Εκτός από το έξυπνο και ενδιαφέρον φιλμ του Πολάνσκι αξίζει να δείτε την επανέκδοση της κλασικής ταινίας του Γκ. Β. Παμπστ «ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΠΑΝΔΩΡΑΣ» του 1929, η προβολή της οποίας συνεχίζεται και αυτήν την εβδομάδα...
Η ιστορία απλή και συμπυκνωμένη. Ο μικρός γιος του ζεύγους Κόουεν σε καυγά στο πάρκο έσπασε δυο δόντια του μικρού γιου του ζεύγους Λόνγκστριτ και οι γονείς του θύματος, οι Λόνγκστριτ, καλούν στο σπίτι τους το ζεύγος Κόουεν για να κανονίσουν τους λογαριασμούς τους ...όπως ακριβώς ο Πολάνσκι, που κατά κάποιο τρόπο κανονίζει τους λογαριασμούς του με την αμερικάνικη μεσοαστική τάξη αποδομώντας - υπό το πρίσμα της εισαγωγής για το θέμα της διαπαιδαγώγησης - με εμφανή ηδονή, την ικανότητα αυτών που θέλουν να δώσουν μαθήματα. Βέβαια, τίποτα δε λύνεται, τα νήματα παραμένουν αιωρούμενα, τα ερωτήματα πληθαίνουν κι ο καυγάς μπορεί να διαρκούσε ακόμα... όμως το χτύπημα της χαριστικής βολής στη σκηνή του τέλους ξαναβάζει τα πάντα σε τροχιά προοπτικής, κάτι που μόνο ένας μεγάλος σκηνοθέτης θα μπορούσε να συλλάβει.
Κι εδώ είναι που η ταινία οφείλει πολλά στο κουαρτέτο των ερμηνευτών, οι οποίοι δεν πτοούνται μπροστά σε «θυσίες» και «ταπείνωση». Η αγωνιώδης, πολιτικά ορθή κυρία Λόνγκστριτ (Τζούντι Φόστερ) με κουλτουριάρικη επικάλυψη πολιτισμικού λούστρου, τυπικό μιας μπουρζουαζίας που κοιτά με νοσταλγία τον «εξωτισμό» του 19ου αιώνα, επικαλούμενη την ανάγκη «κοινωνικής ειρήνης» επιτίθεται στην περισσότερο στρογγυλεμένη - συμβιβαστική και εσωστρεφή - κυρία Κόουεν (Κέιτ Γουίνσλετ) που είναι η πρώτη που «ξερνά» κυριολεκτικά και μεταφορικά το παιχνίδι της ευγένειας που επιβάλλει το αξιακό σύστημα του ζεύγους Λόνγκστριτ. Με καυστική ειρωνεία βλέπουμε να ανθίζουν τα κοινωνικά πορτρέτα των τεσσάρων πολυσύνθετων χαρακτήρων που εκτείνονται πέρα από την ιδιότητα του γονιού. Τα σώματα και τα πρόσωπα άκαμπτα αρχικά παίρνουν σιγά σιγά ζωή χωρίς να μπορούν να αυτοκυριαρχηθούν στις νότες τρέλας, παραλογισμού, υστερίας και κατάθλιψης που διαφαίνονται σαν εκχυλίσματα του κοινωνικού αυτού πορτρέτου.
Παίζουν: Τζούντι Φόστερ, Τζον Σ. Ράιλι, Κέιτ Γουίνσλετ και Κριστόφ Γουόλτς.
Παραγωγή: Γαλλία, Πολωνία, Γερμανία, Ισπανία (2011).
Ταινία που έλαβε θετικότατες κριτικές για τα στιλιστικά της προσόντα, ιδιαίτερα για το στοιχείο της κάμερας του 18χρονου πρωταγωνιστή που ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί σαν στιλιστική έμπνευση. Πέραν τούτου όμως, το στοιχείο της τεκμηρίωσης, τόσο έντονο με κάμερες πανταχού παρούσες, δεν παρουσιάζει στην πορεία καμιά οργανική σχέση/σύνδεση με την ιστορία. Ο συνδυασμό της τεκμηρίωσης με την κενού περιεχομένου παράθεση βαρύγδουπων ονομάτων τύπου Σοπενχάουερ, Γιουνγκ ή Πλάτωνα και αντίστοιχων τσιτάτων, μάλλον σκοπό έχει να προσδώσει στην ταινία κύρος, εγκυρότητα κι αληθοφάνεια που δεν υπάρχουν. Για ποιον λόγο; Μα στα πλαίσια της ταινίας υποβαθμίζεται η επιστήμη, όπως και βασικές της αρχές και νόμοι αμφισβητούνται ή ισχύουν «ολίγον». Τυπικό δείγμα γενικευμένης αποβλάκωσης όπου το «παραφυσικό» να φέρεται ως φυσιολογικό. Πρόκειται για την ιστορία τριών 18χρονων συμμαθητών και φίλων που κατεβαίνουν σε μια βαθιά σπηλιά στην καρδιά του δάσους κι εκεί μέσα φορτίζονται - από περίεργα πετρώματα - με υπερφυσικές τηλεκινητικές ιδιότητες τις οποίες όμως αποδεικνύεται ότι έχουν δυσκολία να χειριστούν με μέτρο και σύνεση. Αποδεικνύεται ότι όσο αυξάνουν οι υπερφυσικές τους δυνάμεις άλλο τόσο μεγαλώνει και η ανευθυνότητά τους.
Βέβαια, η υπερφυσική δύναμη που κινεί γη και ουρανό δεν αποδεικνύεται ικανή να γιατρέψει την άρρωστη μητέρα του πρωταγωνιστή ή τον αλκοολικό άνεργο πατέρα του. Ούτε καν να του βρει 700 δολάρια για τα φάρμακα της ανασφάλιστης ετοιμοθάνατης και ο πρωταγωνιστής αναγκάζεται να ληστεύει ψιλικατζίδικα της γειτονιάς, την ίδια ώρα που μπορεί να διασχίζει τους αιθέρες, καλύτερος κι από «Μπόινγκ» και να βρίσκεται σε δευτερόλεπτα στις κορυφές του Θιβέτ.
Παίζουν: Μάικλ Τζόρνταν, Μάικλ Κέλι, Ασλι Χίνσοου, Αννα Γουντ, κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ, Μ. Βρετανία (2012).
Ετσι, δυο χαμηλόμισθοι αστυνομικοί μπαίνουν στην περιπέτεια να ρισκάρουν τις οικονομίες (της γυναίκας του ενός) για λόγους υστεροφημίας (sic) και κυρίως για την εξαγορά μιας πληροφορίας που έχει να κάνει με τον τυχάρπαστο (ειλικρινή όμως) έμπορα λευκής σαρκός. Η ατυχία τους βγάζει σε ένα - μάλλον εύκολο - έγκλημα, χωρίς μάρτυρες, που όμως χάνεται ο μπεζ φάκελος με το χρηματικό ποσό και αρχίζει μια πορεία που κάπου θυμίζει τον κύκλο στην «ΚΑΛΠΙΚΗ ΛΙΡΑ». Με παλινδρομήσεις, συμπτώσεις και επαναλήψεις, με οπτικά τεχνάσματα και φιγούρες που μπαινοβγαίνουν στο κάδρο πυροτεχνικά, το Δίκαιο (η πηγή του δίκαιου και του άδικου) προσεγγίζεται με όρους μπουρδουκλωμένης ηθικής και όχι πολιτικής. Η μοναξιά διαπερνά την ταινία πέρα ως πέρα, αλλά έρχεται και ο έρωτας με τη μορφή μιας πτωχής πλην τίμιας κι εργατικής καθαρίστριας που βρίσκει το φάκελο αλλά δεν αγγίζει τα λεφτά παρά το γεγονός ότι έχει ανάγκη...
Παίζουν: Αντώνης Καφετζόπουλος, Χρ. Στέργιογλου κ.ά.
Παραγωγή: Ελλάδα, Γερμανία (2011).
Ο Γκάρι και ο Γουόλτερ είναι δυο πολύ διαφορετικά μεταξύ τους αδέλφια. Ο Γκάρι, πολύ ψηλός και γλυκός νεαρός είναι ερωτευμένος με την Μαίρη, δασκάλα που οι μικροί μαθητές λατρεύουν. Ο Γουόλτερ όμως, είναι muppet κι ας μη το γνωρίζει ακόμα ο ίδιος! Μεγάλωσε με το τηλεοπτικό Muppet Show, ο Κέρμιτ είναι το είδωλό του και το μεγάλο του όνειρο είναι να συναντήσει τις περίφημες κούκλες από κοντά και να μιλήσει μαζί τους. Η μεγάλη ευκαιρία για τον Γουόλτερ παρουσιάζεται όταν ο Γκάρι και η Μαίρη αποφασίζουν να ταξιδέψουν στο Λος Αντζελες για να γιορτάσουν την επέτειο γνωριμίας τους και παίρνουν τον Γουόλτερ μαζί τους. Φθάνοντας όμως στην Πόλη των Αγγέλων βρίσκονται αντιμέτωποι με μια σκληρή πραγματικότητα. Τα Muppets έχουν σκορπίσει εδώ και κει, τα στούντιο του Show είναι αραχνιασμένο ερείπιο και σαν να μην έφταναν αυτά, στο υπέδαφός του βρέθηκε φλέβα πετρελαίου, κάτι που άνοιξε την όρεξη στον κακό επιχειρηματία Τεξ Ρίτσμαν που θέλει να ισοπεδώσει το κτίσμα για να βγάλει τον μαύρο χρυσό. Την κατάσταση μπορούν να σώσουν μόνο τα Muppets. Θα προσπαθήσουν να επανενωθούν, να δώσουν έναν επιτυχή τηλεμαραθώνιο που θα τους φέρει 10 εκατομμύρια δολάρια ώστε να μπορέσουν να ξαναγοράσουν τα στούντιο τους.
Παίζουν: Τζέισον Σίγκελ, Εϊμι Ανταμς, Κρις Κούπερ, Ρασίντα Τζόουνς, κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ (2011).