ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Αντίσταση πριν να είναι αργά για τη δημόσια Παιδεία

Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Αθήνα 9,84» και τον δημοσιογράφο Α. Τόλιο παραχώρησε χτες η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Ο «Ρ» δημοσιεύει σήμερα τα αποσπάσματα της συνέντευξης που αφορούν στις εξελίξεις στο χώρο της Παιδείας:

-- Να ξεκινήσουμε από τα πανεπιστήμια, που είναι το μεγάλο θέμα των ημερών. Αναρωτιέμαι, αν πραγματικά αυτή η αναστάτωση αξίζει τον κόπο.

-- Δεν ξέρω με ποια έννοια το λέτε, αλλά οι κινητοποιήσεις, οι καταλήψεις δεν είναι χόμπι. Τα μέτρα που ήρθαν πριν λίγα χρόνια, που έρχονται και θα έρθουν αύριο, αν δε συναντήσουν ουσιαστική αντίσταση και καταδίκη, θα μετατρέψουν τα πράγματα σε ακόμη χειρότερα. Δεν ξέρω αν η κυβέρνηση θα σταματήσει την κατάθεση αυτού του νόμου, μακάρι να το κάνει, πρέπει όμως να σας πω το εξής: Οι συνέπειες από τα καινούρια μέτρα στα πανεπιστήμια θα φανούν όχι άμεσα, θα φανούν μέσα στην επόμενη πενταετία και θα είναι και λίγο - πολύ μη αναστρέψιμες σε μια συνηθισμένη κατάσταση.

-- Ας πούμε, το άρθρο 16, που είναι η αιχμή του δόρατος των αντιδράσεων και των διαμαρτυριών και του Κομμουνιστικού Κόμματος και των άλλων δυνάμεων μέσα στο πανεπιστήμιο, είναι μία ιστορία την οποία ουσιαστικά θα την αντιμετωπίσουμε στην επόμενη Βουλή. Αν ξεκινήσουμε από τώρα δε θα υπάρξει μια απίστευτη κόπωση τελικά στο πανεπιστήμιο, σ' όλο αυτό το διάστημα με κινητοποιήσεις;

-- Κατ' αρχήν το άρθρο 16 είναι μία πλευρά. Είναι η κορυφή του παγόβουνου. Διότι ακόμη κι αν δεν περάσει το άρθρο 16, η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας Παιδείας και η δημιουργία μιας αντιδραστικής κατάστασης, σύγχρονης αντιδραστικής - να το δεχτώ ότι είναι με σύγχρονα μέσα και στόχους αντιδραστική - θα υπάρξει. Διότι υπάρχουν οι κοινοτικές οδηγίες, υπάρχει το γενικότερο πλαίσιο αποφάσεων. Απλώς το άρθρο 16 δίνει τη δυνατότητα στους ιδιώτες να μη ρισκάρουν τα χρήματά τους, να μην υπάρχουν παραπομπές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κλπ. Δηλαδή, είναι περισσότερο να φύγει και το τελευταίο τυπικό εμπόδιο.

Σ' ένα πράγμα θα συμφωνήσω μαζί σας, αν το υπονοείτε αυτό. Αυτή τη στιγμή που γίνονται οι αγώνες, ως ένα βαθμό, είναι στο παρά πέντε. Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Η υπόθεση έπρεπε να ξεκινήσει το 1997, όταν έγινε η σύνοδος των πανεπιστημίων στην Μπολόνια και αποφάσισαν αυτό το πλαίσιο και το οποίο βεβαίως μετά πέρασε και έγινε πλαίσιο της ΕΕ. Τότε, εμείς το έχουμε πει και στους πανεπιστημιακούς, έπρεπε να βγουν και να ανοίξουν διάλογο στα πανεπιστήμια. Από το 1997. Διότι τα πράγματα δεν έρχονται αιφνιδιαστικά. Συνήθως καλλιεργείται πριν το έδαφος και τότε το κίνημα, είτε λέγεται φοιτητικό, είτε εργατικό, είτε οτιδήποτε, πρέπει να αντιδράσει.

-- Θα παραφράσω ένα παλιό σύνθημα του ΚΚΕ, εκτός από τον αγώνα υπάρχουν και τα μαθήματα. Και κάποια στιγμή κάτι πρέπει να δούμε με τα πανεπιστήμια.

-- Για τα μαθήματα γίνονται οι κινητοποιήσεις. Σας διαβεβαιώνω. Μάλιστα, το είπατε πάρα πολύ ωραία. Το πρόβλημα τώρα δεν είναι μόνο το ιδιοκτησιακό καθεστώς στα πανεπιστήμια, που είναι καίριο ζήτημα. Το πρόβλημα είναι το εξής: Τι μαθαίνουν τα παιδιά μας. Τι αξία έχουν τα πτυχία. Διότι ας πάρουμε για παράδειγμα τα πτυχία των ξένων πανεπιστημίων, ή και τα αμερικανικά, τα οποία πάρα πολύ ωραιοποιούνται. Ενα - δύο πανεπιστήμια σε ολόκληρες τις ΗΠΑ βγάζουν πτυχία, αυτό που λέμε, με αντίκρισμα, έστω και μέσα στη σημερινή κοινωνία. Ολα τα άλλα είναι υποβαθμισμένα πτυχία. Μπέρκλεϊ θα γίνουν εδώ στην Ελλάδα;

«Ευκαιρίες» εκπαιδευτικής κι εργασιακής περιπλάνησης

Θα εφαρμοστούν ευρέως οι πιστωτικές μονάδες λέει η υπουργός Παιδείας

Οι πιστωτικές μονάδες θα εφαρμοστούν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ειδικά στην ανώτατη εκπαίδευση (για την οποία οι πιστωτικές μονάδες έχουν νομοθετηθεί ήδη) θα έχουν εφαρμοστεί μέχρι το Μάη του 2007. Τα παραπάνω ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, μιλώντας χτες σε ημερίδα του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) και ισχυρίστηκε ότι αυτό το σύστημα θα δώσει νέες ευκαιρίες στους νέους.

Πράγματι, είναι εξακριβωμένο ότι οι πιστωτικές μονάδες θα δώσουν στους νέους ευκαιρίες περιπλάνησης από εκπαιδευτήριο σε εκπαιδευτήριο κι από σεμινάριο σε σεμινάριο, τα οποία θα χρυσοπληρώνουν, προκειμένου να μαζεύουν πιστοποιητικά που θα μεταφράζονται σε μονάδες. Και, φυσικά, αυτοί που θα μπορούν να μαζεύουν περισσότερες μονάδες θα είναι αυτοί που θα έχουν μεγαλύτερη αντοχή στην... τσέπη τους. Είναι, λοιπόν, το λιγότερο προκλητική η στάση της υπουργού Παιδείας να εμπαίζει τη νεολαία βαφτίζοντας το μαύρο «άσπρο».

Ειδικά για την ανώτατη εκπαίδευση, για τους φοιτητές, που είναι στους δρόμους κάθε βδομάδα, καταδικάζοντας αυτή την πολιτική, η πρόκληση από την πλευρά της κυβέρνησης είναι διπλή. Κι αυτό, γιατί η μπακαλίστικη αποτίμηση των επιστημονικών γνώσεων και της επιστημονικής ειδίκευσης ενός αποφοίτου σε μονάδες σημαίνει κατάφωρη υποβάθμιση του πτυχίου. Σημαίνει, δηλαδή, ότι δε θα μετράει αν είναι κανείς δικηγόρος, οικονομολόγος, φυσικός, αλλά θα μετράει το πόσες μονάδες συγκεντρώνει στον ατομικό του φάκελο.

Παράλληλα, οι πιστωτικές μονάδες μπορούν να λειτουργήσουν κι ως μοχλός για τη διάσπαση των σπουδών, αφού για παράδειγμα θα μπορεί κανείς π.χ. να παρακολουθεί ένα χρόνο σε πανεπιστήμιο, ένα χρόνο σε ένα ΙΕΚ και ένα - δυο χρόνια σε σεμινάρια και να συγκεντρώνει στο τέλος τον ίδιο ή και μεγαλύτερο αριθμό πιστωτικών μονάδων από ένα μηχανικό ή ένα γεωπόνο κλπ.

Μετά τη χτεσινή ημερίδα, η υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε και για τους πανεπιστημιακούς που έχουν υπογράψει διάφορα κείμενα υποστηρίζοντας τις αναδιαρθρώσεις και παραδέχτηκε ότι δεν πρόκειται για καινούρια πρωτοβουλία, αλλά ότι οι συγκεκριμένοι ανήκουν στους ομοϊδεάτες και συνομιλητές του υπουργείου εδώ και δυο χρόνια.

Ερωτήματα & Απαντήσεις

Τι ελέγχει η αξιολόγηση στην ανώτατη εκπαίδευση; Ποια είναι τα κριτήριά της;

Η αξιολόγηση προβάλλεται από την κυβέρνηση ως το φάρμακο διά πάσαν νόσον. Ομως, εκείνο που κρίνει τελικά η αξιολόγηση είναι κατά πόσον το ίδρυμα λειτουργεί σαν καλοκουρδισμένη επιχείρηση, «προοδεύει» σύμφωνα με τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Τα κριτήρια της «αξιολόγησης» δεν έχουν δημοσιευτεί επισήμως, ωστόσο η «αξιολόγηση» αυτού του τύπου εφαρμόζεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού και σύμφωνα με την εμπειρία από αυτές τις χώρες (που τις επικαλούνται μάλιστα, ως πρότυπα οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ) κριτήρια για ένα ίδρυμα ή Τμήμα ανώτατης εκπαίδευσης είναι: ο αριθμός των φοιτητών που το επιλέγουν, η γνώμη των φοιτητών για τα μαθήματα, η αναλογία φοιτητών - διδασκόντων, ο αριθμός αποφοίτων, ο μέσος χρόνος αποφοίτησης, ο αριθμός μεταπτυχιακών τίτλων που απονέμονται, η επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, ο απαιτούμενος χρόνος διεκπεραίωσης υποθέσεων εντός του ιδρύματος (διοικητικές υπηρεσίες), ο αριθμός επιστημονικών δημοσιεύσεων (άρθρων και συγγραμμάτων) των καθηγητών, ο αριθμός των ερευνητικών προγραμμάτων που εκπονούνται και οι ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις που προσελκύονται.

Ας δούμε τι σημαίνουν όμως, πιο αναλυτικά τα παραπάνω. Αναφέρονται ως κριτήριο αξιολόγησης ενός ιδρύματος οι ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις, που προσελκύονται. Δηλαδή, το ίδρυμα θα έχει στόχο να βρίσκει ιδιώτες να το χρηματοδοτούν προκειμένου να επιβιώσει και για να το πετύχει αυτό (αφού κανένας ιδιώτης - επιχειρηματίας δε χαρίζει χρήματα αν δεν έχει να κερδίσει κάτι) προφανώς θα πουλάει έρευνα και λοιπές υπηρεσίες. Ο αριθμός ερευνητικών προγραμμάτων, επιστημονικών δημοσιεύσεων και μεταπτυχιακών τίτλων, είναι επίσης ποσοτικά κριτήρια που κινούνται στην αγοραία λογική για την έρευνα, τη λογική που θέλει μεγάλη παραγωγή σε μελέτες και πατέντες, άμεσα εφαρμόσιμες από τις επιχειρήσεις ώστε να τους φέρνουν κι άμεσα κέρδη. Ομως, για παράδειγμα, στην ιατρική μπορεί να γίνονται δεκάδες μελέτες μέσα σε ένα χρόνο για τις επιπτώσεις κάποιων καλλυντικών στο δέρμα, αλλά μια σοβαρή έρευνα για ένα φάρμακο που σώζει ζωές, μπορεί να κρατήσει χρόνια μέχρι να έχει αποτέλεσμα.

Η ζήτηση ενός Τμήματος από τους φοιτητές έχει να κάνει σ' ένα βαθμό, με όρους διαφήμισης. Το ίδρυμα που θα καταστρώσει την καλύτερη διαφημιστική καμπάνια, το Τμήμα που το προτείνουν περισσότερο τα φροντιστήρια, αυτό που έχει πετύχει να πλασαριστεί ως καλή επένδυση για την επαγγελματική προοπτική... θα προσελκύσει περισσότερους φοιτητές. Αντίστροφα, αν όλα τα Τμήματα ήταν ισότιμα, υψηλού επιπέδου και εξασφάλιζαν εξίσου επαγγελματική αποκατάσταση στους αποφοίτους τους, τότε η «ζήτηση» δε θα είχε κανένα νόημα ως κριτήριο.

Η αναλογία φοιτητών - διδασκόντων, η επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, η ταχεία λειτουργία των διοικητικών υπηρεσιών, ανήκουν στα... αυτονόητα που πρέπει να εξασφαλίζει το κράτος για τα ιδρύματα, προσλαμβάνοντας επαρκές προσωπικό και εξασφαλίζοντας τους κατάλληλους χώρους. Αντίστοιχα, ο αριθμός αποφοίτων και ο μέσος χρόνος αποφοίτησης, έχουν να κάνουν με το κατά πόσο το κράτος έχει εξασφαλίσει τους όρους για να ολοκληρώσουν όλοι οι νέοι τις σπουδές τους κανονικά, χωρίς να χρειάζεται να δουλεύουν παράλληλα. Τίθεται ως κριτήριο όμως, γιατί το κεφάλαιο έχει ανάγκη από μεγάλη μάζα αποφοίτων που γρήγορα θα ανανεώνεται.

Τα κριτήρια της αξιολόγησης είναι έτσι διαμορφωμένα ώστε να ταιριάζουν απόλυτα σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Διαφήμιση, προσέλκυση χρηματοδοτήσεων, παραγωγή μελετών και αποφοίτων που θα είναι άμεσα αξιοποιήσιμοι από τις επιχειρήσεις. Η αξιολόγηση δηλαδή είναι ένας ακόμα μηχανισμός υποβοηθητικός της λειτουργίας των πανεπιστημίων με όρους αγοράς.

ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Εκδηλώσεις ΚΝΕ
  • Εκδήλωση με θέμα: «Οι αγώνες του σήμερα και η προοπτική τους» κι ομιλητή τον Θέμη Γκιώνη, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, αύριο Παρασκευή 2 Φλεβάρη, στην Ξάνθη, στις 6 το απόγευμα, στην αίθουσα Α1 της Πολυτεχνικής Σχολής του ΔΠΘ, το ΝΣ Ξάνθης της ΚΝΕ.
  • Εκδήλωση με θέμα: «Οι αγώνες τού σήμερα και η προοπτική τους» και ομιλητή τον Θέμη Γκιώνη, οργανώνει το Σάββατο 3 Φλεβάρη, στις 5 το απόγευμα, στη Νέα Δημοτική Βιβλιοθήκη, το ΝΣ Καβάλας της ΚΝΕ.
Να μπουν στη μάχη οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Την ανάγκη για αγώνες των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα διασφαλίζουν τη διάρκεια, τη συχνότητα και την κλιμάκωση και θα στρέφονται ενάντια στον πυρήνα των μέτρων που φέρνει η κυβέρνηση στην Παιδεία, τονίζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ. Το ΔΣ της ΔΟΕ αναμένεται να αποφασίσει την ερχόμενη εβδομάδα για το πρόγραμμα δράσης του κλάδου.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ προτείνει άμεσα διαδικασίες βάσεις, μία 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση για τις 15/2 και μία 48ωρη για τις 27-28/2, που είναι και οι αντίστοιχες ημερομηνίες συζήτησης και Α' ψηφοφορίας επί των αναθεωρητέων άρθρων του Συντάγματος. Αμεσα ΓΣ με στόχο την έγκαιρη κλιμάκωση για το Μάρτη, με όλα τα μέτρα στήριξης για την επιτυχία αυτών των απεργιών, ώστε να αποκτήσει μαζικά παλλαϊκά χαρακτηριστικά αντεπίθεσης στην πολιτική της λιτότητας, της ιδιωτικοποίησης και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.

Στο μεταξύ, σε εξέλιξη είναι οι γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ, που συζητούν για απεργιακές κινητοποιήσεις των καθηγητών στις 15 και 27 Φλεβάρη. Το Σάββατο 3 Φλεβάρη θα συνεδριάσει η Γενική Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας, που θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ