ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Ιούνη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επιμένει στον αυταρχικό κατήφορο

Στον απόηχο της πρωτοφανούς έκρηξης του κυβερνητικού αυταρχισμού και της καταδίκης του μέσα και από τα μεγαλειώδη συλλαλητήρια και του διαγωνισμού - παρωδία του ΑΣΕΠ, χτες ο υπουργός Παιδείας διοργάνωσε συνέντευξη Τύπου για να επιμείνει στο ίδιο αντιδημοκρατικό αυταρχικό κατήφορο. Βάφτισε "θλιβερά επεισόδια" τις τετραήμερες κινητοποιήσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών και λαού σε 19 πόλεις της χώρας και έκανε λόγο για "ηθικούς αυτουργούς". Ταυτόχρονα δεν παρέλειψε να εκφράσει την ικανοποίησή του για την "επιτυχία" του διαγωνισμού και να πει ότι δεν υπάρχει θέμα επανάληψης. Τέτοιες προσδοκίες αποπροσανατολίζουν, είπε, χωρίς να αποκλείσει το ενδεχόμενο συμπληρωματικού διαγωνισμού. Και όλα αυτά, όταν στη συνείδηση όλου του εκπαιδευτικού κόσμου και του λαού, δε νομιμοποιείται ο διαγωνισμός - παρωδία αλλά και το σύνολο της αντιδραστικής μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση.

Τα έκτροπα και τις βιαιότητες τα έχουμε καταδικάσει και εκθέτουν ανεπανόρθωτα τόσο αυτούς που τα δημιούργησαν, όσο και τους ηθικούς αυτουργούς που τα υποκίνησαν, είπε ο Γερ. Αρσένης, προσθέτοντας ότι πριν το διαγωνισμό είχε "επιστήσει την προσοχή" σε συνδικαλιστικούς φορείς, αλλά και στους αρχηγούς των κομμάτων, με τους οποίους είχε επικοινωνία. Ειδικότερα για το θέμα των "ηθικών αυτουργών" είπε ότι άλλοι ζήτησαν να παρεμποδιστούν οι υποψήφιοι και άλλοι ήσαν παρόντες και οργανωτές συγκεντρώσεων, με στόχο την παρακώλυση της άσκησης του δικαιώματος εκείνων που θέλησαν να εξεταστούν και την κατάλυση του νόμου!

Ο υπουργός Παιδείας, για μια ακόμα φορά, κάλεσε εμμέσως τους εκπαιδευτικούς σε διάλογο στο πλαίσιο του νόμου (!), "ξεχνώντας" βέβαια ότι αυτός έχει καταδικαστεί από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Δεν είναι περίοδος"επαναστατική" είναι περίοδος "μεταρρυθμιστική", είπε, "απαντώντας" στο αίτημα για κατάργηση του Νόμου 2525/97.

Αναφερόμενος στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ο υπουργός Παιδείας εμφανίστηκε ικανοποιημένος από το ποσοστό συμμετοχής στο διαγωνισμό. Είπε ότι δεν υπάρχει θέμα για επανάληψη του διαγωνισμού και ότι τέτοιες προσδοκίες αποπροσανατολίζουν. Πάντως, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο συμπληρωματικού διαγωνισμού για τους κλάδους εκείνους, οι οποίοι δε διαγωνίστηκαν. Παρέπεμψε δε για μια ακόμα φορά για τον Οκτώβρη, και είπε ότι τυχόν προβλήματα θα συζητηθούν στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων.

Τέλος, εξήγγειλε χτες ότι το δεύτερο στάδιο της "αναβάθμισης του εκπαιδευτικού" θα είναι προγράμματα επιμόρφωσης, κάποια ταχύρυθμα, εκπαιδευτικές εξάμηνες άδειες, ακόμα και ταξίδια για ένα χρόνο στο εξωτερικό για εκπαιδευτικούς. Εκανε δε λόγο για ίδρυση σχολής διαρκούς επιμόρφωσης σε συνεργασία με ΣΕΛΕΤΕ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας κ.ά. και είπε ότι για το σκοπό αυτό θα γίνει ημερίδα τον Ιούλιο με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών φορέων.

Καταδικάζουν την προβοκατόρικη επίθεση

Εκπαιδευτικοί φορείς και σωματεία καταδικάζουν την προχτεσινή άνανδρη επίθεση ενάντια στον πρόεδρο της ΟΛΜΕ. "Ο,τι σπέρνεις, θερίζεις", δήλωσε ο υπουργός Παιδείας

Την προβοκατόρικη επίθεση ενάντια στον πρόεδρο του ΔΣ της ΟΛΜΕ κατά το προχτεσινό παλλαϊκό συλλαλητήριο στην πλατεία Κάνιγγος καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί φορείς και εργατικά σωματεία, ενώ ο υπουργός Παιδείας περιορίστηκε στο να πει "ό,τι σπέρνεις θερίζεις" και κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου απέδωσε έμμεσα ευθύνες στην ΟΛΜΕ για το γεγονός.

Η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών" καταδικάζει την προβοκατόρικη ενέργεια των "γνωστών - αγνώστων". Το ΔΣ της ΟΛΜΕ σε σχετική ανακοίνωση καταγγέλλει "την άνανδρη, βάρβαρη επίθεση ομάδας τραμπούκων εναντίον του προέδρου της ΟΛΜΕ Νίκου Τσούλια. Ενέργειες όπως αυτή, τονίζεται στην ανακοίνωση, προσβάλλουν βάναυσα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ευτελίζουν την ανθρώπινη αξία, καταρρακώνουν κάθε έννοια δημοκρατικής αντιπαράθεσης και ανοίγουν το δρόμο, για να επιβληθεί η αυθαιρεσία της μειοψηφίας και η εξουσία του τρόμου". Το ΔΣ της ΟΛΜΕ, "καλεί όλους τους συναδέλφους να απομονώσουν αποφασιστικά όσους υιοθετούν τέτοιες αντιδημοκρατικές και κοινωνικά επικίνδυνες πρακτικές και να διαφυλάξουν τη δημοκρατική λειτουργία και την ενότητα στον κλάδο και ως αναγκαίες προϋποθέσεις για την επίτευξη των συλλογικών μας στόχων".

Η Εκτελεστική Γραμματεία της ΑΔΕΔΥ καταδικάζει έντονα το επεισόδιο. "Η βία αποτελεί σε κάθε περίπτωση αποτρόπαιο φαινόμενο και αποδοκιμάζεται από τους εργαζόμενους και το συνδικαλιστικό κίνημα και όταν εμφανίζεται σε πλουραλιστικούς, δημοκρατικούς θεσμούς και δραστηριότητες είναι προϊόν φασιστικών καταβολών και νοοτροπίας", τονίζει. Η πλειοψηφία στην ΕΕ της ΑΔΕΔΥ απέρριψε ωστόσο την πρόταση του εκπροσώπου της ΔΕ να καταγγελθεί μαζί με τη δράση των τραμπούκων και η επιχείρηση πρωτοφανούς αστυνομικής βίας και τρομοκρατίας ενάντια στους διαδηλωτές.

Το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας σε ανακοίνωσή του αποδοκιμάζει "την ενέργεια των νεαρών "διαδηλωτών"", τονίζοντας ότι αυτή η μορφή βίας είναι ξένη με τις παραδόσεις και τη δημοκρατική λειτουργία του συνδικαλιστικού κινήματος των εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι, τονίζει το ΕΚΑ, συσπειρωμένοι γύρω από τα συνδικάτα θα συνεχίσουν να αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους και θα απομονώσουν όσους επιχειρούν να δυσφημίσουν τους αγώνες τους. Θα αντιδράσουν ενωμένοι στην προκλητική βία κυβέρνησης και ΜΑΤ".

Ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων, Πολιτικών Δημοσίων Υπαλλήλων Αθηνών καταγγέλλει την κυβέρνηση, γιατί παρά τις έντονες διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών συνεχίζει πιστή την εφαρμογή των οδηγιών της ΕΕ για την κατάργηση της αξιοκρατικής επιλογής των καθηγητών με την επετηρίδα, ενώ εκφράζει τη συμπαράσταση και την αλληλεγγύη στους αγώνες των εκπαιδευτικών και όλου του ελληνικού λαού. Την επίθεση ενάντια στον πρόεδρο της ΟΛΜΕ καταγγέλλει και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών.

Στο θέμα της επίθεσης ενάντια στον πρόεδρο του ΔΣ της ΟΛΜΕ αναφέρθηκε και ο γενικός γραμματέας Τύπου Ν. Αθανασάκης και έδωσε το δικό του ορισμό του "αυταρχισμού". "Αυτά τα φαινόμενα, όπως και η παλαιότερη επίθεση εναντίον του προέδρου της ΑΔΕΔΥ, είναι φαινόμενα απαράδεκτα. Είναι φαινόμενα που εισάγουν το "χουλιγκανισμό" στους κοινωνικούς αγώνες. Φαινόμενα που δεν μπορούν να είναι ανεκτά από κανέναν. Καταδικάζουμε με τον πιο έντονο τρόπο αυτή την πράξη και εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας στον πρόεδρο της ΟΛΜΕ".

"Αυταρχισμός είναι οι επιθέσεις για την κατάληψη δημοσίων κτιρίων. Αυταρχισμός είναι οι επιθέσεις εναντίον των αστυνομικών δυνάμεων. Αυταρχισμός είναι όλα αυτά τα φαινόμενα που είδαμε να αναπτύσσονται τις τελευταίες ημέρες από ελάχιστες μειοψηφίες", είπε.

ΣΥΝαινετικά...

Δεν το χειριστήκατε καλά το θέμα, αυτή είναι με λίγα λόγια η κριτική του Συνασπισμού στην κυβέρνηση για τις τελευταίες εξελίξεις στην παιδεία. "... Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ θα μπορούσε, βέβαια, να είχε αναβάλει, για λίγες μέρες, τη διεξαγωγή των εξετάσεων, αποδεχόμενη τη σχετική πρόταση του Συνασπισμού. Προτίμησε, όμως, ν' ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου (επίδειξη πυγμής, ΜΑΤ, δακρυγόνα κ. λπ.), με αποτέλεσμα να τίθεται, σήμερα, θέμα εγκυρότητας της όλης διαδικασίας, αφού πολλοί υποψήφιοι δεν μπόρεσαν να μετάσχουν". ("Αυγή" 14/6/98). Αυτή, λοιπόν, είναι η αιτία για να αμφισβητηθεί ο διαγωνισμός ή, αντίθετα, αυτό ήταν ένα αποτέλεσμα του μαζικού αγώνα για να μην καταργηθεί η επετηρίδα και να καταργηθεί συνολικά ο αντιεκπαιδευτικός νόμος; Μήπως το κίνημα της παιδείας ζητούσε ή ζητάει να διεξαχθεί καλά ο διαγωνισμός; Δεν είναι τα ΜΑΤ κι ο αυταρχισμός ταιριαστή μέθοδος σε μια αντιλαϊκή πολιτική;

Ομως, ο Συνασπισμός συμφωνεί στην ουσία με την κυβερνητική πολιτική και γι' αυτό ψάχνει να βρει διαφωνίες με τη διαδικασία. Ο Ν. Φίλης, που πέρσι δήλωνε ότι η επετηρίδα είναι "τυμπανιαίο πτώμα", επιμένει σ' αυτό, και τώρα συμπληρώνει: "Πιστεύει όμως κανείς ότι η μετάβαση από ένα πολύχρονο σε ένα νέο σύστημα διορισμού μπορεί να γίνει με αμφισβητούμενες διαδικασίες;" ("Κυριακάτικη Αυγή"). Κι ο εκπρόσωπος του Συνασπισμού στη Βουλή, Κουναλάκης, για να διευκολύνει την κυβέρνηση, έχει καταθέσει πρόταση ώστε με "διάλογο και συναίνεση" να αποδεχτούν οι εκπαιδευτικοί την κατάργηση της επετηρίδας. (Η παράταξη των εκπαιδευτικών του Συνασπισμού έκανε ό,τι μπορούσε σ' αυτήν την κατεύθυνση, όταν για παράδειγμα ψήφιζαν μαζί με την παράταξη της ΔΑΚΕ και τους αριστεριστές εισήγηση στον κλάδο των καθηγητών, που εγκατέλειπε τα αιτήματα υπεράσπισης της επετηρίδας και της κατάργησης του αντιεκπαιδευτικού νόμου και ήθελε να περιορίσει τον αγώνα μόνο στην αποτροπή του συγκεκριμένου διαγωνισμού). Η πρόταση του Συνασπισμού ξεπερνά σε αντιδραστικότητα τον αντιεκπαιδευτικό νόμο, αφού στη θέση της επετηρίδας προτείνει σωρεία προαπαιτούμενων προσόντων, ανάμεσα σ' αυτά και προαπαιτούμενο μεταπτυχιακό 1,5 χρόνου στην παιδαγωγική (η κυβέρνηση έχει αποφασίσει ενός χρόνου μεταπτυχιακές σπουδές για πιστοποιητικό παιδαγωγικής και επάρκειας, επιδιώκοντας οι προπτυχιακές σπουδές να μη δίνουν παιδαγωγική ειδίκευση και το πτυχίο να αποσυνδέεται από το επάγγελμα). Αν σ' αυτό το σύστημα πρόσληψης προσθέσει κανείς και το κυβερνητικό σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, στο οποίο ο Συνασπισμός επίσης κάνει επιμέρους συμπληρωματικές προτάσεις, τότε η ταξική επιλογή, ο ιδεολογικός και πολιτικός έλεγχος του εκπαιδευτικού, το χτύπημα του συνδικαλιστικού κινήματος ολοκληρώνονται με όλη την "κεντροαριστερή" συναίνεση.

Γιατί όμως οι εκπαιδευτικοί να συναινέσουν στην κατάργηση των μορφωτικών, εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων τους; Ο Συνασπισμός σπεύδει να παπαγαλίσει τα κυβερνητικά "εκσυγχρονιστικά" επιχειρήματα. "ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ είναι, σήμερα, κάπως διαφορετικά (δεν είμαστε πια στο 1917...)", απαντά στην Αλέκα Παπαρήγα ο αρθρογράφος της "Κυριακάτικης Αυγής" και συνεχίζει: "Αν πιστεύεις ότι έχεις την πλειοψηφία μαζί σου, ότι όλα πάνε πρίμα στην εκπαίδευση (άρα δε χρειάζεται τίποτε ν' αλλάξει, ούτε η περίφημη "επετηρίδα"!), τότε κατεβαίνεις στους δρόμους, υψώνεις τα λάβαρά σου, αναφωνείς "Κάτω τα εξεταστικά κρεματόρια" (!) ή "Κάτω ο Αρσένης" (!) και πηγαίνεις στην τιμή και την υπόληψή σου". Τα κεκτημένα των εκπαιδευτικών φταίνε, λοιπόν, που δεν πάνε καθόλου πρίμα τα πράγματα στην εκπαίδευση; Η επετηρίδα φταίει για την ανεργία, το σύστημα πρόσληψης και η αξιολόγηση φταίνε, γιατί οι εκπαιδευτικοί δε σπουδάζουν ολοκληρωμένα την παιδαγωγική επιστήμη μέσα στις πανεπιστημιακές τους σπουδές; Και ήταν εν τέλει "μειοψηφία" οι εκπαιδευτικοί, που κατέβηκαν στους δρόμους με την τιμή, την υπόληψή τους και την ενιαία απόφαση του κλάδου τους;

Αλλος αρθρογράφος έρχεται να μας διαφωτίσει: "Αντιμετωπίζω με ανάμεικτα συναισθήματα τη σύγκρουση της κυβέρνησης και των καθηγητών... Δε με ενοχλεί ιδιαίτερα το να θίγονται τα "κεκτημένα" ορισμένων επαγγελματικών κατηγοριών... Δε μου είναι συμπαθής η αδιόριστη καθηγήτρια που ξιφουλκούσε κατά των συναδέλφων της που έδωσαν εξετάσεις επειδή της φαινόταν αδιανόητο οι επιτηρητές επιστημόνων να είναι επιστάτες των σχολείων και διοικητικοί υπάλληλοι της Νομαρχίας, ούτε η επετηρίδα μου φαίνεται σωστή ούτε οι προπηλακισμοί των διαγωνιζομένων... αναγκαστικά συμπαρίσταμαι "κριτικά" στις συντεχνίες, εύχομαι από μέσα μου να ηττηθούν - όχι τελείως όμως...", (16/6/98). Και καλά, ο αρθρογράφος της "Αυγής" δεν ήταν στο προχτεσινό μαζικότατο παλλαϊκό συλλαλητήριο, για να διαπιστώσει με τα ίδια του τα μάτια πως αυτά που οδηγούν το λαό μας (εκπαιδευτικοί, φοιτητές, μαθητές, γονείς, όλοι οι εργαζόμενοι) να παλεύει ενωμένος ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική δεν είναι κάποια συντεχνιακά αιτήματα, αλλά παλλαϊκές κατακτήσεις και δικαιώματα. Αμφισβητείται, όμως, ακόμη και το δικαίωμα της απεργίας; Οχι, προς θεού, απαντά ένας άλλος αρθρογράφος. "Το δικαίωμα της διαφωνίας, της απεργίας, είναι, βέβαια, ιερό. Αλλο τόσο, όμως, και το δικαίωμα της εργασίας, της μη συμμετοχής σε μια διαμαρτυρία ή κινητοποίηση" ("Κυριακάτικη Αυγή"). Μπράβο στην "Αυγή" που σκίζεται για το δικαίωμα στη διαφορετικότητα. Τι κρίμα να μην μπορεί να αρθρώσει μια διαφορετική γνώμη απ' αυτήν που σύσσωμα τα αστικά ΜΜΕ κραυγάζουν, τι κρίμα να παπαγαλίζει τα παμπάλαια επιχειρήματα της απεργοσπασίας και της εργοδοσίας (!). Τι κρίμα οι οπαδοί του Συνασπισμού, κι ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί, να μη διαβάζουν την "Αυγή" (!).

Ν. Μ.

Εδώδιμα - αποικιακά: "Ο δημοδιδάσκαλος"

Ωστε λοιπόν, εάν ο μπακάλης θέλει να προσλάβει υπάλληλο για το μαγαζί του, δε θα κοιτάξει τη ληξιαρχική πράξη γέννησης, αλλά τις ικανότητες του υποψήφιου! Επομένως, γιατί ο μπακάλης - ελληνικό κράτος, όταν θέλει να προσλάβει δασκάλους και καθηγητές, πρέπει να ακολουθεί το "αναχρονιστικό" σύστημα της επετηρίδας και να μην προσλαμβάνει τους καλύτερους;

Στον τόπο του Κοραή, του Ρήγα Φεραίου, του Κούμα, του Δελμούζου, του Γληνού, της Ρόζας Ιμβριώτη, όλων αυτών των "αντιδραστικών" και εχθρών της "έννομης τάξης", το ακούσαμε και αυτό: Να εξισώνεται η δημόσια παιδεία, αναφαίρετο κατακτημένο δικαίωμα του λαού και υποχρέωση του κράτους με... μπακάλικο! Η γνώση να εξισώνεται με φέτα, ελιές Καλαμών, απορρυπαντικά και χαρτιά υγείας και οι δάσκαλοι - αυτοί οι σημερινοί "εχθροί της έννομης τάξης" - με υπαλλήλους εδωδιμοπωλείων! Και το ακούσαμε από τα πιο επίσημα χείλη, από τα χείλη του αρμόδιου επί της Παιδείας υπουργού, εκ των εμπνευστών και εκφραστών της κυβερνητικής πολιτικής στον ευαίσθητο αυτό χώρο.

Φοβόμαστε ότι η σοφότατη αυτή ρήση δεν είναι αστεία: Δεν είναι καν μόνο δηλωτική της απαιδευσίας εκείνου που την εξέφερε. Είναι αποκαλυπτική μιας λογικής που πηγαίνει ακόμα πιο μακριά από τις δηλωμένες προθέσεις της κυβέρνησης και που φανερώνει, όσο τίποτε άλλο, την ίδια την ουσία της αντίληψης του καπιταλιστικού συστήματος για τη γνώση: Η γνώση είναι ένα εμπόρευμα και τίποτε άλλο (ακριβώς το ίδιο με τη φέτα, τις ελιές Καλαμών και τα χαρτιά υγείας). Η κοινή λογική λέει ότι, ως εμπόρευμα, αγοράζεται από εκείνον που έχει τη δυνατότητα να το αγοράσει και, για να πουληθεί, δε χρειάζεται καν ειδίκευση στο μάρκετινγκ: Αρκεί ένας ξύπνιος και ικανός πωλητής, που θα πείσει τον πελάτη για τη χρησιμότητα και την ποιότητα του προϊόντος. Μέσα στα πλαίσια αυτής της λογικής, λοιπόν, ορθά γίνεται ο διαγωνισμός: Ισως ο βαθύτερος - και στρατηγικότερος στόχος του, να είναι ακριβώς το να βρεθούν οι ικανότεροι για να πλασάρουν το συγκεκριμένο προϊόν - την ουσία δηλαδή των όσων καλείται να διδάξει ο δάσκαλος - στην αγορά...

Ο εκχυδαϊσμός και η απαξίωση της γνώσης είναι χαρακτηριστικό δείγμα του εποικοδομήματος του θνήσκοντος καπιταλισμού. Η γνώση δε "χρειάζεται": δε χρειάζεται όμως μόνο για τα παιδιά της εργατικής τάξης και όλων των καταπιεζόμενων στρωμάτων. Αυτά μπορούν να γίνουν "διά βίου" ειδικευόμενοι τεχνίτες, "ευέλικτο εργατικό δυναμικό", χωρίς ουσιαστικά προσόντα και, συνακόλουθα, χωρίς βάση για μισθολογικές και άλλες διεκδικήσεις. (Φυσικά, η γνώση είναι απαραίτητη για τους γόνους της αστικής τάξης, που προορίζονται να διοικήσουν το κράτος τους ή να επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους). Επίσης, τα παιδιά της εργατικής τάξης μπορούν - και πρέπει - να μάθουν πώς να λένε "ναι" σε όλα (εξ άλλου, η φτωχότατη γλωσσική και ανθρωπιστική παιδεία που τους παρέχεται, δεν τους επιτρέπει να μαθαίνουν, να λένε και πολύ περισσότερα πράγματα) πώς να νιώθουν περήφανοι ως Ευρωπαίοι πολίτες, πώς να σκέφτονται ανορθολογικά και αντιεπιστημονικά. Για όλους τούτους τους λόγους, βεβαίως και χρειάζεται να βρεθούν οι καλύτεροι δάσκαλοι: και βεβαίως αυτό δεν το διασφαλίζει η επετηρίδα. Διότι, η επετηρίδα καταξιώνει και δεν απαξιώνει την επιστημονική γνώση, κατοχυρώνοντας το πτυχίο που χορηγούν τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (με όλα τους τα προβλήματα, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση) διότι, η επετηρίδα κατοχυρώνει την πραγματική χρησιμότητα της γνώσης, που είναι η σύνδεσή της με την εξασφάλιση εργασίας, διότι, η επετηρίδα ακυρώνει οποιαδήποτε πελατειακού τύπου παρέμβαση στο σύστημα διορισμού των καθηγητών και των δασκάλων. Πώς, λοιπόν, με ένα τέτοιο σύστημα, θα έχει η "συντεταγμένη πολιτεία" (μοντέρνος ευφημισμός για το αστικό κράτος) το Σώμα πραιτοριανών που χρειάζεται, για να περνά αδιαμαρτύρητα την - ωμά ταξική πια - πολιτική της στο σχολείο;

Να, λοιπόν, πώς η λογική του σχολείου - "μπακάλικο" δικαιώνει - και απαιτεί - το διαγωνισμό: το διαγωνισμό που καταργεί όσα η επετηρίδα διασφαλίζει, για να διασφαλίσει μόνο το ότι, μέσα σε δύο ώρες, θα κρίνεται η επιστημονική επάρκεια (και οι παιδαγωγικές ικανότητες, αν είναι δυνατόν!), των υποψηφίων, πάνω σε μια ύλη που περιγράφει σαφώς τις - πολύ μειωμένες γνωστικά - απαιτήσεις του ελληνικού κράτους από το δάσκαλο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, η επιστημονική επάρκεια κατακτάται σε μια πορεία ζωής και είναι υποχρέωση της πολιτείας να την εξασφαλίσει στους εκπαιδευτικούς, με όλους εκείνους τους τρόπους που έχει προτείνει το συνδικαλιστικό κίνημα των δασκάλων και των καθηγητών. Οσο για τις παιδαγωγικές ικανότητες, αυτές κατακτώνται στην ίδια την παιδαγωγική πράξη και, σε καμία περίπτωση, δεν περιγράφονται σε μια κόλλα αναφοράς μέσα σε μια δίωρη εξέταση.

Ξεκινήσαμε από τη "σοφή" υπουργική ρήση για το μπακάλικο και γιατί σοκάρει πραγματικά η ωμότητα της παρομοίωσης, αλλά και γιατί νομίζουμε ότι καταδείχνει σαφέστατα τους στρατηγικούς στόχους της αστικής τάξης και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιεί την παιδεία για να τους πετύχει. Η φαιδρότητα της λέξης και του παραδείγματος κρύβει, κατά τη γνώμη μας, έναν εφιαλτικό νέο κόσμο, που δεν έχει καμία σχέση με τα οράματα και τις επιδιώξεις του λαού: έναν κόσμο στον οποίο η πλατωνική "Πολιτεία" θα έχει γίνει πραγματικότητα, με την κατοχή της γνώσης αποκλειστικά και μόνο από τους κατόχους των μέσων παραγωγής, ενώ, στη βάση της κοινωνίας, μια μάζα απανθρωποποιημένων πλασμάτων, αδαών και χωρίς συνείδηση - που μόνο το ότι θα είναι νομικά ελεύθεροι θα τους ξεχωρίζει από τους δούλους - θα δουλεύουν για την ευζωία της άρχουσας τάξης. Σ' αυτόν τον κόσμο, ο ρόλος του δασκάλου θα είναι η διδαχή στους "από κάτω" του σεβασμού και της τυφλής υπακοής στους επάνω. Και το ερώτημα είναι: κατά πόσο οι δάσκαλοι, οι φοιτητές των καθηγητικών και διδασκαλικών σχολών, οι μαθητές που οραματίζονται τον εαυτό τους στην έδρα ενός σχολείου,οι γονείς που νοιάζονται για το μέλλον των παιδιών τους, μοιράζονται αυτόν τον - φοβούμαστε όχι και τόσο φανταστικό πια - εφιάλτη; Κατά τη γνώμη μας, αυτός ο απάνθρωπος κόσμος δεν μπορεί παρά να είναι το όραμα μόνο της αστικής τάξης και των εκφραστών της. Και είναι ένας καλός λόγος αυτός, για να συναντηθούμε όλοι εμείς, που δεν τον συμμεριζόμαστε, σ' ένα μέτωπο παιδείας που θα βοηθήσει και αυτό, από το δικό το μετερίζι για την ανατροπή των συσχετισμών, για το χτίσιμο ενός κόσμου που θα καταξιώνει την εργασία και τη γνώση, καθιστώντας τες πηγή δημιουργίας, χαράς, εξανθρωπισμού τελικά, του ανθρώπου.

Δώρα ΜΟΣΧΟΥ,

Εκπαιδευτικός

"ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ"
Ολοκληρώθηκε η φιέστα

Σε μια προσπάθεια χειραγώγησης του μαθητικού κινήματος και της υποβάθμισης του ρόλου των μαθητικών κοινοτήτων, "συνεδρίασε" για τρίτη συνεχή χρονιά η "Βουλή των Εφήβων".

Για άλλη μια φορά, αποδείχτηκε ότι πρόκειται για μια "φιέστα", μακριά από το μαθητικό κίνημα και τις διαδικασίες του, που όχι μόνο δεν έχει στόχο στην καταγραφή των προβλημάτων των νέων, αλλά, απεναντίας, ναλειτουργεί σε βάρος του μαθητικού κινήματος, το οποίο και πρωτοστατεί στους αγώνες για το δικαίωμα στη δουλιά και τη μόρφωση, και να διαμορφώνει ανάλογες συνειδήσεις.

Η κυβέρνηση επιδιώκει να καλλιεργήσει την εικόνα ότι δίνει τη δυνατότητα στους νέους να πουν τις απόψεις τους για τα προβλήματα που τους απασχολούν, μέσω της δικής τους "Βουλής" και ότι όσα λέγονται σε αυτήν αφορούν το σύνολο της μαθητικής νεολαίας! Στην πραγματικότητα όμως, οι έφηβοι "βουλευτές" εκπροσωπούν μόνο τους εαυτούς τους και "εκλέγονται" με βάση εργασίες τους πάνω σε διάφορα θέματα οικολογίας, πολιτισμού και εθνικά.

Χτες "συνεδρίασε" η "Ολομέλεια", όπου μίλησαν 36 μαθητές, στους οποίους πλειοψηφούσαν αυτοί από τη Βόρειο Ηπειρο, την Κύπρο και το εξωτερικό, μέσα σε ένα διάχυτο πνεύμα εθνικισμού, χωρίς αναφορές στις πραγματικές αιτίες που γεννούν τα προβλήματα, όπως ΝΑΤΟ - εθνικά θέματα - ειρήνη, εγκατάλειψη της Βόρειας Ελλάδας. Η πολιτική λιτότητας και η υποβάθμιση της παιδείας, η αποβιομηχάνιση της χώρας, ο πολιτισμός, το χτύπημα των εργασιακών σχέσεων, η κοινωνική πρόνοια, δεν αναδείχτηκαν ιδιαίτερα.

Στη Γ Συνεδρίαση της "Βουλής των Εφήβων", η οποία ολοκληρώθηκε χτες, πήραν μέρος 300 μαθητές, μόνο από τη Β Λυκείου, από 1.437 σχολεία της χώρας. Επίσης στις συνεδριάσεις πήραν μέρος εκπρόσωποι μαθητών από 75 σχολεία του εξωτερικού και της Κύπρου.

Οχι τον αυταρχισμό της κυβέρνησης

Συνεχίζονται οι καταγγελίες σωματείων εργαζομένων και μαζικών φορέων ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης και τις αυταρχικές μεθόδους που χρησιμοποιεί για την εφαρμογή της.

  • Ψήφισμα συμπαράστασης στους εκπαιδευτικούς και καταδίκης της κυβερνητικής πολιτικής, ενέκρινε ομόφωνα προχτές το βράδυ το Δημοτικό Συμβούλιο Καλλιθέας, ύστερα από πρόταση του υποψήφιου δημάρχου της "Δημοκρατικής Δημοτικής Ενότητας Καλλιθέας"Αρισ. Αβραμίδη.
  • Η "ΝΑΣ" Δυτικής Αττικής καλεί το νομάρχη και το Νομαρχιακό Συμβούλιο Δυτικής Αττικής να πάρουν θέση, καταγγέλλοντας τους ξυλοδαρμούς και να καταδικάσουν το νόμο Αρσένη, που ξεθεμελιώνει τη δημόσια και δωρεάν παιδεία. Επίσης, καλεί την κυβέρνηση, έστω και την τελευταία στιγμή, να ανακαλέσει το διαγωνισμό της "ντροπής" στο χώρο της εκπαίδευσης.
  • Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών "Ο Παρθενώνας" καταγγέλλει "στη συνείδηση των πολιτών όλα αυτά τα φαινόμενα βίας που οδηγούν σε άλλες εποχές την παιδεία" και καλεί "την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να σταματήσει να προσφέρει αυτό το θέαμα ανά την Ελλάδα".
  • Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Διοικητικού Προσωπικού Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΠΟΔΠ - ΑΕΙ) "καταδικάζει την πολιτική επίδειξης αυταρχισμού και ωμής αστυνομοκρατίας" και ζητά "να σταματήσει αμέσως ο αυταρχικός παροξυσμός της κυβέρνησης, η ποινικοποίηση των αγώνων και η χρήση αστυνομικής βίας ενάντια στις κινητοποιήσεις".
  • Ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων ΙΚΑ Αγρινίου και Περιοχής σημειώνει, απευθυνόμενος στην κυβέρνηση, ότι "αρκετοί πριν από εσάς χρησιμοποίησαν αυταρχισμό και τρομοκρατία και έφτιαξαν "Παρθενώνα" και αναμορφωτήρια, αλλά το στόχο τους δεν τον πέτυχαν, γιατί ο ελληνικός λαός ξέρει να αντιστέκεται προβάλλοντας τα ιδανικά του".
  • Ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων Επιδοματούχων Αθήνας - Πειραιά - Περιχώρων,καταγγέλλει "προς τον ελληνικό λαό την κυβέρνηση, που με ελαφρά τη καρδία έστειλε τα ΜΑΤ κατά των καθηγητών και έκαναν το γιουρούσι ως μαινόμενοι ταύροι εναντίον κάθε πνευματικής αντίστασης".
  • Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Καθηγητών Ξένων Γλωσσών Φροντιστηρίων και Σχολών Ελλάδος "Ο Βύρων" εκφράζει την αγανάκτησή του και δηλώνει αποφασισμένος να συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις "στον αγώνα για την ανατροπή και κατάργηση του Ν.2525/97, τη διατήρηση της επετηρίδας και το δικαίωμα όλων για δημόσια και δωρεάν παιδεία".
  • Το Συνδικάτο Οικοδόμων Ν. Ηλείας καταγγέλλει την αστυνομοκρατία που έζησε ο Πύργος, με αποκορύφωμα, μετά το τέλος των κινητοποιήσεων των εκπαιδευτικών, να πάνε ασφαλίτες στο Εργατικό Κέντρο και να ρωτήσουν τον πρόεδρο του Συνδικάτου Οικοδόμων πότε έχουν συγκέντρωση οι απολυμένοι της "ΚΕΡΑΜΙΚΑ"!
  • Την προκλητική επίδειξη αυταρχισμού και βίας της κυβέρνησης σε βάρος των εκπαιδευτικών, καταδικάζει ο Σύνδεσμος Πλινθοκεραμοποιών και Αγγειοπλαστών Θεσσαλονίκης. Παράλληλα καταγγέλλει ως επικίνδυνη τη σημερινή πολιτική της κυβέρνησης και καλεί τους εργαζόμενους της πόλης σε συγκρότηση ενιαίου μετώπου πάλης για να εμποδίσουν και να καταργήσουν τα αντιλαϊκά και αντεργατικά σχέδια της κυβέρνησης.
Ελεύθεροι οι συλληφθέντες

Ελεύθεροι αφέθηκαν οι εννιά διαδηλωτές που συνελλήφθησαν την περασμένη Κυριακή έξω από το εξεταστικό κέντρο στην περιοχή Πατησίων στον Αγιο Ελευθέριο. Με σύμφωνη γνώμη ανακριτή και εισαγγελέα οι φοιτητές Ειρ. Σηφάκη,Ν. Κονταξής,Γ. Νάκος και Ι. Δροσοπούλου,οι εκπαιδευτικοί Ε. Πούλιου,Π. Τζουανοπούλου και Ασ. Δραπανιώτου και η δημόσιος υπάλληλος Ελ. Καλτσά αφέθηκαν ελεύθεροι χωρίς περιοριστικούς όρους. Αντίθετα, στον οικοδόμο Ειρ. Καρίμαλη επιβλήθηκε χρηματική εγγύηση 300.000 δραχμών.

Οι εννιά συλληφθέντες σε κοινή δήλωσή τους κατηγορούν την κυβέρνηση για ποινικοποίηση των αγώνων, υπενθυμίζοντας τις διώξεις των αγροτών και τις δικαστικές αποφάσεις για τις απεργίες των εργαζομένων στην Ιονική Τράπεζα. Στη δήλωσή τους οι εννιά κατηγορούν την κυβέρνηση πως "θέλει να παρουσιάσει τις κινητοποιήσεις ενάντια στο νόμο Αρσένη ως μια έκρυθμη κατάσταση, η οποία στοχεύει στην "κατάλυση" της δημοκρατίας και της "εννόμου" τάξης". Τέλος, υπογραμμίζουν ότι η κυβέρνηση εθελοτυφλεί, αν πιστεύει πως με την απαγγελία κατηγοριών ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος, επειδή συμμετείχαν σε κινητοποιήσεις, θα κάμψει τους αγώνες των εργαζομένων, για τους οποίους γενεσιουργός αιτία είναι η ίδια η πολιτική της.

Στο μεταξύ χτες κατατέθηκαν άλλες δύο προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) από δύο αδιόριστους εκπαιδευτικούς από τη Λαμία, οι οποίοι δεν μπόρεσαν να εισέλθουν στο εξεταστικό κέντρο. Οι δύο προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση του διαγωνισμού ή να τους δοθεί η δυνατότητα της συμπληρωματικής εξέτασης.

Αφιερωμένη στις κινητοποιήσεις για την παιδεία και των εργαζομένων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, είναι η εκπομπή της ΝΕΤ "Απέναντι", η οποία θα προβληθεί σήμερα στις 10.00 μμ.

Προσκεκλημένοι του Χρήστου Μαχαίρα που παρουσιάζει την εκπομπή, είναι ο Σπύρος Χαλβατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Λάμπρος Κανελλόπουλος και της ΝΔ Βασίλης Μιχαλολιάκος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ