ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Ιούνη 2001
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΔΙΚΗ ΝΑΥΑΓΙΟΥ «ΔΥΣΤΟΣ»
Τα σπλάχνα του πλοίου ήταν όλα σάπια

Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από πρώην πλοίαρχο του πλοίου

Τους υπεύθυνους έναν προς έναν για το χαμό των 20 ανθρώπων που πνίγηκαν στο ναυάγιο του τσιμεντάδικου πλοίου «ΔΥΣΤΟΣ» τη νύχτα της 28ης Δεκέμβρη 1996, κατέδειξε, χτες 5η μέρα της δίκης, ο πλοίαρχος Γιάννης Ελευθερίου, με μια κατάθεση - καταπέλτη. Τα στοιχεία που κατέθεσε ο μάρτυρας στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά αποτελούν γροθιά για την πλοιοκτήτρια εταιρία ΑΝΕ - ΗΡΑΚΛΗΣ (θυγατρική της ΑΓΕΤ), τον «Ελληνικό Νηογνώμονα», το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και, συνολικά, την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, που αποτελεί τον προστάτη του εφοπλιστικού κυκλώματος. Η κατάθεση αυτή προκάλεσε πανικό και στο γκρουπ των μεγαλοδικηγόρων που έχουν επιστρατευτεί για να υπερασπίσουν εφοπλιστές και «Ελληνικό Νηογνώμονα». Μάλιστα, ο ένας από αυτούς, ο γνωστός κ. Κατσαντώνης, μπροστά στους δικαστές επιχείρησε να τρομοκρατήσει τον μάρτυρα, απειλώντας τον με την κατηγορία της «ψευδούς δηλώσεως σε βαθμό κακουργήματος»! Ενέργεια, που, όπως σχολιάστηκε από δικηγορικούς κύκλους, δεν επιτρέπεται σε έμπειρο δικηγόρο.

Ο Γιάννης Ελευθερίου είχε υπηρετήσει ως πλοίαρχος στο «ΔΥΣΤΟΣ» το 1988 και 10 μήνες το 1991. Κατέθεσε ότι το καλοκαίρι του 1991 και μετά από κάποια σημάδια ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, κατέβηκε με τον αρχιμηχανικό της εταιρίας κ. Ρογκάκη στο χώρο κάτω από το αμπάρι και στα διπύθμενα του πλοίου. «Είδα ότι τα σπλάχνα του πλοίου ήταν όλα σάπια», είπε και συμπλήρωσε: «Οι φραχτές κυριολεκτικά σάπιες, παντού σκουριά, απελπιστική η κατάσταση». Μετά από πίεση του πλοιάρχου, το πλοίο οδηγήθηκε προς δεξαμενισμό για επισκευές. «Η επισκευή για όλα είχε μεγάλο κόστος», «περιοριστήκαμε μόνο σε επισκευές φρακτών», «όμως η ενδεικνυόμενη επισκευή που έπρεπε να γίνει δεν έγινε». «Συνολικά, σκοπός της εταιρίας ήταν η οικονομία από τη μετασκευή μέχρι την επισκευή». Κατέθεσε ακόμα ότι παρά το γεγονός πως μετά τη μετασκευή που είχε υποστεί το πλοίο το 1985 είχαν προστεθεί νέα βάρη από υπερκατασκευές, ο πλοίαρχος του πλοίου δεν είχε στη διάθεσή του «μελέτη αναγωγής των βαρών. Αυτό για τον πλοίαρχο σημαίνει ότι δεν μπορεί να υπολογίσει σωστά και, βέβαια, να εκτιμήσει τις πραγματικές συνθήκες υπό τις οποίες ταξιδεύει».

Αποκάλυψε ακόμα ότι εξαφάνισαν από το πλοίο το εγχειρίδιο που είχε συντάξει ο ίδιος, στο οποίο ανέφερε τα «μυστικά του καραβιού» για να βοηθηθεί ο επόμενος πλοίαρχος. Οσον αφορά τα αίτια του ναυαγίου, ήταν κατηγορηματικός: «Το πλοίο έφτασε στο "αμήν" του. Εχουμε κατάρρευση των φρακτών από μια μεριά, μετατόπιση φορτίου και ανατροπή». Οσο για τον καιρό, σημείωσε ότι επιδείνωσε το πρόβλημα του πλοίου, όμως δεν ήταν τέτοιος, ώστε ένα πλοίο 6.000 τόνων όπως ήταν το «ΔΥΣΤΟΣ» να μην μπορεί να ταξιδέψει.

Τους ξανάπνιξαν μετά από 6 μέρες

Ο πλοίαρχος ανέφερε την επιστολή που έστειλε λίγες μέρες μετά το ναυάγιο στον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη, «προκειμένου να βοηθήσω στις έρευνες», αναφέροντας την κατάσταση του πλοίου. Σημειώνεται ότι ο υπουργός είχε αρνηθεί ότι είχε λάβει τέτοια επιστολή, βέβαια λίγο αργότερα τον διέψευσε η απόδειξη του ταχυδρομείου. Ομως, σοκ προκάλεσε στο δικαστήριο το στοιχείο που αποδεικνύει ότι την ταφόπλακα των 20 νεκρών κρατούσε και το ΥΕΝ. Συγκεκριμένα, ο Στ. Σουμάκης, πιστός στο δόγμα της κυβέρνησής του ότι τα εφοπλιστικά συμφέροντα αποτελούν «ιερό και όσιο», είχε σπεύσει να νομιμοποιήσει την αυθαίρετη μείωση της οργανικής του «ΔΥΣΤΟΣ», στην οποία είχε προβεί η ΑΝΕ. Την επικύρωσε με σχετική υπουργική απόφαση που υπέγραψε στις 2 Γενάρη 1997, όταν το «ΔΥΣΤΟΣ» βρισκόταν ήδη τουμπαρισμένο επί 6 μέρες ανοιχτά της Κύμης! Να σημειωθεί ότι η υπουργική απόφαση είχε έρθει στο φως στις 17 Γενάρη 1997, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων.


ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ
Απαιτούν νέα προνόμια

Νέες προκλήσεις από τους Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι, παρά τα αστρονομικά κέρδη, αλλά και τα υπερπρονόμιά τους, αξιώνουν τώρα άμεση «ελευθεριότητα» στη σύνθεση των πληρωμάτων, νέες φορολογικές ελαφρύνσεις, οικονομική ενίσχυση μέσω του Χρηματιστηρίου και πάει λέγοντας, στο όνομα της «ανταγωνιστικότητας». Οι νέες αξιώσεις τους διατυπώθηκαν χτες, στη συνέντευξη Τύπου του προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Γιάννη Λύρα. Ο πρόεδρος των εφοπλιστών, προκειμένου να προσφέρει άλλοθι στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για τη λήψη νέων αντιναυτεργατικών μέτρων, επανέλαβε και τη γνωστή εκβιαστική απειλή, ότι θα ενταθεί η διαροοή πλοίων από την ελληνική σημαία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, το 2000 οι ελληνικές παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ανήλθαν στο 14% του συνολικού αριθμού παραγγελιών πλοίων παγκοσμίως και στο 21% από πλευράς χωρητικότητας «και ισοδυναμούν - όπως ανέφερε - με δύο εθνικούς προϋπολογισμούς»! Ακόμα, ανέφερε ότι «οι καθαρές συναλλαγματικές εισπράξεις από το ναυτιλιακό τομέα, σημείωσαν μεγάλη αύξηση σε 4.182 εκατ. ευρώ το 2000, από 2.606 εκατ. το 1999». Ομως, παρά την τεράστια συσσώρευση πλούτου, ο Γ. Λύρας απαίτησε από την κυβέρνηση την άμεση λήψη νέων μέτρων για τη διατήρηση και βελτίωση της «ανταγωνιστικότητας» του ελληνικού πλοίου. Ζήτησε συγκεκριμένα να υιοθετηθούν μέτρα για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου, «σύμφωνα με τις προτάσεις που υπέβαλε η ΕΕΕ και τις κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης του 1997» και για να γίνει πιο σαφής ανέφερε ως παράδειγμα προς μίμηση τις «καινοτομίες - όπως είπε - στη Νορβηγία», η οποία, ακολουθώντας τις κατευθυντήριες κοινοτικές οδηγίες, τώρα πληρώνει και από πάνω τους Νορβηγούς εφοπλιστές για να ναυτολογήσουν Νορβηγό ναυτεργάτη!

Το ίδιο προκλητικός ήταν ο εφοπλιστής και σε ό,τι αφορά την υπόθεση των ναυτικών ατυχημάτων και της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Αποφάνθηκε ότι το 80% των ναυτικών ατυχημάτων οφείλεται «σε ανθρώπινο λάθος», ρίχνοντας το φταίξιμο στα πληρώματα των πλοίων. Ισχυρίστηκε ακόμα ότι μόνο το 12% της θαλάσσιας ρύπανσης οφείλεται στα πλοία. Καταφέρθηκε εναντίον και αυτών των «μισερών» προτάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης - για τον κατευνασμό της κοινής γνώμης μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «ERIKA» - οι οποίες αφορούν την απόσυρση των παλιών δεξαμενοπλοίων.


ΟΜΑΔΑ ΝΤΑΛΑΚΟΓΙΩΡΓΟΥ
Ζητάνε και τα ρέστα

Ζητάει και τα... ρέστα η «ομάδα» του Αν. Νταλακογιώργου προέδρου της ΠΕΝΕΝ. Αφού συνεχώς σέρνει το σε άλλους καιρούς ταξικό αυτό σωματείο σε μια σειρά «πάρε - δώσε» με τους εφοπλιστές, με τελευταία τη χτεσινή ενυπόγραφη συγκατάθεση του γραμματέα της Ενωσης Ναυτών στη συμφωνία με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών να υπογραφεί η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με ποσοστό αύξησης - κοροϊδία 5%, έρχεται, προφανώς για να καλύψει τα «έργα» της, να εξαπολύσει επίθεση σε βάρος των αγωνιστικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ!

Σε δύο κατάπτυστα κείμενα που δημοσιεύονται στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού «ΜΑΤΣΑΚΟΝΙ» της Ενωσης Ναυτών, η «ομάδα» καταφέρεται εναντίον των δύο σωματείων, επειδή αποκάλυψαν τη συμφωνία μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρίας ΣΟΥΠΕΡ ΦΑΣΤ, της πλειοψηφίας της Ενωσης Ναυτών και της ΠΝΟ να δρομολογήσει τα πλοία της στη Βαλτική χωρίς να ισχύσει η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και με 29 Ελληνες ναυτεργάτες στο πλήρωμα, αντί για 54 που ορίζεται από την οργανική σύνθεση! Ακόμα το παζάρι με την εταιρία είχε ως συνέπεια στα πλοία της να μην ισχύσουν και μια σειρά κατακτήσεις των ναυτεργατών αυτών των χωρών! Στα κείμενα που δημοσιεύονται στο «ΜΑΤΣΑΚΟΝΙ» η πλειοψηφία της διοίκησης της ΠΕΝΕΝ όχι μόνο δε λογοδοτεί γι' αυτό το αλισβερίσι με τους εφοπλιστές, αλλά επιτίθεται με σωρεία χαρακτηρισμών σε βάρος των δύο σωματείων, ενώ δε διστάζει να τους δώσει και μαθήματα... ήθους!

ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ σε χτεσινή τους ανακοίνωση δίνουν την απάντηση που πρέπει στην «ομάδα» Νταλακογιώργου: «Θίχτηκε η "ηγεσία της ΠΕΝΕΝ", όπως της αρέσει να αυτοαποκαλείται, από την ανακοίνωση των σωματείων μας που κατήγγειλαν το ρόλο του Ατζέντη των συμφερόντων των εφοπλιστών και της SUPER FAST, που από κοινού με την υπόλοιπη πλειοψηφία της ΠΝΟ ανέλαβαν, προκειμένου να διευκολύνουν τη δρομολόγηση των πλοίων της SUPER FAST στη Βαλτική, να ανατρέψουν τη ΣΣΕ και τους όρους εργασίας που έχουν κατακτήσει εκεί οι ναυτεργάτες και τα συνδικάτα τους». Οσον αφορά τα... μαθήματα ήθους, τα σωματεία τονίζουν ότι υπάρχουν συγκεκριμένοι εφοπλιστές όπως ο Γ. Αγούδημος που έχει κατονομάσει τους συνδικαλιστές της...«ομάδας» «ότι τους τα 'χει δώσει», αλλά και τα πληρώματα των κρουαζιερόπλοιων τα οποία έχουν καταγράψει πολλά...


ΠΟΤΟΠΟΙΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
Πιάστηκε να οπλοφορεί ο επικεφαλής των απεργοσπαστών

O γνωστός νταής Γιάννης Καπούλας, που μέσω του πρατηρίου του κινείται τελευταία ο απεργοσπαστικός μηχανισμός της ποτοποιίας «Γεωργιάδη» για την παράνομη διακίνηση των προϊόντων της, συνελήφθη αργά το βράδυ της Τετάρτης σε ταβέρνα στα Νέα Πλάγια Χαλκιδικής για παράνομη οπλοφορία και γιατί με το πιστόλι περασμένο στη μέση απειλούσε τα μέλη της διπλανής παρέας, μέλη της Ενωσης Εργατοϋπαλλήλων Εμφιαλωμένων Ποτών Βόρειας Ελλάδας (ΕΕΕΠΒΕ), με τους οποίους είχε διαπληκτιστεί.

Κατά τη διάρκεια των έντονων διαξιφισμών με τα μέλη της Ενωσης, που έτυχε να βρίσκονται στην ταβέρνα όταν εισήλθε στο κέντρο ο Γ. Καπούλας με την παρέα του, ο οξύθυμος «καουμπόι» βγήκε για λίγα λεπτά από το κέντρο και επανήλθε με μία τσάντα, από την οποία έβγαλε επιδεικτικά περίστροφο που το τοποθέτησε στη ζώνη του και άρχισε να απειλεί τους εργαζόμενους με πολλά ...κοσμητικά επίθετα.

Σε λίγα λεπτά κατέφθασε στο κέντρο περιπολικό της αστυνομίας, που ειδοποιήθηκε άγνωστο από ποιους, και συνέλαβε τον επίδοξο πιστολέρο. Κατά τη σύλληψή του διαπιστώθηκε ότι το περίστροφο ήταν οπλισμένο και ότι ο κάτοχός του δεν είχε άδεια οπλοφορίας. Ο συλληφθείς οδηγήθηκε στο κρατητήριο του Αστυνομικού Τμήματος Μουδανιών, όπου παρέμεινε τη νύχτα της Τετάρτης και χτες προσήχθη στο δικαστήριο του Πολυγύρου με τη διαδικασία του αυτόφωρου. Η δίκη αναβλήθηκε και θα διεξαχθεί στον Πολύγυρο σήμερα στις 12.00. Μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης ο κατηγορούμενος θα παραμείνει κρατούμενος στο Αστυνομικό Τμήμα Μουδανιών.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕΠΒΕ, Σπύρος Ράλλης, μας δήλωσε ότι ζήτησε από τον αστυνομικό διευθυντή του Τμήματος Μουδανιών να διεξαγάγει έρευνα στο αυτοκίνητο και στο σπίτι του συλληφθέντος γιατί, όπως είπε, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι το εν λόγω άτομο έχει στην κατοχή του όπλα διαφόρων τύπων και ότι εμπλέκεται σε πράξεις ένοπλης βίας.

Η Αστυνομική Διεύθυνση Πολυγύρου σε επικοινωνία που είχαμε επιβεβαίωσε ότι το εν λόγω άτομο συνελήφθη για παράνομη κατοχή όπλου, κρατείται και θα προσαχθεί σήμερα σε δίκη.

Το επεισόδιο αυτό επιβεβαιώνει ξανά τις καταγγελίες του Σωματείου ότι η ποτοποιία «Γεωργιάδη» συνεργάζεται με αδίστακτα άτομα για τη λειτουργία απεργοσπαστικού μηχανισμού, με στόχο να χτυπηθεί το Σωματείο και να μην επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι εργάτες της επιχείρησης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ