ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Ιούλη 1999
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αγώνας για τη μόρφωση του καθενός

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

"Ας μην τρέφουν ελπίδες οι εκφραστές και προπαντός οι εμπνευστές αυτής της πολιτικής - τα μονοπώλια και η ολιγαρχία - πως τελικά θα την επιβάλλουν. Ο αγώνας τώρα συνεχίζεται πιο μαζικός, συντονισμένος και δυναμικός, ωσότου η μόρφωση να πάψει να είναι προνόμιο των λίγων και να γίνει πραγματικό δικαίωμα και χτήμα του καθενός", τονίζει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις στην Παιδεία.

Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:

"Η ικανοποίηση του υπουργού Παιδείας για την επιτυχία της εκπαιδευτικής του πολιτικής, στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, επιβεβαιώνει όσα το ΚΚΕ έλεγε από την αρχή: Τα αποτελέσματα είναι σκόπιμα και όχι τυχαία, οι επιπτώσεις της αντιδραστικής αναδιάρθρωσης στην εκπαίδευση αντανακλούν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης.

Επιδίωξη της σημερινής αντιλαϊκής πολιτικής είναι ο αυστηρότερος ταξικός έλεγχος της ροής προς το λύκειο και την ανώτατη εκπαίδευση. Είναι η μαζική στροφή των νέων ανθρώπων στην πρόωρη κι άρα χαμηλή και βραχυπρόθεσμη επαγγελματική κατάρτιση, η εντονότερη εκμετάλλευση και χειραγώγηση των νέων που βγαίνουν στην παραγωγή.

Με το ν. 2525/97 η κυβέρνηση θέλησε να ενισχύσει τον ταξικό ελιτίστικο χαρακτήρα του λυκείου, που παγιώνεται σαν ξεχωριστή βαθμίδα από τη βασική - υποχρεωτική εκπαίδευση, προσανατολισμένη αυστηρά σε όσους θα καταφέρουν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για τους υπόλοιπους, με το ν. 2640/98 οικοδόμησε τα ΤΕΕ, κατώτερα ιδρύματα παραγωγής των σύγχρονων προλεταρίων, που λειτουργούν σε συνθήκες αποκαλυπτικής αθλιότητας. Σκοπός της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι να "ανταγωνιστούμε" στη φτηνή κατάρτιση τις άλλες χώρες της ΕΕ, όπου μόλις 20 - 40% των μαθητών φοιτά στο λύκειο.

Στο κενό πέφτει η προσπάθεια των κυβερνητικών στελεχών να δικαιολογήσουν την πολιτική τους, καθώς δε συγκαλύπτεται εύκολα η αμείλικτη πραγματικότητα που βιώνουν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές. Η εντυπωσιακή αύξηση της εγκατάλειψης του σχολείου από μαθητές που σταδιακά αποθαρρύνονται ή απορρίπτονται είναι γεγονός, από την πρώτη κιόλας χρονιά εφαρμογής των αντιεκπαιδευτικών μέτρων.

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του ΥΠΕΠΘ από τους 120.430 απόφοιτους του Γυμνασίου του προηγούμενου σχολικού έτους (1997 - '98), μόλις 88.000 φοιτούσαν φέτος στην Α Λυκείου (ποσοστό 73%), δεκάδες χιλιάδες λιγότεροι σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά, όταν από τους 126.372 αποφοίτους του Γυμνασίου στην Α Λυκείου συνέχιζαν 121.832 μαθητές (ποσοστό 96%). Απ' αυτούς στη συνέχεια μόλις 90.000 φοίτησαν στη Β Λυκείου. Παρατηρούμε δηλαδή ότι μόνο φέτος τουλάχιστον 65.000 μαθητές έχουν εγκαταλείψει ήδη από την αρχή το λύκειο. Γι' αυτούς το υπουργείο δε λέει κουβέντα.

Εδώ έρχονται να προστεθούν οι δεκάδες χιλιάδες απορριφθέντων μαθητών, μέσα από το νέο μέτρο της κατάργησης των μετεξεταστέων και του εξεταστικού μαραθώνιου της Β και στη συνέχεια της Γ Λυκείου. Η κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων δεν υπηρετεί την εύκολη προαγωγή των μαθητών. Κι αυτό να συνέβαινε, πάλι το ενδιαφέρον του υπουργού θα ήταν κάλπικο, αφού αξία έχει να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να ξαναδούν τις ελλείψεις τους και να προαχθούν προετοιμασμένοι για να συνεχίσουν στην επόμενη τάξη. Αυτή τη δυνατότητα τη στερεί η κυβέρνηση σπέρνοντας αργά ή γρήγορα στους μαθητές την απογοήτευση και την απόρριψη.

Προκλητική είναι η στάση του υπουργείου Παιδείας στο μεγάλο πρόβλημα των απορριφθέντων. Αν και παρέπεμψε σε εξονυχιστική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, βιάστηκε να προδικάσει τα συμπεράσματα, ανάγοντας τη "σχολική αποτυχία", στη λειψή προσπάθεια μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολικής μονάδας. Η κυβέρνηση, την ίδια στιγμή που υψώνει με την αντιλαϊκή της πολιτική μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς στα σχολειά της εργατικής τάξης και των μικρομεσαίων λαϊκών στρωμάτων, επιχειρεί να μεταθέσει την ευθύνη στους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Δε δείχνει μόνο την αδιαφορία της, απέναντι στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι λαϊκές οικογένειες, τα δημόσια σχολεία κι οι εκπαιδευτικοί. Αναμφισβήτητα μέσα από την "αξιολόγηση" και την "αποκέντρωση", η κυβέρνηση ετοιμάζει και νέα αντιλαϊκά μέτρα σύνδεσης της χρηματοδότησης με την "αποδοτικότητα", μέτρα δηλαδή ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο μέχρι τα μεταπτυχιακά, μέτρα αυταρχικότερου ελέγχου της σχολικής ζωής και της συνείδησης εκπαιδευτικών, μαθητών και φοιτητών. Χαρακτηριστικό είναι ότι την ίδια ώρα που υπόσχεται νέους διορισμούς σε ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά, προχωρεί στη σύμπτυξη τάξεων και σχολείων, ενώ η ενισχυτική διδασκαλία έχει γίνει το εγκληματικό άλλοθι του ταξικού επιλεκτικού ρόλου και της απομαζικοποίησης του λυκείου. Εξαγγέλλονται βιβλιοθήκες, εργαστήρια και κομπιούτερ, για να κερδοσκοπούν από το δημόσιο χρήμα κάποιοι μεγαλοεκδότες και μεγαλέμποροι, όταν ακόμα και οι δημόσιοι εκπαιδευτικοί καλούνται να αγοράσουν τα νέα σχολικά εγχειρίδια από την "ιδιωτική πρωτοβουλία" ή να προμηθευτούν ηλεκτρονικό υπολογιστή για να αναζητήσουν πληροφορίες και υλικό, προκειμένου να μη βρεθούν και πάλι απροετοίμαστοι για διδασκαλία.

Ενοχή δείχνει η σιωπή της κυβέρνησης για τα φαινόμενα ασυδοσίας των ιδιωτών σχολαρχών και μεγαλοφροντιστών, που διεκδικούν να αναλάβουν τομείς της δημόσιας εκπαίδευσης, να υποκαταστήσουν βαθμίδες της "μετα - υποχρεωτικής" εκπαίδευσης και γενικότερα να χρηματοδοτηθούν από τα πενιχρά κονδύλια των δημόσιων εκπαιδευτικών δαπανών. Πολύ περισσότερο που συνειδητά προωθεί την απαξίωση των δημόσιων σχολείων και εκπαιδευτικών.

Κι όχι μόνο υποβιβάζεται το δημόσιο σχολείο, με τους μαθητές του να δίνουν άνιση μάχη, αλλά και νομοθετείται το προνόμιο μιας ελίτ μαθητών "ξένων" σχολείων να αποκτήσουν απολυτήριο ισοδύναμο, χωρίς να υποστούν την ψυχοφθόρα διαδικασία του εξεταστικού μαραθώνιου.

Τα παραπάνω είναι αδιάσειστα στοιχεία της ταξικής πολιτικής που σπρώχνει στην αμάθεια την πλειοψηφία της νεολαίας.

Οταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός ομολογεί την πρόθεση να προσανατολιστεί η νεολαία στα κατώτερα κι υποβαθμισμένα ΤΕΕ. Οταν το "Ενιαίο Λύκειο" αντί να παράσχει τη γενική παιδεία της εποχής μας - την αρμονική διαμόρφωση της προσωπικότητας στην ολότητά της - μετατρέπεται σε φροντιστήριο που υπηρετεί μονάχα την εκγύμναση των μαθητών σε αποσπασματικές γνώσεις και δεξιότητες, στις οποίες θα κριθούν για να επιλεγούν οι λίγοι που θ' ακολουθήσουν επιστημονικές σπουδές.

Με όλα αυτά, το ενδιαφέρον που εκδήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Παιδείας για το μορφωτικό επίπεδο της νεολαίας είναι πλαστό κι υποκριτικό.Αυτό που θέλουν δεν είναι ένα σχολείο που θα μορφώνει αλλά ένας προθάλαμος για τα ΑΕΙ, ένα ίδρυμα πρόωρης κι άρα ταξικής επιλογής, για να προκαθορίζεται η μοίρα του κάθε μαθητή, πριν ολοκληρώσει τη μόρφωσή του, πριν διαμορφώσει σφαιρικά την προσωπικότητά του.

Ο διαχωρισμός των μαθητών σε κατευθύνσεις, η πρόσθεση ασύνδετων γνωστικών αντικειμένων με τη μορφή της σύνοψης πανεπιστημιακών παραδόσεων κι η ποσοτική συσσώρευση της ύλης, δεν έχουν να κάνουν με την ολόπλευρη μόρφωση αλλά με τη στείρα και μηχανική αναπαραγωγή αποσπασματικών γνώσεων, οδηγούν και θα οδηγήσουν στην έξαρση του λειτουργικού αναλφαβητισμού.

Η ταύτιση των προαγωγικών κι απολυτήριων εξετάσεων με τις εισαγωγικές για τα ΑΕΙ, ο πανελλαδικός κι απρόσωπος χαρακτήρας τους - τύπος εξετάσεων που επιδιώκουν να μεταφερθεί και στην Α Λυκείου - απορρέει από τον ταξικό σκοπό και προσανατολισμό του λυκείου. Σε ένα πραγματικό σχολείο που θα στόχευε στη διαμόρφωση δημιουργικής προσωπικότητας του κάθε νέου, οι εξετάσεις δε θα ήταν το πρώτο αλλά το τελευταίο στοιχείο της μορφωτικής διαδικασίας. Θα γίνονταν στην τάξη με την ευθύνη του εκπαιδευτικού ώστε να υπολογίζονται οι ιδιαιτερότητες και η γενική προσπάθεια του μαθητή και μόνο τότε θα μπορούσαν να λειτουργήσουν θετικά, σαν στοιχείο ανατροφοδότησης και σαν ηθικό κίνητρο επιβράβευσης της προσπάθειας. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι κάποιο τεχνοκρατικό ερώτημα, αν θα έχουμε ή όχι εξετάσεις ούτε η τεχνική μετάδοσης κι ο τύπος των προς απάντηση θεμάτων. Το πρόβλημα είναι αν θα συνεχίσει το λύκειο να υπάρχει σαν ξεχωριστή βαθμίδα που θα συνδέεται και θα εξαρτάται από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ ή αν θα οικοδομηθεί επιτέλους ένα σχολείο για όλους, ένα σχολείο με αυτοτέλεια. Το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Βασικό σχολείο, ποσοτικά αλλά και ποιοτικά διευρυμένο, ώστε να ολοκληρώνει το σκοπό του - τη διανοητική, συναισθηματική και βουλητική, κοινωνική διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου.

Οι φετινοί αγώνες στο χώρο της Παιδείας προσανατόλισαν την πάλη σε αιτήματα που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες του λαού και στις απαιτήσεις της εποχής μας. Ανέδειξαν την ανάγκη της συμπαράταξης μαθητών, εκπαιδευτικών, γονιών και πλατιά της εργατικής τάξης, την ανάγκη ενός παλλαϊκού μετώπου για τον αναπροσανατολισμό και την ανασυγκρότηση της εκπαίδευσης σε σύνδεση με ριζικές αλλαγές στην πολιτική και την κοινωνία.

Οι αναμενόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις στα πανεπιστήμια, με τους νέους φραγμούς στη μόρφωση και την πλήρη αποσύνδεση του πτυχίου από το δικαίωμα στη δουλιά, η επέκταση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων στο γυμνάσιο και το δημοτικό, η εμμονή στην προσπάθεια αστυνόμευσης και ιδεολογικού πολιτικού ελέγχου ιδιαίτερα του εκπαιδευτικού, θα οξύνουν ακόμη περισσότερο την αντίθεση της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας με το σύνολο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής κυβέρνησης και ΕΕ. Ας μην τρέφουν ελπίδες οι εκφραστές και προπαντός οι εμπνευστές αυτής της πολιτικής - τα μονοπώλια και η ολιγαρχία - πως τελικά θα την επιβάλλουν. Ο αγώνας τώρα συνεχίζεται πιο μαζικός, συντονισμένος και δυναμικός, ωσότου η μόρφωση να πάψει να είναι προνόμιο των λίγων και να γίνει πραγματικό δικαίωμα και χτήμα του καθενός.

Αθήνα 2 - 7 - 99"

Ασυμβίβαστη μέχρι τη νίκη

Ανακοίνωση του ΚΣ της ΚΝΕ για τις προαγωγικές εξετάσεις στο "ενιαίο" λύκειο

"Το ΚΣ της ΚΝΕ καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες, την περήφανη νεολαία της χώρας μας σε αγωνιστική ετοιμότητα και επαγρύπνηση. Καλούμε τη νεολαία να μη συμβιβαστεί με το μέλλον που φτιάχνεται στην προκρούστεια κλίνη των κυβερνητικών επιτελείων και της ΕΕ. Καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες μαζί με όλο το λαό, σε συντονισμό και κοινή δράση για να μην εφαρμοστούν, να καταργηθούν οι αντι - εκπαιδευτικοί νόμοι 2525/97, 2640/98".

Τα παραπάνω τονίζει σε ανακοίνωσή του το ΚΣ της ΚΝΕ για τις προαγωγικές εξετάσεις στο "ενιαίο" λύκειο. Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:

"Μετά την ολοκλήρωση των προαγωγικών εξετάσεων στα γυμνάσια - λύκεια και την εφαρμογή στην πράξη των νέων μέτρων της κυβέρνησης, αποδεικνύεται πια, καθαρά ο αντιλαϊκός - αντιεκπαιδευτικός χαρακτήρας της κυβερνητικής μεταρρύθμισης στην παιδεία. Ο πρώτος απολογισμός των νόμων λαιμητόμων: Μόλις 88.000 μαθητές φοίτησαν στην Α Λυκείου και από αυτούς 12.000 μένουν στην ίδια τάξη, 30.000 μαθητές δε συνέχισαν καθόλου στη Β Λυκείου, ενώ τα φροντιστήρια, τα ΙΕΚ κάνουν χρυσές δουλιές...

Αποδεικνύεται ωμά και κυνικά ότι στόχος της κυβερνητικής πολιτικής είναι η μαζική μείωση των μαθητών που τελειώνουν το λύκειο, η συρρίκνωση της βασικής εκπαίδευσης και η διοχέτευση της πλειοψηφίας των μαθητών από λαϊκές οικογένειες σε μια φτηνή, αποσπασματική ψευτοκατάρτιση, για φτηνό εργατικό δυναμικό, δίχως δικαιώματα στη μόρφωση, στην εργασία και στη ζωή. Με τα νέα μέτρα της κυβέρνησης οικοδομείται ένα ακόμα πιο συντηρητικό εκπαιδευτικό σύστημα, με μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς για τα παιδιά του ελληνικού λαού.

Στην αυγή του 21ου αιώνα η κυβέρνηση, υλοποιώντας τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μας επιστρέφει στο Μεσαίωνα, στο σχολείο για λίγους κι εκλεκτούς, στο σχολείο για τα χοντρά πορτοφόλια.

Οι καιροί δεν περιμένουν! Το μέλλον της νεολαίας δεν μπορεί να είναι η σύγχρονη αμορφωσιά!

Ο μαζικός συντονισμένος παλλαϊκός αγώνας ενάντια στα μέτρα της κυβέρνησης, ενάντια στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αποτελεί ζωτική ανάγκη για το παρόν και το μέλλον του λαού και της πατρίδας μας. Οι μεγαλειώδεις μαθητικοί αγώνες, τη χρονιά που πέρασε:

Εσπασαν τη βιτρίνα της "εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης".Σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών και του λαού είναι αντίθετοι με τους νόμους - εκτρώματα της κυβέρνησης.

Ανέδειξαν τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας για ολόπλευρη μόρφωση.Για τη διαμόρφωση ενιαίου 12χρονου δημόσιου, δωρεάν σχολείου για όλους που να δίνει σύγχρονες γνώσεις και εφόδια στη ζωή.

Συσπείρωσαν την πλειοψηφία γονιών, καθηγητών, όλου του λαού.Μέσα στην κοινή δράση ωριμάζουν πια οι προϋποθέσεις για ένα σύγχρονο, ριζοσπαστικό Μέτωπο Παιδείας για τη μόρφωση και τη ζωή.

ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΔΕ ΓΥΡΙΖΕΙ ΠΙΣΩ

Οι ενωτικοί αγώνες τη σχολική χρονιά 1998 - 99 προβάλλουν τα "προσεχώς" πιο μαζικών, αποφασιστικών και νικηφόρων αγώνων.

Το ΚΣ της ΚΝΕ καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες, την περήφανη νεολαία της χώρας μας σε αγωνιστική ετοιμότητα και επαγρύπνηση. Καλούμε τη νεολαία να μη συμβιβαστεί με το μέλλον που φτιάχνεται στην προκρούστεια κλίνη των κυβερνητικών επιτελείων και της ΕΕ. Καλούμε τους μαθητές και τις μαθήτριες μαζί με όλο το λαό, σε συντονισμό και κοινή δράση για να μην εφαρμοστούν, να καταργηθούν οι αντι - εκπαιδευτικοί νόμοι 2525/97, 2640/98.

Οι περσινοί αγώνες κλόνισαν την εφαρμογή των νέων μέτρων, κατέγραψαν την πλήρη αντίθεση τής νεολαίας και του λαού με τα μέτρα του υπ. Παιδείας.

Οι νέοι αγώνες θα φέρουν τη νίκη! Ο Σεπτέμβρης είναι μπροστά μας".

Οι αριθμοί και η απάντηση γονιών και μαθητών

Η γλώσσα των αριθμών, αν και είναι πολύ "λίγη" όταν αναφέρεται σε χιλιάδες παιδιά που εκδιώκονται από το Λύκειο, αποδίδει σε έναν βαθμό την ταξικότητα της "μεταρρύθμισης" και τον ελιτίστικο χαρακτήρα του "Ενιαίου" Λυκείου. Την ίδια γλώσσα χρησιμοποίησε και το υπουργείο Παιδείας, που εμφάνισε "μαγειρεμένα" στοιχεία για να αποδείξει ότι φέτος είναι λιγότεροι οι μαθητές της Α Λυκείου που δεν προάγονται, προσθέτοντας μετεξεταστέους και απορριφθέντες μαθητές του 1998. Και δεν πρέπει να ξεχνά κανείς τους χιλιάδες μαθητές που δε συνέχισαν καν τις σπουδές τους στο Λύκειο, καταφεύγοντας στα ΤΕΕ.

Η εικόνα θα ολοκληρωθεί, όταν τα παιδιά αυτά που θα καταφύγουν στη μισοκατάρτιση των ΤΕΕ και οι πιο τυχεροί από αυτούς στα ΙΕΚ, που έχουν θεσμοθετηθεί πια ως εναλλακτική λύση για τους αποφοίτους των ΤΕΕ, βγουν στην παραγωγή για να παίξουν το ρόλο για τον οποίο τους ετοίμασε το εκπαιδευτικό σύστημα, που εμπνεύστηκαν τα Διευθυντήρια των Βρυξελλών.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου Παιδείας, 11.613 μαθητές της Α Λυκείου σε σύνολο 86.704 δεν προάγονται (ποσοστό 13,39%). Ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα στις ακριτικές και αγροτικές περιοχές και τις εργατοσυνοικίες.

Από τα στοιχεία που έχουν συλλέξει και οι εκπαιδευτικοί για το ποσοστό μαθητών της Α Λυκείου που δεν προάγονται, είναι φανερή η διάσταση που υπάρχει ανάμεσα στις εργατοσυνοικίες και τις αναβαθμισμένες περιοχές. Στις εργατικές συνοικίες το ποσοστό αποτυχίας φτάνει και το 20% περίπου σε ορισμένες περιπτώσεις.

Τρικ και ανόμοια ποσοστά

Οι γονείς που βλέπουν τα παιδιά τους να "απορρίπτονται" από το ελιτίστικο "Ενιαίο" Λύκειο έχουν κάθε λόγο να αγανακτούν. Οι ίδιοι άλλωστε είχαν βρεθεί στο πλευρό των παιδιών τους, όταν αγωνίζονταν για κατάργηση της αντιεκπαιδευτικής "μεταρρύθμισης".

Για τα πρώτα τραγικά αποτελέσματά της, μιλά στο "Ρ" ο Λ. Ριτζάκης,μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων Αθήνας: "Με τρικ και παράθεση ανόμοιων ποσοστών προσπάθησε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη για τα πρώτα ορατά αποτελέσματα από την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής της πολιτικής. Και τα αποτελέσματα αυτά είναι τραγικά: Μεγάλο ποσοστό νέων σπρώχνεται μακριά από το σχολείο. Δυστυχώς, δε χωρά καμιά αμφιβολία ότι ο μεγάλος αριθμός από τους απορριπτόμενους σήμερα στην Α Λυκείου δε θα συνεχίσει τις σπουδές του. Αν σ' αυτούς προσθέσουμε εκείνους που έχουν αναγκαστεί να πάνε στα ΤΕΕ - που όχι μόρφωση δε δίνουν αλλά μόνο σαν "μορφωτικό Καιάδα" μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε - θα πάρουμε μια πρώτη ιδέα για το πόσοι λίγοι τελικά θα τελειώσουν το λύκειο".

Η Αρτεμις Αμολοχίτη,μαθήτρια στην Α τάξη στο 2ο Ενιαίο Λύκειο Καισαριανής, μας είπε ότι στο σχολείο της από τους 96 μαθητές δεν κατάφεραν να προαχθούν οι 12, ενώ πέρσι τα ποσοστά αποτυχίας ήταν πολύ λιγότερα. "Ολοι ήμασταν αγχωμένοι πριν ακόμα από τις εξετάσεις, από τα ωριαία διαγωνίσματα, ενώ κατά τη διάρκεια των γενικών εξετάσεων το άγχος κορυφώθηκε. Μάλιστα, ήμασταν αρκετοί που ο μέσος όρος βαθμολογίας μας στα τετράμηνα ήταν πάνω από 14 και παρ' όλα αυτά φοβόμασταν μήπως και "μείνουμε", γιατί δεν ξέραμε τι είχαμε γράψει. Ολα δείχνουν ότι ο Σεπτέμβρης που έρχεται θα είναι πιο δυναμικός, θα ξεκινήσουν νέες κινητοποιήσεις, αφού αυτό το εξεταστικό σύστημα και αυτή την αντιεκπαιδευτική πολιτική δεν τη θέλει κανένας μαθητής".

Ο Σεπτέμβρης είναι κοντά

Στους μαθητές, στους καθηγητές και τους γονείς επιχειρεί να επιρρίψει τις ευθύνες για το μεγάλο ποσοστό αποτυχίας στις πρόσφατες εξετάσεις της Α Λυκείου, ο υπουργός Παιδείας και το "μεταρρυθμιστικό" του επιτελείο.

Αφήνοντας στο απυρόβλητο την κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική ξεμπερδεύει, λογαριάζοντας όμως χωρίς τον ξενοδόχο, με τη μεγάλη αλήθεια, που είναι ότι στον τόπο μας επιχειρείται μια άνευ προηγουμένου επιδρομή στα μορφωτικά δικαιώματα του λαού μας και ότι οικοδομείται ένα επιλεκτικό ελιτίστικο σχολείο σε βάρος των παιδιών της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων.

Ετσι υπόλογοι και υπεύθυνοι για την αποτυχία ή την εγκατάλειψη των λυκειακών σπουδών είναι εκείνοι οι μαθητές που "δεν τα παίρνουν τα γράμματα"! Είναι οι καθηγητές που δεν ενδιαφέρονται να κάνουν καλό μάθημα στην τάξη όπου διδάσκουν και που θεωρούν τη δουλιά τους στο δημόσιο σχολείο πάρεργο, ενώ στα ιδιαίτερα μαθήματα δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Τέλος είναι εκείνοι οι γονείς που δε ζορίζουν τα παιδιά τους, αδιαφορούν για τη μορφωτική τους πορεία και εξέλιξη.

Ολοι λοιπόν είναι υπεύθυνοι εκτός από την κυβέρνηση και την πολιτική της στο χώρο της παιδείας. Σκόπιμα ο υπουργός αποσιωπά εκ του πονηρού τον ασυνήθιστα πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών που είτε δεν εγγράφονται καν στο Λύκειο, είτε διακόπτουν, λίγο μετά την εγγραφή τους, την παρακολούθηση της Α τάξης και ακολουθούν τα υποβαθμισμένα και εγκαταλειμμένα στην τύχη τους ΤΕΕ, δημόσια ή ιδιωτικά. Πέρα από το γεγονός ότι κάνει επιλεκτικές συγκρίσεις, αφήνοντας κατά μέρος στοιχεία που από μακριά μυρίζουν μπαρούτι. Ας δώσει ο υπουργός στη δημοσιότητα τα στοιχεία εκείνα που αφορούν στην οικονομική και κοινωνική προέλευση και καταγωγή των γονιών των μαθητών που ο νόμος 2525/97 ωθεί στο περιθώριο με γενική κατάληξη την εκτόπισή τους από το Λύκειο. Και τότε θα μάθει, αν δεν ξέρει, ότι τα πρώτα θύματα αυτής της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής είναι τα παιδιά του λαού και σε καμιά περίπτωση οι γόνοι της αστικής τάξης και των οικονομικά εύρωστων κοινωνικών ομάδων.

Γι' αυτούς τους τελευταίους φροντίζει το σύστημα να θέτει στη διάθεσή τους πανάκριβα ξένα ιδιωτικά σχολεία, τη δυνατότητα να αγοράζουν τη γνώση που θέλουν όπου τη θέλουν και όποτε θέλουν. Αλήθεια, πόσα παιδιά του λαού μπορούν να πάρουν σήμερα το "διεθνές απολυτήριο", να ξοδεύουν εκατομμύρια στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα; Ενδιαφέρθηκε ο υπουργός και η "σοσιαλιστική" του κυβέρνηση να μάθει πόσες και πόσες στερήσεις υφίσταται μια λαϊκή οικογένεια, προκειμένου μέσα στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες να αντιμετωπίσει τις εξωφρενικές δαπάνες που απαιτούνται για τη μόρφωση και τις σπουδές των παιδιών τους; Σε ποιες και σε τι είδους θυσίες υποβάλλονται οι γονείς και σε τι αιματηρές οικονομίες οδηγούνται μόνο και μόνο για να δουν τα παιδιά τους να αποκτούν ό,τι η επιστήμη και ο πολιτισμός προσφέρει ως δυνατότητα σήμερα; Η κυβέρνηση, υποτελής στα συμφέροντα του μεγάλου ευρωπαϊκού κεφαλαίου, ξέρει όλα τα παραπάνω. Και πολύ καλά μάλιστα. Και όχι μόνο ο υπουργός Παιδείας και οι περί αυτόν. Γι' αυτό, για την κατηφόρα της εκπαίδευσης, υπεύθυνη είναι συνολικά ολόκληρη η κυβέρνηση. Φαίνεται όμως ότι εξακολουθεί να είναι κακός μαθητής. Ο κοινός αγώνας μαθητών, γονιών και καθηγητών θα είναι το καλύτερο και πιο ελπιδοφόρο μάθημα. Το μέτωπο της παιδείας είναι σε θέση να αποκρούσει τη βάρβαρη επιδρομή. Ο Σεπτέμβρης είναι κοντά.

Γιώργος ΤΕΜΕΚΕΝΙΔΗΣ

Διευθυντής 3ου Λυκείου Καλαμαριάς

Ετοιμοι για νέους αγώνες δηλώνουν μαθητές - γονείς - εκπαιδευτικοί

Ο ταξικός ελιτίστικος χαρακτήρας του "ενιαίου" λυκείου, που καταδίκασαν οι μαθητές, επιβεβαιώνεται



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ