Ο «Ρ» παρουσιάζει σήμερα στοιχεία, που αποδεικνύουν ότι η διοίκηση του Δήμου Αθηναίων αποτελεί την ...«πρωτοπορία» - στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - στην υλοποίηση των αντεργατικών κατευθύνσεων της κυβέρνησης. Αρωγοί σ' αυτό το «έργο», οι παρατάξεις που πρόσκεινται σε ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ
Eurokinissi |
Η αύξηση της τοπικής φορολογίας, η εφαρμογή των νέων εργασιακών σχέσεων, η ένταση της αστυνόμευσης με τη δημιουργία της Δημοτικής Αστυνομίας, είναι χαρακτηριστικά στοιχεία της εφαρμογής σε επίπεδο δήμων - από τις διοικήσεις που στηρίχτηκαν από ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ - των πολιτικών των κυβερνήσεων των δύο μεγάλων κομμάτων κατά την τελευταία δεκαπενταετία. Πλέον, η Τοπική Αυτοδιοίκηση μετατρέπεται σε θεσμό που στέκεται πλάι στο αστικό κράτος και όχι σαν θεσμός στην υπηρεσία του λαού.
Πρωτοπόρος σ' αυτήν τη διαδικασία είναι ο Δήμος Αθηναίων και η διοίκησή του, με επικεφαλής την δήμαρχο Ντ. Μπακογιάννη. Εκεί βρίσκεται το πρόσφορο πεδίο για την εφαρμογή των πολιτικών εκείνων επιλογών, που καθιστούν την Αυτοδιοίκηση φορομπήχτη και φορέα αντεργατικών κατευθύνσεων. Συγκεκριμένα:
ICON |
Eurokinissi |
Η λογική της ανταποδοτικότητας είναι κυρίαρχη για τη διοίκηση του Δήμου. Σε κάθε παρεχόμενη κοινωνική υπηρεσία, οι δημότες, οι εργαζόμενοι, θα πρέπει να πληρώσουν, μιας και επιβάλλονται είτε τροφεία, είτε άλλοι ανταποδοτικοί φόροι.
Συγκεκριμένα:
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η διοίκηση - και οι υπόλοιπες παρατάξεις πλην της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» - αποδέχονται τις νέες αρμοδιότητες χωρίς να συνοδεύονται από τους αντίστοιχους πόρους.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Δημοτικής Αστυνομίας, όπου οι 495 νεοπροσληφθέντες δημοτικοί αστυνομικοί κοστίζουν 12 εκατ. ευρώ, ενώ η επιχορήγηση από το υπουργείο Εσωτερικών ανέρχεται στα 6,6 εκατ. ευρώ.
Οι δημοτικές επιχειρήσεις υποκαθιστούν το δήμο για να παίρνουν προγράμματα από την ΕΕ. Για παράδειγμα, το Κέντρο Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Δήμου Αθηναίων πήρε 60.000 ευρώ για τα εξής προγράμματα: «Συμπεριφορά - Επικοινωνία των υπαλλήλων του Δήμου με το κοινό» (!) και «Σύγχρονες τάσεις δημιουργικού "μάνατζμεντ" (!) στους ΟΤΑ»!
Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει και στις έμμεσες ιδιωτικοποιήσεις. Δηλαδή, στην ανάθεση έργων σε ιδιώτες, τη στιγμή που θα μπορούσε να τα εκτελέσει η αντίστοιχη δημοτική υπηρεσία. Χαρακτηριστικό είναι ότι για μια εργασία, όπως είναι το κλάδεμα των δέντρων, που η διοίκηση την ανέθεσε, για το 2003, σε ιδιωτική εταιρία, το κόστος άγγιζε τα 200 εκατ. δραχμές (589.410 ευρώ)! Και στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, όμως, αποφασίστηκε η προκήρυξη διαγωνισμού για την αποχλόαση 1.000 στρεμμάτων σε όλη την Αθήνα.
Τέλος, να σημειωθεί ότι κοινόχρηστοι χώροι που έχουν δεσμευτεί για σχολική στέγη, χάνονται, διότι δεν πληρώνονται οι αποζημιώσεις. Και αυτό όταν το 26% των σχολείων λειτουργεί με διπλοβάρδια. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως του Δήμου, μόνο 13 χώροι που έχουν χαρακτηριστεί ως «χώροι σχολείων», από τους συνολικά 83, έχουν χαρακτηριστεί ή έχουν χτιστεί. Για τους υπόλοιπους υπάρχουν εκκρεμότητες. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του 1ου ΤΕΕ (3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού), για το οποίο ο ιδιοκτήτης έχει προχωρήσει αίτηση ακύρωσης των πράξεων που χαρακτηρίζουν το χώρο ως σχολείο, ή ακόμη του 83ου Νηπιαγωγείου, στο χώρο του οποίου είχε ήδη... χτιστεί πολυκατοικία!
Με γοργά βήματα προωθούνται στο Δήμο Αθηναίων οι νέες εργασιακές σχέσεις. Η καταστρατήγηση κάθε εργατικής κατάκτησης εφαρμόζεται πλήρως, ενώ γίνονται συνεχώς προσλήψεις με συμβάσεις για δύο, τρεις ή και περισσότερους μήνες, καθώς εφαρμόζεται η μερική απασχόληση. Η διοίκηση, αντί να «πληρώσει» τις κενές θέσεις εργασίας με μόνιμο προσωπικό, προτιμά να προσλαμβάνει εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, τους οποίους και κρατά ομήρους.
Συγκεκριμένα, και μόνο για τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2005, στο Δήμο προσλήφθηκαν 860 εργαζόμενοι, είτε με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, είτε με μερική απασχόληση και σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου!
Στον τομέα της καθαριότητας, λίγο πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, προσλήφθηκαν εργαζόμενοι με δίμηνες συμβάσεις εργασίας. Από τότε έχουν ανανεωθεί τουλάχιστον δύο φορές οι συμβάσεις τους. Συγκεκριμένα, στις 6 Δεκέμβρη 2004, ανανεώθηκαν οι συμβάσεις 315 εργαζομένων (265 εργάτες καθαριότητας και 50 οδηγοί), για δύο μήνες, διότι - όπως αναφέρει το σχετικό εισηγητικό - θα έπρεπε η Αθήνα να «είναι καθαρή» στη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών. Στις 9 Μάρτη, με το αιτιολογικό ότι η μεταφορά υλικών από διάφορους χώρους στο χώρο τελικής διάθεσης δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί από το ήδη υπάρχον προσωπικό, υπογράφτηκαν νέες συμβάσεις, συνολικής διάρκειας 90 ημερών (τρεις μήνες), αυτή τη φορά για 340 εργαζόμενους (290 εργάτες και 50 οδηγοί).
Το εξωφρενικό, όμως, έγινε στην υπηρεσία κηποτεχνίας και πρασίνου. Εκεί, η διοίκηση θα προσλάβει 80 εργαζόμενους, τους οποίους θα χρησιμοποιεί όσες μέρες και όσες ώρες η υπηρεσία επιθυμεί. Δηλαδή, κατά βούληση! Συγκεκριμένα, για την εκτέλεση μελέτης για τις φυτοτεχνικές εργασίες σε λόφους, πλατείες και άλση, η υπηρεσία θα προσλάβει προσωπικό με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, μέχρις ότου ολοκληρωθεί η μελέτη. Πρόκειται για 66 δενδροανθοκηπουρούς, 8 οδηγούς, 6 μαραγκούς, 2 σιδηρουργούς και έναν υδραυλικό και, όπως αναφέρεται, «ο Δήμος Αθηναίων διατηρεί το δικαίωμα οι ημέρες εργασίας να μην είναι συνεχόμενες και να καθορίζονται με βάση τις ανάγκες της Υπηρεσίας».
Τέλος, στις 28 Μάρτη, το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε - και παρά την αντίθεση της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» - την πρόσληψη 440 εργατών για 12 μήνες, που ο εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας του καθενός θα είναι ...20 ώρες! Δηλαδή, μισή δουλιά. Από αυτούς οι 250 εργαζόμενοι θα είναι στην καθαριότητα και οι 91 στο πράσινο. Από αυτό γίνεται σαφές ότι οι ελλείψεις προσωπικού είναι τεράστιες. Και όμως, η διοίκηση προτιμά να προσλαμβάνει εργαζόμενους με συμβάσεις χρόνου και μερική απασχόληση, παρά να καλύψει τις μόνιμες θέσεις εργασίες.
Το ίδιο ισχύει και στον Οργανισμό Νεολαίας και Αθλησης (ΟΝΑ), όπου 17 από τους γυμναστές είναι συμβασιούχοι. Και αυτό, τη στιγμή που, αν και προβλέπονται 80 θέσεις μόνιμων γυμναστών, ο δήμος έχει αυτή τη στιγμή μόνο 37! Αντί λοιπόν, να καλύψει και τις υπόλοιπες κενές θέσεις του μόνιμου προσωπικού, προσλαμβάνει συμβασιούχους για την εκπλήρωση των διάφορων αναγκών...
Σε προέκταση της ΕΛ.ΑΣ., μετατρέπεται η Δημοτική Αστυνομία. Η διοίκηση του Δήμου Αθηναίων, με πρόσχημα τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, προχώρησε στην πρόσληψη 495 επιπλέον δημοτικών αστυνομικών, οι οποίοι ενίσχυσαν τους 170 που ήδη υπήρχαν στην υπηρεσία. Το αποτέλεσμα ήταν η Δημοτική Αστυνομία να γιγαντωθεί με τη δημιουργία 7 Αστυνομικών Τμημάτων, 1 για κάθε Δημοτικό Διαμέρισμα. Πέρα, όμως, από την αριθμητική αύξηση της Δημοτικής Αστυνομίας, υπάρχει και αύξηση ...αρμοδιοτήτων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της «αναβάθμισης», από πλευράς αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας, είναι η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (9.12.2004) για την κοινή δράση ΕΛ.ΑΣ. και Δημοτικής Αστυνομίας. Το μνημόνιο, που υπέγραψαν η δήμαρχος Αθηναίων Ντ. Μπακογιάννη και ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Γ. Βουλγαράκης, προβλέπει μεταξύ άλλων:
Το μνημόνιο υπογράφτηκε, χωρίς καν να έχει συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και μόνον ο επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», Σπύρος Χαλβατζής, αντέδρασε, ζητώντας από τη διοίκηση να έρθει το θέμα στο Συμβούλιο, κάτι που ουδέποτε έγινε. Το παραπάνω μνημόνιο κάνει σαφή την κατεύθυνση που παίρνει πλέον η Δημοτική Αστυνομία και αυτή είναι η ανάληψη όλων των παράπλευρων δραστηριοτήτων της ΕΛ.ΑΣ., ώστε η τελευταία να έχει «ελεύθερο πεδίο» στο ...«έργο» της καταστολής του εργατικού - λαϊκού κινήματος.
Το αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών, ήταν η δημιουργία των Τοπικών Συμβουλίων Πρόληψης της Παραβατικότητας, με τα οποία τέθηκε από το Δήμο Αθηναίων σε εφαρμογή ο νόμος 2713/99, που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και προβλέπει τη σύσταση «Συμβουλίων Πρόληψης της Εγκληματικότητας» (ΣΠΕ) για κάθε Δήμο άνω των 3.000 κατοίκων. Ενδεικτικά του τι προβλέπει ο εν λόγω νόμος είναι τα όσα αναφέρονται στο άρθρο 3, ότι «τα ΣΠΕ, στα πλαίσια της συνεργασίας τους με τις τοπικές αστυνομικές αρχές, υποχρεούνται να γνωστοποιούν σε αυτές πληροφορίες και στοιχεία που περιέρχονται σε αυτά και σχετίζονται με την εγκληματικότητα»!
Ετσι, τα Τοπικά Συμβούλια που δημιουργεί ο Δήμος της Αθήνας, σύμφωνα με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα «μεριμνούν για τη βράβευση αστυνομικών, άλλων δημόσιων λειτουργών και ιδιωτών που εκδηλώνουν ιδιαίτερο ζήλο και καταβάλλουν ιδιαίτερες προσπάθειες στην πρόληψη και καταστολή της εγκληματικότητας στο συγκεκριμένο Δημοτικό Διαμέρισμα».
Επιπλέον, ανάμεσα στις υποχρεώσεις των συμβουλίων, είναι να «συντάσσουν ετήσια έκθεση για την κατάσταση της εγκληματικότητας στο χώρο δράσης τους και αξιολογούν την αποτελεσματικότητα των ληφθέντων μέτρων πρόληψης» και να «προτείνουν αρμοδίως μέτρα αντεγκληματικής πολιτικής»! Η μόνη παράταξη που αρνήθηκε όχι μόνο τη σύστασή τους, αλλά και δεν έβαλε εκπροσώπους στα Τοπικά Συμβούλια, ήταν η «Συμπαράταξη για την Αθήνα». Ολες οι άλλες παρατάξεις όρισαν αντιπροσώπους στα συμβούλια.