ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Απρίλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΚΡΟΠΟΛΗ
«Εικονική πραγματικότητα» ο Παρθενώνας;

Αποψη της Ακρόπολης από το νέο Μουσείο: Ο γυάλινος «Παρθενώνας» στη στέγη του τελευταίου θα είναι τελικά... ο «γνήσιος»

Eurokinissi

Αποψη της Ακρόπολης από το νέο Μουσείο: Ο γυάλινος «Παρθενώνας» στη στέγη του τελευταίου θα είναι τελικά... ο «γνήσιος»
Πώς θα είναι η Ακρόπολη, μνημείο της εθνικής και παγκόσμιας κληρονομιάς, μετά την ολοκλήρωση των πολύχρονων και περιπετειωδών εργασιών αναστήλωσης; Η απάντηση στο ερώτημα, στη βάση του οποίου συγκρούονται διαφορετικές επιστημονικές και ιδεολογικές προσεγγίσεις για το χαρακτήρα και προσανατολισμό των εργασιών, μοιάζει να μορφοποιείται: Γνήσιο κέλυφος, καλυμμένο με αντίγραφα. Μια προοπτική, που κι αν δεν παραπέμπει σε λογική «ντίσνεϊλαντ», σίγουρα είναι πολλαπλά συζητήσιμη.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε προχτές τη μελέτη αποκατάστασης του δυτικού τμήματος του θριγκού στη βόρεια περίσταση του Παρθενώνα και πρόταση περί «διαχείρισης» του γλυπτού διακόσμου του, όπως όριζε υπουργική απόφαση (2000). Απόφαση που εφάρμοζε ουσιαστικά την επιλογή για καθαιρέσεις και αντικαταστάσεις των γλυπτών από τη 10ετία του '70 λόγω των κινδύνων από τη ρύπανση, δειλά στην αρχή, ανοιχτά πλέον - λόγω του νέου Μουσείου Ακρόπολης, το οποίο κάποιοι θεωρούν ...«φάρο», αν όχι και κτιριακό «μνημείο»!

Η μελέτη αποκατάστασης του θριγκού προβλέπει τις ελάχιστες δυνατές και αναγκαίες παρεμβάσεις για να αρθούν οι αρνητικές συνέπειες από την αναστήλωση του Μπαλάνου (αφαιρέσεις των παλιών αναστηλωτικών επεμβάσεων, συμπληρώσεις, ορθές μετακινήσεις κλπ).

Το «ζουμί» βρίσκεται στη «διαχείριση». Σύμφωνα με αναδρομή που έγινε στο ΚΑΣ, αποκαθηλώθηκαν: 1977 - με την παραπάνω πολιτική επιλογή - αρχιτεκτονικά γλυπτά του δυτικού αετώματος. 1979 οι Καρυάτιδες. 1989 14 απολαξευμένες ανατολικές μετώπες και τρεις βόρειες μετώπες. 1992 - '93 η δυτική ζωφόρος. Ολα αυτά αντικαταστάθηκαν με αντίγραφα.

Από το θριγκό κατεβάστηκαν ήδη οι έξι μετώπες και μένουν ακόμη δύο (μεταξύ αυτών και ένα παλαιοχριστιανικό ανάγλυφο). Απομένουν (αποφασίστηκε να κατεβαστούν) 14 δυτικές μετώπες «σε οικτρή κατάσταση», όπως ειπώθηκε στο ΚΑΣ και μια νότια μετώπη που απεικονίζει ταυρομαχία. Και αυτές θα αντικατασταθούν από αντίγραφα.

Στη συνεδρίαση τέθηκε και θέμα «προσωρινότητας» των επεμβάσεων, αφού αυτές γίνονται με τρόπο «πλήρως αναστρέψιμο». Δηλαδή, αν οι επόμενες γενιές θελήσουν να ξανατοποθετήσουν τα γνήσια γλυπτά του Παρθενώνα... θα μπορούν. Οπερ σημαίνει: τρεις - τέσσερις δεκαετίες εργασιών, με την προϋπόθεση ότι η Αθήνα... θα «καθαρίσει».

Το θέμα όμως δεν είναι πια η ρύπανση. Χαρακτηριστικά, ειπώθηκε ότι επειδή οι Βρετανοί «εστιάζουν» τα επιχειρήματά τους για μη επιστροφή των Γλυπτών, στο ότι «αφήνουμε κάτω από υπαίθριες συνθήκες διακεκριμένα γλυπτά του Παρθενώνα», οι αντικαταστάσεις εντάσσονται στην ελληνική «πολιτική διεκδίκησής» τους! Βέβαια, αν στο Βράχο μείνει ένας «εικονικός» Παρθενώνας, τότε τι θα εμποδίσει τους Βρετανούς να «αναρωτηθούν» γιατί να μετακινηθούν τα Γλυπτά από ένα μουσείο σε άλλο; Και τότε, ίσως, «ξαναθυμηθούμε» το λόγο που «κρύβει» η «σκιά» του νέου μουσείου Ακρόπολης: Επειδή μας τα έκλεψαν...

Οι «φίλοι» των αρχαιοτήτων

Οταν οι αρχαιολόγοι φτάνουν στο σημείο να υπερασπίζονται τα αυτονόητα για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, ακόμη και όπως αυτά απορρέουν από το αστικό σύνταγμα που τα καθιστά υποχρέωση του κράτους, τότε τα πράγματα δεν πάνε καλά.

Μπορεί στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να μην εγκρίθηκε, ορθώς (με συντριπτική πλειοψηφία), το αίτημα της «Εταιρείας Φίλων Αρχαίας Ελίκης» για τη διενέργεια γεωφυσικής έρευνας στη θέση Ερημο Χωριό της Ακράτας στην Αχαΐα, αλλά έπρεπε να προηγηθεί η παθιασμένη παρέμβαση της εφόρου Αρχαιοτήτων Αχαΐας, Ζωής Ασλαματζίδου, για να αναδειχτούν οι επικίνδυνοι δρόμοι που ανοίγονται όταν ιδιώτες εμπλέκονται στο αντικείμενο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Μεταξύ άλλων η έφορος σημείωσε ότι αν γινόταν αποδεκτό το αίτημα, θα έπρεπε η Εφορεία να επιβλέπει την έρευνα των ιδιωτών επί ένα εξάμηνο, όταν ήδη προσπαθεί με μόλις δύο αρχαιολόγους να τα βγάλει πέρα με τις σωστικές ανασκαφές σε μια σειρά έργα. Επιπλέον, η έρευνα για τον εντοπισμό της αρχαίας Ελίκης αποτελεί τον «πυρήνα» της επιστημονικής δραστηριότητας της Εφορείας και μέσα από πολλές δυσκολίες λόγω ελλείψεων έχει καταφέρει τα τελευταία 5 χρόνια να προχωρήσει αρκετά. «Η Εφορεία προηγείται έναντι όλων. Δεν μπορούμε να κάνουμε μόνο τη "χαμαλοδουλειά" και να παραχωρούμε την επιστημονική έρευνα» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Να σημειωθεί πάντως ότι φορείς ιδιωτών (άσχετα με το αν αποτελούνται από σχετικούς επιστήμονες) που θέλουν να εμπλακούν άμεσα ή έμμεσα με το αρχαιολογικό έργο φαίνεται πως πληθαίνουν. Και αυτό σίγουρα δεν είναι άσχετο με την ταυτόχρονη συνεχιζόμενη απαξίωση των κρατικών φορέων και, τελικά, με τον στρατηγικό προσανατολισμό για ιδιωτικοποίηση πολλών μορφών, της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ
Με τον πολιτισμό της Κούβας

Εκθεση ζωγραφικής έως τις 4 του Μάη

Ο πρεσβετής της Κούβας στην έκθεση
Ο πρεσβετής της Κούβας στην έκθεση
«Η Κούβα και η θάλασσα» τιτλοφορείται η έκθεση ζωγραφικής, που εγκαινιάστηκε χτες βράδυ στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά (παλιό Ταχυδρομείο, Φίλωνος 29), σε συνεργασία με την πρεσβεία της Κούβας.

Στην ομιλία του ο πρέσβης της Κούβας Ερμές Ερέρα Ερνάντες επισήμανε την ιδιαίτερη σημασία που έχει η έκθεση, καθώς αυτό το μήνα συμπληρώνονται 95 χρόνια από τη δημιουργία του Μουσείου Καλών Τεχνών στην Κούβα. Παράλληλα υπογράμμισε την ανυπέρβλητη ομορφιά της Καραϊβικής και ολόκληρης της θάλασσας της Κούβας, τονίζοντας τον κίνδυνο που διατρέχει η θάλασσα (και της Ελλάδας) λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη, προσθέτοντας ότι αυτή η έκθεση αποτελεί και έκκληση για τη διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Στην εκδήλωση χαιρέτισαν επίσης ο δήμαρχος Πειραιά Π. Φασούλας, ο διευθυντής της Δημοτικής Πινακοθήκης Γ. Ρούσσος και ο αντιδήμαρχος αρμόδιος για θέματα πολιτισμού Δ. Βρόντος. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν επίσης η Ελπίδα Παντελάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, βουλευτής Πειραιά και επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης «Πειραιάς Αναγέννηση», αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι Πειραιά, εκπρόσωποι μαζικών φορέων, ο Γρ. Πετρόπουλος οργανωτικός γραμ. της ΕΕΔΥΕ και πλήθος κόσμου.

Τα έργα προέρχονται από τη μόνιμη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Καλών Τεχνών Αβάνας και προσφέρουν ένα ευρύ πανόραμα της εικαστικής κουβανέζικης θαλασσογραφίας το 19ο αιώνα και το 20ό αιώνα, ενώ είναι η πρώτη φορά που το Εθνικό Μουσείο Αβάνας παρουσιάζει έργα των συλλογών του στη χώρα μας.

Επιχείρηση: «Μουσική»

Με τις ευλογίες του υπουργού Πολιτισμού, Μιχ. Λιάπη, ξεκίνησε χτες το διήμερο 4ο Συνέδριο για τη μουσική βιομηχανία «Athens Music Forum», που διοργανώνει το MAD και η Archangel Music. Μια διοργάνωση, που απέχει παρασάγγας από το να ανιχνεύσει πτυχές, τάσεις, προβλήματα της μουσικής δημιουργίας, καθώς εστιάζει στο επιχειρηματικό του πράγματος. Το «παρών» δίνουν ασφαλώς οι «σημαντικότεροι εκπρόσωποι της μουσικής βιομηχανίας», απόντων βεβαίως των ίδιων των δημιουργών... Εξάλλου, όταν η μουσική αντιμετωπίζεται ως προϊόν εκμετάλλευσης, γιατί να προσκληθούν οι τελευταίοι;

Η χτεσινή μέρα ήταν αφιερωμένη στην τεχνολογία και στο νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί, από τη στιγμή που η μουσική ονομάστηκε «περιεχόμενο», για να χωρέσει σε συσκευές μουσικού περιεχομένου (νέοι τρόποι διανομής, πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου ενάντια στους κατόχους δικαιωμάτων μουσικής / ταινιών και στους χρήστες, κινητή τηλεφωνία, μουσική κλπ.). Η σημερινή μέρα είναι αφιερωμένη στην ηλικιακή ομάδα 13-25, στόχο της ευρύτερης, ή σχετιζόμενης, μουσικής βιομηχανίας!

«Αυτόνομο» ... το Μουσείο Φωτογραφίας

«Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης είναι το μοναδικό κρατικό μουσείο για τη φωτογραφία», είπε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Μ. Λιάπης, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα της «PhotoBiennale 2008». Επομένως, τι κάνουμε; Το ...ιδιωτικοποιούμε!

Βέβαια, το έθεσε αλλιώς: Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης «γίνεται αυτόνομο». Δηλαδή, από την «υβριδική διοικητική αυτονομία» και «οικονομική αυτοτέλεια», τώρα «ανεξαρτητοποιείται πλήρως», με προσεχή νομοθετική ρύθμιση. Ολα αυτά λόγω της γνωστής δικομματικής «καραμέλας» που συνοδεύει κάθε βήμα εμπορευματοποίησης του πολιτισμού: «Θέλουμε μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα. Να δίνουμε στις διοικήσεις των μουσείων τη δυνατότητα να κινούνται ελεύθερα και να υλοποιούν την αναπτυξιακή τους πολιτική». Δηλαδή ουσιαστική παράδοση στο κεφάλαιο μέσω των «χορηγιών». Η άλλη «καραμέλα» είναι η συγκρότηση «συμβουλευτικής - γνωμοδοτικής επιτροπής για την ανάπτυξη θεσμικού πλαισίου για τη φωτογραφία», «διότι η φωτογραφία αποτελεί ιδιαίτερα εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν».

Κατά τ' άλλα, ο υπουργός είπε ότι μέχρι το Πάσχα θα παρουσιάσει τη «στρατηγική» για το βιβλίο, ενώ μέχρι το Σεπτέμβρη το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ