Πέμπτη 26 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ
Γύρνα πίσω

Ο πολυσυζητημένος Πέδρο Αλμοδόβαρ από ταινία σε ταινία γίνεται καλύτερος. Η προσπάθεια των πρώτων ταινιών του να προκαλέσουν, δεν υπάρχει στις σημερινές ταινίες του. Σήμερα δείχνει να θέλει να γίνει «σοβαρός» σκηνοθέτης, να θέλει να μιλήσει με ήρεμους τόνους, να ασχοληθεί με πιο ανθρώπινα θέματα, μακριά από εξωτερικές εντυπώσεις και εξωτερικές προκλήσεις. Ακόμα και το πάθος του για τις σεξουαλικές ιδιαιτερότητες φαίνεται να υποχωρεί. Και μαζί, βέβαια, υποχωρούν και οι σχηματικοί ήρωες. Αυτοί που τον έκαναν αρκετά μονότονο και, έως ένα σημείο, του έδωσαν το χαρακτηρισμό σκηνοθέτη των «κιτς».

Η τελευταία του ταινία είναι μια μικρή καθημερινή τραγωδία. Μια τραγωδία από αυτές που φτάνουν καθημερινά στην τηλεόραση και γεμίζουν τις σελίδες των εφημερίδων. Ομως, ακριβώς γιατί ο Πέδρο Αλμοδόβαρ βρίσκεται, φαίνεται, σε καλή φάση, η μικρή αυτή τραγωδία δε στέκεται αφορμή για να βγει εύκολη οργή και διδακτικό ανάθεμα. Αντίθετα, στέκεται αφορμή για να βγει πηγαία τρυφερότητα. Απέραντη πηγαία τρυφερότητα.

Η ταινία «Γύρνα Πίσω» εντάσσεται στα θαύματα της τέχνης και της ικανότητας του καλού δημιουργού να μιλάνε για πολύ τραγικά πράγματα με πολύ τρυφερό τρόπο. Εντάσσεται στα θαύματα της τέχνης, και του καλού δημιουργού, που ανακατεύουν «σκουπίδια» και αντί για μπόχα ελευθερώνουν ευωδιές. Στην ταινία διαπράττονται αιμομειξίες και δολοφονίες και κανένας δε στέκεται σε αυτό. Γιατί άλλα ο φακός γυρεύει! Γυρεύει την ανάγκη του ανθρώπου, του απλού καλού ανθρώπου, να ευτυχίσει. Να ζει μέσα στη χαρά με τους φίλους του και τα τραγούδια.

Οταν ο Πέδρο Αλμοδόβαρ (είμαι σίγουρος πως κάποια μέρα θα το κάνει) αναζητήσει και τις πολιτικές και τις κοινωνικές αιτίες, που προκαλούν τα «καθημερινά» εγκλήματα, τα οποία του κινητοποιούν τα αντανακλαστικά και τα κάνει ταινίες, τότε θα φτάσει στην πραγματική καλλιτεχνική ολοκλήρωσή του. Γιατί τότε το έργο του θα συνοδεύεται από την απαραίτητη φιλοσοφική εξήγηση των φαινομένων, φαινομένων που του αναστατώνουν την ύπαρξη. Και τότε θα έχει πραγματική «ηρεμία». Γιατί η εξαιρετική δουλιά του θα είναι αποτέλεσμα γνώσης και όχι πρώτης εντύπωσης! Ο γνωστός αυθορμητισμός του θα δώσει τη θέση του στη λογική.

Αυτή η «λογική», που είναι αποτέλεσμα βαθιάς γνώσης, λείπει από τη συγκεκριμένη ταινία. Και μαζί της, φυσικό είναι, λείπουν οι κοινωνικές και πολιτικές αιτίες που προκάλεσαν τα άγρια γεγονότα. (Αιμομειξία, δολοφονίες). Στη θέση, βέβαια, της «λογικής» που λείπει, θα βρείτε μια θαυμάσια, μια μοναδική Πενέλοπε Κρουζ. Που και μόνο με τα μάτια της να έπαιζε, θα έφτανε να σε πνίξει στη συγκίνηση. Η Πενέλοπε Κρουζ με τη λιτή εξαιρετική ερμηνεία της γεμίζει όλα τα φιλοσοφικά κενά της ταινίας. Μαζί της, για να μην ξεχαστούμε από την εξαιρετική γοητεία της, και οι άλλοι ερμηνευτές είναι εξίσου υψηλού επιπέδου.

Παίζουν: Πενέλοπε Κρουζ, Κάρμεν Μάουρα, Λόλα Ντουένιας, Μπλάνκα Πορτίγιο, Γιοχάνα Κόμπο, Τσους Λαμπρεάβε.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ