Τα πρώτα επίσημα στοιχεία για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνετρίβη το αεροσκάφος δημοσιοποιήθηκαν χτες
Με σβηστούς και τους δύο κινητήρες, λόγω εξάντλησης των καυσίμων, κατέπεσε στην περιοχή του Γραμματικού το μοιραίο «Μπόινγκ» της κυπριακής ιδιωτικής εταιρίας «Ηλιος», παρασύροντας στο θάνατο 121 ανθρώπους.
Αυτό προκύπτει από το πρώτο προκαταρκτικό πόρισμα που παρέδωσε χτες ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας (ΕΔΑΑΠ) Ακριβός Τσολάκης στην ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών. Στο δισέλιδο ενημερωτικό σημείωμα που δόθηκε στη δημοσιότητα από το υπουργείο, καταγράφονται τα πρώτα στοιχεία που έχουν αξιολογήσει οι Ελληνες και ξένοι εμπειρογνώμονες, μετά την αποκωδικοποίηση των δύο «μαύρων» κουτιών του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με αυτά, όπως αναφέρονται επί λέξει στην επιστολή:
Στην επιστολή γίνεται λόγος και για δύο ενδείξεις: Οτι υπήρξε τεχνική ανωμαλία στο σύστημα συμπίεσης του αεροσκάφους. «Εάν τούτο συνέβη - αναφέρεται στο έγγραφο - τότε θα είχε επίπτωση στη φυσική κατάσταση των επιβατών και του πληρώματος».
Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις ότι τουλάχιστον ο δέκτης του συστήματος επικοινωνίας (ασύρματος) λειτουργούσε τα τελευταία 30 λεπτά της πτήσης, καθότι έχουν καταγραφεί συνομιλίες άλλων αεροπορικών εταιριών, οι οποίες εξετάζεται. Τα μέλη της Επιτροπής ερευνούν εάν η συσκευή επικοινωνίας είχε παραμείνει στη συχνότητα της Λευκωσίας.
Στην επιστολή αναφέρεται ακόμη ότι στη διερεύνηση ενός αεροπορικού ατυχήματος υπεισέρχονται πολυάριθμοι παράγοντες, οι οποίοι χρήζουν εξονυχιστικής διερεύνησης για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Μεταξύ αυτών των παραγόντων είναι η τοξικολογική έκθεση των ιατροδικαστών, η διερεύνηση των ευρημάτων από την κατασκευάστρια εταιρία, οι καταθέσεις από όλους τους εμπλεκόμενους, στοιχεία για τη συντήρηση και τη λειτουργία του αεροσκάφους, καθώς και στοιχεία για το φορέα, το πλήρωμα, το τεχνικό προσωπικό κλπ., αλλά και στοιχεία που θα προκύψουν από την αναπαράσταση της πτήσης.
Αφού πέρασαν εννιά μέρες μετά το τραγικό δυστύχημα και αφού φρόντισε να διοχετεύσει κάθε λογής σενάριο σχετικά με την υπόθεση, μόλις χτες προχώρησε σε επίσημη ενημέρωση διά του κυβερνητικού εκπροσώπου...
Eurokinissi |
Την ίδια στιγμή που γύρω από τους κυβερνητικούς χειρισμούς δημιουργούνταν πλήθος σεναρίων, ακόμα και εντολή κατάρριψης του μοιραίου αεροσκάφους, η κυβέρνηση απέφυγε να πάρει οποιαδήποτε θέση. Αλλά ακόμα και χτες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απέφυγε να τοποθετηθεί κατηγορηματικά σε συγκεκριμένο ερώτημα που τέθηκε από δημοσιογράφο, για το αν δόθηκε από τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή «εντολή για κατάρριψη του αεροσκάφους», δηλώνοντας: «Από το ίδιο κιόλας απόγευμα, απάντησα στο ερώτημα που μου θέτετε. Δεν έχει αλλάξει τίποτα από τότε». Βέβαια, στις 14 Αυγούστου, ο Θ. Ρουσόπουλος είχε δηλώσει ότι δεν «υπήρξε κατάρριψη του αεροσκάφους», χωρίς και τότε να ξεκαθαρίσει, αν υπήρξε ή όχι πρωθυπουργική εντολή κατάρριψης.
ICON |
Πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι ο Θ. Ρουσόπουλος, σε αντίθεση με τις δηλώσεις που είχε κάνει έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, όταν και απέφυγε να αναφερθεί σε εμπλοκή του ΝΑΤΟ στην επιχείρηση με το κυπριακό «Μπόινγκ», δήλωσε ότι «το σχέδιο κινήθηκε με βάση τα προβλεπόμενα». Είχαν προηγηθεί οι πληροφορίες που διέρρεαν από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, ότι την επιχείρηση την παρακολούθησε και το ΝΑΤΟικό στρατηγείο της Νάπολης. Ο ίδιος, πάντως, δεν αναφέρθηκε καθόλου στην εμπλοκή των «Mirage 2000» στην επιχείρηση, κάτι εξάλλου που δεν είχε κάνει από την πρώτη στιγμή, αφού η επίσημη κυβερνητική ενημέρωση έκανε λόγο για εμπλοκή μόνο δυο «F-16».
Οπως υποστήριξε ο Θ. Ρουσόπουλος, ο κρατικός μηχανισμός «εργάστηκε με αυτοθυσία και επαγγελματισμό», αλλά την ίδια στιγμή έσπευσε να προσθέσει ότι «εάν διαπιστωθεί η οποιαδήποτε παράλειψη ή ολιγωρία, η κυβέρνηση, όχι μόνο δε θα την καλύψει, αλλά θα βοηθήσει να βρεθεί και να επιβληθεί τιμωρία».
Σε ειδικότερη ερώτηση, σχετική με τα 30 λεπτά που μεσολάβησαν από την είσοδο του αεροσκάφους στον ελληνικό εναέριο χώρο έως την ενημέρωση του κρατικού μηχανισμού, ο Θ. Ρουσόπουλος παρέπεμψε στην ανακοίνωση που εξέδωσε η ΥΠΑ στις 19 Αυγούστου, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Ο διοικητής της ΥΠΑ Δ. Σταμάτης έδωσε έγγραφη εντολή να καταγραφούν σε επίσημη αναφορά όλες οι ενέργειες των υπαλλήλων και τα στοιχεία που προκύπτουν από τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και από τα τέσσερα ραντάρ που κατέγραψαν την πορεία του μοιραίου αεροσκάφους».
ICON |
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος διέψευσε κατηγορηματικά τις πληροφορίες περί εντολής του Κ. Καραμανλή για καθαίρεση της ηγεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας λόγω ολιγωρίας στην αντιμετώπιση της αεροπορικής τραγωδίας. Αναφορικά με την παρουσία ερευνητών του «Δημόκριτου» στην περιοχή του δυστυχήματος, ο Θ. Ρουσόπουλος δήλωσε: «Βρέθηκαν στον τόπο της τραγωδίας, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς κανονισμούς, προκειμένου να ελέγξουν τυχόν διαρροή ραδιενέργειας. Υπάρχουν κάποια ραδιενεργά υλικά σε τμήματα του αεροσκάφους, ώστε να έχει πολύ μεγαλύτερη αντοχή η άτρακτος».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις πληροφορίες περί ενοικίασης αεροσκαφών από την «Ολυμπιακή» χωρίς προηγούμενο τεχνικό έλεγχο, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επισήμανε ότι η ΟΑ παγίως «κάνει τεχνικό έλεγχο, όπως διεθνώς προβλέπεται, σε όλα τα αεροσκάφη που χρησιμοποιεί».
Eurokinissi |
Επιπλέον, στην Ασφάλεια αναμένεται να καταθέσουν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που είχαν βάρδια την Κυριακή 14 Αυγούστου. Οι καταθέσεις τους θα περιληφθούν στη δικογραφία που θα αποσταλεί στην Εισαγγελία.
Συνεχίστηκε και χτες στην Ιατροδικαστική Υπηρεσία η διαδικασία της ταυτοποίησης των θυμάτων της πτώσης του κυπριακού «Μπόινγκ». Μέχρι στιγμής, έχουν ταυτοποιηθεί 56 άτομα, ενώ συνεχίζεται η τοξικολογική έρευνα για τον τυχόν εντοπισμό διάφορων δηλητηρίων, όπως είναι τα πτητικά αέρια, δηλητηριώδεις ουσίες, αλλά και τοξικολογικές εξετάσεις ρουτίνας. Η διαδικασία της εργαστηριακής ταυτοποίησης είναι δύσκολη διότι χρειάζεται η διασταύρωση του γενετικού υλικού των θυμάτων, με αυτό των συγγενών. Οι τοξικολογικές εξετάσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν αύριο Τετάρτη.
Μιλώντας για τις επιπτώσεις της υποξαιμίας στον ανθρώπινο οργανισμό (σ.σ. κάτι που συμβαίνει σε περίπτωση αποσυμπίεσης), ο ιατροδικαστής Ν. Καρακούκης τόνισε στο «ΣΚΑΪ» πως υπάρχει μια ταχύτατη μετάπτωση από τη φυσιολογική κατάσταση στην κατάσταση της αδυναμίας εκτίμησης. Επισήμανε ότι είναι δύσκολο έως αδύνατο να εξαγάγει η ιατροδικαστική έρευνα συμπέρασμα για τον αν υπήρξε υποξαιμία σε περίπτωση που, τεχνικά, βεβαιωθεί ότι υπήρξε αποσυμπίεση.
Εντονη είναι η πολιτική αντιπαράθεση που έχει προκαλέσει στην Κύπρο το δυστύχημα με το αεροσκάφος της «Ηλιος». Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Ν. Αναστασιάδης, ζήτησε χτες τον άμεσο διορισμό ανεξάρτητων ποινικών ανακριτών για διερεύνηση τυχόν ευθυνών ή παραλείψεων των ιδιοκτητών, της διοίκησης και της διεύθυνσης της «Ηλιος», αλλά και του τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας.
Ο πρόεδρος του ΚΣ ΕΔΕΚ Γ. Ομήρου, σε δηλώσεις του για την πτώση του αεροπλάνου, έκανε λόγο για έγκλημα εκ προμελέτης, προσθέτοντας ότι δε θα υπάρξει ανοχή τυχόν διαπλοκής στους κάθε λογής κερδοσκόπους. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Συγκοινωνιών και Εργων της Κυπριακής Βουλής, Ν. Ποττοκοπίτης, τόνισε χτες σε δηλώσεις του πως ενδιαφέρει τον κόσμο να μάθει, κατά πόσο δόθηκε σωστά η άδεια στην «Ηλιος», πότε δόθηκε και κάτω από ποιες συνθήκες, όπως επίσης και αν τηρήθηκαν οι κανονισμοί ασφαλείας.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γ. Περδίκης ζήτησε τη σύσταση ανεξάρτητης διερευνητικής επιτροπής υπό τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσσο Παπαδόπουλο, για να εντοπιστούν τυχόν πολιτικές ευθύνες.
Ο Χ. Θράσου, υπουργός Συγκοινωνιών της Κύπρου, δήλωσε στο ΡΙΚ πως θα γίνει σε βάθος έρευνα στα βιβλία της «Ηλιος» και στην Πολιτική Αεροπορία για τους ελέγχους που γίνονταν στα αεροσκάφη και θα καταλογιστούν ευθύνες. Σχολιάζοντας τις επικρίσεις σε βάρος της Πολιτικής Αεροπορίας, σύμφωνα με τις οποίες ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας είχε επισημάνει κενά και αδυναμίες στη λειτουργία της, υπογράμμισε ότι αυτές έγιναν το 2002. Το 2005 οι Συνδυασμένες Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας ανέφεραν πως έχει σημειωθεί πρόοδος στη λειτουργία της.
Ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ και πρώην υπουργός Συγκοινωνιών της Κύπρου Α. Νεοφύτου δήλωσε πως δεν έχει καμιά σχέση με την εταιρία «Ηλιος» και τη μητρική της «Libra» και επέκρινε την κυβέρνηση του Τ. Παπαδόπουλου διότι δε φρόντισε να αυτονομηθεί το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας.
Ο πρώην υπουργός Συγκοινωνιών της Κύπρου Λ. Ιεροδιακόνου τόνισε ότι επί θητείας του δόθηκε μόνο άδεια λειτουργίας της «Ηλιος» με βάση την οικονομική της βιωσιμότητα. Η άδεια για πραγματοποίηση των πτήσεων δόθηκε αργότερα από την ανεξάρτητη αρχή έκδοσης αδειών για τις αεροπορικές μεταφορές.
Βλάβη σε αεροπλάνο «Boeing 737» των «Ολυμπιακών Αερογραμμών», την Κυριακή, ταλαιπώρησε 126 επιβάτες. Το αεροπλάνο επρόκειτο να αναχωρήσει από Λάρνακα για Θεσσαλονίκη στις 11.50 και τελικά αναχώρησε για Θεσσαλονίκη, μετά τις 18.00.
Εξάλλου, ένδειξη για ενδεχόμενη φωτιά σε κινητήρα διαπίστωσε ο πιλότος της πτήσης 277 της «Aegean Airlines» από Χίο για Αθήνα, λίγο μετά την απογείωση. Το αεροπλάνο επέστρεψε στο αεροδρόμιο του νησιού.
Αλλο αεροσκάφος της εταιρίας αναχώρησε από Αθήνα για να πάρει τους επιβάτες, ενώ στη Χίο μετέβη κλιμάκιο τεχνικών.
Το περασμένο Σάββατο, αεροσκάφος της βρετανικής αεροπορικής εταιρίας τσάρτερ «Astreus», που μετέφερε 144 επιβάτες, έκανε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Βρέστης, στη Γαλλία, εξαιτίας προβλήματος που παρουσιάστηκε στη βαλβίδα του συστήματος αποσυμπίεσης. Το αεροπλάνο πραγματοποιούσε πτήση από τη Μινόρκα των Βαλεαρίδων νήσων στο Λιντς της Μ. Βρετανίας.
Στις 18 Αυγούστου αεροσκάφος της τουρκικής εταιρίας «Fly Air» πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στη Βουδαπέστη μετά από βλάβη στον ένα κινητήρα. Εκτελούσε την πτήση Ιστανμπούλ - Βρυξέλλες.
Ρεπορτάζ: Γιώργος ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ, Παναγιώτης ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ