ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Μάη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Οι βιομήχανοι απαιτούν πλήρη υποταγή της Παιδείας

Επίκαιρο αλλά κυρίως ακόμα πιο αναγκαίο να διεκδικηθεί σήμερα το αίτημα που διατυπώνει η ΚΝΕ
Επίκαιρο αλλά κυρίως ακόμα πιο αναγκαίο να διεκδικηθεί σήμερα το αίτημα που διατυπώνει η ΚΝΕ
Την πλήρη υποταγή του εκπαιδευτικού συστήματος στις ανάγκες των επιχειρήσεων, από το ...νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο, ζήτησε από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ ο πρόεδρός του, Οδ. Κυριακόπουλος. Η συγκεκριμένη αξίωση των βιομηχάνων τίθεται το τελευταίο διάστημα πιο επιτακτικά, αφού αποτελεί το θεμέλιο λίθο για την παραγωγή εργαζομένων κομμένων και ραμμένων στα μέτρα της καπιταλιστικής οικονομίας. Μάλιστα, ο Οδ. Κυριακόπουλος πρότεινε την αντιγραφή του αυστριακού μοντέλου, όπου, σύμφωνα με την πρόσφατη αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, τα πανεπιστήμια έγιναν αυτόνομες νομικές οντότητες, δηλαδή έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την ανάπτυξή τους και τη χάραξη στρατηγικής και το κράτος δεν έχει τον κεντρικό έλεγχο. Φυσικά, με τον τρόπο που το διατυπώνει κρύβεται η αλήθεια. Οτι δηλαδή το κράτος των καπιταλιστών θα είναι αυτό που θα ελέγχει τα πάντα. Αλλωστε, το ευρωπαϊκό κεφάλαιο έχει χαράξει τη στρατηγική του από το 1995 με τη «Λευκή Βίβλο για την Εκπαίδευση» και οι τωρινές απαιτήσεις προδιαγράφονται με μεγάλη ακρίβεια. Στη συνέχεια όλες οι μετέπειτα Συνθήκες, και ιδιαίτερα η Συνθήκη της Λισαβόνας, το 2000, έθεσαν το θέμα της διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης, της παραγωγής απασχολήσιμων για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κεφαλαίου.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ ισχυρίστηκε ότι «μια οικονομία που βασίζεται στην επιχειρηματικότητα πρέπει να έχει ρίζες σε μια κουλτούρα επιχειρηματική, που ξεκινά από το σχολείο, συνεχίζεται στο πανεπιστήμιο και διαχέεται κοινωνικά και γεωγραφικά σε κάθε νομό, δήμο και κοινότητα». Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε στη δραστηριοποίηση του ΣΕΒ στο χώρο της επαγγελματικής κατάρτισης, στο ALBA, εργαστήριο που έχει φτιάξει για να εκπαιδεύει τα αυριανά στελέχη των επιχειρήσεων, αλλά και στο πιλοτικό πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα στα σχολεία», που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας σε 150 σχολεία. Αυτό το τελευταίο αποτελεί την πιο απροκάλυπτη προσπάθεια μύησης από μικρή ακόμα ηλικία στις καπιταλιστικές «αξίες», εκπαιδεύοντας τους αυριανούς εργαζόμενους πρώτα και κύρια στο «να είναι σε θέση να συμβάλουν, ως εργαζόμενοι, στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της ανταγωνιστικότητας των φορέων που θα τους προσλάβουν», όπως έχουν αναφέρει κατά καιρούς οι εμπνευστές του προγράμματος.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ είπε πως η απελευθέρωση της ιδιωτικής Παιδείας και η καθιέρωση συστημάτων πιστοποίησης και αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες της ιδιωτικής και δημόσιας Παιδείας πρέπει να γίνει απόλυτη προτεραιότητα και στη χώρα μας. Προτείνει μάλιστα η αξιολόγηση και η ανταμοιβή των καθηγητών να γίνεται ανάλογα με την απόδοση στη διδασκαλία και την αξιολόγηση του ερευνητικού τους έργου.

Κατά τον Οδ. Κυριακόπουλο, «όλα αυτά θα βοηθήσουν ώστε η Ελλάδα να ξαναγίνει το κέντρο παιδείας και γνώσης στην ευρύτερη περιοχή. Διότι η παιδεία, εκτός από συστατικό προαπαιτούμενο της ανταγωνιστικότητας, μπορεί να γίνει και πυλώνας οικονομικής ανάπτυξης προσελκύοντας φοιτητές από τα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, με αντιστροφή της τάσης μαζικής εξόδου από τη χώρα για σπουδές».

Η χτεσινή παρέμβαση του ΣΕΒ δεν είναι άσχετη με τη χτεσινή αποκάλυψη της εφημερίδας μας για τις μπίζνες με ιδρύματα ΑΕΙ και ΤΕΙ (αναφέραμε συγκεκριμένα παραδείγματα από τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Κρήτης), που στήνουν εταιρίες οι οποίες πιστοποιούν τη γνώση χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, που μάλιστα είναι απαραίτητο προσόν για διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Δηλαδή, για συγκεκριμένες δεξιότητες, που θα μπορούσαν να παρέχονται από δημόσιο φορέα και δωρεάν, «χαρατσώνονται» με δίδακτρα και εξέταστρα τα λαϊκά στρώματα και κερδοσκοπεί το κεφάλαιο. Αυτό είναι το όραμα της εκπαίδευσης που θέλουν οι κεφαλαιοκράτες, οι οποίοι θα αποθρασυνθούν ακόμα περισσότερο αν τα λαϊκά στρώματα δεν αντιδράσουν.

ΓΣΕΕ
«Σέρνει το χορό» των ιδιωτικών πανεπιστημίων

Στην πρώτη γραμμή στην εφαρμογή των αντιλαϊκών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων, η συμβιβασμένη συνδικαλιστική πλειοψηφία του προεδρείου της ΓΣΕΕ, σε συγχορδία με το ΣΕΒ, αναλαμβάνει να προωθήσει ενεργά την πολιτική ιδιωτικοποίησης της παιδείας με την πρόταση για ίδρυση «Ακαδημίας Εργασίας», με μορφή «μη κρατικού πανεπιστημίου». Και δε μένει εκεί. Το περιεχόμενο των σπουδών στο ίδρυμα αυτό αποτελεί την πιο απροκάλυπτη εφαρμογή των επιταγών του μεγάλου κεφαλαίου, αναλαμβάνοντας να... διαπαιδαγωγήσει εργαζόμενους και συνδικαλιστές σύμφωνα με τις επιθυμίες του.

Το προεδρείο της ΓΣΕΕ προσήλθε χτες στη συνάντηση εργασίας με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με πρόταση για δημιουργία «Ακαδημίας Εργασίας» και για την ενεργό συμμετοχή στη «διά βίου εκπαίδευση», στο μοντέλο δηλαδή του περιπλανώμενου εργαζομένου, που μέσα από εναλλαγές περιόδων κατάρτισης - εργασίας - ανεργίας - επανακατάρτισης θα προσπαθεί να επιβιώσει - χωρίς δικαιώματα - στον εργασιακό του βίο.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χτες, η «Ακαδημία Εργασίας» θα στοχεύει αφ' ενός στη «συνδικαλιστική επιμόρφωση» και αφ' ετέρου «στην εκπαίδευση των εργαζομένων τόσο σε θέματα επαγγελματικής κατάρτισης όσο και γενικά θέματα». «Επιπλέον εκφράζει τη φιλοδοξία της ΓΣΕΕ να προχωρήσει στη μετεξέλιξη της Ακαδημίας σε μη κρατικό Πανεπιστήμιο, εάν και εφόσον η ελληνική Πολιτεία δημιουργήσει το ανάλογο νομοθετικό πλαίσιο», σύμφωνα με τη διατύπωση που χρησιμοποιεί, όχι απλά συμφωνώντας με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αλλά στην ουσία πρωτοστατώντας σε αυτό.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της «Ακαδημίας», όταν συμπληρώνουν κύκλους συνολικής διάρκειας 9 μηνών, οι φοιτούντες σε αυτή θα μπορούν να αποκτούν Πιστοποιητικό Συνδικαλιστικής Επιμόρφωσης, που σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ «είναι αναγνωρισμένο από οργανισμούς ευρωπαϊκών συνδικάτων ή και ΑΕΙ». Οι κύκλοι επιμόρφωσης, σύμφωνα με την πρόταση της ΓΣΕΕ, μπορούν να οργανώνονται και σε συνεργασία με ελληνικά ή ευρωπαϊκά ΑΕΙ ή με αντίστοιχους οργανισμούς των ευρωπαϊκών συνδικάτων.

Συναινετικά...

Εξερχόμενος από τη συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Χρήστος Πολυζωγόπουλος αναφέρθηκε στη σημασία της πρωτοβουλίας της ΓΣΕΕ, που όπως είπε θα συμβάλει στην προσαρμοστικότητα των νέων στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και θα υποστηρίξει δομές διά βίου εκπαίδευσης. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη συνεργασίας με το υπουργείο Παιδείας για τα ζητήματα διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την απασχόληση και την αγορά εργασίας, με στόχο τη δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής. Μετά από όλα αυτά, η ΓΣΕΕ σημειώνει στο σχετικό δελτίο Τύπου ότι έχει ως «βασικό γνώμονά της ότι η Παιδεία αποτελεί αδιαμφισβήτητο κοινωνικό αγαθό, το οποίο η Πολιτεία οφείλει να παρέχει δωρεάν και αδιακρίτως σε όλους τους Ελληνες πολίτες» και δηλώνει έτοιμη να προσέλθει στο διάλογο που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Παιδείας, αναζητώντας ουσιαστικά συναίνεση στο κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ.

Από την πλευρά της η υπουργός Παιδείας εξέφρασε, όπως ήταν αναμενόμενο, την ικανοποίησή της για τις προτάσεις της ΓΣΕΕ, αφού άλλωστε κινούνται στην κατεύθυνση της φιλελεύθερης αντίληψης για την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την απασχόληση και συμβάλλουν ακόμα περισσότερο στην προώθηση της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ.

Ο άλλος δρόμος του ΚΚΕ

Απέναντι στην ακόμα πιο ταξική, υποταγμένη στις εκάστοτε επιθυμίες του μεγάλου κεφαλαίου ακριβοπληρωμένη αμάθεια και μισοκατάρτιση που τα κόμματα του Ευρωμονοδρόμου και ο ΣΕΒ προωθούν, με τις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες στο πλευρό τους, το ΚΚΕ αντιτάσσει την Παιδεία που πηγάζει και υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Η πρόταση αντίστασης, ανυπακοής και απειθαρχίας στην πολιτική της ΕΕ που συνθλίβει δικαιώματα και κατακτήσεις και η ανάγκη διεκδίκησης μιας άλλης Παιδείας, αυτής των λαϊκών αναγκών, προβάλλει ακόμα πιο επιτακτικά. Μιας Παιδείας υποχρεωτικής, δωρεάν, με κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών από τον κρατικό προϋπολογισμό και κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικοποίησης. Παιδεία που θα περιλαμβάνει:

  • Θέσπιση ενιαίου 12χρονου δημόσιου και δωρεάν σχολείου για όλους, που θα αποτελεί συνέχεια της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και βασική προϋπόθεση για το πανεπιστήμιο και για οποιαδήποτε επαγγελματική μόρφωση.
  • Κατάργηση του διπλού δικτύου Λύκειο - ΤΕΕ και άρση κάθε μέτρου κατηγοριοποίησης - ιδιωτικοποίησης των σχολείων και των ΑΕΙ - ΤΕΙ.
  • Καθιέρωση συστήματος δημόσιων και δωρεάν επαγγελματικών σχολών, βασισμένο στα γερά θεμέλια του 12χρονου, για να εξασφαλίζεται ουσιαστική επαγγελματική μόρφωση.
  • Κατάργηση των ΤΕΕ, ΙΕΚ, ΚΕΚ και άλλων «εκπαιδευτηρίων» πρόχειρης «κατάρτισης». Αναδιοργάνωση, ενίσχυση, βελτίωση της νυχτερινής εκπαίδευσης, ώστε να αποτελεί ουσιαστική διέξοδο για τους εργαζόμενους νέους που εμποδίστηκαν να ολοκληρώσουν τη γενική τους εκπαίδευση.
  • Στον αντίποδα των προσπαθειών ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης, το ΚΚΕ καταθέτει την πρότασή του για ενιαία δημόσια δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση, αποδεσμευμένη από τα μονοπώλια, χωρίς ταξικούς φραγμούς και αντιεπιστημονικούς διαχωρισμούς των σπουδών σε κύκλους και των ιδρυμάτων σε κατηγορίες. Που θα υπηρετεί τις ανάγκες της επιστημονικής και κοινωνικής εξέλιξης και θα διαμορφώνει επιστήμονες καλλιεργημένους, με υψηλό επίπεδο ειδίκευσης και επαγγελματικής ικανότητας, να μπορούν να σκέπτονται επιστημονικά και πολυεπίπεδα. Κατάργηση κάθε είδους διδάκτρων, εξασφάλιση δωρεάν συγγραμμάτων, σίτισης και στέγασης όλων των φοιτητών.
Εικόνες από το ... μέλλον

Η εμπειρία από την είσοδο ιδιωτικών εταιριών στα σχολεία των ΗΠΑ

Από κινητοποίηση στην Αθήνα ενάντια στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας

Associated Press

Από κινητοποίηση στην Αθήνα ενάντια στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας
Διακηρυγμένος στόχος της ΕΕ σε σχέση με την εκπαίδευση είναι η ανάπτυξή της κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνει ανταγωνιστική σε σχέση με αυτή των ΗΠΑ, όπου είναι περιττό να αναφέρουμε ότι κυριαρχεί η επιχειρηματική λογική. Αξίζει όμως να θυμηθούμε ορισμένα στοιχεία σχετικά με την είσοδο ιδιωτικών εταιριών στα σχολεία των ΗΠΑ και τα αποτελέσματά της.

Ενώ οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση στις ΗΠΑ περιορίζονται τα τελευταία 10 χρόνια, τα σχολικά προγράμματα και οι δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται από εταιρικές χορηγίες έχουν αυξηθεί κατά 250%. Σε αντάλλαγμα αυτών των χορηγιών τα σχολεία επιτρέπουν στις εταιρίες να μπαίνουν στα σχολεία και στην εκπαιδευτική τους διαδικασία.

Οι εταιρίες ελέγχουν τα πάντα

Σύμφωνα με το πρόγραμμα της «Τζένεραλ Μιλς», τα σχολεία παίρνουν 10 σεντς για κάθε καπάκι προϊόντων της εταιρίας που θα στείλουν, με το σύνθημα «Προσφέρουμε στα παιδιά της χώρας δωρεάν σχολικό υλικό».

Στη δεκαετία του '90 υπήρχε μια απίστευτη αύξηση της τάξης 1.300% στις αποκλειστικές συμφωνίες μεταξύ σχολείων και εταιριών αναψυκτικών. Αποκλειστικά συμβόλαια προώθησης των προϊόντων της «Κόκα - Κόλα» ή της «Πέπσι» έχουν υπογράψει 240 σχολικές περιφέρειες, σε 32 πολιτείες.

Σ' έναν αριθμό Λυκείων το μάθημα οικονομικών παρέχεται από την «Τζένεραλ Μότορς», η οποία συγγράφει και προσφέρει τα βιβλία, καθώς και το περιεχόμενο του μαθήματος, ώστε οι μαθητές μαθαίνουν απ' αυτήν τα αγαθά του καπιταλισμού και τη μεγάλη προσφορά της στην κοινωνία.

Η «Σελ», με βίντεο που έχει φτιάξει, μαθαίνει τους μαθητές τρόπους για να έρθουν σε επαφή με τη φύση, κυρίως όμως αφού πρέπει πρώτα να γεμίσουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σ' ένα δικό της πρατήριο. Η «Μόμπιλ» παραδίδει μαθήματα προστασίας της φύσης μετά από την καταστροφή που η ίδια δημιούργησε από τη διαρροή πετρελαίου από τα πετρελαιοφόρα της εταιρίας.

Βέβαια, ο καλύτερος τρόπος για να εντυπώσεις στα μυαλά των παιδιών το λογότυπο για την προσφορά της επιχείρησης είναι το Ιντερνετ της σχολικής αίθουσας. Η ηλεκτρονική προώθηση προϊόντων, με την εταιρία να προσφέρει προγράμματα Η/Υ, με αντάλλαγμα το δικαίωμα διαφήμισης στους μαθητές, έχει αυξηθεί κατά 150%. Οκτώ εκατομμύρια μαθητές σε 12.000 αίθουσες παρακολουθούν καθημερινά το «Τσάνελ Ουάν» που εκπέμπει ειδήσεις στο σχολείο μαζί και με διαφημίσεις.

Οσο για το αποτέλεσμα όλων αυτών...

Στις ΗΠΑ 93.000.000 ενήλικοι, δηλαδή περισσότερο από ένας στους τρεις, είναι ανίκανοι να διαβάσουν τα δρομολόγια των λεωφορείων ή να γράψουν μια επιστολή. Το 70% των αποφοίτων των αμερικανικών πανεπιστημίων δεν ξέρουν ούτε μια ξένη γλώσσα. Από τους νέους μαύρους που βρίσκονται σε ηλικία σπουδών, περισσότεροι βρίσκονται στη φυλακή και λιγότεροι στα πανεπιστήμια.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ
Κινητοποιούνται ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις

Ενάντια σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης τάσσονται οι φοιτητικοί σύλλογοι που πραγματοποιούν αύριο Παρασκευή, συλλαλητήριο στη 1 το μεσημέρι στα Προπύλαια και καταδικάζουν τόσο την επικείμενη αναγνώριση των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ) όσο και τα δίδακτρα σε πολλά μεταπτυχιακά και τη - με διάφορους τρόπους - είσοδο ιδιωτικών εταιριών στις σχολές.

Σχετικές αποφάσεις έχουν πάρει οι σύλλογοι: Παντείου, Νηπιαγωγών, ΜΙΘΕ (Μεθοδολογίας της Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης), ΤΕΜΦΕ (Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών) και Ηλεκτρολόγων.

Αντίστοιχη κινητοποίηση πραγματοποιείται και στο Ηράκλειο Κρήτης, στη 1 το μεσημέρι στη Νομαρχία, με απόφαση του συλλόγου φοιτητών Φυσικού και κάλεσμα της Πανσπουδαστικής ΚΣ.

Η αναγνώριση των ΚΕΣ εκπορεύεται από την ΕΕ όπως και η κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, που στην ανώτατη βαθμίδα οριστικοποιείται από τις αποφάσεις της Μπολόνια, του Βερολίνου κτλ. Τα όποια αποπροσανατολιστικά αναφέρονται σε τέτοιου είδους αποφάσεις περί «δημοσίου αγαθού», είναι απλώς στάχτη στα μάτια όσων αγανακτούν από το ξεπούλημα της παιδείας, αφού στη μεγάλη πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ είναι απελευθερωμένη η «αγορά» Ανώτατης Εκπαίδευσης για τους ιδιώτες, πράγμα για το οποίο πιέζουν οι επιχειρηματίες και στη χώρα μας και η κυβέρνηση φαίνεται πρόθυμη να τους ικανοποιήσει. Εξάλλου, το νομικό πλαίσιο που διέπει τα ιδρύματα έχει ανοίξει ήδη, διάπλατα πάρα πολλά παράθυρα στους ιδιώτες κρατώντας απλώς κλειστή την... πόρτα, με την απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ από το Σύνταγμα.

Ψήφισμα αντίθεσης στην αναγνώριση των ΚΕΣ έβγαλε και η Σύγκλητος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μετά από πρόταση της ΠΚΣ. Επίσης φοιτητές της Κομοτηνής πραγματοποίησαν χτες πορεία διαμαρτυρίας ενάντια στην απόφαση της κυβέρνησης για τα ΚΕΣ ενώ με απόφαση του Συλλόγου Φοιτητών Νομικής, προχωράνε την Παρασκευή σε συμβολική κατάληψη της Πρυτανείας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Παράσταση διαμαρτυρίας στη γραμματεία του Πανεπιστημίου πραγματοποιούν σήμερα το πρωί και οι φοιτητές της Αλεξανδρούπολης, ενώ ανάλογη κινητοποίηση για την Παρασκευή αποφάσισαν και οι φοιτητές της Ξάνθης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ