-- Να ξεκινήσουμε από τα πανεπιστήμια, που είναι το μεγάλο θέμα των ημερών. Αναρωτιέμαι, αν πραγματικά αυτή η αναστάτωση αξίζει τον κόπο.
-- Δεν ξέρω με ποια έννοια το λέτε, αλλά οι κινητοποιήσεις, οι καταλήψεις δεν είναι χόμπι. Τα μέτρα που ήρθαν πριν λίγα χρόνια, που έρχονται και θα έρθουν αύριο, αν δε συναντήσουν ουσιαστική αντίσταση και καταδίκη, θα μετατρέψουν τα πράγματα σε ακόμη χειρότερα. Δεν ξέρω αν η κυβέρνηση θα σταματήσει την κατάθεση αυτού του νόμου, μακάρι να το κάνει, πρέπει όμως να σας πω το εξής: Οι συνέπειες από τα καινούρια μέτρα στα πανεπιστήμια θα φανούν όχι άμεσα, θα φανούν μέσα στην επόμενη πενταετία και θα είναι και λίγο - πολύ μη αναστρέψιμες σε μια συνηθισμένη κατάσταση.
-- Ας πούμε, το άρθρο 16, που είναι η αιχμή του δόρατος των αντιδράσεων και των διαμαρτυριών και του Κομμουνιστικού Κόμματος και των άλλων δυνάμεων μέσα στο πανεπιστήμιο, είναι μία ιστορία την οποία ουσιαστικά θα την αντιμετωπίσουμε στην επόμενη Βουλή. Αν ξεκινήσουμε από τώρα δε θα υπάρξει μια απίστευτη κόπωση τελικά στο πανεπιστήμιο, σ' όλο αυτό το διάστημα με κινητοποιήσεις;
Σ' ένα πράγμα θα συμφωνήσω μαζί σας, αν το υπονοείτε αυτό. Αυτή τη στιγμή που γίνονται οι αγώνες, ως ένα βαθμό, είναι στο παρά πέντε. Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Η υπόθεση έπρεπε να ξεκινήσει το 1997, όταν έγινε η σύνοδος των πανεπιστημίων στην Μπολόνια και αποφάσισαν αυτό το πλαίσιο και το οποίο βεβαίως μετά πέρασε και έγινε πλαίσιο της ΕΕ. Τότε, εμείς το έχουμε πει και στους πανεπιστημιακούς, έπρεπε να βγουν και να ανοίξουν διάλογο στα πανεπιστήμια. Από το 1997. Διότι τα πράγματα δεν έρχονται αιφνιδιαστικά. Συνήθως καλλιεργείται πριν το έδαφος και τότε το κίνημα, είτε λέγεται φοιτητικό, είτε εργατικό, είτε οτιδήποτε, πρέπει να αντιδράσει.
-- Θα παραφράσω ένα παλιό σύνθημα του ΚΚΕ, εκτός από τον αγώνα υπάρχουν και τα μαθήματα. Και κάποια στιγμή κάτι πρέπει να δούμε με τα πανεπιστήμια.
-- Για τα μαθήματα γίνονται οι κινητοποιήσεις. Σας διαβεβαιώνω. Μάλιστα, το είπατε πάρα πολύ ωραία. Το πρόβλημα τώρα δεν είναι μόνο το ιδιοκτησιακό καθεστώς στα πανεπιστήμια, που είναι καίριο ζήτημα. Το πρόβλημα είναι το εξής: Τι μαθαίνουν τα παιδιά μας. Τι αξία έχουν τα πτυχία. Διότι ας πάρουμε για παράδειγμα τα πτυχία των ξένων πανεπιστημίων, ή και τα αμερικανικά, τα οποία πάρα πολύ ωραιοποιούνται. Ενα - δύο πανεπιστήμια σε ολόκληρες τις ΗΠΑ βγάζουν πτυχία, αυτό που λέμε, με αντίκρισμα, έστω και μέσα στη σημερινή κοινωνία. Ολα τα άλλα είναι υποβαθμισμένα πτυχία. Μπέρκλεϊ θα γίνουν εδώ στην Ελλάδα;
Θα εφαρμοστούν ευρέως οι πιστωτικές μονάδες λέει η υπουργός Παιδείας
Οι πιστωτικές μονάδες θα εφαρμοστούν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ειδικά στην ανώτατη εκπαίδευση (για την οποία οι πιστωτικές μονάδες έχουν νομοθετηθεί ήδη) θα έχουν εφαρμοστεί μέχρι το Μάη του 2007. Τα παραπάνω ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, μιλώντας χτες σε ημερίδα του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) και ισχυρίστηκε ότι αυτό το σύστημα θα δώσει νέες ευκαιρίες στους νέους.
Πράγματι, είναι εξακριβωμένο ότι οι πιστωτικές μονάδες θα δώσουν στους νέους ευκαιρίες περιπλάνησης από εκπαιδευτήριο σε εκπαιδευτήριο κι από σεμινάριο σε σεμινάριο, τα οποία θα χρυσοπληρώνουν, προκειμένου να μαζεύουν πιστοποιητικά που θα μεταφράζονται σε μονάδες. Και, φυσικά, αυτοί που θα μπορούν να μαζεύουν περισσότερες μονάδες θα είναι αυτοί που θα έχουν μεγαλύτερη αντοχή στην... τσέπη τους. Είναι, λοιπόν, το λιγότερο προκλητική η στάση της υπουργού Παιδείας να εμπαίζει τη νεολαία βαφτίζοντας το μαύρο «άσπρο».
Ειδικά για την ανώτατη εκπαίδευση, για τους φοιτητές, που είναι στους δρόμους κάθε βδομάδα, καταδικάζοντας αυτή την πολιτική, η πρόκληση από την πλευρά της κυβέρνησης είναι διπλή. Κι αυτό, γιατί η μπακαλίστικη αποτίμηση των επιστημονικών γνώσεων και της επιστημονικής ειδίκευσης ενός αποφοίτου σε μονάδες σημαίνει κατάφωρη υποβάθμιση του πτυχίου. Σημαίνει, δηλαδή, ότι δε θα μετράει αν είναι κανείς δικηγόρος, οικονομολόγος, φυσικός, αλλά θα μετράει το πόσες μονάδες συγκεντρώνει στον ατομικό του φάκελο.
Παράλληλα, οι πιστωτικές μονάδες μπορούν να λειτουργήσουν κι ως μοχλός για τη διάσπαση των σπουδών, αφού για παράδειγμα θα μπορεί κανείς π.χ. να παρακολουθεί ένα χρόνο σε πανεπιστήμιο, ένα χρόνο σε ένα ΙΕΚ και ένα - δυο χρόνια σε σεμινάρια και να συγκεντρώνει στο τέλος τον ίδιο ή και μεγαλύτερο αριθμό πιστωτικών μονάδων από ένα μηχανικό ή ένα γεωπόνο κλπ.
Μετά τη χτεσινή ημερίδα, η υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε και για τους πανεπιστημιακούς που έχουν υπογράψει διάφορα κείμενα υποστηρίζοντας τις αναδιαρθρώσεις και παραδέχτηκε ότι δεν πρόκειται για καινούρια πρωτοβουλία, αλλά ότι οι συγκεκριμένοι ανήκουν στους ομοϊδεάτες και συνομιλητές του υπουργείου εδώ και δυο χρόνια.
Τι ελέγχει η αξιολόγηση στην ανώτατη εκπαίδευση; Ποια είναι τα κριτήριά της;
Την ανάγκη για αγώνες των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα διασφαλίζουν τη διάρκεια, τη συχνότητα και την κλιμάκωση και θα στρέφονται ενάντια στον πυρήνα των μέτρων που φέρνει η κυβέρνηση στην Παιδεία, τονίζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ. Το ΔΣ της ΔΟΕ αναμένεται να αποφασίσει την ερχόμενη εβδομάδα για το πρόγραμμα δράσης του κλάδου.
Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ προτείνει άμεσα διαδικασίες βάσεις, μία 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση για τις 15/2 και μία 48ωρη για τις 27-28/2, που είναι και οι αντίστοιχες ημερομηνίες συζήτησης και Α' ψηφοφορίας επί των αναθεωρητέων άρθρων του Συντάγματος. Αμεσα ΓΣ με στόχο την έγκαιρη κλιμάκωση για το Μάρτη, με όλα τα μέτρα στήριξης για την επιτυχία αυτών των απεργιών, ώστε να αποκτήσει μαζικά παλλαϊκά χαρακτηριστικά αντεπίθεσης στην πολιτική της λιτότητας, της ιδιωτικοποίησης και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.
Στο μεταξύ, σε εξέλιξη είναι οι γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ, που συζητούν για απεργιακές κινητοποιήσεις των καθηγητών στις 15 και 27 Φλεβάρη. Το Σάββατο 3 Φλεβάρη θα συνεδριάσει η Γενική Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας, που θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.