ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Δεκέμβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ
Συμφωνίες, διαφωνίες στις πλάτες των λαών

Από τη συνέντευξη Τύπου του Ελληνα πρωθυπουργού

Eurokinissi

Από τη συνέντευξη Τύπου του Ελληνα πρωθυπουργού
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (του ανταποκριτή μας).--

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των Βρυξελλών άρχισε χτες την κρίσιμη συνεδρίαση επί του σχεδίου «Ευρωσυντάγματος», υιοθετώντας, ομόφωνα, τριμερή ξεχωριστή συμφωνία Βρετανίας, Γαλλίας και Γερμανίας για πλήρη ένταξη «του σχεδιασμού και των επιχειρήσεων της ευρωπαϊκής άμυνας» στο ΝΑΤΟ, ανατρέποντας, μετά από επιταγή των ΗΠΑ, τις διακηρύξεις του γαλλο-γερμανικού άξονα, από τον Απρίλη του 2003, περί δημιουργίας «αυτόνομου ευρωπαϊκού στρατηγείου».

Η αποκατάσταση της «διατλαντικής ειρήνης», ενόψει του διευρυμένου «παγκόσμιου αντιτρομοκρατικού πολέμου», συνοδεύεται από την ομόφωνη υιοθέτηση ενός κειμένου του στρατοκράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) Χ. Σολάνα περί «ευρωπαϊκής στρατηγικής ασφαλείας», όπου αναγνωρίζεται ο ιστορικός «ρόλος των ΗΠΑ, μέσω του ΝΑΤΟ, στην ασφάλεια της Ευρώπης» και ο «θεμελιώδης» ρόλος των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ, που κάνει «αναντικατάστατη τη διατλαντική σχέση».

Πρόκειται για (...) αντιγραφή του αμερικανικού δόγματος και των σχετικών αποφάσεων του ΝΑΤΟ για παγκόσμια «πρόληψη» και «καταπολέμηση» των «σύγχρονων απειλών του 21ου αιώνα», με πρωτεύουσα την «καταπολέμηση της τρομοκρατίας», που, πλέον, αποτελούν και επίσημο «δόγμα» της ΕΕ, που δεσμεύει όλα τα κράτη-μέλη. Η χτεσινή πρώτη μέρα της Συνόδου Κορυφής αποφάσισε, με συνοπτικές διαδικασίες, και όλα τα υπόλοιπα «ευρωπαϊκά» θέματα ημερήσιας διάταξης, από την οικονομική «ανάκαμψη», την πάταξη της λαθρομετανάστευσης, τη διεύρυνση προς Βουλγαρία, Ρουμανία και Τουρκία, και την ειδική αναφορά στο Κυπριακό, μέχρι το Ιράκ, τη Μ. Ανατολή και το σύνολο των «εξωτερικών» σχέσεων.

Από χτες το απόγευμα η σύνοδος μετατράπηκε σε «Διακυβερνητική Διάσκεψη» (ΔΔ) με στόχο την ομόφωνη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων επί του σχεδίου «Ευρωσυντάγματος», που έχουν αρχίσει από τον περασμένο Οκτώβρη. Η ιταλική προεδρία του Σ. Μπερλουσκόνι έχει αρχίσει διμερείς επαφές και (...) πολυμερείς πιέσεις για άρση των διαφορών που υπάρχουν μεταξύ των 25 χωρών (15 κρατών-μελών της ΕΕ συν 10 νέων υπό ένταξη χωρών) που συμμετέχουν ισότιμα στη ΔΔ.

Ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης, προέβη σε δηλώσεις μόνο για τα θέματα της συνόδου και όχι για το «Ευρωσύνταγμα». Εντύπωση προκάλεσε η δήλωση του Κ. Σημίτη για το «ευρωπαϊκό στρατηγείο», περί της «αυτονομίας» του οποίου η ελληνική κυβέρνηση είχε εκφραστεί «θετικά» τους προηγούμενους μήνες. Ο Ελληνας πρωθυπουργός δήλωσε χτες ότι «η αρχική πρωτοβουλία των τεσσάρων δεν ενταφιάζεται. Παίρνει άλλες μορφές για να γίνει πραγματικότητα (...) Δεν πήρε από την αρχική της μορφή, αλλά πήρε μια μορφή και αυτό που έγινε δεν υπήρχε πριν (...) Δεν το έκανε τόσο μεγάλο, όσο θα θέλαμε εμείς τουλάχιστον, δεν το έκανε με έναν τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σαφές προς όλους πως είναι η οργάνωση, γιατί υπάρχουν αυτές οι αμφιβολίες σε σχέση με το στρατηγείο, αλλά πάντως είναι ένα βήμα».

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει τη συνεδρίασή του σήμερα το πρωί, με αποκλειστικό θέμα το «Ευρωσύνταγμα»... Πρόκειται για το «μέλλον της Ευρώπης» αφού θίγονται ζητήματα καίριας σημασίας, από τις διακηρύξεις «αρχών» και «πεποιθήσεων», μέχρι την πολιτική και οικονομική δομή και λειτουργία της μελλοντικής ΕΕ. Το βασικό «αγκάθι» παραμένει ο τρόπος λήψης αποφάσεων στο Συμβούλιο. Μετά τη χτεσινή υπαναχώρηση στα θέματα «άμυνας», η Γαλλία και η Γερμανία ευελπιστούν ότι η Βρετανία, που αναλαμβάνει πλέον ηγεμονικό ρόλο εντός της ΕΕ, θα «πείσει» τις ατίθασες Ισπανία και Πολωνία να άρουν τις σχετικές αντιρρήσεις.

«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΜΥΝΑ»
Στην ούγια να γράφει ... ΝΑΤΟ

Ο Βρετανός πρωθυπουργός, Τόνι Μπλερ, σε ξεχωριστή συνάντηση, πριν την έναρξη της Συνόδου Κορυφής, στο ξενοδοχείο του Γάλλου Προέδρου, Ζακ Σιράκ, παρουσία του Γερμανού καγκελάριου, Γκέρχαρντ Σρέντερ, ολοκλήρωσε την πολύμηνη προσπάθεια ανατροπής των γαλλο-γερμανικών διαφωνιών, με αφορμή το Ιράκ. Και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ομόφωνα αποδέχτηκε την τριμερή συμφωνία, που επέβαλαν οι ΗΠΑ-ΝΑΤΟ, με την οποία ο «ευρωπαϊκός πυλώνας» του ΝΑΤΟ δεν πρόκειται να έχει κανένα «αυτόνομο» και «μόνιμο» ξεχωριστό «στρατηγείο», αλλά μόνον έναν «πυρήνα στρατηγικού σχεδιασμού» εντός της αντίστοιχης μονάδας του ΝΑΤΟ, που εδρεύει στην Ανώτατη Διοίκηση (SHAPE) του ΝΑΤΟ στη Μονς (Βέλγιο). Στο μελλοντικό ενδεχόμενο «αυτόνομης» δράσης ευρωπαϊκών Δυνάμεων Ταχείας Επέμβασης, την επιχείρηση «θα σχεδιάζουν και θα καθοδηγούν» τα «εθνικά Γενικά Επιτελεία» της Βρετανίας και της Γαλλίας, τα οποία, ανάλογα με την περίσταση, θα μπορούν να είναι «πολυεθνικά». Στην ΕΕ θα λειτουργεί «παράλληλα» η μονάδα «σχεδιασμού» που θα εδρεύει στο κέντρο των Βρυξελλών, σε κτίριο που παραχωρεί η βελγική κυβέρνηση. Μόνο στην απίθανη περίπτωση που «κανένα εθνικό Γενικό Επιτελείο δεν έχει καθορισθεί» για την καθοδήγηση της επιχείρησης, προβλέπεται, κατά περίσταση, «η δυνατότητα υλοποίησης ευρωπαϊκού κέντρου επιχειρήσεων», με ρόλο «επικουρικό» σε σχέση με το ΝΑΤΟ.

Η ιταλική προεδρία είχε έτοιμο το σχετικό έγγραφο με τίτλο «Ευρωπαϊκή Αμυνα: Διαβουλεύσεις ΝΑΤΟ-ΕΕ, σχεδιασμός και επιχειρήσεις». Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έδωσε εντολή στον στρατοκράτη της ΕΕ Χ. Σολάνα «να προτείνει τα αναγκαία μέτρα προκειμένου:

1) Να βελτιωθεί η προπαρασκευή των επιχειρήσεων της ΕΕ με προσφυγή στα μέσα και στις δυνατότητες του ΝΑΤΟ, σύμφωνα με τους προσανατολισμούς που περιέχονται στο έγγραφο αναφοράς

2) Να συγκροτηθεί μια ομάδα, με πολιτικές και στρατιωτικές συνιστώσες, για να ανταποκριθεί στους στόχους και στις αρχές που εκτίθενται στο έγγραφο.

Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ το ταχύτερον δυνατόν εντός του 2004».

Πρόκειται για ιστορική επίδειξη ισχύος του αμερικανο-βρετανικού συνασπισμού εντός της ΕΕ και υποχώρηση της Γαλλίας και της Γερμανίας που είχαν προσπαθήσει από τον Απρίλη του 2003, με αφορμή το Ιράκ, να προπαγανδίσουν κάποια ευρωπαϊκή «διαφοροποίηση» στα θέματα «άμυνας και ασφάλειας».

Ο Ιταλός πρόεδρος της ΕΕ, Σ. Μπερλουσκόνι, δήλωσε ότι «η συμφωνία αναγνωρίζει τη σημασία του ΝΑΤΟ», αποτελεί «επιτυχία της συνόδου» και «θ' αρέσει στους φίλους μας τους Αμερικανούς». Ο Χ. Σολάνα δήλωσε ότι αποτελεί «καλό νέο για την Ευρώπη και τη σταθερότητα στον κόσμο (...) Η ΕΕ αναλαμβάνει τις ευθύνες της». Ο γγ του ΝΑΤΟ, λόρδος Τζ. Ρόμπερτσον, δήλωσε ότι «είναι φανερό πως δεν πρόκειται για μόνιμη κατάσταση αλλά για ενδυνάμωση των εθνικών συνιστωσών. Μπορούμε να ζήσουμε μ' αυτό και θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ πλεονεκτικό». Ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Ζακ Σιράκ, δεν αναφέρθηκε καν στο θέμα και μόνον ερωτηθείς δήλωσε ότι η συμφωνία «είναι ένα βήμα όχι αμελητέο, προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις», αφήνοντας να εννοηθεί ότι το Ιράκ «δηλητηρίασε» τις συζητήσεις για την ευρωπαϊκή άμυνα.

Ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης, δήλωσε ό,τι (...) ήθελε, ισχυριζόμενος δήθεν ότι στις επιχειρήσεις «που η ΕΕ δεν θέλει συνδρομή του ΝΑΤΟ, προβλέπεται ότι οι επιχειρήσεις αυτές θα σχεδιάζονται και θα αποφασίζονται από τα εθνικά Στρατηγεία, που έχουν προσφέρει πέντε εταίροι και η Ελλάδα»!!! Κανένας δεν έχει αναφερθεί σε συγκεκριμένο αριθμό «εθνικών στρατηγείων». Δεν υπάρχει καμία ανάμειξη της Ελλάδας στο όλο ζήτημα. Και, βέβαια, το ερώτημα είναι πώς συνδέεται το ζήτημα των «στρατηγείων» με τη «διαρθρωμένη συνεργασία» που προβλέπει το «Ευρωσύνταγμα», και, γιατί, αφού τελικά συμφωνήθηκε καθοδήγηση «εθνικών» Γενικών Επιτελείων, δεν προβλέπονται «συλλογικές» διαδικασίες της ΕΕ αλλά γίνεται λόγος για «ορισμένα» στρατηγεία.

Σαν να μην έφταναν όλες αυτές οι συμμορφώσεις προς τις αμερικανικές επιταγές για τα «αυτόνομα στρατηγεία», το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των Βρυξελλών αποφάσισε ομόφωνα μια ξεχωριστή ανακοίνωση «για τις διατλαντικές σχέσεις» που κλείνει τελεσίδικα τις όποιες ευρωπαϊκές (...) προσδοκίες για ισότιμη «διατλαντική» σχέση. Οι 15 αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ έφθασαν στο σημείο να δηλώσουν δημόσια ότι «η ΕΕ και οι υπερατλαντικοί εταίροι της πρέπει να προωθήσουν ένα κοινό πλαίσιο στόχων (...) Εν προκειμένω, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σημειώνει με ικανοποίηση τις απόψεις που εξέφρασε σχετικά με το θέμα αυτό ο Πρόεδρος Μπους κατά τον πρόσφατο λόγο του στο Λονδίνο (...) Η ΕΕ χαιρετίζει τα θετικά αποτελέσματα της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε με τον υπουργό Εξωτερικών Κ. Πάουελ στις Βρυξέλλες στις 18 Νοέμβρη»!!!

«Παγκόσμιες προκλήσεις» και «στρατηγικοί στόχοι»

Η ψευδεπίγραφη «ευρωπαϊκή στρατηγική ασφαλείας» του στρατοκράτη της ΕΕ Χ. Σολάνα που εγκρίθηκε ομόφωνα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είναι, στην πραγματικότητα, «στρατηγική ασφαλείας» των ΗΠΑ στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Το κείμενο που εγκρίθηκε δεν αφήνει περιθώρια «ερμηνειών». Σύμφωνα, λοιπόν, με τους 15 αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων, «κρίσιμης σημασίας ρόλο στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και στην ασφάλεια της Ευρώπης έπαιξαν, ιδίως μέσω του ΝΑΤΟ, οι ΗΠΑ, οι οποίες, με το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, βρέθηκαν σε κυρίαρχη θέση ως στρατιωτικοί παράγοντες». Μ' άλλα λόγια, όλη η πενηντάχρονη ιστορία της ΕΟΚ/ΕΕ είναι έργο των (...) ΗΠΑ, «μέσω του ΝΑΤΟ», και της αμερικανικής «κυρίαρχης στρατιωτικής θέσης», δηλαδή της πυρηνικής ομηρίας από την Ουάσιγκτον. Αυτό, βέβαια, πρέπει να συνεχιστεί και να ενισχυθεί αφού «ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους του διεθνούς συστήματος είναι η διατλαντική σχέση, η οποία δεν εξυπηρετεί μόνον το διμερές μας συμφέρον, παρά ενισχύει και την όλη διεθνή κοινότητα. Σημαντική έκφραση αυτής της σχέσης είναι το ΝΑΤΟ». Και η περιβόητη «ευρωπαϊκή ολοκλήρωση»; Πώς αντιλαμβάνονται οι ευρωπαϊκές «μεγάλες δυνάμεις» τον παγκόσμιο ρόλο τους στον 21ο αιώνα; «Καμία χώρα δεν είναι σε θέση ν' αντιμετωπίσει τα πολύπλοκα προβλήματα της εποχής μας τελείως μόνη της», όπως αποδεικνύει η μονομερής επίδειξη ισχύος της αμερικανικής πλανηταρχίας στο Ιράκ. Γι' αυτό «αναντικατάστατη θέση κατέχει η διατλαντική σχέση. Ενεργώντας από κοινού, η ΕΕ και οι ΗΠΑ μπορούν να αποτελέσουν μια κολοσσιαία δύναμη αγαθού για τον κόσμο μας. Στόχος μας θα πρέπει να είναι μια αποτελεσματική και ισόρροπη εταιρική σχέση με τις ΗΠΑ, και αυτός ο στόχος αποτελεί ένα λόγο παραπάνω για να αναπτύξει ακόμη περισσότερο η ΕΕ τις δυνατότητές της και να βελτιώσει τη συνοχή της». Αν στην παγκόσμια ηγεμονία των ΗΠΑ προστεθούν οι «ευρωπαϊκές δυνατότητες», τότε θα δημιουργηθεί μια, όντως, «κολοσσιαία δύναμη», η οποία, βέβαια, δε θα 'ναι (...) του «αγαθού».

Οσον αφορά στη συνεισφορά της ΕΕ, οι 15 αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων ομόφωνα εκτιμούν ότι οι όποιες «διαφωνίες» με αφορμή το Ιράκ έχουν εκλείψει και ότι «οι μόνιμες ρυθμίσεις ΕΕ-ΝΑΤΟ, και ιδίως οι λεγόμενες Βερολίνο συν, ενισχύουν την επιχειρηματική ικανότητα της ΕΕ και παρέχουν το πλαίσιο για τη στρατηγική εταιρική σχέση των δύο οργανισμών στη διαχείριση των κρίσεων. Αυτό απηχεί την κοινή μας εδραιωμένη πρόθεση ν' αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του νέου αιώνα».

Το οριστικό «στρατηγικό δόγμα» της ΕΕ που αποφασίστηκε στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών καθορίζει επακριβώς τις «παγκόσμιες προκλήσεις» και τους «στρατηγικούς στόχους» των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ στον «21ο αιώνα». Σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση των Βρυξελλών, «η παραδοσιακή μας - μέχρι και τον Ψυχρό Πόλεμο - αντίληψη της αυτοάμυνας βασιζόταν στο φόβο της εισβολής. Με τις νέες απειλές που εμφανίζονται, η πρώτη γραμμή άμυνας θα είναι συχνά στο εξωτερικό. Οι νέες απειλές είναι δυναμικές. Οι κίνδυνοι διάδοσης όπλων μαζικού ολέθρου αυξάνονται συν τω χρόνω, τα δε τρομοκρατικά δίκτυα θα γίνονται ολοένα πιο επικίνδυνα αν αφεθούν ανενόχλητα. Η αποσάθρωση του κράτους και το οργανωμένο έγκλημα εξαπλώνονται (...) Το μεταψυχροπολεμικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από διαρκώς πιο ανοιχτά σύνορα, με άρρηκτα συνδεδεμένες τις εσωτερικές και τις εξωτερικές πτυχές της ασφάλειας (...) Στον αιώνα της παγκοσμιοποίησης, οι μακρινές απειλές μπορεί να είναι εξίσου ανησυχητικές όσο και εκείνες που έρχονται από πιο κοντά (...) Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να δράσουμε προτού ξεσπάσει η κρίση. Οσο νωρίτερα αρχίζει η πρόληψη των συγκρούσεων και των απειλών, τόσο καλύτερα (...) Αντίθετα με το μεγάλο και ορατό κίνδυνο που αντιμετωπίζαμε στον Ψυχρό Πόλεμο, καμία από τις νέες απειλές δεν είναι καθαρά στρατιωτική, ούτε μπορούν ν' αντιμετωπιστούν με αμιγώς στρατιωτικά μέσα. Καθεμιά χρειάζεται ένα μείγμα μέσων. Η διάδοση όπλων μαζικού ολέθρου μπορεί να αναχαιτιστεί με ελέγχους των εξαγωγών και να καταπολεμηθεί με πολιτικές, οικονομικές και άλλες πιέσεις, με ταυτόχρονη βεβαίως αντιμετώπιση και των βαθύτερων πολιτικών αιτίων.

Η αντιμετώπιση της τρομοκρατίας μπορεί να απαιτήσει ένα μείγμα ικανοτήτων συλλογής πληροφοριών και αστυνομικών, δικαστικών, στρατιωτικών και άλλων μέσων. Στα αποσαθρωμένα κράτη, μπορεί να χρειαστούν στρατιωτικά μέσα για την αποκατάσταση της τάξης, ανθρωπιστικά δε για την αντιμετώπιση της άμεσης κρίσης. Οι περιφερειακές συγκρούσεις χρειάζονται πολιτικές λύσεις, στη μετασυγκρουσιακή φάση όμως ενδέχεται να χρειαστούν στρατιωτικά μέσα και αποτελεσματική αστυνόμευση.

Τα οικονομικά μέσα εξυπηρετούν την ανασυγκρότηση, η δε μη στρατιωτική διαχείριση κρίσεων βοηθάει στην αποκατάσταση της πολιτικής διακυβέρνησης. Η ΕΕ είναι ιδιαίτερα καλά εξοπλισμένη για να ανταποκρίνεται σε τέτοιες πολύπτυχες καταστάσεις». Η Σύνοδος Κορυφής των Βρυξελλών απαριθμεί ως «κύριες απειλές» για την «Ευρώπη» την «τρομοκρατία», την «εξάπλωση των όπλων μαζικού ολέθρου», τις «περιφερειακές συγκρούσεις», την «αποσάθρωση του κράτους», το «οργανωμένο έγκλημα» και «το συνδυασμό όλων αυτών των στοιχείων που καταδεικνύει ότι κινδυνεύουμε να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια πραγματικά σοβαρότατη απειλή». Η ΕΕ εκτιμά ότι «φαίνεται πλέον απίθανο να υπάρξει μεγάλης κλίμακας επίθεση εναντίον κάποιου από τα κράτη-μέλη. Η Ευρώπη, όμως, αντιμετωπίζει νέες απειλές».

Πρώτη στον κατάλογο η «τρομοκρατία», η οποία «θέτει σε κίνδυνο ζωές, επιβάλλει μεγάλα έξοδα, επιδιώκει να υποσκάψει τον ανοιχτό και ανεκτικό χαρακτήρα των κοινωνιών μας και συνιστά αυξανόμενη στρατηγική απειλή για ολόκληρη την Ευρώπη». Πολύ περισσότερο που «συχνά διαθέτουν εντυπωσιακά μέσα». Η ΕΕ θεωρεί ότι «το τελευταίο κύμα τρομοκρατικών δραστηριοτήτων έχει παγκόσμια κλίμακα και συνδέεται με το βίαιο θρησκευτικό εξτρεμισμό. Τα αίτιά του είναι περίπλοκα, περιλαμβάνουν δε τις πιέσεις του εκσυγχρονισμού, τις πολιτιστικές, κοινωνικές και πολιτικές κρίσεις».

Μ' άλλα λόγια, η Σύνοδος Κορυφής των Βρυξελλών αποδέχεται ομόφωνα την αμερικανική εξτρεμιστική άποψη περί «θρησκευτικών και πολιτιστικών πολέμων», αναλαμβάνοντας καίρια την ευθύνη συνεργίας με τα ματωμένα σχέδια του Πενταγώνου. Γίνεται ειδική αναφορά στην «απειλή περιφερειακών συγκρούσεων» προπάντων στη Μέση Ανατολή, εκτιμώντας ότι «οι συγκρούσεις μπορούν να οδηγήσουν σε εξτρεμισμό, τρομοκρατία και αποσάθρωση του κράτους». Για την «απειλή», ειδικά, της «αποσάθρωσης του κράτους» η ΕΕ, ομόφωνα, διακηρύσσει τα εξής: «Η κακή διακυβέρνηση - η διαφθορά, η κατάχρηση εξουσίας, η αδυναμία των θεσμών και η έλλειψη λογοδοσίας - και οι εμφύλιες συγκρούσεις διαβρώνουν τα κράτη από μέσα (...) Η αποσάθρωση του κράτους είναι άκρως ανησυχητικό φαινόμενο, υπονομεύει την παγκόσμια διακυβέρνηση και επαυξάνει την περιφερειακή αστάθεια». Ολα αυτά με τη συνυπογραφή του Κ. Σημίτη και του Γ. Παπανδρέου.

Με συνοπτικές διαδικασίες...

Με συνοπτικές διαδικασίες το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των Βρυξελλών αποφάσισε μέσα σε (...) μόλις δύο ώρες όλα τα θέματα, εκτός του «Ευρωσυντάγματος», το οποίο από χτες το απόγευμα απασχολεί αποκλειστικά τη Σύνοδο Κορυφής, σε επίπεδο διμερών και πολυμερών επαφών. Οι 15 αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων αποφάσισαν το γενικό πλαίσιο της «ευρωπαϊκής δράσης για την οικονομική μεγέθυνση», που αφορά σε 29 «διευρωπαϊκά μεγάλα έργα», ορισμένα από τα οποία μπορούν να αρχίσουν «σε 3 χρόνια», αν είναι «ώριμα και μπορούν να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια» (Κ. Σημίτης).

Η σύνοδος «προώθησε» τις προτάσεις της Θεσσαλονίκης για «ελευθερία, ασφάλεια και δικαιοσύνη», δηλαδή «έλεγχο των μεταναστευτικών ρευμάτων» και «δικαστική και αστυνομική συνεργασία». Σύμφωνα με τον Κ. Σημίτη, «υπήρξε πολιτική συμφωνία για το πώς θα λειτουργήσει ο ευρωπαϊκός οργανισμός» για τη λαθρομετανάστευση. Θα υπάρξουν δύο «κέντρα» αντιμετώπισης της λαθρομετανάστευσης, ένα στην Ελλάδα και ένα στην Ισπανία.

Η σύνοδος, ομόφωνα, τονίζει «τη σπουδαιότητα των προσπαθειών των τρίτων χωρών να ανακόψουν τις ροές μεταναστευτικών ρευμάτων». Υπάρχει ειδική αναφορά στον «διάλογο των θρησκειών», όπου η ΕΕ εκφράζει «ανησυχία για την αύξηση των κρουσμάτων αντισημιτικής μισαλλοδοξίας», μετά από μια προσπάθεια της ιταλικής προεδρίας για αποκατάσταση των διαταραγμένων σχέσεων με το Ισραήλ. Οσον αφορά στη μελλοντική διεύρυνση της ΕΕ τονίζεται «ο αμετάκλητος χαρακτήρας της διαδικασίας διεύρυνσης, αναπόσπαστο μέρος της οποίας αποτελούν η Βουλγαρία και η Ρουμανία».

Στο σχέδιο συμπερασμάτων της συνόδου υπάρχει ειδική αναφορά στην Τουρκία και στην Κύπρο. Για την Τουρκία εκφράζεται «ικανοποίηση για το ρυθμό των μεταρρυθμίσεων», που «έχουν φέρει την Τουρκία πιο κοντά στην ΕΕ». Η τελική απόφαση για ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ «θα ληφθεί το Δεκέμβριο του 2004». Σε ειδική παράγραφο «το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει τη σημασία της έκφρασης πολιτικής βούλησης της Τουρκίας για τη διευθέτηση του προβλήματος της Κύπρου. Εν προκειμένω, η διευθέτηση του προβλήματος αυτού βάσει των αρχών που εκτίθενται κατωτέρω θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τις προσδοκίες προσχώρησης της Τουρκίας». Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια επανάληψη της συμφωνίας του Ελσίνκι (Δεκέμβρης 1999), όπου η Τουρκία καλείται να επιδείξει «καλή θέληση» στην επίλυση του Κυπριακού, αλλά η επίλυση του πολιτικού προβλήματος της Νήσου δε δεσμεύει την προενταξιακή πορεία της Τουρκίας προς την ΕΕ. Η σχετική, ξεχωριστή, απόφαση για την Κύπρο έχει ως εξής:

«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θεωρεί ότι υπάρχει καλή προοπτική για την επίτευξη δίκαιης, βιώσιμης και λειτουργικής διευθέτησης μέχρι την 1η Μαΐου 2004, σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, συνεπώς, παροτρύνει και πάλι όλα τα ενεχόμενα μέρη, και ιδιαίτερα την Τουρκία και την τουρκοκυπριακή ηγεσία, να υποστηρίξουν πλήρως τις προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, και, εν προκειμένω, απευθύνει έκκληση για άμεση επανέναρξη των συνομιλιών με βάση τις προτάσεις του. Η Ενωση επαναλαμβάνει ότι είναι διατεθειμένη να λάβει υπόψη της τους όρους ενός διακανονισμού, σύμφωνα με τις αρχές που αποτελούν τα θεμέλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Στο πλαίσιο αυτό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει την ικανοποίησή του για την προθυμία της Επιτροπής να βοηθήσει για την ταχεία εξεύρεση λύσης στα πλαίσια του κεκτημένου».

Σύμφωνα με τον Κ. Σημίτη, «υπάρχει παράγραφος, στην οποία τονίζεται η σημασία της έκφρασης πολιτικής βούλησης από την Τουρκία για τη λύση του Κυπριακού. Λύση, η οποία συνδέεται ευθέως με τις προσδοκίες προσχώρησης της Τουρκίας στην ΕΕ. Το σημείο αυτό θεωρούμε ότι έχει ιδιαίτερη σημασία στην παρούσα συγκυρία». Πρόκειται για κυβερνητική προπαγάνδα. Η «βούληση» υπάρχει από τη συμφωνία του Ελσίνκι, δε δεσμεύει την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας και έχει σχέση με τη «συγκυρία» αλλά όχι αυτό που υπονοεί ο πρωθυπουργός. Για την Κύπρο ο Κ. Σημίτης δήλωσε ότι «επαναλαμβάνονται οι πάγιες θέσεις της ΕΕ».

Οσον αφορά στο Ιράκ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ομόφωνα αποφάσισε ότι «η σταθερότητα στο Ιράκ συνιστά κοινό συμφέρον», τονίζοντας ότι η ΕΕ «έχει δεσμευτεί να στηρίξει την πολιτική αλλά και οικονομική ανασυγκρότηση του Ιράκ». Η ΕΕ «απευθύνει έκκληση προς όλους τους εμπλεκόμενους στο Ιράκ να εξακολουθήσουν να προωθούν τις πολιτικές διεργασίες με πειθαρχημένο και ειρηνικό τρόπο»!!!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ