Σάββατο 21 Γενάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Ποδαρικό με ανατιμήσεις έκανε το 2006

Motion Team

Ανατιμήσεις σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης επιφύλασσαν οι μεγαλοεπιχειρηματίες βιομήχανοι και ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ στα λαϊκά νοικοκυριά. Ο νέος κύκλος ανατιμήσεων, που είναι ήδη σε εξέλιξη, «άνοιξε» τις μέρες των γιορτών, ενώ μόνο μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του 2006 επιβλήθηκαν ανατιμήσεις που σε ποσοστά φτάνουν μέχρι και το 40,5%. Την ίδια στιγμή, οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ - βιομήχανοι και εισαγωγείς - ο ένας μετά τον άλλο γνωστοποιούν ότι πρόκειται το επόμενο διάστημα να επιβάλουν αυξήσεις τιμών στα προϊόντα που εμπορεύονται.

Οπως φαίνεται και στο σχετικό πίνακα, με βάση τους τιμοκαταλόγους μεγάλων σούπερ μάρκετ που διαθέτει ο «Ρ», στο διάστημα που μεσολάβησε από τα μέσα Δεκέμβρη μέχρι και τις πρώτες μέρες του Γενάρη προκύπτουν υπέρογκες ανατιμήσεις σε όλα σχεδόν τα προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης. Πέρα από τις ανατιμήσεις που φαίνονται στον πίνακα, ακολουθούν αυξήσεις τιμών σε είδη, όπως:

  • Πάνω από 12% σε κατεψυγμένα αλιεύματα
  • 10% σε έτοιμες σαλάτες και γιαούρτια
  • 7,8% σε χυμούς
  • 6,3% σε ρύζια
  • μέχρι 6,3% στα αυγά
  • 4% σε κατεψυγμένες ζύμες

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προκαλεί διαψεύδοντας την πραγματικότητα. Στις αρχές της βδομάδας ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, σχολίαζε ότι «εδώ και 22 μήνες προαναγγέλλονται αυξήσεις που στο τέλος δε γίνονται».


Από κοντά ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου προσπαθώντας, υποτίθεται, να συμβάλει στην επιχειρηματολογία της κυβέρνησης για σταθερότητα των τιμών, δήλωσε ότι από τις αναγγελίες που κάνουν οι επιχειρηματίες στο υπουργείο για αλλαγές τιμών, το 70% αφορά σε ανατιμήσεις που είναι είτε μέχρι 4% είτε παραπάνω και το 30% σε «μηδενικές αυξήσεις» ή και μειώσεις τιμών.

Από τη σύγκριση της εξέλιξης των τιμών από τα μέσα του Δεκέμβρη μέχρι τις αρχές του Γενάρη αποκαλύπτονται ακόμα, μέσα από τις περιστασιακές μειώσεις τιμών που κάνουν οι επιχειρηματίες σε κάποια είδη την περίοδο των γιορτών με στόχο να αποσπάσουν μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων των καταναλωτών, τα προκλητικά υψηλά περιθώρια κέρδους, με τα οποία λειτουργούν καθ' όλο το χρόνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα μέσα του Δεκέμβρη σημειώθηκαν μειώσεις τιμών ακόμα και πάνω από 30%. Το γεγονός αυτό από μόνο του καταδεικνύει με τι ποσοστά κέρδους «δουλεύουν» όλο το χρόνο τα σούπερ μάρκετ, αφού ακόμα και μειώνοντας κατά ένα τέτοιο ποσοστό τις τιμές εξακολουθούν να έχουν κέρδος. Και, βέβαια, εννοείται ότι όλες σχεδόν αυτές οι μειώσεις εξαφανίστηκαν πριν καλά καλά μπει ο καινούριος χρόνος ή τις πρώτες μέρες του Γενάρη και στην καλύτερη περίπτωση επανήλθαν στα προηγούμενα επίπεδα. Η πρακτική αυτή αφορά σε μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, όπως ρύζια, γλυκίσματα (κυρίως αυτά με τη μεγαλύτερη «κίνηση» τα Χριστούγεννα), άλευρα, τυριά, αλλαντικά, ξηρούς καρπούς, οινοπνευματώδη, έτοιμες σαλάτες, χαρτικά.

Και μπορεί ορισμένοι επιχειρηματίες να επικαλεστούν τις εποχικές μειώσεις που έκαναν το Δεκέμβρη για να ισχυριστούν ότι κατά ένα μέρος οι τωρινές ανατιμήσεις είναι ...«επαναφορά» των τιμών στα προ των γιορτών επίπεδα, ωστόσο οι εργαζόμενοι γνωρίζουν καλά ότι λόγος γίνεται για σκαμπανεβάσματα των τιμών πάντα στα επίπεδα της καθιερωμένης ακρίβειας. Αυτή είναι μια κατάσταση που συντηρούν και ενθαρρύνουν με κάθε τρόπο οι ασκούμενες πολιτικές από τις προηγούμενες μέχρι τη σημερινή κυβέρνηση, που με πρόσχημα το «ευαγγέλιο» της «ελεύθερης αγοράς» και του «ανταγωνισμού» έχουν εκχωρήσει στους επιχειρηματίες απόλυτη ασυδοσία να καταληστεύουν τα λαϊκά εισοδήματα. Σ' αυτό το πλαίσιο οι εργαζόμενοι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με αλλεπάλληλες μικρότερες ή μεγαλύτερες ανατιμήσεις, που τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο, αρχές και μέσα του χρόνου, παίρνουν τη μορφή λαίλαπας με μαζικές αυξήσεις τιμών μέσα σε λίγες μέρες. Είναι φανερό ότι οι τιμές δε συγκρατούνται ούτε με τις αποπροσανατολιστικές και προκλητικές κορόνες που κατά καιρούς διατυπώνονται από κυβερνητικά χείλη, ούτε με εκκλήσεις προς τους επιχειρηματίες να συγκρατήσουν την τάση για την απόσπαση όλο και μεγαλύτερων κερδών.


Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ