ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Ιούλη 2004
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Τουλάχιστον 3% «τσιμπάνε» τα εισιτήρια

Με ανατιμήσεις των εισιτηρίων, ολοκληρώθηκε η φαρσοκωμωδία εφοπλιστών - κυβέρνησης

Τουλάχιστον κατά 3% ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ θα είναι από τις επόμενες μέρες τα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών πλοίων, ύστερα από την προκλητική απόφαση της κυβέρνησης να ικανοποιήσει τις αξιώσεις των εφοπλιστών, για αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια της οικονομικής θέσης και τα ναύλα των οχημάτων. Κινούμενη στη λογική της εξασφάλισης και νέων αστρονομικών υπερκερδών για τους εφοπλιστές, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας ανακοίνωσε χτες το μεσημέρι τις αυξήσεις. Για να καλύψει, μάλιστα, ο Μ. Κεφαλογιάννης το μέγεθος της υποταγής της κυβέρνησης της ΝΔ στις αξιώσεις των εφοπλιστών, επιχείρησε να πείσει ότι πρόκειται για αυξήσεις στα ...«όρια του πληθωρισμού», ότι κυμαίνονται από 17 λεπτά έως ένα ευρώ και ότι δήθεν οι αυξήσεις καθορίστηκαν «με γνώμονα το πραγματικό συμφέρον του ταξιδιωτικού κοινού και τη βιωσιμότητα ενός ποιοτικά αναβαθμισμένου ακτοπλοϊκού δικτύου»!

Με τις νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τα οποία τα δύο τελευταία χρόνια έχουν «ανέβει» κατά 60%, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές έρχονται, πλέον με τη σφραγίδα και της κυβέρνησης της ΝΔ, να βάλουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι τους στην τσέπη του εργαζόμενου λαού, να ξεζουμίσουν κι άλλο το πενιχρό εργατικό - λαϊκό εισόδημα. Αλλωστε, είναι φανερό ότι οι αυξήσεις αυτές θα ανεβάσουν επιπλέον το ήδη υψηλό κόστος των εμπορευμάτων και των ειδών πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης των νησιών. Και όχι μόνον αυτό. Εξίσου προκλητικό είναι ότι ο υπουργός κάνει λόγο για «αναβαθμισμένο ακτοπλοϊκό δίκτυο», όταν η πλειοψηφία του ακτοπλοϊκού στόλου αποτελείται από σαπάκια! Δηλαδή, οι νησιώτες, συνολικά το επιβατικό κοινό, καλείται να χρυσοπληρώσει ο ταξίδι του με πλοία τύπου «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»!

Ειδικότερα, από τις επόμενες μέρες, ο επιβάτης των πλοίων άνω των 10 ετών, που εκτελούν το δρομολόγιο Πειραιάς - Αίγινα, θα πληρώνει καθαρό εισιτήριο από 4,182 ευρώ που στοιχίζει σήμερα, 4,307 ευρώ. Το εισιτήριο Πειραιάς - Ρόδος με ταχύπλοο από 52,920 ευρώ θα πάει στα 54,508 ευρώ. Η τιμή του ίδιου δρομολογίου με συμβατικά πλοία, κάτω των 10 ετών, θα ανέλθει από τα 31,752 ευρώ που είναι σήμερα στα 32,705 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές αυτές αφορούν τον καθαρό ναύλο, δηλαδή δε συμπεριλαμβάνονται ο ΦΠΑ, τα τέλη προς ΝΑΤ και λιμανιών και ο επίναυλος που είναι 3%. Τα ποσά αυτά θα ανεβάσουν την τιμή του καθαρού ναύλου κατά 22%. Δηλαδή, στα 32,705 ευρώ που είναι η νέα τιμή του εισιτηρίου Πειραιάς - Ρόδος, αν προστεθεί και το 22%, τότε το εισιτήριο φτάνει τα 39,9 ευρώ.

Οσον αφορά στο παρασκήνιο της υπόθεσης, αξίζει να σημειωθεί ότι από την πρώτη στιγμή που οι εφοπλιστές έθεσαν την αξίωσή τους έγινε φανερό ότι η κυβέρνηση προσπαθούσε να βρει το άλλοθι για να την ικανοποιήσει. Το «παιχνίδι» τελικά έστησαν από κοινού κυβέρνηση και εφοπλιστές. Ετσι αυτοί φάνηκαν να ζητούν μέχρι και 15% αύξηση, ώστε το 3% και 5% που τους έδωσε η ΝΔ να γίνει πιο ευκολόπεπτο.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Ετοιμάζουν το νέο «μπάσιμο»

Το πόσο... ομαλή είναι η λειτουργία της αγοράς διαπίστωσαν από κοινού χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΣΕΣΜΕ). Και ενώ κατά τη διάρκεια της συνάντησης τέθηκε σειρά αξιώσεων των επιχειρηματιών σούπερ μάρκετ, τόσο ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, όσο και ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ Π. Παντελιάδης, περιορίστηκαν σε δηλώσεις που αφορούν τη δήθεν ομαλή λειτουργία της αγοράς και σε προπαγανδιστικές παρεμβάσεις του στιλ δεν υπάρχει κανένα κύμα ακρίβειας. Οι κυβερνώντες αντιμετώπισαν τα... προβλήματα του κλάδου με «πνεύμα κατανόησης» προεξοφλώντας ότι η επίλυσή τους θα δρομολογηθεί αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς.

Βέβαια, το βασικό ζητούμενο που απασχόλησε τη χτεσινή συνάντηση δεν είναι οι αναμενόμενες ανατιμήσεις, αλλά η απόφαση της κυβέρνησης, κάτω από την πίεση των πολυεθνικών, να καταργήσει και μάλιστα με νόμο ό,τι ρύθμιση μπορεί να υπάρχει στο θεσμικό πλαίσιο για την αγορά και να υπάρχει υποψία ότι μπορεί να ευνοεί τον... έλεγχο των τιμών. Κοινός στόχος της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων είναι όχι απλά η διευκόλυνση και ενίσχυση της πιο πλήρους ασυδοσίας του κεφαλαίου στην αγορά, αλλά η νομοθετική της κάλυψη άπαξ διά παντός. Γι' αυτό λοιπόν, τελευταία, άρχισαν να μιλούν για την αναγκαιότητα αλλαγής του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, ώστε οι μεγαλοεπιχειρηματίες να διαμορφώνουν κατά τη βούληση των συμφερόντων τους τις τιμές και τους όρους εμπορίας των αγαθών.

Την ώρα που είναι γνωστό ότι οι τιμές από τη βιομηχανία μέχρι το ράφι των σούπερ μάρκετ, διαμορφώνονται κάτω από το τραπέζι, αλλά και σε μυστικές συναντήσεις μεγαλοεπιχειρηματιών, είναι αδιανόητο να πιστέψει κανείς ότι η κυβέρνηση κόπτεται για το πώς θα συγκρατηθεί η κούρσα των ανατιμήσεων. Το βασικό της μέλημα είναι η διαμόρφωση ενός τέτοιου καθεστώτος, το οποίο θα λύνει τα χέρια και θα επιτρέπει τη συνεχή εναλλαγή της τακτικής που θα ακολουθούν οι εκπρόσωποι του μεγάλου κεφαλαίου και ταυτόχρονα θα προσπαθεί να αμβλύνει - όσο είναι εφικτό βεβαίως - τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους οι συγκυριακές συμμαχίες των σουπερμαρκετάδων για την επικράτησή τους στην αγορά.

Κύμα αντιδράσεων

Από το Αιγαίο... ως το Ιόνιο Πέλαγος

Τις έντονες διαμαρτυρίες των κατοίκων των νησιών και μαζικών φορέων προκαλεί η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων στα πλοία, που απαιτούσαν το τελευταίο διάστημα οι εφοπλιστές και τελικά χτες επέβαλε η κυβέρνηση. Σε σύσκεψη που έγινε την περασμένη Τρίτη - πριν τις χτεσινές ανακοινώσεις του υπουργού Ναυτιλίας - από μαζικούς φορείς της Λέσβου ύστερα από πρόσκληση της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας, εκφράστηκε η έντονη δυσαρέσκεια για τη στάση της κυβέρνησης. Οι φορείς του νησιού διαπιστώνουν ότι με πρόσχημα την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και με τη γνωστή επιχειρηματολογία υπέρ της ανταγωνιστικότητας, μόνο τα δύο τελευταία χρόνια, επιβλήθηκαν αυξήσεις που ξεπερνούν το 60%, ενώ την ίδια στιγμή η φορολογία στα πλοία μειώθηκε κατά 70%!

Στη σύσκεψη στην οποία εκτός από τη ΝΑΣ, συμμετείχαν το Εργατικό Κέντρο, εκπρόσωποι συνδικάτων, η Ομοσπονδία ΕΒΕ Λέσβου και άλλοι φορείς, αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Β. Αιγαίου στην Περιφέρεια και στη Νομαρχία Λέσβου.

Οργισμένη όμως αντίδραση για το θέμα των εισιτηρίων εκφράζεται και από την πλευρά του Ιονίου Πελάγους. Σε ανακοίνωσή της, η ΝΕ Κεφαλονιάς του ΚΚΕ καταγγέλλει την κυβέρνηση για την εκχώρηση νέων σκανδαλωδών υπερπρονομίων προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων και υπογραμμίζει μεταξύ άλλων σχετικά: «Η αύξηση του εισιτηρίου συμπιέζει ακόμα περισσότερο το εισόδημα των κατοίκων του νησιού μας και όλου του λαού, αποτελεί βόμβα ακρίβειας που θα μετακυλήσει το κόστος αυτό σε όλα τα είδη λαϊκής κατανάλωσης και θα δώσει το τελειωτικό χτύπημα στην ήδη αποκαρδιωτική τουριστική κίνηση λόγω της ανόδου του κόστους των διακοπών».

Και η ανακοίνωση της ΝΕ καταλήγει: «Αποτελεί ανάγκη να αναπτυχθεί ένα πλατύ κίνημα αντίστασης για να αποτραπούν αυτές οι αντιλαϊκές και αντεργατικές επιλογές. Η μόνη λύση προς όφελος των εργαζομένων βρίσκεται μέσα από τη δημιουργία Δημόσιου Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που θα αντιμετωπίζει τη συγκοινωνία σαν Δικαίωμα και Δημόσιο Αγαθό και όχι προνόμιο και μέσο πλουτισμού των εφοπλιστών».

Παράλληλα, το Εργατικό Κέντρο Ζακύνθου σε ανακοίνωσή του σημειώνει πως οι εφοπλιστές λειτουργούν ως «κράτος εν κράτει» με τη συμπαράσταση της εφοπλιστόδουλης πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ και καλεί τους εργαζόμενους να οργανώσουν τον αγώνα τους ώστε «να αποτρέψουν τα ασύδοτα αντιλαϊκά σχέδιά τους, να βάλουν φρένο στις ορέξεις της πλουτοκρατίας και στους πολιτικούς της εκφραστές».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ