ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προσβολή θεσμού

Οταν ένας θεσμικός παράγοντας προσβάλλει, υποβαθμίζει και τελικά ακυρώνει κατά συρροή και εξακολούθηση ένα θεσμό, το θέμα δεν είναι μόνο σοβαρό, αλλά και ένας πολύ κακός οιωνός. Ο θεσμικός παράγοντας είναι ο υπουργός Πολιτισμού και ο θεσμός (θεσμός δεκαετιών) είναι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο,το οποίο δυστυχώς δεν έχει καν αποφασιστικό χαρακτήρα.Και όχι μόνο αυτό: αφού εδώ και πολλά χρόνια, από εναλλασσόμενες πολιτικές ηγεσίες εκφυλίστηκε ο ουσιαστικός του ρόλος για τα αρχαιολογικά πράγματα της χώρας, εξαναγκαζόμενο, αντί να αποφασίζει επί των αρχών, να αποφασίζει επί των... ιδιωτικών μπαλκονιών, μαντρών, παραθύρων και άλλων, τώρα ένας υπουργός μεθοδεύει το δημόσιο διασυρμό του.

Πριν λίγο καιρό ακύρωσε τη θέση των ειδικών επιστημόνων για τον Κάλβιν Κλάιν στο Ηρώδειο και τώρα δημοσιοποιεί, με ανακοίνωση, όχι την απόφασή του να παραχωρηθεί το θέατρο στον δήμαρχο Αθηναίων παρά την αρνητική γνωμοδότηση του ΚΑΣ,αλλά την πιθανή πρόθεσή του να διαφωνήσει με το Συμβούλιο,αφού διαβάσει τα πρακτικά της συνεδρίασής του. Ετσι, κάνοντας προσωπική πολιτική εντυπώσεων, μεθοδικά ομολογουμένως, συμπεριφέρεται ως το ΚΑΣ να απαρτίζεται από μέλη (άνδρες και γυναίκες) που δεν έχουν νου καθαρό και γνώση ικανή και αρκετή.

Το χειρότερο και το πλέον επικίνδυνο είναι ότι ακυρώνει την επιστημονική υπόσταση ενός επιστημονικού οργάνου, που επί δεκαετίες, παρά τις δυσκολίες, τις πιέσεις, τα λάθη, τις κακές εκτιμήσεις, προσπαθεί να διαφυλάξει σύμβολα και αρχές. Αλλωστε, μόνο η ύπαρξή του συνιστά θέμα αρχών για την αρχαιολογική πολιτική. Αλλά πάλι κατά το υπουργό Πολιτισμού το Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφασίζει για πρακτικά θέματα επί του υλικού των μνημείων και όχι για θέματα αρχαιολογικής πολιτικής και ιδεολογικής χρήσης των μνημείων. Ετσι από τη μία διαχωρίζει δύο τομείς που φύσει δε χωρίζονται και από την άλλη επιβεβαιώνει αυτό που προαναφέρθηκε: ο υποβιβασμός του καθοριστικού ρόλου του Συμβουλίου, ως θεσμού.

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

Το τελευταίο όνειρο

Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο σκηνοθέτης Ακίρα Κουροσάβα

Ο "τελευταίος αυτοκράτορας", ο μέγας του ιαπωνικού κινηματογράφου, ο Ακίρα Κουροσάβα,έφυγε σε ηλικία 88 ετών το πρωί της Κυριακής. Το κενό που αφήνει στην παγκόσμια Εβδομη Τέχνη είναι δυσαναπλήρωτο, αφού είναι εκείνος που έθεσε στο προσκήνιο τον ιαπωνικό κινηματογράφο και επιπλέον πλούτισε τον παγκόσμιο κινηματογράφο με ένα άλλο ύφος. Ο Ακίρα Κουροσάβα έφυγε, έχοντας στο ενεργητικό του 29 ταινίες και 14 βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ.

Γεννήθηκε το 1910 στο Τόκιο και η οικογένειά του καταγόταν από μια φυλή Σαμουράι. Σπούδασε ζωγράφος, αλλά η ζωή του άλλαξε όταν έγινε βοηθός του Ιάπωνα σκηνοθέτη Γιαμαμότο. Από το 1943 αρχίζει να σκηνοθετεί, δείχνοντας από την αρχή τα σημάδια του κινηματογραφικού του χαρακτήρα. Ψυχολογική εμβάθυνση στους ήρωες, ποίηση, ουμανισμός, συμβολισμοί, βαθιές ματιές στη γιαπωνέζικη κοινωνία και στη μοίρα του ανθρώπου, μα πάνω απ' όλα αναζήτηση της αλήθειας. Ο ίδιος έλεγε: "πάντα ψάχνω την αλήθεια και θέλω να περνάω το μεγαλύτερό της μέρος στις ταινίες μου, αλλά ομολογώ ότι είναι δύσκολο να παίρνεις χρήματα, μιλώντας για την αλήθεια και λέγοντας την αλήθεια".

Γι' αυτή την αλήθεια, όμως, ο Ακίρα Κουροσάβα απέσπασε όλα τα μεγάλα κινηματογραφικά βραβεία. Το 1951 πήρε για πρώτη φορά το Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για την ταινία "Ρασομόν" και για την ίδια ταινία το Οσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας. Στο Φεστιβάλ Βενετίας για άλλη μια φορά, το 1954,πήρε το Ειδικό Βραβείο για την ταινία οι "Επτά Σαμουράι", ενώ το 1959 στο Φεστιβάλ Βερολίνου τού απονέμεται το βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία "Το μυστικό φρούριο". Το δεύτερο Οσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας έρχεται το 1974 για το έργο "Ουζαλά" και το 1980 κερδίζει το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών για την ταινία "Καγκεμούσα". Η Ακαδημία των Οσκαρ τον τιμά το 1990 για την προσφορά του στον κινηματογράφο. Την ίδια χρονιά ο Ακίρα Κουροσάβα σκηνοθετεί "Τα όνειρα" και καταφέρνει να κάνει τη ζωγραφική κινηματογράφο ή το αντίστροφο.

Από το πρωί της Κυριακής ο Ακίρα Κουροσάβα βλέπει το τελευταίο του αιώνιο όνειρο...

Τα κρατικά βραβεία

Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι οι ενδιαφερόμενοι να συμμετάσχουν στα Κρατικά Κινηματογραφικά Βραβεία Ποιότητας 1998, θα πρέπει να υποβάλουν σχετική αίτηση και κόπια της ταινίας στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ (Μετσόβου 5) στο χρονικό διάστημα 1-30/9/98. Σημειώνεται ότι από εφέτος δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι ελληνικές κινηματογραφικές ταινίες μεγάλου μήκους, που θα επιλεγούν και θα προβληθούν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1998 και οι μικρού μήκους ταινίες, που θα επιλεγούν και θα προβληθούν στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ της Δράμας. Πληροφορίες για τη διαδικασία των αιτήσεων και για τα σχετικά έντυπα στα τηλέφωνα 8253.611, 8250.767, 8250.729.

Κολεξιόν... πανεπιστημιακή

Ανακαίνιση, εκσυγχρονισμός, συντονισμός με τους ρυθμούς της εποχής ή παρανόηση και εκφυλισμός; Πώς να χαρακτηρίσει κανείς το γεγονός ότι η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Αθηνών, ως άλλος υπουργός Πολιτισμού, που παραχωρεί το Ηρώδειο στον Αμερικάνο μόδιστρο, επέτρεψε μπροστά από τα Προπύλαια να γίνει χτες επίδειξη ελληνικού οίκου μόδας, συγκαλυμμένη υπό τον τίτλο "Αρχαίες Ελληνίδες Θεές"; Μήπως θεωρήθηκε ότι ο τίτλος, που πιθανόν παραπέμπει και στο ένδυμα, συνάδει με το ύφος του νεοκλασικού μνημείου; Ισως κάποιοι, όχι οποιοιδήποτε αλλά άνθρωποι των Γραμμάτων και των Επιστημών, σκέφτηκαν ότι το Πανεπιστήμιο βρίσκεται εκτός κοινωνίας και θέλησαν με αυτό τον περίεργο τρόπο να το "ξαραχνιάσουν", παρά τη διαφωνία ορισμένων πανεπιστημιακών. Οπως και να 'χει, φαίνεται πως τα μνημεία, ακόμα και τα νεότερα, είναι πλέον της μόδας και το χειρότερο είναι πως τα μεταχειρίζονται με τη "λογική" του καταναλωτικού συρμού, όχι μόνο εκείνοι που τα ζητούν, αλλά κι εκείνοι που τα διαχειρίζονται, στην προκειμένη περίπτωση η Πρυτανεία.

Ισως πάλι η παραχώρηση για επίδειξη μόδας εντάσσεται στο πλαίσιο της μερικής ανακαίνισης του Παλιού Πανεπιστημίου, προκειμένου να γίνει αίθουσα δεξιώσεων και διαλέξεων, σύμφωνα με μελέτη που συζητήθηκε πρόσφατα στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων.

Απόψε με τραγούδια

Με επιτυχία συνεχίζονται οι πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου Ταύρου, Ταύρεια 1998.Σήμερα (9 μμ), στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης (περιοχή Αγ. Γεωργίου), το ερασιτεχνικό συγκρότημα "Απαθείς Διαβάτες" θα δώσει συναυλία με ελαφρολαϊκά έντεχνα και νησιώτικα τραγούδια.

  • Αφιερώματα στον Οδυσσέα Ελύτη και τον Μάνο Χατζιδάκι περιλαμβάνει η συναυλία του συνθέτη Σαράντη Κασσάρα,σήμερα (8.30 μμ), στον πύργο Πλακεντίας, στην Πεντέλη. Ερμηνεύουν οι: Αννα Μαρία Ρεντζεπέρη (σοπράνο),Απόστολος Σωτηρούδης (βαρύτονος) και Μαρία Δημητριάδη.
  • Σήμερα (9 μμ) στο θέατρο Αλσους Ηλιούπολης, η Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης" θα παρουσιάσει τραγούδια του συνθέτη, με ερμηνευτές τους Βασίλη Λέκκα, Σωτηρία Λεονάρδου, Αλέξια, Παναγιώτη Καραδημήτρη.Η συναυλία εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του δήμου με θέμα "Ελλάδα - Βαλκάνια - Παράδοση".
  • Συναυλία γεμάτη εκπλήξεις θα δώσουν οι "Μάτζικ ντε Σπελ",οι "Ενδελέχεια" και οι "Βάλια Κάλντα", σήμερα, στο Δημοτικό Στάδιο Ν. Ιωνίας.
  • Στο Γιαλό της Σύμης θα εμφανιστεί σήμερα ο Λουδοβίκος των Ανωγείων.Η βραδιά εντάσσεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ "Σύμη '98".
Μουσική απόλαυση

Η ζωή και η προσφορά της ξεπερνάει τον ενάμισι αιώνα. Η φημισμένη Ορχήστρα "Μοτσαρτέουμ" του Σάλτσμπουργκ (φωτό) που αριθμεί 157 χρόνια ζωής, θα δώσει συναυλίες, αύριο και μεθαύριο (8.30μμ), στο Ηρώδειο. Με διεύθυνση του αρχιμουσικού Χούμπερτ Σούνταντ θα παρουσιάσει έργα του διάσημου "συμπολίτη" της Μότσαρτ, αλλά και των Μπετόβεν - Μπερλιόζ.

Η αυριανή συναυλία περιλαμβάνει: τη Συμφωνία αρ. 29, σε λα μείζ., του Μότσαρτ, το "Θάνατο της Κλεοπάτρας" του Μπερλιόζ, με σολίστ τη γνωστή Ελληνίδα μεσόφωνο Μαρκέλλα Χατζιάνο και τη Συμφωνία αρ. 4, σε σι ύφ. μείζ. του Μπετόβεν. Εργα αποκλειστικά του Μότσαρτ θα παρουσιάσει η Ορχήστρα την Πέμπτη: Συμφωνία αρ. 25, σε σολ ελασ., Κοντσέρτο για πιάνο, αρ. 17 με σολίστ τον Αυστριακό πιανίστα Πάουλ Γκούλντα και Συμφωνία αρ. 39 σε μι ύφ. μείζονα.

Καταξιωμένη στη συνείδηση των μουσικόφιλων παγκοσμίως, η ορχήστρα εμφανίζεται τακτικά στις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών, ερμηνεύοντας ένα ευρύ ρεπερτόριο (Μότσαρτ, Μπετόβεν, Χάιντν, Σούμπερτ, Βιεννέζους κλασικούς και έργα του 19ου και 20ού αιώνα). Ορχήστρα της πόλης, αλλά και της επαρχίας του Σάλτσμπουργκ, κάθε καλοκαίρι συμμετέχει στο περίφημο Φεστιβάλ, ενώ ετησίως πραγματοποιεί 50 συναυλίες και συμμετέχει σε 80 λυρικές παραστάσεις.

Σ. Μπέλλου, Β. Τσιτσάνης και Ζ. Νάχη

Η Χαλκίδα τιμά την Σ. Μπέλλου

Αφιέρωμα στη μεγάλη ερμηνεύτρια, στη γνήσια φωνή, εκφραστή του ελληνικού καημού, στη Σωτηρία Μπέλλου,διοργανώνει η Επιτροπή Πολιτισμού της Νομαρχιακής Επιτροπής Εύβοιας, στη Χαλκίδα.Στόχος των εκδηλώσεων είναι να αναδειχτεί ταυτόχρονα, εκτός από τη μεγάλη εκφραστική ικανότητά της, το κλίμα της εποχής και η συμβολή του λαϊκού τραγουδιού στη διαμόρφωση της νεότερης ελληνικής πραγματικότητας. Στα πλαίσια των εκδηλώσεων αυτών εγκαινιάστηκε έκθεση φωτογραφικού υλικού, στην ισόγεια αίθουσα Εκθέσεων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Σεπτέμβρη. Αύριο θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με θέμα: "150 χρόνια λαϊκό τραγούδι".Ενώ στις 11 Σεπτέμβρη,στο Κάστρο στην Κάνηθο,θα πραγματοποιηθεί μεγάλη λαϊκή συναυλία με τραγούδια που ερμήνευσε η Σωτηρία Μπέλλου.Το συγκρότημα αποτελείται από νέους καλλιτέχνες. Μαζί τους και ο Χαλκιδαίος Γιάννης Λεμπέσης.Την καλλιτεχνική επιμέλεια των εκδηλώσεων έχει αναλάβει ο μουσικολόγος, ερευνητής του λαϊκού τραγουδιού Παναγιώτης Κουνάδης.

Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς της "Βαβέλ" πραγματοποιείται και φέτος, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, από σήμερα έως τις 14 Σεπτεμβρίου, στο Γκάζι του Δήμου Αθηναίων. Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου "Το φετινό φεστιβάλ, παρουσιάζει ένα εντελώς νέο πρόσωπο. Πέρα από την κεντρική έκθεση που έχει θέμα τον ήχο στα κόμικς, θα υπάρχουν ειδικές εκθέσεις - αφιερώματα και μια μεγάλη ποικιλία από παράλληλες εκδηλώσεις, που θα δώσουν έναν ξεχωριστό τόνο στη φετινή γιορτή των κόμικς".

Από το πρόγραμμα των εκδηλώσεων σημειώνουμε: Την κεντρική έκθεση με τίτλο"Από τη σιωπή στην έκρηξη: Ο ήχος των κόμικς",στην οποία συμμετέχουν με πρωτότυπα έργα τους γνωστοί δημιουργοί. Την έκθεση πρωτοτύπων του Τζ. Ρέιντ. Αφιέρωμα στα μάνγκα, τα γιαπωνέζικα κόμικς. Περφόρμανς, αλλά και αφιέρωμα στο ελληνικό και ξένο κινούμενο σχέδιο. Στις δύο σκηνές του χώρου, θα φιλοξενηθούν μουσικές εκδηλώσεις με ζωντανή μουσική. Είσοδος ελεύθερη. Ωρες λειτουργίας: 7-12μ.μ. Την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή το Φεστιβάλ θα λειτουργεί και το πρωί 10π.μ. έως 2μμ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ