ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Γενάρη 1997
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΕΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ
Παχιά λόγια και μεγάλες παγίδες

Τον αποπροσανατολισμό των εργαζομένων επιδιώκει η κυβέρνηση Σημίτη με το νέο μισθολόγιο και τις δήθεν αυξήσεις που υποτίθεται πως δίνονται στους δημοσίους υπαλλήλους

Ενα το κρατούμενο θεωρεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ την ανάγκη κλιμάκωσης των επιθέσεών της ενάντια στα εισοδήματα των εργαζόμενων στο δημόσιο τομέα και τη δημιουργία προϋποθέσεων για την επιβολή λιτότητας μακράς διαρκείας. Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από μια πρώτη ανάγνωση του σχεδίου νόμου για το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, που δόθηκε χτες ταυτόχρονα στην ΑΔΕΔΥ και στη δημοσιότητα. Ενα νομοσχέδιο γεμάτο παγίδες για όσους δε διαβάσουν προσεκτικά τις γενικές και τις επιμέρους διατάξεις του. Η κυβέρνηση, προσφέροντας παράλληλα άλλοθι σε όσους εκπροσώπους της διοίκησης της ΑΔΕΔΥ θα επιθυμούσαν περιστολή των κινητοποιήσεων των εργαζομένων, με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών προχώρησε στην επεξεργασία και προβολή προπαγανδιστικού φυλλαδίου, με το οποίο επιχειρείται όχι μόνο να θολώσει τα νερά, αλλά και να υποστηρίξει την άποψη πως τάχα δίνονται πραγματικές αυξήσεις στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων. Για το σκοπό αυτό προβάλλεται η κατά 3.000 δραχμές "βελτίωση" της προηγούμενης εκδοχής του "νέου μισθολογίου", αποσιωπώντας πλήρως τις αρνητικές ρυθμίσεις που επιχειρεί να θεσμοθετήσει:

Πάντως, με βάση το σχέδιο του νέου μισθολογίου και τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, προκύπτει ότι η κυβέρνηση:

  • Καταργεί κάθε ιδέα αύξησης των μισθών, ακόμα και στο επίπεδο του πληθωρισμού, αφού πρώτον καταργεί το διορθωτικό ποσό για τις απώλειες των εισοδημάτων του 1996 και δε δίνει αυξήσεις ανάλογα με την αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για το 1997.
  • Προβάλλει την αύξηση του "πριμ αποδοτικότητας" κατά 3.000 δραχμές για τις 4 κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων (με πτυχίο υποχρεωτικής, μέσης, τεχνικής και ανώτατης εκπαίδευσης). Αποσιωπά όμως την ουσία των κυβερνητικών μεθοδεύσεις για το σύνολο του νέου μισθολογίου. Ετσι, όλα τα στοιχεία που μέχρι σήμερα προβάλλονται για το ύψος των νέων μισθών δεν αποτελούν παρά έναν απροκάλυπτο εμπαιγμό, αφού το κονδύλι "κίνητρο αποδοτικότητας" δεν μπορεί να θεωρηθεί μέρος των τακτικών αποδοχών.Αυτό συμβαίνει επειδή η χορήγησή του εξαρτάται "από την έκθεση αξιολόγησης" για την ποσότητα και ποιότητα εργασίας του κάθε δημοσίου υπαλλήλου, που θα συντάσσει ανά δίμηνο ο προϊστάμενος και ο διευθυντής του!
  • Καταργεί την αυτόματη εξέλιξη των βαθμών με βάση τα χρόνια υπηρεσίας και ενεργοποιεί τα υπηρεσιακά συμβούλια, τα οποία θα πρέπει να κάνουν σχετική θετική εισήγηση.
  • Θέτει υπό αμφισβήτηση ακόμα και τη χορήγηση των οικογενειακών επιδομάτων, τα οποία στο εξής θα καταβάλλονται μόνο σε όσους ο ή η σύζυγος που απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα δεν το εισπράττει.
  • Θέτει τη βάση για μικρότερες αυξήσεις στο σύνολο των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων, για το 1998 και τα επόμενα χρόνια, καθώς το ποσοστό αύξησης των μισθών, που θα συμφωνείται στις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις κράτους και ΑΔΕΔΥ, θα υπολογίζεται στο εξής μόνο στο βασικό μισθό των υπαλλήλων υποχρεωτικής εκπαίδευσης (δηλαδή επί των 110.000 δραχμών) και όχι στο σύνολο των τακτικών αποδοχών.
  • Κάνει πίσω από την αρχική δέσμευση για "νοικοκύρεμα" στο μισθολόγιο με την κατάργηση της σωρείας επιδομάτων, που είχαν θεσπιστεί στο παρελθόν για διάφορες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων με "αυξήσεις κάτω από το τραπέζι", στα πλαίσια της πολιτικής του "διαίρει και βασίλευε". Ενώ αρχικά η κυβέρνηση δήλωνε ότι οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων θα απαρτίζονται από το νέο βασικό μισθό και 3 επιδόματα (το χρονοεπίδομα, το επίδομα εξομάλυνσης και το επίδομα "αποδοτικότητας"), με το σχέδιο νόμου διατηρούνται μια σειρά από τα παλιά επιδόματα και ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα θέσπισης νέων με τις ειδικές συλλογικές συμβάσεις, που θα υπογράφονται όταν θεσπιστούν οι ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και στο δημόσιο τομέα!
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου

Μόνο με πιστοποιητικό καλής διαγωγής θα μπορεί ο κάθε υπάλληλος να έχει ακόμα και τις υποβαθμισμένες αποδοχές που διατυμπανίζει η κυβέρνηση ότι θεσπίζονται με το νέο μισθολόγιο

Οι σημαντικότερες από τις ρυθμίσεις για τα εισοδήματα των εργαζομένων στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, που σχεδιάζει η κυβέρνηση με το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα - και προβλέπει την αναδρομική εφαρμογή του από την 1-1-97 - είναι οι ακόλουθες:

Με τα δύο πρώτα άρθρα, ορίζεται ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφορούν το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων (μόνιμων και έκτακτων πολιτικών υπαλλήλων του δημοσίου και των ΝΠΔΔ), των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και των τακτικών και έκτακτων υπαλλήλων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (νομαρχίες, δήμοι, κοινότητες) και η καθιέρωση 36 μισθολογικών κλιμακίων,για τα οποία αντιστοιχεί ο ίδιος βασικός μισθός.

Με το άρθρο 3,ορίζεται ο αρχικός και ο καταληκτικός μισθός των 4 βασικών κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων, όπως ακριβώς αυτοί εμφανίζονται στους αναλυτικούς πίνακες που παραθέτει σήμερα ο "Ρ". Συγκεκριμένα ορίζεται εισαγωγικό και καταληκτικό κλιμάκιο το 36ο και 18ο για τους πτυχιούχους υποχρεωτικής εκπαίδευσης, το 29ο και το 12ο για τους πτυχιούχους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το 22ο και το 5ο για τους πτυχιούχους Τεχνολογικής εκπαίδευσης, ενώ για τους πτυχιούχους ΑΕΙ καθιερώνεται εισαγωγικό και καταληκτικό μισθολογικό κλιμάκιο το 18ο και 1ο αντίστοιχα. Στα παραπάνω εισαγωγικά και καταληκτικά μισθολογικά κλιμάκια, καθιερώνονται μια σειρά εξαιρέσεις για διάφορες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων (εκπαιδευτικούς κλπ), που αποσκοπούν προφανώς στη σύγχυση και την αναστολή προγραμματισμένων απεργιακών κινητοποιήσεων.

Επίσης, με το άρθρο 4,παρέχεται η δυνατότητα να πάρει κάποιος δημόσιος υπάλληλος ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο από αυτό που αναλογεί στη θέση του.

Με το άρθρο 5,ορίζεται ότι για τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων όλων των κλάδων από το ένα κλιμάκιο στο άλλο απαιτείται υπηρεσία 2 ετών,εκτός από το εισαγωγικό κλιμάκιο, που απαιτείται η συμπλήρωση υπηρεσίας ενός έτους.

Το άρθρο 6,στο οποίο ορίζεται ο τρόπος για τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων,μπορεί να αποδειχτεί στην πορεία εφαρμογής του νέου μισθολογίου σε "ναρκοπέδιο" για τα εισοδήματα των εργαζομένων, καθώς θέτει σαν προϋπόθεση για τη χορήγηση του χρονοεπιδόματος τη σύμφωνη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου.

Με το άρθρο 7,ορίζεται ότι οι τακτικές αποδοχές του κάθε μισθολογικού κλιμακίου, αποτελούνται από το "βασικό μισθό" και τα "τακτικά επιδόματα". Ο βασικός μισθός του 36ου μισθολογικού κλιμακίου, ορίζεται από την 1-1-97 σε 110.000 δραχμές και όλων των άλλων μισθολογικών κλιμακίων "με πρόσθεση στο αμέσως προηγούμενο μισθολογικό κλιμάκιο, του ποσού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ανωτέρω βασικού μισθού με συντελεστή 0,27. Με διαφορετικό συντελεστή θα αυξάνεται ο βασικός μισθός των στελεχών κρατικών υπηρεσιών (γενικών διευθυντών, τμηματαρχών κλπ).

Στον... αέρα τα επιδόματα

Με το άρθρο 8,ορίζονται τα "τακτικά επιδόματα", που θα δίνονται στους δημοσίους υπαλλήλους κάθε μήνα και είναι τα εξής:

1) επίδομα χρόνου 4% (υπολογίζεται επί του εκάστοτε βασικού μισθολογικού κλιμακίου) για τη συμπλήρωση του 1ου χρόνου και φτάνει μέχρι 60% (αλλάζει κάθε 2 χρόνια) με τη συμπλήρωση 14 διετιών.

2) επίδομα εξομάλυνσης διαφορών μισθολογίου.Ορίζεται σε 35.000 δραχμές για το εισαγωγικό μισθολογικό κλιμάκιο όλων των κατηγοριών και μειώνεται κατά 2.000 δραχμές σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο, μέχρι να μηδενιστεί.

3) Επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών για τίτλο "μάστερ" και "διδακτορικό". Για τους πρώτους, το επίδομα αυξάνεται από 7.000 σε 10.000 δραχμές, για δε τους κατόχους διδακτορικού παραμένει στις 14.000 δραχμές. Προϋπόθεση για τη χορήγηση του επιδόματος μεταπτυχιακών σπουδών, είναι η συνάφεια του αντικειμένου απασχόλησης του δημοσίου υπαλλήλου με το περιεχόμενο σπουδών του, καθώς και η γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου.

4) Επίδομα εξωδιδακτικής απασχόλησης εκπαιδευτικών λειτουργών,το οποίο ορίζεται από την 1-1-97 σε 35.000 δραχμές για τους καθηγητές. Για τους δασκάλους το επίδομα ορίζεται σε 21.000 δραχμές (την 1-1-97), 26.250 δραχμές (την 1-1-98), 29.750 (την 1-1-98) και 35.000 δραχμές την 1-1-99.

5) Επίδομα προβληματικών και παραμεθόριων περιοχών (από 7.000 μέχρι 15.000 δραχμές) και για όσο διάστημα υπηρετούν οι δημόσιοι υπάλληλοι σ' αυτές τις περιοχές.

6) Επίδομα πληροφορικής,που κυμαίνεται από 15.000 μέχρι και 30.000 δραχμές το μήνα και θα χορηγείται στους ειδικευμένους υπαλλήλους που ανήκουνοργανικά σε κλάδους πληροφορικής και υπηρετούν σε νομοθετημένες υπηρεσίες διευθύνσεις - τμήματα και κέντρα πληροφορικής,όπως για παράδειγμα το Κέντρο Πληροφορικής του υπουργείου Οικονομικών κλπ.

7) Επίδομα αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης που κυμαίνεται από 8.000 μέχρι 15.000 δραχμές το μήνα.

8) Ειδικό νοσοκομειακό επίδομα,που ορίζεται σε 12.000 δραχμές για το προσωπικό νοσηλευτικής υπηρεσίας εργαστηρίων και καθαριότητας των νοσοκομείων, σε 8.000 για το τεχνικό προσωπικό και σε 5.000 δραχμές το μήνα για το λοιπό προσωπικό νοσοκομείων.

Με το άρθρο 10,διατηρούνται μια σειρά επιδόματα, που είχε προαναγγελθεί η κατάργησή τους (σε τελωνειακούς, εφοριακούς, υπαλλήλους "Ολυμπιακής Αεροπορίας" κλπ) και τα οποία δίνονταν με λογαριασμούς εκτός προϋπολογισμού.

Με το άρθρο 11,ορίζονται τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις για τους υπαλλήλους που θα παίρνουν υπερωρίες ή αποζημιώσεις για συμμετοχή σε διάφορες επιτροπές, που στην ουσία αποτελεί παράθυρο για την εξυπηρέτηση των "δικών μας παιδιών"...

Με το άρθρο 12,θεσπίζεται η απαγόρευση χορήγησης οικογενειακού επιδόματος και στους δύο συζύγους, ανεξάρτητα αν ο ένας από αυτούς εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα.

Το άρθρο 13,προαναγγέλλει την αύξηση του ποσού που θα δίνεται στους δημοσίους υπαλλήλους σαν "κίνητρο απόδοσης" κατά 3.000 δραχμές για κάθε κατηγορία και θα είναι ανάλογο με το μορφωτικό επίπεδο από 38 μέχρι 68 χιλιάδες δραχμές. Ομως ΠΡΟΣΟΧΗ: Το νομοσχέδιο ορίζει ότι προϋπόθεση για τη χορήγηση του "κινήτρου αποδοτικότητας" είναι η έκθεση "αξιολόγησης και επιθεώρησης" που θα συντάσσει ανά δίμηνο ο τμηματάρχης ή ο διευθυντής του δημοσίου υπαλλήλου,σχετικά με τον ποσότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει κάθε δημόσιος υπάλληλος! Σε περίπτωση που η εκτίμηση δεν είναι θετική, τότε θα περικόπτεται αρχικά το 50% του επιδόματος αυτού για ένα εξάμηνο και μετά θα καταργείται τελείως!

Δ. ΑΓΚΑΒΑΝΑΚΗΣ
Θα συγκροτήσουμε αγωνιστικό μέτωπο

Συνεδριάζει σήμερα η ΑΔΕΔΥ

Συνεδριάζει σήμερα η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ,προκειμένου να τοποθετηθεί απέναντι στο νομοσχέδιο μισθολογίου που της παρέδωσε χτες η κυβέρνηση. Ηδη, με προηγούμενη απόφαση της Εκτελεστικής, έχει κηρυχτεί 48ωρη απεργία για μέσα στο Γενάρη, την τελική απόφαση για την οποία, όπως και για τη στάση της ΑΔΕΔΥ απέναντι στο ολοκληρωμένο σχέδιο μισθολογίου της κυβέρνησης, θα πάρει το Γενικό Συμβούλιο της Οργάνωσης που έχει καθοριστεί να συνεδριάσει την ερχόμενη Δευτέρα 13 Γενάρη.

Το νομοσχέδιο για το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, με τις τελικές προτάσεις της κυβέρνησης, παρέδωσε χτες το μεσημέρι στο προεδρείο της ΑΔΕΔΥ, ο Θ. Τσούμας,διευθυντής μισθολογίου του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους.

"Η κυβέρνηση εξακολουθεί να προωθεί ένα μισθολόγιο που κινείται σε διαφορετική φιλοσοφία από τη δική μας πρόταση", επισήμανε ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ, Γ. Κουτσούκος,αμέσως μετά τη συνάντηση με τον Θ. Τσούμα και, σημειώνοντας την αρκετή καθυστέρηση στο να δοθούν οι τελικές θέσεις της κυβέρνησης, συμπλήρωσε: "Θα μελετήσουμε τις καινούριες ρυθμίσεις και τις βελτιωτικές προτάσεις που περιέχει για να τοποθετηθούμε αναλυτικά και γι' αυτό το σκοπό θα συνεδριάσει αύριο (σημ. σήμερα) η Εκτελεστική και τη Δευτέρα το Γενικό Συμβούλιο. Αν οι βελτιωτικές προτάσεις λιγοστεύουν τα προβλήματα του νέου μισθολογίου, είναι ένα θέμα που θα εξετάσουμε και θα τοποθετηθούμε αναλυτικά".

Σχολιάζοντας τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ο Δ. Αγκαβανάκης,αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ και στέλεχος της "Δημοσιοϋπαλληλικής Ενότητας", δήλωσε:"Με το νέο σχέδιο μισθολογίου που έδωσε χτες η κυβέρνηση στην ΑΔΕΔΥ, επιχειρείται να θεσμοθετηθεί το πιο ακραίο μισθολογικό καθεστώς στους δημόσιους υπάλληλους. Ενα καθεστώς που ούτε η χούντα δεν είχε αποτολμήσει να εισηγηθεί. Με τη σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας, η οποία παραγωγικότητα θα μετριέται με τις "αντικειμενικές" εκθέσεις αξιολόγησης, θα οργιάσει η ρουσφετοκρατία και ο αυταρχισμός των διορισμένων από την κυβέρνηση αξιολογητών και θα επιχειρηθεί έτσι ο πειθαναγκασμός και η χειραγώγηση των δημοσίων υπαλλήλων, κοντολογίς η πολιτική τους ομηρία. Η μισθολογική εξέλιξη από κλιμάκιο σε κλιμάκιο, η χορήγηση του διαβόητου κινήτρου απόδοσης θα είναι αποτέλεσμα ενός άκρατου υποκειμενισμού των αξιολογούντων. Οι δημόσιοι υπάλληλοι θα πρέπει άμεσα να συγκροτήσουν το αγωνιστικό τους μέτωπο και μέσα από έντονους και παρατεταμένους αγώνες να αποκρούσουν τα αντεργατικά σχέδια".

Μόλις 145.000 δραχμές θα είναι ο μεικτός μισθός του νεοεισερχόμενου υπαλλήλου στο δημόσιο, ενώ ο μισθός υπαλλήλων με 33 χρόνια προϋπηρεσία και με πτυχίο ανώτατης σχολής θα είναι 345.000 δραχμές. Αυτές τις αποδοχές επιφυλάσσει το νέο μισθολόγιο για τους υπαλλήλους του δημοσίου, άσχετα αν στους κυβερνητικούς πίνακες εμφανίζονται αποδοχές 183.000 και 413.000 δραχμές αντίστοιχα. Η διαφορά που προκύπτει είναι το διαβόητο "κίνητρο απόδοσης", το οποίο οι δημόσιοι υπάλληλοι θα εισπράττουν σε περίπτωση που υπάρχει θετική εισήγηση του προϊσταμένου και του διευθυντή της υπηρεσίας στην οποία απασχολούνται. Σε περίπτωση που κριτήρια όπως "η ποσοτική και ποιοτική απόδοση του υπαλλήλου και ο βαθμός του ενδιαφέροντός του για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών" εκτιμηθεί ότι δεν υπάρχουν, τότε το σχετικό κίνητρο, που είναι από 38 μέχρι 68 χιλιάδες δραχμές, θα κόβεται την πρώτη φορά κατά 50% για έξι μήνες και μετά δε θα χορηγείται καθόλου. Οι θετικές εισηγήσεις για τη χορήγηση του επιδόματος θα γίνονται κάθε δύο μήνες από τους φυσικούς - όπως λέει το νομοσχέδιο - προϊσταμένους του υπαλλήλου, παραπέμποντας ουσιαστικά σε συνθήκες πλήρους αιχμαλωσίας των υπαλλήλων από εκείνους που θα καλούνται να δώσουν τη συγκατάθεσή τους για την καταβολή ενός σημαντικού μέρους των αποδοχών τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ