Πέμπτη 2 Φλεβάρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΖΟΣ ΤΡΑΝΚ
Το χρονικό

Ταινία που δε θα άξιζε την ενασχόληση αν δεν ήταν πρωτίστως επικίνδυνη και δευτερευόντως κακή. Κακή, κυρίως για το γεγονός ότι το όποιο δύστροπο δραματουργικό γύρισμα επιλύεται με επέμβαση /παρέμβαση της τεχνικής, που συνίσταται σε κάποιο αυθαίρετο «κάτι» που λειτουργεί ως από μηχανής θεός. Η λύση αυτή, για πολλούς ίσως θεωρείται αποδεκτή στο όνομα του είδους της «επιστημονικής φαντασίας». Τα αποσπασματικά όμως και με επιλεκτική διάρθρωση στοιχεία «επιστημονικής φαντασίας» επικάθονται σε έναν κορμό με σαφή ρεαλιστικά πλαίσια και εμφανίζονται κατά το δοκούν. Ωστόσο, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του 26χρονου Τζος Τρανκ, είναι επικίνδυνη για τα μηνύματά της, τα πολλά και μικρά που λειτουργούν σωρευτικά στα πλαίσια ενός προβεβλημένου μοντέλου σκέψης και αντίδρασης με κύριους αποδέκτες τους νέους από 18-24 χρόνων. Τις ορδές των νέων ανέργων όπου Γης. Ιδιαίτερα αυτούς που η ζωή θα αφύπνιζε - κάτω από άλλες συνθήκες πρώτους. Αυτοί είναι που πρέπει να μπερδεύουν τα πράγματα στο κεφάλι τους σ' ένα μεταμοντέρνο πολτό, δύσκολο μετά να τα ξεχωρίσεις. Αυτοί είναι οι πολλοί, οι φτωχοί και αγράμματοι από την κατακρεουργημένη εκπαίδευση και παιδεία, αυτοί που διδάσκονται να αναγάγουν την πληροφόρησης σε γνώση μέσα από τα ηλεκτρονικά μέσα όπου διακινείται η παιδεία των φτωχών. Γιατί στα ακριβά ιδιωτικά σχολεία που προετοιμάζουν τα αυριανά στελέχη του συστήματος μελετούν τα βιβλία... το διαδίκτυο βολεύει άλλες τους ...ζωτικές ανάγκες!

Στην εποχή του «κάν' το μόνος σου» -από συναρμολόγηση επίπλων μέχρι εξειδικευμένες υδραυλικές και ηλεκτρικές εργασίες- έρχεται να προστεθεί και το «τεκμηρίωσέ το μόνος σου» κι ανέβασέ το στο You Tube. Το υβρίδιο ντοκιμαντέρ/μυθοπλασία της «faux-foundfootage» αφήγησης του «BLAIRWITCH PROJECT» και του εκχυδαϊσμένου «PARANORMAL ACTIVITY» πρόκειται για προϊόν της κινηματογραφικής βιομηχανίας και των πανίσχυρων εταιρειών διακίνησης, που θα φθάσει στα πέρατα της Γης.

Ταινία που έλαβε θετικότατες κριτικές για τα στιλιστικά της προσόντα, ιδιαίτερα για το στοιχείο της κάμερας του 18χρονου πρωταγωνιστή που ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί σαν στιλιστική έμπνευση. Πέραν τούτου όμως, το στοιχείο της τεκμηρίωσης, τόσο έντονο με κάμερες πανταχού παρούσες, δεν παρουσιάζει στην πορεία καμιά οργανική σχέση/σύνδεση με την ιστορία. Ο συνδυασμό της τεκμηρίωσης με την κενού περιεχομένου παράθεση βαρύγδουπων ονομάτων τύπου Σοπενχάουερ, Γιουνγκ ή Πλάτωνα και αντίστοιχων τσιτάτων, μάλλον σκοπό έχει να προσδώσει στην ταινία κύρος, εγκυρότητα κι αληθοφάνεια που δεν υπάρχουν. Για ποιον λόγο; Μα στα πλαίσια της ταινίας υποβαθμίζεται η επιστήμη, όπως και βασικές της αρχές και νόμοι αμφισβητούνται ή ισχύουν «ολίγον». Τυπικό δείγμα γενικευμένης αποβλάκωσης όπου το «παραφυσικό» να φέρεται ως φυσιολογικό. Πρόκειται για την ιστορία τριών 18χρονων συμμαθητών και φίλων που κατεβαίνουν σε μια βαθιά σπηλιά στην καρδιά του δάσους κι εκεί μέσα φορτίζονται - από περίεργα πετρώματα - με υπερφυσικές τηλεκινητικές ιδιότητες τις οποίες όμως αποδεικνύεται ότι έχουν δυσκολία να χειριστούν με μέτρο και σύνεση. Αποδεικνύεται ότι όσο αυξάνουν οι υπερφυσικές τους δυνάμεις άλλο τόσο μεγαλώνει και η ανευθυνότητά τους.

Βέβαια, η υπερφυσική δύναμη που κινεί γη και ουρανό δεν αποδεικνύεται ικανή να γιατρέψει την άρρωστη μητέρα του πρωταγωνιστή ή τον αλκοολικό άνεργο πατέρα του. Ούτε καν να του βρει 700 δολάρια για τα φάρμακα της ανασφάλιστης ετοιμοθάνατης και ο πρωταγωνιστής αναγκάζεται να ληστεύει ψιλικατζίδικα της γειτονιάς, την ίδια ώρα που μπορεί να διασχίζει τους αιθέρες, καλύτερος κι από «Μπόινγκ» και να βρίσκεται σε δευτερόλεπτα στις κορυφές του Θιβέτ.

Παίζουν: Μάικλ Τζόρνταν, Μάικλ Κέλι, Ασλι Χίνσοου, Αννα Γουντ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ, Μ. Βρετανία (2012).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ