ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Γενάρη 1996
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το μετρό μετράει "πανωπροίκια"

Αλλα 60 περίπου δισ. δρχ. ζητούν οι εργολάβοι και νέα συμπληρωματική σύμβαση για να προχωρήσουν οι εργασίες, που σημειώνουν πάλι τρομακτική καθυστέρηση

Στην κόψη του ξυραφιού βρίσκεται για μία ακόμη φορά η κατασκευή του μετρό της Αθήνας, αφού οι εργολάβοι επιμένουν στην κατάρτιση μιας νέας συμπληρωματικής σύμβασης, με βάση την οποία επιδιώκουν να βάλουν στην τσέπη άλλο ένα "πανωπροίκι" που προσεγγίζει τα 60 δισ. δρχ.!

Προκειμένου, μάλιστα, να υποκύψει το ελληνικό δημόσιο στους νέους εκβιασμούς (όπως είναι γνωστό, πριν ένα χρόνο περίπου κατόρθωσαν με την πρώτη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση να πάρουν άλλα 65 δισ. δρχ. τουλάχιστον), έχουν ξεκινήσει μια βιομηχανία ενστάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενστάσεις αυτές ξεπερνούν μέχρι τώρα τις 60, αρκετές από τις οποίες δεν αποκλείεται να τις παραπέμψουν στη δικαστική διαιτησία για να διεκδικήσουν τις αξιώσεις τους.

Οπως έχει αναφέρει και παλιότερα ο "Ρ", αφορμή για τις νέες διεκδικήσεις των εργολάβων αποτέλεσαν οι τρομακτικές καθυστερήσεις του πρώτου "μετροπόντικα", που έχει καθηλωθεί εδώ και ένα εξάμηνο στην πλατεία Καραϊσκάκη. Η κοινοπραξία των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό", προκειμένου να επιταχύνει τις εργασίες, ζήτησε με έγγραφό της προς την εταιρία "Αττικό Μετρό ΑΕ", που διαχειρίζεται το έργο για λογαριασμό του δημοσίου, πρόσθετη αμοιβή 275 εκατ. μάρκων (45 δισ. δρχ.) μόνο για έργα πολιτικού μηχανικού, ενώ, αν προστεθούν και οι εργασίες των άλλων ειδικοτήτων, το ποσόν αυτό θα προσεγγίσει τα 60 δισ. δρχ. Για να γίνει, όμως, αυτό, απαιτείται μια νέα συμπληρωματική σύμβαση, που θα "χαρίζει" εκτός των άλλων στους εργολάβους και όλες τις καθυστερήσεις που έχουν δημιουργηθεί, και εξαιτίας της καθήλωσης του "μετροπόντικα" και εξαιτίας των αρχαιολογικών ερευνών.

Μεταξύ των μέτρων επιτάχυνσης που προτείνουν οι εργολάβοι συμπεριλαμβάνονται η αγορά νέου γεωτρυπάνου, η μεταφορά του "μετροπόντικα" στη Δάφνη, η εκκένωση κτιρίων στην Αγίου Κωνσταντίνου, η απαλλοτρίωση πολυκατοικιών κ.ά.

Ολες αυτές οι απαιτήσεις δε γίνονται δεκτές προς το παρόν από την "Αττικό Μετρό", παράγοντες της οποίας θεωρούν ότι ο "μετροπόντικας" θα λειτουργήσει κανονικά από τον προσεχή Απρίλη, ενώ στο μεταξύ η σήραγγα στα σημεία που σημειώθηκαν οι καθιζήσεις θα γίνει με τη συμβατική μέθοδο. Το πρόβλημα, όμως, αναμένεται να ενταθεί τους προσεχείς μήνες, όταν ο δεύτερος "μετροπόντικας" θα φτάσει στο Σύνταγμα και θα αντιμετωπίσει κι αυτός τα ίδια σαθρά εδάφη. Ο "μετροπόντικας" αυτός υπολογίζεται να έχει φτάσει στο τέλος του μήνα μπροστά στο "Χίλτον" και να περάσει "ξυστά" από το γυάλινο δρομέα που τοποθετήθηκε εκεί εξαιτίας πάλι των έργων του μετρό στην Ομόνοια.

Παράγοντες των τεχνικών κρίνουν ως απαράδεκτες τις αξιώσεις των εργολάβων, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι οι συγκεκριμένοι "μετροπόντικες", που τώρα αποδεικνύεται ότι είναι ακατάλληλοι για χαλαρά εδάφη, ήταν επιλογή δική τους και έγινε μάλιστα αφού είχαν προηγηθεί εμπεριστατωμένες γεωλογικές μελέτες.

ΔΡΑΚΑΙΟΙ ΣΑΜΟΥ
Ζητάνε πέντε χιλιόμετρα δρόμο

Απέχει μόλις 11 χιλιόμετρα από τη διπλανή κωμόπολη, οι κάτοικοί του όμως, όσοι έμειναν, χρειάζεται να διανύουν δεκάδες χιλιόμετρα, αν βρουν μεταφορικό μέσο, προκειμένου να επισκεφτούν ένα γιατρό.

Μέχρι και τις προηγούμενες εκλογές την ύπαρξη του χωριού και των κατοίκων του τη γνώριζαν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, μόνο οι συντοπίτες τους στο νησί. Στις εκλογές έγιναν γνωστοί στο πανελλήνιο, καθώς αποφάσισαν να μην ψηφίσουν, πιστεύοντας πως έτσι θα εκφράσουν την αντίθεσή τους στους πολιτικούς που ευθύνονται για την καταδίκη του χωριού σε απομόνωση. Οπως ήταν αναμενόμενο, αυτή η αδιέξοδη πράξη τους δεν έφερε το αποτέλεσμα που ήθελαν και έτσι ακόμα και σήμερα οι Δρακαίοι Σάμου, αυτό είναι το χωριό, βουλιάζουν στην απομόνωση.

Το αίτημά τους, έτσι όπως μας το υπενθύμισε με επιστολή του ο Χρήστος Χριστοδουλάκης,φαίνεται απλό: Να φτιαχτεί ένας δρόμος που να συνδέει το χωριό με το Καρλόβασι. Μόνο που το αίτημα προσκρούει στο χαρακτηρισμό της ενδιάμεσης περιοχής των Σεϊτανίων ως προστατευόμενου εθνικού δρυμού (βρίσκεται στη ΒΔ πλευρά του Κέρκη). Και πράγματι η περιοχή είναι ένας από τους σπάνιους υδροβιότοπους της χώρας, που εκτός των άλλων χρησιμεύει για την αναπαραγωγή της μεσογειακής φώκιας. Ειδικά το μεγάλο Σεϊτάνι έχει χαρακτηριστεί και από το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα "μνημείο της φύσης".

Λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να υπάρξει με τη χάραξη του δρόμου έτσι που να αποκλείεται οποιαδήποτε πρόσβαση στον εθνικό δρυμό και με την ταυτόχρονη αυστηρή απαγόρευση οποιασδήποτε οικοδομικής δραστηριότητας στην περιοχή. Μια τέτοια λύση, όμως, προσκρούει στα συμφέροντα ορισμένων, που επιδιώκουν τη διάνοιξη του δρόμου με βάση μια παλιότερη χάραξη μέσα από τον εθνικό δρυμό και με απώτερο στόχο να αποκτήσουν αξία κάποια οικόπεδα. Η διάνοιξη του δρόμου με βάση την παλιά χάραξη σταμάτησε στα τελευταία πέντε χιλιόμετρα πριν την ολοκλήρωσή της, καθώς προκάλεσε τις δικαιολογημένες αντιδράσεις οικολογικών ομάδων και νομαρχιακών συμβούλων.

Τη ζημιά, βέβαια, την πληρώνουν πάλι οι Δρακιώτες, οι οποίοι έχουν κάθε λόγο να διαμαρτύρονται και να επιμένουν να ανοίξει ένας δρόμος. Οπως σημειώνεται στη σχετική επιστολή, πρέπει να βρεθεί λύση που να σέβεται και το περιβάλλον και τους ανθρώπους, αλλιώς το χωριό θα ερημώσει.

ΠΕΡΑΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ξεσηκώθηκαν για τη γεώτρηση φυσικού αερίου

Εκατοντάδες κάτοικοι πραγματοποίησαν χτες το πρωί συγκέντρωση διαμαρτυρίας

Στο πόδι βρίσκονται, από χτες τα ξημερώματα, οι κάτοικοι της Περαίας Θεσσαλονίκης, προκειμένου να αποτρέψουν - για μια ακόμη φορά - την εγκατάσταση γεώτρησης φυσικού αερίου στην περιοχή τους, από τη Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ). Μόλις οι κάτοικοι αντιλήφθηκαν, στις 2 το πρωί της Τρίτης, ότι μηχανήματα της νομαρχίας κατευθύνονταν στο χώρο όπου μελετάει η ΔΕΠ να πραγματοποιήσει τις εργασίες της γεώτρησης, απέκλεισαν τους δρόμους και πέτυχαν να αναστείλουν κάθε δραστηριότητα.

Η Επιτροπή Αγώνα των κατοίκων υπογραμμίζει ότι "κανείς δεν εγγυάται την ασφάλεια της περιοχής αμέσως μετά τη λειτουργία της μονάδας εξόρυξης φυσικού αερίου" και επισημαίνει ακόμη πως "κινδυνεύει όχι μόνο το φυσικό περιβάλλον της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, αλλά επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο ο Θερμαϊκός". Από την άλλη πλευρά με δηλώσεις του στο "Ρ" ο Μ. Πατσουλές, υπεύθυνος πληροφόρησης της ΔΕΠ, υποστηρίζει ότι στην παρούσα φάση θα γίνει μια διερευνητική γεώτρηση και ότι δεν υπάρχει κίνδυνος για το περιβάλλον ή περίπτωση ατυχήματος.

Εκατοντάδες κάτοικοι της Περαίας πάντως πραγματοποίησαν, χτες το πρωί, συγκέντρωση διαμαρτυρίας και αποδοκίμασαν έντονα τον υπουργό Μακεδονίας - Θράκης, Κ. Τριαρίδη, όταν δήλωσε ωμά πως η γεώτρηση θα γίνει οπωσδήποτε. Είναι αξιοσημείωτο ότι η κυβέρνηση προχωρά στην πραγματοποίηση αυτών των εργασιών, χωρίς να έχει εκδικαστεί προηγούμενα η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Στη χτεσινή συγκέντρωση παρευρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γ. Κατσαρός, ο οποίος επέκρινε έντονα το αυταρχικό κράτος που επιβάλλει με το "έτσι θέλω" την απόφασή του. "Οι κάτοικοι έχουν δίκιο, είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, και η κυβέρνηση πρέπει να αναστείλει τις εργασίες, μέχρι να βγει η απόφαση του ΣτΕ. Πρέπει να συζητήσει με τους κατοίκους και μόνο αν βρεθεί λύση, που να την αποδέχονται, να προχωρήσει η γεώτρηση. Σε ό,τι μας αφορά, τονίζουμε ότι το ΚΚΕ θα είναι συμπαραστάτης στον αγώνα που κάνουν οι κάτοικοι της Περαίας".

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
"Οχι" στην επέκταση του οικισμού Λουτρών Υπάτης

Δεν μπορεί να γίνεται επέκταση οικισμού σε περιοχές κοντά σε ιαματικές πηγές, εφόσον δε διασφαλίζονται οι όροι και προϋποθέσεις αποτροπής κάθε κινδύνου μόλυνσης και ρύπανσης των ιαματικών νερών, έκρινε το Ε Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Συγκεκριμένα, επέστρεψε ως "μη νόμιμο" στο ΥΠΕΧΩΔΕ σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την επέκταση του σχεδίου πόλης της Κοινότητας Λουτρών Υπάτης στη θέση "Κοπρισιά".

Σύμφωνα με την απόφαση (πρακτικό 660/95), η ύδρευση και η επέκταση οικισμού κοντά σε ιαματικές πηγές, πρέπει να γίνεται σε απόσταση απόλυτης ασφάλειας από άμεσο ή έμμεσο κίνδυνο ρύπανσης των ιαματικών νερών. Από το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το ΣτΕ έκρινε ότι:

  • Δε φαίνεται η ακριβής απόσταση από τον κρίσιμο υδροφόρο ορίζοντα των ιαματικών πηγών.
  • Από την επιστημονική μελέτη δεν τεκμηριώνεται η αντιμετώπιση από τον κίνδυνο μόλυνσης των υδάτων των πηγών.
  • Οι όροι δόμησης στη συγκεκριμένη περίπτωση γίνονται χειρότεροι από αυτούς που αρμόζουν για το χαρακτήρα μιας λουτρόπολης.

Με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος καθορίζονταν ως χρήσεις γης στην περιοχή επέκτασης του σχεδίου η γενική κατοικία, εκτός από ξενοδοχεία, ξενώνες και πρατήρια βενζίνης. Καθορίζονταν επίσης ελάχιστο εμβαδόν των οικοπέδων τα 500 μέτρα, μέγιστο ποσοστό κάλυψης 50%, συντελεστής δόμησης 0,8 και μέγιστο ύψος οικοδομών τα 8 μέτρα.

ΚΑΣΤΕΛΟ ΧΙΟΥ
Προβληματικό το λιμανάκι

Πάνω από πενήντα οικογένειες στο συνοικισμό Καστέλο της Χίου κινδυνεύουν να χάσουν τα αλιευτικά τους σκάφη, που αποτελούν τη μοναδική πηγή του εισοδήματός τους! Αιτία η έλλειψη προστασίας των σκαφών τους στο λιμάνι, που η παλαιότητά του το κάνει ανίσχυρο στους ανέμους και επικίνδυνο για τους ψαράδες.

Σε σχετική ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Στρ. Κόρακας και Δ. Κουμπούρης επισημαίνεται ότι οι ψαράδες έχουν ζητήσει με πολλαπλά υπομνήματα την επέκταση του βόρειου κρηπιδώματος του λιμανιού κατά 50 μέτρα για την προστασία από τους ισχυρούς, βόρειους ανέμους.

Επίσης, ζητούν την άμεση επισκευή των λιμενοβραχιόνων, που έχουν υποστεί καθίζηση, την κατασκευή καταφυγίου για τους ψαράδες, που είναι απαραίτητο, ειδικά το χειμώνα και την εκβάθυνση και ενίσχυση του φωτισμού του λιμενίσκου. Οι βουλευτές ρωτούν τους υπουργούς αν πρόκειται να υλοποιήσουν άμεσα τα παραπάνω δίκαια αιτήματα των ψαράδων.

Οι εργολάβοι του μετρό έχουν αποθρασυνθεί από την ανοχή της κυβέρνησης και ζητούν και τα ρέστα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ