ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συμβολή στην ιστορική αλήθεια

Στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Λάρισα και παρουσία πολλών συμπατριωτών του, παρουσιάστηκε το βιβλίο του Τριαντάφυλλου Γεροζήση «ΕΠΙΛΕΚΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ 1ης ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ ΔΣΕ ΦΛΩΡΑΚΗ - ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗ - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Γράμμος - Αγραφα - Μουργκάνα Αύγουστος - Σεπτέμβρης 1949» (έκδοση «Σύγχρονη Εποχή»). Την εκδήλωση διοργάνωσαν το Παράρτημα Λάρισας της ΠΕΑΕΑ, η Κίνηση για την Επιστήμη, τη Διανόηση, την Καλλιτεχνική Δημιουργία (ΚΕΔΙΚΑ), η «Σύγχρονη Εποχή» και το βιβλιοπωλείο «Παιδεία».

Την εκδήλωση άνοιξε η Λίτσα Ούντρια, μέλος της διοίκησης της ΚΕΔΙΚΑ, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο Τ. Καλόγηρος, πρόεδρος του Παραρτήματος Λάρισας της ΠΕΑΕΑ. Το λόγο πήρε μετά ο Χρήστος Τσιντζιλώνης, ιστορικός, πρόεδρος του Κέντρου Μελέτης Ιστορίας της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ, τονίζοντας πως το βιβλίο ανήκει στην κατηγορία του καλού βιβλίου. «Είναι άξιοι συγχαρητηρίων όσοι ασχολούνται με τον εμφύλιο πόλεμο, συμβάλλοντας ο καθένας, με τον τρόπο του, στην αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας: ότι ο ένοπλος αγώνας του λαού μας, στην περίοδο 1946 - '49, δεν ήταν απλώς ένας αγώνας δίκαιος, συνέχεια των αγώνων της περιόδου της Εθνικής Αντίστασης ενάντια στην ένοπλη επέμβαση των Αγγλων ιμπεριαλιστών, το Δεκέμβρη του 1944. Αλλά αγώνας ταξικός, αντιιμπεριαλιστικός, επαναστατικός, ενάντια στην εκμετάλλευση και καταπίεση του εργαζόμενου λαού για κοινωνική ισότητα και δικαιοσύνη, που θα άνοιγε το δρόμο για το σοσιαλισμό».

Ο συγγραφέας περιέγραψε την «κάθοδο» του Επίλεκτου Αποσπάσματος της 1ης Μεραρχίας του ΔΣΕ στο χώρο μεταξύ Καρδίτσας και Καρπενησίου, καθώς και την «άνοδο» προς την Πίνδο και την Αλβανία. Ηταν η τελευταία επιχείρηση του ΔΣΕ, για την οποία ο Τριαντάφυλλος Γεροζήσης συγκέντρωσε σημαντικά στοιχεία και τα «μπόλιασε» με μαρτυρίες και ντοκουμέντα, δίνοντας την ευκαιρία στον αναγνώστη να «ζήσει» τα γεγονότα και να γίνει αποδέκτης του μηνύματος της αγωνιστικής στάσης ζωής.

Επιστολή για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης

Επιστολή για το δημοσίευμα του «Ρ» της 2/3, με τίτλο «Αρχιτέκτονες ζητούν διακοπή εργασιών», που αφορούσε στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης λάβαμε από το γενικό γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού, Χρ. Ζαχόπουλο.

Ο γγ του ΥΠΠΟ σημειώνει ότι «με την υπό κρίση αίτηση ασφαλιστικών μέτρων δε θα κριθεί "τελεσίδικα", όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το ζήτημα της νομιμότητας των εκτελούμενων εργασιών στο τετράγωνο "Μακρυγιάννη". Η οριστική κρίση της υπόθεσης εναπόκειται στα τακτικά Δικαστήρια και όχι στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, όπου στις 25/5/2005, με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, οι αιτούντες ζητούν ως προσωρινή ρύθμιση κατάστασης την απαγόρευση συνέχισης οικοδομικών εργασιών στην περιοχή μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της αγωγής τους».

Προσθέτει, ότι το αίτημα των αρχιτεκτόνων για έκδοση προσωρινής διαταγής για «απαγόρευση μεταβολής της πραγματικής κατάστασης» στου Μακρυγιάννη, απορρίφθηκε και «οι εργασίες στο συγκεκριμένο έργο συνεχίζονται κανονικά».

Απάντηση «Ρ»: Στο δημοσίευμα η λέξη «τελεσίδικα» όπως και η φράση στην οποία περιλαμβάνεται είναι εντός εισαγωγικών, αφού έχει αποκοπεί από τη σχετική ανακοίνωση των αρχιτεκτόνων. Το συγκεκριμένο σημείο του δημοσιεύματος αναφέρει το εξής: «Το δικαστήριο παρέπεμψε την αίτηση για τις 25/5/2005 "όπου και θα κριθεί τελεσίδικα η νομιμότητα των εκτελουμένων εργασιών στου Μακρυγιάννη", παρότι οι αρχιτέκτονες ζητούσαν, εκτός από παύση των εργασιών μέχρι την έκδοση της απόφασης, να εκδοθεί και προσωρινή διαταγή, που να απαγορεύει "τη μεταβολή της πραγματικής κατάστασης στο τετράγωνο Μακρυγιάννη χωρίς νόμιμη οικοδομική άδεια"».

Είναι λοιπόν σαφέστατο στο δημοσίευμα πως άλλα ζήτησαν οι αρχιτέκτονες και άλλα αποφάσισε το δικαστήριο επί του συγκεκριμένου.

Αφιέρωμα στο Επτανησιακό Θέατρο

Δεν μπορεί παρά να επαινεθεί το πάντα εξαιρετικό πολιτιστικό και λογοτεχνικό περιοδικό της Κέρκυρας «Πόρφυρας» για το 114ο τεύχος του (Γενάρης - Μάρτης 2005). Στα ουκ ολίγα αφιερωματικά τεύχη του για κορυφαία πρόσωπα και θέματα των Επτανησιακών γραμμάτων και τεχνών (λ.χ. Κάλβος, Σολωμός), προσθέτει ένα ακόμη σημαντικότατο. Ολο το 114ο τεύχος (782 σελίδες) είναι αφιερωμένο στο Επτανησιακό Θέατρο - μια μεγάλη, μετά του Κρητικού Θεάτρου, θεατρική παράδοση, που αποτέλεσε «μοχλό» αναγέννησης του νεοελληνικού θεάτρου.

«Ο προσδιορισμός "εν τόπω δημοσίω ή ιδιωτικώ ή αγρώ" φωτίζει πανοραμικά ολόκληρη την Επτανησιακή θεατρική ζωή», έγραφε το 1964, ο Διονύσης Ρώμας, στο μελέτημά του για το Επτανησιακό Θέατρο. Παρ' ότι πέρασαν 40 χρόνια από το μελέτημα του Ρώμα, και νεότεροι μελετητές του νεοελληνικού θεάτρου (πολλοί από αυτούς συμμετέχουν στο εξαιρετικό, επιστημονικού επιπέδου, αφιέρωμα του «Πόρφυρα») διερεύνησαν και φώτισαν άγνωστες πτυχές του Επτανησιακού Θεάτρου, οι βασικές εκτιμήσεις του Ρώμα δεν άλλαξαν. Το Επτανησιακό Θέατρο, αρχικά, σε όλα τα νησιά ήταν ιταλόφωνο. Ελληνόφωνο έγινε σε διαφορετικές για κάθε νησί εποχές. Στη Ζάκυνθο τον 17ο αιώνα, Στην Κεφαλονιά τον 18ο, στην Κέρκυρα τον 19ο. Οι πρώτες παραστάσεις δόθηκαν στα τρία αυτά νησιά, σε αριστοκρατικά σαλόνια, ήταν ερασιτεχνικές. Θέατρα χτίστηκαν αργότερα. Η μελέτη της επτανησιακής θεατρικής ζωής αφορά, κυρίως, στη Ζάκυνθο, ενώ για τα άλλα νησιά είναι περιορισμένη, αφού η Ζάκυνθος πρωτοπορούσε και στην πρόζα (αστική, που παιζόταν σε σαλόνια και δημόσια κτίρια και τη λαϊκή, με τις «ομιλίες» που παίζονταν στο ύπαιθρο, πλατείες της πόλης και χωριά). Εξάλλου Ζακυνθινοί ήταν οι Γουζέλης και Μάτεσης. Πρόζα είχε και η Λευκάδα, όπου γεννήθηκε ο δραματουργός Ζαμπέλιος. Στο μουσικό θέατρο η Κέρκυρα είχε την πρωτοκαθεδρία. Γενικά το Επτανησιακό Θέατρο ταυτίζεται με το καρναβάλι (παράδοση που κληρονόμησε η Βενετία από τους Βυζαντινούς).

Στο (εικονογραφημένο με φωτογραφικά ντοκουμέντα) αφιέρωμα του περιοδικού περιλαμβάνεται συζήτηση, εφ' όλης της επτανησιακής θεατρικής ύλης, με τον Σπύρο Ευαγγελάτο και κείμενα. Μεταξύ άλλων των: Μ. Βίττι, Δ. Σπάθη, Ι. Βιβιλάκη, Γ. Πεφάνη, Πλ. Μαυρομούστακου, Β. Πούχνερ, Κ. Γεωργουσόπουλου, Ε. Αδριανού, Δ. Μουσμούτη κ.ά. Επίσης περιλαμβάνονται κείμενα για: Την ιταλική όπερα στα αγγλοκρατούμενα Επτάνησα, τις σατιρικές ζακυνθινές «ομιλίες», το λόγιο κερκυραϊκό θέατρο τον 19ο αιώνα, άγνωστα κεφαλονίτικα θεατρικά έργα (δημοσιεύεται και το κωμειδύλλιο του Ζακύνθιου Πίου Λ. Μαρτζώκη «Το τύμπανον και η σάλπιγξ»), το θέατρο στο μεσοπολεμικό Αργοστόλι κ.ά. και επτανησιακή θεατρική βιβλιογραφία.


Α. Ε.

«Εθνική» αποστολή!

Και τώρα μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι! Τι κι αν όλα γύρω μας είναι πιεστικά και στενάχωρα; Αρκεί που καταλήξαμε στο άσμα που θα μας εκπροσωπήσει στη Γιουροβίζιον. Τη μέγιστη «εθνική αποστολή» ανέλαβε η Ελενα Παπαρίζου, η οποία θα παρουσιάσει στο Κίεβο το «My Number One». Ασμα, που, όπως και τα δύο άλλα, που τελικώς δεν προκρίθηκαν, έχει κατασκευαστεί σύμφωνα με τις αρχές της «παγκοσμιοποιημένης» μουσικής και γλωσσικής ομοιομορφίας που διέπουν το διαγωνισμό. Είναι, βέβαια, καθαρό ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση των πολυεθνικών μόνο τέτοιος «πολιτισμός» θέλει να παράγεται και να προωθείται. Η ελληνική συμμετοχή σ' αυτό το μουσικο-τηλεοπτικό κακέκτυπο ανάγεται για άλλη μια φορά (ας θυμηθούμε τα περσινά πανηγύρια με τον «Sakis») σε «εθνικό στόχο», σε «εθνική υπόθεση». Μόνο, που εθνικό είναι το αληθινό και όχι το κάλπικο...

Εκδήλωση στο Χαλάνδρι

Το «Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο» (Φιλικής Εταιρείας και Τομπάζη 18) τιμά τη Δευτέρα (7 μ.μ.) την Ζωή Ψαρρού, για τα 25 χρόνια προσφοράς της γκαλερί «Χρυσόθεμις» στα εικαστικά δρώμενα της πόλης. Στην εκδήλωση θα μιλήσει ο Παν. Γράββαλος, καθώς και οι: Π. Ζουμπουλάκης, Σπ. Κουρσάρης, Εύα Μελά, Κ. Παπατριανταφυλλόπουλος και Τ. Σιδέρης. Αποσπάσματα από τη «Χρυσόθεμι» του Γιάννη Ρίτσου θα διαβάσει η ηθοποιός Λήδα Δημητρίου, ενώ ο Πέτρος Πανδής θα ερμηνεύσει δύο τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Στο πιάνο ο Βασίλης Παπαδόπουλος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ