ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Γενάρη 2006
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Ποδαρικό με ανατιμήσεις έκανε το 2006

Motion Team

Ανατιμήσεις σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης επιφύλασσαν οι μεγαλοεπιχειρηματίες βιομήχανοι και ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ στα λαϊκά νοικοκυριά. Ο νέος κύκλος ανατιμήσεων, που είναι ήδη σε εξέλιξη, «άνοιξε» τις μέρες των γιορτών, ενώ μόνο μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του 2006 επιβλήθηκαν ανατιμήσεις που σε ποσοστά φτάνουν μέχρι και το 40,5%. Την ίδια στιγμή, οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ - βιομήχανοι και εισαγωγείς - ο ένας μετά τον άλλο γνωστοποιούν ότι πρόκειται το επόμενο διάστημα να επιβάλουν αυξήσεις τιμών στα προϊόντα που εμπορεύονται.

Οπως φαίνεται και στο σχετικό πίνακα, με βάση τους τιμοκαταλόγους μεγάλων σούπερ μάρκετ που διαθέτει ο «Ρ», στο διάστημα που μεσολάβησε από τα μέσα Δεκέμβρη μέχρι και τις πρώτες μέρες του Γενάρη προκύπτουν υπέρογκες ανατιμήσεις σε όλα σχεδόν τα προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης. Πέρα από τις ανατιμήσεις που φαίνονται στον πίνακα, ακολουθούν αυξήσεις τιμών σε είδη, όπως:

  • Πάνω από 12% σε κατεψυγμένα αλιεύματα
  • 10% σε έτοιμες σαλάτες και γιαούρτια
  • 7,8% σε χυμούς
  • 6,3% σε ρύζια
  • μέχρι 6,3% στα αυγά
  • 4% σε κατεψυγμένες ζύμες

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προκαλεί διαψεύδοντας την πραγματικότητα. Στις αρχές της βδομάδας ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, σχολίαζε ότι «εδώ και 22 μήνες προαναγγέλλονται αυξήσεις που στο τέλος δε γίνονται».


Από κοντά ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου προσπαθώντας, υποτίθεται, να συμβάλει στην επιχειρηματολογία της κυβέρνησης για σταθερότητα των τιμών, δήλωσε ότι από τις αναγγελίες που κάνουν οι επιχειρηματίες στο υπουργείο για αλλαγές τιμών, το 70% αφορά σε ανατιμήσεις που είναι είτε μέχρι 4% είτε παραπάνω και το 30% σε «μηδενικές αυξήσεις» ή και μειώσεις τιμών.

Από τη σύγκριση της εξέλιξης των τιμών από τα μέσα του Δεκέμβρη μέχρι τις αρχές του Γενάρη αποκαλύπτονται ακόμα, μέσα από τις περιστασιακές μειώσεις τιμών που κάνουν οι επιχειρηματίες σε κάποια είδη την περίοδο των γιορτών με στόχο να αποσπάσουν μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων των καταναλωτών, τα προκλητικά υψηλά περιθώρια κέρδους, με τα οποία λειτουργούν καθ' όλο το χρόνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα μέσα του Δεκέμβρη σημειώθηκαν μειώσεις τιμών ακόμα και πάνω από 30%. Το γεγονός αυτό από μόνο του καταδεικνύει με τι ποσοστά κέρδους «δουλεύουν» όλο το χρόνο τα σούπερ μάρκετ, αφού ακόμα και μειώνοντας κατά ένα τέτοιο ποσοστό τις τιμές εξακολουθούν να έχουν κέρδος. Και, βέβαια, εννοείται ότι όλες σχεδόν αυτές οι μειώσεις εξαφανίστηκαν πριν καλά καλά μπει ο καινούριος χρόνος ή τις πρώτες μέρες του Γενάρη και στην καλύτερη περίπτωση επανήλθαν στα προηγούμενα επίπεδα. Η πρακτική αυτή αφορά σε μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, όπως ρύζια, γλυκίσματα (κυρίως αυτά με τη μεγαλύτερη «κίνηση» τα Χριστούγεννα), άλευρα, τυριά, αλλαντικά, ξηρούς καρπούς, οινοπνευματώδη, έτοιμες σαλάτες, χαρτικά.

Και μπορεί ορισμένοι επιχειρηματίες να επικαλεστούν τις εποχικές μειώσεις που έκαναν το Δεκέμβρη για να ισχυριστούν ότι κατά ένα μέρος οι τωρινές ανατιμήσεις είναι ...«επαναφορά» των τιμών στα προ των γιορτών επίπεδα, ωστόσο οι εργαζόμενοι γνωρίζουν καλά ότι λόγος γίνεται για σκαμπανεβάσματα των τιμών πάντα στα επίπεδα της καθιερωμένης ακρίβειας. Αυτή είναι μια κατάσταση που συντηρούν και ενθαρρύνουν με κάθε τρόπο οι ασκούμενες πολιτικές από τις προηγούμενες μέχρι τη σημερινή κυβέρνηση, που με πρόσχημα το «ευαγγέλιο» της «ελεύθερης αγοράς» και του «ανταγωνισμού» έχουν εκχωρήσει στους επιχειρηματίες απόλυτη ασυδοσία να καταληστεύουν τα λαϊκά εισοδήματα. Σ' αυτό το πλαίσιο οι εργαζόμενοι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με αλλεπάλληλες μικρότερες ή μεγαλύτερες ανατιμήσεις, που τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο, αρχές και μέσα του χρόνου, παίρνουν τη μορφή λαίλαπας με μαζικές αυξήσεις τιμών μέσα σε λίγες μέρες. Είναι φανερό ότι οι τιμές δε συγκρατούνται ούτε με τις αποπροσανατολιστικές και προκλητικές κορόνες που κατά καιρούς διατυπώνονται από κυβερνητικά χείλη, ούτε με εκκλήσεις προς τους επιχειρηματίες να συγκρατήσουν την τάση για την απόσπαση όλο και μεγαλύτερων κερδών.


Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Κύμα αυξήσεων σε εισιτήρια - κόμιστρα έως 43%

Οι αυξήσεις σε εισιτήρια και άλλα κόμιστρα, που θα αρχίσουν να «τρέχουν» από την 1η Μάρτη, θα ανοίξουν νέες «μαύρες τρύπες» στους προϋπολογισμούς των λαϊκών νοικοκυριών

«Τσουχτερές» αυξήσεις, που αγγίζουν το 17%, αποφάσισε τελικά να επιβάλει η κυβέρνηση στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις του υπουργού Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπη για αυξήσεις στα «όρια του πληθωρισμού». Οι αυξήσεις αυτές - που θα διευρύνουν τις «μαύρες τρύπες» των οικογενειακών προϋπολογισμών των εργαζόμενων νοικοκυριών - έρχονται να προστεθούν στις πρόσφατες αυξήσεις στα διόδια της Αττικής Οδού και της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου.

Η «καταιγίδα» των αυξήσεων, που αποφάσισε η κυβέρνηση, θα έρθει την 1η Μάρτη 2006 και αφορά:

  • Τα εισιτήρια των αστικών λεωφορείων, των τρόλεϊ, του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.
  • Τα εισιτήρια του ΟΣΕ.
  • Τα εισιτήρια των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ.
  • Τα κόμιστρα των ταξί, των φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ εθνικών και διεθνών μεταφορών και των βυτιοφόρων ΔΧ.

Οπως ανακοινώθηκε χτες επίσημα, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών - Επικοινωνιών, από την 1η Μάρτη, αυξάνονται κατά:

  • 11,1% τα εισιτήρια των λεωφορείων και των τρόλεϊ, τα οποία διαμορφώνονται από 0,45 ευρώ σε 0,50 ευρώ.
  • 16,7% τα απλά εισιτήρια του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (από 0,60 ευρώ σε 0,70 ευρώ).
  • 14,3% τα εισιτήρια του μετρό (από 0,70 ευρώ σε 0,80 ευρώ).

Αμετάβλητες παραμένουν οι τιμές στις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, του ενιαίου εισιτηρίου του ενός ευρώ και του εβδομαδιαίου εισιτηρίου των 10 ευρώ. Στα ίδια επίπεδα αποφασίστηκε να παραμένουν και οι τιμές των εισιτηρίων του τραμ και του προαστιακού σιδηροδρόμου, καθώς η επιβατική κίνηση των δύο αυτών συγκοινωνιακών μέσων δε θεωρείται ικανοποιητική.

Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπης υποστηρίζει ότι πρόκειται για «τη μικρότερη αύξηση που μπορούσε να επιβληθεί». Για να δικαιολογήσει δε και όσα περί αυξήσεων στα «όρια του πληθωρισμού» διατυμπάνιζε κατ' επανάληψη, αναφέρει ότι οι αυξήσεις είναι «σαφώς μικρότερες από τον πληθωρισμό των πέντε ετών», που έχουν να αυξηθούν τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών!

ΟΣΕ - ΚΤΕΛ

«Φωτιά» παίρνουν από την 1η Μάρτη και τα εισιτήρια του ΟΣΕ και των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ.

Στην ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών, αναφέρεται ότι οι αυξήσεις στα εισιτήρια του ΟΣΕ είναι 7% και αφορούν μόνο στις γραμμές Αθήνα - Θεσσαλονίκη και Πειραιάς - Χαλκίδα. Δηλαδή, στις γραμμές με μεγάλη επιβατική κίνηση. Κατά 7% αυξάνονται και τα εισιτήρια των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ, ενώ η κυβέρνηση, με νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή, προβλέπει και την οικονομική ενίσχυση των ιδιωτών λεωφορειούχων με 20 εκατ. ευρώ!.

Κόμιστρα ταξί - φορτηγών

Τέλος, κατά 7% αυξάνονται από τον ερχόμενο Μάρτη οι ναύλοι των φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ εθνικών και διεθνών μεταφορών και των βυτιοφόρων, ενώ και τα κόμιστρα των ταξί διαμορφώνονται ως εξής:

  • «Πτώση σημαίας» ένα ευρώ, από 0,85 ευρώ σήμερα (αύξηση 17,64).
  • Μονή ταρίφα 0,32 ευρώ, από 0,30 ευρώ (αύξηση 6,66%).
  • Διπλή ταρίφα 0,60 ευρώ, από 0,56 ευρώ (αύξηση 7,14%).
  • Ελάχιστη διαδρομή (αποζημίωση) για τα ταξί της Αθήνας 2,50 ευρώ, από 1,75 ευρώ (αύξηση 42,85%) και για τα ταξί της επαρχίας 2,70 ευρώ, από δύο ευρώ σήμερα (αύξηση 35%).

Οι παραπάνω αυξήσεις, σε συνδυασμό με τη γενικότερη ακρίβεια στην αγορά, θα εξανεμίσουν ακόμα περισσότερο τα ήδη πενιχρά εισοδήματα των λαϊκών νοικοκυριών.

Ας σημειωθεί, εδώ, ότι οι αυξήσεις αυτές έρχονται να προστεθούν σε εκείνες που ενέκρινε πρόσφατα κυβέρνηση στα διόδια της Αττικής Οδού και της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου, προς όφελος των κοινοπραξιών που εκμεταλλεύονται τα συγκεκριμένα έργα. Με απόφαση της κυβέρνησης, ακρίβυναν από την περασμένη Δευτέρα κατά 5% τα διόδια Ρίου - Αντιρρίου (από 10 σε 10,50 ευρώ για τα ΙΧ), ενώ από την 1η Φλεβάρη αυξάνονται επίσης τα διόδια στην Αττική Οδό κατά 8% (από 2,50 ευρώ σε 2,70 ευρώ).


ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Πολιτική συστηματικής υπονόμευσης

Η επίκληση των ελλειμμάτων στους φορείς των συγκοινωνιών είναι το προπέτασμα για αυξήσεις στα εισιτήρια και τη νέα επίθεση σε βάρος των εργαζομένων

Χτες ανακοινώθηκαν και επίσημα οι κυβερνητικές αποφάσεις για τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών. Πριν δυο μέρες, στα πλαίσια των μεθοδεύσεων για τις ΔΕΚΟ, οι κυβερνώντες είχαν φροντίσει να... φουσκώσουν τα μυαλά, για τα μεγάλα ελλείμματα των αστικών συγκοινωνιών και τις δήθεν μεγάλες αμοιβές των εργαζομένων σ' αυτές.

Το επιχείρημα που συνδέει τα ελλείμματα με τις ανατιμήσεις στα εισιτήρια και την προετοιμαζόμενη επίθεση σε βάρος των εργαζομένων είναι σαθρό. Πρώτα και κύρια επειδή και αυτοί και οι προηγούμενοι κυβερνώντες γνωρίζουν πολύ καλά και παραδέχονται δημόσια ότι πουθενά στον κόσμο δεν είναι κερδοφόρες οι αστικές συγκοινωνίες.

Το σύστημα αστικών συγκοινωνιών σε Ευρώπη και Αμερική επιδοτείται και τα ελλείμματα καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Στη χώρα μας και η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ και οι προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ, ουδέποτε ανέλαβαν ακόμα και υποχρεώσεις που οι ίδιες ψήφισαν για την οικονομική ενίσχυση του συστήματος αστικών συγκοινωνιών. Ουδέποτε κατέβαλαν τους αναγκαίους πόρους για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, αν και ο νόμος 2669/98 ορίζει ρητά ότι η διαφορά που προκύπτει από την τιμή του εισιτηρίου και το πραγματικό κόστος λειτουργίας, καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Αντ' αυτού οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, κάθε χρόνο περικόπτουν όλο και περισσότερο την - έτσι κι αλλιώς πενιχρή - επιδότηση προς τους συγκοινωνιακούς φορείς. Για δε την κάλυψη των ελλειμμάτων, τους εξωθούν σε ασύμφορους δανεισμούς από το «ελεύθερο», εγχώριο και διεθνές, τραπεζικό σύστημα, με την... εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου!

Η ύπαρξη δικτύου αστικών συγκοινωνιών, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί αναγκαιότητα, που στοχεύει στην εξυπηρέτηση των μετακινήσεων των πολιτών, κυρίως των εργαζομένων για μετάβαση προς και από την εργασία τους. Μόνο που για να είναι αποτελεσματική η λειτουργία του (και σε ένα βαθμό βελτιωμένα τα οικονομικά του αποτελέσματα), πρέπει να μπορεί να προσελκύει και να διευκολύνει πραγματικά τους πολίτες για τις μαζικές τους μετακινήσεις. Πάντως, σε κάθε περίπτωση και στο μέτρο που οι συγκοινωνίες εξαρτώνται από παράγοντες όπως οι τιμές των πολυεθνικών στα οχήματα, τα πανάκριβα ανταλλακτικά, τα καύσιμα κλπ, δεν μπορεί να γίνει λόγος για φορείς που θα αποβλέπουν στην κερδοφορία. Ενα παράδειγμα... διαφορετικών αστικών συγκοινωνιών γεύτηκαν άλλωστε οι κάτοικοι της πρωτεύουσας στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη παραχώρησε τα λεωφορεία της τότε ΕΑΣ σε ιδιώτες, με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα: Πλήρης υποβάθμιση του μεταφορικού τους έργου, επιλεκτικές ώρες κυκλοφορίας των λεωφορείων και στο τέλος ελλείμματα και λεηλασία του στόλου.

Αντί όλων αυτών η κυβέρνηση δημοκοπεί, δημοσιοποιώντας στοιχεία για συγκοινωνιακούς φορείς που έχουν συνολικά ελλείμματα της τάξης των 970 εκατ. ευρώ, τα οποία μεθοδεύει να εκμεταλλευτεί για την προώθηση νέων αντιδραστικών μέτρων, με πρώτο και κύριο την αύξηση των εισιτηρίων.

Είναι ολοφάνερο ότι η πολιτική της υποχρηματοδότησης και των αλλεπάλληλων δανεισμών, η τακτική της υποβάθμισης και της υπονόμευσης του ρόλου των αστικών συγκοινωνιών, γίνεται «βρόχος» για τους συγκοινωνιακούς φορείς και τους «βουλιάζει» στα ελλείμματα. Για να γίνει κατανοητό πώς αντιλαμβάνονται οι κυβερνώντες το ρόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, αρκεί να επισημανθεί ότι για το 2005 δόθηκαν στην «Εταιρία Θερμικών Λεωφορείων» (ΕΘΕΛ) με τα 2.000 λεωφορεία, περίπου 74 εκατ. ευρώ, όσα δόθηκαν και στους 500 ιδιώτες λεωφορειούχους της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ)!!!


Ν. Κ.


ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΘΗΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Νέα βάρη για τα λαϊκά στρώματα

Motion Team

Η Γραμματεία Αθήνας του ΠΑΜΕ, με χτεσινή της ανακοίνωση, καταγγέλλει την κυβέρνηση της ΝΔ, «η οποία επιβάλλει ένα ακόμη χαράτσι στις πλάτες των εργαζομένων με τις αυξήσεις στα διόδια, αλλά και στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών».

«Δε φτάνει που παρέδωσαν τους δρόμους στο κεφάλαιο να τους εκμεταλλεύονται για χρόνια ολόκληρα, τώρα χτυπούν το εισόδημα των εργαζομένων και με τσουχτερές ανατιμήσεις. Θέλουν να μεγαλώσουν ακόμα πιο πολύ τα κέρδη τους, που ήδη τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα» σημειώνει το ΠΑΜΕ και η ανακοίνωση συνεχίζει:

«Οι "συμβάσεις παραχώρησης", αλλά και οι περιβόητες "Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα" που προωθούνται με τη συμμετοχή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης υποχρεώνουν το λαό να πληρώνει πανάκριβα και για την κατασκευή τους και για τη χρήση τους.

Η Γραμματεία καλεί τους εργαζόμενους να καταγγείλουν τις αυξήσεις που επιβάλλει η κυβέρνηση, που προχωρά με βάση τις αντεργατικές επιλογές των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, που ιδιωτικοποίησαν τους δρόμους και χαράτσωναν τους εργαζόμενους με αυξήσεις φωτιά.

  • Να αγωνιστούμε να καταργηθούν τα διόδια.
  • Να απαιτήσουμε αυξήσεις που να καλύπτουν τις σύγχρονες και πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων.
  • Να διεκδικήσουμε 1.300 ευρώ βασικό μισθό και 1.050 ευρώ κατώτερη σύνταξη».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ