ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Φλεβάρη 2019
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κινηματογραφικές σουίτες του Μάνου Χατζιδάκι

H Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πλαίσιο του Κύκλου «Μάνος Χατζιδάκις», παρουσιάζει δύο κινηματογραφικές σουίτες του Μάνου Χατζιδάκι, το «The Martlet's Tale» και το «Sweet Movie», στις 1 και 2 Μάρτη στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού - Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».

Η αγάπη του Χατζιδάκι για τον κινηματογράφο υπήρξε αδιαμφισβήτητη. Η προσωπική πορεία του στο χώρο αυτό και ιδιαίτερα η θητεία του στην Αμερική τον οδηγούν σύντομα σε μεγάλες διεθνείς συνεργασίες, όπως το «America, America» (1963) του Καζάν, το «Topkapi» (1964) του Ντασέν, το «Memed γεράκι μου» (1984) του Ουστίνοφ και φυσικά τα «Sweet Movie» (1974) του Μακαβέγιεφ και «The Martlet's Tale» του Τζον Κράουδερ.

Το πρώτο έργο που θα παρουσιαστεί είναι το ανέκδοτο «The Martlet's Tale». Πρόκειται για το ακυκλοφόρητο σάουντρακ της ομώνυμης ταινίας, σε σκηνοθεσία Τζον Κράουδερ. H ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούσε η Κατίνα Παξινού, έλαβε κακές κριτικές στην πρώτη της προβολή στο Σαν Φρανσίσκο και δεν προβλήθηκε πουθενά στον κόσμο. Για το δραματικό αυτό έργο ο Χατζιδάκις επιλέγει μια μουσική πληθωρική. Γράφει πολλά θέματα, χρησιμοποιώντας μια εντελώς ιδιότυπη ορχήστρα από έγχορδα, πνευστά (όμποε, φλάουτο, τρομπέτα), πιάνο, τσέμπαλο, ηλεκτρικό όργανο, κλασική και ηλεκτρική κιθάρα, βιμπράφωνο και κρουστά. Ανάμεσά τους είναι και μια μελωδία που εντάχθηκε αργότερα στον κύκλο της «Πορνογραφίας» (1982) και έγινε εξαιρετικά δημοφιλής ως αυτόνομο τραγούδι, με τίτλο «Η μπαλάντα των αισθήσεων και των παραισθήσεων».

Στις συναυλίες στην ΕΛΣ τις τρεις παραλλαγές του κομματιού θα ερμηνεύσει ο Αλκίνοος Ιωαννίδης.

Το δεύτερο έργο είναι το αριστουργηματικό «Sweet Movie», που έντυσε την ομώνυμη ταινία σε σκηνοθεσία Ντούσαν Μακαβέγιεφ. Ο Χατζιδάκις στο «Sweet Movie» αξιοποιεί τις σπονδυλωτές ιστορίες της ταινίας για να ξεδιπλώσει τις ευρηματικές μελωδίες του και τις ορχηστρικές του ιδιορρυθμίες. Οι μουσικές πλάθουν από μόνες τους εικόνες που λειτουργούν συμπληρωματικά με αυτές της ταινίας. Η φωνή αξιοποιείται σε πέντε από τα δεκατέσσερα συνολικά θέματα, επίσης με τρόπο πρωτότυπο.

Τα τραγούδια του «Sweet Movie» θα ερμηνεύσει η Δήμητρα Σελεμίδου.

«Ψωμί και Τριαντάφυλλα», ένα εικαστικό αφιέρωμα για τη γυναίκα

Τα σωματεία εργαζομένων και οι φορείς που συσπειρώνονται στη Λαϊκή Επιτροπή Μενιδίου διοργανώνουν για δεύτερη χρονιά έκθεση ζωγραφικής με τον εύστοχο τίτλο «Πάντα "παρών"». Για φέτος ο θεματικός τίτλος της έκθεσης, που φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο του δημαρχείου Αχαρνών (Φιλαδελφείας 87), είναι «Ψωμί και Τριαντάφυλλα» και συμμετέχουν 42 καλλιτέχνες. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στην 8η Μάρτη, μέρα - σύμβολο για τον αγώνα της εργαζόμενης, της άνεργης, της συνταξιούχου, της νέας μητέρας, της μετανάστριας. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 2 Μάρτη, με χαιρετισμό από την Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας.

Ο τίτλος άλλωστε είναι εμπνευσμένος από τους μεγάλους αγώνες που έδωσαν οι εργάτριες των κλωστοϋφαντουργών της Νέας Υόρκης το 1908, με σύνθημα «Ψωμί και Τριαντάφυλλα». Το ψωμί συμβόλιζε την οικονομική ασφάλεια και τα τριαντάφυλλα την καλύτερη ποιότητα ζωής.

Οπως σημειώνουν οι διοργανωτές της έκθεσης: «Η τέχνη ενώνει τη δύναμή της με τη φωνή των γυναικών για να σηκώσουν ψηλά τις σημαίες της διεκδίκησης, του ανυποχώρητου αγώνα, να απορρίψουν τη σημερινή βαρβαρότητα και να παλέψουν για τις σύγχρονες ανάγκες των ίδιων και των οικογενειών τους».

Παράλληλα, απλώνεται και ένα πρόγραμμα με ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις:

Την Τρίτη 5 Μάρτη, στις 7.30 μ.μ., θα προβληθεί η ταινία «Norma Rae» σε σκηνοθεσία Μάρτιν Ριτ.

Την Τετάρτη 6 Μάρτη, στις 8 μ.μ., θα ανέβει η θεατρική παράσταση «Εβραία» του Μπ. Μπρεχτ από τη θεατρική ομάδα της Λαϊκής Επιτροπής Κορυδαλλού.

Το Σάββατο 9 Μάρτη θα παρουσιαστεί η μουσική παράσταση «Σωτηρία Μπέλλου», με τους Χρ. Κουτσουραδή, Δ. Δημητριάδου, Ντ. Κατσίλα, Β. Μουτσάτσο, Γ. Σιούρα.

Θα πραγματοποιούνται ακόμα ειδικά εικαστικά εργαστήρια για παιδιά.

Λειτουργία: Καθημερινά από τις 10 π.μ. έως τη 1 μ.μ. και από τις 5.30 μ.μ. έως τις 9 μ.μ.

Μία επιπλέον μέρα παραστάσεων

Λόγω της μεγάλης επιτυχίας που σημειώνει η παράσταση «Ανθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ, στον Τεχνοχώρο «Cartel» (Μικέλη 4 & Αγ. Αννης Βοτανικός - Στάση μετρό «Ελαιώνας» - τηλ. 693989 8258), σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, προστίθεται άλλη μια μέρα, κάθε Πέμπτη στις 8.30 μ.μ., εκτός από τις 21 Μάρτη.

Στην παράσταση, που στηρίζεται στην ελεύθερη απόδοση της Σοφίας Αδαμίδου και στη δραματουργική επεξεργασία του Βασίλη Μπισμπίκη, παρακολουθούμε την αγωνιώδη και συγκινητική προσπάθεια των ανθρώπων του μόχθου για επιβίωση μέσα στις πιο δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, τον ρατσισμό, το απατηλό όνειρο για μια μικρή ιδιοκτησία, τη δύναμη της φιλίας, τη σημασία της ελπίδας, τα ιδανικά της αφοσίωσης, της πίστης, της αυτοδιάθεσης και της αλληλεγγύης, στοιχεία που καθιστούν το έργο επίκαιρο και διαχρονικό. Μια μάντρα ανακύκλωσης, στην περιοχή του Βοτανικού δίπλα από τα hot spots των μεταναστών και προσφύγων, γίνεται ο χώρος μέσα στον οποίο οι ήρωες δουλεύουν σκληρά, συγκρούονται, παλεύουν, απογοητεύονται αλλά ταυτόχρονα ονειρεύονται και ελπίζουν.

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Βασίλης Μπισμπίκης, Δημήτρης Δρόσος, Νικολέτα Κοτσαηλίδου, Στέλιος Τυριακίδης, Μάνος Καζαμίας, Γιώργος Σιδέρης, Γιανμάζ Ερντάλ, Θάνος Περιστέρης, Αγγέλα Πατσέλη.

Το πρόγραμμα παραστάσεων διαμορφώνεται ως εξής: Πέμπτη στις 8.30 μ.μ., Παρασκευή - Σάββατο - Κυριακή στις 9.15 μ.μ. Οι παραστάσεις του «Αρη» κάθε Τετάρτη, Σάββατο και Κυριακή στις 7 μ.μ.

Σκέψεις γύρω από την παράσταση «Αρης»

Τις σκέψεις της γύρω από την παράσταση «Αρης» της Σοφίας Αδαμίδου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, με τον Τάσο Σωτηράκη στον ομώνυμο ρόλο, που ανεβαίνει στον Τεχνοχώρο «Cartel». κάθε Τετάρτη, Σάββατο και Κυριακή στις 19.00, θέλησε να μοιραστεί με τους αναγνώστες του «Ριζοσπάστη» η Αννα Λάζου, αναπληρώτρια καθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ:

«Η παράσταση "Αρης" στο "Cartel" μού έδωσε ελπίδες, όχι μόνο για τη συνείδηση που αγωνίζεται να ξεπεράσει τη ματαιοδοξία του μπράβο και του χειροκροτήματος, πώς θα νικήσει δηλαδή τις ανώριμες ανάγκες του ατομικού ανθρώπου για αναγνώριση και δύναμη, αλλά και για τη μορφή και το περιεχόμενο που βρίσκουν στον αρμό της επί σκηνής δράσης την αγαστή συμφωνία της ψυχοσωματικής χορευτικότητας, όταν ο ηθοποιός μέσα στο αγνό του συνεργατικό σχέδιο - με τον σκηνοθέτη, τον συγγραφέα και το κοινό του - πλάθει το ρόλο άξιο να πλαστεί, να αναπλαστεί δηλαδή και να αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα στους ευλαβικούς παραστάτες της παράστασης - που συνήθως τους λέμε θεατές.

Οσοι παρακολουθούσαμε την παράσταση "Αρης" είμαστε ευλαβικοί παραστάτες, ένα εκκλησίασμα, που προσεκτικά, λέξη λέξη, ανάσα - ανάσα και με εναργή ψυχή, ακούγαμε τη φωνή του ήρωα, που ερχόταν από κάπου, από ένα σώμα τελικά, που περνούσε με απρόσμενη χρονική ταχύτητα, από το πάθος στο μεγαλείο, από την τραγωδία στο φως, από το συναίσθημα και την ανθρωπιά στη διονυσιακή έκσταση, από το αίσθημα του δίκαιου και του λογικού στο τυράγνισμα του αντάρτη, καθώς ακατάσχετα αντιμάχεται με άνισα όπλα τους γίγαντες και τιτάνες, βέβαιος πως θα γονατίσει πριν πεθάνει, αλλά πως αιώνια θα παραμείνει όρθιος.

Τα σκηνικά ευρήματα και οι μεταφορές της θεατρικής πράξης συγκλονίζουν στην απλότητά τους, όπως το γράψιμο στο έδαφος, στο έπιπλο και στον αέρα, η ντουλάπα/χρονοντούλαπο/καθρέφτης/οθόνη, των γραμμάτων προς το Κόμμα, ο παθιασμένος εναγκαλισμός με το κομμένο κεφάλι του συντρόφου, ο μεταφορικός καθαγιασμός με το απλό τσίπουρο όλων των ταπεινών αντικειμένων της καθημερινής ζωής, το πότισμα του φυτού, σαν την αγάπη που βλασταίνει μετατρέποντας την παράνοια της τιμωρίας σε άνθισμα ζωής και ομορφιάς, το πρόσωπο του δίκαιου πατέρα προβεβλημένο στην καρδιά του επαναστάτη γιου, η ένδυση και απέκδυση του προσώπου του ήρωα μέσα από την εναλλαγή ρούχου, γύμνιας και σύγχρονου t-shirt, το ροκ συνηχώντας με το τσάμικο και το ηπειρώτικο συρτό... Τέλος, το Ψαραντωνικό κρητικό τραγούδι του τέλους, που εκπλήσσει, αφού ενώ μας αλλάζει γεωγραφικό μήκος και πλάτος, συνδέει ταυτόχρονα το σήμερα, κρατώντας ζωντανή τη φλόγα και την ανάγκη της αντίστασης και πάλης για έναν δίκαιο κόσμο...».

«Εδώ και τώρα» στο «Κρεμλίνο»

Δύο νέοι αλλά ήδη αγαπημένοι τραγουδιστές, η Πολυξένη Καράκογλου και ο Δημήτρης Βουτσάς, έρχονται στο «KREMLINO Gallery Bar» (Χαϊδαρίου 6, Πειραιάς) το Σάββατο 2 Μάρτη στις 10 μ.μ., με εφόδιο τη φωνή τους και αποσκευές γεμάτες τραγούδια ανθεκτικά στο χρόνο, αλλά και τραγούδια δικά τους. «Εδώ και τώρα» ο τίτλος του προγράμματός τους.

Η Π. Καράκογλου και ο Δ. Βουτσάς είναι δύο από τους νέους ερμηνευτές που διακρίθηκαν στην 4η Ακρόαση της «Μικρής Αρκτου» και πρωταγωνιστούν σε μια παράσταση - έκπληξη, με την υπογραφή της Μαργαρίτας Μυτιληναίου.

Μέσα στο πρόγραμμα οι μεγάλοι δημιουργοί συναντούν τους σύγχρονους τραγουδοποιούς και, ταυτόχρονα, οι δύο νέοι ερμηνευτές παρουσιάζουν δείγματα από το πρώτο ολοκληρωμένο επίσημο «παρών» τους στη δισκογραφία.

Μαζί τους οι μουσικοί: Γρηγόρης Πολύζος (πιάνο, ενορχήστρωση), Χρήστος Κόκκινος (κιθάρα), Χαρίκλεια Ουρσουζίδου (βιολί), Κώστας Σταυρόπουλος (μπάσο)

Κρατήσεις τηλεφωνικά στο 210.41.00.010.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ