώματα και μάλιστα χωρίς διαπλάτυνση των κεφαλών τους.

Επίσης, χτίστηκαν υπόγεια ανοιχτά χωρίς τοιχία κατά το 50% περίπου του μήκους της περιμέτρου, ενώ όπου υπήρχαν τοιχία ήταν ασύνδετα με το σκελετό και χωρίς καμιά θεμελίωση, δε χτίστηκαν τοιχώματα ακαμψίας και αντοχής κυρίως έναντι σεισμού (διαπιστώθηκαν τοιχώματα με ελλιπή και πλημμελή όπλιση και σύνδεση με τις πλάκες γύρω από τους δύο ανελκυστήρες και από το κύριο κλιμακοστάσιο, φυτευτό τοίχωμα πάνω από το στέγαστρο και την είσοδο κτιρίου), στη στατική μελέτη δεν είχε ληφθεί υπόψη η αρχιτεκτονική μελέτη, λειτουργούσαν μηχανήματα με φορτίο μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο και γενικά δεν εφαρμόστηκαν πλήρως οι διατάξεις του αντισεισμικού κανονισμού.

Οι παραλείψεις αυτές των υπεύθυνων του εργοστασίου και η σωρεία των κατασκευαστικών λαθών επέδρασαν δυσμενώς στη στατική αντοχή του κτιρίου με τα τραγικά αποτελέσματα.

Αναφέρεται, επίσης, ότι το 1992 οι υπεύθυνοι της «ΡΙΚΟΜΕΞ» προχώρησαν στη δημιουργία ενός πλήρους αυθαίρετου ορόφου πάνω από το ισόγειο, «επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο το κτίριο από άποψη στατικής και αντοχής», καθώς και στην αυθαίρετη κατασκευή τρίτου υπογείου με οπλισμένο σκυρόδεμα.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Στην υπηρεσία των εφοπλιστών

Με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής κατήγγειλε την ανύπαρκτη ακτοπλοϊκή σύνδεση των Σποράδων

Κάνοντας όλα τα χατίρια των εφοπλιστών, ως πιστός τους άνθρωπος, ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Ανωμερίτης ανέχεται τις αυθαιρεσίες τους και αφήνει τις Σποράδες χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με το Βόλο.

Το θέμα έφερε στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής, καταγγέλλοντας ότι το σταμάτημα της λειτουργίας ενός δρομολογίου έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους κατοίκους του νησιού, ενώ σημαντικά επιβαρύνονται και από την πρόσφατη αύξηση των εισιτηρίων.

Ο υπουργός είπε ότι έχει ρυθμιστεί το πρόβλημα των απαραίτητων ειδικών γραμμών και ήδη το καλοκαίρι δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα, αφού πραγματοποιήθηκαν στη συγκεκριμένη γραμμή 1.941 δρομολόγια με πληρότητα 40-70%, ενώ για το χειμώνα υπήρχαν δύο πλοία και τρία υδροπτέρυγα. Αναγνώρισε ότι υπάρχει πρόβλημα, αφού ένα από τα πλοία μετά τη βλάβη που υπέστη δεν επανατοποθετήθηκε στη γραμμή και είπε γενικά και αόριστα ότι έχει ήδη παρέμβει για να υπάρξει λύση, τη στιγμή που η αδιαφορία αυτή των εφοπλιστών επιδεικνύεται παρά το ότι επιδοτούνται πλουσιοπάροχα. Οσο για τα ναύλα, είπε ότι η κυβέρνηση θέτει ένα πλαφόν και από εκεί και πέρα οι εταιρίες προχωρούν σε εκπτώσεις.

Οι κάτοικοι της περιοχής έχουν χορτάσει υποσχέσεις, είπε ο Ν. Γκατζής, θυμίζοντας στον υπουργό ότι το Σεπτέμβρη είχε υποσχεθεί τη δρομολόγηση δύο πλοίων κάτι που ποτέ δεν έγινε, ενώ το ΤΖΕΤ που υπάρχει είναι ακριβό και δε μεταφέρει μεγάλα φορτηγά. Ο βουλευτής τόνισε ότι οι κάτοικοι πραγματοποίησαν μεγάλες κινητοποιήσεις το περασμένο καλοκαίρι, διεκδικώντας την ουσιαστική ακτοπλοϊκή σύνδεση, αλλά δεν έγινε τίποτα με αποτέλεσμα να χάσουν έσοδα από την πτώση του τουρισμού.

Αναφερόμενος στα ναύλα, είπε ότι με τον νέο κατάπτυστο νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση αυξήθηκε η επιδότηση στους εφοπλιστές και έφτασε στα 13,5 δισ. και την ίδια στιγμή τα ναύλα είναι αυξημένα κατά 8% και η μεταφορά ενός αυτοκινήτου από το Βόλο στις Σποράδες κοστίζει όσο η μεταφορά στην Κύπρο. Ο Ν. Γκατζής κατέληξε λέγοντας ότι η κυβέρνηση κάνει όλα τα χατίρια των εφοπλιστών, αφού αυτοί έχουν το δικό τους άνθρωπο στο υπουργείο Ναυτιλίας.

ΔΗΜΟΣ Π. ΨΥΧΙΚΟΥ
Φραγμός στους δρόμους... δύο ταχυτήτων

Οι μελέτες που αφορούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στους δήμους της χώρας, για να είναι νόμιμες θα πρέπει να εγκρίνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς τα κυκλοφοριακά μέτρα δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελούν αμιγώς τοπική υπόθεση. Η παραπάνω απόφαση ανήκει στο Δ' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), το οποίο ακύρωσε απόφαση που είχε εκδώσει το 1996 το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Παλαιού Ψυχικού, σχετικά με διάφορα μέτρα κυκλοφοριακής οργάνωσης.

Ο Δήμος Π. Ψυχικού από το 1989 με κατάρτιση ειδικών μελετών είχε αποφασίσει να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για να αντιμετωπιστεί μελλοντικά το πρόβλημα της αυξανόμενης «διαμπερούς κυκλοφορίας» από οχήματα που χρησιμοποιούσαν τους δρόμους αυτού του προαστίου της Αττικής με κατεύθυνση είτε προς το κέντρο είτε προς τα βόρεια προάστια. Είναι προφανές ότι σκοπός του Δήμου Π. Ψυχικού ήταν να εξοβελίσουν τυχόν κυκλοφοριακά προβλήματα σε άλλους δήμους και να κάνουν το δικό τους δήμο κλειστή περιοχή και μη προσπελάσιμη από το πλατύ κοινό.

Ωστόσο, το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο ακύρωσε το σκέλος της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορούσε τη διαμόρφωση δύο οδικών κόμβων για τη διευκόλυνση της κυκλοφοριακής οργάνωσης, με το αιτιολογικό ότι η σχετική μελέτη θα έπρεπε να εγκριθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

ΠΛΑΣΜΑ ΑΙΜΑΤΟΣ
Καθυστερούν οι σύγχρονοι έλεγχοι

Την καθυστέρηση εισαγωγής των σύγχρονων μεθόδων ελέγχου του αίματος από λοιμώδη νοσήματα επισημαίνει με ανακοίνωσή της η Ελληνική Αιματολογική Εταιρία (ΕΑΕ) με αφορμή την ανεύρεση μολυσμένου με ηπατίτιδα C πλάσματος αίματος που στάλθηκε στην Ολλανδία απ' τη χώρα μας.

Η πιθανότητα μόλυνσης με ηπατίτιδα C μετά από μετάγγιση είναι πολύ μικρή (1:103.000) σημειώνει η ΕΑΕ και μπορεί να μειωθεί με την εφαρμογή μεθόδων όπως η PCR. Ωστόσο, όμως, και αυτή η μέθοδος δεν έχει εφαρμοστεί στη χώρα μας κατά παρέκκλιση ακόμα και αυτών των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η PCR εφαρμόζεται μόνο πιλοτικά στο κέντρο παραγώγων «Ηλίας Πολίτης» στο Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας από το Μάρτη του 2000 και - όπως σημειώνει η ΕΑΕ - η καθυστέρηση εναρμόνισης, που πράγματι υπάρχει, με την οδηγία της ΕΕ, αντικατοπτρίζει γενικότερα το ρυθμό προσαρμογής της χώρας μας σε όλους τους τομείς.

Το Κέντρο Παραγώγων «Ηλίας Πολίτης» αναζητεί τη μολυσμένη ή τις μολυσμένες μονάδες πλάσματος για την ανεύρεση και τον έλεγχο των δυνητικών ληπτών του αντίστοιχου αίματος και καλεί τους Ελληνες να δίνουν αίμα, αφού «η αιμοδοσία που προέρχεται από συνειδητοποιημένους εθελοντές αιμοδότες αποτελεί την ασφαλέστερη δικλείδα για τον περιορισμό της μετάδοσης ιογενών λοιμώξεων από τη μετάγγιση».

Νέες γραμμές τρόλεϊ

Τη λειτουργία δύο νέων γραμμών τρόλεϊ από μεθαύριο Δευτέρα, ανακοίνωσε η διοίκηση του ΗΛΠΑΠ.

Οι δύο γραμμές θα συνδέουν τις περιοχές Καματερό, Ιλιον και Πετρούπολη, με το κέντρο της Αθήνας. Ειδικότερα, η μια γραμμή με αριθμό 24, θα συνδέει την πλατεία Καραϊσκάκη με το Ιλιο και την Πετρούπολη και η άλλη με αριθμό 25, θα συνδέει, επίσης, την πλατεία Καραϊσκάκη με το Ιλιον και το Καματερό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ