ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Νοέμβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσική και μουσικοί πάσχουν

Συνέδριο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μουσικών, οργανώνει στη Θεσσαλονίκη ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (της ανταποκρίτριάς μας).-

Οι συνθήκες εργασίας των μουσικών, τα συγγενικά δικαιώματά τους και η διατήρηση της μουσικής παράδοσης των χωρών τους, είναι μερικά από τα θέματα του Συνεδρίου της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μουσικών (FIM), που οργανώνει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος (4-6/12) στη Θεσσαλονίκη.

Τα ντεσιμπέλ που εκπέμπονται σε χώρους όπου παίζεται ελαφρομοντέρνα μουσική είναι ένα από τα κύρια θέματα που θα απασχολήσει τους συνέδρους μουσικούς. Αιτία της συζήτησης οι διάφορες παθήσεις των μουσικών από την ένταση του ήχου.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, που έγινε για λογαριασμό του Πανελλήνιου Συλλόγου Μουσικών, οι μουσικοί πάσχουν κατά 70% από κώφωση, κατά 40% από νευροπάθειες που οφείλονται στην ένταση του ήχου και το 30% των μουσικών παρουσιάζουν ψυχολογικά προβλήματα, τόσο από την ένταση όσο και από την κακή καλλιτεχνική τους προετοιμασία.

Ο ΠΣΜ, εναρμονίζοντας τις θέσεις του με τη Διεθνή Ομοσπονδία Μουσικών, η οποία εκφράζει σοβαρούς φόβους ότι ο ήχος της παραδοσιακής μουσικής κινδυνεύει να εξαφανιστεί, κατέθεσε πρόταση στο ΥΠΠΟ και ζητά να ηγηθεί των συγκροτημάτων για τη διάδοση και τη διατήρηση της μουσικής των χωρών των Βαλκανίων.Επίσης, ζητά να ιδρυθεί η Ακαδημία Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής στη Θεσσαλονίκη,ώστε να εκλείψει το φαινόμενο της κακής, συνήθως προφορικής, μεταφοράς της μουσικής μας και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις σπουδής της.

Εικαστικά δρώμενα

Εκθεση του ζωγράφου Αγήνορα Αστεριάδη (1898-1977) φιλοξενείται μέχρι τις 19/12 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50). Πρόκειται για αναδρομική παρουσίαση με υδατογραφίες, τέμπερες, χαρακτικά, σχέδια, μακέτες και λευκώματα. Ο Αγ. Αστεριάδης ανήκει στη "Γενιά του '30", είναι από τους καλλιτέχνες που σημάδεψαν με το έργο τους κατά το μεσοπόλεμο την αλλαγή της πορείας της νεοελληνικής τέχνης. Η βυζαντινή και μεταβυζαντινή τέχνη επέδρασαν ουσιαστικά στη διαμόρφωση του χαρακτηριστικού του ιδιώματος, αλλά και η λαϊκή τέχνη και η αρχιτεκτονική. Οπως ομολογούσε και ο ίδιος, τρίτο καθοριστικό στοιχείο ήταν η εμπειρία του από τη ζωγραφική των παιδιών, την περίοδο που δίδασκε ζωγραφική σε σχολεία. Με το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του για το ελληνικό τοπίο, θεωρείται τοπιογράφος που αποτύπωσε το τοπίο από διαφορετική σκοπιά, και στις μεγάλες του συνθέσεις και στις μικρότερες υδατογραφίες και τέμπερες. Ανήμερα του θανάτου του, στις 17/12 (11πμ), θα τελεστεί μνημόσυνο στο ναό των Αγίων Αναργύρων στον περίβολο του Πνευματικού Κέντρου Αθήνας.

  • Εκθεση ζωγραφικής του καθηγητή στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ Βαγγέλη Δημητρέα εκτίθεται (μέχρι 14/12) στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, "μελετώντας μια προβληματισμένη και παραγωγική πορεία σαράντα χρόνων σχεδόν, διαπιστώνει κανείς ότι θεμελιώδη ζητήματα που ο Δημητρέας είχε θέσει με το ξεκίνημά του στοιχειώνουν ακόμη το έργο του και ήταν πάντα στενά δεμένα με την κοινωνικά πολιτικοποιημένη φύση του Δημητρέα: Κοινωνία - τέχνη - εκπαίδευση: πολίτης, καλλιτέχνης, δάσκαλος".

"Τα έργα του είναι σύγχρονα και διαχρονικά συνάμα. Ο καλλιτέχνης αυτός μοιάζει να ξεκίνησε ώριμος και να βαδίζει τον ίδιο παιδεμένο δρόμο που επέλεξε στο ξεκίνημά του".

  • "Νέοι χαράκτες '97-'98",τιτλοφορείται η ομαδική έκθεση που διοργανώνει η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών "Α. Τάσσος".Εγκαινιάζεται την Τρίτη (8μμ) στο "Σπίτι της Κύπρου" (Ηρακλείτου 10). Συμμετέχουν οι χαράκτες: Ευγ. Βασιλούδη, Γ. Βλασσόπουλος, Λ. Γαβριηλίδου, Ελ. Γαλάτη, Ελ. Γκλίνου, Δ. Δουρδούμας, Γ. Κολιός, Α. Μπάκαλου, Δ. Σουλιώτης, Δ. Σπανόπουλος, Μ. Φαλκώνης, Θ. Χανδρινού κ. ά.
Τελευταίες παραστάσεις

Μέχρι αύριο θα παίζεται στο "Θέατρο της Οδού Κυκλάδων",το έργο του Μιχάλη Βιρβιδάκη "Στην Εθνική με τα Μεγάλα",σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη,σκηνικά - κοστούμια Θάλειας Ιστικοπούλου,σύνθεση ήχων του Δημήτρη Ιατρόπουλου,φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου.Παίζουν: Γεράσιμος Γεννατάς, Μαρία Κεχαγιόγλου, Αιμίλιος Χειλάκης.

  • Τελευταία παράσταση σήμερα και της θεατρικής σύνθεσης με τίτλο "Ησυχος είναι ο θάνατος",στο Στούντιο "Λήδρα", σε σκηνοθεσία Κίμωνα Ρηγόπουλου,σκηνικά - κοστούμια Σάντρας Στεφανίδου.Παίζουν: Αλέκος Κολλιόπουλος, Κατερίνα Παρίση, Ευδοκία Στατήρη.Πρόκειται για σύνθεση του αφηγήματος"Κρότκαγια" του Ντοστογιέφσκι,σε διασκευή Κίμωνα Ρηγόπουλου και του βασισμένου στη βιογραφία της Αννας Γρηγόριεβνα Ντοστογιέφσκι,μονόπρακτου του Γιάγκου Ανδρεάδη "Προδοσία".
Επίτιμοι της ΕΣΗΕΑ

Η ΕΣΗΕΑ έχει πάρει μια αξιέπαινη πρωτοβουλία, που τιμά το δημοσιογραφικό λειτούργημα και τον πολιτισμό. Με απόφαση του ΔΣ, σε εκδήλωση που θα γίνει στις 2/12 (12μ) στην αίθουσα της Ενωσης, τιμώντας την προσφορά τους στον πολιτισμό και τη δημοσιογραφία, θα ανακηρύξει ως επίτιμα μέλη της τους Αννα Συνοδινού, Διδώ Σωτηρίου, Αγγελο Βλάχο, Μίκη Θεοδωράκη, Σπύρο Μελετζή.

"Ξεγύμνωσαν" τον Πειραιά

Εξω από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά υπάρχουν οι προτομές του Βεάκη και της Παξινού. Ανθρωποι που τίμησαν την τέχνη. Αυτό τον χώρο επέλεξε το NEW CHANNEL για να παρουσιάσει καλλιστεία... "Top Models". (Τύφλα να 'χει η Σίντι Κρόφορντ, δηλαδή... ). Στη σκηνή του θεάτρου όπου είχαν παίξει κορυφαίοι, ιστορικοί ηθοποιοί (Βεάκης, Παξινού, Κατράκης, Λαμπέτη, Χορν, Συνοδινού κ. ά.) ανέβηκαν επίδοξες σταρλετίτσες και "φερέλπιδες" νέοι που φιλοδοξούν να σταδιοδρομήσουν στον... ηθικό χώρο του μόντελινγκ. Μάλιστα για τις "σκηνοθετικές ανάγκες" του... θεάματος, εμφανίστηκαν επί της σκηνής του μνημειακού θεάτρου ακόμα και μοτοσικλέτες!!!

***

Ηταν πράγματι βραδιά ντροπής για τη Δημοτική Αρχή του Πειραιά, που έδωσε την άδεια για τέτοια χρήση του θεάτρου (σίγουρα θα έκανε τα κόκαλα του Βεάκη και της Παξινού να τρίζουν...), αλλά συνάμα και λαμπρό δείγμα της "πολιτιστικής" κατάπτωσης, στην οποία οδηγείται η πόλη που γέννησε τον Τσαρούχη και τόσους άλλους δημιουργούς των Γραμμάτων και Τεχνών.

***

Στις 27/11 στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά δεν έγιναν μόνο καλλιστεία, που από μόνα τους καταρρακώνουν το πολιτιστικό και αισθητικό επίπεδο, ενώ ταυτόχρονα εκχυδαϊζουν το δώρο της φύσης που είναι το ανθρώπινο σώμα, υποβαθμίζοντάς το στο επίπεδο του εμπορικού και όχι μόνο ...ανταγωνισμού, για την αποκόμιση προσωπικού κέρδους. Ηταν συνάμα και "αποκαλυπτήρια". Αποκαλυπτήρια της ανάγκης αντίστασης στην ολόπλευρη επίθεση της υποκουλτούρας και του σκοταδισμού, που συνειδητά προωθείται από αυτούς που θέλουν να αφοπλίσουν ένα ισχυρό όπλο του ανθρώπου. Την κριτική σκέψη.

Γιάννης ΚΩΣΤΑΚΗΣ

Πολιτιστικός "Επίλογος"

Πενήντα καταξιωμένοι άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών σε 528 εικονογραφημένες σελίδες ανασκοπούν κριτικά τα πολιτιστικά δρώμενα της περιόδου Οκτώβρης '96 - Σεπτέμβρης '97,επιχειρώντας να αναδείξουν και τα πολιτιστικά προβλήματα, στον ετήσιο "Επίλογο '97" (εκδόσεις "Γαλιλαίος"), που παρουσιάστηκε χτες.

Ο φετινός τόμος περιέχει τους τομείς: Γράμματα - Ιδέες, Θέατρο, Μουσική, Χορός, Εικαστικά, Κινηματογράφος, ΜΜΕ, Φωτογραφία, Αρχιτεκτονική, Πέραν των Συνόρων.

Το Θέατρο κυριαρχεί, αφού καταγράφονται 326 παραστάσεις από τις οποίες οι 273 ήταν νέες παραγωγές. Στα Γράμματα προσεγγίζονται οι διακυμάνσεις και τάσεις στη λογοτεχνία και παρατίθενται 50 (ως τα "αξιόλογα") βιβλία της χρονιάς.

Τα δρώμενα του '97 στη Λυρική Σκηνή, στο Μέγαρο Μουσικής και στο Φεστιβάλ Αθηνών, περιλαμβάνονται στον τομέα της Μουσικής,ενώ ενδιαφέρουσα είναι η αναφορά στην ελληνική τζαζ.

Κατά εκθεσιακό χώρο, είδος και χρόνο έκθεσης παρουσιάζονται τα Εικαστικά γεγονότα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στον τομέα του Κινηματογράφου παρουσιάζεται η κίνηση των ταινιών το 1997. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κριτική που ασκείται στον Τύπο και στην τηλεόραση. Δε λείπουν η Φωτογραφία,η Αρχιτεκτονική με προτάσεις για μια "ανθρώπινη" πόλη και ο Χορός.

Η έκδοση κοσμείται με χειρόγραφα Ελλήνων λογοτεχνών - προσφορά του Ελληνικού Λογοτεχνικού Ιστορικού Αρχείου.

"Τέτοιο είναι τ' όνειρο"

"Η πιο βαθιά ικανοποίηση, είπε, έρχεται όταν κάνεις κάτι από αγάπη". Ο λόγος για τη διάσημη ηθοποιό Χάνα Σιγκούλα (φωτό), που επανήλθε στη χώρα μας, για δύο παραστάσεις στη Λυρική Σκηνή (Δευτέρα και Τρίτη, 8.30μ.μ.). "Τέτοιο είναι τ' όνειρο" τιτλοφορείται το ρεσιτάλ της - ένα μουσικό - θεατρικό "καμπαρέ", αφιερωμένο στους αγαπημένους της σκηνοθέτες και ποιητές. Σε μουσική του Ζαν Μαρί Σενιά θα τραγουδήσει στίχους των Φασμπίντερ, Ζαν Κλωντ Καρριέρ, Χάινερ Μίλερ, Πέτερ Χάντκε, Μπωντλέρ κ.ά. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται κι ένα κουβανέζικο νανούρισμα.

"Ποτέ δεν ονειρευόμουν", είπε η Χ. Σιγκούλα στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου,"ότι θα βρεθώ στην όπερα των Αθηνών", σημειώνοντας ότι αγαπά την ελληνική μουσική και λυπάται "που δεν τραγουδά πια η Φλέρυ Νταντωνάκη". Αναφερόμενη στα τραγούδια του Καρριέρ είπε, ότι διαπνέονται "από τη συνείδηση του θανάτου και την παιδικότητα, από την αγάπη και το θρήνο, την εμπιστοσύνη στη ζωή".

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας θα προσλάβει ένα άτομο, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την κάλυψη εποχιακών αναγκών των υπηρεσιών του. Πρόκειται για μία θέση προγραμματιστή του κλάδου ΤΕ Πληροφορικής. Συνολικός χρόνος απασχόλησης 8 μήνες, κατ' ανώτατο όριο. Τόπος απασχόλησης: Αθήνα. Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 3224.806, 3240.445.

Σεμινάρια με θέμα την πορεία της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας από το δημοτικό τραγούδι έως τη μεταπολεμική ποίηση και πεζογραφία αρχίζουν στο Δήμο Γαλατσίου, στις 3/12 (7.30μμ). Οι συναντήσεις θα γίνονται κάθε Τετάρτη (7.30μμ), στο Πνευματικό Κέντρο (Αρχιμήδους 2 και Ιπποκράτους).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ