ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Οχτώβρη 2006
Σελ. /28
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
Ημιτελείς κινηματογραφικές συμφωνίες!

Αχ, αυτός ο κόσμος της αστικής και της μικροαστικής τέχνης! Ενώ είναι τόσο κοντά στην αλήθεια, δεν τολμάει να την αποκαλύψει ολόκληρη, με αποτέλεσμα να στερούνται οι θεατές τη γνώση, αλλά να μειώνεται και το ίδιο το έργο της.

Αφορμή για τις παραπάνω ...πικρές σκέψεις είναι τρεις πολύ καλές ταινίες, που βγαίνουν από σήμερα στους κινηματογράφους. Και οι τρεις, «Τα Παιδιά των Ανθρώπων», του Αλφόνσο Κουαρόν, «Sophie Scholl», του Μαρκ Ρόδεμαουντ και η ταινία «Γύρνα Πίσω» του Πέδρο Αλμοδόβαρ, είναι γεμάτες αρετές, όμως, κάπου - και οι τρεις - σκοντάφτουν. Η πρώτη στη μεταφυσική της. Η δεύτερη στην πολιτική ατολμία της. Και η τρίτη στην άχρωμη πολιτικά και κοινωνικά ηθογραφία της.

Ενδιαφέρουσα είναι και η ταινία του Αντριου Μποζάλσκι, «Funny Ha, Ha». Γιατί έχει καλές ερμηνείες και προσπαθεί να μεταφέρει το καθημερινό «τίποτα» και τον πραγματικό χρόνο στον κινηματογράφο. Στη συνέχεια περνάμε στα γνωστά! Η «Lady in the Water», του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, ένα φανταστικό (φανταστικό με την έννοια του απερίγραπτου) θρίλερ! «Το Ωχ! στο Οχάιο», του Μπίλι Κεντ, καταπιάνεται, με επιφανειακό τρόπο, με το ζήτημα της ανοργασμικότητας των Αμερικανίδων! Η ταινία της Μπέτι Τόμας «Ο Τζον Τάκερ Πρέπει να Πεθάνει», μια σαχλοκωμωδία που, χωρίς να είναι στις προθέσεις της, «εξηγεί» (με τον τρόπο της) γιατί γίνονται ανοργασμικές οι Αμερικανίδες. Τέλος, έχουμε το «παιδικό» καρτούν «Οι Ηρωες του Δάσους», του Τζιλ Κάλτον. Καλή διασκέδαση, με την καλή έννοια της ...προτροπής!

ΑΛΦΟΝΣΟ ΚΟΥΑΡΟΝ
Τα παιδιά των ανθρώπων

Στέκεσαι απέναντι από την οθόνη και βγάζεις το καπέλο σου από σεβασμό για τον όγκο και την ποιότητα της κινηματογραφικής εργασίας. Οσα και ό,τι διαδραματίζεται στην οθόνη είναι με εξαιρετικό τρόπο καμωμένα. Ο Mεξικάνος Αλφόνσο Κουαρόν ίδρωσε στην κυριολεξία και το τελικό αποτέλεσμα τον δικαίωσε. Σε καμία στιγμή δεν πλήττεις.

Ομως, δυστυχώς, όλος ετούτος ο όγκος δουλιάς, τοποθετήθηκε, συνειδητά ή ασυνείδητα, αστόχαστα πάνω σε σαθρά θεμέλια. Στη μεταφυσική και στη θρησκοληψία. Με αποτέλεσμα, το όλο λαμπρό οικοδόμημα, να χάνει τη σοβαρότητά του. Να ελέγχεται για την ειλικρίνειά του. Να αποδυναμώνεται, τελικά!

Χρόνος 2027! Χώρος το Λονδίνο. Μια φρίκη. Παντού βία. Από κάθε κατεύθυνση! Μια κόλαση! Ο νεαρότερος άνθρωπος του κόσμου (η ανθρωπότητα εδώ και κάποια χρόνια, από κάποια μυστηριώδη αρρώστια, έπαψε να γεννάει), πέφτει θύμα δολοφονίας στα 18 χρόνια του. Το γένος των ανθρώπων, όπως αντιλαμβάνεστε, με το θάνατό του, αφού πια δε γίνονται άλλες γεννήσεις, θα σβήσει. Η έλλειψη, λοιπόν, μέλλοντος, έχει εξαγριώσει ακόμα περισσότερο τους ήδη εξαγριωμένους, από άλλες αιτίες, ανθρώπους. Η βία δεν ελέγχεται, πια, με τίποτα. Παντού πτώματα και καταστροφές. Δεν ξέρεις από πού να φυλαχτείς. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, στο εξαγριωμένο Λονδίνο, συρρέουν κατά εκατομμύρια οι μετανάστες. Τους οποίους, το σύστημα, για να αποφύγει τη βία τους, έτσι πεινασμένοι και απελπισμένοι που είναι, τους συλλαμβάνει και τους κλείνει σε κλουβιά (όπως στο Γκουαντάναμο). Τα κλουβιά, βέβαια, δεν αντέχουν για πολύ. Από στιγμή σε στιγμή θα διαρρηχτούν και τα εκατομμύρια των πεινασμένων, θα ξεχυθούν ανεξέλεγκτα στους δρόμους. Η έκρηξη, το ολοκληρωτικό αλληλοφάγωμα των ανθρώπων, είναι προ των πυλών!

Μέσα σε όλη αυτή τη φρίκη, μια μαύρη μετανάστρια (δυο φορές το κακό), μυστηριωδώς, μένει έγκυος από άγνωστο πατέρα! Μια οργάνωση, η οποία μυστικά εργάζεται για τη σωτηρία του ανθρώπινου είδους, έχει αναλάβει την προστασία της. Θέλει οπωσδήποτε να γεννηθεί ο νέος άνθρωπος, το μέλλον της ανθρωπότητας. Οι εχθροί, όμως, του ανθρώπινου είδους, μαθαίνουν για την έγκυο. Προσπαθούν να την ανακαλύψουν και να τη σκοτώσουν. Και αυτή και το παιδί της (το μέλλον).

Η οργάνωση αναλαμβάνει τη φυγάδευσή της σε «ασφαλές μέρος». Εξω από τα σύνορα της Αγγλίας. Στη θάλασσα. Αυτή η φυγάδευση στέκεται η αφορμή για το φακό να μας περάσει μέσα από όλα τα στρατόπεδα. Απ' όλες τις εστίες πολέμου. Απ' όλες τις κρυψώνες των ανθρώπων, που προσπαθούν να γλιτώσουν. Απ' όλες τις ομάδες και τις φατρίες που, απελπισμένες από το γεγονός ότι δεν υπάρχει μέλλον, μια αξία για να παραμείνει άνθρωπος ο άνθρωπος, αντιμάχονται χειρότερα απ' ό,τι αντιμάχονται μεταξύ τους τα άγρια ζώα.

Και εκεί που εκστασιάζεσαι από τη σύλληψη του δημιουργού, αλλά και από την κοπιαστική εργασία του, νιώθεις κάποιος να κλοτσάει την καρδάρα με το γάλα. Η μία θρησκευτική (και μεταφυσική) νύξη ακολουθείται από μια δεύτερη. Σιγά-σιγά η μαύρη έγκυος μετατρέπεται κάτι σαν Παναγία, αρκετά διακριτικά είναι αλήθεια, και ο συνοδός της από την οργάνωση σε Ιωσήφ. Το τελικό πλάνο της ταινίας, δε θα σας το αποκαλύψω για «ευνόητους» λόγους, ολοκληρώνει το γκρέμισμα της καρδάρας.

Τέτοια στραβωμάρα; Τέτοια, φίλοι μου, δυστυχώς! Να σε παίρνουν τα κλάματα! Να οργίζεσαι με τη σπατάλη τόσου ανθρώπινου κόπου και τόσου ανθρώπινου ταλέντου. Να λυπάσαι για τη στραβωμάρα (ή τη σκοπιμότητα) τόσο άξιων ανθρώπων. Σήμερα, πια, δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Η επιστήμη έχει δώσει τις αποδείξεις. Η ανθρωπότητα μόνη της, μόνον μόνη της, μπορεί να σωθεί. Οποιος προπαγανδίζει άλλες απόψεις, δεν αποπροσανατολίζει απλώς, αλλά, στην ουσία, εμποδίζει την ανθρωπότητα να υπερασπίσει τον εαυτό της, να «σωθεί».

Να μην πάτε να δείτε την ταινία, θα ρωτήσετε; Οχι, βέβαια! Το αντίθετο. Να πάτε με ανοιγμένα διάπλατα τα μάτια και τα αυτιά. Να χαρείτε το κινηματογραφικό τεχνικό επίτευγμα. Δημιούργημα ανθρώπων είναι! Να δείτε όλα τα άλλα, εκτός από τις μεταφυσικές ανοησίες, που δε σας αφορούν. Τα οποία «άλλα» δε θα συμβούν στο μέλλον, το 2027, έχουν αρχίσει να συμβαίνουν από καιρό. Μόνο που δεν έχουν πάρει την έκταση και την ένταση που δείχνει η ταινία. Η οποία, σε σχέση με αυτό, κάνει ακριβώς εκείνο που ζητάει ο Μπρεχτ από την τέχνη, γίνεται μεγεθυντικός φακός! Ενας φακός που μεγεθύνει την πραγματικότητα για να γίνεται, από τους δύσπιστους ή τους ανημέρωτους, ευκολότερα αντιληπτή.

Παίζουν: Κλάιβ Oουεν, Τζούλια Μουρ, Μάικλ Κέιν, Κλερ-Χόουπ Ασιτέι, Τσιγκουίτελ Ιτζάιοφορ, Τσάρλι Χάναμ.

ΜΑΡΚ ΡΟΔΕΜΑΟΥΝΤ
Sophie Scholl

Οι Γερμανοί, τουλάχιστον αυτοί που δεν ευθύνονται ή αυτοί που έχουν συναίσθηση των εγκλημάτων που διέπραξαν ή διαπράχτηκαν στο όνομά τους, θα κάνουν χρόνια, ίσως και αιώνες, για να ξεπεράσουν τις ενοχές τους. Στις πλάτες τους φορτώνονται δυο παγκόσμιοι πόλεμοι, με εκατομμύρια θύματα. Μια από τις μεγαλύτερες, ιδιαίτερα όσον αφορά στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ντροπές της ανθρωπότητας, από την εποχή που άρχισε να γράφεται η ιστορία.

Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας αποενοχοποίησης, θα μπορούσε να πει κανείς - και αυτό δεν είναι κακό - εντάσσεται και η ταινία του Μαρκ Ρόδεμαουντ «Sophie Scholl». Πρόκειται για την αληθινή ιστορία της διασημότερης αντιστασιακής αντιχιτλερικής ηρωίδας της Γερμανίας. Η οποία μαζί με τον αδερφό της Χανς και την ομάδα τους («Λευκό Ρόδο») προσπάθησαν να ενημερώσουν και να κινητοποιήσουν τους Γερμανούς εναντίον του Χίτλερ. Τον οποίο θεωρούσαν κτήνος και εχθρό της ανθρωπότητας και κατά συνέπεια και της ίδιας της Γερμανίας.

Χρήσιμη, πολύ χρήσιμη η ταινία, ιδιαίτερα για τις νέες γενιές. Γιατί ενημερώνει ιστορικά, ενώ παράλληλα λειτουργεί και σαν παράδειγμα αντίστασης στις σημερινές χιτλερικές ή κρυπτοχιτλερικές συμπεριφορές! Και γιατί, επιτέλους, στην οθόνη διαδραματίζονται όμορφα ανθρώπινα γεγονότα, καταδεικνύονται όμορφες ανθρώπινες στιγμές. Θυσίες για ιδανικά. Πράγματα και αξίες, δηλαδή, που γίνεται συντονισμένη προσπάθεια να περάσουν στην ανυποληψία.

Η Σόφι Σολ, ο αδερφός της Χανς και η οργάνωσή τους «Λευκό Ρόδο», άτομα φιλελεύθερα και αξιοπρεπή, έδωσαν τη ζωή τους για τα «πιστεύω» τους. Δεν ήταν κομμουνιστές, δεν είχαν τη χαρά όταν πέθαιναν να ξέρουν ότι πεθαίνουν και στο όνομα άλλων πληρέστερων αγώνων. Και μόνον, όμως, ότι πάλευαν για αξιοπρέπεια, ήταν αρκετό γι' αυτούς να αψηφήσουν το απόσπασμα.

Δυστυχώς, είμαστε υποχρεωμένοι να κρίνουμε την ταινία και σαν αυτόνομο καλλιτεχνικό έργο. Και εδώ η «Σόφι Σολ» δεν παίρνει άριστα, όπως η πραγματική ηρωίδα. Γιατί ο σκηνοθέτης της υπέκυψε, για εμπορικούς ή άλλους λόγους, περισσότερο του δέοντος στο μελό. Μια πολιτική υπόθεση την έντυσε με μεγάλες δόσεις συναισθήματος, με αποτέλεσμα να μην μπορείς να βγάλεις πολιτικά συμπεράσματα. Τα οποία, άλλωστε, αποφεύγει συστηματικά η ταινία.

Ομως, παρ' όλα αυτά, χάρη στις ερμηνείες, οι οποίες κόντρα στις διαθέσεις του σκηνοθέτη, κρατάνε την υπόθεση σε αξιοπρεπή επίπεδα, η «Σόφι Σολ» βλέπεται χωρίς πολλές εκπτώσεις. Σε κάποια σημεία μάλιστα και ο θεατής, σε εμένα συνέβη, νιώθει την ανάγκη να συγκινηθεί. Γιατί, σε τελευταία ανάλυση, η Σόφι Σολ, όταν είπε «θάνατος», ήταν ένα πολύ νέο κορίτσι!

Παίζουν: Τζούλια Τζέιντς, Φαμπιάν Χίνριτς, Αλεξάντερ Χελντ, Τζοάνα Κάστντορφ, Αντρέ Χένικε.

ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ
Γύρνα πίσω

Ο πολυσυζητημένος Πέδρο Αλμοδόβαρ από ταινία σε ταινία γίνεται καλύτερος. Η προσπάθεια των πρώτων ταινιών του να προκαλέσουν, δεν υπάρχει στις σημερινές ταινίες του. Σήμερα δείχνει να θέλει να γίνει «σοβαρός» σκηνοθέτης, να θέλει να μιλήσει με ήρεμους τόνους, να ασχοληθεί με πιο ανθρώπινα θέματα, μακριά από εξωτερικές εντυπώσεις και εξωτερικές προκλήσεις. Ακόμα και το πάθος του για τις σεξουαλικές ιδιαιτερότητες φαίνεται να υποχωρεί. Και μαζί, βέβαια, υποχωρούν και οι σχηματικοί ήρωες. Αυτοί που τον έκαναν αρκετά μονότονο και, έως ένα σημείο, του έδωσαν το χαρακτηρισμό σκηνοθέτη των «κιτς».

Η τελευταία του ταινία είναι μια μικρή καθημερινή τραγωδία. Μια τραγωδία από αυτές που φτάνουν καθημερινά στην τηλεόραση και γεμίζουν τις σελίδες των εφημερίδων. Ομως, ακριβώς γιατί ο Πέδρο Αλμοδόβαρ βρίσκεται, φαίνεται, σε καλή φάση, η μικρή αυτή τραγωδία δε στέκεται αφορμή για να βγει εύκολη οργή και διδακτικό ανάθεμα. Αντίθετα, στέκεται αφορμή για να βγει πηγαία τρυφερότητα. Απέραντη πηγαία τρυφερότητα.

Η ταινία «Γύρνα Πίσω» εντάσσεται στα θαύματα της τέχνης και της ικανότητας του καλού δημιουργού να μιλάνε για πολύ τραγικά πράγματα με πολύ τρυφερό τρόπο. Εντάσσεται στα θαύματα της τέχνης, και του καλού δημιουργού, που ανακατεύουν «σκουπίδια» και αντί για μπόχα ελευθερώνουν ευωδιές. Στην ταινία διαπράττονται αιμομειξίες και δολοφονίες και κανένας δε στέκεται σε αυτό. Γιατί άλλα ο φακός γυρεύει! Γυρεύει την ανάγκη του ανθρώπου, του απλού καλού ανθρώπου, να ευτυχίσει. Να ζει μέσα στη χαρά με τους φίλους του και τα τραγούδια.

Οταν ο Πέδρο Αλμοδόβαρ (είμαι σίγουρος πως κάποια μέρα θα το κάνει) αναζητήσει και τις πολιτικές και τις κοινωνικές αιτίες, που προκαλούν τα «καθημερινά» εγκλήματα, τα οποία του κινητοποιούν τα αντανακλαστικά και τα κάνει ταινίες, τότε θα φτάσει στην πραγματική καλλιτεχνική ολοκλήρωσή του. Γιατί τότε το έργο του θα συνοδεύεται από την απαραίτητη φιλοσοφική εξήγηση των φαινομένων, φαινομένων που του αναστατώνουν την ύπαρξη. Και τότε θα έχει πραγματική «ηρεμία». Γιατί η εξαιρετική δουλιά του θα είναι αποτέλεσμα γνώσης και όχι πρώτης εντύπωσης! Ο γνωστός αυθορμητισμός του θα δώσει τη θέση του στη λογική.

Αυτή η «λογική», που είναι αποτέλεσμα βαθιάς γνώσης, λείπει από τη συγκεκριμένη ταινία. Και μαζί της, φυσικό είναι, λείπουν οι κοινωνικές και πολιτικές αιτίες που προκάλεσαν τα άγρια γεγονότα. (Αιμομειξία, δολοφονίες). Στη θέση, βέβαια, της «λογικής» που λείπει, θα βρείτε μια θαυμάσια, μια μοναδική Πενέλοπε Κρουζ. Που και μόνο με τα μάτια της να έπαιζε, θα έφτανε να σε πνίξει στη συγκίνηση. Η Πενέλοπε Κρουζ με τη λιτή εξαιρετική ερμηνεία της γεμίζει όλα τα φιλοσοφικά κενά της ταινίας. Μαζί της, για να μην ξεχαστούμε από την εξαιρετική γοητεία της, και οι άλλοι ερμηνευτές είναι εξίσου υψηλού επιπέδου.

Παίζουν: Πενέλοπε Κρουζ, Κάρμεν Μάουρα, Λόλα Ντουένιας, Μπλάνκα Πορτίγιο, Γιοχάνα Κόμπο, Τσους Λαμπρεάβε.

ΑΝΤΡΙΟΥ ΜΠΟΖΑΛΣΚΙ
Funny ha, ha

Μια «μικρή» ταινία με «μεγάλες» προθέσεις! O Αντριου Μποζάλσκι, ακολουθώντας «γραφή» άλλων παλαιότερων σκηνοθετών, προσπάθησε να μεταφέρει στην οθόνη το «τίποτα»!

Χρησιμοποιώντας σαν κορμό μια υποτυπώδη ιστορία, τη μετάβαση μιας νεαρής κοπέλας από τον κόσμο των σπουδών στον κόσμο της καριέρας και χρησιμοποιώντας ερασιτέχνες ηθοποιούς, για να υπάρξει «αγνότητα» στην ερμηνεία, κινηματογράφησε «ασήμαντες λεπτομέρειες» από την καθημερινή ζωή της νεαρής γυναίκας.

Τελικά, αν αντέξεις να φτάσεις στο τέλος, θα υποκύψεις στην «αγνότητα» και την «καθαρότητα» της ταινίας, η οποία έχει την τύχη να υποστηρίζεται από εξαιρετικές ερμηνείες. Ιδιαίτερα αυτή της πρωταγωνίστριας.

Παίζουν: Κέιτ Ντολενμάγιερ και άλλοι ερασιτέχνες ηθοποιοί.

ΜΠΙΛΙ ΚΕΝΤ
Το Ωχ! στο Οχάιο

Πετυχημένη και όμορφη παντρεμένη γυναίκα, η οποία δεν έχει φτάσει ποτέ σε οργασμό, ανακαλύπτει το δονητή! Πρώτα, βέβαια, δοκίμασε με μια σειρά από άγνωστους άντρες, αφού με τον δικό της ήταν αδύνατο. Μετά δοκίμασε και με γυναίκα. Αποτυχία και εκεί! Τελικά, μόνο ο δονητής κάνει δουλιά! Α, και ο Ντάνι ντε Βίτο, με τον οποίον κατόρθωσε το ακατόρθωτο! Να φτάσει σε οργασμό. Με τον Ντάνι ντε Βίτο! Τέτοιο βίτσιο η κοπέλα!

Είναι φανερό πως η αμερικανική κοινωνία έχει μεγάλο πρόβλημα. Αυτού του είδους τα «πολιτιστικά» προϊόντα μόνο σε υπανάπτυκτους πληθυσμούς μπορούν να απευθύνονται! Κρίμα που μέσα σε αυτό τον συρφετό έμπλεξε και η Λάιζα Μινέλι!

Παίζουν: Πάρκερ Πόουζι, Πολ Ρουντ, Ντάνι ντε Βίτο, Λάιζα Μινέλι, Νίσα Μπάερτον.

ΜΠΕΤΙ ΤΟΜΑΣ
Ο Τζον Τάκερ πρέπει να πεθάνει

Μετά το «Ωχ! στο Οχάιο» έρχεται ο «Τζον Τάκερ» να επιβεβαιώσει τη μελαγχολική διαπίστωση για το υπανάπτυκτο της αμερικανικής κοινωνίας. Εδώ τρεις όμορφες κοπέλες διεκδικούν τον ίδιο όμορφο άντρα. Στο τέλος, αφού τον συνετίσουν, θα τον εγκαταλείψουν και οι τρεις. Ανατολικό ζήτημα, δηλαδή!

Παίζουν: Τζέσι Μέτκαλφ, Μπρίτανι Σνόου, Ασάντι, Σοφία Μπους, Αριελ Κέμπελ.

ΤΖΙΛ ΚΑΛΤΟΝ
Οι ήρωες του δάσους

Ο Σάκης Μπουλάς, ο Γιάννης Μποστατζόγλου, ο Αρης Σερβετάκης και ο Χρίστος Πλαΐνης υποστηρίζουν με τις φωνές τους διάφορα σκίτσα - ζωάκια, τα οποία αγωνίζονται, και τελικά καταφέρνουν, να μετατρέψουν ένα πολύ επικίνδυνο από τους κακούς κυνηγούς δάσος σε πραγματικά ήσυχο και ασφαλή παράδεισο.

Καλό σχέδιο, γρήγορη αφήγηση, ενδιαφέρον αποτέλεσμα.

Μ. ΝΑΪΤ ΣΙΑΜΑΛΑΝ
Lady in the water

Μέσα από μια πισίνα βγαίνει, από το πουθενά, μια νεράιδα, η οποία, τελικά, είναι κομμάτι ενός «τρομακτικού παραμυθιού», που πρέπει, οπωσδήποτε, να διαλευκανθεί (όπως στα παζλ). Οσο δε διαλευκαίνεται η υπόθεση, ο κίνδυνος παραμονεύει, η ένταση ανεβαίνει και τα εισιτήρια αυξάνονται!

Κρίμα τους καλούς ηθοποιούς!

Παίζουν: Πολ Τζιαμάτι, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Μπομπ Μπάλαμπαν, Τζέφρι Ράι κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ