ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Ιούλη 1999
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Ακριβαίνουν ξανά βενζίνες και πετρέλαια

Με την επιβολή πλαφόν στις λιανικές τιμές, απειλεί η κυβέρνηση, προσπαθώντας έτσι να αποτρέψει την αναζωπύρωση του πληθωρισμού

Στις πλάτες των βενζινοπωλών απειλεί να μεταφέρει το κόστος της αύξησης των τιμών των υγρών καυσίμων ο υπουργός Ανάπτυξης Ε. Βενιζέλος,που από τα μεσάνυχτα μέχρι και την ερχόμενη Τετάρτη θα πωλούνται ακριβότερα. Με την προσφιλή πολιτική επιβολής πλαφόν στις τιμές λιανικής πώλησης στις βενζίνες και τα πετρέλαια, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης δείχνει και πάλι απρόθυμη, να θίξει τα ποσοστά κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.

Χτες, ανακοινώθηκαν νέες αυξήσεις1,90 δραχμές στη βενζίνη σούπερ, 2 δραχμές στην αμόλυβδη, 3,10 δραχμές στο πετρέλαιο κίνησης και 3,50 δραχμές στο πετρέλαιο θέρμανσης. Με αφορμή τις νέες ανατιμήσεις, ο Ε. Βενιζέλος δήλωσε πως εάν μέσα στις επόμενες πέντε μέρες δεν εφαρμοστούν οι "ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης" θα επιβληθεί πλαφόν στις τιμές πώλησης στα πλαίσια της προσπάθειας της κυβέρνησης να συγκρατήσει τις αυξήσεις που απειλούν να αναζωπυρώσουν τον πληθωρισμό.

Επαναλαμβάνοντας πως οι "ενδεικτικές τιμές" του υπουργείου είναι "ρεαλιστικές και επιτεύξιμες", ο υπουργός χαρακτήρισε απαράδεκτες και αδιανόητες τις αποκλίσεις που παρατηρούνται κυρίως σε πρατήρια νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών οι οποίες φτάνουν σύμφωνα με τον ίδιο τις 20 δρχ. το λίτρο. Οι περιοχές στις οποίες παρατηρούνται οι μεγαλύτερες αποκλίσεις είναι τα νησιά των Κυκλάδων, η Κέρκυρα, η Χίος, η Λέσβος, η Σάμος, η Φλώρινα, το Κιλκίς, η Θεσπρωτία και η Πρέβεζα. Επίσης, ο υπουργός παραδέχτηκε ότι εναρμονισμένες πρακτικές και πολύ υψηλότερες τιμές από τις ενδεικτικές, εφαρμόζονται και μέσα στις μεγάλες πόλεις και στα πλαίσια αυτά δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο εάν επιβληθεί πλαφόν - που θα είναι οι ενδεικτικές τιμές του υπουργείου - να ισχύσει για όλη τη χώρα και όχι μόνο για τις περιοχές της τρίτης ζώνης. Ο ίδιος είπε ότι φορολογικά μέτρα στα πλαίσια της συγκράτησης των τιμών των καυσίμων δεν αποκλείονται, ωστόσο, "δεν έφτασε ακόμα η στιγμή τους".

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας με ανακοίνωσή της καταγγέλλει ότι η κυβέρνηση μπροστά στην έλλειψη πολιτικής βούλησης να ελέγξει την αγορά καυσίμων και ιδίως τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, στρέφει τα πυρά της στον πιο αδύναμο κρίκο της αλυσίδας της διακίνησης καυσίμων, στους βενζινοπώλες, εθελοτυφλώντας μπροστά στο γεγονός ότι οι βενζινοπώλες των περιοχών στις οποίες αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, αγοράζουν τα καύσιμα στη χονδρική, ακριβότερα από τις ενδεικτικές τιμές. Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, την προηγούμενη βδομάδα η μέση χονδρική τιμή της σούπερ ήταν 223 δρχ. το λίτρο ενώ η ενδεικτική του υπουργείου ήταν 218,8 δρχ. Επίσης, η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι από την αρχή του χρόνου η διυλιστηριακή τιμή της σούπερ έχει αυξηθεί κατά 85,5% ενώ του πετρελαίου κίνησης κατά 62,8%.

Αντεπίθεση Λάτση για την Εργασίας

"Λάδι στη φωτιά" των κερδοσκοπικών παιχνιδιών που παίζονται με τις εξαγορές και συγχωνεύσεις τραπεζών, έριξε ο όμιλος Λάτση, προσφέροντας πάνω από 56.000 δραχμές για κάθε μετοχή της Εργασίας

"Λάδι στη φωτιά" του πολέμου για την απόκτηση του ελέγχου της Τράπεζας Εργασίας και άρα την κατάκτηση δεσπόζουσας θέσης στην τραπεζική αγορά, έριξε χτες ο Λάτσης, ο οποίοςκατέθεσε νέα βελτιωμένη προσφορά προς τους μετόχους της Εργασίας και προσφέρει πάνω από 56.000 δραχμές ανά μετοχή, έναντι περίπου 52.000 δραχμών ανά μετοχή που προσφέρει ο όμιλος της τράπεζας Πειραιώς. Ο όμιλος τραπεζών Λάτση (EFG Bank Group) μέσω της Consolidated Eurofinance Holdings SA (CEH), μητρικής εταιρίας της EFG Eurobank, στο πλαίσιο της δημόσιας προσφοράς για την απόκτηση του ελέγχου της Τράπεζας Εργασίας, αξιοποιώντας τη σχετική δυνατότητα που προσφέρει η διαδικασία, ανακοινώνει βελτίωση των όρων της προσφοράς της.

Η σχέση ανταλλαγής που προτείνεται από τον όμιλο Λάτση προς τους μετόχους της Τράπεζας Εργασίας, είναι για κάθε 1 μετοχή Τράπεζας Εργασίας 2,4 μετοχές EFG Eurobank συν 17.000 δρχ. σε μετρητά για κάθε μετοχή Τράπεζας Εργασίας. Αρα για κάθε 50 μετοχές Τράπεζας Εργασίας προσφέρονται 120 μετοχές EFG Eurobank συν 850.000 δρχ. σε μετρητά. Με βάση τη μέση τιμή κλεισίματος των μετοχών των δύο τραπεζών την περίοδο 8.7.99 - 14.7.99 η προσφερόμενη τιμή της ανταλλαγής των μετοχών της Τράπεζας Εργασίας είναι 56.312 δρχ. ανά μετοχή.

Στην ανακοίνωσή της η "Γιούρομπανκ", επιδιώκοντας να κερδίσει το ενδιαφέρον των μετόχων της τράπεζας Εργασίας έναντι του ανταγωνιστή της ομίλου Πειραιώς:

  • Υποστηρίζει ότι "η βελτίωση των όρων της προσφοράς έχει ως στόχο τη διασφάλιση και προστασία των συμφερόντων των μετόχων της Τράπεζας Εργασίας" και ότι οι "προσφερόμενες μετοχές όσο και τα μετρητά προέρχονται από τον μητρικό όμιλο EFG Bank Group και όχι από την EFG Eurobank".
  • Υπενθυμίζει ότι η ολοκλήρωση της διαδικασίας της δημόσιας προσφοράς θα οδηγήσει στην ένταξη της Τράπεζας Εργασίας στο EFG Bank Group με διατήρηση της αυτονομίας της σε πλαίσιο στενής συνεργασίας και συντονισμού με την EFG Eurobank, τις άλλες εταιρίες και την Deutsche Bank.
  • Σχετικά με τη συγχώνευση των δύο τραπεζών, επισημαίνει ότι προβλέπεται να τεθεί μέσα στα προσεχή δύο χρόνια, με βάση τα δεδομένα της οργανωτικής και λειτουργικής σύγκλισής τους και πως οι τελικοί όροι θα εγκριθούν από τις γενικές συνελεύσεις και των δύο τραπεζών.
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2000
Συσκέφθηκαν με θέμα το σφαγιασμό των δαπανών

Στη λογική του "αποφασίζομεν και διατάσσομεν" θα σφαγιαστούν οι δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα, ώστε να περιοριστεί το δημοσιονομικό έλλειμμα στο 1,5% του ΑΕΠ

Επίσημη πρεμιέρα στην κατάρτιση ενός ακόμη προϋπολογισμού άγριας λιτότητας - ίσως του σκληρότερου των τελευταίων ετών - υπήρξε χτες στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Σε σύσκεψη που είχαν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου, με τον υφυπουργό Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη και υπηρεσιακούς παράγοντες, έγινε μια πρώτη συζήτηση για τα μεγέθη τού υπό κατάρτιση προϋπολογισμού του 2000 στο σκέλος των δαπανών. Ο προϋπολογισμός αυτός θα είναι ιδιαίτερα σκληρός σε ό,τι αφορά το σκέλος των δαπανών, το οποίο θα κληθεί να σηκώσει το κύριο βάρος της επίτευξης του στόχου για μείωση του ελλείμματος στο 1,5% του ΑΕΠ για το 2000 (αντί 1,7% που προβλέπει το πρόγραμμα "σύγκλισης"), ώστε να υπάρχουν περιθώρια ασφαλείας για τη σίγουρη ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ.

Τα περιθώρια μείωσης του ελλείμματος από το σκέλος των εσόδων, φαίνεται να είναι μικρότερα, καθώς η προώθηση φοροεισπρακτικών μέτρων εν μέσω προεκλογικής περιόδου είναι κάτι που η κυβέρνηση ενδεχομένως θα ήθελε να αποφύγει (αν και τίποτε δεν αποκλείεται... ). Πάντως, θεωρείται σίγουρο ότι με τα παραπάνω δεδομένα, ο προϋπολογισμός του 2000 θα εκφραστεί μέσα από μία άνευ προηγουμένου συμπίεση των κρατικών δαπανών και ιδιαίτερα αυτών που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα, κατηγορία στην οποία η κυβέρνηση συνηθίζει να κινείται κατά το "αποφασίζομεν και διατάσσομεν"...

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι με την εγκύκλιο οδηγιών κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2000, ουσιαστικά καταργήθηκε ο μέχρι σήμερα τρόπος προσδιορισμού των πρωτογενών δαπανών (δηλαδή όλων των δαπανών πλην των τόκων του δημοσίου χρέους) που προέβλεπε συναντήσεις και ανταλλαγή απόψεων με τα επιμέρους υπουργεία. Σύμφωνα με το νέο τρόπο, το υπουργείο Οικονομικών θα καθορίζει από μόνο του ανώτερο μέσο ύψος αυξήσεων (οροφή) και με βάση αυτό τα υπουργεία θα προχωρήσουν σε εσωτερικό επιμερισμό των δεδομένων δαπανών, όπως αυτά κρίνουν. Οπως ήδη έχει ανακοινωθεί, μέσω της παραπάνω εγκυκλίου, η μεσοσταθμική αύξηση των λεγόμενων ελαστικών δαπανών θα είναι 2% για τον προϋπολογισμό του 2000. Σημειωτέον δε ότι για πρώτη φορά στη λογική των ελαστικών δαπανών (αυτών δηλαδή που μπορούν να περικοπούν) περιλαμβάνονται και οι δαπάνες των υπουργείων Υγείας - Πρόνοιας και Παιδείας.

Σε ό,τι αφορά την εισοδηματική πολιτική του 2000, αρμόδια στελέχη, χωρίς να είναι ακόμη σε θέση να την προσδιορίσουν με ακρίβεια, αναφέρουν ότι θα κινείται σε επίπεδα που θα αντιστοιχούν τόσο στις ονομαστικές αυξήσεις των πρωτογενών δαπανών, όσο και στο ύψος του προσδοκώμενου για το τέλος του 1999 πληθωρισμού, δηλαδή της τάξης του 2%!

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Νέες ρυθμίσεις στις κρατικές προμήθειες

Μια σειρά από διατάξεις που αφορούν την υλοποίηση του προγράμματος κρατικών προμηθειών χωρίς να αλλάζει το μεγάλο ζήτημα που είναι η υλοποίηση του μεγαλύτερου ποσοστού των προμηθειών που αφορούν κρίσιμους τομείς όπως τις Ενοπλες Δυνάμεις (εξοπλισμοί κλπ.), τη ΔΕΗ, τον ΟΤΕ από τους ίδιους τους φορείς, θα περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που κατατίθεται αυτές τις μέρες στη Βουλή.

Συγκεκριμένα, οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο και αφορούν το ενιαίο πρόγραμμα κρατικών προμηθειών, είναι οι εξής:

  • Καθίσταται υποχρεωτικός ο προληπτικός έλεγχος της νομιμότητας κάθε σύμβασης πάνω από 500 εκατ. δρχ. από το ελεγκτικό συνέδριο. Το ίδιο ισχύει και για δημόσια έργα που υλοποιεί το Δημόσιο ή ΝΠΔΔ.
  • Της επιτροπής που ασχολείται με τις υψηλής οικονομικής και τεχνολογικής αξίας προμήθειες θα προεδρεύει ο εκάστοτε αρμόδιος υπουργός, ενώ θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των κομμάτων και ένας τουλάχιστον ανώτατος δικαστής.
  • Στην περίπτωση που ένα κόμμα αρνείται να ορίσει εκπρόσωπο ή ο εκπρόσωπός του αποχωρεί από την επιτροπή, θα αντικαθίσταται από σύμβουλο του ελεγκτικού συνεδρίου που θα ορίζεται από τον πρόεδρο του συνεδρίου, πράγμα που στην ουσία υποβαθμίζει το ρόλο της διακομματικής παρουσίας.
  • Στην επιτροπή προγραμματισμού θα μετέχουν στο εξής όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες και οι εμπλεκόμενοι παραγωγικοί φορείς.
  • Ολοι οι εμπλεκόμενοι στις επιτροπές που αφορούν την υλοποίηση του προγράμματος κρατικών προμηθειών θα πρέπει να υποβάλλουν δήλωση "πόθεν έσχες". Αυτό, ας σημειωθεί, ισχύει και σήμερα με τη διαφορά ότι οι δηλώσεις αυτές στην πράξη δεν αξιοποιούνται, όπως τονίζουν μετέχοντες στην επιτροπή προγραμματισμού.
  • Θεσπίζεται η υποχρεωτική δημοσίευση των προκηρύξεων σε ειδικό τεύχος της Εφημερίδας της Κυβέρνησης κάθε βδομάδα.
  • Θεσπίζεται διάταξη που προβλέπει ότι κάθε φορά πρέπει όλοι οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που υπάγονται στη διαδικασία του ενιαίου προγράμματος προμηθειών, να υποβάλλουν στη γενική διεύθυνση κρατικών προμηθειών βεβαίωση και στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι οι προδιαγραφές είναι σαφείς, ότι δεν αφορούν προϊόντα συγκεκριμένης κατασκευής ή προέλευσης ή ιδιαίτερης μεθόδου επεξεργασίας ώστε να μη φωτογραφίζονται συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Επιπλέον με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης θα καθοριστούν οι περιπτώσεις προμηθειών για τις οποίες απαιτείται ειδική αιτιολόγηση ως προς τη διαφάνεια, το εύρος και τη γενικότητα των προδιαγραφών και αυτό συμβαίνει όταν οι ειδικές τεχνικές προδιαγραφές κατά παρέκκλιση των γενικών προϋποθέσεων, έχουν να κάνουν με τη φύση του προϊόντος και οι προμηθευτές που μπορούν να ανταποκριθούν είναι λίγοι διεθνώς.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ