ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Ιούλη 1999
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Απεργιακές κινητοποιήσεις λόγω "Περσών"

Σε απεργιακές κινητοποιήσεις στο Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να καταφύγει το ΔΣ του ΣΕΗ,εξαιτίας της υπέρβασης των ωρών δοκιμών για την παράσταση των αισχυλικών "Περσών",σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή,κατά παράβαση της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των ηθοποιών.

Το ΣΕΗ με χθεσινή ανακοίνωσή του προς το Εθνικό Θέατρο, τα αρμόδια υπουργεία και τα κόμματα της Βουλής, αναφέρει όλο το "ιστορικό" των διαβημάτων του προς τον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Νίκο Κούρκουλο,προκειμένου να σταματήσει η παραβίαση του προβλεπόμενου από τη ΣΣΕ ωραρίου εργασίας. Ωράριο που δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 5 ώρες για τους ηθοποιούς που ερμηνεύουν ρόλους, ενώ για τα μέλη του Χορού αρχαίου δράματος δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 4 ώρες. Οι δοκιμές στους "Πέρσες", όμως, όπως αναφέρει το ΣΕΗ, "καθημερινά διαρκούν 8, 9 και 10 ώρες! ".

Το ΔΣ του ΣΕΗ αρχικά συναντήθηκε με τον Ν. Κούρκουλο και ζήτησε την τήρηση της ΣΣΕ. Στις 17/5 το ζήτησε και εγγράφως. Στις 9/6 έστειλε εξώδικη διαμαρτυρία - δήλωση. Στις 15/6 το θέμα έθεσαν και οι εκπρόσωποι του ΣΕΗ στο ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου. Στις 16/6 παρενέβη εγγράφως και το ΕΚΑ. Στις 6/7 εγγράφως και το προεδρείο της ΓΣΕΕ. Επίσης, στις 23/6 σε "σύσκεψη συμφιλίωσης" στο υπουργείο Εργασίας τέθηκε το θέμα και ο εκπρόσωπος του Εθνικού Θεάτρου δήλωσε την "πάγια θέση" του Ν. Κούρκουλου "για τήρηση του ωραρίου των δοκιμών".

Επειδή παρ' όλα αυτά τα διαβήματα "δεν υπήρξε ουδεμία συμμόρφωση του Ε.Θ.", το ΣΕΗ προσέφυγε στην Επιθεώρηση Εργασίας, η οποία διαπίστωσε την παράβαση του ωραρίου και υπέβαλε δύο μηνυτήριες αναφορές στον εισαγγελέα για άσκηση ποινικής δίωξης του διευθυντή του Θεάτρου. Ούτε και αυτό το μέτρο απέδωσε αποτελέσματα. Οι ηθοποιοί της παράστασης αυτής εργάζονται "σκληρά, σε δυσμενέστατες κλιματολογικές συνθήκες και η μη τήρηση του ωραρίου τούς στερεί τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις διαβίωσης σε φυσιολογικούς ρυθμούς", τονίζει το ΣΕΗ.

Υπ' αυτές τις συνθήκες το σωματείο αποφάσισε τις εξής κινητοποιήσεις: Δύο δίωρες στάσεις εργασίας, από 4 - 6μμ και 7 - 9μμ, σήμερα, αύριο και το Σάββατο.Αν συνεχιστεί η παράβαση θα γίνει 24ωρη απεργία την Κυριακή (18/7) και 48ωρη στις 21 και 22 του Ιούλη,που θα επαναληφθεί στις 24 και 25 του Ιούλη.Το ΣΕΗ, όπως ανακοινώνει, επιφυλάσσεται για κλιμάκωση και επέκταση των κινητοποιήσεων και στις άλλες σκηνές του Εθνικού Θεάτρου.

Σημειώνουμε ότι η πρεμιέρα των "Περσών" έχει προγραμματιστεί για τις 6/8 στα Γιάννενα. Ακολουθούν οι παραστάσεις στην Επίδαυρο 13, 14/8 και περιοδεία σε οκτώ πόλεις.

Εκχωρείται η Λαυρεωτική

Η εγκατάσταση ενός εργοστασίου πετρελαιοειδών στην περιοχή της Λαυρεωτικής θα επιφέρει μόνο βλάβη και πλήρη αλλοίωση ενός τόπου κηρυγμένου για ιστορικούς, αρχαιολογικούς και περιβαλλοντικούς λόγους. Η Λαυρεωτική είναι ολόκληρη βιομηχανικό μνημείο, κηρυγμένο, τόπος μεγάλου αλλά ανεξερεύνητου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και τοπίο φυσικού κάλλους, η προστασία του οποίου καλύπτει και την παράκτια ζώνη.

Κάποιοι όμως επιδιώκουν την "ανάπτυξή" του. Θυμίζουμε, το Λαύριο υπήρξε τόπος εξόρυξης μεταλλευμάτων από την αρχαιότητα ως τα νεότερα χρόνια. Νεκρώθηκε επειδή οι κυβερνήσεις αποφάσισαν την πλήρη συρρικνωση της χώρας και το Λαύριο έγινε συνώνυμο της αποβιομηχανοποίησης και της ανεργίας. Τώρα, με μια άλλη εταιρία, που δεν έχει καν πρωτογενή παραγωγικό χαρακτήρα, αλλά χαρακτήρα παροχής υπηρεσιών, μιλάνε για δήθεν ανάπτυξη.

Προχθές συζητήθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το αίτημα της εταιρίας "Builmacor AE" ("Lavroil AE") για εγκατάσταση εργοστασίου αποθήκευσης και διακίνησης πετρελαιοειδών κοντά στον λιμένα του Λαυρίου. Σημειώνεται ότι η ευρύτερη περιοχή έχει οριστεί ως βιομηχανική περιοχή και με αυτό το πρόσχημα η εταιρία το Νοέμβριο του 1998 πήρε άδεια χωροθέτησης, από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων με τις ευλογίες του τότε υπουργού Πολιτισμού και μάλιστα με θετική εισήγηση της 1ης Εφορίας Νεοτέρων Μνημείων, στην ευθύνη της οποίας είναι τα βιομηχανικά κτίρια της περιοχής. Η εν λόγω εταιρία διαθέτει και μία σειρά αδειών από συναρμόδια υπουργεία και θετικών γνωμών του Δήμου και της Νομαρχίας.

Το ICOMOS,σε προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αναφέρει τους λόγους για τους οποίους αυτή η πρώτη χωροθέτηση είναι παράνομη και αντισυνταγματική: η εγκατάσταση σημαίνει επιβάρυνση στο οικιστικό, αρχαιολογικό, μνημειακό και φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον, όπως αναφέρει η Β' Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στο λιμάνι εγκαταστάθηκε η πρώτη μεταλλουργική εταιρία της νεότερης ιστορίας του Λαυρίου. Στη θέση δίπλα από το λόφο του λιμανιού (ο λόφος με τις αρχαίες σκουριές) ο μηχανικός των μεταλλείων του 19ου αι. Α. Κορδέλλας αναφέρει την ύπαρξη παλαιοχριστιανικού νεκροταφείου και επιγραφή ίδρυσης του ιερού του Μηνός.Σύμφωνα με υπόμνημα του ICOMOS, στην προχθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ, η εταιρία δεν είναι εντός της θεσμοθετημένης βιομηχανικής περιοχής,αλλά στα όρια ζώνης προστασίας των βιομηχανικών μνημείων. Ωστόσο το Συμβούλιο αναλώθηκε σκοπίμως σε συζήτηση περί αποκαλυμμένων ή μη αρχαιοτήτων,προκειμένου να δικαιολογηθεί μια δεύτερη άδεια στην εταιρία, ενώ η ίδια η Β' ΕΠΚΑ, αν και πιθανολογεί αρχαιότητες, προτάσσει το επιχείρημα ότι δεν είναι αποκαλυμμένες και παραφράζοντας τον αρχαιολογικό νόμο, ισχυρίζεται ότι σ' αυτή την περίπτωση μπορεί να δοθεί άδεια. Το ΚΑΣ έδειξε πρόθυμο να παραχωρήσει άδεια χωροθέτησης, αλλά η απόφαση αναβλήθηκε μέχρι να κατατεθεί η περιβαλλοντική μελέτη, σαν να μην αρκούσαν μια σειρά κηρύξεων και αποφάσεων προστασίας της Λαυρεωτικής. Αλλά και η Β' ΕΠΚΑ για δεύτερη φορά συναινεί στην καταστροφή ιστορικού - αρχαιολογικού χώρου. Η πρώτη ήταν το Ζάγανι, χάριν του νέου αεροδρομίου. Η δεύτερη είναι το Λαύριο...

Αλλωστε, για την ίδια περιοχή εκκρεμούν πολλές ακόμα αιτήσεις βιομηχανικών εγκαταστάσεων, ενώ ενόψει του νέου αεροδρομίου σχεδιάζεται να επέμβουν και στο λιμένα του Λαυρίου. Αυτή η άδεια θα αποτελέσει σίγουρα ένα τετελεσμένο...

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

"Ανδρομάχη" στη "Ρεματιά"

Ο πόνος της βασανισμένης από τον πόλεμο, κατά Ευριπίδη "Ανδρομάχης", θα ακουστεί σήμερα (9.30μμ) στο "Θέατρο Ρεματιάς" του Χαλανδρίου. Η παράσταση είναι συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας και του "Θεάτρου της Ανοιξης".Η "Ανδρομάχη" παρουσιάζεται σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Γιάννη Μαργαρίτη, σε συνεργασία με τον Σέργιο Γκάκα,σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση,μουσική του συγκροτήματος "Αβατον".Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους υποδύονται οι Πέμη Ζούνη (Ανδρομάχη), Αγγελος Αντωνόπουλος (Πηλέας), Τάνια Τσανακλίδου (Θέτις), Χρυσάνθη Ντούζη (Ερμιόνη), Χάρης Σώζος (Μενέλαος), Αντώνης Μπαμπούνης (Αγγελιαφόρος), Δημήτρης Σιακάρας (Ορέστης), Μαριάννα Λαγουρού (Τροφός, κορυφαία), Βιβή Νικολοπούλου (Θεράπαινα, κορυφαία), Μαρία Θεοδωρίδου, Σοφία Καραγιάννη, Μιλένα Παρεθενίου, Ιζαμπέλλα - Λουίζα Κυριαζή, Ειρήνη Τσαλέρα.Ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει το έργο σαν "οικογενειακό, πολιτικό δράμα. Σε μια περίοδο που ένας από τους πιο παράλογους πολέμους έγινε δίπλα μας, που η δυστυχία χτυπά την πόρτα χιλιάδων αμάχων στα βόρεια σύνορά μας, οι φωνές απόγνωσης της Ανδρομάχης, του Πηλέα, της Ερμιόνης, δίνουν στο έργο επίκαιρο χαρακτήρα".

Τριαξονικό κατά της Πνύκας

Το νυν Φεστιβάλ Αθηνών ΑΕ, δε διστάζει να παραβιάζει και μάλιστα με βίαιες μεθόδους τους όρους που τέθηκαν για τα μνημεία που χρησιμοποιεί.

Το βράδυ της Δευτέρας, μετά την παράσταση, τριαξονικό που μετέφερε τη γεννήτρια, για να βγει από τον αρχαιολογικό χώρο της Πνύκας έσπασε εν ψυχρώ το κιγκλίδωμα πόρτας του χώρου.Ο όρος του ΚΑΣ ήταν η γεννήτρια να μπει μία φορά και να ξαναβγεί μετά τη λήξη όλων των εκδηλώσεων. Τι συνέβη λοιπόν; Μήπως το Φεστιβάλ των δισεκατομμυρίων με μία γεννήτρια βγάζει όλες του τις υποχρεώσεις;

Η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, χθες το βράδυ συγκάλεσε έκταση σύσκεψη εκπροσώπων του ΥΠΠΟ και του Φεστιβάλ, ενώ μέλη του ΚΑΣ, πληροφορούμενοι (προχθές) το γεγονός ζήτησαν άρση της παραχώρησης. Αυτό βέβαια ευχόμαστε να το θυμούνται και το επόμενο καλοκαίρι.

Την ίδια στιγμή η Α' ΕΠΚΑ αδυνατεί και να διαθέσει περισσότερους φύλακες και να παρακολουθεί από κοντά τις δραστηριότητες του Φεστιβάλ, που συστηματικά πλέον ασελγεί επί των μνημείων. Λ.χ., στο Ηρώδειο τοποθέτησε ξύλινα παραπετάσματα στα τόξα της πρόσοψης, παραμορφώνοντας την εικόνα του μνημείου!

Τον Ιάκωβο Καμπανέλλη θα τιμήσει το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου,με εκδήλωση στο Παπαστράτειο Μέγαρο της ΓΕΑ, αύριο (8.30μμ). Στην εκδήλωση θα χαιρετίσει ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Γ. Κωτσαρέλλης και ο δήμαρχος Αγρινίου Θ. Ν. Σώκος.Για τον συγγραφέα θα μιλήσουν οι θεατρολόγοι: Ελσα Αδριανού, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Πλάτων Μαυρομούστακος, Γιώργος Μικέλλης.Συντονιστής ο Μ. Πολίτης.

Για τον "Οθέλλο"

Ο Οργανισμός Εταιρικών Θιάσων του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών,πληροφορεί το κοινό ότι η Εργατική Εστία διαθέτει δωρεάν εισιτήρια στους εργαζόμενους για την πολυπρόσωπη παράσταση του σαιξπηρικού "Οθέλλου",που ανέβασε σε σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου,ο οποίος ερμηνεύει και τον ομώνυμο ρόλο. Οι προσεχείς παραστάσεις του "Οθέλλου" είναι οι εξής: Σήμερα στο θέατρο Λυκαβηττού.18,19/7 στο "Θέατρο Δάσους" Θεσσαλονίκης. 11/8 στο Ηρώδειο.

Βραδιές χορού

Ξεχωριστές βραδιές χορού, θα χαρίσει σήμερα και αύριο στους θεατές του Ηρωδείου, το χορευτικό συγκρότημα "Batsheva",ένα από τα κορυφαία μπαλέτα του Ισραήλ. Θα παρουσιάσει μια ειδική παραγωγή για το Φεστιβάλ Αθηνών με αποσπάσματα χορογραφιών του Οχάντ Ναχάριν.

Πρόκειται για τολμηρές πρωτοποριακές χορογραφίες, που, όπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο χορογράφος, "συνδέονται με μία εσωτερική λογική. Δεν έχουν θέμα, αλλά είναι γεμάτες από δραματική ένταση, συναίσθημα και ζωή. Προσκαλώ το κοινό να καλλιεργήσει τη δική του, προσωπική σκέψη για το θέαμά μας".

Εκτός από τις χορογραφίες του Ναχάριν, οι 26 χορευτές της ομάδας, έχουν δοκιμαστεί και σε χορογραφίες γνωστών, νεότερων δημιουργών, όπως οι Γίρι Κίλιαν, Ουίλιαμ Φόρσαϊθ κ.ά.

  • Με το μπαλέτο των: Αντόλφ Αντάμ - Λεό Ντελίμπ "Ο Κουρσάρος",που παρουσιάζει η Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο (7,8/8) κλείνει η καλλιτεχνική περίοδος 1998 - 99 του θεάτρου. Η προπώληση των εισιτηρίων αρχίζει σήμερα από τα ταμεία του θεάτρου "Ολύμπια" (Ακαδημίας 59) και του Ελληνικού Φεστιβάλ (Σταδίου 4).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ