ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΟ ΑΣΠΡΟΝΕΡΙ
«Πέταλο» θανάτου!

Επτά μαθητές νεκροί, 3 βαριά τραυματίες και 27 ελαφρά σε σύγκρουση νταλίκας με λεωφορείο. Οι ευθύνες για το νέο έγκλημα βαρύνουν τους κυβερνώντες, τωρινούς και προηγούμενους

Eurokinissi

Ηταν γύρω στις 10 χτες το πρωί, στο 274ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Αθήνας - Θεσσαλονίκης, στην περιοχή του Ασπρονερίου, μεταξύ των Καμένων Βούρλων και του Αγίου Κωνσταντίνου, όταν μια νταλίκα έφευγε από το δρόμο της και, περνώντας στο αντίθετο ρεύμα, συγκρουόταν, πλαγιομετωπικά, με λεωφορείο του ΚΤΕΛ Τρικάλων, στο οποίο επέβαιναν 37 μαθητές της Α΄ Τάξης του Λυκείου Φαρκαδώνας και 3 καθηγητές συνοδοί τους.

Σε λίγο έγινε γνωστό ότι αποτέλεσμα της σύγκρουσης ήταν να σκοτωθούν, επί τόπου, επτά δεκαπεντάχρονα παιδιά - 4 αγόρια και 3 κορίτσια - κι άλλα τρία να τραυματιστούν σοβαρά, ενώ ελαφρά τραυματίστηκαν οι υπόλοιποι 27 μαθητές και δυο καθηγητές τους. Τα πτώματα μεταφέρθηκαν, το βράδυ, για αναγνώριση, νεκροτομή και νεκροψία, στο Νομαρχιακό Νοσοκομείο της Λάρισας. Οι κηδείες τους θα γίνουν σήμερα στους τόπους που γεννήθηκαν. Δυο από τα παιδιά που τραυματίστηκαν σοβαρά μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία της Αθήνας - ο Κ. Αμπλανίδης, με ακρωτηριασμένο το αριστερό του χέρι, στο ΚΑΤ κι η Βασιλική Κιόση, με κρανιοεγκεφαλική κάκωση, στο «Γεννηματάς» - ενώ η τρίτη τραυματίας, Αρετή Γεωργίου, στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας. Οι ελαφρά τραυματίες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο της Λαμίας, όπου τους παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες.

Κάτω: Το λεωφορείο που μετέφερε τους μαθητές, λίγο μετά τη σύγκρουση με την νταλίκα

Eurokinissi

Κάτω: Το λεωφορείο που μετέφερε τους μαθητές, λίγο μετά τη σύγκρουση με την νταλίκα
Ο οδηγός της νταλίκας, Αντ. Παρδαλάκης, 60 ετών και ο οδηγός του λεωφορείου, Δημ. Πεσλής, 29 ετών, συνελήφθησαν και κρατήθηκαν στο Αστυνομικό Τμήμα Καμένων Βούρλων.

«Πάγωσε» η Ελλάδα

Το άγγελμα της είδησης «πάγωσε» ολόκληρη την Ελλάδα, αφού δεν πέρασε ούτε ενάμισης χρόνος από την τραγωδία των Τεμπών, όταν 21 δεκαεξάχρονα παιδιά, μαθητές από λύκειο του Νομού Ημαθίας, σκοτώθηκαν και πολλά άλλα τραυματίστηκαν σε σύγκρουση του λεωφορείου στο οποίο επέβαιναν με νταλίκα.

Κι ενώ όλος ο κόσμος αγωνιούσε για τους μαθητές, η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ έδιναν «σκληρή μάχη» για το κέρδισμα των «πρώτων εντυπώσεων». Η μεν έβγαλε τον εκπρόσωπό της, Θ. Ρουσόπουλο, στην τηλεόραση να πει πως, αυτή τη φορά, ο κρατικός μηχανισμός «ενήργησε γρήγορα και αποτελεσματικά», μαζεύοντας τους νεκρούς και μεταφέροντας τους τραυματίες κι έστειλε «επί τόπου» τους υπουργούς Παιδείας Μ. Γιαννάκου, Υγείας Ν. Κακλαμάνη και Δημόσιας Τάξης Γ. Βουλγαράκη, καθώς και υφυπουργούς να συντονίσουν το έργο της διάσωσης. Ο δε Γ. Παπανδρέου έσπευσε να απευθύνει, από τηλεοράσεως, λόγια συμπόνιας και παρηγοριάς στους συγγενείς των θυμάτων κι ανακοίνωσε την αποστολή κομματικού κλιμακίου από βουλευτές στον τόπο του δυστυχήματος.

Η προσπάθεια απεγκλωβισμού και διάσωσης

Eurokinissi

Η προσπάθεια απεγκλωβισμού και διάσωσης
Ομως, οι Ελληνες, αγανακτισμένοι για την επιχείρηση αποπροσανατολισμού, έριχναν την κυρίαρχη ευθύνη για τη νέα τραγωδία στους κυβερνώντες, τωρινούς και προηγούμενους. Κι αυτό για δυο, βασικούς, λόγους:

  • Πρώτον, γιατί παρά το γεγονός ότι το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών είναι πολύ πρόσφατο και άκρως «διδακτικό», οι αρμόδιοι δεν πήραν κανένα μέτρο για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών. Εβγαλαν στην Εθνική Οδό, με τις πολλές και θανατηφόρες οδικές παγίδες, ένα κομβόι από δεκάδες πούλμαν, τα οποία μετέφεραν, μάλιστα, μικρά παιδιά - είχαν ναυλωθεί 50 λεωφορεία από το Νομό Τρικάλων, ανάμεσά τους 6 από τη Φαρκαδώνα, για τη μεταφορά μαθητών γυμνασίου και λυκείου στην Αθήνα, όπου θα παρακολουθούσαν τους Παραολυμπιακούς Αγώνες - χωρίς να πάρουν κανένα ιδιαίτερο μέτρο οδικής ασφάλειας. Λες και ήταν δύσκολο να συνοδεύεται το κομβόι από την Τροχαία, ή να ληφθεί μέριμνα ώστε να μην υπάρξει συνάντηση των λεωφορείων με νταλίκες - δολοφόνους, στα επικίνδυνα σημεία της Εθνικής Οδού.
  • Δεύτερον, γιατί, παρά τις κατά καιρούς, κυβερνητικές υποσχέσεις και δήθεν δεσμεύσεις, τα έργα στην Εθνική Οδό δεν προχώρησαν, με αποτέλεσμα αυτή να παραμένει άκρως επικίνδυνη σκοτώστρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο νέος δρόμος στην κοιλάδα των Τεμπών δεν ξεκίνησε, ενώ τα έργα στο διαβόητο «Πέταλο του Μαλιακού» καρκινοβατούν, παρά το γεγονός ότι εκεί σκοτώνονται από τροχαία περί τους 100 ανθρώπους το χρόνο και σακατεύονται πολλαπλάσιοι. Η, κατόπιν εορτής, επανάληψη των ίδιων υποσχέσεων από τον σημερινό υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιά, όχι μόνο δεν πείθει, αλλά δημιουργεί αισθήματα οργής και αγανάκτησης.
Κάλεσμα αγώνα

Η Κομματική Οργάνωση Φθιώτιδας του ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους και το λαό να απαιτήσουν να εγγραφούν άμεσα οι απαραίτητες πιστώσεις στον προϋπολογισμό για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου στο «Πέταλο του Μαλιακού». Να ολοκληρωθούν άμεσα οι μελέτες και να αρχίσει άμεσα η υλοποίησή τους. Να δοθούν άμεσα πιστώσεις, για άμεσες παρεμβάσεις στο «Πέταλο», που θα βελτιώσουν την ασφάλεια του δρόμου μέχρι την οριστική κατασκευή του. «Ολα αυτά», προσθέτει ο γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Φθιώτιδας, Ν. Χαλιώτης, «να γίνουν χωρίς καμία επιβάρυνση του λαού».

Ο Τάσος Χρονάς, νομαρχιακός σύμβουλος της ΝΑΣ στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Φθιώτιδας, τονίζει την ανάγκη συντονισμού, της συσπείρωσης και του επίμονου αγώνα.

Στα 78 χιλιόμετρα του φονικού πετάλου του Μαλιακού από την αρχή του 2001 έως και τις 29 Αυγούστου 2004, 101 άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους και 344 έχουν τραυματιστεί σε 188 τροχαία δυστυχήματα. Στο πρώτο 8μηνο του 2004, οι νεκροί έφτασαν τους 33, όσους σκοτώθηκαν στο συγκεκριμένο σημείο όλο το 2001. Από τους 743 ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο δρόμο το 2003, οι 15 ήταν στο «φονικό» Πέταλο του Μαλιακού.

Στο διάστημα από 26 Ιούλη έως 29 Αυγούστου 2004 βεβαιώθηκαν 2.188 παραβάσεις, με την πλειοψηφία να αφορά στην υπερβολική ταχύτητα (1.439), σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας για το συγκεκριμένο σημείο. Σ' αυτόν το μήνα (26/7 - 29/8), σημειώθηκαν 6 τροχαία ατυχήματα, εκ των οποίων 2 θανατηφόρα με 5 νεκρούς. Οπως μάλιστα δείχνουν τα στοιχεία, οι περισσότερες παραβάσεις σημειώθηκαν την τελευταία βδομάδα του Αυγούστου (666).

Ασυνόδευτα στον «Αχέροντα»

ΗΞΕΡΑΝ ότι η Εθνική Οδός είναι ο «οδικός Αχέροντας». Κι έστειλαν χιλιάδες μαθητές να ταξιδέψουν σ' αυτή, χωρίς κανένα ιδιαίτερο μέτρο ασφάλειας. Λες και ήταν δύσκολο να βάλουν την Τροχαία να συνοδεύει το κομβόι των λεωφορείων, από τα Τρίκαλα στην Αθήνα. Λες και δεν μπορούσαν να πάρουν ειδικά μέτρα, ούτως ώστε τα λεωφορεία με τους μαθητές να μην έρθουν αντιμέτωπα με τις νταλίκες - δολοφόνους, στα επικίνδυνα κομμάτια της διαδρομής.

ΔΕΝ το σκέφτηκαν; Ναι, γιατί έχουν άλλα να σκεφτούν. Περισσότερο νοιάζονται πώς θα βρουν τρόπο να βολέψουν τα «δικά τους παιδιά», χωρίς να τους πάρουν χαμπάρι, παρά πώς θα μειωθούν οι θυσίες παιδιών της Ελλάδας στον Μολώχ της Ασφάλτου. Αλλωστε, δεν υπολογίζουν και πολύ τις παιδικές ζωές κι ας κάνουν τους ευαίσθητους και τους πονόψυχους. Αμέλησαν; Ναι, γιατί έχουν άλλα να κάνουν, για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των ισχυρών πατρώνων τους.

ΜΟΛΙΣ πριν από ενάμιση χρόνο, η πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη προειδοποιούσε. Επρεπε να είναι πιο προσεκτικοί στη διοργάνωση και τον έλεγχο των μαθητικών εκδρομών. Δεν ήταν. Επρεπε κάτι να διορθώσουν στη σκοτώστρα Εθνική Οδό. Δεν έκαναν τίποτα. Κι η νέα τραγωδία στο Ασπρονέρι ήταν απλώς θέμα χρόνου. Κατόπιν εορτής, τρέχουν και δε φτάνουν. Κάνουν πως ενδιαφέρονται, για να δικαιολογηθούν. Προσποιούνται τους απαρηγόρητους, για να ξεγελάσουν.

ΦΟΝΙΑΔΕΣ οι κυβερνώντες. Τωρινοί και προηγούμενοι. Οταν το αίμα παιδιών χύνεται, ποτάμι, στην άσφαλτο και το μέλλον της κινδυνεύει, η Ελλάδα ζητάει εκδίκηση. Οι κατάρες των χαροκαμένων δε φοβίζουν τους εγκληματίες κι οι ευχές των συμπονούντων δεν αποτρέπουν νέες τραγωδίες. Η Νέμεσις περιμένει την επίκληση των τολμηρών κι απαιτεί τη συνδρομή των γενναίων. Και σε τούτη τη μικρή γωνιά του πλανήτη Γη, υπάρχουν ακόμα τολμηροί και γενναίοι...


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πρόκειται για έγκλημα!
  • Αδιαφορία και προκλητική κωλυσιεργία των κυβερνήσεων της τελευταίας 20ετίας
  • Να ξεκινήσει άμεσα η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου

Την ανάγκη να παρθούν άμεσα μέτρα για την - όσο το δυνατό - πιο ασφαλή κατάσταση του υπάρχοντος δρόμου, με ταυτόχρονη έναρξη των έργων κατασκευής κλειστού αυτοκινητόδρομου τμήματος του «πετάλου» του Μαλιακού, τονίζει με ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, με αφορμή το χτεσινό θανατηφόρο δυστύχημα.

Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση επισημαίνεται: «Το ΚΚΕ εκφράζει την οδύνη και τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων του νέου φοβερού δυστυχήματος. Το σημερινό (σ.σ.: χτεσινό) δυστύχημα, με τους 7 νεκρούς μαθητές και τους 30 τραυματίες στην Εθνική Οδό (στο "πέταλο" του Μαλιακού), δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό. Πρόκειται για ένα ακόμη έγκλημα, αφού σε αυτό το τμήμα της Εθνικής Οδού, 40 περίπου χιλιομέτρων, τα θανατηφόρα δυστυχήματα είναι συχνό φαινόμενο. Πρόκειται για δρόμο - καρμανιόλα, χωρίς κανένα μέτρο προστασίας».

«Για πάρα πολλά χρόνια - συνεχίζει η ανακοίνωση - αγνοήθηκαν και συνεχίζουν να αγνοούνται οι προτάσεις και η απαίτηση των τοπικών φορέων της Φθιώτιδας, της Θεσσαλίας, καθώς και επιστημονικών φορέων, όπως του ΤΕΕ, που ζητούν κατασκευή νέου ασφαλούς κλειστού αυτοκινητόδρομου, με διαχωριστικό διάζωμα. Το έργο δεν πραγματοποιήθηκε με ευθύνη των κυβερνήσεων της τελευταίας εικοσαετίας, που αδιαφόρησαν με προκλητική κωλυσιεργία, συρόμενες και από τον ανταγωνισμό μεγαλοεργολάβων, με ποια μέθοδο κατασκευής θα εξασφαλιστεί το μεγαλύτερο φαγοπότι, με της χερσαίας ή της υποθαλάσσιας ζεύξης».

Και η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ καταλήγει: «Δεν υπάρχει περιθώριο για άλλη καθυστέρηση και εμπαιγμό του ελληνικού λαού. Αμεσα να παρθούν μέτρα για την όσο το δυνατό πιο ασφαλή κατάσταση του υπάρχοντος δρόμου. Ταυτόχρονα, να προχωρήσει η έναρξη των έργων κατασκευής κλειστού αυτοκινητόδρομου τμήματος του "πετάλου" του Μαλιακού. Οι φορείς και ο λαός να επαγρυπνούν, ώστε να πραγματοποιηθεί το έργο χωρίς άλλες καθυστερήσεις, χωρίς καμιά πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του λαού, χωρίς καμία μορφή ιδιωτικοποίησης και έτσι που να διασφαλίζει τους μετακινούμενους».

Μνήμες απ' τα Τέμπη

Το τραγικό δυστύχημα στο «πέταλο» του Μαλιακού ζωντάνεψε θύμησες από το μακελειό των Τεμπών, με θύματα 21 μαθητές. Το πολύνεκρο τροχαίο έγινε στις 13 του Απρίλη του 2003, όταν νταλίκα πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και συγκρούστηκε με τουριστικό λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 49 μαθητές της Α΄ Λυκείου Μακροχωρίου Ημαθίας και τρεις καθηγητές-συνοδοί, που επέστρεφαν από τριήμερη σχολική εκδρομή την οποία είχαν πραγματοποιήσει στην Αθήνα. Με τη σύγκρουση, το φορτίο της νταλίκας - κατεργασμένη ξυλεία σε μορφή «πλακών» - «έφυγε» με δύναμη και, λειτουργώντας σαν λαιμητόμος, έκοψε τις λαμαρίνες του λεωφορείου, αφαιρώντας ζωές μαθητών.

Ενάμιση χρόνο, περίπου, μετά από το πολύνεκρο τροχαίο, στην Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης, στην Κοιλάδα των Τεμπών δεν έγινε, ουσιαστικά, κανένα έργο για την ασφαλή διέλευση των οδηγών.

Υπενθυμίζουμε ότι η κατηγορία για κακούργημα, με την οποία επρόκειτο να παραπεμφθούν σε δίκη τα έξι άτομα που εμπλέκονται στην υπόθεση του πολύνεκρου τροχαίου στα Τέμπη, μετατράπηκε, με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας, σε πλημμέλημα.

Για το μακελειό των Τεμπών κατηγορούνται ο οδηγός της νταλίκας, οι δύο συνιδιοκτήτες της, εκ των οποίων ο ένας ήταν και ο υπεύθυνος φόρτωσης του φορτηγού με τις πλάκες ξυλείας, ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, εκ μέρους της οποίας είχε φορτωθεί το εμπόρευμα από το εργοστάσιό της στην Προβατώνα Εβρου, ο διευθυντής του εργοστασίου κι ένα ακόμα στέλεχος της επιχείρησης. Ο μόνος που κρατήθηκε ήταν ο 43χρονος οδηγός της νταλίκας Δημήτρης Ντόλας, ο οποίος έμεινε στις φυλακές Ιωαννίνων για 14 μήνες κι αφέθηκε ελεύθερος αφού κατέβαλε πρόστιμο 30.000 ευρώ, με τον όρο να εμφανίζεται κάθε 1η και 15η του μήνα στο Αστυνομικό Τμήμα Σερρών, ενώ του απαγορεύεται η έξοδος από την Ελλάδα.

Τραγικός απολογισμός

Σύμφωνα με την Αστυνομική Διεύθυνση Φθιώτιδας τα ονόματα των νεκρών μαθητών της τραγωδίας στα Καμένα Βούρλα είναι: Μπουραζέλης Χρήστος, Λίτσιου Αικατερίνη, Καλύβα Στεφανία, Τέλλιος Κωνσταντίνος, Σαράφη Ευγενία, Οικονομούλας Απόστολος, Καματσέλος Ιωάννης.

Σοβαρά τραυματισμένοι είναι οι: Γεωργίου Αρετή (έχει διακομιστεί στη Λάρισα), Αμπλιανίτης Κωνσταντίνος (έχει διακομιστεί στο ΚΑΤ στην Αθήνα) και Κιόση Βασιλική (έχει διακομιστεί στο Γενικό Κρατικό στην Αθήνα).

Με ελαφρά τραύματα νοσηλεύονται στη Λαμία: Σωτηρίου Κωνσταντίνα, Λίτσιου Αθηνά, Καραμάνος Δημήτριος, Αμπλιανίτη Καλιόπη, Μουράτη Κωνσταντίνα, Παρδάλη Ιφιγένεια, Ξάνθος Ιωάννης, Αθανασιάδη Ελπινίκη, Ξάνθου Παρασκευή, Τέλλιος Αθανάσιος, Αλτάνης Γεώργιος, Μακρής Γεώργιος, Μπραζιώτη Δήμητρα, Χαχόπουλος Κωνσταντίνος, Γεωργίου Αικατερίνη, Μπουζάνα Κωνσταντινιά, Ξάνθος Αθανάσιος, Βασιλειάδης Αναστάσιος, Σπυροπούλου Αννα (καθηγήτρια), Μαλέκα Σοφία (καθηγήτρια), Μυλωνάς Αριστείδης (καθηγητής), Στεργίου Κωνσταντίνος, Αθανασίου Αικατερίνη, Στεργίου Ιφιγένεια, Αυγέρη Γεωργία, Βλιώρα Ζαχαρούλα, Γεροδήμου Ελλη, Μαλέκα Ζωή, Μεριβάνη Μαρία, Πίκα Θωμαή.

Δεν τραυματίστηκαν ο οδηγός του λεωφορείου Πεσλής Δημήτρης και ο οδηγός της νταλίκας Παρδαλάκης Αντώνης.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας, συλλαλητήριο και συμβολικό αποκλεισμό της εθνικής οδού (στο ύψος της εισόδου της Λαμίας) πραγματοποιούν σήμερα στις 9 το πρωί κάτοικοι της περιοχής, δάσκαλοι, μαθητές και φορείς της περιοχής. Αυτό αποφασίστηκε χτες το απόγευμα, κατά τη διάρκεια σύσκεψης φορέων στη Νομαρχία Φθιώτιδας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ