ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Γενάρη 1999
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ
Με αποικιοκρατικούς όρους στο ιδιωτικό κεφάλαιο

Εν λευκώ οι διαδικασίες κατασκευής των μεγάλων έργων, με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, σε τράπεζες - "συμβούλους"

Την παράδοση των μεγάλων έργων στο ιδιωτικό κεφάλαιο με επαχθείς, μάλιστα αποικιοκρατικούς, όρους προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Στα πλαίσια αυτά ανακοινώθηκαν σήμερα τα ονόματα των κοινοπραξιών τραπεζών, που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό για την επιλογή του χρηματοοικονομικού συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια στην κατασκευή των μεγάλων έργων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, από τις έξι συνολικά κοινοπραξίες που δημιουργήθηκαν με τη συμμετοχή μεγάλων ξένων και ελληνικών τραπεζών, που κλήθηκαν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, τελικά ανταποκρίθηκαν τρεις.

Πρόκειται για τις:

  • PRICE WATER HOUSE - EFG EUROBANK (όμιλος Λάτση)
  • BANK OF AMERIKA - ΕΤΕΒΑ
  • BANK OF TOKYO MITSUBISHI - CHARTERHOUSE - IONIKI FINANCE (της Ιονικής Τράπεζας) - LAMDA.

Από τις τρεις αυτές κοινοπραξίες θα επιλεγεί τελικά μία, η οποία θα παίξει το ρόλο ενδιάμεσου "συμβούλου" της ελληνικής κυβέρνησης, για την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων στα μεγάλα έργα του δημοσίου (τα οποία ουσιαστικά ιδιωτικοποιούνται), ενώ θα συμμετέχει σε όλες τις διαδικασίες προετοιμασίας, προκήρυξης και σύναψης των παραχωρητικών και δανειακών συμβάσεων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, στο "χρηματοοικονομικό σύμβουλο" παραχωρούνται εν λευκώ απεριόριστες εξουσίες, σε βάρος φυσικά των αντίστοιχων υπηρεσιών του δημοσίου.

Συγκεκριμένα, στις αρμοδιότητες του "χρηματοοικονομικού συμβούλου" περιλαμβάνονται "ο σχεδιασμός και προγραμματισμός των διαδικασιών που οδηγούν στην επιλογή των Αναδόχων Παραχώρησης (πρόκειται για τις ιδιωτικές εταιρίες) για τις συμβάσεις παραχώρησης, όπως και ο καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων συμμετοχής στους σχετικούς διαγωνισμούς, η υποστήριξη κατά τη συγκριτική αξιολόγηση των προσφορών των υποψηφίων αναδόχων, καθώς και η επεξεργασία τυχόν αναγκαίων σχεδίων νομοθετικών ρυθμίσεων, που θα αναφέρονται στις προκηρύξεις για υποβολή προτάσεων εκ μέρους των υποψηφίων αναδόχων, είτε στο κανονιστικό πλαίσιο και στις συμβάσεις παραχώρησης". Με λίγα δηλαδή λόγια, ο "σύμβουλος" θα έχει λόγο για τα πάντα.

Τα έργα στα οποία θα επιδιωχτεί η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων είναι:

  • Οι αυτοκινητόδρομοι (ΠΑΘΕ, Εγνατία, Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) καθώς και άλλοι οδικοί άξονες...
  • Εργα που απαιτούνται για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
  • Εργα που θα ενταχθούν στο Γ ΚΠΣ καθώς και έργα μη επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αυτό βέβαια που θα συγκινήσει το ιδιωτικό κεφάλαιο να συμμετάσχει στα έργα αυτά, είναι φυσικά η υψηλή κερδοφορία. Και προς αυτή την κατεύθυνση η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι διατεθειμένη να τους προσφέρει μακροχρόνια εκμετάλλευση κερδοφόρων κυρίως τμημάτων των εθνικών οδών (διόδια με υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους). Ηδη παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, σχολιάζοντας τις παραχωρήσεις αυτές, κάνουν λόγο για συμβάσεις τριτοκοσμικού, αποικιακού τύπου.

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 1999
Στην "προκρούστεια κλίνη" της ΟΝΕ

Στην "προκρούστεια κλίνη" της ικανοποίησης των κριτηρίων "σύγκλισης" για την ένταξη της χώρας στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση (ΟΝΕ) τοποθετούνται για μια ακόμη χρονιά οι πάσης φύσεως πρόσθετες αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και οι δαπάνες κάλυψης λειτουργικών αναγκών όλων των επιχορηγούμενων από τον κρατικό προϋπολογισμό φορέων του δημοσίου. Αυτό προκύπτει από εγκύκλιο με θέμα "Εκτέλεση Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 1999", που υπογράφεται από τον υφυπουργό Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη και την οποία απέστειλε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε όλα τα υπουργεία και τις αρμόδιες υπηρεσίες. Στόχος της εγκυκλίου, η οποία καλεί τους αρμόδιους φορείς του δημοσίου στην πιστή εκτέλεση του τρέχοντος προϋπολογισμού, είναι στην πραγματικότητα η περαιτέρω περικοπή, όπου είναι δυνατόν, των κονδυλίων που έχουν ήδη προβλεφτεί.

Σ' αυτό το πνεύμα η εγκύκλιος καλεί όλους τους αρμόδιους φορείς να επανεξετάσουν κατά το δυνατόν όλες τις διοικητικές πράξεις, αποφάσεις, συμβάσεις κλπ., "ούτως ώστε οι σχετικές δαπάνες να περιοριστούν στα επίπεδα των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού και εάν είναι δυνατόν να συμπιεστούν ακόμη περισσότερο"! Επισημαίνεται ακόμη ότι "δε θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η απορρόφηση του συνόλου των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων". "Αυτό" - όπως τονίζεται - "θα εξαρτηθεί από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Είναι ενδεχόμενο να μην εγκριθεί η διάθεση του συνόλου των πιστώσεων ορισμένων κατηγοριών δαπανών"!!!

Επιπλέον, η εγκύκλιος εφιστά την προσοχή των αρμοδίων σε ορισμένες κατηγορίες δαπανών, στις οποίες "επιβάλλεται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή επειδή αυτές πρέπει απαραιτήτως να κυμανθούν σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα, αφού παρέχεται η δυνατότητα περιορισμού τους με διοικητικά μέτρα". Οι κατηγορίες των δαπανών αυτών είναι:

  • Πρόσθετες αμοιβές από συμμετοχή των υπαλλήλων σε συμβούλια και επιτροπές ή από υπερωρίες. Στα πλαίσια αυτά καλούνται οι αρμόδιοι φορείς να περιορίσουν τις δαπάνες από τη συμμετοχή υπαλλήλων σε συμβούλια και επιτροπές με τη μείωση τόσο του αριθμού των επιτροπών και συμβουλίων, όσο και του αριθμού των συνεδριάσεων και των μελών που συμμετέχουν.
  • Μετακινήσεις. Οπως επισημαίνεται, "οι μετακινήσεις υπαλλήλων στο εξωτερικό πρέπει να εγκρίνονται με φειδώ και μόνο στις περιπτώσεις που το προσωπικό που υπηρετεί στις ελληνικές υπηρεσίες του εξωτερικού δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα εκάστοτε ανακύπτοντα θέματα ή στις περιπτώσεις των προσώπων που συνοδεύουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό, τους υπουργούς κλπ. σε διάφορες αποστολές".
  • Λειτουργικές δαπάνες - προμήθειες. Οι δαπάνες της εν λόγω κατηγορίας, κατά την εγκύκλιο, πρέπει να συγκρατηθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα ή και να μειωθούν με τη λήψη διοικητικών ή άλλων μέτρων (περιορισμός κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, μείωση τηλεφωνικών δαπανών, αυστηρός έλεγχος διάθεσης των αναλώσιμων υλικών κλπ.).
  • Στον ίδιο αυστηρό έλεγχο με στόχο τον περιορισμό τους στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα εντάσσονται και οι δαπάνες για κοινοτικά προγράμματα (που ανήκουν στον τακτικό προϋπολογισμό), για μετατάξεις υπαλλήλων στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και για αποδόσεις σε Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.Τέλος, σε ό,τι αφορά τις επιχορηγήσεις - που αποτελούν μία από τις σημαντικότερες κατηγορίες δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού - στην εγκύκλιο διατυπώνεται η εκτίμηση ότι "υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια βελτίωσης προς την κατεύθυνση ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη εξοικονόμηση πόρων από την κατηγορία αυτή"...
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ
Ανατιμήσεις σε κάθε περίπτωση!

Αυξήσεις μεγαλύτερες του 10% επέβαλαν οι ασφαλιστικές εταιρίες τη χρονιά που πέρασε, ενώ ήδη εκβιάζουν για νέες αυξήσεις μέσα στο 1999. Τα παραπάνω προκύπτουν από τις εκτιμήσεις της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών για το 1998, καθώς και από τις δηλώσεις του προέδρου του ΔΣ της Ενωσης Δ. Κοντομηνά ο οποίος επανέλαβε την πάγια θέση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων ότι σε κάθε περίπτωση οι εταιρίες πρέπει να διασφαλίσουν τα κέρδη τους. Αυτό, όπως διευκρίνισε, θα γίνει είτε άμεσα με επιβολή αυξήσεων στα ασφάλιστρα επιβαρύνοντας τον πληθωρισμό που είναι και η "αχίλλειος πτέρνα" του καθ' ύλην αρμόδιου υπουργείου Ανάπτυξης, είτε έμμεσα με την προώθηση μιας σειράς μέτρων που έχουν δρομολογηθεί εδώ και καιρό και οι εταιρίες αξιώνουν την άμεση εφαρμογή τους. Μάλιστα, στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς κάνουν ήδη λόγο για αυξήσεις της τάξης του 30% πράγμα το οποίο ο Δ. Κοντομηνάς υποστηρίζει ότι δεν ισχύει για το σύνολο των ασφαλιστικών εταιριών. Πάντως, το βέβαιο είναι, πως σε κάθε περίπτωση και φέτος οι γιωταχήδες θα κληθούν να αυξήσουν τους τζίρους των ασφαλιστικών εταιριών βάζοντας το χέρι βαθιά στην τσέπη είτεάμεσα είτε έμμεσα. Εξάλλου, ας υπενθυμίσουμε ότι κάποιες εταιρίες θα αρχίσουν άμεσα να δίνουν μικρότερες εκπτώσεις στους καλούς οδηγούς, δηλαδή, θα αλλάξουν τον υπολογισμό του bonus malus, ενώ προσανατολίζονται και στην αύξηση του επιπλέον ποσοστού που πληρώνουν οι οδηγοί που κάνουν συμβόλαια για μικρότερα του ενός χρόνου.

Συγκεκριμένα, οι εταιρίες ζητούν την άμεση υλοποίηση της λεγόμενης αντικειμενικοποίησης των ζημιών που σημαίνει ότι οι εταιρίες θα καθορίζουν κατά το δοκούν τις ζημιές με ξεκάθαρο στόχο τον περιορισμό των αποζημιώσεων που καταβάλλουν. Επίσης, αξιώνουν να φύγει από τη μέση το "εμπόδιο" των μικρών εταιριών με κλείσιμό τους με απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης το οποίο βαφτίζουν "εξυγίανση της ασφαλιστικής αγοράς". Τέλος, ζητούν νέο δάνειο ύψους 2,5 δισ. - το προηγούμενο ήταν 10 δισ. - για το επικουρικό κεφάλαιο. Στα πλαίσια, δε, της αντιμετώπισης του ελλείμματος του επικουρικού κεφαλαίου εντάσσουν τη σκέψη οι ανασφάλιστοι οδηγοί που προκαλούν ατύχημα να πληρώνουν το 30% της ζημιάς, όταν αυτό αντιστοιχεί μέχρι το ποσό του ενός εκατομμυρίου.

ΓΣΕΒΕΕ
Νέος βρόχος για τους ΕΒΕ

Την αντίθεσή της τόσο στη νομιμοποίηση της ενοποίησης των ταμείων ΤΕΒΕ, ΤΑΕ και ΤΣΑ, όσο και στον τρόπο ρύθμισης των οφειλών που εξαγγέλθηκε, εκφράζει η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ). Η Συνομοσπονδία τονίζει ότι οι καθυστερούμενες οφειλές των ΕΒΕ είναι αποτέλεσμα κύρια της μεγάλης κρίσης που μαστίζει την αγορά, ωστόσο η κυβέρνηση έδειξε πλήρη αναλγησία, καταδικάζοντας χιλιάδες από αυτούς σε αδυναμία να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Η ΓΣΕΒΕΕ επιμένει στην πρότασή της για:

  • Τμηματική καταβολή των καθυστερούμενων οφειλών προς τα ταμεία σε 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
  • Εκπτωση επί των πρόσθετων τελών των καθυστερούμενων οφειλών ως εξής: για εφάπαξ καταβολή 60%, για 12 δόσεις 40%, για 24 δόσεις 25%, για πάνω από 24 δόσεις 10%.

Αντί για τα παραπάνω η κυβέρνηση ψήφισε ρυθμίσεις για 24 δόσεις προς το ΙΚΑ και μέχρι 36 δόσεις προς άλλα ταμεία, επιβάλλοντας προκαταβολή από 8% μέχρι 20% επί του συνολικού ποσού και παρέχοντας μηδαμινές εκπτώσεις στα πρόσθετα τέλη. Αναλόγως, διατήρησε υψηλά τα τοκογλυφικά τέλη καθυστέρησης που φτάνουν μέχρι 43,5% το χρόνο χωρίς να υπολογίζονται τα πρόστιμα από πράξεις επιβολής. Με τις επιβαρύνσεις αυτές γίνεται αδύνατη η αποπληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών από τις επιχειρήσεις. Η ΓΣΕΒΕΕ έχει ζητήσει τα τέλη καθυστέρησης να προσδιορίζονται στη βάση του ετήσιου πληθωρισμού και να μην αποτελούν εκδικητική τιμωρία για τους επαγγελματίες. Τέλος, υπογραμμίζει ότι οι ρυθμίσεις αυτές δε λύνουν το πρόβλημα με τις καθυστερούμενες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ τόσο για το θέμα αυτό όσο και για μια σειρά άλλα που διαγράφουν τη συνολική κατάσταση των ΜΜΕ θα συνεδριάσει η ΓΣΕΒΕΕ στις 24 του μήνα, προκειμένου να χαράξει το νέο πρόγραμμα δράσης της Συνομοσπονδίας για το 1999.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ