ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Αυγούστου 1997
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στην τροχιά του δολαρίου τα καύσιμα
  • Αύξηση της βενζίνης μέχρι 4,7 δρχ. και ανώτατες τιμές από το υπουργείο Ανάπτυξης
  • Στις 298 δραχμές το αμερικανικό νόμισμα

Ανώτατες τιμές πώλησης καυσίμων για ολόκληρη τη χώρα, εκτός από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Ανάπτυξης σε μια ευκαιριακή προσπάθεια να αποφευχθούν ιδιαίτερα υψηλές αυξήσεις, μετά από την αύξηση κατά 4,7 δρχ. στις τιμές των βενζινών που ανακοίνωσε η ΔΕΠ λόγω της ανατίμησης του δολαρίου.

Η φρενήρης κούρσα του αμερικανικού δολαρίου συνεχίστηκε και χτες, αφού ενίσχυσε και πάλι τη θέση του κατά 2 ολόκληρες δραχμές στην εγχώρια αγορά συναλλάγματος, με αποτέλεσμα να πωλείται σήμερα από την Εθνική Τράπεζα έναντι 298 δρχ. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου, από σήμερα η τιμή πώλησης της βενζίνης (σούπερ και αμόλυβδης) αυξάνεται κατά 4,7 δρχ. το λίτρο και του ντίζελ κίνησης κατά 2,1 δρχ. το λίτρο, εξέλιξη που η ΔΕΠ αποδίδει τόσο στην αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων, όσο και στην άνοδο της ισοτιμίας του δολαρίου έναντι της δραχμής κατά 2,72 δρχ. ανά δολάριο.

Κατόπιν αυτών, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι οι νέες ενδεικτικές τιμές πώλησης για τους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης διαμορφώνονται σε 225,5 δρχ. για τη σούπερ και σε 209,5 δρχ. για την αμόλυβδη βενζίνη. Ταυτόχρονα, επιβάλλονται ανώτατες τιμές λιανικής πώλησης για την υπόλοιπη χώρα.Συγκεκριμένα, για την Α Ζώνη, που περιλαμβάνει όλους σχεδόν τους νομούς της ηπειρωτικής Ελλάδας, τα ανώτατα όρια πώλησης καθορίζονται σε 230 δρχ. ανά λίτρο σούπερ βενζίνης και σε 214 δρχ. για κάθε λίτρο αμόλυβδης, ενώ για τη Β Ζώνη σε 233 και 217 δρχ. αντίστοιχα και για τη Γ Ζώνη σε 235 και 219 δρχ. (με ΦΠΑ 18%) ή 225 και 210 (με ΦΠΑ 13%).

Στο μεταξύ, μέχρι αργά χτες το βράδυ δεν αποκλειόταν αντίδραση της Μπούτεσμπανκ στις χρηματαγορές, αφού το δολάριο πλησιάζει ολοταχώς την οριακή ισοτιμία των 2 μάρκων ανά δολάριο. Η αύξηση των επιτοκίων του γερμανικού μάρκου από πλευράς της κεντρικής τράπεζας προβάλλει πλέον ως το μοναδικό μέτρο που μπορεί να ανακόψει την πορεία του δολαρίου, αφού τα αποτελέσματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα για την πορεία της ανεργίας στη Γερμανία έδειξαν νέα επιδείνωση.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Φοροπαγίδες για χιλιάδες αγρότες

"Επισταμένους ελέγχους" και "αυστηρότατες ποινές" από τις 18 του μήνα σε όσους δεν εκδίδουν δελτία αποστολής

Φοροεπιδρομή ενάντια στους αγρότες ξεκινά τις επόμενες μέρες το υπουργείο Οικονομικών, όπως προκύπτει από επιστολή που έστειλε χτες προς τις συνεταιριστικές οργανώσεις ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς. Με την απειλή ότι θα επιβάλλονται "αυστηρότατες κυρώσεις" στους αγρότες που δεν εκδίδουν δελτία αποστολής των ειδών που διακινούν, ο υφυπουργός δίνει παράλληλα εντολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες "να ελέγχουν επισταμένως από 18.8.1997 την έκδοση δελτίων αποστολής για τις διακινούμενες ποσότητες αγροτικών προϊόντων".

Με την επιστολή διευκρινίζεται ότι όλοι οι γεωργοί, κτηνοτρόφοι, πτηνοτρόφοι, μελισσοκόμοι, σηροτρόφοι, εκείνοι που υλοτομούν και παράγουν δασικά προϊόντα και οι αλιείς - ανεξάρτητα αν αυτή η δραστηριότητά τους θεωρείται κύρια ή την ασκούν παράλληλα με μισθωτές εργασίες, επαγγελματική δραστηριότητα ή άλλη απασχόληση - που δεν έχουν ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς του ΦΠΑ, θα πρέπει να εκδίδουν θεωρημένο δελτίο αποστολής για: Χονδρική πώληση, λιανική πώληση (π. χ. προς λαϊκές αγορές), πώληση μέσω τρίτων, επεξεργασία, συσκευασία των προϊόντων τους. Τα Δελτία Αποστολής θα πρέπει να εκδίδονται ανεξάρτητα από το μεταφορικό μέσο με το οποίο γίνεται η μεταφορά (ΙΧ, ΔΧ, αγροτικά αυτοκίνητα, τρακτέρ κλπ.).

Επειδή πολλές φορές υπάρχει δυσκολία να προσδιοριστεί με ακρίβεια η ποσότητα των μεταφερομένων προϊόντων, το υπουργείο Οικονομικών σημειώνει ότι σ' αυτές τις περιπτώσεις στα δελτία αποστολής μπορεί να αναγράφεται το βάρος κατά προσέγγιση και όπου υπάρχει συσκευασία (π. χ. κιβώτια, τελάρα, σακιά κ. α.) ή τεμάχια (π. χ. ζώντα ζώα) θα αναγράφεται ο αριθμός αυτών.

Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις ο υφυπουργός σημειώνει ότι όλοι οι απασχολούμενοι στον αγροτικό τομέα της οικονομίας θα πρέπει να παραλαμβάνουν και να διατηρούν στην κατοχή τους και όλα τα παραστατικά φορολογικά στοιχεία που τους δίνουν οι συναλλασσόμενοι με αυτούς, προκειμένου να είναι σε θέση να τα επιδεικνύουν σε ενδεχόμενους φορολογικούς ελέγχους. Τέτοια παραστατικά ανάμεσα στα άλλα είναι τα τιμολόγια αγοράς που εκδίδουν προς αυτούς οι επαγγελματίες - αγοραστές των προϊόντων τους, οι φορτωτικές που εκδίδονται από τα ΔΧ μεταφορικά μέσα, τα τιμολόγια ή τις αποδείξεις παροχής διαφόρων υπηρεσιών, τα τιμολόγια αγοράς πάγιου εξοπλισμού.

Υποχρέωση να μην εκδίδουν δελτία αποστολής δεν έχουν όσοι αγρότες παραδίνουν τα προϊόντα τους στον παραγωγό στο χώρο της εκμετάλλευσής τους ή στις εγκαταστάσεις τους (αποθήκες, στάβλους κλπ.), όταν τα προϊόντα συγκεντρώνονται σε προκαθορισμένα σημεία στο δρόμο ή τοποθεσίες προκειμένου να παραληφθούν από εμπόρους ή συνεταιρισμούς και να διακινηθούν με δική τους ευθύνη. Διευκρινίζεται ότι τα παραπάνω δεν καλύπτουν τις περιπτώσεις συγκέντρωσης αγροτικών προϊόντων σε αποθήκες και λοιπές μόνιμες εγκαταστάσεις εμπόρων ή συνεταιρισμών.

Τέλος δεν εκδίδεται δελτίο αποστολής στις περιπτώσεις διακίνησης ελαιοκάρπου από τους ελαιώνες στα ελαιοτριβεία.

ΔΕΗ
Η φωτιά έβγαλε "εκτός" τη Μεγαλόπολη

"Αν είχαμε χειμώνα, η κατάσταση θα ήταν σαφώς διαφορετική". Αυτό φέρεται να υποστηρίζουν αρμόδιοι παράγοντες της ΔΕΗ, μετά τις ζημιές που προκλήθηκαν προχτές το απόγευμα στον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό της Μεγαλόπολης, από φωτιά που ξέσπασε στο σύστημα διακίνησης λιγνίτη των μονάδων 1, 2 και 3. Σύμφωνα με όσα επίσημα δηλώνουν οι εκπρόσωποι της ΔΕΗ, το γεγονός ότι οι μονάδες τέθηκαν "εκτός" "δε δημιουργεί το οποιοδήποτε πρόβλημα επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας".

Η φωτιά, που ξέσπασε στις 6 το απόγευμα της Τρίτης, σύμφωνα με τους ειδικούς, πρέπει να οφείλεται σε βραχυκύκλωμα ή σε υπερθέρμανση της μονάδας παραγωγής λιγνίτη, ελέγχθηκε και κατασβέστηκε μετά από δύο ώρες. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΔΕΗ, η κατάσβεση της πυρκαγιάς έγινε από το προσωπικό του Σταθμού, με τη βοήθεια της παραγωγής. Αν και οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για εκτεταμένες ζημιές, η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι "η ζημιά περιορίστηκε στο σύστημα διακίνησης λιγνίτη", ενώ οι εργασίες για την αποκατάστασή τους ξεκίνησαν χτες το πρωί.

Παράγοντες της ΔΕΗ υποστηρίζουν πως οι χαμηλότερες ανάγκες που υπάρχουν για ηλεκτρική ενέργεια τους καλοκαιρινούς μήνες σ' αυτή τη φάση "βγάζουν την επιχείρηση από τη δύσκολη θέση" να αναζητήσει άμεσα φορτία προς εισαγωγή, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να επισπευστεί η λειτουργία της μονάδας του Κερατσινίου.

ΤΙΜΑΡΙΘΜΟΣ
Στο 5,4% ο επίσημος δείκτης

Κατά 1/10 της μονάδας υποχώρησε ο επίσημος τιμάριθμος τον Ιούλη, κύρια λόγω των θερινών εκπτώσεων και της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου ντίζελ, ενώ η συνεχής άνοδος του δολαρίου και οι επιπτώσεις της στις τιμές των πετρελαιοειδών αποτελούν αστάθμητο παράγοντα για την παραπέρα πορεία του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ) ο επίσημος πληθωρισμός τον Ιούλη διαμορφώθηκε στο 5,4%, έναντι 5,5% τον Ιούνη. Μειωμένες κατά 2,9% ήταν οι τιμές της ομάδας "διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά", της "ένδυσης - υπόδησης" κατά 8,7% λόγω θερινών εκπτώσεων, κατά 3,5% της ομάδας "διαρκή αγαθά - είδη νοικοκυριού", ενώ αύξηση κατά 0,5% παρουσίασαν οι μεταφορές λόγω της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας - Πειραιά και των εισιτηρίων αεροπλάνων εσωτερικού.

Στο μέτωπο των πετρελαιοειδών τώρα, η Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου (ΔΕΠ) ανακοίνωσε χτες τις νέες αυξημένες τιμές της βενζίνης κατά 4,7 δραχμές το λίτρο και κατά 2,10 δραχμές το λίτρο του πετρελαίου κίνησης, ενώ παράγοντες της Τράπεζας της Ελλάδας εκτιμούν, με βάση τα σημερινά δεδομένα, ότι ο πληθωρισμός στο τέλος του χρόνου θα διαμορφωθεί στα επίπεδα του 5,4% - 5,5%. Σε μία τέτοια περίπτωση θα έχουμε υπέρβαση του στόχου πληθωρισμού κατά μία ποσοστιαία μονάδα, από 4,5% στο 5,5%. Οσο για το τι πρόκειται να συμβεί με την τρελή κούρσα του δολαρίου, που έχει αναστατώσει τις ευρωπαϊκές αγορές, οι επίσημοι κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν ότι η πορεία αυτή κάποτε θα αντιστραφεί, αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει το χρόνο αντιστροφής. Μπορεί να είναι τρεις μήνες, μπορεί έξι, αλλά και ολόκληρος χρόνος και αποδέχονται πλέον μοιρολατρικά ότι την εξέλιξη αυτή - σε ό,τι αφορά τα καύσιμα - την πληρώνει σήμερα όλη η Ευρώπη και η Ελλάδα θα πληρώσει αυτό που της αναλογεί... Την άποψη αυτή εξέφρασε ανώτερος τραπεζικός παράγοντας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ