ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Μάη 2001
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η κερδοσκοπία ανεβάζει την τιμή στην βενζίνη

Σε κερδοσκοπικά κόλπα των πετρελαϊκών εταιριών και των διυλιστηρίων αποδίδουν την τελευταία μεγάλη άνοδο των τιμών στις βενζίνες παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Εκφράζοντας μάλιστα την πρόθεση της κυβέρνησης να φορτώσει και αυτά τα βάρη στους ανθρώπους του μόχθου και τους συνταξιούχους, οι ίδιοι παράγοντες καλούν τους εργαζόμενους να... κατανοήσουν ότι η τελευταία αύξηση των καυσίμων, έχει εξωγενή προέλευση και ως εκ τούτου δε θα πρέπει να ζητούν αναπλήρωση των εισοδημάτων τους διεκδικώντας αυξήσεις μισθών, γιατί στην περίπτωση αυτή θα επιβαρυνθεί το κόστος εργασίας και κατά συνέπεια η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας! Οι τελευταίες πάντως εξελίξεις πυροδοτούν τον πληθωρισμό, ο οποίος εκτιμάται ότι θα αυξηθεί σε επίπεδα μεγαλύτερα του 3%, ενώ διογκώνουν και το εξωτερικό δημόσιο χρέος. Σήμερα το 23-25% του εξωτερικού χρέους έχει συναφθεί σε δολάρια και γιεν, ενώ, λόγω της νέας ανόδου των δύο αυτών νομισμάτων, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μια ετήσια επιβάρυνση στο δημόσιο χρέος που θα αγγίξει τα 200 δισ. δραχμές.

Στο θέμα ποιος θα πληρώσει τις συνέπειες της νέας ανόδου στις τιμές των καυσίμων, στην κυβέρνηση δεν έχουν δεύτερη απάντηση. Θα το πληρώσουν βεβαίως οι εργαζόμενοι! Είναι φανερό πως στην κυβέρνηση τα θέλουν μονά - ζυγά δικά τους. Οταν δεν υπάρχουν διαταραχές στην οικονομία, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να μη διεκδικούν, για να μη γίνουν οι αίτιοι και χαλάσει το καλό οικονομικό κλίμα. Οταν, όμως οι διαταραχές ξεσπούν - κάτι πολύ φυσιολογικό σε ένα οικονομικό μοντέλο που στηρίζεται στον άκρατο ανταγωνισμό - τότε οι εργαζόμενοι δε θα πρέπει να αντιδράσουν, για να μη χειροτερεύσει η κατάσταση...

Το εκρηκτικό κοκτέιλ της ανόδου της ισοτιμίας του δολαρίου ως προς το ευρώ, σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών των καυσίμων, που έχει εκτινάξει τις τιμές στις βενζίνες στα ύψη, έχει δημιουργήσει ανησυχίες στα οικονομικά υπουργεία, γιατί οι τελευταίες αυτές εξελίξεις επιβαρύνουν τον πληθωρισμό και το δημόσιο χρέος. Ετσι, μιλούν σήμερα για μέσο πληθωρισμό, μεγαλύτερο ακόμα και από 3% - έναντι στόχου 2,3% - ενώ λόγω της ανόδου του δολαρίου, που ξεπέρασε τις 400 δραχμές, εκτιμάται ότι, αν η ισοτιμία αυτή διατηρηθεί, θα υπάρξει μια ετήσια επιβάρυνση του δημόσιου χρέους κατά 170 - 180 δισ. δραχμές.

Με αντικείμενο ακριβώς τις δημοσιονομικές εξελίξεις, υπήρξε χτες συνάντηση μεταξύ του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου με τον υφυπουργό Γ. Δρυ.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
«Θολό τοπίο» για τις νέες ρυθμίσεις

Μια σειρά από νέα μέτρα, που, όπως όλα δείχνουν, ενισχύουν τα μονοπώλια στο κύκλωμα εμπορίας υγρών καυσίμων στο όνομα της...«ενίσχυσης του ανταγωνισμού», περιλαμβάνει το νομοσχέδιο που ολοκληρώνει η κυβέρνηση αυτές τις μέρες. Το νομοσχέδιο συζητήθηκε χτες επί μακρόν σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό τον υπουργό Ανάπτυξης με τη συμμετοχή εκπροσώπων των διυλιστηρίων, των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων. Πάντως, το γεγονός ότι μετά τη σύσκεψη δεν έγιναν επίσημες δηλώσεις ενίσχυσε τη δυνατότητα να «διαρρεύσουν», από διαφορετικές πηγές, διαφορετικές εκδοχές για το περιεχόμενο του σχετικού νομοθετήματος. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα των διυλιστηρίων να ιδρύουν πρατήρια υγρών καυσίμων. Στη ρύθμιση αυτή αντιδρούν οι πρατηριούχοι, που υποστηρίζουν ότι θα δεχτούν ένα νέο πλήγμα και θα ενισχυθούν τα κέρδη των μονοπωλίων. Η κυβέρνηση για να «χρυσώσει το χάπι» στους πρατηριούχους, φέρεται να επιτρέπει την...«ελεύθερη» πρόσβασή τους στα διυλιστήρια για την προμήθεια των καυσίμων, αλλά υπό τον όρο ότι γι' αυτό θα συσταθούν προμηθευτικοί συνεταιρισμοί, πράγμα το οποίο οι ίδιοι δηλώνουν ότι είναι ανέφικτο, ενώ επιπλέον, δεν τους δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν βυτιοφόρα μεγαλύτερης χωρητικότητας, από οκτώ τόνους. Ετσι, σε κάθε περίπτωση οι εταιρίες είναι αυτές που θα εξακολουθήσουν να έχουν το ρόλο της μεταφοράς καυσίμων. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, η κυβέρνηση, κάτω από την πίεση της ΕΕ, εξετάζει τρόπους με τους οποίους θα διευκολύνει τις εταιρίες να κάνουν εισαγωγές καυσίμων.

Οπως σχολιάζουν οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που ολόκληρο το περιεχόμενό του είναι υπέρ των διυλιστηρίων και των εταιριών και κάνουν λόγο για πραγματοποίηση κινητοποιήσεων το επόμενο διάστημα. Το νομοσχέδιο αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα τις επόμενες ημέρες.

Στο μεταξύ, μειώσεις αναμένεται να ανακοινωθούν για δεύτερη βδομάδα μετά από ανατιμήσεις μηνών στις τιμές των βενζινών. Συγκεκριμένα, οι μειώσεις θα κινούνται γύρω στις 4 δρχ. το λίτρο, ενώ αύξηση κατά 1 δρχ. το λίτρο περίπου αναμένεται για την τιμή του πετρελαίου κίνησης. Οι μειώσεις των βενζινών αποδίδονται σε αντίστοιχη αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του προϊόντος.

ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Την υποβάθμισαν στην 4η θέση

Παρεμβαίνοντας στη γενική συνέλευση των μετόχων, ο Σύλλογος Επιστημονικού Προσωπικού σημειώνει πως με την ακολουθούμενη πολιτική η Εμπορική «χάνει έδαφος»

Την υποβάθμιση της Εμπορικής Τράπεζας - που ενώ μέχρι το 1999 κατείχε τη 2η θέση στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα τώρα έχει περάσει στην 4η θέση - επισημαίνει ο Σύλλογος Επιστημονικού Προσωπικού, σκιαγραφώντας έτσι με το δικό του τρόπο τις συνέπειες της πολιτικής ιδιωτικοποίησης που εφαρμόζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και στον τραπεζικό τομέα. Παρεμβαίνοντας στη χτεσινή γενική συνέλευση των μετόχων της Εμπορικής, ο Σύλλογος Επιστημονικού Προσωπικού της τράπεζας έκρουσε τον κώδωνα κινδύνου στη διοίκηση για την ακολουθούμενη πολιτική που έχει οδηγήσει στη μείωση των μεριδίων αγοράς που κατέχει η τράπεζα.

Αποτέλεσμα της ακολουθούμενης πολιτικής - αναφέρεται στην ανακοίνωση - είναι από τη δεύτερη θέση που κατείχε άλλοτε, η Εμπορική να βρίσκεται σήμερα στην τέταρτη θέση και με τάση να τη χάσει από την πρώην θυγατρική της, την Τράπεζα Πειραιώς. Οι διοικήσεις της Εμπορικής εγκαλούνται επίσης και για το γεγονός ότι επέλεξαν την «JP Morgan» για μόνιμο σύμβουλο, που «έχει αναλάβει εργολαβικά όλες τις μελέτες της Εμπορικής Τράπεζας». Ο συγκεκριμένος σύμβουλος ήταν αυτός που είχε αναλάβει το ξεπούλημα της πρώην θυγατρικής Ιονικής Τράπεζας. Τώρα πραγματεύεται κάθε είδους επενδυτικά θέματα για λογαριασμό της Εμπορικής. Ο πρόεδρος του επιστημονικού προσωπικού, μιλώντας στη γενική συνέλευση, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «η τράπεζα, περιφρονώντας τις γνώσεις και εμπειρίες καταξιωμένων στελεχών της, ξοδεύει αρκετά δισεκατομμύρια για αμοιβή της "Morgan"».

Νωρίτερα χτες ο διοικητής της Εμπορικής Τράπεζας Γ. Στουρνάρας παραχώρησε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ζ. Λοράν, διοικητή της γαλλικής «Credit Agricole», «στρατηγικού εταίρου» και κατόχου του 6,7% των μετοχών της Εμπορικής. Οι εκπρόσωποι των δυο τραπεζών υπέγραψαν πρωτόκολλο συνεργασίας για τη δημιουργία εταιρίας που θα δραστηριοποιείται στην καταναλωτική πίστη και με ποσοστό συμμετοχής 50% για κάθε μία. Αντικείμενο είναι η διανομή καταναλωτικών δανείων μέσω καταστημάτων λιανεμπορίου. Παράλληλα επεξεργάζονται σχέδια για ίδρυση εταιρίας που θα δραστηριοποιείται στις τραπεζοασφάλειες.

Ο εκπρόσωπος της γαλλικής τράπεζας είπε πως δεν είναι στις προθέσεις τους η αύξηση του ποσοστού 6,7% που κατέχουν στην Εμπορική και πως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει τέτοια απόφαση. Επίσης, στη συνέντευξη ανακοινώθηκε ότι τα προ φόρων κέρδη της Εμπορικής για το 2000 αυξήθηκαν κατά 27,7% και του ομίλου της κατά 5,3%, ενώ το μέρισμα έφτασε στις 450 δρχ. ανά μετοχή. Η μείωση της φορολογίας κατά 2,5 μονάδες για τις τράπεζες και το μεγάλο κεφάλαιο που ισχύει από φέτος τροφοδοτεί και την κερδοφορία της Εμπορικής. Ετσι παρά την αύξηση 20,7% που εμφανίζει στα προ φόρου κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2001, «κατόρθωσε» να πληρώσει λιγότερους φόρους, ύψους 3 δισ. δρχ.

ΤΙΜΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΟΣ 28.5.2000
ΛΑΡΙΣΑ
Μετά την ανομβρία «χτύπησε» το χαλάζι

Τεράστιες εκτάσεις αγροτικών καλλιεργειών υπέστησαν ζημιές στις επαρχίες Τυρνάβου, Αμπελώνα και Ελασσόνας Λάρισας, από τη σφοδρή χαλαζόπτωση που έπληξε την περιοχή το βράδυ του περασμένου Σαββάτου. Τις μεγαλύτερες ζημιές υπέστησαν καλλιέργειες στον Αμπελώνα και στα Δελέρια, όπου, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ξεπερνούν τις 5.000 στρέμματα. Επίσης, στον Αμπελώνα και στον Βρυότοπο πλημμύρισαν αρκετά σπίτια και χρειάστηκε να επέμβει και η Πυροσβεστική Υπηρεσία, προκειμένου να διασωθούν περιουσίες, οικοσκευές και αποθηκευμένα αγροτικά προϊόντα. Περισσότερο επλήγη η συνοικία «Γύφτικα», όπου οι ζημιές είναι μεγαλύτερες. Σημαντικές είναι και οι ζημιές σε χιλιάδες στρέμματα με αμπέλια, οπωροκηπευτικά και άλλα αγροτικά προϊόντα στον Τύρναβο.

Οι αγρότες, των οποίων οι καλλιέργειες δέχτηκαν καίριο χτύπημα, ύστερα και από τις αντίξοες καιρικές συνθήκες των τελευταίων μηνών που εμπόδιζαν την απρόσκοπτη ανάπτυξη των καλλιεργειών, μετρούν τις «πληγές» από τη σφοδρή χαλαζόπτωση και απαιτούν την άμεση εκτίμηση των ζημιών και την καταβολή των αποζημιώσεων που δικαιούνται.

«Συναλλαγές» με ΕΥΡΩ

Καταστήματα εικονικών συναλλαγών με ΕΥΡΩ θα υπάρχουν από σήμερα μέχρι και την Παρασκευή στο Ζάππειο. Τις μέρες αυτές, θα λειτουργήσει έκθεση που διοργανώνεται προφανώς από χρηματοδοτούμενα προγράμματα της ΕΕ, αποβλέποντας στην εξοικείωση των καταναλωτών με το νέο νόμισμα. Σύμφωνα με ανακοίνωση που δημοσιοποίησε η ιδιωτική εταιρία που έχει αναλάβει την έκθεση, στους επισκέπτες της έκθεσης θα δίνονται εικονικά ΕΥΡΩ σε χαρτονομίσματα και κέρματα, ενώ στο χώρο θα «λειτουργούν» έξι καταστήματα, όπου οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να κάνουν τις σχετικές «αγορές» τους.

Συγκέντρωση - συζήτηση για τους ΕΒΕ

Συγκέντρωση - συζήτηση των επαγγελματιών, βιοτεχνών και εμπόρων διοργανώνει η ΚΟΒ των ΕΒΕ Βορειοδυτικής Αχτίδας του ΚΚΕ αύριο Τετάρτη 30 Μάη στις 7.00 μ.μ. στο παλιό Δημαρχείο στη Ν. Ιωνία (Λ. Ηρακλείου 268, 3ος όροφος). Θα μιλήσει ο βουλευτής και μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Σπύρος Στριφτάρης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ