ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Ιούνη 1996
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
μικραΜΕΓΑΛΑ

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ: Υπερδιπλάσιες προσφορές, υποβλήθηκαν από τράπεζες και ιδιώτες, στη χτεσινή δημοπρασία ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, μέσω των οποίων το υπουργείο Οικονομικών, διεκδικούσε την είσπραξη 190 δισ. δραχμών. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, στη χτεσινή δημοπρασία ομολόγων του ελληνικού δημοσίου εφταετούς διάρκειας, υποβλήθηκαν προσφορές για αγορά κρατικών τίτλων συνολικής αξίας 515 δισ. δραχμών. Από αυτές, έγιναν δεκτές προσφορές για πώληση ομολόγων αξίας 190 δισ. δραχμών, με επιτόκια βάσης από 13,350% μέχρι 13,459% καθώς και μη ανταγωνιστικές προσφορές για την πώληση ομολόγων αξίας 26,3 δισ. δραχμών με μέσο σταθμικό επιτόκιο βάσης 13,445%.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ: Μέρισμα 87 δραχμών ανά μετοχή - καθαρό μετά από φόρους - αποφάσισε η χτεσινή Γενική Συνέλευση μετόχων της εταιρίας "Chipita International". Η πληρωμή του μερίσματος, θα αρχίσει από τη Δευτέρα 8 του Ιούλη, μέσω τους δικτύου της Εμπορικής Τράπεζας.

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ: Ο τρόπος επιβολής και είσπραξης χρηματικών προστίμων σε όσους φορείς του δημοσίου δεν υποβάλλουν καθόλου ή υποβάλουν εκπρόθεσμα απολογιστικά στοιχεία για τις προμήθειες που πραγματοποίησαν, καθορίζεται με απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης, Μ. Χρυσοχοϊδη. Το ύψος του προστίμου ανέρχεται μέχρι το 5% της αξίας της συγκεκριμένης προμήθειας. Επίσης, στάλθηκε στη Γενική Γραμματεία του Υπουργικού Συμβουλίου συμπληρωματικός πίνακας προμηθειών σημαντικής τεχνολογικής αξίας για τη σύσταση διακομματικής επιτροπής που θα τις διενεργήσει. Η συνολική αξία των προμηθειών αυτών που θα καλύψουν τις ανάγκες του ΟΣΕ και των ΗΣΑΠ ανέρχεται σε 12 δισ. δρχ. περίπου.

ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ: Ο ρόλος των ΜΜΕ στην παγκόσμια αγορά ήταν το αντικείμενο της 4ης ετήσιας Συνδιάσκεψης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που οργάνωσε η UNICE στις Βρυξέλλες με τη συμμετοχή κορυφαίων επιχειρηματιών, ειδικών και εκπροσώπων των Ευρωπαϊκών Βιομηχανικών Συνδέσμων. Στη συνάντηση τονίστηκε η ανάγκη οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να στηρίξουν με δέσμη μέτρων τις ΜΜΕ, πλην όμως είναι αμφίβολο κατά πόσο το αίτημα θα υλοποιηθεί, τουλάχιστο σε πρώτο στάδιο από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ.

ΚΑΖΙΝΟ: Την έναρξη των εργασιών διαμόρφωσης του καζίνο της Ρόδου ανακοίνωσε ο ανάδοχος όμιλος επιχειρήσεων "PLAYBOY INC", μετά την υπουργική απόφαση της Βάσως Παπανδρέου για χορήγηση της άδειας. Οι επιχειρήσεις "PLAYBOY" συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια στην Κοινοπραξία που δημιουργήθηκε και θα έχουν επιπλέον δικαιώματα για το μάρκετινγκ και τη χρήση του ονόματος και του γνωστού εταιρικού σήματος "λαγουδάκι". Στην Κοινοπραξία συμμετέχουν επίσης η Εμπορική Τράπεζα, η κατασκευαστική "Μηχανική ΑΕ", ο όμιλος Χαραγκιώνη και η Ρ. Γερονικόλα.

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Να παραμείνουν στο δημόσιο

Με ερώτηση στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ προτείνουν να σταματήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης

Τον τερματισμό της ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και τη διαφύλαξη του δημοσίου χαρακτήρα τους, ζητά από την κυβέρνηση το ΚΚΕ με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος, κατακρίνοντας ταυτόχρονα την πρόθεση της κυβέρνησης να επιλέξει μάνατζμεντ για τα ναυπηγεία, υποκύπτοντας στις υπερβολικές αξιώσεις των υποψηφίων.

Οπως αναφέρεται στην ερώτηση, που υπογράφουν οι βουλευτές, Γεράσιμος Αραβανής και Δήμος Κουμπούρης, κυβερνητικό κλιμάκιο που επισκέφτηκε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στις 4 - 6 - 1996 ανακοίνωσε στους εργαζόμενους ότι η εταιρία VSEL, με την οποία η διοίκηση της ΕΤΒΑ διαπραγματεύεται το μάνατζμεντ των ναυπηγείων, ζητά ετήσια αμοιβή 500 εκατ. δρχ. για 7 στελέχη, και ότι "μάλλον θα υπάρξει συμφωνία". Ωστόσο, οι απαιτήσεις της VSEL έχουν και συνέχεια, αφού ζητά ποσοστά επί των μεικτών κερδών, ενώ οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης ανακοίνωσαν ότι θα υπογράψουν συμβόλαιο διάρκειας 5 χρόνων. Ολα αυτά παρόλο που η VSEL δε δεσμεύτηκε για τη βιωσιμότητα και την κερδοφορία των ναυπηγείων, ούτε ότι θα φέρει δουλιές, ενώ η ΕΤΒΑ έχει πληρώσει το 5ετές επιχειρησιακό σχέδιο για τα ναυπηγεία αντί 180 εκατ. δρχ. Επίσης, όπως είναι γνωστό, επί κυβέρνησης ΝΔ είχε εκπονηθεί άλλο 5ετές με απαράδεκτο περιεχόμενο, για το οποίο η Τράπεζα Πειραιώς είχε καταβάλει 80 εκατ. δρχ.

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καλεί την κυβέρνηση να απαντήσει τι μέτρα πρόκειται να πάρει ώστε:

  • Να περιοριστεί δραστικά το μοίρασμα δεκάδων και εκατοντάδων εκατ. δρχ. από το υστέρημα του λαού μας, που δοκιμάζεται σκληρά απ' την πολιτική άγριας λιτότητας.
  • Να τερματιστεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και να διαφυλαχτεί ο δημόσιος χαρακτήρας τους.
  • Να δημιουργηθεί ενιαίος δημόσιος ναυπηγοεπισκευαστικός φορέας, με στόχο τη διάσωση και ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας.
ΚΑΥΣΙΜΑ
Συζητούν παράταση στη μείωση του ειδικού φόρου

Το ενδεχόμενο αυτό άφησε χτες ανοιχτό η υπουργός Ανάπτυξης Β. Παπανδρέου, που δεν παρέλειψε να προειδοποιήσει με επαναφορά του πλαφόν, επειδή η μείωση των τιμών δε φτάνει στην κατανάλωση

Σε παράταση της μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης κατά 4 δρχ. για τη βενζίνη και κατά 1,5 δρχ. για το ντίζελ κίνησης που ισχύει προσωρινά εδώ και δύο μήνες και λήγει την ερχόμενη Δευτέρα 17 Ιούνη, προσανατολίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Παράλληλα, απειλεί και πάλι με επιβολή ανώτατων λιανικών τιμών στα πρατήρια και τις εταιρίες πετρελαιοειδών για την περιφέρεια, καθώς όπως καταγράφεται από τις υπηρεσίες του υπουργείου, οι μειώσεις που σημειώνονται στις διυλιστηριακές τιμές τις τελευταίες βδομάδες δεν περνούν στην κατανάλωση.

Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε χτες η υπουργός Ανάπτυξης Β. Παπανδρέου,σε ευρεία σύσκεψη των οικονομικών υπουργών, που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα πρόκειται να εισηγηθεί - και φάνηκε αισιόδοξη ότι θα γίνει αποδεκτό - την παράταση της ισχύος της μείωσης του ειδικού φόρου για έναν ακόμη μήνα. Στην πρόταση αυτή κατέληξε, όπως είπε η ίδια, εκτιμώντας ότι στο επόμενο διάστημα θα συνεχιστεί η μείωση των διεθνών τιμών των καυσίμων, οπότε θα είναι πιο"ομαλή" η επαναφορά του ειδικού φόρου όπως ίσχυε πριν την απόφαση για προσωρινή μείωση.

Την ίδια στιγμή, οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών συνεχίζουν να κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών και των πρατηρίων υγρών καυσίμων μετά την άρση του πλαφόν, καθώς, δε μειώνουν τις τιμές διάθεσης ανάλογα με τις μειώσεις που πραγματοποιούν οι εταιρίες. Οπως προκύπτει από χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, παρά τη δέσμευση πρατηριούχων και εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών ότι μετά την αρχή του πλαφόν στις 20 Μάη οι μειώσεις των τιμών διυλιστηρίου θα περνούν και στην κατανάλωση, οι έλεγχοι του υπουργείου κατέγραψαν ότι αυτό τηρήθηκε μόνο στο λεκανοπέδιο της Αττικής και στο νομό Θεσσαλονίκης, ενώ στους υπόλοιπους νομούς παρατηρείται ότι το ύψος των μειώσεων των τιμών της βενζίνης δεν περνάει στην κατανάλωση. Συγκεκριμένα, από τις 23 Μάη μέχρι τις 6 Ιούνη, σύμφωνα με το υπουργείο, οι εταιρίες στους νομούς Κέρκυρας, Ξάνθης και Λέσβου είτε δε μείωσαν καθόλου τις τιμές τους είτε μέχρι 3,49 δρχ., ενώ θα έπρεπε να τις είχαν μειώσει κατά 4,24 δρχ. το λίτρο. Το υπουργείο προειδοποιεί ότι θα επαναφέρει το πλαφόν σε περίπτωση που συνεχιστούν αυτά τα φαινόμενα.

Γ. ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ
Πάνω από 2 τρισ. δρχ. η φοροδιαφυγή από ΦΠΑ

Σε δύο τρισεκατομμύρια δραχμές ανέρχεται το συνολικό ποσό που έχει χάσει το δημόσιο την τελευταία πενταετία, από την τεράστια φοροδιαφυγή που συντελείται στο χώρο του ΦΠΑ. Επιπλέον, το δημόσιο χάνει περίπου 1 με 1,2 τρισ. δρχ. το χρόνο, αν συνυπολογιστεί και η φοροδιαφυγή από τη μη έκδοση τιμολογίων κατά τη διακίνηση αγροτικών προϊόντων. Τα παραπάνω ανέφερε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Ανωμερίτης,κλείνοντας τις εργασίες διήμερης εκδήλωσης, που πραγματοποιήθηκε σχετικά με το πρόγραμμα πληροφορικής για το φορολογικό σύστημα (TAXIS).

Στην ίδια ομιλία ο υφυπουργός Οικονομικών έκανε λόγο για "άναρχη και διεστραμμένη αγορά", λόγω της απουσίας ουσιαστικών ελέγχων από την πολιτεία, η οποία, σύμφωνα με όσα ανέφερε, περιορίζεται στο ρόλο του διεκπεραιωτή και όχι του ελεγκτή. Επίσης, ο Γ. Ανωμερίτης τόνισε μεταξύ άλλων ότι "η φοροδιαφυγή, που νοθεύει την αγορά και καθιστά το φορολογικό μας σύστημα άδικο, εξαρτάται από τη ροπή για φοροδιαφυγή των φορολογούμενων και από το βαθμό οργάνωσης φορολογούσας αρχής".

Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα TAXIS, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ και συγχρηματοδοτείται από κοινοτικούς πόρους. Το κόστος του TAXIS και των λοιπών συστημάτων θα ξεπεράσει τα 36 δισ. δρχ.

ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
Ασφυκτικό πρόβλημα η χρηματοδότηση

Τη λήψη άμεσων μέτρων προκειμένου να αποκατασταθούν οι στοιχειώδεις δυνατότητες χρηματοδότησης των μικρών και μεσαίων μεταποιητικών επιχειρήσεων που ίσχυαν πριν από τη διακοπή της χρηματοδότησής τους από τα ειδικά κεφάλαια της 197/78 ΑΝΕ, ζητά η Διοικητική Επιτροπή του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου. Συγκεκριμένα, υπογραμμίζει ότι το ποσό των 80 - 90 δισ. δρχ. το οποίο είχε απομείνει μετά την κατάργηση της δέσμευσης επί των καταθέσεων των τραπεζών για το σχηματισμό ειδικού κεφαλαίου, δε διατέθηκε για τη χρηματοδότηση της βιοτεχνίας, αλλά επενδύθηκε σε πιο κερδοφόρες για το τραπεζικό σύστημα δραστηριότητες. Ετσι, οι μικρές και μεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις στερούνται οριστικά όχι μόνο τη δυνατότητα λήψης χαμηλότοκων δανείων, αλλά και των όποιων εγγυήσεων παρείχε το ελληνικό δημόσιο για τη δανειοδότησή τους, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες επιχειρήσεις δανείζονται με μικρότερο επιτόκιο και έχουν δυνατότητα διαπραγμάτευσης του επιτοκίου και άλλες χρηματοδοτούνται ατόκως μέσω του Χρηματιστηρίου.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας επισημαίνει ότι μόνος τρόπος για να ανασάνει ό,τι έχει απομείνει από την ελληνική βιοτεχνία, είναι να δημιουργηθεί ένα κεφάλαιο για την κάλυψη των δανειακών της αναγκών που θα συμπληρώνεται από την ουσιαστική παροχή εγγυήσεων από το δημόσιο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ