ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Γενάρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι ΗΠΑ «πνίγουν» και το σινεμά

Ο Ρ. Ρέντφορντ στην ταινία «Αβάνα»
Ο Ρ. Ρέντφορντ στην ταινία «Αβάνα»
Κάλεσμα στους ανεξάρτητους Αμερικανούς κινηματογραφιστές να αντισταθούν στις προσπάθειες περιστολής της ελεύθερης έκφρασης στη χώρα τους, απηύθυνε ο ηθοποιός -σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ρέντφορντ, στο Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου «Sundance», στο Παρκ Σίτι της Γιούτα. Το κάλεσμα του Ρέντφορντ γίνεται σε μια στιγμή που στις ΗΠΑ παίρνει μεγάλες διαστάσεις το αντιπολεμικό κύμα διαμαρτυρίας.

«Μία από τις αρετές των ανεξάρτητων ταινιών είναι ότι δεν επηρεάζονται από την εμπορική λογική και γι' αυτό είναι σε θέση να εκφράσουν διαφορετικές απόψεις», είπε ο Ρέντφορντ. «Η ελευθερία της έκφρασης είναι η πιο ακριβή αρετή. Η σημερινή πολιτική τάση συνίσταται στο να τοποθετήσει την εξουσία στα χέρια μιας μειοψηφίας προς χάριν της μειοψηφίας και εγώ βλέπω τον κίνδυνο της περιστολής πολλών πραγμάτων, τον κίνδυνο να πληγούν συνταγματικά δικαιώματα».

Σημείωσε επίσης, ότι αν και αναφέρεται κυρίως στον κινηματογράφο, δεν ξεχνά και την πολιτική, καθώς σε ολόκληρη τη χώρα φουντώνουν οι αντιπολεμικές διαδηλώσεις. Πάντως απέφυγε να πει περισσότερα για τον πόλεμο κατά του Ιράκ, περιοριζόμενος στα κινηματογραφικά θέματα. Ο Ρέντφορντ ίδρυσε το φεστιβάλ «Sundance» το 1981, για να προσφέρει «βήμα» στους νέους και άσημους κινηματογραφιστές, που δεν έχουν πρόσβαση στο Χόλιγουντ.

Εξάλλου, ανακοίνωσε ότι θα «εκσυγχρονίσει» την ταινία «Ο υποψήφιος» που γύρισε πριν 30 χρόνια και θεωρήθηκε «κλασικό» πολιτικό δράμα. Στο «Ο υποψήφιος» ο Ρέντφορντ ερμήνευε το ρόλο ενός ιδεαλιστική δικηγόρου, υποψήφιου για πολιτικό αξίωμα, ο οποίος προκειμένου να νικήσει καταπατά τις αρχές του. Η νέα ταινία θα εξελίσσεται 30 χρόνια μετά, καθώς ο γερουσιαστής Μπιλ Μακέι είναι πλέον πρόεδρος και επιδιώκει την επανεκλογή του, αντιμετωπίζοντας καθημερινές πολιτικές προκλήσεις. Το σενάριο υπογράφει ο Λάρι Γκέλμπαρτι, ο σεναριογράφος της γνωστής αντιπολεμικής ταινίας «MASH».

Ζωγραφική και εγκαταστάσεις

Εκθεση με τίτλο «Αποκτήματα 2001-2002. Ζωγραφική και Εγκαταστάσεις» διοργανώνει (22/1-23/2) το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (παλιό εργοστάσιο «Φιξ» στη Συγγρού), παρουσιάζοντας όλα τα έργα που αγόρασε τα τελευταία δύο χρόνια και πολύ σημαντικές δωρεές καλλιτεχνών και μη.

Η έκθεση παρουσιάζει τις διαφορετικές τάσεις της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, με τους κύριους εκπροσώπους της λεγόμενης γενιάς του '60, Δανιήλ, Βλ. Κανιάρη, Νικ. Κεσσανλή, Παύλο, Κ. Τσόκλη, οι οποίοι χρησιμοποίησαν «νέα» για την εποχή τους υλικά (κάρβουνο, πανιά, χαρτιά, τσιμέντο, νέον) και νέες τεχνικές.

Στις ενότητες της έκθεσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι μεγάλες δωρεές του Ν. Κεσσανλή (έργα από την περίοδο της «Αμορφης Τέχνης»), της Χρύσας («Κυκλαδικά Βιβλία»), του Δ. Κοκκινίδη (έργα που αναφέρονται στη δικτατορία) και η δωρεά του Ζάφου Ξαγοράρη (έργα του Παντελή Ξαγοράρη και της Μπίας Ντάβου), έργα που χαρακτηρίζονται από πειραματικές αναζητήσεις και από τη σχέση τους με την τεχνολογία και την επιστήμη.

Ακολουθεί η γενιά του '70, με καλλιτέχνες όπως οι: Δ. Αληθεινός, Ν. Καναγκίνης, Γ. Λαζόγκας, Χ. Μπότσογλου, Σ. Σόρογκας, Ρ. Παπασπύρου και Γ. Ψυχοπαίδης, το έργο των οποίων συνεισφέρει σε έναν αμεσότερο κοινωνικό, πολιτικό και καλλιτεχνικό προβληματισμό. Η γενιά του '80 αντιπροσωπεύεται με έργα και εγκαταστάσεις καλλιτεχνών όπως ο Γ. Χατζημιχάλης, ο Μ. Σπηλιόπουλος, ο Κ. Μορταράκος, που το έργο τους έχει έναν εντονότερο εννοιολογικό και πολιτισμικό χαρακτήρα.

Επίσης παρουσιάζονται έργα των Ιλιά Καμπακόφ και Βαντίμ Ζαχάρωφ, βασικών εκπροσώπων της «εννοιολογικής σχολής» της Μόσχας. Συγκεκριμένα παρουσιάζεται το έργο «Ο κύκλος», δέκα χαρακτήρες του Ι. Καμπακόφ, ενώ το μνημειώδες έργο του «Το καράβι της ζωής μου» (αποκτήθηκε το 2001) θα παρουσιαστεί το 2004. Τέλος, παρουσιάζονται έργα νέων καλλιτεχνών (Κ. Βελώνης, Γ. Γυπαράκης, Γ. Κονταράτος), τα οποία αναδεικνύουν τις τελευταίες εξελίξεις στη σύγχρονη ελληνική παραγωγή.

Συνολικά στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των: Δ. Αληθεινού, Σ. Αντωνάκου, Κ. Βελώνη, Γ. Γυπαράκη, Δανιήλ, Β. Ζαχάρωφ, Νικ. Καναγκίνη, Ιλ. Καμπακόφ, Βλ. Κανιάρη, Μιχ. Κατζουράκη, Νικ. Κεσσανλή, Δημ. Κοκκινίδη, Γιαν. Κονταράτου, Γ. Λαζόγκα, Κυρ. Μορταράκου, Χρ. Μπότσογλου, Μπ. Ντάβου, Παντ. Ξαγοράρη, Ρ. Παπασπύρου, Παύλου, Π. Σβορώνου, Σωτ. Σόρογκα, Μαρ. Σπηλιόπουλου, Κ. Τσόκλη, Γ. Χατζημιχάλη, Χρύσας, Γ. Ψυχοπαίδη.

Για τη γυναίκα και τη μουσική

«Η περιφρόνηση» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ
«Η περιφρόνηση» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ
Κινηματογραφικό «αφιέρωμα στο... Η», δηλαδή στο θηλυκό, τη γυναίκα, διοργανώνει η Κινηματογραφική Λέσχη του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Ηδη προβλήθηκαν η ταινία του Κάρλος Σάουρα, «Η Αννα και οι λύκοι» και «Η έκλειψη» του Μικελάντζελο Αντονιόνι με τους Αλέν Ντελόν και Μόνικα Βίτι. Στις 28/1 θα προβληθεί η ταινία «Η περιφρόνηση» του Ζαν - Λικ Γκοντάρ με τους Μπριζίτ Μπαρντό και Μισέλ Πικολί και στις 4/2 «Η δημόσια γυναίκα» του Αντρέι Ζουλάφσκι με τη Βαλέρια Καπρίσκι.

Το Φλεβάρη η λέσχη θα παρουσιάσει αφιέρωμα στη μουσική με τίτλο «θρησκοληψίες... το καλύτερο απορρυπαντικό... έρωτας, ο μουσικός εμπρηστής». Το πρόγραμμα έχει ως εξής: 11/2 «Ρέγγε, με το ρυθμό του παραδείσου», ντοκιμαντέρ με τους Bob Marley, Piter Tos, Third World, Burning Spear κ.ά., 18/2 «Μοντερέι Ποπ» του Αλαν Πένεμπέικερ με Janis Joplin, Simon and Garfunkel, Mamas & the Papas, Jimy Hendrix κ.ά., 25/2 «Μπλουζ με σφιγμένα δόντια» του Ροβήρου Μανθούλη με: B.B. King, Sonny Terry, Baddy Guy.

Επίσης, στο πλαίσιο των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων του Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών (28/9 - 4/10/2003) η λέσχη διοργανώνει δύο αφιερώματα: «Το φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει.... στη Θεσσαλονίκη», με προβολές των βραβευμένων ταινιών του 25ου Φεστιβάλ Δράμας και αφιέρωμα στις βραβευμένες ταινίες του περσινού Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών.

«Ζωντανό κύτταρο» της Ζακύνθου

«Πλημμύρισε» το βράδυ του περασμένου Σαββάτου η αίθουσα της Ενωσης Ζακυνθίων «Ο Αγιος Διονύσιος». «Αιτία» ήταν η εκδήλωση - κοπή της γνήσιας παραδοσιακής, πρωτοχρονιάτικης «κουλούρας» του Συλλόγου Βολιμιατών Ζακύνθου. Συλλόγου, εξαιρετικά δραστήριου (εκδίδει και τη διμηνιαία εφημερίδα «Η Φωνή της Βολίμας»). Συλλόγου - «ζωντανού κυττάρου» που αντιστέκεται στις πολύμορφες αρνητικές, έως και υπονομευτικές για την ανάπτυξη του μαζικού πολιτιστικού κινήματος, σημερινές συνθήκες.

Μετά την περιεκτική - απολογιστικά για το 2002 και ευχητήρια για το 2003 - ομιλία του προέδρου του Συλλόγου, Ηλία Θεοδόση, και το χαιρετισμό Βολιμιώτη συμβούλου στο Δήμο Ελατίων, ακολούθησε πλούσιο μουσικό πρόγραμμα. Το νεανικό συγκρότημα (Δημήτρης Ποταμίτης, Αγγελος Κολοκοτσάς, Βαγγέλης Κατσίποδας, Στράτος Γκρίντζαλης, Δημήτρης Παπαδάμης, Γιώργος Καρανάσιος, Αννα Θεοδόση) ερμήνευσε παραδοσιακά αγροτικά τραγούδια της Βολίμας, δημοτικά άλλων περιοχών, έντεχνα και λαϊκά, ξεσηκώνοντας, με το κέφι τους, τους παραβρισκόμενους να χορέψουν.

Η εκδήλωση πρόσφερε ακόμη σ' όσους παραβρέθηκαν ενημέρωση - τις εφημερίδες της Ενωσης Ζακυνθίων «Ζακυνθινοί Αντίλαλοι» και «Η φωνή της Βολίμας» - και τρία βιβλία για το νησί τους. Τα δύο είναι εξαιρετικού ιστορικού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για τα βιβλία του Τζον Ντέιβι «Σημειώσεις από ένα ταξίδι στην ορεινή περιοχή της Ζακύνθου» (εκδόσεις «Τρίμορφο» και Πολιτιστικός Σύλλογος Κατασταρίου «Μορφές», μετάφραση Αμαλίας Κανταρέλη, πρόλογος Διονύση Φλεμοτόμου) και «Ιστορική και στατιστική πραγματεία για την πόλη και τη νήσο της Ζακύνθου (συνταχθείσα υπό του κόντε Παύλου Μερκάτη το έτος 1811)» (εκδόσεις «Τρίμορφο»). Το τρίτο βιβλίο είναι της Μαριάννας Κούτση - Μαρούδα και τιτλοφορείται «Ενδυματολογικά Ζακύνθου» (εκδόσεις «Παύλος»).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ