Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ζητά την παραίτηση των διορισμένων στο ΔΣ του ΕΚΚ
Ο απολογισμός του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ήταν το θέμα της χτεσινής Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του οργανισμού. Τα κύρια σημεία του απολογισμού για την περίοδο 1/1/1995 - 30/6/1996,σύμφωνα με το ΔΣ του ΕΚΚ είναι: Διπλασιασμός επενδύσεων στην παραγωγή και "προσπάθεια" για πολιτιστική και εμπορική προώθηση των ελληνικών ταινιών στο εξωτερικό και το εσωτερικό. Προσπάθεια που "μεταφράζεται" με αύξηση της συμμετοχής ελληνικών ταινιών σε διεθνή φεστιβάλ. Ωστόσο, η πτωτική πορεία των εισιτηρίων από ελληνικές ταινίες, αποτελεί τεράστιο πρόβλημα.Ο απολογισμός στέκεται και"στον προβληματισμό και τις συζητήσεις της διαρκούς κρίσης της ελληνικής ταινίας",που χρόνια ακούμε, αλλά λύση δε βλέπουμε.
Αυστηρή κριτική άσκησε στη χτεσινή συνέλευση ο εκπρόσωπος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), Βασίλης Μπουντούρης."Ο νόμος ορίζει σαφώς - είπε - πως ο σκοπός του ΕΚΚ είναι η ανάπτυξη και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφίας με χρηματοδοτήσεις, επιδοτήσεις κλπ. Οι εσωτερικοί κανονισμοί, όμως, του Κέντρου επέλεξαν μόνο τον τρόπο χρηματοδοτήσεων, μετατρέποντάς το σε "οιονεί παραγωγό", καθιστώντας το στην πράξη κρατικό μονοπώλιο. Με την ποιότητα και την κρίση των σεναρίων, γίνεται το "έλα να δεις". Ποιος κρίνει ποιον και ποιοι "ειδήμονες" αποφασίζουν; Η ελάχιστη αυτοκριτική του σημερινού ΔΣ είναι έξυπνος ελιγμός, αλλά δεν πείθει, αφού στο ίδιο κείμενο και για τα ίδια θέματα, εφαρμόζει την πολιτική που κατακρίνει. Από τη μια διαπιστώνει πως έχει καταντήσει υπερμεγέθης γραφειοκρατικός οργανισμός και από την άλλη ζητάει περισσότερες αρμοδιότητες. Ολα προδίδουν κρατικίστικη και γραφειοκρατική αντίληψη, που έρχεται σε αντίθεση με κάθε κυβερνητική εξαγγελία για ανάπτυξη, αφού κάποιοι είναι κατ' ευθείαν διορισμένοι από το υπουργείο".
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών έχοντας πλήρη επίγνωση - επισήμανε ο Βασίλης Μπουντούρης - του οριακού σημείου, που οδηγήθηκε ο κινηματογράφος, ζητάει την παραίτηση των μελών του ΔΣ που έχουν κλείσει τετραετία, με τη μομφή πως έχουν αποτύχει και καλεί όλους τους εκπροσώπους των σωματείων του κινηματογράφου να αποχωρήσουν και να μην ψηφίσουν τον απολογισμό.
Αιχμηρή κριτική άσκησε και ο άλλος εκπρόσωπος της ΕΕΣ, Τάκης Σπετσιώτης."Μην ακούτε - τόνισε - τους Γραμματείς και Φαρισαίους, που υποκρίνονται πως όλα πάνε καλά στον φετινό απολογισμό, γιατί λένε ψέματα". Περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στον κινηματογράφο, ο Τ. Σπετσιώτης επισήμανε τα παρακάτω: Τη δραματική συρρίκνωση του αριθμού των θεατών, εξαιτίας της ραγδαίας εισβολής των ιδιωτικών μέσων μαζικής επικοινωνίας. Το εξανέμισμα των ελπίδων, από τη μη εφαρμογή για το 1,5%. Την ανεργία, την αντισυναδελφικότητα, τον ανταγωνισμό, τη δυσανάλογη δύναμη και πολλαπλάσια δυσαρέσκεια από το μονοπωλιακό Κέντρο Κινηματογράφου, την ενδοστρέφεια και ακεφιά".Κατηγόρησε το Κέντρο για αδιαφάνεια και διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, ταλάντευση "ανάμεσα στον παλιό "εμπορικό" κινηματογράφο και σ' έναν στείρο αγγελοπουλισμό, που μονοπωλεί τον κινηματογράφο των αισθητικών αναζητήσεων. Ο αγγελοπουλισμός καλλιεργήθηκε από το ΕΚΚ, το οποίο δίνει την εντύπωση πως δουλεύει αποκλειστικά γι' αυτόν τον σκηνοθέτη και ευνούχισε μια ολόκληρη γενιά νέων δημιουργών. Αυτό που το ΕΚΚ ονομάζει "πολυφωνία" ευνοεί τους ανθυπο - Αγγελόπουλους, που τους διορίζει σε επιτροπές αποφάσεων και παραεπιτροπές παρά τω υπουργώ, φιμώνοντας τους απροσκύνητους".
* * *
* * *
* * *
Αριστούλα ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ
"Θέλετε και λίγο πολιτισμό; Πληρώστε!", σημαίνει η δήλωση του υπουργού Πολιτισμού ότι θα επιβληθεί Πολιτιστικό τέλος 3.000 δρχ., ετησίως ανά άτομο.Δήλωση που έκανε στη συνάντηση δήμων για το - κοινοτικού σχεδιασμού - λεγόμενο "Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων" (ΕΠΔΠ), η οποία έγινε το Σαββατοκύριακο στη Βέροια. Συνάντηση, στην οποία φάνηκαν μερικά από τα προβλήματα που συνοδεύουν το ΕΠΔΠ, παρότι οι συμμετέχοντες στη συνάντηση δήμοι, όπως και οι καλλιτεχνικοί διευθυντές των "Κέντρων" του ΕΠΔΠ, είναι... αρκούντως κυβερνητικοί.
Ο υπουργός βάσιμα είπε ότι "τα προβλήματα του ΕΠΔΠ δεν οφείλονται σε αντίθεση ανάμεσα στο ΥΠΠΟ και το θεσμό, αλλά στο θεσμό και τις τοπικές κοινωνίες". Πράγματι, παρά τις αρχικές εξαγγελίες του ΥΠΠΟ, ο συγκεντρωτικός χαρακτήρας του θεσμού, στερεί από την ΤΑ το λόγο και τη συμμετοχή στις αποφάσεις και δραστηριότητες των ιδιωτικού δικαίου "Κέντρων", τα οποία χρηματοδοτούνται με κοινοτικά κονδύλια. Ο υπουργός όχι μόνο δεν αντιμετώπισε αυτόν τον παραμερισμό των δήμων από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές, αλλά τους ζήτησε "να δώσουν στους καλλιτεχνικούς διευθυντές τη δυνατότητα όχι μόνο της επεξεργασίας ενός οράματος, αλλά και της υλοποίησής του".Δηλαδή, τουςζήτησε... να μη ζητούν το λόγο, για τις ερήμην τους αποφάσεις και επιλογές των διορισμένων από το ΥΠΠΟ και ιδιωτικοοικονομικών στόχων, καλλιτεχνικών διευθυντών. Καλλιτεχνικών διευθυντών, που θα τους κάνει και νομοθετικά"κράτος εν κράτει" στα όρια των δήμων, ενδυναμώνοντας και το ΕΠΔΠ ως"Διεύθυνση" του ΥΠΠΟ, με το Πολυνομοσχέδιο που ετοιμάζει στο όνομα δήθεν της "αποκέντρωσης".
Στους δήμους υποσχέθηκε "διεύρυνση" των προγραμματικών συμβάσεων με το ΥΠΠΟ, στα πλαίσια του ΕΠΔΠ, με την οποία όμως θα επιβάλλεται"Πολιτιστικό τέλος, το οποίο θα μπορεί να καλύψει το επενδυτικό τμήμα της προγραμματικής σύμβασης".Απλοελληνικά είπε: Αν θέλουν οι δήμοι να τους δώσει το ΥΠΠΟ επιχορήγηση από το μόχθο του λαού, θα πρέπει και η δημοτική αρχή να υποχρεώσει το λαό να πληρώνει διπλά για τον πολιτισμό. Να χαρατσώνει ετησίως, ανά κεφαλή, τα μέλη κάθε οικογένειας του δήμου.Γιατί; Διότι "η εποχή των αδέσποτων χρηματοδοτήσεων έχει τελειώσει ανεπιστρεπτί για το ΥΠΠΟ. Η χρηματοδότηση θα γίνεται μέσω του Πολιτιστικού Δελτίου",το οποίο έχει συντάξει το ΥΠΠΟ και με τα κριτήρια του οποίου - και μόνο - θα αξιολογούνται και θα χρηματοδοτούνται εκείνες οι εκδηλώσεις δήμων "που έχουν χαρακτηριστικά εθνικής εμβέλειας".Και για να εξωραϊσει όλα αυτά τα κυνικά, ο υπουργός προσέφυγε και σε λογοτεχνίζουσες εκφράσεις που και παραπλανούν και δεν κοστίζουν τίποτε: "Το ζητούμενο του Πολιτισμού είναι να ανθίσουν όλα τα λουλούδια στην περιφέρεια. Και ορισμένα από αυτά οφείλουμε να τα προωθήσουμε για να αποκτήσουν υπερεθνική κλίμακα".
Συνεχίζουν την περιοδεία τους η "Σύγχρονη Αυλαία" και η "Παιδική Αυλαία", με τα έργα "Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε" του Πιραντέλο και "Οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα" του Λόρκα,αντίστοιχα, χωρίς επιχορήγηση από τον ΕΟΤ ή το ΥΠΠΟ αλλά με την ενίσχυση του Οργανισμού Εταιρικών Θιάσων του ΣΕΗ.
Το "Απόψε αυτοσχεδιάζουμε",ανεβαίνει σε μετάφραση του Δημήτρη Μυράτ και με τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.Η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Γούτη,τα σκηνικά του Θανάση Τζάτσου,τα κοστούμια της Αφροδίτης Κοτζιά και η μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Λέκκα.Παίζουν: Μίρκα Καλατζοπούλου, Νίκος Πόγκας, Γιάννης Καλατζόπουλος, Φαίη Κοκκινοπούλου, Εβίτα Παπασπύρου, Γιάννης Τσικής, Νίκος Νικολαϊδης, Στέλιος Γούτης, Γιώργος Θεοτοκάς, Ελλη Λορέντη, Μαρία Χατζηιωαννίδου, Φαίη Σκάρδη, Γιάννης Καϊλας.
Το έργο του Πιραντέλο θα παρουσιαστεί την Παρασκευή στη Ζαχάρω Ηλείας, στις 8 Αυγούστου στον Αγ. Νικόλαο και στις 9 στο Ηράκλειο Κρήτης.
Οσο για τους "Φασουλήδες" θα βρίσκονται, σήμερα στη Λευκίμμη Κέρκυρας, αύριο στα Καλάβρυτα, στις 4,5,6 και 7/8 στο Ηράκλειο Κρήτης.
Και το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη δίνη της αντικινηματογραφικής κυβερνητικής πολιτικής
Το αρχαίο θέατρο Λάρισας. Το ΥΠΠΟ δε χρηματοδοτεί την αναστήλωσή του, αλλά ένα "Κέντρο" του ΕΠΔΠ
Επιτροπή παρακολούθησης και συντονισμού των έργων συντήρησης και αποκατάστασης της Αγίας Ειρήνης στην Πλάκα συνέστησε η Ακαδημία Αθηνών,ενώ στον νεοεκλεγέντα ακαδημαϊκό, Π. Μυλωνά,ανατέθηκε η εποπτεία του έργου για τη διαφύλαξη του αρχιτεκτονικού χαρακτήρα και της αισθητικής του ναού. Το θέμα απασχόλησε την Ακαδημία τους τελευταίους μήνες, στη διάρκεια των οποίων πραγματοποιήθηκε συμφωνία με το δήμαρχο Αθηναίων, Δ. Αβραμόπουλο, για την ανάληψη από το
δήμο των έργων στην εκκλησία και στον οικίσκο του περιβόλου.