ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Οχτώβρη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
7η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ «ΑΝΘΡΩΠΟΙ, ΧΡΩΜΑ + ΣΙΔΕΡΟ» ΣΤΟ ΠΕΡΑΜΑ
«Οπλο» για τη χειραφέτηση της εργατικής τάξης

Από τη συζήτηση που έγινε την Κυριακή
Από τη συζήτηση που έγινε την Κυριακή
Ο αναντικατάστατος ρόλος της Τέχνης και γενικότερα της πολιτιστικής καλλιέργειας στον «εξανθρωπισμό» του ανθρώπου δεν θα μπορούσε παρά να συνιστά ένα από τα βασικά «όπλα» στη χειραφέτηση της εργατικής τάξης από τα ταξικά δεσμά της ιδεολογικής χειραγώγησης.

Αυτό το γενικό συμπέρασμα από την πείρα της ταξικής πάλης συγκεκριμενοποιήθηκε ως προς τους άμεσους και μεσοπρόθεσμους στόχους που πρέπει να θέσει σε αυτή την κατεύθυνση το ταξικό εργατικό κίνημα κατά τη συζήτηση με θέμα «Τέχνη και εργατική τάξη - Η πολιτιστική μορφωτική δραστηριότητα των συνδικάτων συστατικό στοιχείο της ανασυγκρότησης του εργατικού κινήματος» στην προχτεσινή, τελευταία μέρα της 7ης εικαστικής έκθεσης «Ανθρωποι, Χρώμα + Σίδερο», μέσα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος. Κύριοι ομιλητές ήταν η Εύα Μελά, από την Κίνηση Εικαστικών Καλλιτεχνών «Πέρα(σ)μα», που συνδιοργανώνει την έκθεση με τα συνδικάτα της Ζώνης, και ο Νίκος Ξουράφης, πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πειραιά.

Ανοίγοντας τη συζήτηση ο συντονιστής της και μέλος της διοίκησης του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Ακης Αντωνίου, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «βασικός στόχος είναι να γενικευτεί αυτή η δουλειά σε όλα τα σωματεία, καταρχήν της βιομηχανίας, και ακόμα παραπέρα, στα συνδικάτα των υπόλοιπων κλάδων, τους λαϊκούς φορείς στις γειτονιές, των καλλιτεχνών».

Η Εύα Μελά σημείωσε ότι «η απελευθέρωση της Τέχνης δεν μπορεί παρά να συμπορεύεται με τον αγώνα της εργατικής τάξης για την απελευθέρωσή της». «Ο στόχος πρέπει να είναι η ανεμπόδιστη καλλιτεχνική δημιουργία στην παραγωγή της. Να μπορεί ο καθένας, από διαφορετική σκοπιά και από διαφορετικούς λόγους, να δημιουργεί. Να μπορεί να επιλέξει το καλό, προοδευτικό έργο. Και μέσα από αυτή την όσμωση να δημιουργηθεί ένα πλατύ μορφωτικό, πολιτιστικό κίνημα που θα είναι μέρος του ταξικού κινήματος στον αγώνα για μια άλλη κοινωνία».

Ο Ν. Ξουράφης απάντησε σαφέστατα «ναι» στο αν μπορούν τα συνδικάτα να συμβάλουν στην ανασυγκρότηση του εργατικού κινήματος και μέσα από την πολιτιστική, μορφωτική δραστηριότητα. «Τα σωματεία μπορούν να συμβάλουν στη μόρφωση των εργαζομένων κάνοντας γνωστή την ιστορία του εργατικού κινήματος, την ιστορία του ίδιου του συνδικάτου, φέρνοντας τους εργαζόμενους κοντά με τη λογοτεχνία και το πολιτικό βιβλίο. Διοργάνωση εκδηλώσεων όπως συναυλίες, θεατρικά μέσα στους τόπους δουλειάς. Ανάδειξη της ερασιτεχνικής δημιουργίας. Διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων όπως είναι το ποδόσφαιρο. Ιδιαίτερα για τη νεολαία έχει μεγάλη σημασία η οργάνωση εκδηλώσεων κατά των ναρκωτικών. Η ανάδειξη του τρόπου διασκέδασης με βάση τις αξίες της εργατικής τάξης. Αξίες που έχουν να κάνουν με τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη για τους ανέργους, όπως έγινε με τον ηρωικό αγώνα των χαλυβουργών. Αλληλεγγύη όπως αυτή που εκδηλώνεται στους εργάτες της Ζώνης με την Εικαστική Εκθεση. Ολα αυτά είναι που θα βοηθήσουν με πρώτο και κύριο την οργάνωση στους τόπους δουλειάς, να μαζικοποιηθούν τα σωματεία, να γίνουν το αποκούμπι του κάθε εργαζόμενου και της οικογένειάς του, να γίνουν το δεύτερο σπίτι του», σημείωσε.

Από τις πολλές παρεμβάσεις που ακολούθησαν ξεχωρίζει αυτή του προέδρου του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Σωτήρη Πουλικόγιαννη, ο οποίος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το νόημα της έκθεσης συνδέεται και με τον αγώνα των εργατών «να αποφύγω το δρόμο που με σπρώχνουν για να με μετατρέψουν σε ζώο». «Γιατί όταν δεν έχεις ρεύμα, νερό, δεν έχεις να δώσεις γάλα στο παιδί σου, δέχεσαι να πας να δουλέψεις για είκοσι ευρώ. Σιγά σιγά πείθεις τον εαυτό του, τον ενοχοποιείς, ότι κακώς έστελνες τα παιδιά σου να μάθουν μπαλέτο και πιάνο. Αν δεν έχεις τέτοια δράση, λοιπόν, να κρατήσεις όρθιο τον εργαζόμενο, να έχει μερίδιο στη ζωή, τότε το παιχνίδι της υπεράσπισης των κατακτήσεων το έχεις χάσει».

Ακολούθησε συναυλία με το Στέφανο Ψαραδάκο και αφιέρωμα στον Νίκο Καββαδία από την Ομάδα Νέων Μουσικών.

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Κινηματογράφος και θέατρο για μικρούς και μεγάλους

Την πολυβραβευμένη ταινία του Ντίνου Δημόπουλου «Τα δελφινάκια του Αμβρακικού» προβάλλει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Γ. Σεφέρης». Πρόκειται για τη συγκινητική ιστορία που στο επίκεντρό της έχει δυο παιδιά, τον Πέτρο και την Ανθούλα, που περνάνε τις καλοκαιρινές διακοπές τους στα χρόνια του Μεσοπολέμου σε ένα χωριουδάκι στον Αμβρακικό Κόλπο. Εκεί, στο πρόσωπο ενός άλλου παιδιού, απόβλητου από την κοινωνία επειδή έχει φυματίωση, γνωρίζουν τη σκληρότητα των «μεγάλων» και αποφασίζουν να αντισταθούν. Η μεγάλη φαντασία τους, η τρυφερή τους ψυχή, οι χαριτωμένες τους διαβολιές και, προπαντός, η ανεξάντλητη αγάπη για τον διπλανό τους γκρεμίζουν τα σύνορα και τις συμβατικότητες των καιρών μας κι ανοίγουν φωτεινούς δρόμους στη ζωή...

Η προβολή θα γίνει το Σάββατο 2 Νοέμβρη, στις 11.30 π.μ. στον κινηματογράφο «Oscar» (Αχαρνών 330, σταθμός ΗΣΑΠ Κάτω Πατήσια) και θα είναι δωρεάν για μικρούς και μεγάλους. Οσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την ταινία μπορούν να το δηλώσουν στα μέλη του συλλόγου.

Επίσης, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστερίου «Ελλη Αλεξίου» ανεβάζει το θεατρικό έργο «Το όνειρο του σκιάχτρου» του Ευγένιου Τριβιζά, με τη θεατρική ομάδα ΠΣΙΤ. Η παράσταση θα δοθεί την Κυριακή 10 Νοέμβρη στις 11 π.μ., στο Θέατρο Πολιτών του Περιστερίου και θα είναι δωρεάν για όλα τα παιδιά.

Πρεμιέρα για το «Μέγα Ιεροεξεταστή»

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο και τη Μπέτυ Βαλάση μετά το τέλος της παράστασης
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο και τη Μπέτυ Βαλάση μετά το τέλος της παράστασης
Επίσημη πρεμιέρα με τον «Μέγα Ιεροεξεταστή» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι από τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» (δεύτερος τόμος - πέμπτο κεφάλαιο), δόθηκε χτες στο θέατρο «ΑΛΚΜΗΝΗ». Μια παράσταση που παρουσιάζεται για 3η συνεχή σεζόν. Στο ρόλο του ιεροεξεταστή ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, τον οποίο συνεχάρησαν μετά το τέλος της παράστασης οι προσκεκλημένοι. Μεταξύ αυτών ο Γενικός Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, υπεύθυνη του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ. Στην παράσταση παραβρέθηκαν η Μπέτυ Βαλάση, ο Χρήστος Λεοντής κ.ά.

Συντελεστές της παράστασης: Μετάφραση Αρης Αλεξάνδρου, επεξεργασία κειμένου Ματίνα Μόσχοβη, σκηνοθεσία Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, βοηθοί σκηνοθέτη Κωστής Σαββιδάκης, Μαρία Βασιλοπούλου.

Εγκαίνια του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά

Τα εγκαίνια του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά γίνονται σήμερα Τρίτη 22 Οκτώβρη με την παράσταση «Δρόμοι Πειραιά». Η δεύτερη ημέρα των εγκαινίων του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Τετάρτη 23 Οκτώβρη, είναι αφιερωμένη στα «Λιμάνια της Μεσογείου», μουσική παράσταση, ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται και τα εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας. Το Δημοτικό Θέατρο παραδίδεται στο κοινό, την Πέμπτη 24 Οκτώβρη. Για τέσσερις συνεχείς ημέρες, το θέατρο, θα υποδεχτεί τους πρώτους θεατές, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την παράσταση της τελετής έναρξης «Δρόμοι του Πειραιά» και να γνωρίσουν αυτό το ιστορικό θέατρο.

«Εφυγε» ο Νίκος Χουρμουζιάδης

Χαράματα στις 18 Οκτώβρη, μέρα της κηδείας του κατά δύο χρόνια μικρότερου αδελφού του, Γιώργου Χουρμουζιάδη, «έφυγε» χτυπημένος από τον καρκίνο ο καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο ΑΠΘ, καθηγητής Θεατρολογίας, αναγνωρισμένος διεθνώς ως ο σημαντικότερος Ελληνας μελετητής του Ευριπίδη, γνωστός σκηνοθέτης, συγγραφέας και μεταφραστής Νίκος Χουρμουζιάδης. Σύμφωνα με επιθυμία του η σορός του θα αποτεφρωθεί.

Ο Ν. Χουρμουζιάδης γεννήθηκε το 1930, στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και συνέχισε τις σπουδές του, με ειδίκευση στο αρχαίο ελληνικό δράμα, στο «University College» του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και στο Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, στις ΗΠΑ. Ανακηρύχθηκε «διδάκτωρ» του Πανεπιστημίου του Λονδίνου το 1963. Επέστρεψε στην Ελλάδα και δίδαξε στη Μέση Εκπαίδευση. Από το 1971 έως το 1988, οπότε παραιτήθηκε, διετέλεσε καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Από το 1990 έως το 1999 δίδαξε στα Τμήματα Θεατρικών Σπουδών των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του ΔΣ και της καλλιτεχνικής επιτροπής, και από το Γενάρη του 1984 έως τον Οκτώβρη του 1985 διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας.

Υπήρξε καθοριστικός «στυλοβάτης» του σημαντικότατου θιάσου της Θεσσαλονίκης Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», όπου σκηνοθέτησε έργα μεγάλων συγγραφέων του διεθνούς ρεπερτορίου, Μπρεχτ, Σαίξπηρ, Τσέχοφ, Μπέκετ κ.ά. αλλά και Ευριπίδη, ενώ αρκετά έργα του αρχαίου δράματος σκηνοθέτησε μέχρι και το 2000 στο ΚΘΒΕ. Αφησε πίσω του σημαντικό συγγραφικό και μεταφραστικό έργο. Στο ενεργητικό του είχε και μεταφράσεις αρκετών ξένων σύγχρονων θεατρικών έργων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ