Τετάρτη 20 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"ΠΑΚΕΤΟ ΣΑΝΤΕΡ"
"Στον αέρα" κονδύλια 3,5 τρισ. δρχ.

Βιάζεται η ελληνική κυβέρνηση να κλείσει το θέμα των χρηματοδοτήσεων, υπό το φόβο εξαίρεσης της Αττικής από τις επιλέξιμες περιοχές του στόχου 1 (καθυστερημένες περιοχές). Για τα μάτια του κόσμου η "σθεναρή στάση", που επαγγέλλεται ότι θα τηρήσει στις διαπραγματεύσεις η ελληνική κυβέρνηση

Η ελληνική κυβέρνηση βιάζεται να κλείσει το θέμα της διαπραγμάτευσης του "πακέτου Σαντέρ" μια και η επιμήκυνση των διαδικασιών εμπεριέχει τον κίνδυνο να εξαιρεθεί από τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ο Νομός Αττικής και να χαθεί μέχρι και το 35% των κεφαλαίων που ζητά σήμερα η ελληνική πλευρά (περίπου 3,5 τρισ. δραχμές).

Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, οι δηλώσεις των κυβερνητικών παραγόντων για τήρηση "σκληρής στάσης" στο θέμα των διαπραγματεύσεων για το ύψος των κοινοτικών κονδυλίων του "πακέτου Σαντέρ" είναι μόνο για λαϊκή κατανάλωση... Οπως και τα λεγόμενα για δημιουργία "μετώπου" των νότιων χωρών, το οποίο, σύμφωνα με τις απόψεις τους, στις σημερινές συνθήκες, δεν μπορεί να δημιουργηθεί. Αναφέρουν συγκεκριμένα ότι τυχόν επιμήκυνση του χρόνου διαπραγμάτευσης του ύψους των κοινοτικών κεφαλαίων, που θα διατεθούν την περίοδο 2001 - 2006 στις λεγόμενες χώρες "συνοχής", μπορεί να αποβεί σε βάρος της ελληνικής πλευράς. Οπως υποστηρίζουν, αν οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαρκέσουν μεγάλο διάστημα, τότε εγκυμονεί ο κίνδυνος να εξαιρεθεί από τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ο Νομός Αττικής, επειδή εκτιμάται πως, με μετρήσεις στοιχείων του 1998, μπορεί να έχει υπερβεί το 75% του μέσου κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σύμφωνα με τους κανονισμούς των διαρθρωτικών ταμείων της Κοινότητας, ενισχύσεις δικαιούνται περιοχές (όχι χώρες) της Ευρωπαϊκής Ενωσης με κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο του 75% του μέσου κοινοτικού όρου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της περιόδου 1995 - 1997, όλες οι περιφέρειες της Ελλάδας είχαν κατά κεφαλήν ΑΕΠ μικρότερο του 75% του μέσου κοινοτικού όρου και από την άποψη αυτή όλη η ελλαδική επικράτεια εντάχθηκε στη λεγόμενη ζώνη "συνοχής" του στόχου 1 (καθυστερημένες περιοχές). Στην κυβέρνηση όμως φοβούνται ότι, αν η επιλεξιμότητα περιοχών γίνει με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του 1998, τότε υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες η περιοχή της Αττικής να εξαιρεθεί από τις κοινοτικές ενισχύσεις, με τη δικαιολογία ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στο Λεκανοπέδιο έχει ξεπεράσει το 75% του μέσου κοινοτικού ΑΕΠ.

Το συμπέρασμα δηλαδή που προκύπτει είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση, όχι μόνο δεν έχει καμία διάθεση να προβάλει "σκληρή στάση" στο "μέτωπο των βορείων" και να διεκδικήσει αυξημένες κοινοτικές ενισχύσεις για την περίοδο 2001 - 2006, αλλά αντίθετα βιάζεται το θέμα να κλείσει όσο το δυνατό γρηγορότερα, καθώς ο χρόνος λειτουργεί σε βάρος της. Εννοείται βέβαια ότι μία τέτοια λύση του προβλήματος συνεπάγεται μία άνευ όρων παράδοση στις απαιτήσεις του άξονα Γερμανίας - Αυστρίας - Ολλανδίας - Σουηδίας, που επιδιώκει τη μείωση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων προς τις χώρες "συνοχής".

Το όριο του 1,27%

Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του Εδιμβούργου το 1992, το όριο χρηματοδότησης των διαρθρωτικών ταμείων (Γεωργικό, Κοινωνικό, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Αλιείας) καθορίστηκε στο 1,27% του κοινοτικού ΑΕΠ, με τη δέσμευση ότι τα επόμενα χρόνια θα εξεταστεί περαιτέρω αύξησή του.

Αντί όμως για αύξηση των κεφαλαίων προς τα διαρθρωτικά ταμεία, οι λεγόμενες "βόρειες" χώρες έθεσαν, τα τελευταία χρόνια, θέμα μείωσης του ποσοστού 1,27%. Το ζήτημα εξετάστηκε στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής στην Αυστρία, όπου η, υπό γερμανική εποπτεία, αυστριακή κυβέρνηση έθεσε προς συζήτηση διάφορες προτάσεις, κοινός παρονομαστής των οποίων ήταν η μείωση των χρηματοδοτήσεων κάτω από το όριο του 1,27% του κοινοτικού ΑΕΠ. Οι εκπρόσωποι των "νότιων" χωρών (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ισπανία και δευτερευόντως η Γαλλία, η οποία παίρνει σημαντικές ενισχύσεις από το γεωργικό ταμείο), αντέτειναν ότι τυχόν υιοθέτηση των προτάσεων για μείωση των χρηματοδοτήσεων, θέτει εν αμφιβόλω το εγχείρημα της "σύγκλισης" (όπως αυτοί βέβαια την εννοούν) των πιο αδύνατων χωρών της ΕΕ.

Συγκεκριμένες αποφάσεις βέβαια δεν πήραν στη σύνοδο της Αυστρίας, αλλά το θέμα παραπέμφθηκε σε έκτακτη Σύνοδο Κορυφής, που θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Μάρτη στην Κολωνία της Γερμανίας (η τελευταία ασκεί το τρέχον εξάμηνο την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης). Σύμφωνα όμως με παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, η σύνοδος αυτή θα γίνει... για τα μάτια του κόσμου, καθώς κανείς δε θα διακινδυνεύσει τη λήψη αποφάσεων ενόψει των ευρωεκλογών τον ερχόμενο Ιούνη. Οριστικές αποφάσεις, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες, αναμένεται να ληφθούν στην τακτική Σύνοδο Κορυφής στο τέλος του α εξάμηνου (και μετά τις ευρωεκλογές), αν και από τώρα θεωρούν ότι το αποτέλεσμα έχει ήδη κριθεί σε βάρος βέβαια των χωρών "συνοχής".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ