ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Γενάρη 1999
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"ΠΑΚΕΤΟ ΣΑΝΤΕΡ"
"Στον αέρα" κονδύλια 3,5 τρισ. δρχ.

Βιάζεται η ελληνική κυβέρνηση να κλείσει το θέμα των χρηματοδοτήσεων, υπό το φόβο εξαίρεσης της Αττικής από τις επιλέξιμες περιοχές του στόχου 1 (καθυστερημένες περιοχές). Για τα μάτια του κόσμου η "σθεναρή στάση", που επαγγέλλεται ότι θα τηρήσει στις διαπραγματεύσεις η ελληνική κυβέρνηση

Η ελληνική κυβέρνηση βιάζεται να κλείσει το θέμα της διαπραγμάτευσης του "πακέτου Σαντέρ" μια και η επιμήκυνση των διαδικασιών εμπεριέχει τον κίνδυνο να εξαιρεθεί από τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ο Νομός Αττικής και να χαθεί μέχρι και το 35% των κεφαλαίων που ζητά σήμερα η ελληνική πλευρά (περίπου 3,5 τρισ. δραχμές).

Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, οι δηλώσεις των κυβερνητικών παραγόντων για τήρηση "σκληρής στάσης" στο θέμα των διαπραγματεύσεων για το ύψος των κοινοτικών κονδυλίων του "πακέτου Σαντέρ" είναι μόνο για λαϊκή κατανάλωση... Οπως και τα λεγόμενα για δημιουργία "μετώπου" των νότιων χωρών, το οποίο, σύμφωνα με τις απόψεις τους, στις σημερινές συνθήκες, δεν μπορεί να δημιουργηθεί. Αναφέρουν συγκεκριμένα ότι τυχόν επιμήκυνση του χρόνου διαπραγμάτευσης του ύψους των κοινοτικών κεφαλαίων, που θα διατεθούν την περίοδο 2001 - 2006 στις λεγόμενες χώρες "συνοχής", μπορεί να αποβεί σε βάρος της ελληνικής πλευράς. Οπως υποστηρίζουν, αν οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαρκέσουν μεγάλο διάστημα, τότε εγκυμονεί ο κίνδυνος να εξαιρεθεί από τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ο Νομός Αττικής, επειδή εκτιμάται πως, με μετρήσεις στοιχείων του 1998, μπορεί να έχει υπερβεί το 75% του μέσου κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σύμφωνα με τους κανονισμούς των διαρθρωτικών ταμείων της Κοινότητας, ενισχύσεις δικαιούνται περιοχές (όχι χώρες) της Ευρωπαϊκής Ενωσης με κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο του 75% του μέσου κοινοτικού όρου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της περιόδου 1995 - 1997, όλες οι περιφέρειες της Ελλάδας είχαν κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο του 75% του μέσου κοινοτικού όρου και από την άποψη αυτή όλη η ελλαδική επικράτεια εντάχθηκε στη λεγόμενη ζώνη "συνοχής" του στόχου 1 (καθυστερημένες περιοχές). Στην κυβέρνηση όμως φοβούνται ότι, αν η επιλεξιμότητα περιοχών γίνει με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του 1998, τότε υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες η περιοχή της Αττικής να εξαιρεθεί από τις κοινοτικές ενισχύσεις, με τη δικαιολογία ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στο Λεκανοπέδιο έχει ξεπεράσει το 75% του μέσου κοινοτικού ΑΕΠ.

Το συμπέρασμα δηλαδή που προκύπτει είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση, όχι μόνο δεν έχει καμία διάθεση να προβάλει "σκληρή στάση" στο "μέτωπο των βορείων" και να διεκδικήσει αυξημένες κοινοτικές ενισχύσεις για την περίοδο 2001 - 2006, αλλά αντίθετα βιάζεται το θέμα να κλείσει όσο το δυνατό γρηγορότερα, καθώς ο χρόνος λειτουργεί σε βάρος της. Εννοείται βέβαια ότι μία τέτοια λύση του προβλήματος συνεπάγεται μία άνευ όρων παράδοση στις απαιτήσεις του άξονα Γερμανίας - Αυστρίας - Ολλανδίας - Σουηδίας, που επιδιώκει τη μείωση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων προς τις χώρες "συνοχής".

Το όριο του 1,27%

Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του Εδιμβούργου το 1992, το όριο χρηματοδότησης των διαρθρωτικών ταμείων (Γεωργικό, Κοινωνικό, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Αλιείας) καθορίστηκε στο 1,27% του κοινοτικού ΑΕΠ, με τη δέσμευση ότι τα επόμενα χρόνια θα εξεταστεί περαιτέρω αύξησή του.

Αντί όμως για αύξηση των κεφαλαίων προς τα διαρθρωτικά ταμεία, οι λεγόμενες "βόρειες" χώρες έθεσαν, τα τελευταία χρόνια, θέμα μείωσης του ποσοστού 1,27%. Το ζήτημα εξετάστηκε στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής στην Αυστρία, όπου η, υπό γερμανική εποπτεία, αυστριακή κυβέρνηση έθεσε προς συζήτηση διάφορες προτάσεις, κοινός παρονομαστής των οποίων ήταν η μείωση των χρηματοδοτήσεων κάτω από το όριο του 1,27% του κοινοτικού ΑΕΠ. Οι εκπρόσωποι των "νότιων" χωρών (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ισπανία και δευτερευόντως η Γαλλία, η οποία παίρνει σημαντικές ενισχύσεις από το γεωργικό ταμείο), αντέτειναν ότι τυχόν υιοθέτηση των προτάσεων για μείωση των χρηματοδοτήσεων, θέτει εν αμφιβόλω το εγχείρημα της "σύγκλισης" (όπως αυτοί βέβαια την εννοούν) των πιο αδύνατων χωρών της ΕΕ.

Συγκεκριμένες αποφάσεις βέβαια δεν πήραν στη σύνοδο της Αυστρίας, αλλά το θέμα παραπέμφθηκε σε έκτακτη Σύνοδο Κορυφής, που θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Μάρτη στην Κολωνία της Γερμανίας (η τελευταία ασκεί το τρέχον εξάμηνο την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης). Σύμφωνα όμως με παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, η σύνοδος αυτή θα γίνει... για τα μάτια του κόσμου, καθώς κανείς δε θα διακινδυνεύσει τη λήψη αποφάσεων ενόψει των ευρωεκλογών τον ερχόμενο Ιούνη. Οριστικές αποφάσεις, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, αναμένεται να ληφθούν στην τακτική Σύνοδο Κορυφής στο τέλος του α εξάμηνου (και μετά τις ευρωεκλογές), αν και από τώρα θεωρούν ότι το αποτέλεσμα έχει ήδη κριθεί σε βάρος βέβαια των χωρών "συνοχής".

ΟΜΟΛΟΓΑ
Στο 7,56% το επιτόκιο

Στο 7,56% διαμορφώθηκε το μέσο σταθμικό επιτόκιο των ομολόγων τριετούς διάρκειας σταθερού επιτοκίου, κατά τη δημοπρασία που πραγματοποίησε χτες το υπουργείο Οικονομικών. Η δημοπρασία έγινε μέσω των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς με στόχο να αντληθεί ποσό 180 δισ. δραχμών. Η ημερομηνία έκδοσης και διακανονισμού είναι η Παρασκευή 22 Γενάρη 1999.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, υποβλήθηκαν συνολικές προσφορές ύψους 563,3 δισ. δραχμών, που υπερκάλυψαν το ζητούμενο ποσό κατά 3,1 περίπου φορές. Το μεσοσταθμικό επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 7,56% έναντι 9,36% της προηγούμενης δημοπρασίας. Εγιναν δεκτές προσφορές μέχρι του ύψους του δημοπρατηθέντος ποσού καθώς και μη ανταγωνιστικές προσφορές σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς. Το συνολικό ποσό που έγινε αποδεκτό ανήλθε σε 214 δισ. δρχ. έναντι 144 δισ. δρχ. που ήταν το αντίστοιχο ποσό της προηγούμενης δημοπρασίας.

Να υπενθυμίσουμε ακόμη ότι χτες - όπως είχε ανακοινωθεί σχετικά - υπήρχε η δυνατότητα, από όσους επιθυμούσαν, αντικατάστασης των ομολόγων τριετούς διάρκειας της έκδοσης 20ής Νοέμβρη, σταθερού επιτοκίου 9,3% ετησίως, με ομόλογα της νέας έκδοσης. Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι το ποσό επαναγοράς ανήλθε σε 140,436 δισ. δρχ., επί συνολικού ποσού έκδοσης 144 δισ. δρχ. Η τιμή επαναγοράς που προέκυψε, καθορίστηκε από τη μέση σταθμική απόδοση της χτεσινής δημοπρασίας 7,6% συν 0,15% - όπως προέβλεπε η αρχική ανακοίνωση - πρόσκληση - δηλαδή 7,71% συνολικά. Στην ουσία δηλαδή ορισμένοι κάτοχοι τίτλων του Νοέμβρη με επιτόκιο 9,3%, άλλαξαν τους τίτλους τους με νέους, επιτοκίου 7,7%, γεγονός που δείχνει με τον τρόπο του τα τεράστια παιχνίδια που παίζονται με τα κρατικά ομόλογα, αφού εκ πρώτης όψεως, η απόδοση της παλαιάς έκδοσης εμφανίζεται αισθητά υψηλότερη από τη νέα.

ΔΕΗ
Λιγνίτης για 50 ακόμα χρόνια

Η συνολική παραγωγή (εξόρυξη λιγνίτη) από το 1952 μέχρι πέρσι έφτασε 1 δισ. τόνους

Η συνολική παραγωγή (εξόρυξη) λιγνίτη από τη ΔΕΗ (μετά από 46 χρόνια λειτουργίας των ορυχείων στις περιοχές Αλιβερίου, Πτολεμαϊδας - Αμυνταίου και Μεγαλόπολης) έφτασε - στα μέσα του 1998 - στο ποσό ρεκόρ του 1.000.000.000 τόνων (1 δισ. τόνοι λιγνίτη). Με χτεσινή ανακοίνωσή της η ΔΕΗ χαρακτηρίζει τη συμπλήρωση 1 δισ. τόνου λιγνίτη που εξορύχτηκε στο διάστημα από το 1952 μέχρι τα μέσα του 1998, σαν "σταθμό στην ιστορία της Επιχείρησης" και πως η συμβολή του λιγνίτη υπήρξε καθοριστική στην επίτευξη του εξηλεκτρισμού της Ελλάδας.

Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως:

  • Η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ενωση και την τρίτη σε όλη την Ευρώπη, με παραγωγή περίπου 60 εκατομμύρια τόνους το χρόνο.
  • Τα αποθέματα λιγνίτη στην Ελλάδα - που αποτελεί τον πιο σημαντικό εθνικό πόρο που εξασφαλίζει στη χώρα μας ενεργειακή αυτονομία και εξοικονόμηση πολύτιμου συναλλάγματος - επαρκούν για ακόμη 50 χρόνια.
  • Σήμερα, το 50% της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από λιγνίτη, ενώ οι ποσότητες που έχουν εξορυχτεί δεν ξεπερνούν το 25% των συνολικά εκμεταλλεύσιμων αποθεμάτων (4,2 δισ. τόνοι). Σημειώνεται ακόμα, πως τα βεβαιωμένα αποθέματα λιγνίτη, είναι πολύ μεγαλύτερα, καθώς υπολογίζονται σε 6,7 δισ. τόνους.

Η διοίκηση της ΔΕΗ σημειώνει, ακόμα, πως στο πλαίσιο αναπτυξιακής πολιτικής της Επιχείρησης - Γενική Διεύθυνση Ορυχείων της ΔΕΗ - εντάσσεται η αξιοποίηση και άλλων λιγνιτικών κοιτασμάτων παράλληλα με την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην τελευταία διετία (1997-98) η ΔΕΗ πραγματοποίησε επενδύσεις για την περιβαλλοντική αποκατάσταση (εκπόνηση μελετών αποκατάστασης εδαφών, ανάπλαση τοπίου και βέλτιωση χρήσης γης) συνολικού ύψους περίπου 2 δισ. δραχμών.

Κλείνουν τραπεζικοί λογαριασμοί του δημοσίου

Μέχρι τις 30 του Ιούνη θα πρέπει τελικά να έχουν κλείσει όλοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί του δημοσίου που έχουν ανοιχτεί χωρίς ειδική πράξη του υπουργού Οικονομικών. Μέχρι τότε θα πρέπει να τακτοποιηθούν όλες οι εκκρεμότητες που έχουν αυτοί οι λογαριασμοί, ενώ τα υπόλοιπα που θα έχουν στις 30 του Ιούνη θα κατατίθενται σε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία και θα αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού. Αυτό προβλέπεται σε τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε χτες στη Βουλή και με την οποία ουσιαστικά δίνεται παράταση για το διακανονισμό των εκκρεμοτήτων σε λογαριασμούς που έχουν ανοιχτεί χωρίς ειδική πράξη του υπουργού Οικονομικών. Αρχικά η κατάργηση αυτών των λογαριασμών, όπως σημειώνεται από το υπουργείο, έπρεπε να γίνει μέχρι τις 31 του προηγούμενου Δεκέμβρη, ωστόσο "υπάρχουν ορισμένες λεπτομέρειες για την οριστική τακτοποίηση των λογαριασμών", κι έτσι δίνεται εξάμηνη παράταση.

Σύσκεψη για τα δημοτικά τέλη

Με θέμα την υπέρογκη αύξηση των ανταποδοτικών τελών που αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, καλεί τους επαγγελματίες και έμπορους του νομού η Ομοσπονδία, σε σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί αύριο το απόγευμα στις 7.30 στην αίθουσα της Ομοσπονδίας, Αριστοτέλους 3. Σκοπός της σύσκεψης είναι να καθοριστεί η περαιτέρω στάση των επαγγελματιών και βιοτεχνών πάνω στο θέμα αυτό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ